Beeld van uitersten De juiste kleur als garantie voor succes WINTERCONFECTIE '86/'87: NIEUWE TREND WAAIT OVER UIT VERENIGDE STATEN: WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1986 PAGINA 13 n De vrouw laat ook deze winter :c haar figuur weer zien. door Kitty van Gerven Goud, zilver, metallic, kant, brokaat, satijn, strass en pailletten: de wintermode '86/'87 staat er bol van. Na een wat aarzelend begin eist de glitter nu helemaal zijn plaats op. Bleef het tot nu toe bij een enkel lurex-draadje in een trui of een blouse, wie aan de mode mee wil doen kan niet meer volstaan met een goudkleurig topje, maar moet daar tenminste een goud-lamé plissérok onder dragen en een zilverkleurig matelasséjasje erover. De voeten horen thuis in een paar met pailletten bestrooide schoenen met hoge hakken. Mode is theater. En wie het daar volstrekt mee oneens is, kan zich maar beter helemaal niet wagen aan deze uitbundige uitspattingen en zich houden aan de strenge uniformlijn. Een lijn met stoere jassen, die het beeld oproepen van Canadese militairen, met tube-vormige jurken, rechte mantelpakken en lange tunieken zoals bij de Chinese Mao-pakken. Sober, ingetogen en ontdaan van elke vorm van versiering, met uitzondering dan van epauletten op de schouders, grote zakken, brede kragen of een opstaande col met rits. Een glimmende blouse past hele maal in het beeld voor deze winter. Nu zullen de meesten onder ons zich noch in een outfit als een kerstengeltje, noch in een streng uniform op hun gemak voelen. Voor deze groep omvat de winter mode een warme, vriendelijke, wat klassieke stijl. Een lijn die doet denken aan het leven op het Britse platteland met z'n paardestallen en golfcourses, met zijn warme boskleuren en bont geruite Schot se klederdrachten. Maar ook aan de luxe van de Faubourg St. Hono- ré, de duurste winkelstraat van Pa rijs, waar de elegante Parisienne flaneert in haar Chanel-kostuum of haar strak aansluitende pakje met jasje met schootje. Voor welke stijl men ook kiest, de silhouetten ontlopen elkaar niet veel. Is er in de uniformstijl nog sprake van een rechte, sluike belij ning, de andere stijlen laten de vrouwelijke lichaamsvormen flink tot hun recht komen: de taille wordt ingesnoerd, meestal met een brede ceintuur, de rokken worden korter en eindigen net over de knie of een handbreedte daaronder, ter wijl de schouders breed blijven, maar de nadruk vooral ligt op de borsten en de heupen. kleuren Zo verschillend als de diverse lij nen zijn, zo verschillend zijn ook de kleuren en de stoffen. Zien we enerzijds hele sombere, zelfs een beetje saaie kleuren, zoals zwart, anthraciet, grijs en taupe, daar naast is er sprake van een ware ex plosie van kleur met veel warm wijnrood, groen in diverse tinten, van lentegroen tot smaragd, bruin, variërend van kastanje tot mos terd, brons- en aardkleuren, ko ningsblauw, turquoise en violet. De stoffen blijven al even luxueus als in voorgaande seizoenen. Bo vendien is het aanbod nog eens uit gebreid met allerlei stoffen die bij na waren vergeten, maar weer nieuw leven zijn ingeblazen, zoals de flock-prints (veelal transparante stoffen, waarop dotjes pluizen zijn aangebracht), gekreukte velours en imitatiebont, helemaal passend in de glitter- en glamoursfeer. Dat zelfde geldt trouwens ook voor de goud- en zilverlamé-stoffen en de gepailletteerde en met strass-ste- nen versierde stoffen. Het merendeel van de materialen is glanzend: zijde, katoenen satijn, brocaat en allerlei crêpes, maar ook de jerseys. Daarnaast zijn er stevige, matte stoffen, zoals geruw de katoen, twill en gabardine. De rustieke wollen tweeds en bouclé- stoffen passen helemaal in het beeld van de vrouw die de gulden middenweg bewandelt. Dessins Zijn de lijnen al verschillend, de dessins zijn ronduit extreem. Voor de sobere kleding blijven ze klein en onopvallend: streepjes, ruitjes en miniscule prints, alle ton-sur- ton, met hier en daar een pied-de- coq-dessin. Maar voor wie durft is er een enorme keuze aan ornamen tele dessins: veelkleurige da- sprints, gordijndessins, Hermès- achtige