'Derde net moet vooral anders zijn'
TV-rubriek
'A.Dieu' vanVanrunxt minder introvert
Wisselvallige pianorecital Fred Snoek
Sonore zang van Dresdener Vocalisten
Televisie-avondje in de bioscoop
door
Nico Scheepmaker
Ed van Westerloo gelooft in 'serieuze' zender
Warry van Kampen legt
bijltje er bij neer
Winsemius
televisie
presentator
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1986
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 33
Ik ben geen gemiddelde Neder
lander. Ik kan het u nog veel ster
ker vertellen: de laatste jaren is
het vermoeden gerezen dat geen
enkele Nederlander een gemid
delde Nederlander is! Van me
zelf weet ik het nu zeker, dankzij
een onderzoek van de Neder
landse Bioscoop Bond over de
terugloop in het bioscoopbe
zoek.
In 1980 ging de Nederlander
gemiddeld twee keer per jaar
naar de film, in 1985 nog maar
een keer. Ik schat dat ik gemid
deld vijftig keer per jaar naar de
bioscoop ga, er moet dus een Ne
derlander rondlopen (of mis
schien is hij bedlegerig) die al
vijftig jaar lang niet naar de bio
scoop is geweest!
Die Nederlander die maar een
keer per jaar naar de bioscoop
gaat kan ik wel benijden. Wat
moet dat niet een geweldige be
levenis voor hem zijn, die ene
keer dat hij de stoute schoenen
aantrekt! Wekenlang wikt en
weegt hij, want de keus is na
tuurlijk enorm, als je maar een
keer per jaar gaat. Zijn keus kan
misschien beperkt zijn door de
plaats van zijn inwoning, maar
als je maar een keer per jaar gaat
is dat zo'n overweldigende ge
beurtenis, dat je er natuurlijk
niet voor terugdeinst om er even
voor naar Amsterdam te rijden,
waar het aanbod het grootst is.
Uit het onderzoek van de Ne
derlandse Bioscoop Bond komt
naar voren dat de bioscoopex
ploitanten de terugloop alleen
kunnen keren als ze zich richten
op een doelgroep, waarbij zij de
keus hebben uit drie groepen be
zoekers (want zo simpel is het le
ven ingericht!):
1. Paren die een feestelijk
avondje uit willen (wij kennen
hen nog uit dé jaren vijftig van
'Samen uit, ja gezellig'!).
2. Jongeren die tegen een zo
laag mogelijke prijs incidenteel
een filmpje pakken (in mijn hbs-
tijd gingen we tussen de middag
vaak naar de Bocht van de Nieu-
wedijk in Amsterdam, waar Pari-
sien toen nog vervolgwesterns
vertoonde, een soort filmfeuille
tons die vooruit liepen op de mi-
ni-tv-series in het genre van 'Co
de: Rebecca').
3. De echte filmliefhebbers, die
zich weinig aantrekken van prijs
en service (behalve dan van prij
zen als de Gouden Kalveren.
Gouden Palmen en Gouden Be
ren).
Ik behoor duidelijk tot groep 3.
Mijn vrouw en ik gaan het liefst
op een doordeweekse middag
naar de bioscoop, en hoe leger
die dan is, hoe feestelijker wij
ons voelen'. Bijna net zo feeste
lijk als thuis voor de televisie.
Polygoon, de reclamefilmpjes en
de voorfilm kunnen ons echter
gestolen worden, evenals de pau
ze, dus dat is weer geheel in te
genspraak tot de televisiesituatie
thuis. Wat ik daarom mis in dit
NBB-onderzoek is nog een vier
de categorie, namelijk diegenen
dié NIET naar de bioscoop gaan
maar zich tevreden stellen met
de televisie van Hilversum en het
buitenland, aangevuld met de
huurbanden van de videotheek.
Onder die groep bioscoopde
serteurs heeft men geen onder
zoek verricht, alleen onder de
mensen die weld'r's of dikwerf
naar de bioscoop gaan. Wat ik
mij namelijk afvraag is, of de bio-
scoopexploiteurs de televisie
niet zouden kunnen bestrijden
met 'televisie', zoals je bosbrand
met 'bosbrand' schijnt te kunnen
bestrijden. Als de mensen dan zo
graag naar het kastje thuis kij
ken, geef ze dan als alternatief
een groter en mooier en span
nender kastje in de bioscoop!
