Eigenlijk een Nederlandse opera Nota Brinkman: 'Vangnet' voor wie uit BKR valt Uitmarkt op en rond de Amstel n Faust van De Appel krijgt Kritiekprijs Die Schwarze Maske 'van Penderecki in Salzburg Meer geld rijk voor kunst Veel publiek Muziektheater 986 DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986 PAGINA 17 j >e Groninger musicus Dick Leutscher was dezer dagen 0J anwezig bij de wereldpremière van de opera 'Die schwar- e Maske' van de Poolse componist Krystzov Penderecki io° jdens de Salzburger Festspiele. Leutscher attendeerde t J e componist enkele jaren geleden op het gelijknamige meelstuk van de Duitser Gerhart Hauptmann, dat nader- 100 and de basis zou vormen voor het libretto van de opera ie nu ondep grote internationale belangstelling in premiè- is gegaan. Het mag geen verbazing wekken, dat Leut- her een zeer persoonlijke impressie van de gebeurtenis H -eft. SALZBURG (GPD) - De Poolse mponist Kiystzov Penderecki is reldberoemd geworden door n instrumentale stukken. Vooral irenos uit 1961, ter nagedachte- s van de slachtoffers van Hiroshi- a, is overal gespeeld. In 1969 ont- ond Penderecki's eerste opera: e Duivels van Loudon, die han- ioor )ick Leutscher len. De muziek is een synthese van zijn vroegere zeer avantgardisti- sche werk en van zijn latere onver wachts opduikende en tot veel kri tiek aanleiding gevende superro- mantische compositiestijl. Pandemonium De partituur is vol citaten die di rect met de inhoud van het stuk te maken hebben: zowel dansmuziek uit de Barok als citaten uit Pende recki's eigen Te Deum (1980). Ook het Dies Irae-motief (hèt onder- r godsdienstwaanzin in een gangsmotief bij uitstek) speelt c '""rans klooster. De première van :ijn derde opera, Die schwarze belangrijke rol in dit muziekdra- i, waar alles eindigt in een pan- Maske - naar een éénacter van de demonium, in paniek en de vlucht Duitse toneelschrijver Gerhart voor de pest en de brandschatten- Hauptmann - vond afgelopen de soldaten. Areek plaats i spiele. Het i de Salzburger Fest- De opera speelt zich af in 1662 doorslaand tijdens het carnaval in een rijk i Een langdurige ovatie in de gericht Patriciërshuis van de bur- volledig uitverkochte zaal, met tal- gemeester van een kleine stad in loze vertegenwoordigers van de i ogj ternationale pers, volgde na de: excellente uitvoering, waarbij geen voorbij; de godsdienstvrede be staat alleen maar op papier. Duits land is voor driekwart verwoest. Overal staan •rvuld bleef. eri Het stuk van Hauptmann had ik ird vele malen gelezen en herlezen. I Steeds vond ik, dat het een ideaal wanhopige en hongerige bevol- 'Or een king leeft. Toch viert men het car- theater naval in een stemming van: na ons de zondvloed. Voor de toeschouwer wordt al ?ze opera-libretto es- componist met ia^ (iets wat niet zo vaak voorkomt). né Het was een merkwaardige en 'Gj emotionele ervaring voor mij om gauw duidelijk dat :.s| een idee werkelijkheid te z n's visie dit verscheurde huis, den op zo'n indrukwekkende wijze dat in stand wordt gehouden met sta als thans in Salzburg geschiedde. Nederlands geld uit de slavenhan- ld- Toen ik Penderecki indertijd in del. de eigenlijke hoofdpersoon is. ■jri Groningen bij mij thuis ontving, Het is tevens een symbool voor het ey over het stuk vertelde en daarbij kapitalistische Europa, dat in de e/q wees op de grote muzikale moge- 17de en 18de eeuw leefde van de je-j lijkheden die in de tekst verborgen uitbuiting van zowel de eigen be- st-J waren, was hij mij meteen geinte- volking als de koloniën. Het is een dei resseerd. Een interesse die steeds huis gebouwd op onrecht. He groter werd toen Penderecki van n- de Salzburger Festspiele de op- Daar ontmoeten personen lerlei stand, beroep en geloofsrich- dracht kreeg voor een opera. Hij ting elkaar: onder andere een Lu- koos voor de door mij voorgestelde therse graaf, een abt, een joodse tekst. koopman, pas