Wole Soyinka: kritisch
en bekritiseerd auteur
'Cattabio' wezensvreemd
voor Werkcentrum Dans
leidse schouwburg
Jacob Vermeulen: variaties op het vierkant
VRIJDAG 17 OKTOBER 1986
PAGINA 25
Nobelprijs literatuur naar Afrikaan
AMSTERDAM - Wole
Soyinka, de bekendste
schrijver van Nigeria, krijgt
de Nobelprijs voor litera
tuur. Soyinka is de eerste
Afrikaanse auteur die de
prijs wint.
De 52-jarige Nigeriaan
maakte vooral furore als to
neelschrijver. Daarnaast
schreef hij romans, poëzie
en literair-filosofische arti
kelen. Afgelopen jaar wer
den twee van zijn romans in
het Nederlands vertaald:
'De Vertolkers' en zijn auto
biografie 'Jeugd in Ake'.
De bekroning van Soyinka's werk
is in Afrika met gejuich ontvangen.
„Het is het beste nieuws van de
eeuw. Het is geweldig, prachtig,
fantastisch. Ik ben ontzettend blij,
niet aleen voor Wole, maar ook
voor alle Nigeriaanse en Afrikaan
se schrijvers", aldus de Nigeriaan
se minister van buitenlandse za
ken, Bol^ji Akinyemi.
Afrikaanse schrijvers proberen
al jaren een aantal van hun meest
markante auteurs naar voren te
schuiven voor de Nobelprijs. Dat
zou de emancipatie van de Afri
kaanse letterkunde een flinke stap
vooruit kunnen brengen, menen
zij. Afrikaanse literatuur wordt nog
steeds niet voor vol aangezien, is
een veelgehoorde klacht onder
schrijvers op het zwarte continent.
Volgens het rapport van de
Zweedse Academie bevindt Soyin
ka zich op „het hoogtepunt van een
buitengewoon vruchtbare literaire
carrière". Vooral de „bewogen
twijfel van de hoofdpersonen over
menselijke vraagstukken", dwon
gen het respect van de -commissie
af.
Verder heeft de Nigeriaan de ho
ge onderscheiding verdiend voor
de enorme veelzijdigheid van zijn
werk. Zijn toneelstukken worden
overal in Afrika opgevoerd en zijn
verplicht leesvoer op vele middel
bare scholen. Hij was hoogleraar
aan de universiteiten van Ibadan
en Ife in Nigeria.
Soyinka schreef ongeveer dertig
werken, alle in het Engels. Hij stu
deerde in het Britse Leeds en de
invloed van de Westerse literatuur
Chagalls gestolen
WAHLSTEDT (AFP) - In de nacht
van woensdag op donderdag zijn
uit een theater in Wahlstedt in het
noorden van de Duitse Bondsrepu
bliek 90 werken van de Franse
kunstenaar Marc Chagall gestolen.
Het werk. grotendeels gravures,
werd ten toon gesteld in het kader
van een reizende expositie.
De dieven verschaften zich toe
gang tot het gebouw in het bij Lü-
beck gelegen dorp door de niet van
een alarm voorziene voordeur te
forceren. Zij sloegen twee beveilig
de vitrines stuk.
De. gestolen werken, die voor
270.000 mark waren verzekerd, zijn
83 oorspronkelijke en gesigneerde
gravures met de fabels van La Fon
taine als onderwerp en een litho,
voorstellende de Kruisiging.
is te merken aan zijn werk. Zo
maakte hij Afrikaanse versies van
antieke Griekse tragedies en Ber-
tolt Brechts 'Driestuiveropera', on
der de titel 'Opera Wónyosi'.
De stukken van Soyinka zijn
doordrenkt van de mythologie van
zijn volk. de Yoruba in West-Nige
ria. Uit het boek met jeugdherinne
ringen blijkt een diepe bewonde
ringen voor het traditionele erf
goed. Hoewel zijn vader christen
was. liet Wole's grootvader hem in
een nachtelijk ritueel tatoueren
aan polsen en enkels. De jongen
was diep onder de indruk, en is dat
gebleven.