Geef ze zoveel mogelijk geneug
ten die ze thuis ook hebben
(ruim zitten, tijdens het program
ma mag je best even opstaan om
bij het buffet iets te drinken of
een knabbelnootje te halen), en
pas ook je programma aan aan de
situatie thuis.
Twee h oofdfilms is dus wel het
minste! Je moet de mensen ten
slotte vier uur bezighouden, van
half 8 tot half 12, want dat zijn ze
thuis ook gewend. De eerste film
moet mooi maar droevig zijn
(genre 'Kramer vs Kramer', 'De
Aanslag'), de tweede film moet
vrolijk zijn, want de mensen
moeten toch weer opgewekt naar
huis terug kunnen gaan. Dus:
'Abel' of 'Hannah and her Sis
ters'.
Daarvoor en daar tussendoor
moeten een tekenfilm, en een ge
sprek met een bekende Neder
lander op film worden vertoond.
Dat moet een indringend ge
sprek zijn (bijvoorbeeld gevoerd
door Ischa Meijer), dat verder
gaat dan het doorsnee-tv-inter-
view, want de mensen moeten
ook daarvoor naar de bioscoop
willen. Het soort spraakmakende
gesprek als tussen Adriaan van
Dis en Willem Oltmans, u weet
wel. En dan moet er ook een do
cumentaire reportage over een
hoogst actueel onderwerp wor
den vertoond, die geen vraag en
geen mens uit de weg gaat, bij
voorbeeld: wat overkomt Am-,
sterdam in werkelijkheid als het
de Olympische Spelen krijgt toe
gewezen?
Zo'n avondje uit kost natuur
lijk het dubbele van een gewoon
bioscoopavondje, maar je hebt
dan wel het idee datje een van de
honderden uitverkorenen bent
die zo'n programma te zien krij
gen, en niet een van de miljoenen
zoals bij de televisie!
Met het aannemen deze week van Brinkman's Mediawet door
de Tweede Kamer, is het groene licht gegeven voor een derde
televisienet. Op Nederland 3 zullen de NOS en de kleine niet-
leden gebonden zendgemachtigden als IKON, Teleac en RVU
hun programma's kwijt kunnen. Streefdatum voor invoering
van Nederland 3 is 1 oktober volgend jaar.
Technisch gezien is die datum haalbaar, maar op het organi
satorische vlak moet nog veel water door de zee. Allereerst
moeten de besturen van de toekomstige 'bespelers' van het der
de net hun goedkeuring hechten aan het voorgestelde zend-
schema. Ed van Westerloo, hoofd van de NOS-televisie streeft
nog steeds naar 1 oktober, „maar dan moeten we bestuurlijk
een flink tempo maken. Het is allemaal nog papierwerk, er is
nog geen programma in produktie.
Van Westerloo staat voor de ambitieuze taak om in één jaar
tijd een volwaardig derde Nederlandse televisienet op poten te
zetten, dat als alternatief kan dienen voor Nederland 1, waar
VARA, NCRV en KRO hun vaste plek krijgen, en Nederland 2,
bestemd voor AVRO, TROS en Veronica. EO en VPRO wisselen
om de twee jaar van net.
Ed van Westerloo praat over Nederland 3.-„Het andere net",
in zijn visie. Een 'serieus' net zonder kwizzen, 'Dallas' en 'Dy
nasty'.
HILVERSUM (GPD) - „De functie
van het derde net is het brengen
van informatie, educatie, cultuur
en sport. Die zaken komen op de
andere twee netten veel minder
aan bod. Het zal van onze creativi
teit afhangen of Nederland 3 een
levensvatbaar, een attractief net
wordt.
Als voorbeeld noem ik de IKON,
die een serie gaat maken, waarin
ethische problemen als euthanasie
aangepakt worden. Levensbe
schouwing dus. Dan kun je vier
plechtige heren en een dame in de
studio zetten om over zo'n onder
werp te praten. Maar de IKON wil
door
Renate van Iperen
nu een tv-drama maken rondom
een dokter in een ziekenhuis, die al
die problemen meemaakt. Een le
vensbeschouwelijk programma,
maar in een heel begrijpelijke, heel
aantrekkelijke vorm. Dat geldt ook
voor informatie, voor cultuur. Ik
geef toe, dat het geen net wordt dat
TROS, AVRO en Veronica op Ne
derland 2 kan beconcurreren, maar
dat is ook niet de bedoeling.
