'Het moet leuk blijven' 'Taalgebruik in hard-rockblad te 9 Iedere geestelijk gehandicapte kan meedoen in Jostiband Conflict tussen Katwijkse drukker en Scum-medewerkers Iiidië-gangers Gouws (2) DINSDAG 9 SEPTEMBER 1986 REGIO LEIDEN PAGINA 17 De Zwammerdamse band van geestelijk gehandicapten, de Jostiband, bestaat twintig jaar. Zaterdag is in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg een uitvoering van het orkest. Op die avond wordt het eerste exemplaar van de nieuwe langspeelplaat aan prinses Juliana uitgereikt. De NCRV zendt op 23 september een televisieprogramma uit over dit optreden en over het twintigjarig bestaan van de band. ZWAMMERDAM - "In de tijd dat we nog als therapie visnet ten en boodschappennetjes moesten maken werd de Josti band opgericht. We gaven toen wel eens uitvoeringen op voet balvelden. Als uniform ge bruikten we kleding van de verpleegsters". Margreet Angenent zit al sinds de oprichting in 1966 in de Jostiband, een orkest'van geestelijk gehandicapten dat in de afgelopen twintig jaar is uit gegroeid tot een 140 leden tel lende muziekformatie. Iedere woensdagavond oefenen de 66- jarige violiste en haar mede-or kestleden in een gebouw van de Hooge Burch, het centrum voor geestelijk gehandicapten in Zwammerdam. door Mary-Ann Sandifort Uit de zaal waar wordt geoefend komt een hoop lawaai zodat de Jostiband niet moeilijk te vinden is. Sommige bandleden zitten al achter hun instrument en spelen alvast ietwat onbestemde muziek. Een oudere man die niet meer zo goed loopt, wordt op zfjn verzoek naar het podium gebracht waar pu bliek zit. Als hij eenmaal op een stoel is geïnstalleerd, wordt hij op gehaald door een medewerkster Margreet Angenent: "Twintig jaar geleden gaven we uitvoeringen op voetbalvelden". (PR-foto's) van het orkest. Hij blijkt niet by het publiek te horen maar achter een orgel. Op het podium zit pu bliek, bestaande uit een dertigtal meisjes dat in opleiding is bij de Hooge Burch. "Ik voel me wel hier zitten hoor, op dat podium", zegt één van de meisjes weinig op haar gemak. De Jostiband is opgezet door Wim Brussen, werkzaam bij de technische dienst van de Hooge Burch en door de arbeidstherapeut Frits van de Scheer. "Ik was al lang bezig met muziek en zang via de cabaretgroepjes waar ik lid van was. Daardoor kom je sneller op het idee om een band met geeste lijk gehandicapten op te richten. We begonnen met begeleiding van achter een piano en een orgel", zegt Brussen. de dirigent. Ondanks dat vallen zij precies op tijd Bescheiden voegt hij er aan toe dat het plan niet van hen komt maar dat er al drumbands waren voor geestelijk gehandicapten. "De gedachte om in bepaalde harmonie met meerdere instrumenten een orkest op te zetten was wel vrij nieuw". Toen Van de Scheer een andere baan kreeg en daarvoor naar Hoogeveen vertrok, is Ben Rietveld, ook werkzaam bij de technische dienst, bij de band ge komen. Brussen begeleidt het or kest nog steeds met zijn orgel en is daarnaast zakelijk leider van het geheel. Rietveld is de dirigent. Voordat de band met het repete ren begint, praat Wim Brussen het een en ander door over de avond in Vredenburg. "Wie komt er ook al weer 13 september?" vraagt Wim. "Paats", wordt er geroepen. "Nee, de oude koningin", schreeuwt een vrouw van achter baar orgel. "Juist", antwoordt Brussen, maar die noemen we nu prinses hoor". Na nog wat grapjes en instructies warmt accordeonist Rein de avond op met een liefdesliedje voor 'de mooie dames' in het publiek. 