B
'Een levensechtheid die heel zeldzaam is'
Een landhuis stort in elkaar
Actrice Margaret Avery zeer te spreken over 'The Color Purple'
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1986
PAGINA 13
BIOSCOPEN
'The Money Pit'; regie: Richard Benja
min; hoofdrollen: Tom Hanks en Shelley
Long; theater: Lido, Leiden
"Verkocht" roept de makelaar op
getogen en vanaf dat moment kan
de lol beginnen. Shelley Long en
Tom Hanks spelen een jong stel
dat voor een prikkie beslag weet te
leggen op een fraai landhuis. Ze
worden door de ex-man van Long
Een ware hel
'Heil Camp'; hoofdrol: Tom Skerrit;
theater: Euro, Alphen
'Heil Camp' speelt in het milieu
van de luchtmacht. De titel slaat op
een kamp waar de verschrikkingen
van het krijgsgevangenschap wor
den nagebootst. De piloten worden
ergens in de Filippijnen gedropt en
ze vallen snel in handen van hun
wrede commandant. Als hij zich
vergrijpt aan de enige vrouw in het
gezelschap i6 dat de druppel die de
r doet overlopen.
(een rol van Alexander Godunov)
op straat gezet en met geleend geld
lijken ze een goede slag te hebben
geslagen.
Maar het gejuich in het make
laarskantoor doet al het ergste vre
zen en als bij binnenkomst een
traptrede blijkt los te liggen, weten
wij al genoeg. Daarmee valt ook
meteen de bodem weg onder 'The
Money Pit'. Het landhuis stort
langzaam maar zeker, met veel
spektakel en kabaal in elkaar. Hoe
spectaculair dat ook gebeurt, het
verwachtingspatroon neemt een
hoop van de lol weg.
Dat is jammer, want de film kent
toch een hoop leuke momenten.'
Zoals de trap die onder de voeten
van Tom Hanks versplintert en de
schoorsteen die razendsnel in de
open haard verdwijnt. Maar als
Hanks en Long een emmertje wa
ter in het bad gooien, kun je er don
der op zeggen dat de' badkuip door
de vloer zakt. Te voorspelbaar.
'The Money Pit' is dus de zoveel
ste komedie die bewijst dat een
verzameling leuke momenten nog
geen leuke film opleveren.
BART JUNGMANN
SCHEVENINGEN - Voor het spe
len van Shug Avery, de op één na
belangrijkste rol in 'The Color Pur
ple', had actrice Margaret Avery
haar eigen familienaam al mee. Be
langrijker evenwel was dat ze ook
veel gemeen heeft met Shugs ka
rakter: een vrijgevochten blues-
zangeres die Celie, de hoofdper
soon, haar zelfrespect helpt terug
vinden en de moed om haar tiran
nieke echtgenoot te trotseren.
door
Pieter van Lierop
"Shug maakt haar entree in het
verhaal op een avond dat het don
dert en bliksemt. Dat tekent haar
kracht en dat is wat me bijzonder
aansprak bij dit personage", ver
klaart Margaret Avery die twee da
gen in het Kurhaus resideert om
vast de aandacht te vestigen op de
film waarvoor zij en andere mede
werkers in totaal 10 Oscar-nomina
ties vergaarden, zonder dat iemand
er één echte Oscar aan over hield.
'The Color Purple' gaat 11 septem
ber in Nederlandse première.
De actrice had er een beetje haar
bekomst van om altijd en eeuwig
de rol te spelen van 'het leuke
meisje van de buren' zoals ze zelf
haar carrière tot dusver typeert. De
kans op interessanter rollen zijn in
Hollywood evenwel dun gezaaid
voor zwarte actrices. Maar via 'The
Color Purple* rook Margaret haar
kans. Er diende evenwel één han
dicap opgelost te worden: regis
seur Spielberg had zich Shug vo
luptueuzer voorgesteld. Margaret
kreeg de opdracht in drie maanden
tijd 12 kilo aan gewicht te winnen,
hetgeen neerkwam op intensief bo
dy builden en veel eten.
Margaret Avery: "Dat viel niet
mee. Ik moest de gewoonte aanne
men telkens als ik normaal gespro
ken gewend was op te houden met
eten, om dan juist een tweede por
tie te bestellen. En elke nacht zette
ik de wekker op twee uur, at dan
een liter roomys en ging vervol
gens door met slapen. Toen ik me
zelf voor het eerst terugzag in de
film, met die dikke armen en zo,
had ik het gevoel dat het echt Shug
was die binnenkwam. Ik vergat dat
ik het zelfwas. Gelukkig was afval
len daarna net zo min simpel".
