Jonge ontwerpers
krijgen een kans
Speciale produkten voor
diabetici vaak overbodig
bestaan
niet echt
AMSTERDAMSE MODEDAGEN
NS verkopen
treinkaartje
vaak te duur
Consument
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1986
PAGINA 9
Gebreide mode van Marijke Mulder.
trendy publiek. Ontwerpster Ellen
Steenbeek liet zich voor komend
seizoen inspireren door donkere
kleuren. Blauw, donkergroen en
zwart kwamen steeds weer terug.
En zoals in veel van de getoonde
collecties moesten kaki en katoen
een soort 'Out of Africa'-sfeertje
oproepen. In de collectie met name
uit ruime en forse jassen, dito
truien en broeken, zowel band-
plooi als strak. Nonchalante mode
met goede mogelijkheden tot com
bineren.
Jonge Nederlandse ontwerpers die
al een tijdje bezig zijn brachten tij
dens twee shows een deel van hun
collecties over het voetlicht. Daar
onder ook wat bekendere merken
als Columbine Instant White. De
ontwerpster, zij omschrijft haar
stijl als 'gestructureerd en heel
sec', maakte voor de winter veel
gebruik van materialen alg leer,
wollen gabardine en satijn. Zij ge
bruikte voor dit seizoen veel zwart,
gecombineerd met primaire kleu
ren. Grappig waren zwarte ruim-
vallende jassen met fel contraste
rende voering.
Niveau
Over het algemeen toonden de
deelnemers mode van een goed ni
veau. Vaak vrouwelijke en haast
klassieke modellen van een simpe
le belijning, soms verrassend en
origineel. Zo bracht Ronald Kolk
uit Amsterdam, opvallende pied-
de-poule mantelpakken in combi
natie met een zwart/witte blokruit.
De palges, met een vrij eenvoudige
belijning, vielen op door die com
binatie van de motieven. Kolk had
nog meer van die 'grapjes' in zijn
collectie. Een wikkelrok waarvan
het voorpand een stuk langer is
dan het achterpand, lakplastic jas
sen met een afknoopbare onder
kant en grappige rokjes met een
klein klokkend schootje in plaats
van een loopsplit. De verwerkte
stoffen liepen uiteen van wol tot
fluweel, chiffon en satijn.
Uiterst vrouwelijke mode bracht
de Larense ontwerpster Wilma van
den Walbake. Zij maakte veel ge
bruik van jersey voor jurken met
draperieen. Haar favoriete kleuren:
zwart, lilablauw en taupe. 'Vrouw
vriendelijke' mode ook van Louk
Graauwen. Vooral zijn mantels
hadden een zeer vrouwelijke belij
ning. Mooi afgeronde schouders,
strak in de taille en dan wijd en
klokkend tot bijna op de enkels of
net over de heup. Graauwen liet
zich ook inspireren door de Out of
Africa-stijl. Wijde en rechte kle
dingstukken in linnen voor zowel
mannen als vrouwen vormden
hierbij de hoofdmoot.
Een van de deelnemers, Marijke
Mulder, bracht een complete ge
breide collectie. Haar zwart/wit
truien met verschillende motieven
waren fraai om te zien maar andere
modellen met grillige motieven za
gen er wat saai uit door het kleur
gebruik.
Elk jaar leveren kunstacademies
een nieuwe generatie modeontwer
pers, stylisten en mode-illustrato
ren. Dit jaar waren dat er 66. Dit
jaar presenteerde KIO het werk
van de academiestudenten onder
de naam 'From Holland, with ta
lent'. Naast shows was er in de
Nieuwe Kerk een permanente ex
positie van het werk van de eind
examenkandidaten. Deze tentoon
stelling was opgebouwd uit vier
vakdisciplines. Mode-illustraties,
mode-ontwerpen, styling en foto-
styling.
