'Voor de camera ben ik graag lelijk' Derde net maakt boekenkast overvol TV-rubriek ■r? y v J ■rv>J wsr m door 1 Nico Scheepmaker 'Salomé' boeit matig So Long Johnny' onbedaarlijk leuk ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1986 PAGINA 33 „Tevens zullen in de Mediawet de resultaten van de recent inge zette discussie met betrekking tot de invulling van het derde net verwerkt moeten zijn. In de op 2 september 1985 aan de Tweede Kamer toegezonden notitie inza ke het derde televisieprogramma wordt uitgegaan van finan ciering daarvan uit de opbreng sten van niet-journaal-gebonden reclameblokken op Nederland 1 en 2. Over het tijdstip van invoe ring van het derde programma moet nog een beslissing worden genomen. Invoering zou kunnen plaatsvinden op een tijdstip waarop het zendernet geheel of nagenoeg geheel gereed is (per 1 oktober 1988) of eerder. De in voering van niet-journaal-gebon den reclameblokken zou wel licht echter reeds per 1 januari 1987 kunnen plaatsvinden. Er zal op basis van de evaluatie van de Compensatieregeling voor Dag bladen en het advies van de Stichting Bedrijfsfonds voor de Pers over de voortgang van deze regeling op korte termijn een be slissing worden genomen." Ik ken 'een bekende Nederlan der' die thuis één boekenkast heeft staan. Wel een hele grote, want hij leest veel. Maar hij koopt ook veel boeken. Op een dag nam hij het belangrijkste be sluit ooit door een mens geno men (om even een dichtregel van Hans Lodeizen te citeren). Hij zou zich niet laten ondersneeu wen door de stroom boeken die jaarlijks op hem af kwam, en die ene boekenkast niet te buiten gaan. U kent het wel, die mensen die geen afstand kunnen doen van boeken, eerst hun huiska mer volbouwen met uitgekiende boekenkasten waardoor er geen plaats meer is voor schilderijen, daarna hetzelfde doen met de slaapkamer, met de gang (smalle boekenkasten voor de poc- ketjes), en die met een zucht van verlichting hun kinderen naar ei gen kamers in de stad zien ver dwijnen, zodat ze nu ook de bei de kinderkamers als een grote boekenkast kunnen inrichten. Welnu, deze vriend van me be sloot dus dat elk nieuw boek dat hij aanschafte een oud boek in de kast zou verdringen. Dat gooide of gaf hij dan weg. Elke keer stond hij dan te wikken en te we gen voor zijn boekenkast, welk boek hij nu weer moest slachtof feren om plaats te maken voor het nieuwe. Het is een goede me thode natuurlijk om een collectie op te bouwen van steeds grotere kwaliteit, hoewel er natuurlijk een moment komt dat het nieu we boek meteen weer wegge gooid moet worden omdat het slechtste boek in de kast nog al tijd beter is dan dat nieuwe... Ik moest daaraan denken bij het bericht in de begroting van wvc dat het derde net er, op kou sevoeten maar desalniettemin onstuitbaar, aan komt. Als televi siekijker zal ik er niet rouwig om zijn (hoe meer zielen hoe meer vreugd, ook al zitten er wat 'dode zielen' onder, zoals Sky Channel en Music Box, althans in mijn optiek), maar het betekent wel dat we voor eenzelfde keuze ko men te staan als die bekende Ne derlander met die ene boeken kast. Van de drie functionerende televisietoestellen in mijn huis heeft er eentje 99 kanalen. Dat is dus geen probleem. Met dat toe stel kan ik het aanbod voorlopig wel mannen. Maar de beide an dere toestellen zijn met weinig vooruitziende blik voor niet meer dan 7 en 8 zenders inge richt. Voor die toestellen heb ik dus al een paar zenders uit de kast moeten wegzuiveren, want ik kan nu elf zenders ontvangen! Als daar het Derde Net nog bij komt zit ik op twaalf,- een be kend getal in de bijbelse geschie denis. Ik zal dus of twee nieuwe tv-toestellen moeten aanschaffen die dat aanbod kunnen behap pen, of ik zal op die invalide toe stellen een moeilijke keus moe ten doen. Met 3 x Nederland, 2 x Duitsland en 2 x Belgie zit ik op de ene al vol, en moet ik daar op de andere nog Duitsland 3 aan