Waslijst
"Gecompliceerd bij hèt voorbe
reiden op de rol was dat het oor
spronkelijke boek een correspon-
dentie-roman was en dus nergens
een objectieve beschrijving geeft
van Shug. Om een beeld van haar
te vormen had ik een soort waslijst
gemaakt van alles wat verschillen
de mensen over deze vrouw op
merken en de rest zelf ingevuld.
Dat was een zekere gok. De screen
tests werden allemaal op video op
genomen en ik had gezien dat, toen
op zeker moment die van mij werd
afgedraaid, Alice Walker - de
schrijfster - haar ogen niet van de
video af kon houden. Toen had ik
het gevoel van: wauw, ik zit gebei
teld!"
"Dat afgeronde concept dat ik
van Shug gemaakt had, is me trou-
Margaret Avery: "Film.niet representatief voor zwarte bevolking".
wens ook een keer opgebroken. Er
is die scène waarin ik Celie moed
moet inpraten en ik heb het dan
over de betekenis van de kleur pur
per, een cruciale scène dus. Ik had
me heel precies op die monoloog
voorbereid, maar het bleek dat ik
het veel te prekerig deed. Ik heb
die scène heel vaak overnieuw
moeten doen, want Steven Spiel
berg, de regisseur, wilde dat preke
rige niet. Hij moest het spontaner
hebben en heeft het uiteindelijk
ook zo gekregen".
"Dat is trouwens heel bijzonder
aan Steven, dat hij voor alles het
meest hecht aan spontaniteit voor
de camera. En dat was soms lastig
om vol te houden, aangezien er
geen millimeter aan de dialogen
geïmproviseerd mocht worden,
omdat Menno Meyjes ze heel zorg
vuldig en compact had weten te
schrijven in een prachtig ritme,
waarbij elke lettergreep telde".
"Het merkwaardige is dat Menno
Meyjes zelf niet eens Amerikaan is
maar een Nederlander. Toch moest
hij zich dat speciale taairitme van
de zuidelijke staten eigen maken.
Hij zei dat het ritme hem deed den
ken aan de manier waarop er ge
sproken wordt in het zuiden van
Nederland, waar hij zelf vandaan
schijnt te komen. Het is ook aan
Meyjes te danken dat Steven Spiel
berg de film überhaupt heeft wil
len maken. Steven voelde zich aan
getrokken tot het verhaal, maar
vreesde dat het zou neerkomen op
een nogal literaire film, met heel
veel gepraat".
Beeldende film
"Die vrees leek ook te worden
bevestigd door verschillende
schrijvers die Steven om advies
had gevraagd. Totdat Meyjes op
het toneel verscheen en benadruk
te dat het juist een hevig beeldende
film kon worden, maar dan dien
den de dialogen dus sterk gecon
denseerd te worden en dat heeft hij
voor elkaar gekregen. Er is een
speciale coach bijgehaald om met
ons de dialogen voor te bereiden.
En daarna was het aan Steven om
met zulke dialogen, waar geen syl
labe aan kon worden veranderd,
toch die zo zeer gewenste spontani
teit te waarborgen. En dat is hem
gelukt en hij weet er een levens
echtheid mee te creëren die zeld
zaam is in films".
Margaret Avery is een actrice die
eerder te zien was in 'Magnum For
ce' (met Clint Eastwood), 'Which
Way Is Up' (met Richard Pryor), ze
speelde hoofdrollen in films over
musici als Scott Joplin en Louis
Armstrong en ze heeft haar eigen
one woman show, waarin ze praat,
speelt, danst en zingt. Het blijkt
voor haar een teleurstelling te zijn
geweest dat niet zijzelf maar Tata
Vega te horen is wanneer je Shug
haar bluesnummers hoort wegge-
"ïk had vurig gehoopt zelf te mo
gen zingen, maar het kon niet meer
omdat ik zo laat gecast werd. En
het acteren van Shug was zo veelei
send dat daar alle tijd in zou gaan
zitten. Quincy Jones, die niet al
leen de muziek geschreven had
maar tevens één van de producen
ten is, geweest, stond toe dat ik het
probeerde. Ik had een hele dag
filmopnamen gemaakt en ging ver
volgens naar de geluidstudio, waar
ik 's ochtends om twee uur Weer
naar buiten kwam om vier uur la
ter weer op de filmset te verschij-
'Tk smeekte: alsjeblieft Quincy,
laat me zelf zingen. Ik kan het, ik
heb het vannacht óók gedaan. En
Quincy antwoordde: ik weet datje
dat vanacht gedaan hebt en ik zie
óók hoe je er vandaag uitziet. Hij
had gelijk. Ik vind het nog steeds
doodzonde, maar ik moet toege
ven: Tata is fantastisch. Als com
pensatie zing ik de nummers nu In
mijn eigen show".
