Bart Peeters: 'Ik ben nog lang niet klaar met mezelf Stryper neemt de bijbel ter hand 'Bingo!' nieuw popprogramma op BRT-tv Optreden Lombard niet verhinderd Super Channel op kabelnet in Amsterdam 'Heavenly metal' op derde dubbel-lp Horowitz naar Concertgebouw WOENSDAG 1 OKTOBER 1986 PAGINA 29 Voor half miljoen AMSTERDAM (ANP) - Het Britse satellietstation Super Channel heeft met de gemeente Amsterdam een overeenkomst afgesloten voor de toegang tot het hoofdstedelijk kabelnet. Met de overeenkomst is een bedrag gemoeid van 500.000 gulden, zo is door de Amsterdamse wethouder Walter Etty meege deeld. Met dit bedrag koopt Super Channel voor een periode van drie jaar - van 1987 tot 1990 - de beta lingsverplichting af die Amster dam had willen invoeren voor commerciële satellietzenders. Eer der was Sky Channel al met de ge meente tot overeenstemming ge komen over een dergelijke afkoop som. In het geval van Sky ging het echter om een bedrag van tegen de twee miljoen gulden. In tegenstelling tot de overeen komst met Sky Channel, komt de bijdrage van Super Channel volle dig ten goede aan Amsterdam. Sky had bedongen dat het geld voorna melijk besteed zou worden aan een landelijk instituut voor het stimu leren van lokale kabeltelevisie. In het geval van Super Channel komt over een periode van drie jaar te beginnen in '87, jaarlijks een bedrag van één ton ter beschikking van lokale Amsterdamse radio- en televiSïeprogrammamakers. Voorts zal Super Channel een bij drage leveren ter waarde van 200.000 gulden voor de promotie van Amsterdam als culturele hoofdstad van 1987. De promotie zal plaatsvinden door middel van informatieve spots, reclamezendtijd en het bren gen van een aantal lokale program ma's in het kader van het Holland Festival. Met het Nederlands Theater In stituut worden op het ogenblik be sprekingen gevoerd over de uit werking van deze produkties. Di recteur Steve Austen van het insti tuut mikt op vier produkties, waar schijnlijk concerten, die in het ka der van het festival worden opge voerd. Bart Peeters: 'Ik begrijp niet wat die Hollanders allemaal in me zien'. (foto GPD) De BRT-televisie laat onder de noemer 'Bingo!' een nieuw pop-programma op de jeugd los. Het programma wordt we kelijks gemaakt door dezelfde ploeg die jarenlang met succes Villa Tempo op het scherm bracht. Een echte opvolger van Villa Tempo wordt 'Bingo!' evenwel niet, omdat de doel groep die bereikt moet worden jongeren van 12 tot 25 omvat. De BRT maakt er geen geheim van dat met dit hitparadepro gramma tegen de bekende popprogramma's Count-down (Veronica) en Top Pop (AVRO) zal worden geconcurreerd. De eerste aflevering is vrijdag 3 oktober om 18.45 uur op BRT 1 te zien. door Carlos Alleene Voor de presentatie van 'Bingo!' is een beroep gedaan op Bart Pee ters, de ex-Luv-zangeres en ex-pre- sentatrice van Banana Split, Patty Brard, de 16-jarige Pee Ver- meersch en Paul de Groeve. Pee Vermeersch, een pittige scholiere, heeft haar selectie te danken aan het feit dat ze tijdens de auditie een groen gespoten ko nijn had meegebracht. Op een cas settebandje had ze een 'konijnes temmetje' opgenomen, zodat ze zich voor de camera's door een ko nijn kon laten interviewen. Paul de Groeve is medewerker aan een Oostendse lokale radio en deed in dertijd presentatiewerk voor Tele- vox, een magazine voor Belgische militairen in Duitsland. „Bingo!" zal elke week beginn- nen met een nieuwe clip van een grote naam in de popwereld die als absolute primeur gegeven wordt. Hierna volgt dan een overzicht van de Top-20 en een optreden van een groep in de studio. Andere pro gramma-onderdelen zijn een uitge breid info-item en een prijsvraag. Het decor van „Bingo!" is niet al ledaags. Er werd gekozen voor een basisopstelling die elke week in een ander decor kan veranderen door aanpassing van rekwisieten eri kleuren. In dat alles zal een hel lend vlak als presentatiepodium worden geïnstalleerd. Bart Peeters, die in de nabije toe komst ook voor Veronica een gi gantisch showprogramma gaat presenteren, heeft zonder