Leiden is heel speciaal' Echte Leidenaar kijkt niet op 'n paar centen SCHIETTENT. Deze zomer stond Emmo Drenth voor het 25ste achter eenvolgende jaar met zijn schiettent op tal van kermis sen in Nederland. De nu 41-ja- rige inwoner van Alphen aan den Rijn - die overigens voor namelijk 's winters in die plaats vertoeft - zegt ondanks dat zilveren jubileum nog lang niet genoeg van het kermisge- beuren te hebben. door Bert Paauw Drenth: "Ik vind het nog altijd een heerlijk bedrijf, ontmoet graag veel mensen. Van eind maart tot eind oktober trek ik met m'n schiettent door het hele land, sta ik op zo'n twintig verschillende kermissen. Niet altijd dezelfde, jaarlijks probeer ik ongeveer de helft van de kermissen in Neder land te wisselen. Dat leventje leid ik al vanaf m'n zestiende jaar. Ik was m'n vader vroeg kwijt dus ik stond er al jong zelf voor". Emmo Drenth stamt uit een ech te kermisfamilie. "Mijn familie van moeders kant komt uit Italië, van vaders kant uit Drente. Fami lieleden van vaders kant trokken vroeger met paard en wagen door de noordelijke provincies. Later, toen het ze wat beter ging, maak ten paard en wagen plaats voor een auto". "Mijn voorouders hadden een circus. Circus en kermis lagen vroeger niet ver uit elkaar. Ze had den allebei artiesten als vuurvre ters, muzikanten en anderen die voor vertier zorgden. Op de ker missen stonden vroeger ook cir cussen. Op de Leidse 3 October- kermis hebben jarenlang de cir cussen Bever en Don Bosco ge staan. In de jaren vijftig is dat ver schijnsel verdwenen. Circussen kregen het steeds moeilijker om publiek te trekken. Dat had onder meer te maken met de opkomst van de televisie. Pas de laatste vijf jaar is er als gevolg van rijkssubsi dies weer een opbloei te zien in het circuswezen". Traditie Zowel kermis als circus hebben een eeuwenoude traditie. De ker mis stamt uit de Middeleeuwen, weet Drenth te vertellen. Over het ontstaan van de kermis zijn twee theorieën. Volgens de ene theorie is het een van oorsprong katholiek feest, samenhangend met kerk missen; volgens de andere theorie is het een van oorsprong heidens feest dat werd gevierd na het bin nenhalen van de oogst. Uit overlevering zijn tal van ver halen bekend over de verschillen de manieren waarop de kermis werd gevierd in diverse streken. Bekend is de kattenkeermis in Hengelo waar in het verleden de boerenzonen uit de Twentse buurtschappen op zoek gingen naar een geschikte vrouw ('de wa re maagd'). Had men iemand ge vonden, dan schreef de boeren zoon met krijt het hoesmerk (huis merk) op de rug van zijn uitverko rene. Zo n huismerk bestond uit een cirkeltje of een kruisje of iets dergelijks, en was typerend voor een bepaalde boerenhoeve. Trof de bewonderaar zijn geliefde later op de dag aan zonder dat het huis merk was afgeveegd of vervangen door een'ander merk, dan bete kende dit dat de maagd met haar partner was ingenomen. Zo gaat het dus niet meer, al leent de kermis zich volgens Em mo Drenth door z'n gezelligheid nog altijd bij uitstek voor het leg gen van plezierige contacten. Van uit z'n schiettent slaat hij dat van Alphenaar Emmo Drenth: "Als het maar kapot gaat, dan is het prachtig" jaar tot jaar gade. Hij heeft zich door de jaren heen beperkt tot de schiettent omdat hij daarin nou eenmaal is opgegroeid. Thuis "Iedereen specialiseert zich er gens in, ik voel me het best thuis in de schiettent. Schieten is een sportieve uitdaging. Schiet de één 26 punten bij elkaar, dan wil de an der 28 punten halen. Er zijn tegen woordig veel grote attracties met passief vermaak. Je gaat zitten en laat het over je komen". "De dingen waarop wordt ge schoten zijn in de loop der jaren wel veranderd. Vroeger werd er geschoten op kaarten en roosjes. Later werd het schieten