Integer
De zwarte gemeenschap in de
Verenigde Staten heeft niet onver
deeld geestdriftig gereageeerd op
Spielbergs verfilming van Alice
Walkers met de Pulitzer Prize on
derscheiden roman. Margaret Ave
ry meent dat die bezwaren weinig
met de film zelf te maken hebben-
."De verschillen tussen boek en
film betreffen voornamelijk de
tails. Bijvoorbeeld de driehoeks
verhouding tussen Albert, Celie en
Shug was in het boek meer uitge
werkt. Dat soort moeilijkheden
krijg je per definitie "bij boekverfil-
mingen. Maar ik denk dat de inte
griteit van de verfilming voldoen
de mag blijken uit het feit dat Alice
Walker, die zelf by 60 procent van
de opnamen aanwezig was en die
zelf tevergeefs had geprobeerd een
bruikbare scriptversie te schrijven,
uiteindelijk tevreden blijkt te zijn
met wat Spielberg gemaakt heeft".
"De bezwaren die de zwarte ge
meenschap tegen de film had, wa
ren tevoren ook al tegen het boek
zelf ingebracht. Men vond dat de
mannen er veel te negatief afkwa
men, men vreesde dat de rest van
Amerika erdoor bevestigd zou
worden in vooroordelen tegen
zwarte mannen. Hetzelfde heeft
zich voorgedaan met 'Year of the
Dragon' van Michael Cimino ten
aanzien van de Chinese Amerika
nen. Maar als je in 'The Color Pur-
ple' de mannen aardiger zou heb
ben voorgesteld, dan had je het we
zen van het verhaal aangetast,
want het gaat nu eenmaal om een
zwarte vrouw die het bloed onder
nagels vandaari getreiterd wordt,
een vrouw die tot het uiterste
wordt gedreven".
"Maar de film bedoelt daarmee
absoluut niet representatief te zijn
voor het zwarte deel van de bevol
king. Het is gewoon een verhaal
dat niet raciaal maar universeel be
keken moet worden en juist die
kwaliteit verklaart het bijzondere
succes van The Color Purple".
FILMS OP VIDEO
Het aantal videofilms dat de laat
ste tijd uitkomt is nauwelijks bij
te houden, en alle distributeurs
hebben grote plannen. By die
plannenmakers heeft zich ook
Cannon gevoegd. Cannon heeft
Thorn EMI gekocht en films van
wijlen-EVC in het pakket. Daar
bij zitten 'Emmanuelle 4', 'Wa
tership down' en 'Obsessive lo-
Nieuwe films zijn verder 'A
private function', 'Amityville 3'
en 'Restless natives'. 'A private
function' van Malcolm Mowray.
heeft verschillende reacties op
geroepen. De een vond de film
weerzinwekkend, de ander
prachtig. Ik hoor bij groep twee.
Dat onderkoelde, bijna terloopse
praten over onderwerpen waar
menigeen zwaar aan tilt. Als Mi
chael Palin eindelijk na dagen
lang blunderen eens iets goed
doet, zegt zijn vrouw Maggie
Smith op volkomen neutrale
toon, bij wijze van beloning:
'Dan is het nu tijd voor seksuele
gemeenschap'.
'Restless natives' van Michael
Hoffman was voor mij een ver
rassing. Het is een 'kleine', goed
kope film over een paar jongens
in Schotland die zich vervelen en
min of meer voor de grap bussen
overvallen. Ze voelen zich Robin
Hood en willen goed doen. Er zit
ten grote gaten in het verhaal,
maar de jeugdige acteurs doen
hun best en hun Schotse accent
klinkt prachtig. Ned Beatty
speelt een mooi gastrolletje.
'Amityville 3' van Richard
Fleischer is geen vervolg op de
delen 1 en 2, maar gaat natuurlijk
wel over een door spoken en
geesten bezeten huis. Een uit
schieter is de film niet, maar To
ny Roberts, Tess Harper en Can
dy Clark spelen met overtuiging
en wie snel griezelt kan zyn/haar
lol op.
Vorig jaar hebben enkele regis
seurs geprobeerd de western
nieuw leven in te blazen. RCA
waagt zich nu aan het uitbrengen
van een serie cowboyfilms.Uit-
schieters zijn 'The man from La
ramie' en 'Silverado'. In 'The
Man...' is James Stewart onver
moeibaar in de slag om de dood
van zijn broer te wreken. Omdat
hij toch bezig is, zoekt hij meteen
uit wie de leverancier is van de
wapens waarmee Indianen de
broer hebben gedood.