toevoegen, of toch Sky Channel, omdat die de kinderen op zon dagochtend zo mooi zoet houdt met tekenfilms? Hoe makkelijk was het leven niet, toen we nog maar één zen der konden ontvangen, behalve op maandag, want dat was een rustdag, zoals de leeuwen in Ar- tis ook één dag per week geen vlees krijgen om de situatie in de natuur een beetje na te bootsen en hen op 'scherp' te houden. Toen stonden wij inderdaad nog op 'scherp', want alles wat we te zien kregen vonden we mooi. Nu allang niet meer. We glimlachen wat flauwtjes bij Ton van Duin- hovens 'Reagan' en fronsen de wenkbrauwen als er met kanker wordt gesold. We schudden be denkelijk het hoofd bij de ge schiedvervalsing in Peter de Grote en vooral bij het afhakken van andermans hoofd, en zelfs bij zo'n boeiende, goed gecom poneerde uitzending over 'de' Hamlet, met befaamde Engelse en niet-Engelse vertolkers daar over aan het woord en als Hamlet in beeld, ben je nog geneigd te betreuren dat het niet 'in de Ne derlandse bewerking' was van Henk de By, die er ongetwijfeld nog gesprekjes met Paul Steen bergen, Coen Flink en Eric Schneider aan had toegevoegd. Liz Snoyink wil met de tv-serie 'Dossier Verhulst' haar imago veranderen anders over gedacht hoor toen ik begon wilde ik helemaal geen film doen. Nee, toneel dat was het wél. Een interessante rol op toneel zal ik trouwens nog steeds niet ver smaden". „Ik geloof dat toneel de beste leerschool voor het acteurschap is. Spijt heb ik van mijn toneelrollen geen seconde. Op toneel overwin je een boel dingen. Als je gewend bent om voor vijfhonderd i te spelen, haal je je schouders op voor één camera en vijftien techni ci: 'so what". „'Slippers' had ik eigenlijk niet moeten doen. Ik had al voor die produktie ingezien, dat ik dit genre toneel niet meer wilde. Maar ja, er was geen ander werk. Het salaris was goed, en de collega's waren leuk. Ik had gehoopt dat ik weer wat meer ervaring rijker zou wor den, maar uiteindelijk ben ik er qua persoonlijke ontwikkeling niets mee opgeschoten. Integen deel: het imago waar ik juist vanaf wilde, is met die rol weer eens be vestigd". Risico „Na de Toneelschool ben ik be gonnen bij toneelgroep Theater in Arnhem. Na vier jaar repertoire- spelen wilde ik gewoon weg, wilde ik het risico aan. Zonder dat ik werk had, ben ik naar Amsterdam verhuisd. Dat was mijn eerste stap in de openbare wereld, zou je kun nen zeggen. Toen kon ik een piepklein rolletje in een produktie van Kitty en André van den Heuvel krijgen, en dat leek me beter dan helemaal geen werk. Achteraf ge zien ben ik te lang in dit genre blij ven hangen, hoewel ik wel goede herinneringen aan de periode met Kitty en André bewaar. Ze zijn ont zettend aardig voor me geweest; ik ben opgevangen alsof ik hun eigen dochter was". „De eerste film die ik met Pim de la Parra heb gemaakt, 'De ultieme hallucinatie van Paul Chevrolet', gaf een stevige duw in de goede richting, die film heeft bij veel mensen de ogen geopend: 'Hè, ze kan ook nog wat anders, dan leuk over het toneel hobbelen'. Ik wis niet wat me verleden jaar op de Ne derlandse Filmdagen overkwam, toen ik voor die rol een nominatie voor beste acteerprestatie kreeg. Ik dacht ze een grapje maakten". - Hoe moeilijk is het om als actri ce een rol in een film te krijgen? Liz Snoyink heeft al te vaak de rol Van 'lekker stuk moeten spelen AMSTERDAM - Liz Snoyink staat op dé drem pel om een bekende Neder lander te worden, en dat be valt haar maar half: „Ik ben er een beetje bang voor. Na tuurlijk, het is vleiend, maar je raakt ook een deel van je privacy kwijt. Onopge merkt op het strand liggen zal er wel niet meer bij zijn". „Als ik met goede vrien den meemaak, Derek de Lint bijvoorbeeld, wat het betekent om bekend te zijn, krijg ik altijd een ambiva lent gevoel: even iets van ja loezie en meteen daar achteraan: néé, néé, dit wil ik niet". Liz Snoyinks opmerkelijke rol in 'Als in een