Ik heb geen enkel
probleem met God
Niersteenvergruizing kan goedkoper
Satanspriester Genit van het Goor:
ZATERDAG 80 AUGUSTUS 1986
EXTRA
PAGINA 25
Gerrit van het Goor en zijn Anke: Mensen die geloven, die hebben iets waarop ze kunnen terugvallen".
(foto De Boer/GPD)
Vorige week kwam in
Rotterdam een vrouw van
36 jaar op een gruwelijke
manier om het Leven bij het
bedrijven van zwarte
magie. De politie hield een
26-jarige man aan. Hij
sprak van duivelbezwering
en satanische krachten. In
de woning van de vrouw
werd een voodoo-popje
gevonden, waar spelden
doorheen geprikt waren.
Het gebruik van zulke
popjes, die worden
gebruikt om iemand via
magische kracht te doden,
stamt uit Haiti. Volgens
Op de voordeur van het rijtjeshuis
in Zutphen een manshoge, rood ge
schilderde deurplaat. Advocatus
Diabolus staat erop, met daarbij een
klein portretje van een man die er
uitziet als een duivel. Dat blijkt Ger
rit van het Goor te zijn. Hij is veertig
jaar en aanbidt de duivel.
Samen met zijn 20-jarige vriendin An
ke bewoont hij zijn ritueel ingerichte bo
venwoning. Een ronde tafel met in een
cirkel uitgespreide tarotkaarten, een
met grafzerken beschilderde schoor
steenmantel, daarboven doodshoofden
en beenderen, een kleine schrijn waarin
een voodoo-popje ligt. Een andere
schrijn met een rechtopstaande roze pe
nis. De vloer zwart geschilderd., Tarot-
afbeeldingen sieren de ramen die het
daglicht summier binnen laten. Alles
ademt rite en magie. Is dit het decor
voor gruwelijkheden zoals die onlangs
onder meer in Rotterdam gebeurden?
Gerrit van het Goor laat er geen twijfel
over bestaan. „Gruwelijk, een psychopa-
tentoestand daar in Rotterdam. Dat
brengt de hele cultus van zwarte magie
en duivelsaanbidders weer in opspraak.
Die man in Rotterdam is natuurlijk een
patiënt. Met de duivel als dekmantel
viert die z'n krankzinnigheid bot. Maar
dat heeft met duivelsbezwering of met
zwarte magie niks te maken. Ik maak ze
hier mee hoor, mensen die bij mij aan de
deur komen en zeggen dat ze van de dui
vel bezeten zijn. Dan zeg ik: ga jij maar
naar de psychiater, die moet jou helpen,
als je nog te helpen bent. Ik niet. Jij
moet naar de dokter, zeg ik dan".
Dan klinkt de hese, wat lijzige stem
van Anke, Gerrits blonde vriendin. Ge
kleed in een zwart jurkje en netnylons
troont zij in een hoek van de kamer op
een neten Hollywood-stoel waaromheen
de rituele mantel van duivelspriester
Gerrit gedrapeerd is. Anke zegt lang
zaam: „Van bezeten zijn...pfff...dat is al
gestoord...dat klopt niet".
Onzin
Gelooft Gerrit dat iemand van de dui
vel bezeten kan zijn? Zeer beslist: „Nee.
Daar geloof ik niet in. Nee, nee, nee. Dat
is een kronkel in iemands hersenen, dat
is gewoon onzin. Het zijn meestal ook
mensen die geflipt zijn op het christen
dom".
Gerrit maakt een nuchtere indruk. Of
ik blowen wil. Ik bedank vriendelijk.
Het is warm in de kamer. Zeer warm, en
er hangt een zoete geur. Gerrit, het haar
in een knot naar achteren gebonden,
hang relaxed in zijn stoel. „Laatst komt
er hier een meisje aan de deur van veer
tien jaar. Ze zegt: Ik wil me laten omdo
pen tot satanskind. Ik zeg: waarom?
Nou, omdat ze al op 9-jarige leeftijd zelf
een satanskerkje had. Nou vraag ik je.
degenen die in voodoo
geloven is het mogelijk
iemand te verwonden of te
doden door zo'n popje met
spelden te doorsteken,
waarbij men zich dan
intens op het slachtoffer
concentreert.
In de ene voet van de dode
vrouw stak ook een speld.
Haar andere voet was bijna
helemaal doorgesneden,
alleen met een paar pezen
zat die nog aan haar
lichaam vast. De
verwondingen, waaraan de
Rotterdamse vrouw
bezweek, waren met
door Ko van Leeuwen
Tegen dat kind heb ik ook gezegd: jij
moet naar de dokter".
