'Ik weet meer
van muziek dan
van het leven'
'Kijken naar popmuziek
ook belangrijk'
James Last maakt plaat met Astrud Gilberto
Jan Wolkers exposeert
in de Leidse Lakenhal
Derde tv-net kan op
1 oktober beginnen
Ig Henneman Kwintet nog een tikkeltje stijf
WOENSDAG 15 OKTOBER 1986
PAGINA 23
AMSTERDAM (GPD) - "Ik
koesterde al heel lang de
wens om met Astrud Gil
berto, de koningin van de
bossanova, een elpee te ma
ken. Astrud is een grote ster
en ik wilde altijd al een
plaat in haar genre maken.
'Plus' is het eindresultaat
van onze samenwerking en
ik ben er heel tevreden
mee". James Last vindt het
leuk om over de nieüwe
plaat te praten. Ter gelegen
heid van het Platentien-
daagse-gala is hij enkele da
gen in Nederland, vergezeld
door zijn orkest en natuur
lijk Astrud Gilberto.
Op het album 'Plus' zijn de muzi
kale stijlen van Gilberto en Last
met elkaar verbonden in stukken
die toch allemaal een duidelijk
Braziliaanse basis hebben. Brazi
liaanse muziek heeft altijd een gro
te aantrekkingskracht gehad op
James Last. Voor deze plaat com
poneerde hij enkele nummers zelf
en andere in samenwerking met
Gilberto en' een aantal leden van
haar band.
James Last: "Ik ben nu al twintig
jaar met mijn muziek bezig, maar
heb steeds naar nieuwe dingen ge
zocht. Er is in die tijd natuurlijk
veel veranderd, maar je moet gé*
woon zorgen datje daarin zelf mee
gaat. Je moet niet blijven zitten en
kijken naar wat er voorbij komt,
maar openstaan voor wat er in de
wereld gebeurt. Contact met men
sen blijven houden, blijven lezen,
noem maar op. Dan loopt de tijdje
niet voorbij".
"Een elpee in de ^uidamerikaan-
se sfeer is altijd al een droom ge
weest en ik dacht daarbij stiekem
ook al aan Astrud. Toen ik einde-
Acteur Keenan
Wyrni overleden
lijk tijd had om aan dit project te
beginnen, heb ik haar opgebeld en
zij nodigde me uit om naar New
York te komen om de plannen
door te spreken. Het bleek ons dat
we uitstekend samen konden
werken. De combinatie van dat ty
pisch Duitse van mij en het Zuida-
merikaanse van haar is uniek".
door
Simone Lensink
"Toen we met deze elpee bezig
waren, was hét net alsof we dat al
20 jaar deden. We bleken, verbon
den door muziek, heel dicht bij el
kaar te staan. We leven alle twee
voor ons vak. Dat vind ik heel be
langrijk. Ik wil later kunnen zeg
gen: 'ik was goed in mijn vak'. Dat
is voor mij ook één van de redenen
om dit soort projecten te doen. Ik
wil alle kneepjes in m'n vingers
hebben. Ik denk trouwens wel dat
ik er wat dat betreft bijna ben. Ik
weet ondertussen meer van mu
ziek dan van het leven".
Tournee
"Ik ben op het ogenblik met het
orkest bezig aan een tournee door
Europa. Dal loopt uitstekend.
Overal zijn de hallen en zalen tot de
nok toe vol en het publiek is en
thousiast. In Ierland hebben we
een heel bijzonder concert gedaan
in de openlucht. Daar was een
groot gebied helemaal afgezet en
volledig gevuld met mensen. Ik ge
loof dat er 60.000 mensen waren.
De sfeer was er uitstekend. Tien
jaar geleden hebben we zoiets ook
in Berlijn gedaan, maar toen waren
er niet zoveel
sies meebrengen. Zo zorg je ervoor
dat de boel niet indut. Er zitten
daarom ook zeventien nationalitei
ten in het orkest. Van Peru tot Po
len en van Australië tot Scandina
vië haal ik ze in het orkest. Dat
heeft zowel muzikale als politieke
redenen. We zijn daardoor een we
reldorkest en je beïnvloedt elkaar
heel positief'.