Het meest voorkomende thema
in zijn werk is de invloed van de
Westerse cultuur op de Afrikaanse
elite. In „de Vertolkers" laat hij een
groepje verwarde intellectuelen
optreden. Met een bitter sarcasme
laat Soyinka zien hoe zij tussen wal
en schip zijn geraakt: in de traditio
nele normen en waarden geloven
zij niet meer, maar ook van de
nieuwe, Westerse moeten zij niets
hebben. Toch lijkt de schrijver zijn
hoop op hen gevestigd te hebben.
De machthebbers in het huidige
Afrika tekent hij als machtswel
lustelingen zonder scrupules.
In Afrika is Soyinka bekritiseerd
om de sleutelrol die hij de intellec
tuelen toebedeeld, om hen vervol
gens met nietsontziende spot tot
de grond toe af te breken. Hij biedt
geen hoop op verbetering van de
misstanden op het continent, was
de teneur in de Nigeriaanse kran
tenrecensies van zijn stuk „Opera
Wonyosi".
De schrijver beschuldigde zijn
opponenten van „dogmatische
oogklepperij". Volgens hem is het
de taak van de schrijver om de mis
standen aan de kaak te stellen. Tij
dens de Biafra-oorlog moest hij
zijn kritiek op de regering bekopen
met twee jaar cel.
Soyinka was ook vurig tegen
stander van de vorige, militaire re
gering van generaal-majoor Mu-
hammadu Buhari. De executie van
drie drugshandelaren ontlokte
hem een open brief die wereldwijd
de aandacht trok.
„Ik heb het gevoel dat ik ge
dwongen werd om mee te doeh aan
een koelbloedige, drievoudige
moord, dat ik een macaber ritueel
moest bijwonen, dat ik voor altijd
gruwelijk gekleineerd ben",
schreef hij. Soyinka woont nu in
Parijs en werkt bij het Internatio
naal Theater Instituut.
Recordbezoek Van
Abbemuseum
EINDHOVEN (ANP) - De tentoon
stelling 'Ooghoogte' van de eigen
collectie van het stedelijk Van Ab
bemuseum in Eindhoven trekt een
record aantal bezoekers. Gisteren
werd de vijftigduizendste belang
stellende begroet, amper vier
maanden na de opening. Gewoon
lijk trekt het museum over een
heel jaar niet meer dan vijftigdui
zend bezoekers.
De expositie 'Ooghoogte' is inge
richt in het kader van het 50-jarig
bestaan van het museum. Het is
voor de eerste keer dat de eigen
collectie in zijn geheel wordt ge
toond. Het Van Abbemuseum
heeft onder leiding van de huidige
directeur Fuchs en diens voorgan
gers Leering en De Wilde een col
lectie opgebouwd, die een goed
overzicht geeft van de ontwikke
lingen van de moderne kunst in de
twintigste eeuw. Het museum ver
wacht dat in totaal ongeveer 75.000
mensen de expositie zullen bezoe
ken. In verband met de grote be
langstelling is de tentoonstelling
met twee weken verlengd tot zon
dag 23 november.
Studenten
demonstreren
voor museiun
ROTTERDAM (ANP) - Minister
Brinkman van WVC heeft gisteren
het geheel in 17de eeuwse staat te
ruggebrachte Schielandshuis ge
opend, het onderkomen van het
Rotterdams Historisch Museum.
Het Schielandshuis, in 1665 opge
leverd als kantoor voor het Hoog
heemraadschap Schieland. is het
enige gebouw uit die tijd in de Rot
terdamse binnenstad dat het bom
bardement aan het begin van de
oorlog heeft overleefd.
Voor het gebouw demonstreerden
een aantal in historische kledij ge
stoken studenten tegen de dreigen
de opheffing van de subfaculteit
maatschappijgeschiedenis.
Werkcentrum Dans met 'Cattabio'
(Hlif Svavarsdottir/Collage). Herha
lingen van 'Strategieën van een lis
tig plan (Denies Louwerse/John Ca
ge), 'Cellorganics' (Ed Wubbe/Heinz
Reber en Thomas Demengat en 'Om
los te lopen' (Hans Tuerlings/Colla-
ge>. Gezien op 16 oktober in De Lan
taren, Rotterdam. Aldaar ook van
avond en morgen.
