Organist Jan Schmitz muzikaal gehuldigd 'Imperium' verslikt zich in 'Een Sneeuw' Ingetogen Hamlet in strakke regie Seth Gaaikema met geïnspireerde show MAANDAG 13 OKTOBER 1986 PAGINA 23 Jubileumconcert Jan Schmitz (50 jaar organist) m.m.v. Die Haghe San- gers, Rottes Mannenkoor, Gemengd koor Hagacantara, R.K. Kerkkoor St. Caecilia, Voorne's Dameskoor, Toonkunst Orkest Leiden, het Noordhollands Koperkwartet. Solis ten: Ben Fey, orgel, Lissette Em- mink, sopraan, Henny Vossen, clave- libel, Frans Vossen, viool en Thea Roos, piano. Met werken van: F. Pee tere, A. Bruckner, H.L. Hassler, N. Kedroff, M. Monnikendam, M. Duru- flé, S. Mokranjac, A. de Klerk en F. Grondsma. Algehele leiding: René Verhoeff. Gehoord op zaterdag 11 oktober in de Pieterskerk in Leiden. 'Een man tussen hemel en aarde' 'Een Sneeuw' door toneelgroep Im perium. Tekst: Willem Jan Otten, re gie: Marja Koppejan. Gezien op 11 oktober in het Micro-theater, Lei den. Aldaar nog te zien t/m 22 no vember (elke vrijdag- en zaterdag avond). LEIDEN - Kan een prachtige to neeltekst overeind blijven in een opvoering die op alle onderdelen tekort schiet? Toneelgroep Im perium leverde het bewijs. Dat de voorstelling 'Een Sneeuw' van Imperium tot het einde de moeite waard bleef daarvoor moeten we de schrijver Willem Jan Otten geheel aansprakelijk stellen. 'Een Sneeuw', schrijft Impe rium, is een klassiek gevormd fa miliedrama van Tjechoviaanse allure. En daar is niks teveel mee gezegd. Het stuk speelt in de winterse serre van een groot bui tenhuis en tekent een drie gene raties tellende familie van oud- Indiëgangers. De familie is bij een voor de veijaardag van Pan da, de man met wij grootmoeder samenleeft. Hij worstelt met een Duits kampverleden, heeft kan ker en kan niet meer praten. Er komt heel wat leed voor in 'Een Sneeuw', het Duits en Indische kampverleden hangt als een doem over het heden en elke ge neratie heeft zijn eigen existen tiële besognes. Imperium maakte de indruk weinig raad te weten met het stuk. Het werd op realistische wijze naar de letter van de tekst uitgevoerd maar de drijfveren van de regie bleven verborgen, niets kreeg accent, de drie gene raties leken allemaal broer en zus en de Tjechoviaanse allure van de oud-Indiëgangers werd met een soort Hollands boerenkool- realisme ingevuld. Je werd werkelijk helemaal beroerd van alle blote buiken, voeten, pya- ma's en peignoirs, rondparade- rend op het toneel. 'Een Sneeuw' is een ernstig stuk en vraagt nogal wat van het acteervermogen van amateurs, zeker als je het 'naturel' op de planken wil brengen. Enthou siasme en onbeholpenheid die in het geval van een blijspel vaak in het voordeel van amateurs werken zijn hier funest. Zo kreeg vrouw Quint (Jolanda Luijen- dijk) steeds meer Van Oekeliaan- se proporties omdat haar kreetjes steeds te laat getimed waren en verwarde Roeland Se- gaar, als Thomas een klein Ko van Dijkje, gekweldheid met het opzetten van een grote keel. Nie mand ging in zijn spel tot het ui terste of maakte de indruk bij be nadering te weten wat ie stond te zeggen. Onbegrijpelijk was ook waar om het toch klein bemeten to neelpodium van het Micro-thea ter volgestouwd was met rieten ameublement, dressoirkast, eet tafel, salontafels, piano en bijzet tafeltjes. Elke associatie van ruimte, bespiegeling, herinne ring werd zo in de kiem ge smoord, terwijl je de hele tijd denkt dat iedereen z'n nek breekt over het meubilair. Voor al bij de