'Love me tender' zingt hij. De rest van de woorden zijn zelfverzonnen en in een onbekende taal. Voor het hele orkest begint waarschuwt Ben Rietveld dat het niet goed gaat als een instrument het geluid van een jankende kat maakt. Eindelijk wordt een begin gemaakt met het nummer 'Faria Faria'. Kees begint met zyn orgel, dan valt Rein hem met zijn accordeon bij. Langzaam wordt het nummer opgebouwd tot dat het hele orkest meespeelt. De leden kijken ietwat ongeïnteres seerd naar van alles behalve Ben Rietveld. Ondanks dat vallen zij precies op tijd in en als zij eenmaal bezig zijn is de aandacht duidelijk alleen bij het instrument en ner gens anders meer. De muziek klinkt mooi, daar doet een enkel vals nootje niets aan af. Muzieknotatie Ben Rietveld en Wim Brussen hebben een systeem ontworpen dat het mogelijk maakt voor geestelijk gehandicapten noten te lezen. Zij maken gebruik van een muzieknotatie met kleuren en let ters. Binnen deze notatie worden extra aanpassingen aangebracht voor diegenen die het systeem niet begrijpen. Brussen: "We verande ren zoveel binnen de muzieknota tie zodat het voor een ieder moge lijk is mee te spelen. We passen het systeem aan met vergrotingen, an dere kleuren en andere kleine praktische wijzigingen". De twee orkestleiders zijn nog altijd bezig met verbetering van de notatie. "Onze uiteindelijke bedoeling is dat er een zodanig systeem ont staat dat iedere geestelijk gehandi capte daarmee kan Andere orkesten voor geestelijk gehandicapten in Nederland ma ken dankbaar gebruik van dit sys teem. Na de televisieuitzending over de Jostiband in mei 1977 heeft de band grote bekendheid gekre gen. Een jaar daarvoor bracht de band zijn eerste lp uit. Producent van deze plaat Gerard Hali zegt over zijn bevindingen met de Josti band: "Deze band is zo geconcen- Bassisten Rob Dickhout, Arie van Zanen en Harm. Visser dragen ook hun muzikale steentje bij. De Jostiband heeft er twintig jaar over gedaan om zo ver te ko men als zij nu zijn. Op het ogenblik heeft men achttien nummers op het repertoire. Rietveld: "Na de te levisieuitzending zijn veel institu ten begonnen met de oprichting van een orkest. Men wil dan gauw iets uit de grond stampen en dat kan niet. Dat duurt jaren". Als 'Faria Faria' is afgelopen vraagt de paukenist of er dames* met rieten rokjes in de zaal zijn. Een groot gejubel klinkt als Wim Brussen daaraan toevoegt: "Bij veel windvlagen zijn die roKjes wel leuk, dan waaien ze lekker om hoog". Indrukwekkende klanken van het klokkenspel kondigen het 'Grootvaders klok' aan. Het publiek kijkt en luistert adem loos terwijl in het orkest wordt ge wiebeld, gestaard en naar elkaar wordt gekeken. De paukenist staat gedurende het liedje doodstil met zijn paukestok in aanslag. Met fer me slagen beëindigt hij het num mer waarna hij glunderend in het rond kijkt. Tussen de nummers door maakt Brussen of Rietveld een praatje en een grapje. De sfeer is daardoor zeer ontspannen en gezellig. Op vallend is dat beide begeleiders de 140 man goed in de hand hebben. Als ze om stilte manen, wordt het ook stil. Brussen geeft nog enkele instructies voor het optreden op 13 september in Vredenburg: "Dege nen die met een nummer niet mee spelen moeten niet gaan zitten snurken want dat staat zo raar. Doe maar net alsof je meespeelt, daar merken de mensen toch niks van". De slagwerker die bij het volgende niet hoeft mee te spelen roept meteen: "Jongens, de slag werkers kunnen naar huis". Sambaballen Mensen die lid van het orkest willen worden, melden zich eerst aan als aspirant-lid. Zij maken ken nis met elk instrument totdat zij een keus hebben gemaakt. Dat duurt soms twee jaar. Brussen en Rietveld vinden dat iedereen lid mag worden van de band. "Wij zijn een ontspanningsgroep dus mag iedereen meespelen. Er zitten men sen bij die al jaren meespelen en geen ritmisch gevoel hebben. Die stoten we niet uit, voor iedereen is er een oplossing. Soms geven we aspirant-leden in eerste instantie een te zwaar instrument. Die vra gen ons dan of zij terug mogen naar de hoek met de belletjes en sambaballen", aldus Brussen. Een nieuw lid wordt in het begin altijd in de buurt van Brussen en Riet veld gezet. Langzamerhand wordt hij of zij steeds verder naar achte ren gezet net zolang tot het een deel van het geheel is dat zelfstan dig kan werken. Degenen die met een de eerste keer een keuze ma ken voör een instrument wisselen ook nog vaak van instrument. Het geld voor de instrumenten en de uniformen die de leden dra gen, komt vooral yan optredens en uit de opbrengst van de eerste langspeelplaat. Brussen: "We vin den het fijn als onze activiteiten