dessins, jacquard- en jacht motieven en Chanelruiten. Opvallend zijn vooral de stoffen met een moiré-dessin, deels glan zend en deels dof, dat zelfs een een voudig katoentje nog een zijde-op tiek geeft. Bovendien hebben die renhuiden, zoals van tijgers en kro- kedillen, alsmede de bonte struc tuur van kiezelstenen als inspira tiebron voor de stof-ontwerpers ge diend. Maar ook de kunstuitingen van oude volkeren als de Maya's en de Inca's. Breisels Hoe belangrijk de verschillende geweven stoffen ook mogen zijn, de breisels geven toch de toon aan. Om tenminste één gebreid pakje of tricotjurk komt niemand die een beetje gevoel voor mode heeft meer heen. Deze gebreide kleding weerspiegelt nog het duidelijkst de stijl van de eindjaren vijftig, begin jaren zestig, de tijd van het existen tialisme, de periode waarop het modebeeld geënt is. Pakjes Even belangrijk als de gebreide kleding is het pakje: een koket, da mesachtige kostuum: een strak ge tailleerd jasje met schootje en ver brede, wat afgeronde schouders, die de taille nog slanker doen lij ken, gedragen op een rechte rok, die de knieën maar net bedekt. De jasjes zijn dikwijls voorzien van een brede ceintuur, hebben een één-knoopssluiting en eindigen vaak in twee punten. Het rechte Chanel-pakje is bovendien ook weer helemaal terug van wegge weest. Toch zullen er ook nog mannelij ke mantelpakken zijn met recht ge sneden jasjes met reverskragen, die de heupen bedekken en gedra gen worden op rechte rokken. Rokken De rokken zijn overwegend strak en recht. Zelfs de plissé-rokken maken een sluike indruk, wat vooral komt door het gebruik van soepele crèpe-stoffen. Versierin gen zijn er aan de rokken nauwe lijks te ontdekken. Hier en daar valt nog een split middenachter of aan de zijkant op, maar het meren deel is helemaal recht, hooguit voorzien van twee steekzakken of stolpplooien bij de knieën. Ook bij de blouses is soberheid troef. Althans, wat de belijning be treft, want zoals gezegd zijn de des- ooit voor de spiegel gestaan en gedacht: gèdverdèmme? Geschrokken van het grauwe, ouwelijke gezicht dat u aanstaarde? Wel eens opmerkingen gekregen in de trant van 'ik zou maar eens vroeg naar bed gaan, je ziet er zo moe uit'? U hoeft niet meteen te boeken voor een zonvakantie of met de kippen op stok. In sommige gevallen kan 'kleur' het toverwoord zijn. Of liever gezegd: de goede kleur. Wie de juiste kleuren draagt, geeft zijn of haar totale ver schijning een spectaculaire 'fa- ce-lift'. Althans, dat stelt Co lour Me Beautiful, een organi satie die adviseert op gebied van kleuren. Een trend uit de Verenigde Staten, die inmid dels is overgewaaid naar Euro pa- Uitgangspunt van Colour Me Beautiful, in ons land geïntrodu ceerd onder de naam Kies je Kleur, is de gedachte dat kleuren een mens kunnen 'maken' of 'breken'. Bij verkeerde kleuren valt uitstra ling weg, en blijft een grauw en ou der lijkend gezicht over. Het ge bruik van kleuren die flatteren daarentegen kan iemand zonder veel moeite doen stralen. 'Waarom zou je er goed uitzien, terwijl je er ook fantastisch kunt uitzien?', luidt niet voor niets de slogan waarmee Colour Me Beauti ful aan de weg timmert. Kortom: men belooft niets minder dan een verbeterd imago (dat uiteraard bij draagt tot méér succes) en een ver sterking van het zelfvertrouwen. Als je maar de goede kleuren draagt. Persoonlijkheid Colour me Beautiful werd in 1974 opgericht door de Amerikaan se Carole Jackson. Door haar stu die kunst en mode raakte zij door drongen van het besef hoe belang rijk kleuren zijn voor het uiterlijk van een mens. Tegelijkertijd con stateerde ze ook hoe weinig men sen in staat zijn die kleuren te kie zen die passen bij hun persoonlijk heid. Jackson zag het gat in de markt en begon een eenmansbedrijfje als kleurenadviseuse. Met succes. Al gauw kon de Amerikaanse het werk niet langer alleen aan en zette een opleiding op poten. Ook schreef ze een boek (vertaald uitge bracht onder de titel Kies je Kleur) Opleiding zij haar ideëen uiteenzet en aan het juiste gebruik van kleuren QOOr welhaast