Met drie goed ingevulde netten,
'A.Dieu'. Choreografie: Mare Van-
runxt. Dansers: Maarten Kops, Ca
therine Massin, Eric Raeves, Marie-
Anne Schotte en Mare Vanrunxt. De
cor: Annemie van Kerckhoven. Ge
zien op 26 september in het LAK,
Leiden. Aldaar ook vanavond.
LEIDEN - Wie greep heeft op de
materie, heeft nog niet altijd
greep op de tijd. Mare Vanrunxt
gaat nogal eens graag aan de wij
zers van de klok hangen, als wa
ren ze van elastiek. Dan rekt hij
de door hem bedachte situaties
op tot alle spanning eruit is. Zijn
ideeën zijn vaak nog wel sterk
genoeg om die rek te kunnen
verdragen, maar z'n spelers stelt
hij er te zwaar mee op de proef.
Want hoe vitaal ze ook acteren in
de meer energieke passages, als
het tempo daalt en de spanning
zou moeten sty gen, redden ze
het niet.
Ook 'A.Dieu' lijdt aan dat man
co. Toch komt het van alles wat
Vanrunxt tot nu toe heeft ge
maakt het dichtst bij een com
plete voorstelling in de buurt.
Dat is deels te danken aan de
produktionele begeleiding van
F.Act uit Rotterdam. De geluids
band klinkt mooier dan ooit en
het flamingo-decor van Annemie
van Kerckhoven is niet alleen
een sierlijk ontwerp, maar ook
fraai uitgevoerd. De vier breek
punten in de voorstelling en de
daarbij behorende kostuumwis
selingen maken de opbouw hel
der en overzichtelijk.
Maar ook de dans is dit keer
veel minder introvert. Het pogen
tot bewegen is bewegen gewor-
derf. Nog steeds haalt Vanrunxt
zijn inspiratie voor een belang
rijk deel uit de natuur. Of liever
gezegd: uit hoe wij mensen de
natuur graag zien. Want Van
runxt maakt de natuur hanteer
baar, door haar als in een strip
verhaal terug te brengen tot ty
perende kenmerken. Flamingo's
schudden met de billen, vogel
vleugels trillen, insecten krioe
len stuurloos langs en over el
kaar. Zelfs gehandschoende
sprookjeskaters met een fluwe
len vel lijken in de dans te figure-
Veel van wat hij dit keer laat
zien is bekend, maar daarom niet
minder mooi: de 'pratende' vin
gers, de armen die als een dolk
stoot in de eigen buik priemen,
en altijd maar weer die walvis-
sengeluiden, dit keer vergezeld
van een Engelstalig exposé. Van
runxt toont een vaak angstige
natuur, die zich met de moed der
wanhoop verzet tegen de ver
drukking.
Het arsenaal aan nieuwe vond
sten is echter groter dan ooit.
Want naast de natuur spelen Of
fenbach en Oosterse mystiek een
belangrijke rol. Offenbach is te
vinden in de muziek, in de frivo
le can can-bewegingen en in de
hoepelrokken, die in het vierde
deel - humor en Vanrunxt leken
tot voor kort gescheiden werel
den - voor een soms grotesk in
termezzo zorgen. De mystiek in
een traag ritueel rond bloemen
en irt een aantal korte solo's.
Juist in dat deel yerliest 'A.Dieu'
zich in protserigheid die aan het
schilderen van de prerafaëlieten
doet denken, en zakt als een pud
ding in elkaar. Zo erg zelfs dat
een aantal mensen de zaal ver
liet.
Begeleid door een goed regis
seur zou Mare Vanrunxt waar
schijnlijk wonderen kunnen ver
richten. Hij houdt er volstrekt ei
gen ideeën op na over wat wel en
wat niet betamelijk is. Van dat
soort eigenheimers zijn er nooit
genoeg. ARIEJAN K0RTEWEG
Pianorecital door Fred Snoek met
werken van Haydn, Beethoven en
Liszt. Gehoord op 26 september in de
kapelzaal van K&O.
LEIDEN - Het geven van solore
citals stelt hoge eisen aan een
pianist: uithoudingsvermogen,
muzikale zeggingskracht en een
betrouwbare memorisatie. Aan
het laatste ontbrak het in het ge
deelte voor de pauze bij Fred
Snoek, een Nederlandse pianist
die zich al jaren in Frankrijk
heeft gevestigd. Vooral de sonate
op. 31 nr. 2 in d kl. van Beetho
ven werd ontsierd door talloze
kleine ontsporingen, die dankzij
zijn handigheid net niet uit de
hand liepen. Het was jammer dat
de muzikale inhoud hieronder te
lijden had. De nu eéns elegische,
dan weer driftige stemmingen
hadden niet de intensiteit die
Beethoven vereist.
