Van simpele waker tot kostbare elektronica Dammen Bridge VISSPORT Pop mmmM. ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1986 EXTRA PAGINA 39 DOOR BRAM VAN LEEUWEN Op de foto links onder de elek tronische beetverklikker, rechts boven de klem waker met een led- je dat wordt gevoed door een li- thiumbatterijtje. De dobber is sinds jaar en dag de meest gebruikte beetindicator in de hengelsport. Iedere sportvis ser die geregeld aan de water kant te vinden is bezit wel een pennendoos waarin zich een aan tal in formaat en kleur afwijken de dobbers bevinden. Dobbers, of pennen zoals ze te genwoordig vaker worden ge noemd, hebben in de loop der tijd een gedaanteverwisseling ondergaan. Zo zijn de varkens- pennen en tuimelaars na jaren lang goede diensten te hebben bewezen langzaam uit de collec tie verdwenen. Ook het materiaal pen werd vervaardigd is ingrij pend gewijzigd. Eerst was riet een veel gebruikt materiaal, daarna kwam het balsa in zwang en tegenwoordig zijn het vooral de glasvezelpennen die in alle mogelijke uitvoeringen worden verkocht. In vorm is de pen in de loop der tijd ook gewijzigd. Ze zijn ge middeld wat kleiner en slanker geworden en bovendien veel lichter. In dat geweld heeft vrij wel alleen de traditionele Rotter dammer zich staande kunnen houden. Terreinwinst boeken de laatste tijd de speciale Engelse pennen die alleen aan de onderzijde aan de lijn worden bevestigd en bij het inwerpen dus ondersteboven hangen. Ze worden vooral toege past bij het statische vissen. In de wedstrijdsport zijn vooral de uit Italië geïmporteerde pen netjes zeer populair. Pennetjes met een naar verhouding buikig drijflichamen (voor de stabiliteit) terwijl de antenne bestaat uit zeer dun metaaldraad. Zal de pen tot in lengte van ja ren een onmisbaar attribuut in de hengelsport blijven, toch zijn er andere zaken die de laatste ja ren steeds meer aandacht vragen als het om het signaleren van vis- aanbeten gaat. Eén daarvan is zeker de waker. Een beetindicator die vrijwel uit sluitend wordt toegepast in com binatie met een werphengel. Vooral onder invloed van de steeds toenemende belangstel ling voor de karpervisserij. Het is nog niet zo heel lang geleden dat wakers in de meeste hengel sportzaken alleen verkrijgbaar waren in de vorm van een rood- wit-plastic balletje dat met een haakje aan de bovenzijde op de lijn werd bevestigd. Ze werden massaal in Hong Kong geproduceerd en prijken nog steeds in de meeste catalogi van de materiaalimporteurs. En dat verbaast me eigenlijk. Aan de wakerballetjes zijn namelijk een paar grote nadelen verbonden. De grootste is wel dat het verwil deren, nadat de vis heeft toege hapt, problemen geeft. Ik ben er zeker van dat in de loop der jaren ettelijke kapitale vissen zijn verspeeld doordat de aandacht van de hengelaar volle dig werd opgeëist door de waker die van de lijn moest worden ge haald, terwijl de vis inmiddels al le kanten kon opzwemmen. Bo vendien moet het meer dan eens zijn voorgekomen dat het bal letje na de aanslag kwam vast te zitten in een geleideoog van de hengel waardoor de lijnafgifte in één klap werd geblokkeerd. Vandaar dat er door inventieve geesten is gezocht naar wakers met minder nadelen. Ze kwamen daarbij op zeer simpele oplossin gen waarbij gebruik wordt ge maakt van materiaal dat voor het grijpen ligt. Zo zijn er veel hengelaars die in hun vistas of -koffer een rol letje aluminiumfolie hebben ge stopt. Bij het water aangekomen knippen ze daarvan een reep af. De grootte is afhankelijk van de windsterkte en de eventuele stroming van het water. Van dat strookje folie wordt een kokertje gevormd dat op de lijn wordt ge hangen. Ander toegepast mate riaal is ook wel piepschuim of een balletje