Rumoerige opening Muziektheater Veelbelovend begin Nat. Ballet 'Ithaka': weinig samenhang in 'zware' opera Kwaliteit kunst bij rijksgebouwen groeit WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1986 KUNST AMSTERDAM (GPD) - Met de eerste tonen van de opera 'Ithaka' is het Muziektheater in Amster- darn gisteravond dan werkelijk ge opend. Terwijl binnen de muziek Ivan de opera weerklonk, werd bui ten met blik en ciichéplaten van het krakersblad Bluf! herrie ge maakt. Een niet al te grote groep tegenstanders van het Muziekthea ter had zich daar voor de hekken verzameld. Politie te paard zorgde voor enige spanning, maar tot ech te confrontaties kwam het niet. Er waren dan ook aanzienlijke voor zorgsmaatregelen getroffen. De Mobiele Eenheid liep zich duide lijk zichtbaar achter de hekken warm en behalve bereden politie was er ook rijkspolitie te water pa raat. Op het dak van een pand aan de overkant van het Waterlooplein was door tegenstanders een licht krant geïnstalleerd. Uiteindelijk werd een jongen opgepakt, omdat hij een steen wierp in de richting van koningin Beatrix. Koningin v Beatrix werd om veiligheidsrede- nen via een achteringang het Mu- ziektheater binnengeloodst. Ook verschillende leden van het kabi net, dat bijna voltallig aanwezig was, hadden enige moeite onge schonden de demonstranten te passeren. Rudi van Dantzig, artis tiek leider van het Nationale Bal- let, kwam op de fiets en had ner gens last van. door Ariejan Korteweg Maar waren de première-bezoe kers eenmaal binnen de hekken, dan werd er goed voor ze gezorgd. Een gratis dik boek over de wor dingsgeschiedenis van het theater, koffie met marsepein en door de grote ramen van de foyers een hel der zicht op de verrichtingen van politie en demonstranten. "Kijk dat geteisem toch eens", gromde een bezoeker. "Ze zouden blij moe ten zijn met zo'n prachttent". De officiële uitnodiging bleek voor verwarring te hebben ge zorgd. 'Tenue de ville' had men ge vraagd. Naar schatting de helft van de mannelijke bezoekers kwam in smoking, terwijl het andere deel informeel gekleed ging. Men werd geacht om een half uur voor aanvang plaats te nemen, opdat iedereen zou zitten als Hare Méyesteit de zaal zou betreden. Alle Koningin Beatrix en prins Claus bewonderen het interieur v Kettings 'Ithaka' in première ging. Links op de foto burgemeester e mwe operagebouw vlak vóór Otto Bij de opening van het Amsterdams Muziektheater hebben tientallen tegenstanders van de Stopera gister- d Van Thijn. (foto anpi avond fel geprotesteerd. Er werd één arrestatie verricht. tijd dus om op te merken dat vrij wel alle plaatsen een goed zicht bieden op het toneel. Dankzij de opengewerkte orkestbak spelen de musici niet langer in een volstrekte anonimiteit. De door Peter Struyc- ken uitgedachte golvende en waai erende lichtpatronen, die het pla fond van de zaal vullen, zijn impo nerend, maar vergemakkelijken nu niet direct het dooi nemen van het programmaboek. De televisie-ca mera's stonden zeer bescheiden opgesteld. Even voor acht uur sprak direc teur Sinnige zijn welkomstwoord voor een nog gesloten doek, waarin hij zei dat dit eigenlijk zeventig of tachtig jaar geleden door een van onze voorouders had moeten wor den uitgesproken. Om precies acht uur ging het doek op en kreeg men zicht op de grootste toneelopening van het land. Een gapende muil die indivi duen leek te willen verslinden, maar waarin groepen prachtig tot hun recht kunnen komen. Dat bleek wel tijdens de opera 'Ithaka' van Otto Ketting, uitgevoerd door de Nederlandse Opera, die overi gens een gematigd enthousiast onthaal vond. Al toonden regisseur Franz Marijnen en decorontwerper Santiago del Corral geen enkele moeite te hebben het brede en diepe toneel ten nutte te maken. Na de pauze volgde 'Zoals Or pheus' van Toer van Schayk, ge danst door het Nationale Ballet. Hoewel het publiek enthousiast \tas, kon de bij premières gebrui kelijke staande ovatie er niet af. Kennelijk noodt deze zaal tot zitten blyven. Na afloop was er nog een infor mele receptie met champagne. In middels hielden op het Waterloop lein betogers en politie nog steeds stand. ME'ers in carré hielden een groep demonstranten in bedwang, die er zingend en met blikken ram melend blijk van gaf niet blij te zijn met het bouwwerk. Het is vanaf de allereerste plan nen rumoerig geweest rondom het Muziektheater. Wat dat betreft was het gisteravond een opening in stijl. 