Kwaliteit
"Ik denk dat het orkest zo moet
blijven en daarmee de kwaliteit
van de muziek. Je moet geen moei
te doen om aan de top te blijven.
Dat moet vanzelf gaan, omdat je
anders gaat overdrijven. Als ik iets
speciaals zou gaan doen, alleen
maar om nog meer succes te krij
gen. werkt dat toch niet. Het is on
natuurlijk. Alleen ben ik trouwens
niets op deze wereld. Slechts door
de mensen die ik om me heen heb
kan ik zijn wie ik ben. Je moet je
op andere mensen instellen en er
niet vanuit gaan dat het ook ander
som gebeurt", aldus Last.
James Last is morgenavond te
zien tijdens het tweede deel van
het Platentiendaagsegala. Zijn or
kest begeleidt dan niet alleen
Astrud Gilberto. maar ook Chris
Rea. Juliane Werding, Paul Young
en de Nederlandse zangeres Na-
dieh (Nederland 2, 21.45 uur.) 1
James Last en Astrud Gilberto met hel eerste exemplaar van 'Warm
aanbevolen', de premie-lp, die men tijdens de Platentiendaagse cadeau
krijgt bij besteding van 27,50 in de platenwinkel. ifoto anpi
"Volgend jaar gaat het hele or
kest naar China en Australië. Ik
zou graag willen dat Astrud bij die
concerten is, maar ik weet nog niet
of zij dat wil. Het is leuk datje door
die tournees zoveel andere cultu
ren leert kennen. Daaruit put ik
veel inspiratie voor mijn werk. Als
we met het hele orkest weg zijn,
leer je trouwens ook veel van el
kaar. Dat zie ik vooral aan mensen
die op jonge leeftijd in het orkest
komen. Die zijn binnen twee, drie
jaar volwassen door datgene dat ze
van de anderen leren. Daar inves
teer ik in. Iemand die bij mij erva
ring opdoet, kan dat aan nieuwko
mers doorgeven".
Margriet Eshuijs met band op tournee
"Ik heb heel graag jonge i
mijn orkest, omdat die altijd
ideeën en andere vi-
LOS ANGELES (UPI) - De Ameri
kaanse komiek en acteur Keenan
Wynn is gisteren op 70-jarige leef
tijd overleden, zo heeft zijn familie
bekendgemaakt. Wynn leed aan
kanker.
Wynn, de zoon van de iri 1966
overleden filmkomiek Ed Wynn,
speelde in een groot aantal films
waaronder 'Doctor Strangelove',
'Nashville' en 'The Love Bug'. Zijn
loopbaan als film- en televisieac
teur duurde 54 jaar. De laatste pro
minente rol van de besnorde ac
teur was die van Digger Barnes in
de Amerikaanse televisieserie 'Dal
las'.
De acteur Jimmy Stewart her
dacht Wynn gisteren als "een van
de beste karakterspelers" van Hol
lywood. "Hij was een geweldig ac
teur en groeide met de jaren. Hij
heeft een enorme, prachtige bydra-
ge aan de film geleverd", zo zei Ste
wart.
Wynn publiceerde in 1960 zijn
autobiografie met de titel "Het le
ven met mijn vader". Het boek was
naar zijn zeggen echter "niet op de
sofa van de psychiater" geschre
ven, al gaf hij toe dat hij er in het
begin van zijn loopbaan onder ge
bukt ging altijd te worden aange
duid als "de zoon van Ed Wynn".
Vader en zoon traden in 1959 sa
men op in de film 'Requiem for a
Heavyweight'. Hij speelde rollen in
meer dan 300 televisiefilms, waar
onder 'Call to Glory'. (foto ap>
Minste tv-kijkers
vrijdag en zondag
HILVERSUM (ANP) - De vrijdag
avond en de zondagavond zijn het
minst populair bij televisiekijkend
Nederland. Dat blijkt uit een eva
luatie van de dienst Kijk- en Luis
teronderzoek van de NOS over de
cijfers van het derde kwartaal van
dit jaar.
