Respect voor 'Wisselwachter' in Venetië 'Vangnet' stuit op 'tegenoffensief sreldmuseuj Een 'wereldmuseum' voor Rotterdam Edison voor Loeki Stardust Quartet DINSDAG 2 SEPTEMBER 1986 KUNST PAGINA 19 Johnny Kraaykamp en Stéphane Excoffier in 'De Wisselwachter'. (foto gpd» Stephane Escoffier (een fabuleus mooie en intrigerende actrice) niet in competitie draait, maar in stapt per ongeluk uit een trein, om- het belangrijkste bijprogramma, dat ze denkt dat ze haar bestem- geeft ook geen verdere stof voor ming heeft bereikt, maar als ze bespiegelingen. De gunstige pro- haar vergissing in de gaten heeft is grammering tijdens het eerste fes- het te laat. De wereldwijze jonge tivalweekeinde, als iedereen nog vrouw (gesuggereerd wordt dat ze amma, )f voor je pro- ste fes- ïn nog gpd) Stephane Escoffier (een fabuleus mooie en intrigerende actrice) stapt per ongeluk uit een trein, om dat ze denkt dat ze haar bestem ming heeft bereikt, maar als ze haar vergissing in de gaten heeft is het te laat. De wereldwijze jonge vrouw (gesuggereerd wordt dat ze verbouwing van Muse Het museum voor Volkenkunde in Rotterdam. Ingrijpende verbouwing van Museum voor Volkenkunde VENETIE (GPD) - "Ja hoor, braaf beest, ik vind jou ook heel erg aardig", zei Gin van der Woude tegen de herders hond die op het vliegveld van Milaan voor de hoofdrolspe ler van 'De Wisselwachter' veel meer belangstelling aan de dag legde dan voor alle an dere uit Amsterdam afkom stige passagiers. Die Duitse herder zat vast aan zijn ket ting, verbonden met een waakzaam lid van de carabi nieri die vervolgens wel eens wilde weten of de dierenlief hebber wellicht drugs in zijn bezit had. Prompt kwam er 2,5 gram hasj tevoorschijn. door Pieter van Lierop Afijn, een proces-verbaal later kon met een vertraging van toch gauw een minuut of twintig het aansluitende vliegtuig naar Vene tië doorvliegen, met de Nederland se delegatie voor het festival nog steeds compleet, 's Nachts om half twee sloeg het hart van regisseur Jos Stelling andermaal over, toen de ijzeren koffer met de laborato rium verse kopie van De Wissel- wachter uit de handen viel van de watertaxi-chauffeur en luttele de cimeters boven de plomp klem bleef hangen tussen wal en schip. Sindsdien loopt Jos Stelling met een verontrustende glimlach rond over het Lido, tot aan zijn strot vol met valiumtabletten. Tijdens een persconferentie hoorden we de Utrechtse cineast een Japanse journaliste antwoorden dat vol gens hem de kleur rood niet in de vrije natuur voorkomt en zich en kel associëren laat met een hoere- kast. En het wezen van De Wissel- wachter zei hij om emotionele re denen niet te willen toelichten, maar er was volgens Stelling ver- Prikkeldraad om huis De Graaf Meer dan veertig kunstenaars hebben als protest tegen het be zuinigingsbeleid van het kabinet gisteren een poging gedaan een prikkeldraadversperrring rond de woning van staatssecretaris De Graaf (sociale zaken) in Naar- den aan te brengen. De groep demonstranten on der leiding van BBK-vice-voor- zitter Theos Sijrier, tevens actie- coördinator, had al tien houten palen in de grond langs de tuin van het huis geslagen en een deel van het prikkeldraad uitgerold, toen de politie arriveerde en een eind aan de verder rustig verlo pende betoging maakte. Het prikkeldraad werd in beslag ge nomen en enkele affiches met koppen van minister Brinkman (WVC) en staatssecretaris De Graaf, die op De Graafs huis wa ren geplakt, werden verwijderd. band tussen zijn film en het vermo gen van insecten om een strenge winter te overleven... Ik kan niet zeggen dat ik toen in die persconfe rentiezaal gezichten van plotseling begrip heb zien oplichten. DEN HAAG (GPD) - Met de nota 'Het Tegenoffensief wil de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) zich met kracht verweren tegen de vorige week gelanceerde kabinetsvoor stellen voor een toekomstig beel dende kunstbeleid. In de nota, die gisteren tijdens een druk bezochte actievergadering van de BBK in Amsterdam werd aangenomen, wordt de vloer aangeveegd met de "desastreuze" plannen van minis ter Brinkman (wvc) en