roes...', de speelfilm van Pim de la Parra (ook te zien in het kader van de Nederlandse Filmda gen) zal haar rust op strand en straat nog niet in gevaar brengen, daarvoor gaat deze niet oninteres sante, uitstekende geacteerde, maar wel wat warrige low-budget kijk achter de toneelschermen van een jaren zestig avantgarde groep toch een te klein publiek aan door Eric van der Velden Nee, het wordt de TROS, wiens programma het zal doen: in no vember start deze omroep met 'Dossier Verhulst', een groots op gezette, twaalf delen tellende dra maserie, geschreven door Hans Keuls. Dan zal heel Nederland Liz Snoyink leren kennen als de oog verblindende verleidster Lucy Verhulst, centraal personage in een reeks van verwikkelingen en intriges rond en in een advocaten kantoor in Hoorn. „Dynasty-achti- ge toestanden", belooft de actrice, „en toch heel Nederlands, hoewel de nodige glitters niet ontbreken. Maar de serie is niet oppervlakkig hoor, het gaat wel ergens over". „Een heel goede leerschool", blikt zij op de opnamenperiode te rug, „Ik heb veel ervaring met het werken met een camera opgedaan. Het aantrekkelijke van deze rol was voor mij dat ik heel ver kon gaan in het lelijk zijn. Inderdaad, ik speel een knappe vrouw, maar wel een die nogal 'heavy' dingen mee maakt: haar kind raakt ze kwijt «n haar huis wordt haar afgenomen. Als je de huilscènes ziet, dan denk je: mijn god wat ziet dat mens er uit! Daar ben ik dan toch betrekke lijk trots op". - Geen last van ijdelheid? „Natuurlijk ben ik ijdel, elke ac trice is dat. Maar in mijn werk is mijn ijdelheid op mijn werk ge richt. en niet op mijn uiterlijk. Het liefst speel ik vrouwen met heel veel facetten, vrouwen die kwaad worden, die lachen, die intens ge lukkig zijn, en die ook diep door het slijk gaan. Ik vind Sophia Lo- ren een voorbeeld van een actrice, die ontzettend lelijk in films kan zijn, en daarin toch beeldschoon is. Ik heb al te vaak in vrije produk- ties de rol van 'lekker stuk' moeten spelen. Men is mij hier als come dienne gaan zien, terwijl ik denk dat die richting mij van nature he lemaal niet zo goed ligt. Van dat imago wil ik af. In mijn werk ben ik graag lelijk". Slippers - In 'Als in een roes...' toon je je een beduidend beter actrice dan in in je laatste toneelrol: 'Slippers' van Alan Ayckboum, met verder Luc Lutz. Trins Snijders en Derek de Lint. Hoe kan dat? Ligt film je beter dan toneel? „Ik denk het, ja. Het is waar dat ik film het liefst doe van alles. Zo'n groot doek, dat heeft wel een spe ciale charme voor mij. Film is ge woon een mooier medium. En film blijft natuurlijk, terwijl toneel op houdt op het moment dat de voor stelling is afgelopen. Als je in grote toneelprodukties zit. betekent dat door het land reizen, en na de zo veelste opvoering wordt dat toch een beetje vervelend. Zeker als je in een stuk zit waar je je ei niet in kwijt kunt. Maar ik heb er wel eens 'Salomé' van Oscar Wilde door Im perium. Met: Heieen Verweij, Ans Alting, Ben Galjaard, Teije van Vliet, Bart in 't Veld (tevens muziek), Paul Schaminée. Regie: Bart Vie- veen. Piano: Maarten Steenhuis. De cor/kleding: Kees Visser. Licht: Hans Driessen en Arjan Moor. Ge zien op 19 september in het Micro- theater aan de Oude Vest. Aldaar nog 20, 26 en 27 september te zien. LEIDEN - Op verzoek van haar stiefvader, koning Herodes, zal Salomé voor hem dansen. Als be loning daarvoor zal de koning haar alles geven, wat ze maar ver langt. Salomé laat hem dat zwe ren; na haar dans eist zij een zil veren schaal met daarop het hoofd van Jokanaan. Dit aan het Nieuwe Testament ontleende ge geven over de onthoofding van de profeet Johannes de Doper heeft Oscar Wilde in een korte éénakter uitgewerkt. Het geldt als een stuk, dat bij uitstek aan sluit bij de kunstopvattingen van deze fameuze estheet, die het om puur esthetisch genot los van goed en kwaad en om het kunst werk als kunstwerk ging. Het stuk speelt aan het hof van Herodes. Regisseur Bart Vieveen kiest echter niet voor een oriën taalse sfeer, maar situeert het ge heel in Oscar Wilde-achtige so- ciety-kringen. De historische context is voor de rest bewust genegeerd.