magische krachten toe kent: "Ook jij hebt speciale kleuren. Ieder van ons heeft een unieke teint. Door de kleuren te zoeken die deze teint het beste aanvullen, kunnen we onze speciale schoon heid naar voren brengen. Ik heb veel vrouwen letterlijk tot leven zien komen, stralend en zelfbewust dankzij de ontdekking van hun kleuren" Margot Klompmaker Of: "Waarom zag je vriendin er maandag fantastisch uit, maar liep je haar op dinsdag voorbij, omdat je haar niet opmerkte? Waarom grijp je altijd naar die ene jurk in de kast? Het antwoord: dat heeft te maken met kleur" Aldus Carole Jacksons theorie. Momenteel is Colour Me Beauti ful een wereldwijde organisatie met vestigingen in West-Europa, Scandinavië, Zuid-Afrika, Japan en Australië. Zelfvertrouwen Coördinatrice voor Nederland is schoonheidsspecialiste Riet Ru bingh uit Noord wijk, het levende voorbeeld hoe kleur iemand kan doen stralen als het maar de juiste kleur is). Zij licht de doelstel ling van de organisatie nog eens toe. "De wetenschap datje er goed uitziet geeft zelfvertrouwen en uit straling. Door middel van onze ad viezen kunnen wij mensen dit zelf vertrouwen bezorgen". Mevrouw Kubingh geeft toe dat haar adviezen het overdreven(?) belang dat aan het uiterlijk wordt gehecht versterken. Maar, zo voegt ze eraan toe: "You never have a se cond chance to have a first impres sion (vrij vertaald: de eerste klap is een daalder waard, red.) Je moet het in eerste instantie met je uiter lijk maken, dan pas kijken de men sen verder. Dat is een gegeven. En laten we eerlijk zijn: het is toch een stuk prettiger te kijken naar ie mand die er goed verzorgd uitziet". Een kleurenadvies kost 155 gul den. Niet goedkoop, maar volgens Riet Rubingh betaalt het geld zich dubbel en dwars terug. "Voordeel is dat je precies weet welke kleu ren je moet hebben als je kleding gaat kopen. Dat is tijdwinst, want je bespaart jezelf moeizaam zoe ken. Bovendien wordt de kans op miskopen klein. Het systeem spaart dus tijd èn geld. En je krijgt een basisgarderobe, waarin alles precies op elkaar is afgestemd". Warm of koel Kies je Kleur werkt met groepen. Per keer komen vijf mensen die advies willen bijeen. Riet Rubingh: "Ik zet iemand voor de spiegel met een witte cape om de schouders, zonder make-up. De overigen zit ten erom heen. Ik kijk naar de pig- mentering van de huid, de kleur van de ogen en de oorspronkelijke kleur van het haar. Dat is van be lang om vast te stellen of iemand 'warme' of 'koele' ondertonen in de huid heeft". In principe kan iedereen bijna al le kleuren dragen. Essentieel voor het effect zijn de intensiteit, hel derheid en ondertoon van de kleur. Kies je Kleur werkt met vier ver schillende kleurenpaletten die zijn ontleend aan de natuur. "In de na tuur zie je elk seizoen een reeks kleuren die allemaal met elkaar in harmonie zijn", legt Riet Rubingh uit. 'Tri de lente en herfst warme kleuren op gele basis, in de zomer en winter koele kleuren op blauwe Ook de huid van een mens ken merkt zich door een 'warme' of 'koele' ondertoon. De kleuren die iemand draagt moeten met deze ondertonen harmoniëren. Dat be tekent dat een 'warm' type het moet zoeken in kleuren met een gele ondertoon, terwijl een 'koel' type het best tot zijn recht komt in kleding met een blauwe onder toon. Lappen stof Om te bepalen wat voor type ie mand is wordt gebruik gemaakt van lappen kledingstof. Vier sta peltjes stof die elk een kleurenpa De opleiding tot kleurenadviseu se bij Colour me Beautiful neemt 12 dagen in beslag. Riet Rubingh: "Je eigen persoonlijkheid is van groot belang, want de organisatie gaat niet met iedereen in zee. Ten slotte dien je zelf datgene uit te dragen wat je de mensen belooft: zelfvertrouwen en uitstraling. Je moet van mensen houden, maar je moet ook zakelijk kunnen zijn". De Noordwijkse werd door Co lour Me Beautiful eerst zelf onder handen genomen. Ze kreeg te ho ren welke kleuren en kleding ze wel en niet moest dragen. Daarna begonnen de eigenlijke lessen op gebied van kleurenanalyse, make up, kledingstijl, presentatie en pu blic relations. Twaalf