staatssecre taris De Graaf (sociale zaken). De voorstellen van beide be windslieden behelzen globaal ver groting van mogelijkheden voor (top)kunstenaars in de sfeer van Hetgeen allemaal niet wegneemt dat er in de wandelgangen frap pant veel waardering, of in elk ge val eerbied te beluisteren valt voor die hoogst merkwaardige film uit Nederland. Dat De Wisselwachter ROTTERDAM (GPD) - Komend najaar gaan er in het Rotterdamse museumwereldje grote dingen ge beuren. Vanaf nu tot en met no vember gaat er elke maand ergens in de Maasstad een nieuw museum open. Zo zal in november het gloednieuwe Maritiem Museum z'n poorten openen. Hieraan vooraf gaat de opening van het Historisch Museum in het geheel gerestau reerde Schielandhuis, nu al omge doopt tot het 'stadspaleis' aan de Coolsingel. Maar om te beginnen zal prins Claus aanstaande vrijdag het geheel vernieuwde Museum voor Volkenkunde openen. Dit 100 jaar oude museum dat uitziet op de bedrijvige haven was tien jaar geleden bijna ten dode op geschreven, maar is nu door een ri- goreuze verbouwing springlevend. Van een donker, te klein en on overzichtelijk gebouw is het na drie jaar breken, bouwen en bij bouwen veranderd in een open, lichte en kleurrijke ruimte. Wie het museum nog gekend heeft van voor de verbouwing, zal daar niets meer van kunnen terug vinden. Wat veranderd kon worde- n,is ook veranderd: de indeling van het museum, de manier van ten toonstellen, het beleid en ook de naam. Van de oorspronkelijke naam: Museum voor Land- en Vol kenkunde is alleen het laatste blij ven staan. Liever had Felix Valk, de nieuwe directeur, de naam 'We reldmuseum' gekozen maar die naam vond de gemeente te preten- sieus en mocht dus niet. Kennelijk vindt men op het Rotterdamse stadhuis de pogingen van de poli tie om nieuw personeel te werven met de dynamische leuze „een we- reldbaan in een wereldstad" al ver genoeg gaan. Met de verbouwing is meteen ook het beleid veijongd. "Ons mu seum zal in niets meer lijken op de stoffige en muffe pakhuizen die de musea vroeger waren", zo zegt Valk. "Een museum moet geen uit puttende informatie geven met voorwerpen in de vitrines en aan de wanden, maar veel meer de nieuwsgierigheid van de bezoekers wekken. Ons museum vertelt voor taan een verhaal. De bezoeker wordt uitgenodigd voor een we reldreis", zo vertelt de enthousias te Valk. De achterliggende gedachte daarbij is dat de behoefte aan infor matie over de niet-westerse wereld steeds groter zal worden. Niet dat de natuurrampen en hongersno- kunstaankoop en kunstopdrach ten, nadat op 1 januari 1987 de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) ophoudt te bestaan. Uit de BKR-pot zal 60 miljoen per jaar toegevoegd worden aan het beel dende kunst-budget van 36 mil joen van WVC. Alleen in 1987 wordt nog de helft van 60 miljoen gebruikt voor een overgangsrege ling van een half jaar voor de BKR. Naar het oordeel van de BBK be tekent de operatie dat vrijwel het gehele 'beroepsveld' in de bijstand terecht komt. Slechts een klein deel van deze groep zal een beroep kunnen doen op een beroepskos tenvergoeding, die echter van tij delijke aard is. Dit 'vangnet' zal gelden, zo heeft het kabinet bere den van Derde-Wereldlanden die we via kranten en televisie over vloedig over ons heen krijgen ge stort, er in het museum dunnetjes worden overgedaan. Integendeel, op de derde verdieping van het museum is juist te zien dat er ook kend, voor slechts hooguit 300 kunstenaars en mag niet meer dan circa twee miljoen gulden kosten. Volgens oud-B BK-voorzitter Henk Rijzinga is de samenleving er nog steeds niet van doordrongen wat de beeldende kunstenaars in ons land wordt aangedaan. "Heel realistisch gesteld is het zo dat dui zenden kunstenaars die noodge dwongen door de voorstellen van de regering tot een bijstandsuitke ring worden veroordeeld, het be roepsmatig werken als kunstenaar onmogelijk wordt gemaakt". In de nota 'Het Tegenoffensief worden diverse methoden geop perd die er toe kunnen leiden dat fris is, heeft veroorzaakt dat echt de hele wereldpers er naar is gaan kijken. Weinigen liepen de