D Geschipper met 'Op hoop van zegen' VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1986 PAGINA 15 BIOSCOPEN Op hoop van zegen"; regie: Guido Pie ters; met Kitty Courbois, Reneé Souten- dijk, Rijk de Gooyer, Danny de Munk en Ramses Shaffy; in Lido en Trianon, Lei den, Euro, Alphen en City Katwijk. 'O nee, hiermee is het niet afgelo pen!' roept in de laatste seconden van de nieuwe Nederlandse speel film Op Hoop Van Zegen vissers vrouw Renee Soutendijk strijd baar uit, als tijdens de onthulling van een monument voor verdron ken vissers aan het daglicht komt dat de perfide reder Bos de beman ning van een rotte logger willens en wetens de dood in heeft ge stuurd om verzekeringsgeld te kunnen opstrijken. De zinledig heid van de door Guido Pieters vervaardigde film blijkt het beste uit de loosheid van Soutendijks be lofte. Wel degelijk is alles afgelo pen. Dat lag anders 86 jaar geleden toen Herman Heijermans het stuk schreef waarop de nu door Mat- thijs van Heijningen geproduceer de film gebaseerd werd. Toen ging het er in de visserij zo bar en boos aan toe dat de sociaal geëngageer de schrijver zich geroepen voelde om er stelling tegen te nemen via het strijdstuk Op Hoop van Zegen, hopend aldus protesten te mobili seren tegen de godgeklaagde wantoestanden in Katwijk, hopend ook dat er dan wellicht iets verbe teren zou. In die context heeft het zin, is het zelfs de perfecte laatste regel: 'Hiermee is het niet afgelo pen!' Regisseur Pieters beklemtoont in interviews dat Op Hoop Van Ze gen nog steeds actueel is, wijzend op de parallellen tussen de misda dige streken van reder Bos en de witte boorden-criminaliteit van on ze eigen tijd. Onwaar is dat niet, maar dat inzicht wordt in de film niet gehanteerd als een waarheid die het volk ingepeperd moet krij gen. Op Hoop van Zegen gaat ook over het misbruiken van macht, maar dat toch meer op de manier van het boulevardtheater (snode huisbaas poogt arme weduwe te verleiden onder het dreigement haar anders met haar tien bloedjes van kinderen de straat op te keilen in de barre winterkou) dan als iets wat ons vandaag nog steeds zou aangaan. Een sociaal geëngageerd cineast die vandaag de dag oprecht last heeft van de ellende die machtelo zen krijgen aangedaan door gewe tenloze kapitalisten, zou toch eer der iets zoeken in pakweg: illegale gastarbeiders die min of meer ge dwongen worden om radioactieve reactorvaten schoon te maken. Die dingen komen tenminste echt voor in de hedendaagse maatschapij. Er is wel eens zo'n film gemaakt, Proefkonijnen heette die. Om als parabel over feitelijik datzelfde te kunnen fungeren, bevat Op Hoop Van Zegen veel te veel afleidende elementen om dwingend te kun nen leiden tot de parmantige belof te 'Hiermee is het niet afgelopen!' Het doet allemaal nogal denken aan de manier waarop Van Heij ningen en Pieters twee jaar gele den Ciske de Rat opnieuw verfilmd hebben. Ook daarin werd beklemtoond dat er parallellen la gen tussen de werkloosheid en de opkomende fascisten van de jaren dertig en wat er tegenwoordig bij ons weer allemaal mis is, zonder dat het drama uiteindelijk moeite deed om aan die ontdekking eni gerlei ponclusie te verbinden. Van beide films overtuigt het veronder stelde engagement absoluut niet. Dat dan wat betreft de inhoud van deze Op Hoop Van Zegen, een stuk, dat van Heijermans natuur lijk