dagen achter elkaar. "Ik was kapot toen ik thuis kwam herinnert Riet Rubingh zich. Mevrouw Rubingh keerde terug als de enige gediplomeerde kleu renadviseuse van Colour Me Beau tiful in Nederland. Aan haar de moeizame taak de organisatie in Nederland te introduceren. "Hoe ik dat heb aangepakt? Eerst alles op orde stellen: drukwerk, folders, werkruimte. Dan zorgen voor pu bliciteit. Ik heb verschillende in terviews gehad op de radio en ben ook in het tv-programma van Tine ke geweest. Daar zijn heel veel reacties op gekomen". Riet Rubingh is nu een goed jaar bezig en heeft inmiddels steun ge kregen van negen andere kleuren- adviseuses, verspreid over het land. Haar ervaringen tot nu toe zijn zeer positief. "In de Verenigde Staten is Co lour Me Beautiful een waanzinnig succes. Nederlanders zijn veel nuchterder, kijken meer de kat uit de boom. Toch begint het aardig te lopen. Veel mensen reageren in eerste instantie met 'kleuren? oh, dat hoeft niemand me te vertellen, dat weet ik zelf wel'. Totdat ie mand uit hun omgeving het eens heeft geprobeerd. Dan komen ze wel. En vrijwel alle mensen gaan hier tevreden tot laaiend enthou siast de deur uit". Wat te doen als het kleurenad vies regelrecht indruist tegen de lievelingskleuren die iemand draagt? De Noordwijkse: "Dan geef ik het advies eerst eens een bloesje in de nieuwe kleur aan te schaffen en te kijken wat de reac ties in de omgeving zijn. Er zijn ei genlijk geen mensen die hier de deur uitstappen en niets met het advies doen". Rechte gebreide jurken en stoere uniformjassen ge- Het accent ligt deze winter vooral op het dessin, jen de mode een wat streng uiterlijk. (foto's gpdj sins soms zo druk dat het kleding stuk nauwelijks meer een opge stikt zakje kan verdragen. Naast de lange shirts, die een must blijven, zijn er blouses met een dubbele knoopsluiting en een opstaand boordje. Japonnen De variatie in jurken is al even min groot. De gebreide jurk komt duidelijk op de eerste plaats, veelal sluik en recht van vorm en gedra gen met of zonder ceintuur in de taille. Waar de ceintuur ontbreekt, zorgt een geribbeld taillestuk voor een accentuering van de vormen. De japonnen hebben over het al gemeen enigszins verbrede schou ders met epauletten en koperen knopen en een klein kraagje, een simpele ronde hals of een opstaand boordje, dan wel een hoge col. De vleermuismouwen zijn, na heel even weg te zijn geweest, weer te rug, maar ondervinden veel con currentie van de raglanmouwen. Helemaal in de stijl van de jaren zestig zijn de jurken met een knoopsluiting op de rug. Om de so berheid van de meeste modellen wat te doorbreken, zijn hier en daar asymetrische draperieën aan gebracht. De chemisier weet ook na de zo mer nog van geen wijken, evenmin trouwens als de robe-manteau. Broeken De broeken zijn vrijwel gelijk aan die van vorig jaar. De skibroek van stretch-stof is een duidelijk blijvertje. Zo ook de bandplooi- broek met smal toelopende pijpen, die net boven de enkels eindigen, en de broek met rechte pijpen met een smalle omslag. Opvallend zijn wel de broeken met een brede tailleband, die ook al weer bedoeld zijn om het figuur uit te laten komen. Echt nieuw is alleen de paardrijbroek, de panta lon met veel ruimte op de dijbenen en smal toelopend bij de knieën, die eindigt in strakke pijpen met een knoopsluiting. Wat overigens zeker niet mag ontbreken in de wintergarderobe is de spijkerbroek, want die kan zonder enige twijfel op eerherstel rekenen. Truien De trui is dit seizoen minder wijd - helemaal in de stijl van de jaren zestig is de strakke geribbelde col trui -, maar bovendien zijn de truien ook niet meer zo lang. Naast enkele heel korte variaties, die ove rigens alleen voor de jongeren zijn weggelegd, komen de meeste truien maar net op de heupen, waar ze strak aansluiten met een breed, geribbeld boord. De truien moeten het, net als de blouses, vooral hebben van de dessins, waarbij ingebreide lurex een be langrijke rol speelt. Mantels Jassen zijn er in een grote ver scheidenheid. Het meest toonaan gevende model is wel de redingote, maar