deeg. Ook de handel zat niet stil. De eerste generatie verbeterde wa kers waren uitgerust met een klein metalen klemmetje dat op de lijn kon worden gezet. Aan dat klemmetje zat een buisje vast waarin als het nodig was loodhagels konden worden gestopt om de zaak 'meer ge wicht' te geven. Bij het aanslaan van de vis vliegen deze wakers direct van de lijn. Om ze niet na iedere aanslag kwijt te zijn, hebben de meeste uitvoeringen aan de onderzijde een stukje touw waarmee de wa ker bijvoorbeeld aan de hengel- steun kan worden bevestigd. Een ander type waker, maar werkend volgens vrijwel hetzelf de principe, is die uitvoering welke moet worden gezet op de lijn voor de hengeltop. Bij de aanslag schuift de waker direct langs de lijn in de richting van de haak. Het risico van lynblokkade is gering, maar niet helemaal uit gesloten. Tegenwoordig zijn er wakers verkrijgbaar in allé mogelijke uitvoeringen, kleuren en prijzen. Voor het vissen in het duister zijn er de uitvoeringen met fluo rescerend geel, oranje of rood. Er zijn er ook met een ledje erin die brandt op een minuscuul Ü- thiumbatterijtje. In enkele wa kers kunnen zelfs breekstaafjes worden bevestigd, die geduren de een aantal uren een fel geel of wit licht verspreiden. Er zijn op het ogenblik ook veel gebruikte wakers waarbij het metalen klemmetje is ver vangen door een zacht rubberen ringetje dat bij de aanslag ge makkelijk openbuigt en de aan slag op geen enkele manier be lemmert. Een probleem voor iedere wa ker is de toepassing bij een stevi ge bries. De waker heeft dan de neiging om mee te gaan zwaaien waardoor een duidelijke beetre- gistratie onmogelijk is. Om dat te voorkomen is het aan te bevelen een leeg glazen potje mee te nemen. De waker wordt zo op de lijn bevestigd dat het in het potje hangt en de wind er geen vat op heeft. Een wat luxere uitvoering is die waarbij de waker in een door zichtig glazen buisje zit opgebor gen. Dat buisje is aan de onder zijde voorzien van een pen waar mee het in de grond kan worden gestoken. Het busje is aan de bo venkant afgesloten met een dop je waarin uitsluitend een gaatje zit voor het dunne lijntje dat de verbinding vormt tussen waker en klemmetje op de lijn. We zijn inmiddels beland in de categorie prijzige wakers. De meest kostbare zijn de elektroni sche beetverklikkers, waarvan Optonic, Biszluchs en Rolon de meeste bekende merken zijn. Het apparaatje gevoed met batte rijtjes signaleert met licht- of ge luidssignalen wanneer de vis lijn neemt of naar de oever zwemt. Ze worden worden 's nachts ge bruikt in de karpervisserij, maar kunnen overdag goede diensten bewijzen. Ten opzichte van de traditione le pen of dobber heeft de waker het voordeel dat de weerstand die de vis bij het aanbijten voelt minimaal is. Immers de vis wordt op geen enkele wijze ge hinderd door de aanwezigheid van loodverzwaring op de lijn of weerstand wanneer de pen door het water wordt getrokken. Toch heeft ook de waker zijn beperkingen. Zo is het na een aanbèet meestal niet goed moge lijk te beoordelen of de vis het aas nu werkelijk in de bek heeft of het slechts even heeft betast. In dat opzicht vertelt een goed afgesteld pennetje veel meer. Daar staat tegenover dat met de pen uitsluitend binnen ge zichtsafstand kan worden gevist, terwijl by de toepassing van de waker de maximale werpafstand pas de limiet vormt. Sylvian kiest het luchtruim David Sylvian: 'Gone to Earth' (Virgin) Na het beluisteren van 'Gone to Earth' is op slag duidelijk waarom de voorlaatste muziek van David Sylvian alleen op cas sette is uitgebracht. 