meer trek in „Bingo!". „Akkoord, mijn inbreng zal mi nimaal zijn. Dat staat me evenwel niet tegen. Ik ben in „Bingo!" een soort vehikel om moderne muziek bij de mensen te brengen. Aan de andere kant wordt het ook tijd voor de aflossing van de wacht. Ik weet hoe moeilijk het is om je in die popjungle overeind te houden. Nogmaals, de bedoeling is dat „Bingo!" zich tot een zo breed mo gelijk publiek richt. Het nieuwe programma met Villa Tempo ver gelijken heeft nauwelijks zin. Villa Tempo was zelfs in Europese con text een uniek programma. Vrij marginale zaken werden in dat programma zo ad rem mogelijk be handeld. Dat een dergelijk pro gramma werd afgevoerd was een kaakslag voor alle jongeren die niet van hitparademuziek hiel den". ALKMAAR (GPD) Oorverdo vend. In afwachting van het vraag gesprek met Robert Sweet laat de employé van de platenmaatschap pij ons het op 10 oktober te ver schijnen derde album van Stryper horen. De titel is onthullend: 'To hell with the devil'. „Goed hè?", overschreeuwt de man het lawaai enthousiast. „Wel een beetje hard zo op de vroege ochtend", brullen we terug. Heavy metal is het genre waarin Stryper beroemd lijkt te gaan wor den. Maar niet alleen door de mu ziek, ofschoon die, let wel: in haar soort, uitstekend /is. De toegevoeg de meerwaarde heet God. Een overtuigd christelijke heavy metal- band? Harder dan hardrock en met de bijbel in je hand? Dat is zoiets als Nana Mouskouri die vieze lied jes zingt. Met veel bombarie is hij aange kondigd. Robert Sweet, de drum mer van Stryper. Die o zo succes volle band uit Los Angeles, die yi- AMSTERDAM (ANP) - De be roemde 82-jarige Amerikaanse pianist Vladimir Horowitz zal zondagmiddag 23 november voor het eerst sinds vijftig jaar weer in het Concertgebouw in Amsterdam optreden. De con tracten voor dit optreden zijn gis teren door alle partijen onderte kend. Dit heeft directeur Martijn Sanders van het Concertgebouw meegedeeld. Het programma van Horowitz in de hoofdstad is nog niet be kend. Wél is zeker dat de pianist op zijn eigen Steinway-vleugel zal spelen. Het concert wordt mogelijk door sponsoring van de Perscombinatie. In het contract is vastgelegd dat de temperatuur in het concertgebouw 23 graden Celcius moet bedragen. Kaartjes om het concert te kunnen bijwo nen kosten 200 gulden. Er is een beperkt aantal kaarten van 100 en 50 gulden verkrijgbaar. sueel en muzikaal alle clichés uit de heavy metal met zich mee draagt, die daarmee uiterst macho oogt en keihard speelt. Maar die zich van de massa onderscheidt door tijdens concerten zakbijbel tjes in het publiek te gooien en die over niets anders dan het christelij ke geloof zingt. Een unicum, een bezienswaardigheid. „Ik ben Robert Sweet. Fijn dat jullie er zijn. Daar ben ik erg blij mee". Strakke kleren, lang haar en het nodige aan riemen. Lichtelijk macho, maar de schijn blijkt even later te hebben bedrogen. Een schaap in wolfskleren. Hij praat zo als zijn achternaam is. Een profes sionele muzikant die zijn best doet spontaan en aardig over te komen. Ook al betreft het het zoveelste in terview en heeft hij de vragen hoogstwaarschijnlijk honderden keren eerder beantwoord. Robert Sweet. De heavy-metaluitvoering van Cliff Richard. Geen satan, geen hel en verdoe- mis, waarover de meeste andere heavy metal-bands zingen. Stryper biedt 'heavenly metal', zoals de vooruitgesnelde persberichten jui chend melden. Rond de groep is een uiterst professionele marke- tingmachine opgezet, videoban den, clips, speciale elpee-uitgaven, een opsomming van juichende kri tieken (van Playboy via rockbla- den tot kerkorganen) en opgewon den advertenties moeten de aan dacht vestigen op dit fenomeet Want God blijkt van heavy metal te houden. Daar komt het allemaal op neer. Wel merkwaardig dat steeds volkomen ongevraagd en hardnek kig wordt ontkend dat hier sprake is van een stunt, een truc, een gim mick. 