De kijkdichtheid op de vaste uit-
zendavond van een omroep is niet
alleen afhankelijk van de popula
riteit van de organisatie maar ook
van de dag van uitzending, aldus
de dienst. De AVRO heeft dat sterk
kunn.cn merken met een kijkdicht
heid op de vaste vrijdagavond die
bij 8 procent bleef steken terwijl
TROS en Veronica respectievelijk
20 procent op de maandagavond
en 15 procent op de zaterdagavond
haalden. De TROS die tevens het
hoogste kijkdichtheidspercenlage
van alle omroepen haalde, zit ove
rigens nu op de vrijdagavond. De
kijkdichtheid van de andere om
roepen bedroeg in deze periode 13
procent voor de NCRV11 procent
VARA, 10 procent KRO (zondag
avond) en 4 procent voor de EO en
de VPRO. Opvallend is voorts dat
twee keer zoveel mensen naar het
eerste net keken als naar het tweede
HILVERSUM (GPD) - „Ik kan
'House for sale' nu eindelijk live
spelen zoals het dertien jaar gele
den op de plaat is opgenomen. In
een theater klinkt een vleugel echt
als een vleugel. En dat heeft het
nummer eigenlijk nodig". Margriet
Eshuijs begon een maand geleden
met haar band een speciale tour
nee langs de Nederlandse theaters,
die op 27 november ook naar de
Leidse Schouwburg voert.
Deze tournee is eigenlijk bij toe
val ontstaan. De schouwburg in
Velsen had ons vorig seizoen een
keer geboekt om te kijken hoe pop
muziek het in het theater zou doen.
Toen wij hoorden dat we in een
theater op zouden treden, dachten
we dat het leuk. zou zijn om dan
iets speciaals te doen. We hebben
een decor bedacht, het repertoire
in een andere volgorde gezet en
een plan voor de belichting ge
maakt".
„In een theater kan je dat soort
dingen doen. Daar is altijd licht,
waar je speciale dingen mee kan
doen en je hebt er bijvoorbeeld
meer ruimte op het podium verge
leken met de kleine zaaltjes en de
jongerencentra, waar we normaal
optreden. Omdat we wisten dat het
een speciaal 'concert zou worden,
hebben een paar directeuren uitge
nodigd. De zaal zat tot de nok toe
vol en was enthousiast. Dus dat
maakte indruk op de heren. Met
dat concert hebben we de moge
lijkheid voor deze tournee gescha
pen".
„Het publiek moet nog wel even
aan deze vorm wennen. Je zit daar
heel rustig op je stoeltje en dat is
natuurlijk anders dan in een roke
rig donker zaaltje, waar je nog eens
heen en weer kan lopen. Voor mij
is dat een voordeel. Het publiek zit
daar, dus ik moet wel opletten. Ik
hoef geen speciale dingen te doen
om de aandacht te trekken en daar
kan ik gebruik van maken. Het is
voor mij een kans veel meer met de
inhoud van de liedjes te werken".
„De visuele kant van de muziek
is veel belangrijker geworden. Ik
denk dat dat door de videoclips
komt. De mensen zijn nu gewend
om naar muziek te gaan zitten kij
ken. Een paar jaar geleden had je
zo'n theatertournee wel kunnen
vergeten. Clips verwennen de
mensen wel. Ze krijgen een mooi
plaatje voorgeschoteld, goed be
licht en met een mooi decor. De
enige plaats waar wij ook zo'n
mooi plaatje kunnen creëren is in
het theater. Ik denk dan ook dat
een heleboel andere Nederlandse
bands in ons kielzog ook in thea
ters zullen gaan spelen".
door
Simone Lensink
„Voor het theaterprogramma ge
bruik ik alles wat ik in de loop der
jaren heb gedaan. Ik kan er veel in
kwijt en die diversiteit is mis
schien nog wel het leukste van de
ze vorm van optreden. Vóór de
pauze bijvoorbeeld spelen alle
nummers zich af in een stad na
zonsondergang. Ik bleek een hele
boel liedjes te hebben die zich in
een dergelijk sfeertje afspelen. Het
is leuk die bij elkaar te zetten. Ik
kan in het theater natuurlijk ook
meer ballads kwijt. In het clubcir
cuit moet je altijd zorgen dat je de
aandacht blijft trekken en daar
stem je het programma op af'.