Vóór Beethoven had de pianist
uit het uitgebreide oeuvre van
Haydn diens variaties in f kl. ge
speeld, dié een verrassende af
wisseling mineür-majeur heb
ben. Fred Snoek vertolkte ze
doorzichtig en zangerig, alleen
miste ik soms de affecten (snel
wisselende stemmingen) in deze
compositie, zodat het geheel wel
luidend, maar wat saai klonk.
Na de pauze was de pianist be
ter op dreef, met name in de
tweede legende van Liszt, "Saint
Francois de Paule marchant sur
les flots". Hij speelde in dit stuk
vrijer en overwon met speels ge
mak de technische moeilijkhe
den van de daverende octaven-
passages. De sonore melodieën
en het virtuoos geweld hielden
het publiek in hun ban.
Hoewel Liszt geen echte Hon
gaar was, werd de sfeer van een
zigeunerorkest inclusief cym-
baal duidelijk geschilderd in de
elfde Hongaarse rapsodie. Na de
denderende slotakkoorden be
wees Fred Snoek nog eens dat
hij muzikaal veel in huis heeft in
zijn toegift: Chopin's nocturne
oeuvre posthume in cis klein. De
aristocratische melancholie hier
in vormde een waardige afslui
ting van deze avond.
FRANK DEN HERDER
Concert door de Dresdener Vocalis
ten, de Leidse Cantory o.i.v. Hans
Brons, begeleid door Joop Brons or
gel, met medewerking van Els van
Onselen sopraan. Werken van o.a. W.
A. Mozart, H. Schütz, F. Schubert en
J. S. Bach. Gehoord in de Hoogland
se Kerk op 26 sept.
I^EIDEN - In de Hooglandse
Kerk werd gisteravond een con
cert gehouden dat al anderhalf
jaar in voorbereiding was ge
weest. Op het programma ston
den werken uit de geestelijke,
kerkelijke muziek die bijna alle
stijlperioden vertegenwoordig
den. In de weidse, lichte ruimte
tussen de omhqogrijzende pila
ren lieten de Dresdener Vocalis
ten en de Leidse Cantory afwis
selend hun gezang klinken. De
organist Joop Brons leidde het
concert in met orgelspel en de
Dresdener organist Wilfried
Promnitz zorgde voor instru
mentale onderbreking. Al met al
een mooi uitgebalanceerd pro
gramma.
De Leidse Cantory verzorgde
de klassieke en anglikaanse
werken. Van Mozart werden uit
gevoerd het bekende Ave Verum
en de Maria-hymne Regina Coe-
li; in dit laatste werk - tevens slot
van de avond - soleerde Els van
Onselen met haar warme so
praan. Naast de volheid van
klank bij de Cantory (immers
een gemengd koor met orgelbe
geleiding) klonk het geluid van
de Vocalisten heel sober maar in
tens. Zij vormen een kwartet van
(mannelijke) zangers. De hoge
stempartijen worden gezongen
door een tenor en een counter
tenor die alt- en zelfs sopraanpar
tijen uitvoert. Door deze omvang
in stembereik is hun repertoire
héél groot; hun programma be
vatte werken van de Notre Dame
school uit de 12e eeuw, de Can-
tiones Sacrae van H. Schütz die
zeer indringend werden ge
bracht en vierstemmige choralen
van Bach.
Het meest recente werk was
Tryptichon van Eckehard Mayer
(1946-) motetten op tekst van o.a.
Fransiscus van Assisi en Garcia
Lorca, een prachtig werk met sa
menvloeiende close-harmony
akkoorden, zeer ingewikkelde
ritmische, canonachtige gedeel
tes en toepassing van technieken
als sissen en indiaangeluidachti-
ge vibrato's.
De Leidse Cantory is een koor
met een fraaie, homogene klank,
waarin de verschillende stem
soorten mooi ineenvloeien maar
het werk gisteravond in perfectie
overtroffen door de Dresdener
mannen met hun hechte, sonore
geluid, hun zeer gedisciplineerde
zangkunst en hun indringende
muzikale expressie.