Thema's
Op uiteenlopende wijze hebben
de 66 studenten uiting gegeven aan
hun visie op mode. De expositie
bestond uit foto's, collages, teke
ningen, bewerkte stukken stof en
aquarellen. Op de tentoonstelling
kwamen ook duidelijk de thema's
naar voren die de deelnemers ko
zen voor de vervaardiging van hun
kledingstukken. Een van de stu
denten bijvoorbeeld liet zich inspi
reren door 'Future goes back to na
ture'. De Amsterdamse student
motiveerde deze keuze als volgt:
„In het zicht van een nieuwe 'fin de
siecle' ben ik uitgegaan van dat
thema. Ik heb met de snelle nade
ring van het jaar 2000 in gedachten
ontworpen voor trendgevoelige
mensen tussen de 20 en 30 jaar. De
ze groep gaat zich (wellicht) afzet
ten tegen het grijze computertijd
perk en zal daar in hun kleding ui
ting aan willen geven". Een ander
thema vormde '1001 nacht', waarin
zowel oosterse als westerse kledin-
gelementen zijn verwerkt.
Tijdens de show kwam duidelijk
het verschil naar voren tussen de
Nederlandse jonge ontwerpers en
de studenten van de modeacade
mies. De laatsten deden ogen
schijnlijk minder concessies. Dat
resulteerde in vaak uiterst gedurf
de en verrassende modellen.
Enorme gewaden van fluweel
met brokaat, gouddraad en stofver-
sieringen waren schitterend om te
zien maar niet echt makkelijk tij
dens een middagje winkelen of om
even een cafétje mee in te duiken.
De studenten hadden hun fantasie
Een pakje in pied de poule, gecombineerd met een zwarte ruit
uit de collectie van Ronald Kolk. 4
echt de vrije loop gelaten. Dat dit
niet altijd resulteerde in gedurfde
en extravagante modellen bewe
zen enkele studenten die simpele
vrij klassieke stukken toonden.
Eenvoudige hemdjurkjes bijvoor
beeld in glanzend satijn die net
even een aparte optiek kregen door
brede heupceintuurs van fluweel
met versieringen. Deze modellen
waren duidelijk commercieel ge
richt. Uitbundig kleurgebruik
maakte van enkele kledingstukken
blikvangers. Gebreide truien in
neontinten en felgekleurde teddy-
jassen sprongen daarbij duidelijk
in het oog.
Van studenten weer terug naar
jonge ontwerpers die al een tijdje
in 'het vak' zitten. De ontwerpers
verbonden aan de Mod Group lie
ten tijdens drie trendshows zien
wat zij vinden van mode. De deel
nemers lieten hun kleding niet af
zonderlijk zien maar in een geza
menlijke presentatie, waaruit
bleek dat alles onderling goed te
combineren viel. De show was op
gebouwd uit diverse thema's waar
onder 'folklore' (Peru, New Mexi
co, western, Franse Revolutie en
Tirol), 'Internationaal hoe bedoelt
u...' (Parijs, Milaan en Londen),
'Landelijke romantiek' en 'gerefor
meerde landelijke stijl'.
Bij dit laatste thema werd hoofd-
jruikt. De ont
werpers verkeerden blijkbaar in de
veronderstelling dat zwart onmid
dellijk samenhangt met kerk. De
kleding werd dan ook geshowd
compleet met bijbels en sluiers.
Maar ik ben bang dat doorzichtig
kant, tule en korte rokken toch
echt niet getolereerd worden in de
kerk. Dit laatste thema was dan
ook weinig origineel uitgewerkt.
Kleurrijk
Het folkloristische deel van de
show was, hoe kan het ook anders
uiterst kleurrijk, maar ook goed
draagbaar. Comfortabele wijde
mannenjassen, enkelvrije broeken
voor mannen en vrouwen, katoe
nen rokken over strakke broeken
gecombineerd met wijde hemden,
aangevuld met brede sjerpen en
ceintuurs. Voor wat het 'Interna
tionale' gedeelte betreft: sexy
strakke jurkjes met onverwachte
blote stukken en imitatiebonten
broeken en jassen naast agressivi
teit in zwartplastic minirokjes,
strakke broeken, ruime jassen en
zelfs een bustier.
ANNEMARIE ZEVENBERGEN
ADVERTENTIE
KOOKBOEKEN
in Leiden
op Nieuwe Rijn 13
bij
BOEKHANDEL
KOOYKER
De Consumentenbond vindt de infor
matie van de NS over buitenlandse
treinreizen onvoldoende. Voor zulke
reizen bestaan vaak aantrekkelijke
kortingsmogelijkheden. Een onder
zoek van de bond wees uit dat het ba-
liepersoneel in grote en middelgrote
stations daarvan slecht op de hoogte is.