woeste opkomsten van Frederik (Koen van Iersel) en Thomas, we kunnen rustig van entréés spreken, hou je je hart vast. Het meubilair naar de lom merd dus en met rust en overtui ging gaan spelen. Want die tekst van Willem Jan Otten dat is een gouden tekst. RADBOUD ENGBERSEN. LEIDEN - Een overweldigend muzikaal eerbetoon viel zater dagmiddag kerk- en concertor ganist Jan Schmitz ten deel bij de viering van zijn gouden jubi leum in de Pieterskerk, waar tal rijke kerkelijke en wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders, een vijftal bekende koren, solisten en orkest o.l.v. dirigent René Ver hoeff en een kerk vol vrienden en genodigden de musicus hulde brachten voor een leven gewijd aan de muziek. Voor deze activiteiten ontving de organist van de Hartebrug- kerk vele onderscheidingen, waaronder de pauselijke onder scheiding uit handen van mgr. J.C.M. Zuidgeest, vicaris-gene raal van het Bisdom Rotterdam, met de gouden versierselen als ridder in de Orde van Gregorius, terwijl de burgemeesters J.A.E. Havermans (Den Haag) en C.H. Goekoop (Leiden) Schmitz eer den voor zijn baanbrekend werk ten dienste van het culturele le ven in die steden. 'Een man tussen hemel en aar de' kenschetste daarbij mgr. Zuidgeest de zeventigjarige jubi laris: 'niet alleen vanwege de ve le trappen die de organist in die halve eeuw op weg naar de speel tafel had beklommen, maar voor al voor de muzikale vreugde waarmee hij de gelovigen het hart wist te openen voor het ge sproken woord'. Burgemeester Goekoop dank te daarna de organist van de Har- tebrugkerk voor zijn grote inzet bij het organiseren van concour sen en orgelconcerten waarmede hij het publiek bekendheid en liefde voor de orgelmuziek wist bij te brengen en niet minder voor zijn belangrijke initiatieven tot het restaureren van een groot aantal historische orgels in de stad, waardoor Leiden zich thans terecht de tweede orgelstad van het land mag noemen. Ook bur gemeester J.A.E. Havermans van Den Haag was naar de Sleutel stad gekomen omdat Schmitz rond de jaren vijftig in verschil lende Haagse kerken de orgel cultuur nieuw leven had ingebla zen, waarvan 25 jaar als dirigent- organist van de Jacobuskerk in de Parkstraat. 'En het komt niet elke dag voor dat een inwoner van Den Haag zó grootscheeps wordt gehuldigd', aldus Haver- Kenmerkend voor Jan Schmitz zorg en liefde voor fraaie oude orgels ('Een prikkel draad-orgel, daar moet je een aansteker bijhouden') was on dermeer het feit dat ook tijdens de feestelijke gebeurtenissen in de Pieterskerk de collectebus bleef rammelen voor de restaura tie van het aldaar tot de draad versleten instrument, terwijl een kleine komische scène het (soms) bezwijkende podium on der de aandacht bracht. Hoofdmoot van deze feestelij ke huldiging vormde toch het muzikale deel waarvan het non stop programma door de jubila ris zelf werd geopend met een hommage aan zijn onlangs overleden vriend en leraar de Mechelse organist/componist Flor Peeters met een warm en virtuoos vertolkt Toccata en Fu ga over Ave Maris Stella van zijn hand, waarna vijf bekende koren met het Noordhollands Koper- kwartet en Ben Fey (orgel) o.l.v. René Verhoeff het podium vul den voor een muzikale hulde aan de jubilaris met de vertolking van Christus Vincit van dezelfde componist. Terwijl Die Haghe Sangers gesteund door het Rot tes Mannenkoor nog eens herin neringen ophaalden uit een tijd waarin de jonge organist - voor het eerst in