zaal uit. Na afloop van de officiële presenta tie klonk geïmponeerd applaus. De Wisselwachter is een film die de mensen de zaal uit stuurt met weliswaar een onbevredigd gevoel, maar tevens de neiging om daar voor de schuld bij jezelf te gaan zoeken inplaats van bij de kunste naar. Toch meen ik tamelijk zeker te weten dat de communicaties toornissen primair worden veroor zaakt door scenariofouten plus voelbare krampachtigheid in po gingen om bepaalde mislukte of onduidelijke scènes te redden via montagetrucs. De Wisselwachter gaat over een man en een vrouw die elkaar door een toeval tegen het lijf lopen en een voorjaar met elkaar doorbren gen. Stelling maakt duidelijk dat er een soort natuurwet in werking treedt. Het magnetisme maakt hij aannemelijk, maar dramatisch wordt het fenomeen onvoldoende uitgespit. Jim van der Woude speelt de hoofdrol: een wereldvreemde wis selwachter die als een groot kind blijkt te kunnen functioneren in zijn isolement en in perfecte har monie met de omringende natuur. r - ts (foto GPD) gewoon lol kan worden getrapt en plezier gemaakt. 'Alle dagen feest' heet deze voorlopig vier tot vijfjaar durende expositie waar je je het ene moment op een feestvierend plekje ten zuiden van de Sahara waant en het volgende plotseling er wél een redelijk kunst- en kun stenaarsbeleid komt. Zo zouden de verschillende geldstromen, die be trekking hebben op beeldende kunst-produktie en afkomstig zijn van verschillende departementen en van lagere overheden, moeten worden gebundeld. Verder zou er een beroepskos tenvoorziening moeten komen voor alle kunstenaars die in de bij stand terecht komen. De optelsom van bijstandsuitkering en beroeps- kostenvergoeding zou desnoods minder kunnen zijn dan de huidige BKR-uitkering, maar dan dient er wél een ruimere vrijlatingsmarge te zijn. in een bordeel heeft gewerkt) dient voor onbepaalde tijd bij Jim te blij ven. De partijen lijken aan elkaar gewaagd in een aan Adam en Eva herinnerend ontdekkingsspel (compleet met appel) waarbij niet fantasie Josse de Pauw als boos aardige postbode de rol krijgt toe bedeeld van de slang in het para dijs. John Kraaykamp als soms passerende machinist valt te be zien als tekortschietende bewaar engel. Het drama culmineert tot een desillusie, waarbij Jim zijn on schuld verliest alsmede het "tijdi ge" leven, maar de andere kant schijnt de door de wol geverfde Stephane in de finale toch in posi tieve zin te zijn gelouterd door de ervaringen. Van de andere kant zou een com petitieplaats vermoedelijk geen prijs hebben opgeleverd, want De Wisselwachter is een film met in het oog lopende gebreken, zij het dat ze verpakt zitten in een werk stuk dat een ongehoorde allure heeft, die buitenlandse collega's buitengewoon onzeker blijkt te maken. Stelling heeft een film af geleverd die om te beginnen in pic turaal opzicht verbijsterend mooi is en bovendien de indruk geeft dat de cineast zijn vingers heeft weten te krijgen achter zeer diepzinnige noties over het menselijk bestaan. Ik ben niet in staat om na te gaan in hoeverre de existentiële contem platie van De Wisselwachter ook al verweven zat in Jean-Paul Frans- sens oorspronkelijke boek. Ook niet in hoeverre daarin de soms su blieme humor van Stelling en Van der Woude al aanwezig geweest is. Feit is evenwel dat De Wisselwach- deelneemt aan een inwijdingsritu eel van de Papoea's. Stereofoni- sche muziek en uitgekiende lich teffecten verhogen die exotische feestelijke stemming. Behalve van binnen is ook de buitenkant van het museum in een nieuw jasje gestoken. De muisgrij ze gevel van het statige, Engels aandoende pand, dat in de vorige eeuw diende als verenigingsge bouw van de Koninklijke Neder landse Yachtclub, is veranderd in zachtgeel. Het steekt hiermee op vallend af bij de rest van de kanto ren en gebouwen waar merendeels havengebonden bedrijven zijn ge vestigd. Monumentenzorg had die roomkleur aanvankelijk veront waardigd van de hand gewezen. Totdat bij de schoonmaak van de gevel enige tijd geleden bleek dat dit juist de oorspronkelijke kleur uit 1850 was. Nieuw voor het museum is onder meer een klein theater, een winkel en een restaurant waar niet-wester se maaltijden worden geserveerd. Met een grote, kostbare Japan expositie hoopt het Rotterdamse Museum voor Volkenkunde on middellijk een 'klapper' te kunnen maken. 