Anke zegt: „En laatst die andere jon
gen...".
Gerrit valt in: „Ja, die was zwaar ge
stoord. Hij zei: ik ben magiër en de anti
christ. Die jongen dacht dat dit huis ma
gische krachten had en hij wou het ko
men afbreken. Ik heb veel last van men
sen die denken dat hier de anti-christ
woont. Tja, de hele mythe van satan is
nou eenmaal gebaseerd op het christen
dom. De opstand van de engelen hè. Lu
cifer. Dat is de duivel. Die duivel wordt
altijd afzichtelijk afgebeeld, met bokke-
poten en zo. Maar het moet een schoon
heid zijn. God zegt zelf als hij Lucifer de
hemel uitsmijt: Wat ben jij toch vreselijk
mooi".
Gerrit van het Goor is een satansaan
bidder met een relativerende kijk op het
leven. Nadat hij een poosje filosofisch
aan de gang is geweest, lacht hij opeens.
Stralend kijkt hij in het rond en roept
uit: „Jongens, na deze dood is er niks!
NIKS! Buil shit! Reïncarnatie? Hahaha!
Wij leven van energie. Na mijn dood blijf
ik wel nabestaan als een energiebundel,
dat wel".
En terwijl hij op de verslaggever wijst,
zegt hij bijna bezwerend tegen zijn An
ke: „Als hij straks weg is, voel dan met je
hand over die stoel, dan voel je hem nog-
...dat is de energie, zijn energie, die dan
nog enige tijd in die stoel aanwezig,
blijft".
Gerechtigd
„Ik ben een ingewijde", zegt Gerrit.
„Door bepaalde inwijdingen van mijn
grootmoeder ben ik gerechtigd contact
met Satan op te nemen. Bij mijn familie
is dat al zeshonderd jaar zo. Het gaat niet
tegen God hoor. Ik heb geen probleem
met God, geen enkel. Ik denk dat God
een beetje in de boot genomen is...ik be
doel, hij heeft het hele universum ge
schapen, ook Satan. De duivel is dus óók
een broeder van ons. Als je Satan aan
bidt, maar als een goed mens leeft en
niemand kwaad berokkent...".
Blonde Anke lispelt: „Het zit 'm in hoe
je leeft".
„De meeste mensen zeggen dat Jezus
zo goed was, maar er zat toch een soort
gespletenheid in", zegt Gerrit. „Hij zei:
heb uw vijand lief als uw broeder, en als
u op de linker wang geslagen wordt,
keer dan de rechter toe. Maar hij zegt
ook: Ik ben op aarde gekomen met het
zwaard in de hand om onrust te zaaien.
De moeder tegen de dochter, de zoon te
gen de vader. Staat in de bijbel hoor, een
heel interessant boek, daar staat het alle
maal in."
scheermesjes aangebracht.
Het resultaat van zwarte
magie? Hoe duivels zijn
deze praktijken en hoe
gevaarlijk is het geloof in
satan? Zwarte magie, is dat
bittere ernst of schrijnende
humor? Gerrit van het
Goor uit Zutphen is een
ingewijde satan-aanbidder.
Hij ijvert al geruime tijd
voor een duivelsmuseum,
waar alles over zwarte
magie, duivelskunst en
hekserij aan de leek moet
worden getoond en
uitgelegd.
Met het gemak van iemand die zich
zelfs niet voor de allerhoogste wil ver
antwoorden, spuit de satanspriester zijn
theorieën. Hij weet dat de apostelen aan
de drugs waren. Hoe weet hij dat? Ger
rit: „Zonneklaar, lees de bijbel. Jezus zei
in de Hof van Olijven tegen ze: waak met
mij, m'n stervensuur is nabij. Nou, dat is
toch wel wat hè, als je tegen je vrienden
zegt: let een beetje op, want m'n sterven
suur is nabij. Maar wat gebeurt er? Ze
vallen gewoon in slaap. Maffen! Dat
wijst op druggebruik. Drugs! En Jezus
merkt het en hij schudt ze wakker, van
jongens let nou toch een beetje op me.
En ze vallen opnieuw in slaap! Drugs,
anders heb ik er geen verklaring voor,
die jongens waren stoned."