„Dat betekent ook dat ik m'n
energie anders gebruik. In het
theater ben ik me bewust van alles
wat ik doe en dat heeft tot gevolg
dat ik m'n stem veel beter ga ge
bruiken. Ik kan me volledig op de
muziek richten. Er komt trouwens
wel een ander publiek naar deze
concerten. Ik had gehoopt dat de
drempel van een theater niet zo
hoog zou zijn en dat de mensen die
normaal naar de kleinere zaaltjes
komen dat nu ook zouden doen.
De theaterzalen zijn eigenlijk ge
vuld met van alles en nog wat.
Veertigers, die destijds weg waren
van House for sale, maar ook scho-
Margriet Eshuijs.
lieren die zich Black Pearl nog her-
„Ik denk dat ik wat dat betreft
een beetje op m'n naam teer. Ik
heb immers al vier jaar geen elpee
uitgebracht. Maandag gaat wel de
nieuwe single 'All over again' in
première. We zijn af en toe al wel
nummers aan het opnemen, die
misschien op een nieuwe elpee ko
men. maar vaste plannen zijn er
nog niet. Ik vind het onzin om zo
maar plaatjes te maken. Ik wil
creatief bezig zijn en een goed pro-
dukt afleveren. Ik wil me niet spe
ciaal op het publiek gaan richten,
al hou je er natuurlijk wel rekening
mee dat een plaat verkocht moet
worden. Wij werken net zo lang
door tot er iets goeds op tafel ligt".
„In het kader van de culturele
uitwisseling tussen Nederland en
Hongarije gaan we volgende week
naar Boedapest. De organisatie
van die manifestatie wilde ook iets
van Nederlandse popmuziek daar
heen brengen. Vooral omdat ze in
Hongarije wat dat betreft echt
niets gewend zijn. Het festival is al
drie jaar geleden georganiseerd en
de reden om toen voor ons te kie
zen, was het feit dat men dacht dat
wij tegen die tijd nog wel zouden
bestaan. Het ging zo van: die Es
huijs heeft altijd wel een band. Ik
weet nog steeds niet of ik dat nou
als een compliment moet beschou-
LEIDEN - In het stedelijk mu
seum De Lakenhal in Leiden
wordt in december een tentoon
stelling met werk van Jan Wol
kers geopend. De tentoonstel
ling geeft een overzicht van zijn
werk als schilder, tekenaar en
beeldhouwer. Zowel werken uit
zijn jeugd als recent werk zul
len er te zien zijn. Met foto's
wordt een beeld gegeven van
zijn jonge jaren in Oegstgeest en
Leiden en van zijn leven in Am
sterdam en op Texel. Daarnaast
wordt tijdens de expositie een
film vertoond die een beeld
geeft van Jan Wolkers in de ja
ren zestig.
Bij Uitgeverij De Bezige Bij
verschijnt de catalogus van de
tentoonstelling, die naast foto's
van de kunstwerken van Wol
kers ook een verhaal van zijn
hand zal bevatten over zijn
werk als beeldend kunstenaar.
De tentoonstelling zal waar
schijnlijk op dinsdag 9 decem
ber om 17.00 uur worden ge
opend. Conservatrice Doris
Wintgens houdt wat dat betreft
een slag om de arm, omdat De
Lakenhal voor die dag eigenlijk
andere verplichtingen heeft.
Het tv-programma RUR zal tij
dens de opening van de tentoon
stelling opnamen maken. Later
Jan Wolkers
diezelfde avond zal Jan Lenfe-
rink zijn drie gasten in De La
kenhal ontvangen. Onnodig te
zeggen dat Wolkers tot dat drie
tal zal behoren. RUR zou voor
die ene keer niet rechtstreeks
worden uitgezonden, maar een
dag later.