ook de meer volumineuze uniformjas tot over de kuiten en soms met een forse bontkraag wint terrein. Bovendien zijn er parka's te kust en te keur zijn, met inge- rimpelde tailles en grote capu chons. De driekwart-jassen heb ben, evenals de uniformjassen, flink verbrede en afgeronde schou ders. Een hele aparte plaats in het as sortiment neemt het rechte, heup lange matelasséjasje in. Een jasje dat niet alleen overdag gedragen kan worden, maar ook heel ge schikt is voor een avondje uit, om dat het over het algemeen goud- of zilverkleurig is. Echte blikvangers zijn de imita tie-bontjassen. Jassen die óf niet van echte bontmantels zijn te on derscheiden, óf zo overdreven zijn nagemaakt, dat het lijkt alsof met de echte bontmode de draak wordt gestoken. Dat laatste geldt dan vooral voor de wijde modellen met enorme bontkragen, die het beeld oproepen van de Hollywood-film- sterren uit de jaren vijftig en voor de jassen waarop niet alleen dier huiden zijn afgebeeld, maar zelfs hele dieren. Accessoires Uitbundigheid is troef bij de ac cessoires. De sieraden zijn nog gro ter en opvallender dan vorige win ter. Strassstenen als duiveëieren, bij voorkeur in diverse kleurcom binaties, zijn een must, maar ook de centimeters lange en brede oor bellen, kettingen en armbanden met Egypische en Griekse afbeel dingen in glanzend koper en zilver. Overigens zijn knopen zo langza merhand ook een onmisbare acces soire geworden, en dan met name de koperen knopen. Passend in de stijl van Chanel keren bovendien weer de lange goud- en zilverkleu rige kettingen terug, die bij voor keur met vijf of zes tegelijk om de nek worden gedragen, en de kleine kettinkjes voor op de zakken. De shawls staan helemaal in het teken van het Hermes-dessin en bij de ceintuurs, die praktisch alle maal flink breed zijn, hebben de exemplaren van (namaak)kroko- dille- en slangeleer duidelijk de voorkeur. (foto Wim Dijkman) van: oh, dat is leuk, of nee, dat staat niet. Dergelijke reacties werken heel positief. Men adviseert el kaar". Een kleurenadvies duurt onge veer drie en een een half uur en strekt zich uit op gebied van kle ding, make-up en het haar. "Zo kun je iemand een heel persoonlijk advies geven", aldus mevrouw Ru bingh. "Iedereen krijgt een porte feuille mee met stofstaaltjes die passen bij hun type en een lijst met make-up adviezen". "Kijk, intuïtief dragen mensen vaak al de kleuren die wel goed zijn, maar alleen veel te beperkt. Een zomertype kleedt zich altijd en eeuwig in blauw en rose. En er is zoveel meer. Dat laten wij de men sen zien". \m Riet Rubingh: Het begint aardig te lopen. let bieden dat past bij een bepaald type: het lente-, zomer-, herfst- of wintertype. Met behulp van deze stoffen bepaalt de kleurenadviseu se in welke groep iemand thuis hoort. Eerst wordt de afweging 'koel' of 'warm' gemaakt. Domweg door lappen uit verschillende stapels over de schouders te draperen en te kijken naar het effect op het ui terlijk. Bij de ene kleur zie 'je het gezicht opleven, een andere kleur doet iemand verbleken. Wanneer die onderscheiding is gemaakt, volgt nader onderzoek naar de kleurenintensiteit die iemand kan dragen. De kleuren van het lentetype zijn licht, teer of helder met een gele ondertoon (stralende tinten). De kleuren van het herfsttype zijn pit tiger, met een oranje en gouden on dertoon (aardkleurige, bruinige tinten). Het kleurenscala van het wintertype is helder en levendig met een blauwe ondertoon (primai re kleuren). En de kleuren van het zomertype zijn koel en zacht met eveneens een blauwe ondertoon (pasteltinten). Bij elke type past een palet van 36 kleurschakeringen. De kleuren adviseuse stelt vast met welke kleuren uit dit palet iemand het meeste effect kan bereiken. Bij het opmaken van de kleurenbalans spelen de 'cursisten' die toekijken volgens Riet Rubingh een belang rijke rol. "Zij zien wat er gebeurt, de persoon zelf heeft meestal niet in de gaten welke uitwerking een bepaalde kleur heeft. De toekijkers reageren heel spontaan in de trant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13