- De soldaten bijvoor beeld zijn twee in smoking gesto ken butlers geworden, maar an derzijds spreekt Herodes ever de Romeinse keizer en over zijn ri vaal, de koning van Kappadocië. Dat is geen bezwaar in dit geval, maar de beroemde dans van Sa lomé blijft hier wel erg nuchter en sober. Geen slavinnen en de zeven sluiers, maar slechts enke le elementaire danspassen van Salomé. Heieen Verweij maakt haar rol vol meedogenloze gril ligheid daarentegen op tekstni veau wel geloofwaardig. Vindingrijk en niet goedkoop lachwekkend is het technisch probleem van de schaal met het hoofd opgelost. Het hele decor. Salomé Heieen Verweij) danst voor Herodes. (foto Teije van Vliet) waarin zich door kleuringseffec ten de sombere voorspellingen van de profeet weerspiegelen, maakt een ruim opgezette in druk. Daarbij is op efficiënte wij ze gebruik gemaakt van de zeer beperkte ruimte, die het Micro theater nu eenmaal biedt. Om maar vooral niet in te veel Vals Bloed De Factorij met 'So long Johnny'. Bedacht en gespeeld dooi Ilelga Langen, Patricia Kennedy, Es- go Heil en Matthias Maat. Gezien op 19 september in het LAK-theater. Al daar ook vanavond. LEIDEN - Soms is het alleen maar prettig als een produktie pas helemaal aan het einde van de reeks naar Leiden komt. 'So Long Johnny' was meteen al een uitstekende voorstelling, maar is gaandeweg nog gegroeid en past het viertal nu als een stretch broek. Dat viertal zijn twee dames van Vals Bloed en twee heren van De Factorij, die voor deze gelegen heid een verbond hebben aange gaan. Al eerder speelde dit vier tal samen in 'Dagger of Charm het vorige stuk van Vals Bloed. 'So Long Johnny' is losjes geïnspireerd op de film 'Come back to the five and dime Jimmy realisme te vervallen, worden sommige tekstgedeelten (vooral in het begin) gezongen. Een min der gelukkige regie-ingreep: er zit weinig lijn in de toepassing ervan en er worden te hoge eisen gesteld aan de stemtechniek van de spelers. (Daartegenover staan weer subtielere vondsten, zoals Dean, Jimmy Dean'. Daarin tref fen fans van de filmster James Dean elkaar na jaren weer in een café. Ze zouden zich onbekom merd in het verleden kunnen vermeien, ware het niet dat de af wezigheid van een lid van de vroegere vriendenclub de vreug de tempert. 'So Long Johnny' gaat over twee mannen en twee vrouwen, die elkaar treffen in een kamer. Ze trekken kleding uit de jaren vijftig aan en halen herinnerin gen op. Waaraan, dat blijkt pas later. Eerst gedragen ze zich nog wat onwennig, maar allengs ont dooien ze. De vrouwen voeren een rokkendans uit, de mannen stoeien met elkaar op een manier die je het angstzweet doet uitbre ken. Gezamenlijk wagen ze zich aan een dolgedraaide variant op 'hop paardje, hop'. Compleet overspannen, zoals eigenlijk alle actie hier. overspannen is. een papier nodig om aan zijn mees terwerk te werken, maar als actrice ben je volstrekt afhankelijk van wat anderen in je zien. De sfeer bij - screentests is vaak zo naar. Je weet dat heel acterend Nederland aan treedt als er weer eens een grote produktie op stapel staat. Ik heb het een aantal keren moeten mee maken, dat ik tot de laatste twee doordrong, en het uiteindelijk toch niet werd. En natuurlijk hebben ze daar het recht toe, en natuurlijk ook kun je die keus voor die ander respecteren, maar intussen zit je wel met dat rot gevoel: 'verdomme ik zit er wéér naast". „Ook de rol in 'Dossier Verhulst' heb ik niet cadeau gekregen. In eerste instantie viel ik af, dat was nog voor 'De ultieme hallucinatie van Paul Chevrolet'. Men wilde ei genlijk een echt paradepaardje hebben. Er was sprake van dat Syl via Kristel die rol zou spelen, en ook Monique van de Ven