teruggekeerd uit In deze opera is de componist op Amsterdam - in dit stuk het sym- het toppunt van zijn kunnen. Ner gens had ik het gevoel dat hij j bool van de wandelende jood - nog enkele gasten. Zij worden ont- zelde over de te gebruiken midde- vangen door de gastvrije burge meester en zijn mooie vrouw. Haar duistere verleden brengt de hande ling in beweging en voert uiteinde lijk naar de catastrofe. Een ge vluchte negerslaaf speelt daarbij een belangrijke rol. Hij, die met duizenden andere negerslaven ver nederd en getrapt is, wil wraak op de blanke, rijke man. Dat lukt hem ook. De regisseur Harry Kupfer zei mij, dat hy het stuk zag als een so ciaal-kritische 'Psychokrimi': de schuldigen worden gevonden. Amsterdam De voorgeschiedenis van het stuk speelt zich af in het Amster dam van de Gouden Eeuw. Veel motieven zyn met Nederland ver bonden: onder andere de Neder landse slavenhandel en het in het Duitse stadje nagebouwde klok kenspel van de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Penderecki zei mij bij herhaling: Eigenlijk is Die schwar ze Maske een Nederlandse opera! Het 17de-eeuwse Nederland komt ook tot uiting in de fraaie kostuums van Reinhard Heinrich, die zich vooral door Frans Hals heeft laten inspireren. Ook het de cor van Hans Schavernoch is zeer ingenieus en versterkt beduidend de dreigende atmosfeer van deze fascinerende dodendans. De zan gers zyn niet alleen stemvirtuozen maar waarlijk zingende acteurs. Vooral de hoofdrol, de burgemees tersvrouw, werd indrukwekkend vertolkt door Josephine Barstow. De opera eindigt anders dan bij Hauptmann. Het slotbeeld is ver bluffend: alle personen hebben in paniek het toneel verlaten. De joodse koopman, vriend van de burgemeester, blijft alleen achter. Langzaam schuift een grote spie gelwand naar voren: het publiek kijkt naar zichzelf. Op eens klinkt geheimzinnige slagwerkmuziek. Door de spiegel heen zien wij de neger staan op het bordes; in triomf slaat hij op de trommel, om hem heen dansen alle hoofdperso nen een macabare dodendans. Zij tuimelen tenslotte in de afgrond. De overwinning van de Derde Wereld op onze cultuur? Als verte genwoordigers van de in onze ge schiedenis meest vervolgde groe peringen kyken de neger en de jood elkaar aan; de laatste vervolgt langzaam zijn eeuwige wandeling. AMSTERDAM (ANP) - De Kring van Nederlandse Theatercritici heeft de Kritiekprijs 1986 voor de beste prestatie in het seizoen 1985- 1986 toegekend aan de toneelpro- duktie 'Faust I en II' van De Appel in de regie van Hans Croiset. De prijs zal m oktober worden uitge reikt voor „de aan lichtzinnig heid grenzende moed waarmee het gezelschap Goethe heeft opgevoer- din een vindingrijke voorstel ling met een m sen de levendige theatrale bevlo genheid van De Appel en een aan vaardbaar ontzag voor de literaire en wijsgerige karakteristiek van het stuk", aldus het juryrapport. De integrale Faust I en II, waarin Guido de Moor en Eric Schneider de hoofdrollen speelden, zal bin nenkort in twee delen op de televi sie te zien zijn in een verfilming van Olga Madsen. Rotterdam: ROTTERDAM (ANP) - Rotterdam wil ruim 25 miljoen gulden extra hebben van het ministerie van WVC voor culturele manifestaties, musea en kunstgezelschappen die van nationaal of zelfs internatio naal belang zijn. Dat staat in een rapport van amb tenaren van WVC en de gemeente Rotterdam. De twee delegaties zijn het erover eens gewórden dat de gemeente recht heeft op meer ryksgeld voor cultuur. Of dat geld er ooit komt is echter nog onbe kend. ..We zijn het eens geworden over de verhouding, 40 procent van het rijk en 60 procent van de ge meente, maar het totale bedrag staat nog niet vast", zegt F.P. Hen- geveld, hoofd van de gemeentelij ke afdeling kunstzaken. De ambtelijke werkgroep is tot de conclusie gekomen dat de Maasstad recht heeft op meer geld, gezien de bedragen die jaarlijks van WVC naar