ROTTERDAM - Werkcentrum
Dans maakt roerige tijden door.
Het afgelopen seizoen vertrok de
zakelijk leider en werd de artis
tiek leidster bijna ontslagen. Bij
na de helft van de dansers stapte
deze zomer op en is vervangen
door nieuwelingen. Niet direct
ideale omstandigheden om toe te
werken naar een groter gezel
schap, dat in staat moet zijn de
grote schouwburg van Rotter
dam te bespelen, die in februari
of maart 1988 wordt geopend.
Dit seizoen is dus.op zowat alle
denkbare gebied een overgangs
jaar voor het gezelschap. Van
daar ook dat de programmering
aan de voorzichtige kant is. Vori
ge maand werd een programma
uitgebracht met louter al be
staand werk. Dit tweede pro
gramma bevat één nieuw werk
van een tamelijk ervaren choreo
grafe: Hlif Svavarsdottir, die eer
der bij Intro-dans een aantal bal
letten maakte.
Voor 'Cattabio' liet zij zich in
spireren door een feest dat zij
meemaakte in het Italiaanse
dorpje Cattabio. Zuurstokkleuri-
ge stokken met een vlaggetje in
top en de geluidsband met vaak
tergend valse muziek van de
dorpsfanfare zorgen voor de
sfeer. Alle elf dansers van de
groep worden door haar ge
bruikt. al laat ze ze maar zelden
tegelijk opdraven. De dans be
staat overwegend uit duetten,
die vaak door twee paren tegelijk
worden uitgevoerd.
Svavarsdottir hanteert een stijl
die wezensvreemd is voor Werk
centrum Dans. Trage, vloeiende
lijnen, uitgevoerd met wiegende
bovenlichamen en ver uitge
strekte armen. In de verte doet
het aan Kylian denken, maar ze
mist diens vermogen om elke be
weging van een eigen signatuur
te voorzien. Met sommige over
gangen heeft ze zichtbaar gewor
steld. Dan zit er een knik in de
vloeiende lijn en maken de dan
sers zich onhandig uit eikaars
greep los.
Suzanne Grooten en Mariët Andringa
Intro-dans zou misschien van
deze dorpsromantiek nog iets
aardigs hebben weten te maken.
Voor de jonge dansers van het
Werkcentrum is dat, op een en
kele uitzondering zoals Juliët
van Beek na, niet weggelegd.
Jarpmer ook dat het decor op
geen enkele manier in de dans is
verwerkt.
Overigens bleek in de oudere
stukken van het programma dat
'Cattabio'.
(foto Leo van Velzen)
de aanstelling van een ballet-
meester vruchten kan afwerpen.
Vooral 'Cellorganics' kreeg een
zeer verdienstelijke uitvoering.
Toch mag de grote vrachtwagen
van Werkcentrum Dans op weg
naar de nieuwe schouwburg, zo
als die op het programmablad
staat getekend, voorlopig wel
goed door de Wegenwacht in de
gaten worden gehouden.
ARIEJAN KORTEWEG
Het oude vignet van de Leidse Schouwburg
ontworpen door Jacob Vermeulen.
Expositie 'Vanwege Yacov', een
overzicht van het werk van Jacob
Vermeulen, t/m 9 november. Am-
bachts- en Baljuwhuis, Voorstraat
12, Voorschoten. Dagelijks geopend
van 14-17 uur.
VOORSCHOTEN - De tentoon
stelling 'Vanwege Yacov' in het
Voorschotense Ambachts- en
Baljuwhuis geeft een overzicht
van het werk van Jacob (ook wel
Yacov geheten) Vermeulen uit
de periode 1968-1986. Na 15 jaar
voornamelijk als grafisch vorm
gever actief te zijn geweest, heeft
Vermeulen zich sinds enige tijd
vooral toegelegd op het vrije
werk, dat aangeduid wordt met
de term 'Quadrat Art'. De on
dertitel van de expositie luidt
dan ook 'Van lay-out tot Quadrat
Art'. De scheiding tussen de ter
reinen van de vrije en de toege
paste kunst komt tot uiting in de
indeling van de ruimte.