'Heavenly metal' dus. Echt of ge maakt? Oordeel zelf aan de hand van Robert Sweet: „Drie jaar gele den heetten we nog Roxx Regime. Heavy metal, maar met gewone teksten. Dat werkte niet zo. Toen kwam God in de harten van de bandleden, het management, de roadies en iedereen die ook maar iets met de band te maken had. Daarom kwamen we allemaal op een avond bijeen en besloten we de zaken heel anders aan te pakken. We vertrouwden op God. Sinds dien is alles in ons voordeel veran derd. En dat komt allemaal door De Boodschap. God opent deuren voor ons die anders gesloten zou den blijven". „De eerste reacties waren: „Wat is dit! Een nieuwe manier om rijk te worden?" „Zijn die jongens se rieus te nemen?" „Zijn ze echt?" Maar de meeste mensen zijn in middels achter ons gaan staan, om dat ze nu weten dat we echt menen wat we zingen. Als we nep waren, was dat echt wel opgemerkt". „Op de hoes van 'Soldiers under command' (de tweede elpee, red.) staan we inderdaad als een stelletje zwaarbewapende Rambo's afge beeld. Maar... Rambo's voor God. De hoes is een visuele parabel met een heel speciale betekenis. Om het goede te zien, moetje het kwa de er naast zetten. 'Soldiers under command' gaat over de constante strijd die je als christen moet leve ren tegen het kwade. Bovendien zochten we naar een moderne hoesfoto". door Fred Hoogendoorn „We hebben vooral veel niet- christenen onder onze fans. Ons publiek is zó uiteenlopend! Ouders nemen hun kinderen mee en staan tijdens onze concerten tussen een priester die alle teksten meezingt en doorgewinterde heavy metal- fans die heftige gebaren maken. Ja, de boodschap komt zeker over. We zorgen er ook altijd voor dat het vo lume van de zang wordt opge schroefd. Als je naar een concert van ons komt, breng dan oordopjes mee". „Ik denk dat er binnenkort meer christelijke heavy-metalbands zul len komen. Er is een tijd geweest dat in kerken geen gitaren en drums werden geaccepteerd. Nu wel. Het duurt ook niet meer zo lang en er zullen heavy-metalpsal- men tijdens kerkdiensten kunnen worden gespeeld. Als de bood schap* maar echt is". „Ik bewonder heavy metalbands als Dio en Iron Maiden voor het muzikale talent dat ze van God hebben gekregen. Maar tekstueel zijn wij zo'n beetje het tegenover gestelde. Het zou fijn zijn als die Patty Brard Bart Peeters over de komst van Patty Brard: „Ik vind het heel nor maal dat Patty voor „Bingo!" werd aangetrokken Hoe meer ik in Ne derland ben, hoe meer ik de indruk krijg dat Vlamingen en Nederlan ders eigenlijk in hetzelfde gebied samenwonen. Patty is een bijzon der lieve meid. Je mag niet onder schatten hoe door de media een verkeerd beeld over haar in de hand werd gewerkt. Ze is voor mij lang geen onbekende meer. Ik heb haar voor het eerst leren kennen in 'Richter'. Het klikte meteen tussen ons". „Samen met Pee Vermeersch zal zij „Bingo!" om de veertien dagen presenteren. De overige uitzendin gen neem ik met Paul de Groeve voor mijn rekening. Dat is de af spraak. Ik vind het geweldig dat de BRT eindelijk eens nieuwe gezich ten heeft aangetrokken voor „Bin go!", anders denken de kijkers dat ik het hele popgebeuren wil mono poliseren. Dat is allerminst mijn bedoeling. Ik vind dat Patty Brard meer dan ik de presentatie van „Bingo!" heeft verdiend". - Behalve „Bingo!" presenteren heb je ook nog een radioprogram ma, bereid je een nieuwe show voor en schrijf je scenario's voor nieuwe tv-programma's. Kun je het op den duur nog allemaal een beetje uit el kaar houden? „Het is allemaal zo ingewikkeld niet. Het enige dat je moet doen is je voor die zaken psychologisch klaar houden. Eigenlijk denk ik ty pisch Belgisch: doe maar gewoon jongen, dat is al moeilijk genoeg. Ik zie de dingen niet groots, ik pro beer alles zo klein mogelijk te hou den. De meesten vergeten dat ik als circusjongen in dit vak ben be gonnen. Ik blijf een circusjongen, met dit verschil dat ik nu voor mijn prestaties meer betaald word. Soms lig ik wakker van mijn han delswaarde. Ik weet niet waaraan ik die verdiend heb. Ik begrijp ook niet zo best wat die Nederlanders allemaal in mij zien. Ik heb een lan ge weg afgelegd. Ik herinner me nog de tijd dat ik met een kinder musical het land afreisde