De expositie 'Jan Wolkers:
schilder, beeldhouwer' blijft in
De Lakenhal tot en met 8 fe
bruari van het volgend jaar.
HILVERSUM (ANP) - Van
minister Brinkman (WVC)
mag het derde tv-net op 1
oktober volgend jaar begin
nen. Dat acht de minister de
meest geschikte datum om
met het nieuwe net te be
ginnen, zo heeft hij de NOS
in een brief laten weten.
De NOS is bijzonder ingenomen
met het feit dat Brinkman het licht
nu definitief op groen heeft gezet
voor Nederland 3. Een NOS-
woordvoerder zei dat 1 oktober het
meest geschikt is omdat dat de da
tum is waarop de omroepen per
traditie overschakelen van het zo
mer - op het winterprogramma.
"Als we tussentijds - bij voorbeeld
in juli - het derde net er bij zouden
krijgen, zou dat de zaak program
matisch nodeloos ingewikkeld ma
ken", aldus de NOS-woord voerder.
NOS en omroepen hebben een
jaar de tijd om de zaak programma
tisch voor te bereiden en dat is vol
gens de NOS-woordvoerder ge
noeg. Overigens is nog niet hele
maal zeker of heel Nederland al op
1 oktober volgend jaar het derde
net kan ontvangen want de PTT
werkt nog aan de benodigde ver-
NOS geeft
het verzet
tegen
Mediawet op
HILVERSUM (ANP) - Het NOS-
bestuur ziet geen heil in verdere
obstructie van de Mediawet en zal
daarom meewerken aan de invoe
ring van de wet. Dit blijkt uit een
brief van het NOS-bestuur aan de
Eerste Kamer, die naar verwach
ting nog voor het eind van het jaar
het wetsvoorstel zal behandelen.
Eerder is het wetsvoorstel al door
de Tweede Kamer aanvaard.
Het bestuur meent dat verder
verzet geen zin meer heeft nu de
kans dat de Eerste Kamer het wets
ontwerp zal verwerpen "zeer ge
ring" is. Het bestuur is nu zover dat,
het de feiten wil accepteren en zal
proberen "er in de voorbereiding
van de uitvoering van de wet het
beste van te maken". "De omroep
is in dit stadium met een coöpera
tieve houding meer gediend", al
dus het NOS-bestuur in de brief.
Het dagelijks bestuur van de
NOS, de raad van beheer, is inmid
dels gevraagd in overleg te treden
met minister Brinkman van WVC,
om na te gaan of er een acceptabel
plan voor de invoering van de Me
diawet kan worden opgesteld. Als
de minister en de NOS tot zaken
kunnen komen over de invoering,
dan kan wellicht ook de procedure
bij de Raad van State tegen de
staat inzake "de onteigening van
het facilitair bedrijf' van de NOS
worden stopgezet.
LEIDEN - Ook de stichting
Burcht doet mee aan de Oktober
Jazzmaand die wederom over
het gehele land extra veel jazz-
activiteiten inhoudt. De Burcht
programmeert deze maand twee
jazzconcerten, waarvan het eer
ste gisteravond te horen was.
Een van de troeven van het Ig
Henneman kwintet is de bijzon
dere bezetting van altviool, trom
pet, gitaar, contrabas en slag
werk. Violiste Henneman wist
daar goed gebruik van te maken,
mede door tussendoor verschil
lende duo's en trio's te laten spe
len. Een andere eigenaardigheid
van deze vijfpersoonsgroep is
dat nog een tweede vrouwelijke
instrumentalist, op elektrische
gitaar, is opgenomen. Regien
Gorter maakte weinig gebruik
van de voorhanden effectappara-
tuur en viel solistisch niet erg op.
Wel paste zij goed in het geluids
plan van de leidster, die dat be
nadrukte door aardige arrange
menten van haar eigen hand. De
ze stukken werden gekenmerkt
door een collage-achtige op
bouw, waarin sommige overgan
gen echter wat gezocht aande
den. Improvisaties speelden een
duidelijk ondergeschikte rol ten
opzichte van de geschreven de
len, en helaas was er door de
strakke opbouw maar betrekke
lijk weinig ruimte voor een
enigszins dynamisch ontwikkel
de solo.