Dure olie
„Was wel een buitenbeentje, die Chris
tus. Hij ging nooit met de gevestigde or
de om. Tollenaars, hoeren, dat waren z'n
vrienden. Het was wel iemand die wat
kon missen. Dat wel. Maar voor z'n voe
ten gebruikte hij hele dure olie, terwijl er
toch heel arme mensen waren. Dat zat
Judas niet lekker. Van de apostelen was
Judas de man die echt geleerd had. Hij
beheerde ook het geld. Het verraad van
Judas, tja, hij had Jezus steeds horen
zeggen: na mij komt er een betere we
reld. Dus hij dacht met die kus: ik help
een handje. Pas na z'n verraad begreep
Judas dat hij verkeerd had gedaan en
toen nam hij ook de consequenties en hij
hing zich op".
Als ik zeg dat ik niet zo bijbelvast ben,
antwoordt Gerrit: „Ik ook niet. Maar ik
denk wel: mensen die geloven, die heb
ben iets waarop ze kunnen terugvallen,
een bepaalde steun. Ik word als satanist
gezien en dat staat voor de mensen ge
lijk aan het boze, het kwade. Maar als er
hier iemand komt en ik ben net aan het
eten, dan krijgt-ie ook een bord. Dan eet-
ie mee".
Mijmert dan voor zich uit, terwijl An
ke langzaam instemmend knikt: „Heb je
naasten lief. Dat kan ja, als het je vrien
den zijn. Dat waas van geheimzinnig
heid over die zwarte magie, over de dui
velskerk, dat doen de mensen. Die wil
len dat. Maar er is niets geheimzinnigs
aan. Vroeger aanbaden de mensen vuur.
Nee, nee, na de dood is er niets meer,
alleen rust, absolute rust. Er is nog nooit
een Hitler of een Mussolini teruggeko
men. En Napoleontjes, die bestaan al
leen nog maar in het gekkenhuis".
Geheim
Maar er zijn toch duidelijke gevaren
aanwezig als mensen zich met de zoge
naamde zwarte magie gaan bezighou
den. Zie Rotterdam, nietwaar? Gerrit
knikt een beetje en zegt dan: „Op het
moment dat je met die geesten bezig
Het vergruizen van nierstenen kan nog
goedkoper en doeltreffender dan tot
dusver gebeurt, sinds het Siemenscon-
cern met een nieuw type vergruizer op
de markt is gekomen. Het apparaat kost
minder en is ook goedkoper te exploite
ren dan de vergruizer van het eveneens
Westduitse bedrijf Dornier. Kant en
klaar kost het 2,75 miljoen gulden, het
verouderde' type tussen de 4 en 4,5 mil
joen plus een half miljoen inrichtings
kosten.
Groot verschil is bijvoorbeeld dat bij
de Lithostar, zoals het apparaat heet, de
patiënt niet in een waterbad gaat. Dat
gebeurt bij de behandeling met de z.g.
Lithotriptor (de naam van het Dornier-
apparaat) wel. Bij de behandeling met
het Siemensapparaat ligt de patiënt op
een zogeheten urologietafel. Die tafel is
zeer wendbaar en kan bovendien voor
andere hulpverlening (onderzoek en
dergelijke) worden gebruikt.
Zo'n tafel alleen al kost een miljoen.
Bij de ,oude' vergruizer (dit type staat in
het Rotterdamse academische zieken
huis Dijkzigt) wordt de patiënt in een
waterbad gehangen. Het manoeuvreren
met de patiënt neemt nogal wat tijd in
beslag. De Lithostar doet het „droog";
de schokgolf die de stenen verbrijzelt,
komt door een op het lichaam gerichte
buis.
Volgens Siemens kan er zo veel nauw
keuriger worden gericht. Het Dornierap-
paraat moet voor een behandeling 1000
tot 1500 impulsen toedienen, het nieuwe
toestel 700 tot 1000. Berekend is dat de
Lithostar ten opzichte van de conventio
nele operatieve methoden per patiënt
bent...bij sommigen geeft dat een knik
in de kop. Die jongen die hier kwam en
het huis wilde afbreken, tja, ik denk zui
ver dat die gestoord was".
Bijbelvast of niet, Gerrit komt toch
weer terug op het Boek der boeken. Nu
filosofeert hij over de vrouw en wat God
met haar voor had. Gerrit: „God was wel
slim. Die zei tegen Eva dat ze niet van
die appel mocht eten. Hij wist ook wel:
wat is erger voor een vrouw dan een ge
heim te moeten bewaren?"
Anke protesteert voluit lachend:
„Nouuuu, zèg, jij maakt 'rn...".
Gerrit heft bezwerend de hand, glim
lacht en zegt: „Dat geheim kon Eva dus
niet aan. En wij moeten nu door de zure
appel heen bijten".