Op het gebied van de grafische
vormgeving heeft Jacob Ver
meulen zeer uitlopende opdrach
ten uitgevoerd, bijvoorbeeld
voor Neerlands Hoop, waarin
zijn broer Bram samenwerkte
met Freek de Jonge, verder voor
scholen en politieke partijen. Het
overzicht begint met het vignet
voor de Leidse Schouwburg dat
inmiddels door een nieuwe ver
vangen is. Aanvankelijk verzorg
de Vermeulen de lay-out van ar
tikelen in verschillende tijd
schriften en ontwierp naast
briefpapier ook de huisstijl van
de Stichting De Lindehoeve in
Voorschoten. Brief, suikerzakje
en deelnemerskaart voorzag hij
van een gestileerde boom. Stile
ring kenmerkt ook het vignet
van een andere Voorschotense
opdrachtgever, de Openbare Bi
bliotheek. Daarnaast gebruikte
Vermeulen, ondermeer in enkele
vroege tijdschriftomslagen, ab
stracte patronen van met elkaar
vervlochten banden.
Tamelijk gedateerd zijn de
schetsontwerpen voor de NVSH
en de in bruin en beige uitge
voerde rekeningen voor een res
taurant, beide uit 1974; dat is nu
'passé'. Minder tijdgebonden is
een voor de Groningse universi
teit vervaardigde uitgave, die
evenals een brochure voor een
jongerenwerkplan een voorbeeld
gepaste stijl.
Omstreeks 1983 zette een nieu
we tendens in naar vrijer werk,
waarin het typografische ele
ment gecombineerd werd met ef
fen gekleurde vlakpatronen. Ver-
meulens aandacht ging steeds
sterker uit naar de geometrie en
dit resulteerde in zijn 'Quadrat
Art'. Hiervoor gebruikt hij het
vierkant als basisvorm, afgeleid
van het vierkante beeldvlak van
een Polaroidfoto. Met gefotogra
feerde kleurvlakken in rood.
geel, blauw, zwart en wit, maakt
Jacob Vermeulen zijn collages.
Deze geometrische composities
zijn opgebouwd uit zowel vier
kanten als driehoeken. Aanvan
kelijk ging het om losse experi
menten maar nu is hij veel ge
richter met dit principe bezig. Na
de eerste, minder samenhangen
de collages, werd een cruciaal
punt bereikt in het stuk 'Who's
afraid of Red, Yellow and Blue',
dat verwijst naar het gelijknami
ge schilderij van de Amerikaan
Barnett Newman in het Stedelijk
Museum in Amsterdam. Hierna
volgden de door Vermeulen als
belangrijk beschouwde 'Vide+-
volume=espace' en 'Composi
tion en trois couleurs', waarin
een duidelijk systematische or
dening is gebruikt. Deze werken
dragen naar zijn idee nog teveel
betekenins, vandaar dat hij dit in
de meest recente composities
wilde voorkomen. De verschui
ving van de interesse naar het
zuivere patroon, dat eindeloos
herhaald kan worden, hangt voor
een deel samen met een veran
derde compositiemethode. Er is
een nieuwe, gecomprimeerde
vorm ontstaan door van vier ge
fotografeerde kleurvlakken én
Polaroid te maken. Daarbij
komt, dat kleurnuances verkre
gen kunnen worden door veran
deringen in licht en afstand. Het
patroon wordt dan een soort
wand (vandaar de titel 'Carrela-
ge' tegelwand), waarin de kleur
verloopt van lichtblauw naar
diepblauw. Nu dit punt in het
werk bereikt is, kunnen zich
nieuwe composities ontwikke
len. De Polaroidfoto als medium
geeft de mogelijkheid om dit ge
kozen uitgangspunt verder uit te
werken.
NANCY STOOP
Exposities
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge
neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid
den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo.
van 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, 'Leiden
eeuwig feest', tentoonstelling over 3
October Vereeniging, tot 23/11'Schil
derijen zoeken sponsors V', t/m 30/11
di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, 'Griezelen in Japan', t/m
2/11; di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Kees van Roemburg, schilderij
en, t/m 16/11; vr. t/m zo. 13.30-17.30
LAK-galerie - Cleveringaplaats, J
Teun van Rees en Enneke Smid n
gemengde technieken en olieverf, t
31/10; ma. t/m vr. van 10-22 uur.