ook de heel specifieke, voor film stellig bruikbare vorm mee kreeg van melodrama. Daar weet Guido Pieters duidelijk beter weg mee en een aantal dramatische kwaliteiten van het stuk zijn met passende spierkracht ook overge komen in de verfilming. De hele opbouw bewijst nog steeds zijn uit gekookte architectuur en kon ex tra imponeren door het visualise ren van de twee stormen waarin het schip Op Hoop Van Zegen te rechtkomt en waartussen het ei genlijke drama zit ingeklemd. Het kan zijn dat we ons de enscenering van de rampen op zee, omdat men er immers speciaal voor naar de bassins van de Pinewood Studio's was getrokken, nog wel wat realis tischer hadden verwacht, maar ze imponeren afdoende. En het blijft verduveld geraffi neerd om gepresenteerd te krijgen hoe de vissersvrouwen knokken voor aanmonstering van hun man nen, verloofden en kinderen op het schip waarvan we in de daaraan ge wijde scènes zien dat Bos er dat he le vuile spel mee op poten aan het zetten is. Sluw is intussen de type ring van de doortrapte schurk Bos als tegelijkertijd een liefhebbend vader, want zoiets kan: misschien was Al Capone ook wel gek op kin deren. De portrettengalerij van Heijermans bewijst ook in deze filmcast een hoop waarachtigheid of op zijn minst markantie. Vooral de vrouwen staan sterk overeind: de felle Soutendijk, de taaie Kitty Courbois als Knier, de kwetsbare goeierd Dorijn Curvers en de zach te, intrieste Ellen Veger. Bij de mannen heeft Rijk de Gooijer geen enkel probleem met Bos, de schurk van het stuk, en we ten Leen Jonge waard en Luc Lutz hem aan de kwaaie kant uitste kend te volgen als bijna-karikatu- ren. Echt indrukwekkend evenwel is de meer mysterieuze slechtheid van Ramses Shaffy die bij het pro letariaat hoort en als enige weet heeft van de slechte staat waarin de logger verkeert, zich laat beta len om te zwijgen en ook nog een ongewenste schoonzoon mee laat vertrekken op de fatale reis. Lex Goudsmit, Albert Mol, Huub Sta pel, ze geven allemaal de pittige vignetten die het stuk van hen ver langt. Waarbij het intussen toch stoort dat hun scènes - als ontbrak het de regisseur aan zelfvertrou wen - in onnoemelijk veel shotjes zijn opgedeeld. Qua drama valt Op Hoop Van Ze gen kortom redelijk aangenaam aan te kijken, behalve in het waar lijk toch niet geringe aspect dat Danny De Munk heet. Guido Pie ters ontkent dat deze produktie zou zijn toegesneden op de aanwe zigheid van Nederlandse jongste filmster. Waar is dat men er geen Ciske de Rat van gemaakt heeft, maar dat viel er ook niet van te ma ken. Toch is er evident sprake van een speciale sterbehandeling. Men heeft ten behoeve van het joch er zelfs een speciale kalverlief de bijverzonnen van Danny met nota bene de dochter van Bos. Dat leidt tot hinderlijke scènes van twee kinderen die hun rollen niet aan kunnen. In hef geval van Dan ny is dat extra pijnlijk, omdat je ie mand van een voetstuk ziet vallen. Voor de branie-rol van Ciske was hij geknipt, maar de nu te spelen Barend is een ventje dat geschikter was voor de kunstacademie dan voor het harde visserbestaan. Ba rend dient te sterven van angst om de zee op te gaan, hij vliegt jan kend zijn moeder om de nek om maar niet mee te hoeven, de politie dient er aan te pas te komen om hem toch die boot op te krijgen. Al die gevoeligheid en zwakheid, daar blijkt Danny absoluut niet