MONICA SCHIKS
moeten we alle andere
tie met het buitenland aankunnen.
Daarvan ben ik overtuigd".
- Hoeveel procent van het pu
bliek zal naar uw verwachting
naar Nederland 3 kijken?
,,In het avondprogramma van 7
tot 11 uur moeten we een gemid
delde kijkdichtheid halen van tus
sen de 8 a 10 procent en dat al met
een het eerste jaar. Als de andere
twee netten hun programma's on
geveer blijven houden zoals het nu
vertoond wordt, dan is er altijd wel
10 procent vari de rhensen die wat
anders wil. Dat zijn wisselende
groepen natuurlijk. Een land zo
klein als het onze, dat zich de luxe
van drie publieke netten kan per
mitteren, moet er voor zorgen dat
die 10 procent bediend wordt.
Dat een van die netten aanvul
lend, anders is dan de andere twee.
Als het drie keer hetzelfde is moet
je er geen drie netten op na hou
den, daar is het allemaal te duur
Nederland 1 en 2 zullen zich ken
merken door hun eigen soorten
vaninformatie, amusement, ver
strooiing, hun eigen aanpak. Die
zijn er. Nu komt er een derde net
en dat hoort dus anders te zijn. Er
zitten heel attractieve dingen in,
maar niet altijd voor- de helft van
de bevolking. Geen kwisprogram-
ma's, geen 'Dallas', geen 'Dynasty',
geen detectiveseries. Wel speel
films, maar andere films, niet 'Ja
mes Bond'".
- Waaruit zal het kijkerspubliek
van Nederland 3 straks bestaan?
Uit hoger opgeleiden, intellectue
len?
„Ik heb bij de invulling van Ne
derland 3 helemaal niet dé cultuur-
freaks voor ogen, of dé informatief
reaks. Ik noem bijvoorbeeld de se
rie van de RVU over dementie, in
drukwekkend van kwaliteit, goed
gemaakt, maar uitgezonden 's mid
dags tussen half vijf en vijf uur. Er
zijn in Nederland honderdduizen
den mensen, die vrij direct met de
mentie te maken hebben: hun va
der, moeder, echtgenoot is dement,
of de buurvrouw. Als zo'n serie
nou op donderdagavond tussen
half tien en tien uur in een cyclus
van vijf weken zou worden uitge
zonden, dan moeten die honderd
duizenden mensen die er mee te
maken hebben in hun omgeving
daar naar kijken.
Maar vervolgens zal na dat pro
gramma weer een andere groep
naar de kunstinformatie kijken.
Het gaat erom dat de mensen we
ten: op dat tijdstip kan ik die infor
matie krijgen.
Alle zendgemachtigden hebben
de bereidheid hun belangen onder
geschikt te maken aan het belang
van het derde net. Je zult op Ne
derland 3 ook niet zien dat de ene
omroepster afscheid neemt, en een
volgende in beeld verschijnt. Nee,
na het journaal komt een algemeen
programma-overzicht. En 's
avonds na afloop van de uitzen
ding verschijnt een overzicht van
de volgende dag".
- Nederland 3 wordt betaald uit
de opbrengst van meer reclame
boodschappen in 'zwevende', niet
alleen maar vast rondom de jour
naals gegroepeerde, blokken. Is er
vanuit de bedrijfswereld eigenlijk
wel interesse om op het serieuze Ne
derland 3 reclame te maken?
„Beslist wel. Ik heb het afgelo
pen jaar nogal wat contacten gehad
met adverteerders en reclamebu
reaus. Ze hebben er in een aantal
gevallen grote behoefte aan gericht
te adverteren, gerichter dan nu mo
gelijk is. Grote bedrijven adverte
ren niet alleen in de grote publiek
sbladen, maar ook in andere bla
den. Op Nederland 3 kunnen be
drijven doelgericht adverteren.
Bijvoorbeeld met sjiekere produk-
ten rond zwaardere, serieuze pro
gramma's.
Je moet niet vergeten dat ook
sport en andere grote evenemen
ten op Nederland 3 terechtkomen
en dan wordt het heel aantrekke
lijk te adverteren. Het voordeel
daarvan is dat we ons dan bijvoor
beeld minder zorgen hoeven te ma
ken over de kosten van de Elfste
dentocht, dan we dit jaar hebben
moeten doen. Voor ons zijn die
kosten geweldig hoog, maar we
zouden ze er met één Ster-blokje
uit hebben. We gaan de olympi
sche Winter- en Zomerspelen uit
zenden en ik denk dat de Ster-ad
verteerders dan snel komen met de
vraag of ze daar wat reclamezend
tijd mogen hebben".