De Trommelaar - Apothekersdijk, et
sen, aquarellen en pentekeningen van
Carl Palm, tot 28 november.
Expotheek De Lelie - Flevoweg,
schilderijen van Cok Schlagwen en
Martin van der Born, t/m 9 11; di. t m
zo. van 12-18 uur.
Leiderdorp
Muzenhof - Gordijnsingel, Aad Math-
hijsen, schilderijen in olieverf en reis
schetsen in diverse technieken, tot 22/
10; di. t/m vr. van 14-18 uur, za. van
9.30-12.30 uur.
Gemeentehuis - Statendaalder, land
schappen van Adriaan van Koppel en
beelden van Bart leefoge, t/m 30/11;
ma. t/m vr. van 8-17 uur.
Rijnsburg
Museum Gen. Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'De Andere Middeleeu-
'Toen ik op school
1/2/87;
19-21 i
i. 10-16 t
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Lucy
Frijhng. portreten en tekeningen. 21
10 t/m 16/11; woe., do., za. en zo. van
14-16 uur.
len, Elena Bourgonjen, keramiek, t/m
13/11; woe., do., zo. 14-16 uur, za. van
10-16 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - expositie Sjoerd Bak
ker, t/m 14/11; di. t/m za. van 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst - Largelaan, op 18 en
19 oktober kunstmanifestatie van zes
tig kunstenaars, 11-17 uur; expositie
Rijnsaterwoude
Galerie De Barg - Woudsedijk. brons-
plastieken en tekeningen van Nelleke
Allersma, t/m 26/10; vr., za., zo. van 14-
Noorden
De Watergeus - S. van Capelweg, et
sen van Janny Endstra-Docters van
Leeuwen en sieraden van Lianne
Werneke, t/m 26/10; di. t/m zo vanaf 12
Concerten
Klassiek
Het Europees kamerorkest 'Per Musi-
ca' treedt vanavond in het kader van
de serie Meesterserieconcerten van
K&O in de Leidse Stadsgehoorzaal
op. De avond is gewijd aan Wolfgang
Amadeus Mozart. Er zijn twee solis-
Zacharieva. Vera Beths zal het viool
concert in D KV 218 vertolken, Jenny
Zachaneva het pianoconcert in Es
KV 271, het zg. Jeunehomme-concert.
i het Leids Vrijetijds Cen-
(foto pr>
Ingo Metzmacher. Aanvang 20.15 u
Een kwartet, bestaande uit Anne Uy-
terlinde (viool), Peter Kooreman (alt
viool), Thijs de Graaff (cello) en Tine
ke Ornée-Gottchal (piano), verzorgt
zondagmiddag een koffieconcert in
kasteel Oud-Poelgeest. Uitgevoerd
zullen worden het pianoconcert no. 3
op. 60 in c.kl.t. van Brahms, het pia
nokwintet KV 478 in g.kl.t. van Mo
zart. Aanvang 12.00 uur.
Een slagwerkensemble, bestaande uit
Peter Bansberg, Leon de Laat, Ro
land Stolk, Jan Hendrik Hootsen en
Arjean Roos, geeft donderdagmiddag
een lunchconcert in de Kapelzaal van
K&O. Er zullen werken worden uitge
voerd van o.a. Loevendie. Aanvang
12.45 uur.
Op de zolder van het Leids Vrijetijds
Centrum speelt vanavond de Leidse
band After the Silence.
Twee jonge Nederlandse bands spe
len zaterdagavond in het Leids Vrije
tijds Centrum aan de Breestraat. Het
Amsterdamse Plastic Dolls is een au
thentieke tweemens-band: Jacqueli
ne op drums en Hans op gitaren. Ze
spelen stevige muziek met nogal wat
invloeden uit de blues. Daarna komt
Spasmodique uit Rotterdam met zo
mogelijk nog steviger rock met flink
wat dramatische inpact.