mee uit de voeten te kunnen. Dat men dat bij het maken' van deze film niet heeft gezien of niet heeft willen zien, bewijst eens te meer dat Op Hoop Van Zegen wel iswaar een aantal verdiensten kan tellen, maar in geen geval gemaakt is met de bedoeling de ideeën van Heijermans optimaal te dienen. En evenmin is er een film uitgekomen waaraan kinderen en andere Dan- ny-fans een bevredigende middag aan kunnen beleven. De film heeft het schipperend karakter dat in ons land vaak wordt gehanteerd als men een groot publiek aan wil spreken. Maar in dit geval kun je je enigszins zorgelijk (kosten vijf mil- joen'gulden) afvragen: Welk groot publiek dan? Hooguit televisie-pu bliek, vrees ik. Maar ik mag me graag vergissen. PIETER VAN LIEROP (OP)NIEUW 'House' - Griezelen in City, Katwijk. 'Iron Eagle' - Piloot wordt gegijzeld, zoon met vliegaspiraties gaat erop af, City, Katwijk. BLIJVERS 'Karate Kid II' - Geweld met knipoog in plezierige film, Lido, Leiden. 'Out of Africa' - (Mee)slepend liefdes verhaal in romantisch Afrika, Lido, Leiden 'Cobra' - Ijzingwekkende actiefilm (in meer betekenissen) met Sylvester Stallone, Lido, Leiden en Euro, Al phen 'Police Academy III' - De politionele lolbroeken zijn weer terug in Luxor, Leiden en Euro, Alphen Top Gun' - Amerikaanse straaljager piloten in opleiding, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Sex-therapie' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Hotel vol heerlijke spelletjes' - Rex, Leiden. 'Op hoop van zegen' - Euro, Alphen. 'Adverteren doet begeren' - Euro, Al phen. 'Meisjes van Manhattan' - Euro, Al phen. 'Cobra' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Top Gun' - Asta (463500), al. 'Karate Kid II' - Asta, al. The jewel of the Nile' - Asta, al. 'Police Academy III' Babylon (471656), al. 'Out of Africa'- Babylon, al. 'Pretty in Pink' - Babylon, al. 'Cobra' - Cineac (630637), 16 jr. 'Heil Camp' - Cineac, 16 jr. 'Red Sonja', Cineac, 16 jr. 'Police academy III' - Euro (667066), al. 'The Money Pit' - Metropole (456756), 'Zomer film cyclus' - Metropole, 16 jr. 'Short circuit' - Metropole. al. The hitcher' - Odeon (462400). 16 jr. 'Cobra' - Odeon, 16 jr. 'Op hoop van zegen' - Odeon, al. 'A passage to India' - Odeon, al. 'Erotische flatneurose' - Le Paris' (656402), 18 jr. 'Meisjes die begeren' - Le Paris, 18 jr. 'Showgirls' - Le Paris, 18 jr. AMSTERDAM 'Police Academy III' - Alfa (278806), al. 'After hours' - Alfa, al. 'The jewel of the Nile' - Alfa, al. 'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr. 'Gandhi' - Alhambra (233192), al. 'Ginger Fred' - Alhambra, al. 'Top Gun' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Pretty in pink' - Cinerama, al. •Karate Kid II' - Calypso (266227/ 234876), al. '3 mannen en een wieg' - Calypso, al. 'Private teacher' - Centraal (248933), 18 jr. Hot resort' - Cineac, (243639), 16 jr. 'The Coca-Cola Kid' - Cinecenter. (236615) 16 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cinecen ter, 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. 'Witness' - Cinecenter, 12. jr. 'Op hoop van zegen' - Cinema (151243), al. 'Top Gun' - Cinema, al. 'Harem' - City (234579), 12 jr. 'Runaway Train' - City, 12 jr. The hitcher' - City, 16 jr. 'Cobra' - City, 16 jr. •P.O.W. The escape' - City, 16 jr. 'Short Circuit' - City, a.l. 'Hell Camp' - City, 16 jr. 