'In het spoor van de Lief de', zoals deze tentoonstelling heet, beslaat het grootste gedeelte van het met een nieuwe vleugel uitge breide museum. Ongeveer vijfhon derd objecten, waarvan enkele tientallen Japan nog nooit eerder hebben verlaten, geven er een beeld van de culturele betrekkin gen tussen Japan en Nederland vanaf 1600 tot nu. Voor het eerst zal in Nederland een groot aantal Japanse kunst voorwerpen van nationaal belang te zien zijn. Voor deze gelegenheid reizen drie Japanse conservatoren om beurten naar Rotterdam om te waken over de kunstschatten die voor een bedrag van zestien mil joen gulden zijn verzekerd. De ten toonstelling, die voor een groot deel is gesponsord door het Japan se en Nederlandse bedrijfsleven, gaat niet alleen over de historische betrekkingen tussen Nederland en Japan, maar behandelt ook de re cente wisselwerkingen tussen bei de culturen. Met de verfrissende nieuwe aanpak en de face-lift van het 100 jaar 'jonge' museum wordt op een verdubbeling gerekend van het be zoekers-aantal: van een magere 50.000 in de jaren zeventig naar steeds 100.000 tot 120.000 in de ko mende jaren. En dat, tegen de zin van het gemeentebestuur, onder de reclamekreet: "Rotterdam heeft er een Wereldmuseum bij". Teleurstelling over derde net AMSTERDAM (ANP) - De stich ting 'Het Derde Net' is teleurge steld over de programma-indeling van Nederland 3, 'Het andere net', zoals deze zomer gepubliceerd is in 'Omroeppodium' van NOS. De stichting die onder andere ijvert voor de kwantiteit van aan kunst en cultuur te besteden zendtijd op Nederland 3, heeft dit in een brief aan de Raad van Beheer van de NOS kenbaar gemaakt. ter een film is die zich met een rijk dom aan droomachtige, instinct matig als betekenisvol te herken nen beelden op je netvlies etst, ter wijl je indrukken ergens tussen de slokdarm en de lebmaag op en neer blijven schokken. De verte ring stagneert. Je houdt er de in druk aan over dat Stelling als ci neast een paar vitale ambachtelijke vaardigheden nog steeds niet on der controle heeft, terwijl hij zich als visionair beeldenmaker al op een niveau bevindt dat voor slechts weinig cineasten haalbaar is. Met de assistentie van een enke le broodnuchtere scenarist kan Jos Stelling nog stellig opstomen naar de ereloge waar Gouden Leeuwen, Palmen en Beren worden uitge deeld. Ik denk dat in Venetië ieder een dat geroken heeft. Rohmer In het hoofdprogramma is intus sen al vast een wereldvermaarde filmer er de dupe van geworden dat zijn film pal na De Wisselwach ter draaide. Eric Rohmer heeft met 'Le rayon vert' een vijfde afleve ring toegevoerd aan zijn serie 'Co- médies et Proverbes'. Dit keer wordt de sobere spiritualiteit los gelaten op een jeugdige secretares se die maar niet besluiten kan waar en met wie ze haar vakantie zal gaan doorbrengen. Rohmer heeft al geen dertig jaar meer problemen met het schrijven van scripts en zijn dialogen bevatten iets van honderd keer zóveel tekst als De Wisselwachter. Maar pas in dit con trast blijkt goed duidelijk te wor den hoe vluchtig Rohmer's the ma's de laatste tien jaar zijn gewor den en hoe saai zijn beelden. De Franse meester lijkt volledig uitge blust. Stelling moet nog beginnen. Kunst uit DDR in Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - Met de op voering van een Heine-collage in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam is gisteravond het startschot gegeven voor een maand Duitse Democratische Re publiek (DDR) in de hoofdstad. Gedurende de gehele maand sep tember zal de DDR centraal staan in Amsterdam met activiteiten op het gebied van theater, muziek, film en literatuur. Hoogtepunt daarbij is het optreden van het be kende Deutsches Theater uit (Oost-) Berlijn. Ook de opvoering van de Heine-collage onder regie van Eberhard Esche is van dit Oostduitse staatstheater. Vandaag zal deze theatergroep