'Zoals Orpheus': Het Nationale Ballet met 'Zoals Or pheus'. Choreografie, decor-, kostuum- en lichtontwerp: Toer van Schayk. Mu ziek: Igor Stravinsky, Christoph Willi- bald Gluck en Markos Vamvakaris. Gezien op 23 september in het Muziek theater, Amsterdam. AMSTERDAM - Het was kelijk niet de bedoeling van het Nationale Ballet dat Toer van Schayk het openingsballet voor het Muziektheater zou maken. Maar Rudi van Dantzig raakte overwerkt van alle bouwperikelen en was niet bij machte om te cho reograferen. En het ballet dat Hans van Manen in zijn hoofd had was technisch niet met een opera op één avond te combineren. Dat Van Schayk zodoende de eer te beurt is gevallen, hoeft echter na het zien van 'Zoals Orpheus' niet te worden betreurd. Het is eeh prachtig bal let, waarin dans, decor, licht en muziek een hechte eenheid vor- Als het doek opgaat is de toon meteen gezet. Vier massieve, hoe kige zuilen beheersen het podium. Een meisje (gedanst door Jane Lord) zit op een stoel achter een ta feltje op en groot stenen platform voor de zuilen. Aan de rand van het platform zit een zwart vrouwtje. Zij heeft uitzicht over de blauwe zee en de rotsen aan de overkant. Een beeld met de helderheid van een schilderij van Magritte. Een jongen (Wim Broecks) komt op. Hij zet een radio aan en danst de sirtaki. Heel intens, voor nie mand anders dan zichzelf. Tot een groep toeristen zijn eenzame dans ziet en als de zoveelste attractie van het programma opvat. Voor de dansende jongen werkt de groep toeristen als associatie met het verleden, dat zich in de volgende scène al ontvouwt. Het zonovergo ten zeegezicht maakt plaats voor ^duisternis en dolende schimmen. Op dat moment zet de muziek van Stravinsky in en begint Van Schayk zijn versie van het verhaal van Orpheus te ontvouwen. De Griekse mythe vertelt dat Orpheus in de onderwereld op zoek gaat naar zijn geliefde Eurudike en er in slaagt de dodengod Hades met zijn gezang zo te ontroeren, dat hij haar mag meenemen, op voorwaarde dat hij haar niet aankijkt voor ze beiden weer in het land der leven- 'Amsterdam cultureel beter dan Barcelona' AMSTERDAM (GPD) - Met de culturele manifestatie die Amster dam in gedachten heeft rond de Olympische Spelen van 1992, ligt de hoofdstad straatlengten voor op de belangrijkste kandidaat Barce lona. Dat is de stellige overtuiging van directeur Martij n Sanders van het Concertgebouw. Sanders be reidt met een werkgroep het cultu reel programma voor dat Amster dam in 1992 zal presenteren rond die eventuele Spelen in de hoofd stad. Voor dat programma is in de be groting een bedrag opgenomen van ruim 30 miljoen gulden. Meer dan tien keer zoveel als voor een enkel Holland Festival. den zijn. Orpheus kan zich niet be heersen en raakt zo zijn geliefde voor eeuwig kwijt. Van Schayk volgt die mythe niet op de voet, dat geeft dé titel van het ballet al aan. Naast de dansende jongen is er een man (Clint Farha), die als diens evenbeeld in het do denrijk, maar ook als diens rivaal kan worden beschouwd. Want het verhaal van Orpheus en Euridike is evengoed het verhaal van een ver loren liefde. Waarom die liefde te loor kan zijn gegaan, wordt gesug gereerd in een verkrachtingsscène, begeleid door onverbiddelijk dreu nen van dansers op stalen platen. Die tweestrijd van de hoofdper sonen, waarbij ze vaak letterlijk aan eikaars ledematen trekken, vormt het voornaamste bestand deel van dit ballet. Zo is er een lyi- sche pas de quatre, waarin ook Ha- des (Alan Land) tracht de vrouw voor zich te winnen. In de worste lingen van de hoofdpersonen laat Van Schayk zien hoeveel zeggings kracht er met relatief kleine aan vullingen op de klassieke techniek kan worden bereikt. Hij is er in ge slaagd zijn dansen een vanzelfspre kendheid mee te geven, die harmo nieert met de verwijzingen