op een ballon, toen op bussen, flesjes en bewegende beestjes, nu op horlo ges en bewegende handjes. Die handjes mogen niet meer in au to's, dus zie je ze nu op kermissen omdat de handelaren er toch er gens mee naartoe moesten. Die handjes zijn een groot succes, de jongelui vinden het prachtig om er een paar vingers van af te schie ten. Maar dat is met alles: als het maar kapot gaat, dan is het prach tig". "Je moet steeds wat r zinnen. Nu laten we ook foto's ma ken van het schieten. Van die kant-en-klaar-foto's die mensen meteen kunnen meenemen. Het belangrijkste is om het de mensen naar de zin te maken, ze te laten ontdooien, ze een prijsje te laten winnen. Als iemand al voor een tientje heeft verschoten maar nog altijd niks heeft gewonnen, dan kun je natuurlijk zeggen: jammer meneer. Zo iemand zie je vervol gens nooit meer terug. Je kunt ook een extra schietbeurt aanbieden en daarna een prijsje geven. Ik wil maar zeggen dat je niet als een houten Klaas in zo'n tent moet gaan staan, geld aanpakken, ge weer geven en dan verder niks doen. Een prijsje doet wonderen. Ook een grote kerel ontdooit als ie een poppetje of een fotootje krijgt. Weet je, het kermispubliek is niet vervelender dan in het verleden, wel veeleisender. De willen meer waar voor Speciaal Emmo Drenth zegt van de ker- missfeer te houden. "Sommige kermissen bezoek ik, ook al sta ik er niet zelf met m'n schiettent. Daar wil ik dan gewoon de sfeer proeven. Tilburg en Leiden zijn heel speciale kermissen. Vooral Leiden heeft iets aparts. Het is even verwaterd toen de kermis naar het terrein van de Groenoord- hallen was verplaatst, maar geluk kig is alles weer naar het oude ter rein teruggehaald. In Leiden wordt altijd een mooie kermis in elkaar gezet, alles moet er staan. Dat is echt uniek". Het samenstellen van de Leidse kermis gebeurt in overleg tussen het bestuur van de 3 October Ver- eeniging en de Kermisbond, waar van Drenth bestuurslid is. "Er wordt een modelschema gemaakt. Je moet zorgen voor afwisseling: kijkwerk, hoge draaizaken, attrac ties voor de kinderen, eettentjes ertussendoor. Dus geen vijf acht banen op één kermis". Drenth memoreert met een ze kere weemoed de muziektent die vroeger op het Schuttersveld werd geplaatst. "Daar kwamen de jon gelui hossen. Studenten, bouw vakkers, alles door elkaar. Ach, ie dereen heeft vast wel een mooie herinnering aan de kermis". De 3 October-kermis is met 100 attracties de grootste kermis in Nederland op één aaneengesloten terrein. Drenth: "Het is eigenlijk een drievoudige kermis: 's mor gens, 's middags en 's avonds. Met de vooravond mee zelfs een vier voudige kermis. Voorzover ik het heb meegemaakt is Leiden de eni ge kermis waar het 's morgens al bomvol is. Alles is in bedrijf. Je ziet op zo'n dag ook drie keer de zelfde mensen komen". Aanpakken Het is dan wel keihard aanpak ken, ook voor de vrouwen van de kermisexploitanten. "Die werken volop mee, vaak nog harder dan de mannen. Ze staan in de tenten, helpen mee bij het in- en uitpak ken, maar zorgen daarnaast ook voor het eten, en in negen van de Er zijn twee dagen in het jaar dat een echte Leidenaar niet op een paar centen kijkt. Dat is op taptoe avond en de daarop aansluitende 3 oktober wanneer Leidens Ontzet op ondubbelzinnige wijze wordt ge vierd. Nog steeds zijn er Leidse glib- bers die er zonder blikken of blozen op beide dagen een compleet maandsalaris doorheen jagen. De forse uitgaven in het kader van Lei dens ontzet zijn geen nieuw verschijn sel. Ik herinner me uit de jaren '50 nog goed dat de 'huisbaas' de huur wekelijks op zaterdag kwam ophalen. Een rijzige gestalte in garbadine regenjas met een kloeke leren geldtas op de buik. Maar in de week vóór 3 oktober week hjj als dat nodig was van die