lange broek - zijn de buut maakte als concert-organist in de Grote Kerk in Den Haag sa men met Die Haghe Sangers, die dit nog eens dunnetjes kwamen overdoen met eveneens een stuk van A. Buckner 'Festcantate'. Organist Ben Fey en het Noordhollands Koperkwartet benadrukten daarna nog eens het feit dat Schmitz zowel op de nationale podia ^ls in de meeste landen van Europa altijd een groot pleitbezorger is geweest voor het werk van Nederlandse componisten (er stond er altijd wel één op het programma), met een dynamische uitvoering van Marius Monnikendams Concerto voor koper en orgel. Een compo nist die met vele Nederlandse - en een keur van Franse compo nisten te vinden is op de unieke langspeelplaat welke ter gele- De jubilerende organist Jan Schmitz (midden) wordt gefeliciteerd door mgr. Zuidgeest terwijl mevrouw Schmitz toekijkt. (foto d. v.d. Berg) genheid van dit jubileum werd uitgegeven en waarop Jan Schmitz met overtuigend vak manschap zyn liefde voor de or gelmuziek heeft vastgelegd spe lend op het orgel van de Cathe- draal in Chartres. Klapstuk van dit feestelijk eer betoon barstensvol artistieke hoogtepunten was tenslotte de wereldpremière van Folkert Grondsma's 'Jan Schmitz Canta te' op teksten van Koos Schmitz en uitgevoerd door alle koren. het Noordhollands Koperkwar tet, Toonkunst Orkest Leiden en vele solisten onder de inspireren de leiding van René Verhoeff. Naar Schmitz woorden: 'Het mooiste cadeau van m'n leven'. ANNEKE VAN VLIET Bij Publiekstheater 'Hamlet' van William Shakespeare door het Publiekstheater. Met: Pier re Bokma, Hans Croiset, Petra La- seur, Henk Rigtere, Hugo Kool schijn, Margo Dames, Laurens Spoor e.v.a. Regie: Gerardjan Rijnders. Vertaling: Gerrit Komrij.**Lichtont- werp: Henk van der Geest. Gezien op 10 oktober (proefvooretelling) in de Stadsschouwburg, A'dam. AMSTERDAM - Als er één voor stelling is, waarnaar in dit nog prille theaterseizoen vol ver wachting is uitgekeken, dan wel de 'Hamlet' door het Publiek stheater. Ga maar na; speciaal voor deze produktie heeft nie mand minder dan Gerrit Komrij een nieuwe vertaling gemaakt. De volgens velen meest begeer de hoofdrol uit de toneellitera tuur wordt vertolkt door Pierre Bokma, die tot de top van de jon ge acteurs in Nederland wordt gerekend. Bovendien is de regie in handen van Gerardjan Rijn ders, die in sommige kringen binnen het toneelwereldje een aan heiligverklaring grenzende faam geniet. Geen wonder dus, dat de verwachtingen hoogge spannen waren. Niet geheel ten onrechte overigens - al is het niet die heel bijzondere produktie ge worden, waarop viel te hopen, blyft deze ruim drie uur durende voorstelling toch voortdurend in hoge mate boeien. Nadat de zaallichten gedoofd zijn, speelt zich (zonder tekst) op het duistere toneel iets af, dat niet nader te bepalen valt. Het moet het eerste toneel van het eerste bedrijf geweest zijn, waar in schildwachten met Horatio over de verschijning van de geest van Hamiets vader spreken. En kele ogenblikken daarna begint de tweede scène, waarin koning Claudius en zijn vrouw samen met enkele hoge functionarissen het podium betreden. Het zijn uit een wassenbeeldenmuseum weggelopen figuren in historisch aandoende kledij, die star en on beweeglijk als in een tableau vi- vant hun positie innemen. Daar op neemt de koning het woord en spreekt zijn tekst uit: op een duidelijk te volgen wijze met iets toneelmatigs en een zweem van afstandelijke ironie. Daarmee