naar Griekenland. Maar ook de scènes voor de grote groep zijn knap. Niet alleen door het vernuftige gebruik van het de cor, dat de dansers in staat stelt uit de vloer te verrijzen of achter een venster hoog boven de vloer te ver schijnen. De ingewikkelde patro nen in de massascènes zouden op een kleiner podium misschien cha otisch overkomen, maar vormen nu herkenbare, zij het grillige ge baren. Uiteindelijk zit er voor de man niets anders op dan met zichzelf de rekening op te maken. Hij doodt de jongen, en daarmee het deel van zichzelf dat de vrouw niet kan los laten. Dat beiden zich daarmee ver zoenen, blijkt in de laatste scène. De jongen schenkt hem zijn radio, de vrouw wuift hem bemoedigend vaarwel. 'Zoals Orpheus' is een veelbelo vend begin voor het Nationale Bal let in het Muziektheater. Toer van Schayk heeft hiermee al iets laten zien van de grote mogelijkheden van podium en licht. Ook aan de uitvoering was de inspirerende werking van de nieuwe omgeving af te zien. ARIEJAN KORTEWEG Fragment uit 'Zoals Orpheus' met Eyla Jeschke. Jane LordSilvia Petranca en Susan Pond. (foto Jorge Fataurosi Ithaka, opera van Otto Ketting op libretto van Kees Hin en Otto Ketting. Uitgevoerd door De Neder landse Opera, het Nederlands Operakoor en het Ne derlands Philharmonisch Orkest. Muzikale leiding: Lucas Vis. Regie: Franz Marijnen. Decor: Santiago del Corral. Belichting: Steve Kemp. Wereldpremiè re ter gelegenheid van de opening van Het Muziek theater Amsterdam op 23 september. Herhalingen op 26 en 29 sept. en op 2, 5, 8,11 en 17 okt. AMSTERDAM - Het lijvige programma boek van het Muziektheater biedt de bezoeker uitvoerige informatie over wat hem te wachten staat en dan nog is het moeilijk te verteren kost, deze opera 'Ithaka' van Otto Ketting en Kees Hin. Maar voor de bezoeker die zijn huis werk niet heeft gemaakt, zal dit anderhalf uur durende muziekstuk bestaan uit een reeks po- diumbeelden zonder al te veel samenhang en vooral ook zonder noemenswaardige dramati sche ontwikkeling. Niet zozeer gebeurtenissen als wel gedach ten, herinneringen en droombeelden worden hier aaneengeregen en verklankt. De hoofd personen een journalist (een verlopen fotomo del en een dito dichter) bevinden zich in de bar van een vervallen hotel. Hier verschijnen in flash-backs personen uit hun herinnering in levende lijve ten tonele. Verder spelen een bar dame en een dwerg een rol iri het geheel: zij zijn niet van vlees en bloed en ook geen droombeeld, maar staan op de drempel van deze twee werelden als een soort poortwach ters. Enkele van de tien scènes uit deze introver te, bijna metafysische opera blijken dan toch nog uit wat tastbaarder operahout te zijn ge sneden. Zoals wanneer het fotomodel Star - een mooie lyrische rol van Ruby Hinds - zich haar carrière herinnert als fotomodel en de scène waarin dezelfde Star gedood wordt door de dwerg. De rol van Star is in de opera degene met de meeste dramatiek. De journalist (Henk Smit) en de dichter (Maarten Flipse) zijn de meeste statische rollen. Het koor met zijn beschouwende en soms interveniërende functie was boeiend bij elk optreden, maar de mooiste rol van het geheel vervulde toch het decor van het vervallen ho tel op wel drie niveaus en met telkens weer zich openende deuren van hotelkamers, waar zich als in een verlicht venster een tafereel af speelde en met als vondst het hobbelige pad door de gebroken vensterruit naar het rijk der schimmen. De muziek van Otto Ketting beeldde nauw gezet de wat lugubere en onwezenlijke sfeer uit, die het podium beheerste. Maar ondanks de vaak prachtige klanken was het moeilijk de monotone cadans van de scenes in een gespan nen aandacht te blijven volgen. Bij eenmalige beluistering blijft deze opera dan ook een wat teleurstellende ervaring. MONICA SCHIKS. Enthousiasme voor Sinatra MADRID (GPD) - Frank Sinatra kan morgen op een warm ont haal rekenen in Madrid. Een dag voor zijn optreden in het Berna- beu-stadion van Real Madrid is al meer dan 80 procent van de 70.000 entreekaarten verkocht. Het concert belooft ondanks het astronomische honorarium van Sinatra, (één