en ik me uit de naad moest werken om de decors te kunnen afbetalen". Loterijshow Robert Sweet: Rambo's voor God. anderen minder cool waren en wis ten wat God hen heeft te bieden. Rock 'n roll hoeft niet 'slecht' te zijn. Want op zich houdt God net zo veel van die bands als hij van ons houdt. Alleen, als je je openstelt voor God, pluk je daarvan de vruchten". En Robert Sweet glim lacht. Die glimlach staat al op zijn gezicht sinds de grote ommezwaai. Die bracht hem roem, reizen en... rijkdom. - Je hebt nog maar weinig ont huld over de acht grote shows van de Nederlandse Staatsloterij die je voor Veronica gaat presenteren. Is die show voorlopig nog een goed be waard geheim? „Al ruim twee jaar heb ik gere geld contact met directiefiguren van Veronica, die een heel goeie in druk op me hebben gemaakt en me met allerlei voorstellen hebben be naderd. Er is me nu concreet ge vraagd een programma te presen teren dat zich naar schatting tot acht miljoen mensen zal richten. Omdat de hele zaak live wordt uit gezonden ben ik me nu volop psy chologisch aan het voorbereiden". „Die shows worden een enorme uitdaging voor me, omdat ik er nog nooit in geslaagd ben een breed publiek te bereiken. Ik vind het een onwaarschijnlijk voorrecht dat Veronica op grond van wat ik al op televisie heb gebracht vertrouwen in me heeft Ze konden toch even goed een andere jongen voor die shows binnenhalen? Bovendien mag ik van Veronica mijn eigen stijl behouden. Ik zal aanvankelijk wel begeleid worden inzake het be spelen van het grote publiek. Tot nog toe heb ik nog nooit de gunst van het grote publiek proberen te verwerven. Ik zal dat ook voor die nieuwe shows niet doen. Het ligt dus allerminst in mijn bedoeling me te prostitueren om de massa aan mijn voeten te krijgen". - Je hebt het ogenschijnlijk niet moeilijk bij een omroep als Veroni ca die handig op allerlei commer ciële trends inhaakt? „Ik zou voor die omroep bijvoor beeld nooit een jongerenprogram ma kunnen maken. Ergens mis ik het handige inzicht om jongeren op hun zwakke plek te pakken. Een programma als 'Countdown' draagt mijn waardering weg. Het is het beste in zijn genre. Die Adam Curry spreekt overigens voortref felijk Engels. Hij is een goeie jon gen. Bij dat alles mag je niet uit het oog verliezen dat Veronica veel voordelen biedt: een soepele orga nisatie, talentvolle mensen en een sterke uitstraling.". - Je werkt binnenkort voor Vero nica, sluit dat automatisch de VPRO uit? „Helemaal niet. Als Belg ben ik veel minder gevoelig voor de ter reinafbakening die de Nederlandse omroepen eigen is. De VPRO heeft onmiskenbaar grote kwaliteiten. Misschien maak ik er ooit nog een kinderpgoramma. Voorlopig heb ik het nog te druk om over zoiets heiligs te denken. Mijn grootste droom blijft evenwel op het toneel staan. Ik heb van het jaar nogal wat live-optredens gedaan en daar het grootste genoegen aan beleefd. Voor televisie werken is in die zin frustrerend dat je eigenlijk nooit weet voor wie je precies werkt. In een zaal heb je meteen directe res pons". - Het lijkt erop dat alle omroepen je willen strikken? „Ik ben altijd zeer selectief ge weest in de aanbiedingen die op me afkomen. De enige reden waar om ik indertijd 'Liefhebbers' voor de NOS en 'Buiten Beeld' voor de VPRO heb gedaan, is omdat het sterk afwijkt van wat ik in België doe. Televisie is het koninkrijk van de half-talenten. Als je iets een beetje kunt dan kun je dat trucje op televisie eindeloos blijven her halen. Gewoon omdat televisie een oppervlakkig en vluchtig medium is. Ik beken graag dat ik een tame lijk ambitieuze jongen ben. Ik wil mezelf bewijzen, niet enkel op tele visiegebied. Ik ben nog lang niet klaar met mezelf. Momenteel ben ik nog volop aan het experimente ren. Vandaar dat ik tevreden was dat de VPRO me vroeg voor de presentatie van een cultuurpro gramma". - Er wordt verteld dat je België definitief verlaat als je shows voor Veronica een gigantisch succes worden. „De Belgische leefmentaliteit is me heilig. Als ik over de grens Bel- gië-Nederland