is de toon van deze voorstelling gezet. Omdat de geestverschijning later terug keert, is de eerste scène niet per se nodig. Op vergelijkbare wijze is de tekst ook elders bekort, wat aan het tempo van de voorstel ling zeker ten goede is gekomen. Het lichtplan voorziet in een de corontwerp; in vrijwel constante duisternis worden de verschil lende spelposities met lichtba nen gemarkeerd. Het resultaat is een bepaalde mate van abstrac tie, zoals aan de andere kant de historische kostuums een gevoel van distantie in tijd oproepen. Dat doet recht aan de talloze diepere betekenislagen van het stuk. Het toneel is leeg; er is slechts een schuin oplopend speelvlak aanwezig, dat je mede door het bijzondere lichtontwerp voortdurend de toneeldimensie van het geheel laat beseffen. Voor de 'Hamlet', waarin het to neel als zodanig een wezenlijke plaats inneemt, een belangrijk gegeven. Hamlet krijgt van de geest van zijn vader de opdracht om zich te wreken op zijn vaders moorde- Hugo Koolschijn, Hans Croiset, naar, de huidige koning Clau dius, die met zijn moeder Gertru de getrouwd is. Niet het uitvoe ren van deze wraakopdracht, maar Hamiets vraag, of hij zijn belofte tot wraakneming wel zal nakomen, staat in het stuk cen traal. Uit list gedraagt hij zich soms als een waanzinnige, wat hem maakt tot een uiterst com plexe figuur vol twijfels en gril ligheden. Pierre Bokma is minder pro minent aanwezig dan andere Hamletvertolkers uit het recente verleden. Hans Hoes bij de Haag se Comedie en Titus Tiel Groe- nesteege bij La Luna bijvoor beeld gaven op een weliswaar ge heel verschillende, maar in elk geval extroverte wijze uitdruk king aan de wispelturige twijfel achtigheid van Hamlet. Bokma probeert dat ingetogener te doen, maar hij faalt op de mo menten, waarin hij in onver staanbaar gemompel vervalt. zma en Laurens Spoor (v.l.n.r.. Daarnaast is de reikwijdte van zijn mimiek beperkter en gaat deels verloren. De beroemdste zin van het stuk (die bij Komrij luidt: Er zijn - of er niet zijn, is het probleem) spreekt hij van achter het toneel komend zonder dramatische geladenheid als ter loopse overdenking uit. Hij speelt ingetogener, maar dan wel met de gejaagdheid van iemand, die weet, dat zijn twijfel uitstel maar geen afstel betekent. In zijn regie kiest Rijnders voor een strakke en sobere aanpak van de tragedie, die zich in hoog tempo voltrekt. Daarop zijn twee hoogstmerkwaardige uitzonderingen. Het verschijnen van de geest krijgt iets lachwek kends. Vanuit een luik in het po dium komt een stoffige figuur, die op kinderlijk-huilerige toon tot wraak aanzet. Een prachtige scène verliest daardoor aan waardigheid, evenals de grafscè ne bijna aan het eind van het stuk. Een deel daarvan wordt in 'Hamlet'. (foto Kees de GraafD niet gespeeld en door een grap vervangen. Uit het graf roept de grafdelver: schat, staat de Bok ma koud? Deze flauwiteit doet enorm afbreuk aan de mooiste scène van het drama, waarin Hamlet de schedel van de nar Yorick oppakkend over de be trekkelijkheid van het leven spreekt. Deze stijlbreuk, met natuurlijk een knipoog naar de gelijknami ge hoofdrolspeler, moet een doorn in het oog zijn van Komrij, die een schitterende vertaling heeft gemaakt. Daarin is ook plaats voor humor; vaak heel on verwacht, alleen vele malen sub tieler. Tijdens een gebed over weegt Claudius zijn wandaden, waardoor hij de kroon en de vrouw van zijn broer bezit. Bert Voeten vertaalt dan: "Kun