miljoen dollar voor een optreden), een flink finan cieel succes te worden. De prijzen van de entreekaar ten variëren van 60 gulden voor een staanplaatsje in de nok tot maar liefst 850 gulden voor een klapstoeltje vlak voor het po dium. De organisatoren kregen het zweet in de handen toen be kend werd dat Sinatra vier con certen in Las Vegas wegens buikgriep had moeten afzeggen. Maar gisteravond arriveerde Si natra kerngezond in Madrid. Minister Nijpels bekijkt de brochure met aan zijn rechterhand M.J. Lo- schacoff directeur-generaal van de rijksgebouwendienst. (foto anpi DEN HAAG (GPD) - Beeldende kunst in én om rijksgebouwen neemt in kwaliteit toe. Ook de ma nier waarop wordt beslist over de toepassing van kunst in de ge bouwde omgeving is sterk verbe terd. Dit heeft rijksbouwmeester prof. ir. Tj. Dijkstra gisteren bij de presentatie van de brochure 'Kunst bij rijksgebouwen 1978- 1985' in het Haags Gemeentemu seum gezegd. Het eerste exemplaar werd door directeur-generaal ir. M.J. Loscha- coff van de rijksgebouwendienst aan minister Nijpels (volkshuisves ting en ruimtelijke ordening) aan geboden. Het boek beschrijft acht jaar kunstopdrachten van de rijks gebouwendienst in het kader van de zogeheten percentageregeling voor beeldende kunst. Deze rege ling, die uit 1951 dateert, bepaalt welk percentage bij een bouwpro ject voor kunst beschikbaar. In de brochure staat dat de Rijksgebou wendienst - grootste opdrachtge ver van Nederland - jaarlijks 50 grotere en kleinere opdrachten verstrekt aan beeldende kunste naars. Daarmee is een bedrag van 3,5 tot 5 miljoen gulden gemoeid. Jarenlang is de relatie tussen ar chitecten en beeldende kunste naars slecht geweest. De kunste naars hadden voornamelijk een dienende functie; hun kunst be stond vooral uit 'decoratieve aan kleding'. Maar daar is verandering in gekomen sinds daartoe aange wezen kunstenaars bepalen welke bouwprojecten voor kunst in aan merking komen. Volgens Dijkstra is er een steeds betere relatie tussen kunstenaar en bouwkundige gekomen. Maar, zo betoogde de scheidende rijks bouwmeester Dijkstra, het mag ook niet zo zijn dat de kunstenaar doorschiet en zich niets meer van het bouwwerk of de omgeving aan trekt en alleen maar op eigen gezag te werk gaat. Wèl moet er steeds sprake zijn van een avontuur, waarin architect én kunstenaar ge zamenlijk moeten geloven. Dijk stra hoopte dat de brochure een eerste stap is op weg naar een gro tere openbaarheid en beter over leg. De zeer informatieve brochure, die veel fraai kleurenfoto's bevat, geeft onder meer een beschrijving van de 204 projecten die in de pe riode 1978-1985 gereed zijn geko- ('Kunst bij rijksgebouwen 1978-1985', Staatsuitgeverij 's-Gravenhage, prijs 39,50 gulden). i The final countdown Europe i The way it is Bruce Hornsby and The Range I Walk this way Run DMC I I want to wake up with you Boris Gardner I Sing our own song UB The lady in red Chris de Burgh Give a little love Ham mond/West Sweet freedom Mi chael McDonald Rage hard Frankie goes to Hollywood What's the colour of mo ney Hollywood Beyond When I think of you Janet Jackson La France BZN Every beat of my heart Rod Stewart Paranoirhia Art of Noise Camouflage Stan Ridgway Who's Johnny El De- barge Typical male Tina 14 (11) 15 (22) 16 7) 17 (23) Turner 18 (28) Human Human Lea gue 19 (24) 20 (20) 21 (17) 27 28 (34) 29 (31) 30 (32) 31 (39) 32 (18) 37 38 39 (40) 40 Zwijgen Het Goede Doel Find the time Five Star Move closer Marilyn Martin Bolero Fancy Take my breath away Berlin Glory of love Peter Ce tera Ti sento Matia Bazar Let's go all the way Sly Fox Ik wil altijd bij jou zijn Corry Koos Alberts Breaking away Jaki Graham Spanish heart Gerard Joling Ain't sorry nothing goin' up but the rent Gwen Guthrie Come on home Every thing but the girl Holiday rap McMiker G and DJ Sven Girls and boys Prince Dancing on the ceiling Lionel Richie Live and die OMD Borrowed love SOS Band Stimmen im Wind Ju liane Werding Kisses in the moonlight George Benson When your heart is weak\ Cock Robin Heartbeat Don John-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 31