Leiden
Schouwburg
vr 17, za 18. 20.15 uur. Kitty Janssen
en André van den Heuvel in 'Allemaal
Leugens'.
di 21, 20.15 uur, Jos Brink en Frank
Sanders in 'Madame Arthur',
woe 22, 14.30 uur, Scapino Ballet met
kindervoorstelling 'Heksenkeet'.
do 23, 20.15 uur, Gerard Cox en
Rients Gratama met 'Beperkte Dijk
bewaking'.
LAK-theater
zo 19, 15 uur, Sanders Ko met kin
dervoorstelling 'Ben je helemaal be-
kofferd'.
di 21, 13 uur, lunchvoorstelling 'Ku-
vungkuwung', Javaanse dans.
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
vr 17, 20.15 uur. Internationale Nieu
we Scene met 'Wedloop door de
Woestijn' naar Bertolt Brecht.
za 18, 19.30 uur, Publiekstheater
speelt 'De Stilte' van Lars Noren.
do 23, vr 24, 20.15 i w
die speelt 'Een bruid in de morgen'
van Hugo Claus.
Appeltheater
vr 17, za 18, 20.15 uur. Appel speelt
'Midzomernachtsdroom' van Shakes
peare.
Circustheater
vr 17, 20.15 uur, Djazzex Modern jazz
dance company met de première van
zo 19, 12.15 uur, Scheveningen zon
dagconcert met Willem Nijholt.
woe 22, do 23, 20.15 uur, Koninklijk
Ballet van Vlaanderen in 'My Fair La
dy'.
Nederlands Congresgebouw
vr 17, 20.15 uur, Residentie-Orkest
o.l.v. Hans Vonk.
zo 18, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest O.I.V. Ricardo Chailly, Jaap van
Zweden, viool.
Diligentia
vr 17. za 18, zo 19, 20.15 uur, Haagse
Comedie speelt 'Vroeger' van Harold
Pinter.
woe 22, 20.15 uur, Residentie-Orkest
speelt Kamermuziek.
Amsterdam
Carré
dag. beh. zo/ma, 20.15 uur, Herman
van Veen.
Concertgebouw
zo 19, 14.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Riccardo Chailly, Jaap van
Zweden, vioo.
zo 19,20.15 uur, Barry Douglas, piano.
i Tsjaikovsky Concours
Theo Bruins, piano, Herenleden Koor
van het Concertgebouworkest.
De Kleine Komedie
vanaf vr 17, 20.15 uur, 'Aida - verder
dan Verdi', Teo Joling, Lucia Meeuw-
sen, Nico Schaap.
Het Muziektheater
za 18. ma 20. do 23, 20 uur, De Neder
landse Opera met 'Jevgeni Onjegin'
van Tsjaikovski.
Nieuwe De La Mar Theater
za 18, 13-30 uur, Amstel Theater met
'Cyrano' van Hugo Heinen.
ma 20 t/m do 23, 20.15 uur, Stuart
Theater, Conny Stuart en Louis van
Dyk.
Stadsschouwburg
vr 17 t/m zo 19, di 21 t/m zo 26, 20.15
uur, zo alleen 14 uur. Het Publiek
stheater speelt 'Hamlet' van Shakes
peare.
Rotterdam
De Doelen
za 18, 20.15 uur. Jubileumconcert
Westlands Mannenkoor - Randstede
lijk Begeleidingsorkest o.l.v. Piet
Struijk, Elzbieta Szmytka, sopraan,
zo 19, 11 uur, zondagconcert, muziek
van de Balkan: Therèse Steinmetz.
ma 20, 20.15 uur, Weber verjaardag-
di 21, 20.15 uur, Osaka Philharmo-
nisch Orkest o.l.v. Takashi Asahina.
Theater Zuidplein
t/m do 23, 20.15 uur. Triad Stage Al
liance London 'A Midsummer Night's
Dream' van Shakespeare.
Luxor Theater
vr 17, 20.15 uur, Robert Paul met
'Gekkenwerk'.
za 18, 20.15 uur, The New Vic met
'Canterbury Tales',
zo 19 t/m vr 24, 20.14 uur, 'Drie is te
veel', klucht van Jan Blaaser met in
de hoofdrol Joop Doderer.
Hal 4, Utopia
t/m zo 16 nov, beh. ma/di, 20.15 uur, zo
14 uur, Ro Theater met 'Pravda'.