gewoonte af. Om Leidens Ontzet een dagje voor te zijn. Uit de gerechtvaardigde vrees dat hij na die derde oktober vergeefs zou aanbellen voor de huurpenningen, om dat die waren omgezet in paling, drui ven, bier en vertier. De huur wordt tegenwoordig per door Bram van Leeuwen maand via giro of bank betaald en ook het karakter van de feestviering is de af gelopen 25 jaar veranderd. Vooral het echte amusement op straat is er een beetje van af en heeft plaatsgemaakt voor een meer consumptief festijn. De feestelijke warenmarkt op Oude Singel, Turfmarkt en Beestenmarkt vormt daar van het overtuigende bewijs. Kentering Misschien is het verbeelding, maar voor mijn gevoel is de grote verandering gekomen toen het besluit viel om het centrum op 3 oktober niet langer af te sluiten voor alle verkeer. Die echte sfeer van 'Leidenaars onder elkaar' begon pas werkelijk te leven wanneer op de brug gen rondom het binnenstad de rood-wit- te kettingen werden opgehangen, de suppoosten met pet verschenen en de stad voor één dag nagenoeg volledig au tovrij was. Iedere Leidenaar was die dag ridder te voet. Meermalen vereeuwigd door de horde straatfotografen, die zich bij ie dere stadsentree verzamelde. Hun vaak niet geheel scherpe zwarte-witte dubbel- kiekjes sierden nog wekenlang in onaf zienbare rijen de etalages van de siga renwinkeliers. De volgende stopplaats vormden de kraampjes met feestmutsen, papieren balletjes vol zaagsel aan een elastiekje en voor de jongere garde toeters en fluitjes alle denkbare toonhoogten. En niet te vergeten met de gas gevulde ballonnen die 's avonds in vele Leidse kinderslaapkamers tegen het plafond hingen. De echte Leidenaar heeft zich altijd van de 'import' onderscheiden door zijn eigen typische taalgebruik. Geen ware Sleutelstad-bewoner spreekt over de kermis als hy de attracties op het Schut tersveld op het oog heeft. Echte Leide naars gaan naar 'het land' of naar 'het veld'. Zoals het ook vele jaren een meteoro logisch gebruik gebruik was dat het in de laatste weken van september zo hard regende dat je achtbaan, botsautootjes en bokspaleis ('Vijf gulden voor iedere Leidse amateur die Tiger Jacky knock out slaat of kan stoppen volgens de re gels van de bokssport') slechts op ka plaarzen kon bereiken. De grote hoe veelheid ijlings aangevoerde sintels en stro ten spijt. Lachstudio Sommige attracties hebben de tand des tijds niet doorstaan. Waar is bijvoor beeld de Lachstudio gebleven? Dat klei ne mannetje met zijn witte handschoe nen bij de ingang, met zijn geraffineerde prevelementje om zo veel mogelijk men sen te verleiden naar binnen te gaan, staat rotsvast in mijn geheugen gegrift. Vele uren heb ik op de houten banken gezeten om te zien hoe uiteindelijk ie dereen op die grote, steeds sneller draai ende schijf het slachtoffer werd van de middelpuntvliedende kracht. De Lachstudio verdween. Evenals de hosvlonder rondom de muziektent waar zich in de avonduren enkele duizenden jeudigen dank zij een enorme voorraad bier prima vermaakte. Om de lange dag met een meestal kortstondige flirt te beëindigen temidden van de ooohs en aaahs bij het vuurwerk. Wat ik op 3 oktober tegenwoordig het meest mis is het gezellige straatamuse ment waarvan vooral de Haarlemmer straat, Steenstraat en Stationsweg jaren lang bol stonden. In vrijwel ieder por tiek wel iets bijzonders. Een man met een bijzonder orgeltje, een muzikale clown, een band in Volendammer kledij. En niet te vergeten de imposante de genslikker op de hoek van de Korte Ma re. Of de vuurvreter bij de Blauwpoorts brug. Onvergetelijk vind ik nog altijd het op treden van de boeienkoning. Omdat hij zijn act vlak bij mijn grootouderlijke wo ning volvoerde, was ik ooggetuige van een uniek schouwspel. Voor ieder optre