'Gone to Earth' is het enig echte vervolg op 'Brilliant Trees' en maakt de cassette tot een curieus tusen- doortje voor verzamelaars. De dubbel-LP valt in twee delen uit een. De eerste plaat staat dicht bij 'Brilliant Trees' en is met gro tendeels dezelfde muzikanten gemaakt. De toetsenman en drummer van Japan, hoornist Kenny Wheeler en producer Ste ve Nye staan in de basisopstel ling, de stem van Sylvian is in elk nummer aanwezig. Robert Fripp - een samenwerking die niet kon uitblijven - is met zijn eigenwijze gitaarriedels prominent van de party. Die eerste plaat is uitgespro ken rustig, maar vergeleken bij plaat twee toch nog bruisend van levenslust. Daarop tien instru mentale sfeertekeningen, waarin Sylvian een elektronische omge ving schept voor meestal door Fripp en Bill Nelson op gitaar ge speelde melodielijnen. Muziek die zeer nauw verwant is aan wat Eno al zo'n tien jaar maakt - niet slechter, maat zeker ook niet be ter. Geschikt voor de wachtka mer en een high-tech interieur. Sylvian manifesteert zich op deze dubbel-LP vooral als instru mentalist. Hij maakt waterver ven zonder scherpe contrasten en met kop noch staart. Muziek om 'aoummm' bij te mompelen en vervolgens in lotushouding zachtjes hemelwaarts te stijgen. Wat er van te zeggen? Afhanke lijk van hoe verheven ik me voel aarzel ik tussen adembenemend mooie melancholie en preten tieus geneuzel. AK Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Peter Case komt er wel Peter Case is een oprechte rocktroubadour, zoals die eens in de zoveel tijd door het grote Amerika worden voortgebracht. Een jongen die klinkt alsof hij het vak heeft geleerd op winderi ge straathoeken in kleine stadjes 'deep down south', waar het zand diep in de klankgaten van zijn harmonica drong en zijn gitaar voortdurend ontstemde in de fel le zon. De werkelijkheid is iets an ders. Case had in Californiè een eigen bandje, The Plimsouls. Tot Henry'T Bone' Burnett zich over hem ontfermde, van wie bekend is dat hij het beste in muzikanten weet boven te halen - denk aan wat hij met Elvis Costello deed. Onder zijn leiding heeft Case een vaak prachtige plaat gemaakt, waarop hij zich ontpopt als een knap songschrijver en een stijl vol vertolker. Soms begeleidt Ca se zichzelf op gitaar en harmoni ca, in de meeste nummers wordt hij geruggesteund door uiteenlo pende muzikanten als Van Dyke Parks, Jim Keltner en Roger McGuinn, die overigens nergens hinderlijk aanwezig zijn. De mooiste songs staan op kant 1. Van lekkere southern swing zoals in 'Steel strings' tot explosieve smartlapperij in 'Small Town Spree'. Kant 2 is als geheel wat minder en bereikt in de eindeloze folksong 'Pair of Brown Eyes' een dieptepunt. Vlak daarvoor staat de cover van 'leewater' van Lightnin Hopkins, een elementaire blues en één van de hoogtepunten van dit knappe en voortreffelijk geproduceerde debuut. AK Hine vindt evenwicht Achter Thinkman gaan de top- producer Rupert Hine en zijn ge legenheidsbegeleiders schuil, die op hun beurt incidenteel worden bijgestaan door Police- slagwerker Stewart Copeland en de gitarist van The Fixx. 'The Formula' moet echter vooral worden gezien als een nieuwe Hine-elpee. Wat mij betreft gaat het hier dan ook nog om Hine's beste plaat tot nog toe. Zijn vroegere werk hing nogal eens te veel van trucages aan elkaar. Hine goo chelt graag met muziekcompu- ters en het gevaar van die dingen is nu eenmaal dat techniek al .snel van middel tot doel wordt. Op 'The Formula' heeft Hine het evenwicht bereikt. Uiteraard wemelt het weer van de hoog standjes op het gebied van de studiotechniek maar daar staat tegenover dat hij meer dan ooit liedjes met couplet en refrein heeft gemaakt in plaats van ge luidscollages. Alleen op de af sluiter 'There shines our promi sed land' stelt Hine zich te veel op als goochelaar. De andere zeven stukken zijn echter op veel momenten