rijd kom ik telkens weer in een totaal andere leefwe reld terecht. Ik ben er de Belgen dankbaar voor dat ze me af en toe eens over de straatstenen sleuren. De Nederlandse hoerasfeer is ge vaarlijk. Er zijn daarentegen wel een paar dingen die in België niet kunnen. Zo wordt er niet geto- leeerd dat een presentator ook ac teur is, of een acteur zich eveneens met muziek bezighoudt". - Het wordt beslist geen makke lijke opdracht er bij Veronica voor te zorgen dat de eenentwintig blote danseressen die in je show te zien zullen zijn geen verkoudheid krij gen. „Ik weet uit ervaring dat de air conditioning in de Nederlandse theaters beter is dan in België. Ook heb ik me laten vertellen dat de ve ren die ze in hun kont dragen abso luut geen verkoudheid kunnen voorkomen. Ik maak me wèl sterk, dat als de eerste eenentwintig dan seressen op een of andere manier sneuvelen, Veronica moeiteloos een nieuwe collectie dansmeisjes op het podium kan loslaten. Bo vendien heb ik zelf nog enkele voorstellen in die richting". AMSTERDAM (ANP) - Het college van B en W van Amsterdam zal niets doen om te verhinderen dat de Franse dirigent Alain Lombard, die in Zuid-Afrika optrad, op 1 en 4 oktober in het Muziektheater de opera Falstaff van Verdi zal dirige ren. Dit heeft wethouder Luimstra van Kunstzaken gistermiddag meegedeeld. Het PvdA-raadslid Van de Ven had het college maandag gevraagd alles te doen om een optreden van Lombard in het Muziektheater te verhinderen met het oog op zijn optreden in Zuid-afrika. Van de Ven, die Lombard een „fellow-tra veller van het apartheidsregiem" noemt wees B en W op de nota „Amsterdam en het Apartheidsre giem", waarin de gemeenteraad' pleit voor een culturele boycot van Zuid-Afrika overeenkomstig de uitspraken van de Verenigde Na ties. Mevrouw Luimstra verklaarde dat het college eerst de zwarte lijst van de Verenigde Naties heeft ge controleerd. Daar staat Lombard niet op. Deze zou volgens haar in 1985 alle contacten met Zuid-Afn- ka hebben verbroken en te kennen hebben gegeven ook niet meer van plan te zijn ooit nog eens in dat land de dirigeerstok te voeren. Om dezelfde redenen als die van het college zal ook de Nederlandse Opera het optreden van Lombard gewoon laten doorgaan. De Neder landse Opera voegt daaraan toe achter de uitspraken van de Ver enigde Naties te staan inzake een culturele boycot. Maar toepassing van sancties achteraf lijkt de opera onwenselijk. Alain Lombard. (archieffoto) 1 1) 2 3) Co 2) 4 4) 5 (11) 6 7) 7 9) 6) 9 (10) 10 (23) 11 5) 12 (17) 13 8 14 (15) 15 (18) 16 (27) The final countdown - Europe Walk this way - Run DMC The way it is - Bruce Hornsby and The Range I want to wake up with you - Boris Gardner V/hen I think of you. - Ja net Jackson Give a little love - Ham mond and West Rage hard - Frankie Goes to Hollywood The lady in red - Chris de Burgh What's the colour of mo ney - Hollywood Beyond Take my breat away - Berlin Sing our own song - UB 40 Typical male - Tina Turner Sweet freedom - Michael McDonald Camouflage - Stan Ridgway Human - The Human Leaque Ik wil altijd bij jou zijn— Corry en Koos 17 (19) Zwijgen - Het Goede Doel 18 (22) La France - BZN 19 (13) Every beat of my heart - Rod Stewart 20 (40) Heartbeat - Don John son 21 (35) Live and die - OMD 22 (14) Paranoimia - Art of Noise 23 (20) Find the time- Five Star 24 (28) Breaking away - Jaki Graham 25 True blue - Madonna 26 Don't leave me this way - Communards .27 (24) Glory of love - Peter Ce tera 28 (29) Spanish night - Gerard Joling 29 (30) Ain't nothing goin on but the rent - Gwen Guthrie 30 True colors - Cindy Lau- per 31 (31) Come on home - Every thing but the Girl 32 (22) Bolero - Fancy Mega 33 (16) Who's Johnny - El De- barge 34 (37)' Stimmen im wind - Jil- lianne 'Werding. 35 Word up - Cameo 36 (21) Move closer - Marilyn Martin 37 (38) Kisses in the moonlight - George Benson 38 You can call me al - Paul Simon 39 The Spanish night is over - E Humperdinck 40 (39) When your heart is weak - Cock Robin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29