Amsterdam en Den Haag gaan. Die betalen veel min der dan Rotterdam aan de grote vorstellingen, opvoeringen en musea. AMSTERDAM (GPD) - „Het Mu ziektheater heeft niet ingevreten op de voorstellingen van andere theaters". Dat concludeert direc teur van het Amsterdams Uitburo (AUB) Arthur van Schendel na een analyse van de verkoopcijfers van de theaterabonnementen tot nu toe. De abonnementenverkoop loopt nog tot 15 september, maar op dit moment zijn al twintig pro cent meer kaarten verkocht dan vorig jaar aan het einde van de ver- kooptijd. Het surplus aan verkochte abon nementen moet allemaal op het conto van het Muziektheater, de Stopera, worden geschreven. De boekingen bij de andere theaters is daar echter niet door gedaald, al dus Van Schendel. Van Schendel constateert wel een verschuiving in de interesse van het publiek. Dans en klassieke muziek - vooral die voorstellingen, waar de fanta-' sie van het publiek wordt gestim u leerd - zijn enorm in trek. De be langstelling voor het toneel is iets minder geworden. Van Schendel deelde mee dat het Muziektheater buitengewoon goed bezet is. Sommige voorstel lingen zyn reeds uitverkocht en er is geen enkele voorstelling, waar voor minder dan 500 kaarten zijn verkocht. Het Muziektheater, waar 23 september de eerste officiële voorstelling wordt gegeven, telt 1600 plaatsen. RECTIFICATIE - In het gisteren in deze krant afgedrukte bericht over een toneeluitvoering voor vrouwen in Athene werd de 'Lysi- strata' toegeschreven aan de filo soof Aristoteles. Van hem zijn echter geen toneelspelen bekend. 'Lysistrata' is van de hand van de komedieschrijver Aristofanes. SBK jubileert in Historisch Museum AMSTERDAM (ANP) - Mimespe- n Iers, alpinisten, duikers, musici en i.\ een koorddanser zullen vrijdag- Si avond op en bij het water van de •r I Amstel voor het nieuwe Muziek- n theater een cultureel spektakel op- ra voeren. Dat is één van de evene- n| menten en tegelijkertijd de ope ning van de Uitmarkt 1986 die tot zondagavond rond het midder- I nachtelijk uur uur van het Munt- n plein tot het Amstelhotel langs de n I Amstel in Amsterdam wordt ge- houden. s j De Uitmarkt, een jaarlijks sa- 21 menwerkingsproject van gemeen- J telijke diensten, ondersteunende bedrijven en kunstinstellingen, is 1 opgezet om te laten zien wat Am- sterdam het komende uitgangssei- zoen te bieden heeft op het gebied van kunst en cultuur. Drieduizend artiesten zullen op elf grote podia op straat (onder meer op de Blauw brug, de Magere Brug en de Am- stelsluizen bij Carré) en in de om liggende theaters (Muziektheater, Kleine Komedie en Carré) belange loos voorstellingen van steeds twintig minuten opvoeren. Verder staan overal informatiekramen. 1 Er zyn optredens van onder an deren Paul van Vliet, Jenny Arean, Seth Gaaikema, Jules Deelder, Bri gitte Kaandorp, Han Ebbelaar en Alexandra Radius. Verder kan men kijken en luisteren naar gezel schappen als Het Nationale Ballet, De Haagse Comedie, De Neder landse Opera, het Nederlands Phil- harmonisch Orkest, De Volhar ding, het Ballet van Vlaanderen, Frisse Jongens, Esta, Jump! Dicky Jump!, Margriet Eshuis en The Nits. Nog voor de officiële opening kan het publiek bovendien al ken nis maken met het nieuwe Muziek theater, waar zowel binnen als bui ten voorstelingen worden gegeven. De genietroepen slaan vandaag voor het Muziektheater een Balley- pontonbrug over de Amstel zodat vanaf dit theater De Kleine Kome die aan de andere kant makkelijk te bereiken is. Op zaterdagavond zal een dui zendkoppig koor onder de titel 'Vier Bergen in de Amstel' op drie verschillende plaatsen (IJsbreker, Carré en Muziektheater) vanaf dek schuiten in de Amstel een compo sitie van Henry Brant ten gehore brengen. Andere speciale projec ten worden opgevoerd door Shusa- ku op een podium op de Amstel- sluizen, de Dogtroep, het Publiek- stheater (vanaf een boot) en het Ne derlands