'Silverado' heeft een prachtbe-
zetting. Naast KevinKline zijn er
rollen voor Rosanna Arquette,
Brian Dennehy, Linda Hunt, Jeff
Goldblum en, in een kleine rol,
John Cleese. Vrijwel alle elemen
ten die ooit onderdeel van hon
derden westerns zijn geweest
zijn in de film gepropt en toch
blijft het overzichtelijk. Een
beetje liefhebber van cowboy
films moet 'Silverado' zien.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'The Money Pit' - Lido, Leiden
'Heil Camp' - Euro, Alphen
'Runaway Train' - spannende en vi
sueel sterke achtervolgingsfllm met
Jon Voight, City, Katwijk
BLIJVERS
'Poltergeist 2' - imponerende effecten
in verder niet zo geslaagde vervolg
film, Lido. Leiden
'Karate Kid II' - geweld met knipoog
in plezierige film, Lido. Leiden en Eu
ro, Alphen.
'Op hoop van zegen' - vierde verfil
ming van Heijermans' drama met
Danny de Munck. City, Katwijk, Tria
non en Lido, Leiden, Euro, Alphen
'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in
meer betekenissen) met Sylvester
Stallone, Lido, Leiden en City, Kat
wijk'
'Police Academy III' - de politionele
lolbroeken zijn weer terug in Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden.
SEXFILMS
'Striptease' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Dallas Schoolgirls' - Rex, Leiden.
'Cat Tales' - Euro, Alphen.
'LadieS in Lace' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Top Gun' - Asta (463500), al. Q
'Karate Kid II' - Asta, al.
'The jewel of the Nile' - Asta, al.
'Police Academy III' - Babylon
(471656), al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
The right stuff - Babylon, al.
'Cobra' - Cineac (630637), 16 jr.
'Poltergeist II' - Cineac, 16 jr.
'Short circuit'. Cineac, al.
'Police academy III' - Euro (667066),
al.
'The Money Pit' - Metropole (456756),
al.
'Gung Ho' - Metropole, al.
'9'/2 Weeks' - Metropole, 16 jr.
'Als in een roes' - Metropole. 16 jr.
'Op hoop van zegen' - Metropole, al.
'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr.
'Cobra' - Odeon, 16 jr.
'9'/2 Weeks' - Odeon, 16 jr.
'Kaos' - Odeon, 16 jr.
Wild Things' - Le Paris (656402), 18 jr.
'Meisjes met vurige verlangens' - Le
Paris, 18 jr.
'Jungle van de passie' - Le Paris. 18 jr.
AMSTERDAM
'The Right StufT - Alfa (278806), al.
'3 mannen en een wieg' - Alfa, al.
'The jewel of the Nile' - Alfa, al.
'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr.
'9'/2 Weeks' - Alhambra (233192), 16 jr.
'Ginger Fred' - Alhambra, al.
'Top Gun' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Police Academy III' - Cinerama, al.
'Karate Kid II' - Calypso (266227/
234876), al.
'Pretty in Pink' - Calypso, al.
'Uitspattingen op de beauty farm' -
Centraal (248933), 18 jr.
•Miracles' - Cineac, (243639), 16 jr.
'The sacrifice' - Cinecenter, (236615)
16 jr.
'Als in een roes' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'The failure' - Cinecenter, 16. jr.
'Top gun' - Cinema (151243), al.
'Op hoop van zegen' - Cinema, al.
'Harem' - City (234579), 16 jr.
'Runaway Train' - City, 12 jr.
'Poltergeist II' - City, 16 jr.
'Cobra' - City, 16 jr.
'Als in een roes' - City, 16 jr.
'Short Circuit' - City, a.l.
'Apocalypse Now' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
'Padre padrone', - Kriterion, 16 jr.
•Women in love - Kriterion, 16 jr.
Erotische flatneurose' - Parisien
(248933), 18 jr.
'Saraba Hakobune', - The Movies
(245790), 16 jr.
'Ludwig' - The Movies, 16 jr.
'Manner' - The Movies, 16 jr.
'9'/2 Weeks' - Tuschinski, (262633), 16
'The Money Pit' - Tuschinski, al.
'Witness* - Tuschinski, 12 jr.
'Abel' - Tuschinski, al.
'Out of Africa' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Het filmaanbod op de Neder
landse televisie is morgenavond
wel erg overvloedig. Switchend
van twee naar één kan er van half
negen tot over enen film worden
geconsumeerd. Het feest begint
met 'Network', een sterke satire
op de televisiewereld en de ter
reur van de kijkcijfers. Peter
Finch, kort daarna overleden,
speelt eèn dramatische hoofdrol.