stond op het lijstje. Ik had een brief in de bus gekregen met de mededeling dat ik absoluut de geschiktheid voor deze rol miste. Maar Derek de Lint, die al gecontracteerd was, had me al het een en ander over die serie verteld en ik wist zeker dat ik die rol wèl goed kon spelen. Op een verrassende manier, waar ik zelf geen aandeel in had, kreeg ik toch nog een screentest. De Engelse re gisseur Andrew Wilson koos voor mij, maar producent Joop van den Ende had meer moeite, die had toch, liever een grote naam. Uitein delijk trok Andrew hem over de streep met de uitspraak: 'We don't use stars, we make them' ('We ge bruiken geen sterren, we maken ze' - red.). Ja, toen voelde ik me bijvoorbeeld om de veel voorko mende maansymboliek vorm te geven). Het eindresultaat is een.voor stelling, die er niet volledig in slaagt om in een irrealistische, broeiere sfeer het beoogde deca dente kunstgenot op te roepen. WIJNAND ZEILSTRA De onderhuidse spanningen stijgen gaandeweg. Steeds hoger laaien de hartstochten op, tot een serie ritmische bekkenbewegin gen voor de ontlading zorgt. Lichtelijk gegeneerd en teleurge steld verlaat men daarna maar de ontmoetingsplaats. De epiloog bestaat uit een flash-back naar de jaren vijftig, waarin in korte scènes al het voorafgaande wordt verklaard. •Wat mij betreft had die tekst en uitleg achterwege kunnen blij ven. Want alle melancholie ten spijt, 'So Long Johnny' is vooral onbedaarlijk grappig. Patricia Kennedy. Helga Langen, Mat thias Maat en Esgo Heil (hij voor al!) hebben gewoon een heerlijk bed gespreid waarin ze hun ta lenten kunnen botvieren. Daar maken ze naar hartelust gebruik van, met als gevolg dat er in tij den niet zo hard is gelachen in het LAK. ARIEJAN KORTEWEG Frank Boeijen Bij deze wil ik gaarne reageren op het verslag dat door uw 'verslagge ver' Ariejan Korteweg werd ge schreven over het concert van de Frank Boeijen Gróep op 13 sep tember. Gelezen in het verslag van Arie jan: *De Culturele Raad van Zuid- Holland had gedacht slim te zijn door tijdens de Kunstbeurs in het Pesthuis ook concerten te organi seren. De expositie trekt veel be zoekers, er is al voor meer dan een half miljoen aan kunstwerken ver kocht. Maar de concerten lopen van geen kanten'. Mijn mening: te weinig publici teit aan gegeven. Het is eenmaal in de krant gezet. Geen aanplakbiljet gezien van het concert, wel van de kunstbeurs. Op de dag zelf ver scheen er nog een interview met Frank Boeijen. Heel reëel en eer lijk. Dus 's avonds om acht uur naar het Pesthuis. Het begon te miezeren. Nog geen idee dat het concert buiten plaatsvond. Dus te rug naar de auto, plu gehaaid. De belangstelling viel tegen. En dat is jammer voor de sfeer, dacht ik bij mezelf. Maar ondanks de regen en de kou is het een concert geworden zoals de Frank Boeijen Groep dat ook geeft met volle zalen en bij mooi weer. Live of play back. Is Ariejan Korteweg een afge dankte sportverslaggever of een slap aftreksel van Henk van der Meyden? Over smaak valt te twis ten. Geef ik toe. Ik denk dat Arie- jan sommige teksten van Frank heeft overgenomen, zoals 'alles wat ik zing' - in het geval van Ariejan: schrijf - 'komt uit de grond van myn hart'. Als Ariejan er behoefte aan heeft om tekst en muziek thuis op zijn gemak rustig door te nemen, dan wil ik hem die wel toesturen. Oor deel dan nogmaals, maar dan niet met woorden als: een volvet geluid zonder enig contrast, logge ritmes, onhandige breaks, een plakkerige synthesizer en solo's met de fanta sie van streepjesbehang. En als laatste de 'spaghetti'. Of had je deze brief liever in het Engels gehad? Lydia de Wolf Floriszpad 10 •Voorschoten F rank Boeij en (2) Hoe durft Ariejan Korteweg de Frank Boeijen Groep een lamge slagen band te noemen, en 'de au tomatische piloot aan en plichtma tig het hele repertoire afdraaien. De meeste nummers die werden gespeeld, waren nieuwe nummers. De Frank Boeijen Groep