Slechts in een klein aantal gevallen
paste men het voordeligste tarief toe
voor een buitenlandse treinreis. Bij het
merendeel van de boekingskantoren
te hoge prijs berekend.
Daardoor komt het voor dat een gezin
voor een treinretour soms zelfs enkele
honderden guldens te veel betaalt.
Bovendien is men op de meeste sta
tions niet consequent en worden voor
precies dezelfde reis verschillende kor
tingen toegepast. Ook constateerden
de onderzoekers fouten bij het bereke
nen van de kortingen. De Consumen
tenbond zal bij de NS aandringen op
verbetering van de informatie over
internationale treinvervoer.
ZONDENET
Een beschonken automobilist rijdt
tegen een lantaarnpaal aan. Hij
heeft geluk. Terwijl zijn
'accordeon', merk Chevrolet, door
een takelwagen wordt
weggesleept, constateert de
toegesnelde arts slechts wat lichte
schaafwonden. Om van zijn
drankprobleem af te komen,
bezoekt de man de week daarna
een psychiater. De diagnose van de
zielknijper: u drinkt om uw latente
homoseksualiteit te verdringen.
De lantaarnpaal symboliseerde een
opgerichte fallus. En daar wilde u,
toen uw remmingen waren
weggevallen, wel eens in klimmen.
Tot laat in de jaren zestig heeft
Freud met zijn theorie, dat de
seksuele drift de drijvende kracht
in de mens was, grote invloed
gehad in de psychiatrie. Het geval
hierboven is daar een voorbeeld
van. Dat de Weense
psycho-analyticus zélf, een jaar
voor zijn dood, deze theorie om
zeep heeft geholpen en verruild
voor de 'Tennisinstinct-theorie', is
iets dat waarschijnlijk niemand
weet. Toch is dat zo. De bewijzen
liggen er.
In 1980 koopt professor Staretsky
op een veiling bij Sotheby's een
oude, beschimmelde koffer die van
Freud is geweest. Tot zijn grote
vreugde treft hij er een aantal
manuscripten van de geleerde in
aan, alsmede een brief, waarin deze
verklaart dat zijn artikelen over
seksualiteit in de jeugd en over het
Oedipuscomplex slechts tot lokaas
hebben gediend 'om de wolven
van het spoor van zijn
Tennisinstincttheorie af te
houden'. 'Tennis, de niet aflatende
jacht op een vrije baan, dat is de
drijvende kracht in de menselijke
geest', zo schrijft Freud. Draai het
woord 'tennis' maar eens om, dan
krijg je 'sin-net', in het Nedeflands:
'zonde-net'.
Deze 'Tennisinstincttheorie',
compleet met case-studies en
neurosenleer, is door Staretsky
onlangs gepubliceerd onder de
veelzeggende titel 'Sex als
sublimatie van tennis. Uit de
geheime geschriften van Freud'.
Het is een schokkend relaas. Wie
na het lezen van dit boekje nog
onbevangen het gravel durft te
betreden, moet wel een hele harde
zijn. Elke smash, elke lob, houdt
het gevaar in van een geestelijke
strip-tease.
Denk erom, heren, dat u nooit
meer voetfouten maakt. Want dan
geeft u te kennen dat u een vrouw
met de voeten vooruit wilt
binnendringen. En wilt u niet
verder door het leven gaan als
pedofiel, dan moet u ook nooit
meer naar de balleixjongens of
-meisjes schreeuwen: 'pak ze!'.
Omdat het hier zo vaak regent,
heeft u net een mooie rackethoes
gekocht. Thuislaten, dat ding!
Doet u dat niet, dan loopt u het
gevaar te worden aangezien voor
een regenjasneuroot oftewel
'potloodventèr'. Een andere
mogelijkheid is dat u een
condoomfanaat bent, iemand die
lijdt aan een overdreven angst voor
infectie tijdens de coïtus. En dat
terwijl er net weer zo'n leuk
barbecue-avondje op komst is.