den kwam een bakfiets aangereden met daarop een groot, tot op de draad versle ten vloerkleed en een grote zware anker ketting. Flitsend De al wat oudere krachtpatser werd door twee secondanten geheel omgord met die ogenschijnlijk onverwoestbare keten en werd vervolgens in een grote juten zak gestopt. Daarop werd de in middels toegestroomde menigte beleefd doch dringend verzocht te offeren om van de wonderbaarlijke bevrijding ge tuige te kunnen zijn. Gewezen werd op de behoeftige omstandigheden van de 'koning' met tien bloedjes van kinderen en het feit dat geen verzekeringsmaat schappij hem wilde hebben vanwege zijn gevaarlijke werk. Als de regen van centen, stuivers en dubbeltjes was opgehouden en de apo- theose leek te zijn aangebroken, storm de een derde man het kleed op en kon digde op luide toon aan dat het hier om een verboden voorstelling ging en dat de politie in aantocht was. Wat daarop gebeurde was even flit send als onthutsend. De 'koning in de zak' werd opgepakt en met brute kracht in de bakfiets gesmeten. Direct daarna gevolgd door het ijlings opgerolde kleed inclusief de muntjes. Daarop maakte het gezelschap zich uit de voeten, het verza melde hooggeëerde publiek verbaasd achterlatend. Wie er ook ten tonele verscheen: geen politie. Na verloop van een half uur wel de boeienkoning die in een achteraf- straatje was ontdaan van knellende kete nen en op het inmiddels van elk muntje ontdane kleed aanstalten maakte voor de volgende voorstelling. Ik heb hem die dag ettelijke keren op de bakfiets zien smakken. Maar evenzovele keren maak te hij die dag zijn rentree: en de lach op zijn gezicht leek me iedere keer weer iets uitbundiger. tien gevallen doen zij ook nog de administratie". De kinderen gaan gewoon naar school. De grote kermissen wor den tegenwoordig aangedaan door rijdende basisscholen. Terwijl pa en ma dus op de kermis hun werk doen, zitten de kinderen op school. Middelbare scholieren gaan meestal naar internaten. Drenth: "Ook kermismensen wil len en moeten zich ontwikkelen. Zeker hun talen leren". Volgens hem komen de meeste kinderen van kermisexploitanten weer in de kermiswereld terecht. "Er zijn er maar heel weinig die er geen trek in hebben. Kermisfami lies hangen nou eenmaal erg aan elkaar. Iedereen is wel ergens fa milie van elkaar. De zoon van het ene kermisgezin trouwt met de dochter van het andere kermisge zin. Het is een hele hechte ge meenschap, al is het misschien de laatste tientallen jaren iets vermin derd. Er wordt tegenwoordig ook wel getrouwd met mensen van buiten de kermisgemeenschap". "Dat heeft te maken met de ac ceptatie van de kermisexploitant als volwaardig lid van de maat schappij. De kermismensen staan niet meer buiten de gemeenschap. Vroeger werden kermisfamilies nogal eens met scheve ogen aan gekeken, het was een apart we reldje van mensen die je één keer per jaar in jouw gemeente zag ver schijnen". Verantwoord Van de ongeveer 1100 kermisex ploitanten die Nederland telt zijn er zo'n 400 aangesloten bij de Ker misbond, een belangenorganisatie die inmiddels 65 jaar bestaat en haar centrale kantoor in Alkmaar heeft staan. Drenth is als bestuurs lid van de bond uiteraard goed op de hoogte van de diverse taken. "Het gaat er in eerste instantie om voor iedere' kermisonderne mer een zodanig klimaat te schep pen dat ie zijn brood kan verdie nen. Dat vergt onder meer veel overleg met gemeenten: toestem ming vragen voor kermissen, pra ten over veranderingen van ker misterreinen. Ambtenaren zijn he laas nogal eens makkelijk als het om reconstructies of verkleinin gen van terreinen gaat. Overigens zijn we er niet op uit om zoveel mogelijk kermissen van de grond te tillen. Het moet wel verant woord zijn, wildgroei van kermis sen moeten we