Op de schoorsteenmantel, vlak bij het
hoofd van Anke, staat een hypnose-
schijf. Ze zet de schijf aan en Gerrit zegt:
„Kijk in die tunnel". Ik kijk. Dan zegt hij
na een poosje: „Kijk nu eens naar mijn
hoofd". En ik zie het hoofd van Gerrit
opeens opzwellen, echt opzwellen. Nau
welijks anderhalve seconde. Het effect
van de schijf. Draait die schijf andersom,
dan zie ik Gerrits hoofd krimpen. Gerrit:
„Sommige mensen zijn daar heel gevoe-
ongeveer 5.000 gulden aan behandel- en
verpleegkosten bespaart. Bovendien is
men slechts een week uit de running, in
plaats van vier.
Hoofddirecteur ir. J. Thierry van Sie
mens Nederland denkt dat een zieken
huis zo'n niersteenvergruizer in onge
veer anderhalf jaar terugverdiend' zal
hebben. Het is duidelijk dat het bedrijf
ook mikt op de Nederlandse markt. Na
de vergruizer in Dijkzigt worden nog ap
paraten verwacht in het Nijmeegse Rad-
boudziekenhuis en in het Academisch
Ziekenhuis Groningen. In beginsel heeft
Siemens er wereldwijd al 50 verkocht.
Op uitnodiging van het concern kon
den we dezer dagen in Mainz zien hoe de
Lithostar werkt. De urologiekliniek van
de Johannes Gutenberguniversiteit nam
het apparaat eind februari in gebruik.
Tot dusver zijn ruim 300 patiënten er
mee behandeld. Met het Dornierappa-
raat werden de laatste jaren ongeveer
3.000 patiënten behandeld, maar dat is
nu stilgezet.
Onder leiding van de uroloog dr. Wil-
bert bleek het urologieteam al zozeer op
elkaar te zijn ingespeeld dat het Neder
landse persgezelschap als eerste groep
niet-medici een behandeling kon bijwo
nen. Men zag en hoorde (de knallen zijn
vrij zacht) hoe binnen een half uur een
steen van één centimeter bij de 40-jarige
Klaus-Peter Schmidt tot poeder werd
geschoten'. Na precies 1000 impulsen
waren dr. Wilbert en z(jn mensen tevre
den.
pvereenkom6t met de ,oude' vergrui
zingsmethode is dat de patiënt lang niet
in alle gevallen geheel hoeft te worden
lig voor, die denken dat er heel wat aan
de hand is".
Gerrit heeft het over uittreden. „Dat
gebeurt mij welja. Anke, vertel eens wat
je met mij hebt meegemaakt".
Anke: „Nou, eh, ik was nog met m'n
andere vriend, ik zat tegenover hem
thuis en opeens was het of Gerrit daar
zat. Ik zeg: jij bent nu Gerrit van het
Goor, je bent het, je hebt zijn gezicht-
dat zag ik echt, héél gek, maar ik zag dat
echt...".
Gerrit: „Dat heeft ze me pas na twee
jaar verteld. Toen wist ik dat het gelukt
was, met die uittreding. Het is gewoon
een kwestie van je goed concentreren.
Bijvoorbeeld op het huis van een ander.
Je energie, dus je astrale lichaam, dat
verplaats je naar dat huis. Op dat mo
ment bèn je in dat huis".
Hoe weet men dat dan? „Dat voel je.
Je kunt daar dan ook alles beschrijven.
Heb je wel eens een droom onthouden
en maak je dan iets mee, dat je denkt:
daar ben ik al eens geweest? Dat heeft
iedereen wel eens, maar in feite ben je
dan in je droom gewoon uitgetreden.
Het heeft te maken met het verplaatsen
van je energie".
Elke zondag zendt Veronica het radio
programma Het Zwarte Gat uit. Wat
verdoofd. Vaak kan men zelf kiezen voor
plaatselijke narcose. De patiënt in kwes
tie had dat ook gedaan, slechts een klein
deel van zijn rug was verdoofd. Hij kon
dan ook zelf zijn ademhaling regelen en
kreeg daarvoor gedurende de behande
ling ook adviezen.
Het apparaat is zo ingesteld dat slechts
impulsen worden gegeven als de te be
handelen plek wat ademhaling betreft
zo gunstig mogelijk ,in beeld' is. Bedie
ning van de tafel en de röntgenappara
tuur geschiedt computergestuurd. Via
monitoren blijven de behandelaars
voortdurend op de hoogte van het ver
loop. De installatie neemt betrekkelijk
weinig ruimte in.