je ver geving krijgen/zolang je houdt watje door misdrijf won?" Kom rij daarentegen: "Is er vergeving met behoud van buit?" WIJNAND ZEILSTRA '....en jou kies ik', conference 86 door Seth Gaaikema. Muzikale begelei ding: Rob Zimmerman (piano, syn thesizer), Jan Blok (gitaar) en Frank Schermer Voest (slagwerk). Gezien op 11 oktober in de Leidse Schouw burg. LEIDEN - Sinds zijn goed ont vangen Oudejaarsconférence 1985 lijkt Seth Gaaikema zijn draai weer gevonden te hebben. Dit programma is vlotter en spit ser dan zijn twee vorige - sterk op elkaar gelijkende - 'Orakel'- shows, waarin hij in een soort ar tistieke impasse geraakt leek. In '....en jou kies ik' maakt Seth een meer geïnspireerde indruk en heeft hij duidelijk gekozen voor een cabaretvorm in de traditie van grootmeester Wim Kan. De politiek, of liever de man netjes en vrouwtjes in de politiek vormen het hoofdthema van zijn programma, dat in het verleng stuk ligt van zijn oudejaarsconfé rence. Het draagt ook terecht als ondertitel 'conference 86'; de term one-man-show zou niet te recht geweest zijn. Daarvoor is zijn onderwerpkeuze te eenzijdig en is de vormgeving van het pro gramma te sober. Het lichtplan is naar huidige maatstaven zeer eenvoudig van opzet en de mu ziek levert slechts een beschei den bijdrage aan het geheel. Zijn muzikale begeleiders beperken zich tot een rythmische onder steuning. Seth borduurt voort op zijn ty peringen van onder anderen Bert de Vries, Ed Nijpels, Joop den Uyl, Neelie Smit-Kroes en neemt zelfs wel eens een grapje of een liedje uit zijn oudejaarsconféren ce 85 over, zoals het 'van je Claus, Claus, van der Meiden moet d'r aus', overigens in een geactuali seerde versie. Op de Tweede-Ka merverkiezingen wordt uitge breid teruggeblikt en op nieuwe partijpolitieke ontwikkelingen ter linker en rechter zijde wordt ingegaan. Zo komen het vertrek van Max van den Berg naar de NOVIB en de machtswisseling in de WD aan bod. "St. Joris leidt de fractie en op Verkeer zit weer de draak", luidde één van zijn vaak op taalvondsten geba seerde verklaringen. Eén politicus was opvallend af wezig in zijn betoog, en dat was Eelco Brinkman. Slechts een zij delingse opmerking over het sluiten van bejaardenhuizen en het maken van reclame hadden op hem betrekking. En dat, ter wijl Seth wist, dat de bewinds man zelf zich zaterdagavond in de Leidse Schouwburg bevond. Jammer - zeker voor een cabare tier, die in zijn programmaboek je te kennen geeft, dat hij bewust ruimte wil openlaten voor impro visaties. Natuurlijk wordt de wereldpo litiek niet vergeten en zijn illus tere figuren als Thatcher en Rea gan van de partij. "O Gee, was Hilterman maar hier", denkt Reagan steeds; "tegen G.B.J. legt hij het loodje en de toestand in de wereld blijft een zootje". Dat Gaaikema ook tracht om Reagan te imiteren, kan hij na Ton van Duinhoven maar beter achterwege laten. Hij is trou wens toch meer auteur dan een echt theaterman. Zingen en zich op een podium presenteren - het zijn nu eenmaal niet zijn sterkste kanten. Dat is inmiddels genoeg zaam bekend. Maar als tekst schrijver komt hij ditmaal in '....en jou kies ik', dat naast alle politiek nog een liedje over seks op tv, een toekomstvisie op een bejaardenhuis voor artiesten en wat persoonlijke mijmeringen bevat, Vrij sterk naar voren. WIJNAND ZEILSTRA. Jolanda Luijendijk als Quint in 'Een Sneeuw' (foto Loek Zuyderduin)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23