Seneca's Tot van de Oostduitse au teur Peter Hacks in Frascati voor het voetlicht brengen onder regie van Cox Habbema (sinds gisteren officieel directeur van de Stads schouwburg in Amsterdam). Ver der brengt het Deutsches Theater nog Egmont van Goethe onder re gie van F. Solter en "Reinecke Fuchs" (22 en 23 september) in Frascati, een solo-voorstelling van Eberhard Esche. Hedendaagse filmprodukties uit de DDR krijgen aandacht in de filmweek van 10 tot en met 17 sep tember in het het Filmmuseum, Rialto/Rivoli en Studio K. Daarbij zijn ook middagvoorstellingen met kinderfilms. Drië generaties schrij vers uit de DDR, zullen op 21 sep tember in theater De Balie voorle zen uit eigen werk en debatteren met het publiek en Nederlandse collega's. FNV tevreden over stimuleringsfonds AMSTERDAM (ANP) - De kun stenbond FNV vindt het plan van minister Brinkman om in de me diawet ruimte te maken voor een stimuleringsfonds Nederlandse culturele omroepprodukties "een flinke stap in de goede richting". Het komt deels overeen met een in februari van dit jaar door de bond gelanceerd idee waarbij de oprichting van een dergelijk fonds centraal stond. Een woordvoerder van de bond verwacht dat er nu in overeenstemming met dat plan fi nanciële ruimte komt voor zendge machtigden die Nederlandse cul turele produkties willen maken, maar niet voldoende geld beschik baar hebben. "Vergeleken by de huidige pro grammering is de hoeveelheid 'cul tuur' weliswaar uitgebreid en ogenschijnlijk steviger vastgelegd in het zendschema, maar in totaal, dat wil zeggen inclusief de zendu ren voor 17.30 en na 23.00 uur, be slaat op Nederland 3 het aandeel cultuur slechts 15 procent. Dat is nota bene vijf procent minder dan de in de omroepwet voor zendge machtigden verplicht gestelde twintig procent", aldus de stich ting. In de stichting zitten onder ande ren Wim Crouwel, Harry Mülisch, Hans van Manen, Gerardjan Ren ders, Co Westerik en Vincent Mentzel. ROTTERDAM (ANP) - Het Amsterdam Loeki Stardust Quartet heeft in de categorie Jonge Nederlandse Kunstenaars de Edison Klassiek 1986 gewonnen met zijn plaat Virtuoze blokfluitmuziek met werken van onder anderen Vivaldi, Gibbons en Byrd. Het kwartet kreeg het Edison-beeldje tijdens een bijeenkomst in Rot terdam uitgereikt door STER-directeur drs Ch. Smeekes, de werkgever van Loeki de Leeuw. Met deze bekende tv-persoonlijkheid noch met de STER heeft het kwartet iets van doen, al wil het 'toeval' dat het kwartet onlangs een nieuwe Loeki-tune heeft opgenomen, aldus Smeekes. De jury beoordeelde voor de Edison Klassiek 1986 in totaal 153 inzen dingen en was zeer te spreken over het hoge niveau. Uiteindelijk kwamen de volgende winnaars uit de bus: Symfonische Muziek - de trilogie van Ottorino Respighi door The Phi ladelphia Orchestra met dirigent Riccardo Mutti; concerten - celloconcer ten van Elgar en Walton door Yo Yo Ma met het London Symphony Orchestra met dirigent André Previn; Muziek uit de Middeleeuwen, te- naissance en Vroege Barok - Orlando di Lasso, motetten en chansons door The Hilliard Ensemble met dirigent Paul Hillier; kamermuziek Van Duo Tot Nonet - Murray Perahia en Radu Lupu met werken van Mozart en Schubert; werken voor Kamerorkest - The Academy of Ancient Music met dirigent Christopher Hogwood met symfonieën van Haydn; instru mentale Solorecitals - Cello Suites van Bach door Heinrich Schiff; koor muziek - English Baroque Soloists met dirigent John Eliot Gardiner met een uitvoering van Solomon van Handel; opera en Operette - Praags Phil- harmonisch Koor en het Europees Kamerorkest met dirigent Claudio Abbado met opera's van Rossini; recitals voor Zangstemmen - de com plete liederen van Sibelius door onder anderen Tom Krause; muziek Na 1945 - symfonieën van Sjostakowski door het Concertgebouworkest met Bernard Haitink; bijzondere Uitgaven - Koor en Orkest van de Wiener Staatoper met Karl Böhm met Die Frau Ohne Schatten van Richard Strauss. Het Loeki Stardust Quartet met de Edisons. (foto anp» BBK kondigt acties aan tegen plannen Brinkman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19