En dames, lotgenoten, train toch
op die lage ballen! Freuds dochter
Anna was daar ook niet sterk in,
iets dat, symbolisch gesproken
natuurlijk, het feit verklaart dat zij
levenslang maagd is gebleven.
'Tennis nooit met uw vrouw!' zo
luidt een van de adviezen in
Freuds boeketje neurosen. 'Het is
zeer de vraag of mensen in
dezelfde familie seksueel kontakt
met elkaar zouden moeten hebben,
en voor tennis geldt hetzelfde.' En
als u toch een partijtje met uw
echtgenote wilt spelen, heren,
raadt haar dan aan de bal alleen
met fore-hand-slagen te
retourneren. Vooral als zij grote
borsten heeft dienen
backhandslagen te worden
vermeden. Het is namelijk erg
lastig achter te zwaaien als er een
dergelijk gebergte in de weg zit, en
zoiets geeft maar frustraties.
Laat ik ophouden. U heeft
natuurlijk allang in de gaten dat
zich achter professor Staretsky een
grapjas verbergt en dat Freuds
'Tennisinstincttheorie' niet meer is
dan een wel wat erg ver
doorgevoerd staaltje van
onderbroekenlol. De man moet
zeer veel van zichzelf en zijn eigen
humor houden. Dat deze Narcissus
juist de tennissport heeft
uitgekozen om zijn oubolligheden
te spuien, is misschien niet
helemaal toevallig. Lijkt het racket
immers niet verdacht veel op een
handspiegel? Waarom moffelt
Staretsky dat symbool weg?
Er is trouwens nog iets dat hij over
het hoofd heeft gezien. Dat is de
zetel waarop de 'umpire' troont.
Staat die misschien voor een uit
zijn krachten gegroeide kakstoel?
Heeft John McEnroe het dan toch
bij het rechte eind als hij, elke keer
dat er een uitbal wordt gegeven,
het woord 'shit' in de richting van
de scheidsrechter slingert?
ANGELA PINNEBERG
Model uit de collectie van Sis
sy Boy, kleding die vooral de
jongeren zeer aanspreekt.
(foto GPD)
Voor jonge ontwerpers is het
moeilijk om een goede start te
maken en een naam op te
bouwen in de modewereld.
Eindexamenkandidaten van
de mode-academies in ons
land vallen over het algemeen
na het afronden van hun
opleiding in een leemte. Er is
weinig aandacht voor jong
talent. De modepers loopt
driftig de shows van 'grote'
ontwerpers af, en weet
eigenlijk niet hoe de jongeren
aan te pakken. Bovendien
presenteren nieuwe
ontwerpers zich niet echt
duidelijk.
Een van de evenementen om
juist die jongere ontwerpers
wat meer naar voren te halen
zijn de Modedagen in
Amsterdam. De nadruk
tijdens het evenement ligt op
creativiteit. Naast
eindexamenkandidaten van
de modeacademies bevinden
zich onder de deelnemers
jonge ontwerpers, die al een
tijdje bezig zijn en leerlingen
van drie MDGO-scholen,
afdeling Mode en Kleding.
De Kring Industriële Ontwer
pers (KIO), de Mod Group en
aantal Nederlandse ontwer
pers toonden hun visie op het
modegebeuren in ons land. Het
spits beet de hele jonge mode
van Sissy Boy af.
Onder de naam 'Rich Rags' werd
kleding geshowd voor een jong en
In Japan is dit
kleine apparaatje
op de markt ge
bracht waarmee
men zelf acupunc
tuur kan toepas
sen. Het instru
mentje, dat op een
pen lijkt, is ont
worpen door de
Russische arts
Alexander Kai-
ris. Deze gebruik
te het al om de
voormalige Sow-
jet-leider Leonard
Brezjnev te be
handelen.
ding met weinig vet en veel ruwvezel is
het beste.