Adjunct-hoofd KRO-televisie
HILVERSUM (GPD) - Warry van
Kampen (52), hoofd van de afde
ling gevarieerde programma's van
de KRO-televisie, legt per 1 januari
zijn functie neer. Tot een nader te
bepalen datum blijft hij een aantal
lopende projecten begeleiden.
Van Kampen vindt dat zijn func
tie zó gecompliceerd is geworden,
dat hij niet meer toekomt aan zijn
eigenlijke werk, het leiding geven
aan een team van creatieve pro
grammamakers. Vooral problemen
op financieel-economisch gebied
(bezuinigingen op de budgetten
van de omroeporganisaties) en het
toenemende aantal bepalingen
waaraan „Hilversum" moet vol
doen, hebben ervoor gezorgd dat
Van Kampen nog maar weinig ple
zier aan zijn baan beleeft.
KRO-perschef Ben Spekman:
„Het vak van Van Kampen is lang
zamerhand vergelijkbaar gewor
den met het werk van een manager
van een reuze-bedrijf. Het is alle
maal erg veeleisend geworden. Als
je niet oppast raak je snel overbe-
HILVERSUM (GPD) - Ex-minis
ter dr. P. Winsemius zal op 31 okto
ber de eerste aflevering van het
nieuwe Tros-programma Aktua
Export gaan presenteren. Het is de
bedoeling dat Winsemius in de
complete serie zijn opwachting
blijft maken, maar hij wil daarover
zelf pas na de eerste uitzending be
slissen.
De eerste aflevering van het
nieuwe programma staat in het te
ken van de prestaties op het gebied
van de Nederlandse export naar de
Verenigde Staten. In de daaropvol
gende uitzendingen wordt de ex
port naar Spanje, Frankrijk, Duits
land, Saoedie-Arabië, België en Ja
pan onder de loep genomen.
last. Voor het maken van een sim
pel televisieprogramma moet je te
genwoordig hele boekwerken over
wat wel en wat niet mag naslaan".
Vooral de bezuinigingen waar de
omroep en dus ook de KRO mee
kampen, zitten de chef gevarieerde
programma's erg dwars, zelfs zoda
nig dat „hij er soms 's nachts wak
ker van ligt". Voor iemand die al
tientallen jaren werkzaam is bij de
omroep (vanaf 1969 als chef televi
sie), is dat te veel van het „goede".
Warry van Kampen, tevens ad
junct-hoofd van de KRO-televisie,
was betrokken bij de produktie
van onder meer de Berend Boude-
wijnkwis, series als Citroentje met
Suiker en het Schaap met de Vijf
Poten, Dagboek van een Herders
hond en De Appelgaard.
Op free-lance basis begeleidt
Van Kampen de voltooiing van een
twaalfdelige serie naar een roman
van de schrijver Simenon. De serie
wordt gemaakt in samenwerking
met omroepen in Duitsland, Zwit
serland, Frankrijk en Oostenrijk.
Subsidie Paradiso
AMSTERDAM (ANP) - B en W van
Amsterdam hebben ingestemd
met een al jarenlang bestaande
wens van de Melkweg en Paradiso
om gesubsidieerd te worden uit de
pot cultuurbeleid. Tot nu toe kre
gen ze steeds financieële steun in
het kader van het stedelijk jonge
renwerk, maar daar wilden de in
stellingen af, omdat ze vinden dat
ze meer een algemene culturele
taak hebben.
Diverse verzoeken daartoe in de
loop der jaren werden steeds afge
wezen, maar B èn W zijn nu toch
overstag gegaan. Ze hebben daar
bij echter aangetekend dat in het
programma-aanbod van de Melk
weg en Paradiso „de toegankelijk
heid voor de nieuwe generaties
jongeren in de binnenstad" cen
traal moet blijven staan.
Paradiso is zeer content met de
'verhuizing' naar kunstzaken. „We
hopen dat in de toekomst meer be
grip is voor onze activiteiten bij
kunstzaken, zodat op de lange
duur ook meer geld op de begro
ting gereserveerd wordt", aldus di
recteur H. Schreurs van Paradiso.
Ed van Westerloo: 'Het zal
net een attractief net wordt'.
creativiteit afhangen of het derde