Dr .Wilbert toonde zich zeer tevreden
over de gang van zaken. Het apparaat in
Mainz heeft nu 350 stenen vergruisd (in
enkele gevallen was een tweede behan
deling nodig). Slechts één op de vijf pa
tiënten krijgt nadien koliek of koorts; in
doorsnee blijven ze vier dagen in het zie
kenhuis. Volgens de statistieken van se
dert eind februari was nog in slechts ze
ven procent van de gevallen vergruizing
niet mogelijk.
Van belang is dat er ook kinderen mee
worden behandeld. Men heeft er in
Mainz al enkele op de tafel gezien, maar
nierstenen komen bij jeugdigen weinig
voor. Onderzocht wordt nu of ook gal
stenen kunnen worden verbrijzeld met
deze methode. Volgens de fabrikant zijn
de kosten er na 450 behandelingen uit;
bij het apparaat van Dornier zijn daar
voor 1300 behandelingen nodig.
(GPD)
vindt de satanspriester daarvan? Gerrit:
„Dat vind ik een heel gevaarlijk pro
gramma. Daarin wordt met mensen ge
manipuleerd op een ongezonde manier.
Er wordt gesold met mensen die de
kluts kwijt zijn. De krachten die je hebt,
of je die nou van God of van Satan hebt
gekregen, die mag je niet commercieel
uitbaten".
Gerrit vertelt dat zijn Anke ook over
bijzondere krachten beschikt. „Ze is een
beetje heks ja. Ze is heel bijzonder. Hek
sen, dat waren altijd bijzondere vrou
wen, die op een speciale manier met
kruiden omgingen. Het christendom
heeft dat gewoon weggedrukt. Hekserij,
dat is kwaadaardig, zeggen ze dan. Maar
dat is helemaal niet zo. Maar de massa
kun je gemakkelijk negatief bewerken.
Kijk maar naar dat zwijn van Hitler. Hit-
Ier was ook een ingewijde, maar je kunt
je krachten positief en negatief gebrui
ken. Maar Anke...zij is mijn medium. Via
haar kom ik in contact met de geesten
wereld".
Dan opeens: „Maar misschien ben ik
wel geen satanist, misschien ben ik wel
gestoord. Er zijn mensen die zich aan on
ze relatie ergeren. Als ik met Anke door
de stad loop zie ik heel veel mensen den
ken: vieze ouwe kerel. Ik ben veertig, zij
twintig, maar wij lopen heerlijk door die
stad hoor, heerlijk".
Dat inwijden, hoe ging dat in z'n
werk? Gerrit: „Ik ben tweemaal inge
wijd. Door m'n grootmoeder, die was
zelf een ingewijde. De eerste keer toen ik
zes jaar was. Ik moest toen ruim een dag
in een doodskist liggen. Het deksel erop.
Er zaten luchtgaten in".
Als 6-jarig kind in een doodskist, dat
vindt een kind toch vreselijk eng? „Ik
had een onbegrensd vertrouwen in m'n
grootmoeder. Tja, als jè dit aan een psy
chiater zou vertellen... De tweede keer
was ik elf jaar, dat was m'n seksuele in
wijding. Maar ik had toen al heel wat
meisjes gehad hoor, hahaha".
Ritueel
Protest van zijn heks Anke. Gerrit te
gen Anke: „Vertel hem eens wat wij op
het kerkhof hebben gedaan".
Anke: „We hielden met nog een vriend
erbij een ritueel...".
Gerrit valt in: „Dat heb ik later tegen
de lui van Het Zwarte Gat verteld. Gein
tje, dacht ik. Ik zeg: we waren 's nachts
op dat kerkhof en we hielden daar een
rituele samenkomst. Het was bijna afge
lopen, toen voelde ik een ijskoude,
klamme hand op m'n schouder. Ik kijk
om en zie een vage gedaante. Die zegt:
hee, maat, kan jij me toevallig niet hel
pen aan een middel tegen wormen? Ha
haha!".
Opeens weer ernstig: „Het echte sata
nisme, dat gaat om de individuele mens,
die het zelf belijdt. En niet die flauwekul
van Het Zwarte Gat. Je kunt mensen die
geestelijk in de war zijn alles laten gelo
ven, alles laten doen. Als je je heel erg op
iets anders concentreert, dan voel je
geen pijn. Daardoor zijn die verwondin
gen van die vrouw in Rotterdam alleen
verklaarbaar. Gruwelijk. Met zo'n vood-
oo-poppetje werken, dat is laf. Als je zo'n
poppetje voor iemand aan het maken
bent, dan verplaats je je in die pop en je
richt je op je slachtoffer, zo werkt dat.
Laf'.