Mimecentrum, dat een groot aantal presentaties verzorgt onder de naam Amstelmime. Aan de Uitmarkt is dit jaar ook weer een Boekenmarkt gekoppeld. Deze is te vinden bij het Amstelho- AMSTERDAM (ANP) - Ter afslui ting van de viering van haar dertig jarig jubileum heeft de Stichting Beeldende Kunst (SBK) in Am sterdam van 2 september tot en met 12 oktober een tentoonstelling van veertien kunstenaars in het Amsterdams Historisch Museum (AHM). Voor de expositie werden aan vankelijk zeven beeldende kunste naars, die vanaf de beginjaren be trokken waren bij de groei van de kunstuitleen van de SBK, voor de tentoonstelling uitgenodigd. Dit zijn Sipke Huismans, Jan Sierhuis, Cornelis Rogge, Lei Molin, Jef Die- deren, Jaap Hillenius en Ger Latas- ter. Ieder van hen werd tevens ge vraagd ook een jongere kunstenaar uit te nodigen aan de jubileum-ex positie mee te doen. Dit werden Al- na Popken, Alexander Sèhabracq, Hieke Luik, Harry Bartels, Minette van Spaendonck, Chris Bueger en Ton Teeken. De expositie bestaat uit recent werk van de deelnemen de kunstenaars. Deze loopt door tot in de tentoonstellingsruimte van de SBK die naast het museum is gelegen. De SBK is een particuliere stich ting die tot doel heeft een zo groot mogelijke spreiding van werk van hedendaagse kunstenaars onder zo'n breed mogelijk publiek tot stand te brengen. De SBK-Amster- dam is de oudste en grootste instel ling op dit gebied in Nederland. Niet alleen verhuurt de stichting kunstwerken, zy maakt het ook mogelijk kunst op een soort afbeta lingsregeling aan te schaffen. tel. Dit evenement wordt opgeluis terd door een boekenveiling met Boudewijn Büch als veilingmees ter, een boekenruilbeurs, een lite raire salon in de klassicistische ga rage van het Amstelhotel en een li teraire rondvaart met als gids Si mon Vinkenoog. Het Uitmarktspektakel wordt zondagavond afgesloten met een optreden van de blazerssectie van het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Anton Kersjes. Deze groep zal 'Music for the Royal Fireworks' uitvoeren met vuurwerk, dat speciaal voor dit concert is ontworpen door de Fransman Pierre Alain Hubert. Het Nederlandse Mime Centrum presenteert tijdens de Uitmarkt onder de titel Amstel Mime '86 een dwarsdoorsnede van wat de mime- groepen het komende seizoen te bieden hebben. Naast de straat voorstellingen en de kinderactivi teiten, voert Rob van Reijn onder andere 'tableaux vivants' uit op het water. Gedurende de Uitmarkt zal de Amstel aan de zijde van Carré afge sloten zijn voor het verkeer. Spe ciaal voor de Uitmarkt doet 'De Annemieke', de waterbus van het Gemeente Vervoer Bedrijf die op 23 september tussen Noord en het centrum gaat varen, gratis een con tinue dienst tussen de beide uiter sten van de Uitmarkt. was afgelopen weekeinde vanzelfsprekend present op de Rotterdamse Kunstmarkt. Den Haag volgt volgende week zaterdag met een festival op de Lange Voorhout. (foto anpi DEN HAAG (GPD) - Beeldende kunstenaars die kunst van kwalita tief hoog niveau leveren, zullen met ingang van 1 september 1987 een beroep kunnen doen op een sterk uitgebreid Fonds voor Beel dende Kunsten, Bouwkunst en Vormgeving. Een veel bredere groep kunstenaars, die slechts moet aantonen beroepsmatig in de kunst werkzaam te zijn, zal ge bruik kunnen maken van een be roepskostenvergoeding ('vangnet') die niet van de bijstandsuitkering wordt afgetrokken. Voor kunste naars die nu nog hun vak uitoefe nen met behulp van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), komt een overgangsregeling. Deze beleidsvoornemens staan in een discussienota van minister Brinkman van welzijn, volksge zondheid en cultuur (WVC) en staatssecretaris De Graaf van so ciale zaken en werkgelegenheid. De nota, die gisteren naar de Twee de Kamer is gezonden, gaat voor advies naar de Raad voor de Kunst, de Centrale Commissie Comple mentaire Arbeidsvoorziening Beel dende