niet hebben". Wie mocht denken dat er eind oktober, wanneer het kermissei- zoen sluit, voor de kermisexploi tanten een periode van nietsdoen aanbreekt vergist zich. De mees ten verrichten dan alternatieve be zigheden zoals Drenth die met een oliebollenkraam wat bijverdient. De eerste maanden van het jaar zijn volgens de Alphenaar slopen de maanden. "In januari en fe bruari moetje je route voor het zo merseizoen uitstippelen, de nodi ge plaatsen bij elkaar zien te krij gen. Dat is een kwestie van in schrijven en afwachten wat er wordt toegewezen. Als onderne mer moet je ervoor zorgen in die maanden voldoende kermisplaat- sen binnen te halen zodat je 's zo mers je brood kunt verdienen". Dat laatste hoopt Emmo Drenth nog heel wat jaren te doen met zijn schiettent. "De kermisromantiek is door de tijden heen wel wat ver minderd maar over het algemeen vind ik het nog steeds heerlijk om op deze manier te leven. Vooral op de Leidse kermis is het een smeui- ige boel. Als ik daar sta heb ik het altijd enorm naar m'n zin". Goede boterham Emmo Drenth zegt dat er voor een kermisexploitant, die bereid is flink aan te pakken, best een goe de boterham valt te verdienen. On danks de vaak enorme investerin gen in attracties, ondanks de meestal pittige staangelden en on danks de opkomst van de pretpar ken. "De kermisexploitanten heb ben de concurrentie met de pret parken glansrijk gewonnen. De sfeer op kermissen is. toch anders dan in de pretparken. Een dagje pretpark is vaak ook duurder dan de kermis. Het kost benzine, en tree, eten, en je moet soms lang wachten op het gebruik van at tracties. Dat laatste hoeft niet op de kermis. Als iemand moet kie zen tussen een half uur wachten op een gratis attractie of twee gul den betalen en direct ergens in kunnen, dan kiezen ze voor het laatste". Om de concurrentieslag te over leven, komen kermisexploitanten regelmatig met nieuwe, grote at tracties op de proppen. Drenth: "Zoiets vergt vaak gigantische be dragen. Als je het grote reuzenrad neemt of een flinke achtbaan, dan praat je over investeringen van rond de één miljoen gulden. En als je dan nagaat dat kermisexploitan ten geen overheidssubsidies hoe ven te verwachten, begrijp je dat het best wel eens irritatie opwekt wanneer ambtenaren de kermis op een achterafterrein plannen". De grootste kermisattractie die Nederland op het ogenblik telt is de zogeheten 'Mistral 2'. Dat is een spectaculaire achtbaan met een grondoppervlakte van 51 by 18 meter. De achtbaan heeft een hoogte van maar liefst 20 meter en steekt daarom torenhoog boven alles uit. Het parcours telt vijf ver diepingen en de lengte hiervan is bijna een kilometer. De duur van een rit is ongeveer twee minuten. Over de kop Wanneer de Olympische Spelen naar Amsterdam komen zal een nog gigantischer achtbaan worden gerealiseerd in de vorm van vijf Olympische ringen waarbij het dus de bedoeling is om vijf keer 'over de kop' te gaan. Een gedach te die sommige mensen bij voor baat misselijk zal maken. Overigens is niet elke nieuwe at tractie een succes. Drenth: "Het valt niet te verklaren waarom de ene attractie wel en de andere niet loopt. Een paar jaar geleden was er een carrousel met vijf andere an dere carrousels daarbinnen. Een schitterende blikvanger, maar het publiek ging er niet in. De man heeft het ding moeten opdoeken. Dat gebeurt trouwens niet vaak. De attracties worden danig uitge test voordat ze op de markt ko men. De meeste fabrieken waar de attracties worden gemaakt staan in Noord-Italië". Hoe dan ook, Emmo Drenth houdt het bij zijn schiettent. "By een schiettent moeten de mensen actie ondernemen. Ze kunnen een beetje agressie kwijt". De vuurvreter bij de Blauwpoortsbrug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 37