heuse meezingers, zij het dat de over moeilijke onderwerpen hande lende, zeer pretentieuze teksten in veel gevallen een barrière vor men. Hine maakt nu eenmaal geen liefdesliedjes van de ge bruikelijke soort. Hij vraagt zijn liefde niet om meer van hem te houden maar: Are you anaesthe tized, analyzed or pre-occupied? WK Uiltje knappen met Rosie Vela Rosie Vela: 'Zazu' (AC&M) Rosie Vela heeft al een loop baan als fotomodel achter de rug en dat heeft consequenties voor de hoes van 'Zazu'. Zo'n gezicht kun je niet ongemerkt passeren tijdens een vluchtige inspectie van de platenbakken. Rosie Vela heeft voor 'Zazu' de nodige ster ren om zich heen verzameld en volgens het persbericht is ze zelfs indirect verantwoordelijk voor een reünie van Steely Dan. Los van elkaar droegen Walter Becker en Donald Fagen hun steentje bij en dat was kennelijk aanleiding voor een hernieuwde jerking. De muziek op 'Zazu' toont dan ook sterke verwantschap met de laatste platen van Steely Dan. Easy listening van niveau met uitgekiende arrangementen. Je moet er een paar keer naar luiste ren om alle loopjes eruit te pik ken. Eén probleem: 'Zazu' no digt daar niet erg toe uit. De mo notonie waaraan Becker en Fa- gen zo handig weten te ontsnap pen, slaat bij Vela snel toe. Be luister je de plaat bij stukjes en beetjes dan is het best te doen, maar een hele plaatkant leidt on vermijdelijk tot een stevige tuk. BJ Aanstormende schaaktalenten komen tegenwoordig uit alle hoeken van de wereld. Het is daarby opvallend tot welke ELO-waarden velen van hen al weten te reiken. Noteringen, die in vroeger dagen uitsluitend aan de supertalenten waren voorbe houden. De met sterke jeugd- schakers toch al nooit nooit mis deelde Leidse schaakbond, mag zich momenteel gelukkig prijzen bij de aanwezigheid van Jeroen Piket. Inmiddels al internatio naal meester en met zijn 17 jaar goed voor een ELO van bijna 2400 punten. Een leeftijd- en ex plaatsge noot van Jeroen Piket doet het ondertussen in het Verre Oosten op een iets bescheidener plan ook heel goed. Het gaat om Frank van Hasselt. Kort nadat hij met ondermeer Jeroen Piket in het Leiderdorpse jeugdteam kampioen van Nederland was geworden, verhuisde Van Has selt, nu zes jaar terug, op elfjarige leeftijd naar Hongkong. Door een nalatigheid van zijn bond, miste de ex-Leiderdorper de laatste titelstrijd in het Noorse Gausdal. De komende schaako lympiade kan voor hem echter veel goedmaken. Dat Van Has selt niet vies is van een taktisch robbertje vechten, moge blijken uit onderstaande partij: rar JA «AL 111 pf m. MM, Clubcompetitie Hongkong. 1 e2-e4;e7-e5, 2 f2-f4;e5xf4, 3 Pgl-f3;g7-g5, 4 Lfl-c4;g5-g4. De Muzio-variant van het konings gambiet. Zwart snoept niet zon der risico's flink wat materiaal, hetgeen steevast tot fikse wild westtaferelen leidt. 5 0-0;g4xPf3, Vreemd genoeg werd Hendrik van der Zee al voor het Neder lands kampioenschap voor Ju nioren werd verspeeld aangewe zen voor de interland Nederland- Rusland. Gelukkig echter liet hij tijdens het kampioenschap in Westerhaar zien dat die uitver kiezing terecht was. Min of meer spelenderwijs werd hij met slechts 2 verliespunten ruim schoots kampioen, 16 punten uit 8 wedstrijden Tweede werd Kla- renbeek met 13 punten en derde Smink met 11 punten. Meestal hoefde Van der Zee niet erg "diep" te gaan om die overwin ning binnen te halen zoals uit de volgende twee partijen blijkt. Van der Zee-Hokwerda 1. 34-29 16-21 11-16 40-34 21-27 32x21 16x27 45-40 19-23 37-31 6- 11 7. 31x22 18x27 29x18 12x23 41- 37 8-12 33-29 13-18 37-31 17-22 35- 30 20-25 13. 30-24 15-20 24x15 25- 30 34x25 23x45. Na deze decor wisseling staat zwart slecht om dat zijn speelvrijheid zeer be perkt is. 42-37 14-19 47-41 19-23? verliest geforceerd beter was 1-6. 