naar buiten komen, zowel voor het financiële gedeelte als voor de po sitieve uitwerking die het orkest naar buiten toe heeft". Toch zijn Brussen en Rietveld van mening dat het orkest niet al te professio neel moet worden maar bovenal een recreatief karakter moet be houden. "We trachten zoveel mo gelijk leden mee te laten spelen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit KATWIJK - Na het uitbrengen van het eerste nummer van 'Speed Zone', een blad van het Katwijkse hardrockcentrum Scum, is een conflict ontstaan tussen de redactie van dit blad en drukkerij Wou- da uit de kustplaats. De drukker weigert nog langer werkzaamhe den voor 'Speed Zone' te verrichten als het taalgebruik in dit blad niet wordt aangepast. A. Wouda, directeur van het be drijf, heeft geen behoefte uitge breid in te gaan op het geschil. Wel zegt hij: "Wij zijn dan wel niet verantwoordelijk voor de in houd, moreel voelen wij ons dat wel. Daarom hebben wij dan ook om principiële redenen de mede werking stopgezet". De medewerkers van Scum be schuldigen de drukker nu van contractbreuk. Voorzitter J. de la Fuente van het hardrock-cen- trum wijst erop dat met de druk kerij vooraf is gesproken over de opzet van het blad, waardoor de directie dus wist wat ze in huis haalde. "Het gaat hier om een project waarin de vorming en educatie van randgroepjongeren centraal staat. Zij hebben de af gelopen maanden keihard ge werkt aan de totstandkoming van hun eigen blad, waarin de voorliefde voor de zogeheten heavy-metal muziek centraal staat. Voor die jongens is het een hele teleurstelling dat een derge lijk initiatief nu op deze manier wordt doodgedrukt", aldus De la Fuente. Als de drukker zich stoort aan vulgair taalgebruik heeft hij vol gens De la Fuente helemaal niets van randgroepwerk begrepen. "Deze jongeren uiten zich nu eenmaal anders dan wat over het algemeen als beschaafd Neder lands wordt beschouwd. Als be stuur van Scum waken we er voor dat er geen godslasterlijke- of opruiende taal wordt gebruikt, maar we gaan niet optreden als er af en toe een krachtterm of schuttingwoord in de tekst voor komt. Dat is nu eenmaal een on derdeel van hun leefwereld". Geruchten Met drukkerij Wouda was vol gens Scum een overeenkomst gesloten over het vervaardigen van een hele reeks uitgaven van het blad 'Speed Zone'. "Daartoe behoorden onder meer ook fi nanciële afspraken", aldus De la Fuente. Het bestuur van Scum overweegt dan ook gerechtelijke stappen tegen de drukker te on dernemen wanneer hij zijn be sluit niet terugdraait. Wouda is daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld. Wat het bestuur van Scum ook tegen de borst stuit, is dat ze tij dens de vervaardiging van het eerste nummer, en ook na de uit gave daarvan, op geen enkele manier van de uitgever hebben gehoord dat er problemen wa ren. "Op een gegeven moment deden er echter allerlei geruch ten de ronde, en op basis daarvan hebben we zelf een gesprek met Wouda aangevraagd. Pas toen gaf hij te kennen niet meer aan Reportages Taalgebruik in het hardrock blad Speed Zone is aanleiding i drukkerij Wouda uit Katwijk ons blad te willen meewerken". Het hardrockcentrum heeft in middels alle contacten met de drukkerij, waar de afgelopen twee jaar onder meer ook de toe gangsbewijzen en posters voor het centrum werden digd, opgeschort. De la Fuente beschouwt de handelwijze van de drukker on dertussen als tekenend voor de manier waarop in Katwijk tegen het hardrockcentrum wordt aan gekeken. "De mensen begrijpen nog steeds niet dat wij werken met een groep moeilijke jeugd. Er moet steeds weer worden ge vochten om initiatieven van de grond te krijgen of vooroordelen weg te nemen. Dat maakt het werk oneindig veel zwaarder om dat het enthousiasme van de jon geren steeds weer een knauw krijgt". Het uitgeven van het blad 'Speed Zone' is één van de activi teiten die Scum heeft opgezet met de 25.000 gulden subsidie die de gemeente Katwijk aan het centrum geeft. Het blad is be doeld voor de liefhebbers van zo genaamde 'speed metal', een vorm van hardrock waarmee