Aanvang 20.28 uur, Nederland 2.
Op Nederland 1 om 22.05 uur
de komedie 'Ten'. De film is een
beetje de geschiedenis ingegaan
als een lofzang op Bo Derek.
Maar het is vooral dé film van
Dudley Moore die als een stoe-
thaspelende charmeur de show
steelt. Ten slotte om 23.15 uur op
Nederland 2 'Bellissima', de
tweede in de serie Visconti-films.
Ditmaal staat het filmmilieu cen
traal. Een regisseur zoekt het
mooiste kind van Rome voor een
filmproduktie. Anna Magnani is
ervan overtuigd dat haar Maria
de mooiste is.
Zondagavond in deze reeks
'The Damned', waarin Luchino
Visconti een Macbeth-gegeven
in Nazi-Duitsland plaatst. Het
jaar is 1933 en het hoofd van een
Duitse familie staalbaronnen
wordt vermoord door zijn doch
ter en haar geliefde. Helmut Ber
ger maakte er zijn debuut in,
Dirk Bogarde is één van de ande
re hoofdrolspelers (21.41 uur, Ne
derland 2).
Dezelfde avond op Duitsland 3
'Gloria', een film van John Casa-
vetes met in de hoofdrol zijn
echtgenote Gena Rowlands. Een
doorleefde rol, zoals dat heet,
waarin Rowlands een ex-geliefde
van een gangster speelt. Zo ont
fermt zich over een jongetje
wiens ouders door de onderwe
reld zijn afgemaakt. Ze worden
samen opgejaagd door de geza
menlijke misdaad (22.30 uur).
'The Sting', het grote filmsuc
ces van 1974 is deze week zelfs
tweemaal op de televisie te zien.
Woensdag op Duitsland 3 (22.30
uur), vrijdag op België 1 (20.10
uur). Zeven Oscars sleepte deze
film over twee schelmen in de
wacht. Paul Newman en Robert
Redford zijn het duo dat een gro
te misdadiger (Robert Shaw) te
slim af wil zijn.
Timothy Hutton was onlangs
te zien op de Belgische tv als de
kwetsbare zoon in 'Ordinary
People'. Zijn daaropvolgende
film was 'Taps' met George C.
Scott als tegenspeler. Een mili
taire academie dreigt gesloten te
worden en Hutton voert de ka-
detten aan in een gewapende be
zetting om dat te voorkomen.
Goed gespeeld (zaterdag, BBC 1,
21.00 uur).
Misschien meer curieus dan
goed, maar in elk geval het atten
deren waard is 'Onder de brug'.
Het is een recente film uit China
die woensdag via Nederland 2
(20.05 uur) wordt uitgezonden.
Thema is het vrije ondernemer
schap dat in China de laatste ja
ren meer kans heeft gekregen.
FILMHUIZEN
Tot en met woensdagavond
draait de indrukwekkende film
'The killing fields' van Roland
Joffe in Het Kijkhuïs (19.30 en
20.00 uur). De film geeft een
beeld van de verschrikkingen in
Cambodja na de overwinning
van Pol Pots Rode Khmer. Dit
gebeurt via de lotgevallen van
een journalist en diens Cambod
jaanse gids.
Tot en met zondag draait hier
ook 'Prizzis Honor' van John
Huston met Jack Nicholson en
Kathleen Turner (20.00 en 22.30
uür). In deze zwarte komedie is
Jack Nicholson een zogenaamde
'hit-man' van de mafia. Zijn
vrouw is dat ook en Nicholson
komt erachter dat zij opdracht
heeft om hem uit de weg te rui-
'Carmen' van Carlos Saura met
Laura del Sol is. hier maandag
avond te zien (20.00 en 22.15 uur).
Deze ode aan de flamenco is ge
baseerd op de opera van George
Bizet.
'Being there' met Peter Sellers
en Shirley Maclaine draait dins
dagavond in Het Kqkhuis (20.00
en 22.30 uur). Deze parabel naar
een roman van Jerzy Kosinski
vertelt het verhaal van een een
voudige tuinman die lezen noch
schrijven kan, maar door zijn
schijnbare levensvisie een enor
me politieke invloed krijgt.
'Doodseskader' van Akira Kuro
sawa over het leven aan de on
derkant van de samenleving
wordt woensdagavond vertoond
(20.00 en 22.30 uur). Volgende
week donderdag *gaat 'De Aan
slag' van Fons Rademakers
draaien.
Shelley Long en Tom Hanks zijn gelukkig met hun
(foto GPD)