38-33! 23-28 19. 43-38 9-13 33-29 Kennemerland is ongetwijfeld één van de meest florerende dis tricten van de Nederlandse brid gebond. Uit die cursisten kwa men enige prima organisatoren naar voren mensen als Aad Koopman en Hans Rumping ge nieten inmiddels ook buiten Haarlem enige faam. Hans Rumping was ook een van de mannen achter het Meer en Boschtoernooi dat, nu al weer geruime tijd geleden, in Heem stede werd gehouden. Het keurig verzorgde spellenboekje biedt ruimschoots materiaal voor een korte terugblik: O 4 A B 9 4 C? V 10 6 O A 10 3 A V 7 8752 0974 O H 8 4 H94 N V6 uu n H82 W 0 O VB H 10 3 C> A B 5 3 O 97652 5 Noord, OW. Na driemaal pas opende west 1 SA en oost heeft nu keus uit 2 SA (behoudend), 3 SA (moedig) of 3 KI (limietant- EVENALS voorgaande jaren heeft Zwitserland fraaie maxi- mumkaarten, die voldoen aan de FI P-regels, gekoppeld aan de Europa-CEPT-zegels. Zegels en kaarten verschenen op 27 mei. De kunstenaar Hans Erni heeft twee portretten getekend, waar van de kleurige haardracht de natuurelementen symboliseert: het hoofd van een vrouw (50 rap pen) de lucht en het water en het hoofd van een man (90 rp.) de bo dem en de vegetatie. Op de 50 rp.-kaart een waterval met op dé achtergrond heldere lucht en op de 90 rp.-kaart bossen. "Schatten uit Zwitserse mu sea". Dat is net als in 1984 en het vorige jaar het thema van de jaar lijkse Pro-Patriazegels, die op dezelfde dag als de Europa-ze gels in omloop werden gebracht. De serie, die erg mooi is uitgeval len, is deze keer aan schilderijen gewijd: 35 15 rp., "II ponte al sole" (1907) van de kunstenaar Giovanni Giacometti (1868-1933): op een zegel van 50 20 rp. staat "De violette hoed" (1907) van Cu- no Amiet (1868-1961) afgebeeld; het olieverfschilderij "Na de be grafenis" (1905) van Max Buri (1868-1915) komt voor op een ze gel van 80 40 rappen en "Stille- 6 Ddlxf3;Dd8-f6, 7 e4-e5;Df6xe5, 8 Lc4xf7 schaak;Ke8xLf7. Dat zijn dus al twee stukken. Hier geldt voor zwart ook maar één motto: wie A zegt moet B zeggen. 9 d2-d4;De5xd4 schaak, 10 Lcl- e3;Dd4-f6, 11 Le3xf4;Pg8-e7, 12 Pbl-c3;Pe7-f5, 13 Pc3-e4;Df6-g6, 14 g2-g4;Lf8-e7, 15 Kgl-hl;Pf5- h4,16 Df3-e3;Kf7-g8. Een bizarre stelling, maar tot zover nog alle maal theorie. Kortsjnoj geeft nu 17 Lf4-e5 aan. Na b7-b6 lijkt zwart zich echter aan de proble men te kunnen ontworstelen. Van Hasselt heeft echter wat an ders gevonden. 17 Lf4-h6! Zie diagram. Nu heeft zwart vele mogelijk heden, die by voorbaat vrijwel allemaal op fraaie combinaties stuklopen. De matdreiging op f8 en e8 is daarby thematisch. Zwart koos tenslotte voor 17- ....b7-b6. Met de tegendreiging Lc8-b7 schaak lijkt hij enige tijd ten winnen, maar de schijn be driegt. 18 De3-b3 schaak. Sterk in aanmerking kwam ook De3-f4, met vernietigende druk op f8.18- ...d7-d5 (18...Dg6-e6 lijkt minder rampzalig, maar na 19 Pe4xf6 schaak; Kg8-f7, 20 Pf6xd7 of 19- ...Le7xPf6, 20 Tf8xf6 loopt het toch ook spoedig mis), 19 Db3x- d5 schaak;Dg6-e6 20 Dd5-d8 schaak en zwart gaf op. door Hans Vermin 3-9 37-32 16x27 41x21 11-16 31-27 22x31 26x37! 16x27 en nog voor dat wit 38-32 kon spelen gaf zwart op. 7-1145-40 1-7 50-45 20-25 36-3114- 20 7.41-36 10-14 33-28 5-10? beter is waarschijnlijk 18-22 38-33 21-27 zoals 1 keer is gespeeld tussen Gantwarg en Kaplan W.K. 1984. 38-33. Nu staat zwart voor een zware beslissing omdat wit altijd in het voordeel komt vanwege de dreigende k.v.o. een redelijke zet lijkt nog 19-23 28x19 14x23 maar ook dat wordt niets: 31-27 en nu b.v. 13-19 43-38 8-13 49-43 2-8 46- 41 10-14 36-31 4-10 33-28 18-22 29- xl8 22x33 38x29 13x22 27x18 12- x23 29x18 8-13 41-36 13x22 31-27 22x31 36x27 en zwart staat vrij wel verloren. 