Toch moet gezegd worden dat
de samenstelling van het concert
zeer evenwichtig en afwisselend
was. Vooral de meer ritmische
stukken kwamen goed voor de
dag, dankzij het slagwerk van
Theo Bodewes en bassist Wilbert
de Joode, die vooral in het laag
zuiver intoneerde en opviel door
een fraaie vette toon. De Joode
overtuigde bovendien door zijn
soli, waarin in een kort tijdbe
stek genuanceerds, bijna ge
streelde, boventonen konden af
wisselen met stevig geplukte la
ge noten.
Trompettist Eric Boeren was
ook een goed begeleider en een
interessante solist, hoewel hij zo
nu en dan de harde akoestiek
van de galerie onderschatte. Boe
ren bezit een mooi en vol geluid
en kan ook, waar nodig, rond
strooien met razendsnel aange
zette staccato's. Henneman zelf
viel minder op als soliste en haar
improvisaties beperkten zich
voornamelijk tot wat vlak klin
kend strijkwerk van ritmische
aard. Haar capaciteiten lijken
toch vooral te liggen in de inter
pretatie van de geschreven mu
ziek. Ik geloof ook dat haar viool
beter zou klinken zonder elektri
sche versterking. Met deze appa
ratuur en in die zaal kwam het
instrument gewoon niet tot zijn
recht. Als het kwintet het voor
handen materiaal wat beter be
nut, heeft Nederland er een be
langrijk jazzfenomeen bij.
nieuwing en uitbreiding van het
zenderpark.
Het is de bedoeling dat de ideolo
gisch getinte omroepen (VARA
NCRV, KRO) Nederland 1 gaan be
volken. De zich als neutraal affi
cherende omroepen (AVRO, Vero
nica, TROS) komen op Nederland
2 en NOS en de "ledenloze" organi
saties als Teleac en Ikon komen op
het nieuwe net. De tv-zendtijd (nu
bijna 2.000 uur per jaar) wordt met
520 uur uitgebreid.
1(1) The final countdown
Europe
2(4) Take my breath away
Berlin
3(3) When I think of you
Janet Jackson
4(2) Walk this way Run
DMC
5 (12) Don't leave me this
way Communards
6 (11) True blue Madonna
7 (16) Live and die OMD
8 (10) Typical male Tina
Turner
9(7) Rage hard Frankie
Goes to Hollywood
10 (17) Heartbeat Don John-
11 5J
12 6)
13 8)
14 9)
15 (21)
16 (14)
17 (24)
18 (13)
19 (25)
20 (37)
21 (15)
22 (18)
23
24 (22)
25 (20)
26 (33)
27 (27)
2 8 (19)
29 (29)
30 (36)
31
37
38 (32)
39 (35)
40
The way it is Bruce
Hornsby
Give a little love
Hammond/West
I want to wake up with
you Boris Gardner
What's the colour of mo
ney Hollywood
Beyond
True colors Cindy
Lauper
Ik wil altijd bij jou zijn
Corry en Koos
Word up Cameo
Human Human Lea
gue
You can call me al
Paul Simon
Wasted years Iron
Maiden
The lady in red
Chris de Burgh
Stan Ridgway Ca
mouflage
Love can't turn around
Farley Jack Master
Funk
Breaking away Jaki
Graham
Sing our own song
UB40
Love always El De-
barge
Stimmen im wind
Julianne Werding
Zwijgen Het Goede
Doel
Lonely girl Rene
Schuman
Stuck with you Huey
Lewis and the News
I've been loosing you
Aha
Panic The Smiths
Sweet freedom Mi
chael McDonald
Verslaafd aan jou
Frank Boeijen
Find the time RCA
Wonderland Paul
Young
Seven to the sea In
Tua Nua
Kisses in the moonlight
George Benson
The Spanish night is
over Humperdinck
Anne Herman van
Veen
(Stichting Ned. Top 40)