het Katwijkse centrum binnen korte tijd landelijke faam heeft opge bouwd. Er is door de redactie van het blad erg veel aahdacht besteed aan de vormgeving en het 'mega- metal-megazine Speed Zone', zo als het voluit heet, ziet er dan ook bijzonder professioneel uit. De jongeren schrijven zelf de repor tages voor het blad, regelen in terviews met hun idolen, recen seren elpees en maken zelfs het merendeel van de foto's. Ook de (landelijke) verspreiding van het blad nemen de jongeren zelf ter hand. Volgens De La Fuente is het blad, dat verschijnt in een oplage van 1500 stuks, inmiddels in grootte het tweede hard-rock magazine van ons land. Het is de bedoeling dat Speed Zone vier keer per jaar verschijnt. Een los nummer kost 3,95 gulden en met deze prijs, plus de inkomsten van adverteerders, moet volgens Scum kostendekkend kunnen worden gewerkt. "Net als bij al onze projecten gebruiken we de subsidie van de gemeente alleen om iets op poten te zetten. De ac tiviteiten moeten zo snel moge lijk kostendekkend zijn". De uit gave van het eerste nummer heeft 7000 gulden gekost. maar dat is niet erg. Het moet bo venal leuk blijven". Polonaise Het hoogtepunt van de repetitie- avond is de 'Feestpotpourri', een nummer waarin allerlei bekende meezingers zijn opgenomen. Aan de aanstaande medewerksters van de Hooge Burch op het podium worden sambaballen uitgedeeld. Het nummer begint met 'Daar bij die molen'. Het publiek zingt en deint uitbundig mee en, op aanwij zing van Rietveld, rammelen zij flink met de sambaballen. Vanuit de orkestbak klinkt uitbundig ge lach om de fouten die de dames maken met hun instrumenten. Bij 'Twee ogen zo blauw' houden de meisjes het niet meer uit op het po dium. Zij staan op en maken een slingerende polonaise door de zaal en tussen de instrumenten door. De orkestleden blijven geconcen treerd over hun muziekboek gebo gen alsof er iedere week een polo naise om hen heen waggelt. Vanuit de hoek met de belletjes en samba ballen gaan enkele leden heupwie gend op hun stoel staan. Slechts één jongen voegt zich bij de polo naise-stoet. Na .afloop van deze denderende uitsmijter begint iedereen actief met opruimen. Onder veel gekwek en met een hoop lawaai worden stoelen teruggezet en instrumen ten opgeborgen. "Voorzichtig met de instrumenten", roept dirigent Rietveld, maar de waarschuwing komt net te laat. Eén van de musici houdt een gebroken lichtblauwe tamboerijn in de lucht. Lezers Schrijven Met stomme verbazing heb ik het artikel over het 40-jarig bestaan van de 7 december divisie in de krant van maandag 1 september gelezen. Vooral dat bierverhaal deed mijn hart sneller kloppen. Zat de heer Van Dam soms bij de Hei- neken-divisie? Bij mijn weten konden wij na een zware patrouille (waarbij je in derdaad soms 6 tot 7 liter vocht verloren was) onder de waterkraan gaan hangen. Als die er tenminste Nee, ik had me een ander verhaal voorgesteld. Als je dan toch wat in de krant wilt schrijven, dan liever niet van die onzin. Ik wil er verder niet zo veel woorden meer over vuil maken, maar die bierman met zijn verhaal over een vergoeding van 150 gulden heeft zichzelf en de schrijver van het verhaal wel on sterfelijk belachelijk gemaakt. W.H. Haasbroek Margrietstraat 15 2202 TT Noordwijk Op 3 september werd een pro testactie gehouden omdat de Zuid afrikaan professor Gouws een con- gres in de Lokhorstkerk over Sir Philip Sidney bijwoonde. De actie voerders, die de toegang tot de Lokhorstkerk geblokkeerd hiel den, werden door de politie verwij derd. Ongeacht de motieven van actie voerders is het verboden leden van een vergadering of congres te ver hinderen die vergadering of dat congres bij te wonen. Om deze re den moest de politie dus wel ingrij pen. Daar de politie deel uitmaakt van het gemeentelijk bestuursap paraat, moest de gemeente wel achter dit optreden van de politie staan. Mijns inziens is het beter te trachten doelstellingen met legale dan met illegale middelen na te streven. A. van der Hoeven, Diefsteeg 19a, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17