19-23 28x19 13x24 maar ook dat is slecht zoals wit zal aantonen het beste was waar schijnlijk 18-22 32-28 9-13 43-38 4- 9 13.48-43 18-22 37-32 21-27 32x21 16x27 46-41 11-16 42-37 7-11 37-32 16-21 een zet die nergens op slaat. Te proberen was nog 14-19 32x21 16x27 een directe winst is dan niet aanwezig b.v. 41-37 10- 14 37-32 11-16 32x21 16x27 47x42 6-11 42x37 11-16 37-32 16-21! 41- 37 12-18 47-42 en zwart kon z'n stand waarschijnlijk niet meer aan zien want hier gaf hij het op. door Ton Schipperheyn woord met 8 a 9 punten). Het doet er niet toe; het eindcontract zal in alle gevallen 3 SA worden: west is maximaal èn heeft mooie klaveren mee. Noord zal starten met harten of schoppen (de te genpartij paste geen Tayman toe!); harten is iets beter, omdat zuid daarn mogelijk meer kaar ten heeft. H volgde vanuit noord Ha 9, klein, klein Ha V. Na Ru H volgde weer harten, waarna zuid in die kleur nog twee slagen maakte. Knap tegenspel, dat ui teraard in de score werd be loond. Een leerzaam spel was ook het volgende: AB64 O A 10 8 2 OB 6 H95 N 92 C? 9764 West komt aan slag en gaat af op de klaverkleur KI, A en KI V na! Aan tafel proberen te komen om op KI H te snijden is niet goed; entrees in oost zijn schaars. Noord doet er goed aan KI V nt te nemen; de derde kla verronde is beter. West kan later oost bereiken door een kleine ruiten te spelen en dat eventueel 4 B 10 8 6 3 2 te herhalen, waarmee de vrije klaveren bereikt worden. In de praktijk werden meestal 9 of 10 slagen gemaakt; de laatste score leverde evenwel aanzienlijk meer op. Hoe west maar 9 slagen maakte? Ha 7 uit (waardeloze driekaart), klein, klein, 10. Na KI 4 H 8 3 B 5 Uift V8YB4 O AH952 w u O V 10 7 4 V72 Z *B83 V 10 7 5 V H V 3 O 83 4, A 10 6 2 West, niemand. West opende 1 Ru, noord doublet, oost pas en zuid gaf zijn kracht aan via 2 Ru (beter dan een sprongbod, zuid heeft geen lange kleur; 1 Sch is niet goed, dat kan ook 0' punten zijn). Noord biedt 2 Ha, zuid 2 Sch en noord 4 Sch. West start met Ru a en Ru H en hoe nu verder? Degenen die met KI 2 vervolgden, keken zuinig, toen de slag via 5 en boer naar het aas liep, waarna later KI V er werd uitgesneden door klein naar H 9 te spelen. omslagen vermelden: Stempe ling met poststempel postkoet senrace. GROTf ven" (1914) van Félix Vallotton (1865-1925) wordt afgebeeld op een zegel van 90 40 rappen. Zwitserland heeft op 27 mei ook een aanvullende WHO- dienstzegel uitgegeven in de waarde van 1,40 frank. Op de ze gel het WHO-embleem (Wereld Gezondheids Organisatie). STEMPELNIEUWS - Ter ge legenheid van de Grote Post koetsenrace, die van 13 tot en met 20 september van Gronin gen via Alkmaar naar Leiden zal worden gehouden, zullen drie bijzondere stempels worden ge bruikt. Een in Groningen, een in Alkmaar en een in Leiden. Post stukken kunnen aan elk van de drie postkantoren en voor ieder poststempel afzonderlijk naar de volgende adressen worden ge zonden: Directeur postdistrict Groningen, Postbus 99100, 9700 NA Groningen; Directeur post kantoor Alkmaar, Postbus 99100, 1800 NA Alkmaar en Directeur postkantoor Leiden, Postbus 99100, 2300 NA Leiden. Op de Er zullen ook herinnerings- kaarten van de race worden uit gegeven. Vier stuks, beplakt met postzegels van 55 cent en ge stempeld met de bijzondere poststempels van Groningen, Alkmaar en Leiden. De vierde, een algemene kaart is eveneens gestempeld met het stempel van Leiden. De kaarten kunnen wor den besteld bij de Filatelistische Dienst te Groningen. Per set dient 2,20 plus 2,- per bestel ling wegens administratiekos ten, te worden overgemaakt op girorekening 506900 van de Fila telistische Dienst te Groningen onder vermelding van "Post koetsenrace".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 39