is de bes te Nederlandstalige* band in dit land op dit moment. Als het geluid niet goed klonk zaterdagavond, kwam dat door de regen en niet door het spel. Ariejan Korteweg was van me ning dat Frank Boeijen niet duide lijk zingt. Dan was hij wel de enige met die mening, want het hele pu bliek zong mee. Hij citeerde ook een uitspraak van Frank uit de krant van afgelo pen zaterdag. Jammer voor hem dat die uitspraak van Frank niet waar is. Dit weten wij omdat wij het met Frank over dit interview hebben gehad. Frank gebruikt nooit van die moeilijke woorden in interviews. Het is me ook opgevallen dat Ariejan Korteweg bijna alle Neder landse groepen, die hier in Leiden optreden, afkraakt. De Golden Ear ring en Roberto Jacketti en The Scooters werden ook de grond in geboord door hem. Zou het niet be- ter zfjn een andere verslaggever naar optredens hier in de stad te sturen? Astrid Ringelberg Petra Wetzel Gina van Loon Tanja Siebelink Sonja Kroes Naschrift: Het concert van Frank Boeijen is drie maal in deze krant aangekon digd (op 15 augustus 12 en 13 sep tember), en niet zoals in de eerste brief staat: één maal. 'Als ik geen muzikant was ge worden, had ik me misschien wel bij de Baader Meinhof Groep aan gesloten'. Frank Boeijen heeft dat wel degelijk tegen Pieter Ploeg ge zegd. Dat soort dingen verzint een verslaggever niet. Over de Golden Earring en Ro berto Jacketti en The Scooters heb ik nooit geschreven. AK Vakmanschap R. Ph. Orkest Richard Strauss en Gustav Mahler. Solist: Steven Mayer in het Derde Pianoconcert in c kl.t. op. 37 van Ludwig van Beethoven. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 19 september. Richard Strauss en Gustav Mah ler, beiden naast componist ook dirigent, vormden een boeiende combinatie op het programma van deze Meesterserie voor de pauze. De verschillen tussen deze twee groten konden niet beter geïllustreerd worden dan juist door de deze gekozen werken: der Rosenkavalier, van Strauss en het Adagio uit de onvoltooide Tiende Symfonie van Mahler. Het toeval wil dat beide werken nagenoeg hetzelfde jaartal dra gen: 1911 en 1910. Het beeld van beide componisten wordt in deze stukken bevestigd. Mahler, de denker, wiens worsteling met de diepste levensvragen steeds in zijn muziek doorklinkt, en daar tegenover Strauss, wiens compo neren minder introvert dan wel naar buiten gericht is. De Suite uit der Rosenkavalier is als het ware een staalkaart van de per fectie en het vakmanschap waar mee Strauss het orkest bespeel de, met als ingrediënten een schat aan melodieën en niet te vergeten de Weense wals, die dan wel op een hoger plan ge bracht worden. Nog voor het publiek goed en wel klaar zat trok James Conlon Strauss' toverdoos open. Onder zijn handen werd het een briljant en overdonderend vuurwerk, waarin glans en schittering af en toe toch nog plaats maakten - voorzover de partituur dat toe laat - voor een vleugje charme en élégance. Hoe het Adagio uit de tiende symfonie er uit gezien zou heb ben als Mahler het had kunnen afwerken, is een onoplosbare vraag. Brokstukken van gekwel de en dan weer innige en berus tende muziek wisselen elkaar nogal abrupt af. Het is een moei lijke ogpave om hier toch een eenheid in te bewerkstelligen, iets waar James Conlon niet steeds in slaagde. De intensiteit die hij op het orkest over wist te brengen raakte echter de kern van Mahler's muziek. Steven Mayer, zo langzamer hand een vaste gast op het Leid- se concertpodium, zorgde met zijn uitvoering van Beethoven's Derde pianoconcert voor een verrassing. Na het energiek ge- speelde eerste deel wist hij in het tweede deel op grandioze wijze de spanning op te bouwen die zijn natuurlijke ontlading vond in het uitgelaten gespeelde derde deel. Steven Mayer behoort ge lukkig tot die pianisten die zijn grote virtuositeit in dienst stelt van de zeggingskracht. MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33