Vroeger mochten suikerpatiënten
vooral geen suiker gebruiken, maar de
laatste tijd is men het erover eens dat dit
niet juist is. In 1983 heeft de Voedings
raad al een advies uitgebracht waarin
werd aanbevolen de claim 'geschikt
voor diabetici' niet toe te staan. Deze
produkten zijn vooral energierijk en dus
niet bevorderlijk voor een evenwichtig
voedingspatroon
Konsumenten Kontakt onderzocht 24
produkten voor diabetici. Chocolade-
produkten, koekjes en pudding voor
diabetici bleken in de regel erg vet. Ook
het gebruik van zoetstoffen is onder
zocht. Produkten die gezoet zijn met cy-
clamaat en sacharine, zoals de frisdran
ken, leveren nauwelijks energie en zijn
handig voor diabetici, hoewel het ver
standig is er niet te veel van te gebrui
ken.
Konsumenten Kontakt concludeert
dat speciale produkten voor diabetici
dus in feite overbodig zijn.
onder redactie van
Wim Fortuyn en Conny Smits
De toevoeging 'geschikt voor diabetici'
op produkten die speciaal zijn vervaar
digd voor suikerpatiënten, kan beter
verdwijnen. Deze produkten zijn niet al
leen erg duur, maar zijn bovendien vaak
helemaal niet nodig. Dat zegt Konsu
menten Kontakt na een onlangs gehou
den onderzoek. De organisatie onder
zocht 24 verschillende produkten. Van
aardbeienjam tot speciaal vervaardigde
gebakjes.
Er bestaan twee soorten suikerziekte.
Bij de eerste soort, die vaak al op jonge
leeftijd aan het licht komt, is er sprake
van een tekort aan insuline waardoor de
suiker niet op peil wordt gehouden.
Mensen met deze soort suikerziekte
moeten streng dieet houden en regelma
tig insuline spuiten.
De tweede meest voorkomende soort
wordt ook wel ouderdomsdiabetes ge
noemd. Het lichaam maakt meestal ge
noeg insuline, maar het werkt onvol
doende. Deze mensen zijn vaak te zwaar.
Deze diabetespatiënten zijn het meest
gebaat met een voeding die weinig ener
gierijk is. Volwaardige natuurlijke voe-
"De beste winkel" bestaat niet. Dat con
cludeert Koopkracht, het maandblad
van Konsumenten Kontakt, na een aan
tal steekproeven bij winkels die een
Best-shop-vignet op het raam hebben.
Daarbij bleek dat de winkels die zichzelf
tot de besten rekenen, lang niet altijd
voldoen aan alle wettelijke normen in
het belang van de consument.
Zo bleek het brood van de elf 'beste'
bakkers die werden bezocht, te weinig
droge stof te bevatten. Het gaat daarbij
om een overtreding van de Warenwet.
Het vetgehalte in gehakt van de 'beste'
slagers die werden bezocht bleek wel in
orde, maar een kilo gehakt kostte er ge
middeld 1,63 gulden meer dan bij de ge
wone slager.
Konsumenten Kontakt bezocht ook
zeven 'beste' kappers. Vier van hen lie
ten na de prijzen zichtbaar te vermelden
en overtraden daarmee de wet. De 'bes
te' groenteboeren deden het niet veel be
ter. Bij geen van de drie die door Konsu
menten Kontakt werden bezocht, werd
de verplichte vermelding van herkomst
en klassen van de produkten aangetrof
fen. Over schoenenzaken was de consu
mentenorganisatie evenmin enthou
siast. Het assortiment van zeven winkels
werd bekeken. De allergrootste en de al
lerkleinste maten bleken daar niet te
koop. Eén zaak had zelfs maar zes maten
verschil tussen grootste en kleinste ma
ten.
De ervaringen met bediening en ver
strekte adviezen in 'Best Shops' waren
zeer uiteenlopend. In z'n totaliteit was
het echter niet best te noemen. De
garantievoorwaarden blijken ook geen
reden óm naar een Best Shop te gaan.
De winkels bieden niets extra's in verge
lijking met gewone zaken.
Kortom, de 'Best Shops' komen niet
zo goed naar voren als je zou mogen ver
wachten van winkels die zich tot de bes
ten rekenen. Het 'Best-Shop'-verschijn-
sel is dan ook niet meer dan reclame,
concludeert Konsumenten Kontakt. Het
reclamebureau dat de actie organiseert,
Bugamor, schiet er wel wat mee op,
maar de consument kan campagnes als
die voor de 'Best Shops' missen als kies
pijn.