Kunstenaars en naar de be roepsverenigingen. In september en oktober willen de bewindslie den met de belanghebbende partij en overleggen. Pas als de Kamer zich over de nota heeft uitgespro ken, zullen zij definitieve besluiten nemen. De voorstellen in de nota zijn ge deeltelijk bedoeld als antwoord op de problemen als gevolg van het wegvallen van de sinds 1949 func tionerende BKR met ingang van 1 januari 1987. Door verruiming van het beeldende kunstbeleid door overheveling van geld van het. mi nisterie van sociale zaken naar WVC, zal minister Brinkman in 1988 een bedrag van 60 miljoen gulden extra uitgeven aan deze sector, boven de bestaande 36 mil joen. Volgend jaar zal dit nog de helft (is: 30 miljoen) zyn, omdat tot 1 juli 1987 BKR-gebruikers nóg een beroep kunnen doen op een overgangsregeling. De Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars (BBK) heeft verontwaardigd op de voorstellen van Brinkman en De Graaf gerea geerd. Enerzijds blijft zij gekant te gen de opheffing van de BKR, zo lang de Tweede Kamer zich niet duidelijk vóór stopzetting heeft uitgesproken. Anderzijds verzet zij zich tegen de nota wegens de daar in bepleite scheiding tussen twee „soorten" beeldende kunstenaars: zogenaamde topkunstenaars en ge wone kunstenaars. Binnenkort komt de BBK met een eigen kunst nota. Het kabinet-Lubbers besloot op 20 juni j.l. een einde aan de BKR te maken. Volgens de nota is er in de Tweede Kamer een „vrij grote" eenstemmigheid over de wense lijkheid het gehele beeldende kunstbeleid bij één departement (WVC) onder te brengen. Dit is nu in deze nota gebeurd. Daarbij maakt minister Brink man een tweedeling tussen het vei lig stellen van hoogwaardig kunst aanbod waarvoor het rijk (lees: WVC) de directe verantwoordelijk heid draagt, én het scheppen van een goed kunstklimaat waarin een brede groep kunstenaars kan func tioneren en waarvoor het rijk zich „indirect" verantwoordelijk voelt. Instrumenten voor uitvoering van het „directe" beleid zijn onder meer: een fonds voor het geven van individuele stipendia, beurzen en subsidies, „werkplaats"-achtige faciliteiten, uitbreiding van het op- drachtenbeleid, presentatie van hedendaagse kunst, subsidiëring van manifestaties, toepassing van kunst in de gebouwde omgeving, alsmede kunstaankopen door het rijk en musea. Van het genoemde fonds zullen veel meer kunstenaars dan tot nu toe gebruik gaan maken en het krijgt daarom ook een heel andere structuur. Op 1 september 1987 wordt het fonds, dat de beschik king krijgt over enige tientallen miljoenen méér dan tot dusver, Voor de uitvoering van het „indi recte" beleid krijgen de 4 grote ge meenten en de provincies extra geld (nu nog 10 mihoen; in 1988 35 miljoen). Deze extra geldstromen („doeluitkeringen") moeten leiden tot grotere produktie, spreiding en ontwikkeling van beeldende kunst, maar ook tot inkomensvor ming van kunstenaars. Verder zul len kunstaankoop door particulie ren en het sparen voor kunst door jongeren gestimuleerd worden. Verder kunnen kunstenaars die tij delijk niet in staat zijn in hun be staan te voorzien of een uitkering hebben, een zg. „beroepskosten- vergoeding" krijgen. Beleidsmedewerker van de BBK, Nico Klous, houdt vol dat minister Brinkman met zijn nota een heilloze weg volgt. „De top- kunst houdt hy hoog in het vaan del: het is onverantwoord van hem de groep daaronder over het hoofd te zien. Hy weigert de be roepspraktijk van deze groep te ga randeren". Klous: „Daarnaast wordt ge meenten een groot aandeel in de verantwoordelijkheid voor de pro duktie van kunst toebedeeld, maar tegelijkertijd krijgen ze van hem onvoldoende geld. Bovendien zyn tal van gemeenten niet toegesne den op de uitvoering van het nieu we beleid. Tenslotte wordt ver wacht dat de gemeenten meer kwijt zullen zijn aan dit beleid dan aan de uitvoering van de BKR".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17