'Woman in love' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Padre padrone'. - Kriterion, 16 jr. 'Aziatische geneugten' - Parisien (248933), 18 jr. 'Filmzomer '86' - The Movies (245790), 16 jr. 'Ludwig' - The Movies, 16 jr. 'Manner' - The Movies. 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'Cobra' - Tuschinski, 16 jr. 'Highlander' - Tuschinski, 16 jr. 'The Money Pit' - Tuschinski, al. 'Op hoop van zegen' - Tuschinski, al. 'Carmen' - Tuschinski, 12 jr. 'Out of Africa' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE Bewonderaars van inmiddels vergane beroemdheden van het witte doek kunnen deze week twee keer hun hart ophalen. Mor genmiddag is Deanna Durbin te zien in een romantische komedie van Henry Koster uit 1941 'It started with Eve'. Charles Laughton is haar tegenspeler (België Ned. 1, 16.00 uur). Vrij dagavond is zwem- en filmster Esther Williams te bewoneren in 'Neptune's daughter' van Ed ward Buzeel uit 1949. Williams ontwerpt in deze film badmode (Dtsl. 1, 20.45 uur). Morgenavond is de inmiddels ook al overleden Rock Hudson de belangrijkste acteur in 'Cap tain Lightfoot' over de Ierse op stand in de vorige eeuw (Ned. 2, 20.55 uur). Uit 1978 stamt 'La raison d'é- tat' met Jean Yanne en Monica Vitti. De film gaat over de wa penhandel tussen Frankrijk en Afrikaanse landen (zaterdag Dtsl. 2, 23.15 uur). Dinsdagavond wordt de in drukwekkende 'De smaak van water' van Orlow Seunke nog. eens vertoond (Ned. 1,20.28 uur). Gerard Thoolen als ambtenaar die zich het lot van een zwakbe gaafd meisje (Dorijn Curvers) aantrekt. 'Goldfinger' met de enige ech te James Bond, Sean Connery, Robert Redfords regiedebuut 'Ordinary people' deze week op de televisie. (archieffoto i wordt woensdagavond nog eens gedraaid. Titelsong door Shirley Bassey. (Dtsl. 3, 22.15 uur). De Amerikaanse acteur Robert Redford maakte in 1980 zijn film debuut met 'Ordinary People'. Donald Sutherland en Mary Ty ler Moore speelden de hoofdrol len en de film won drie Oscars, (vrijdag, België Ned. 1. 20.15 uur). 'Une étrange affaire', een knappe psychologische film van Pierre Granier-Deferre gaat over een ondergeschikte die zich door zijn chef laat koeioneren, (vrij dag, Dtsl. 2, 23.35 uur). FILMHUIZEN Oshima over de allesverterende passie, waaruit twee gelieven slechts door de dood kunnen worden bevrijd (20.00 en 22.15 uur). Dinsdag en woensdag wordt 'Kaos' van de gebroeders Taviani vertoond, gebaseerd op de verha len van Luigi Pirandello (19.30 uur). Dinsdagavond is hier ook 'Gandhi' van Richard Attenbo- rough te zien met Ben Kingsley in de titelrol (20.00 uur). Woens dag draait in Het Kijkhuis 'La Béte' van Walerian Borowczyk. Het is een immorele vertelling over een meisje dat wordt uitge huwelijkt, maar verliefd wordt op een beest (20.00 en 22.15 uur). In het Filmhuis LVC draait van avond tot en met zondagavond 'Enrico IV' van Marco Bellochio. Marcello Mastroianni speelt de dwaze edelman die, na een val van een paard, denkt koning Hendrik de Vierde te zijn. Hij leeft in deze twintigste eeuw in een middeleeuws kasteel, om ringd met lakeien en bedienden. Wanneer zijn familie bemerkt dat hij helemaal niet gek is, barst de bom. (22.15 uur). In het Kijkhuis is tot en met zondagavond 'La Historia Ofi- cial' van Luis Puenzo te zien (19.30 en 21.45 uur). Vanavond en morgenavond draait hier ook 'L'Empire des sens' van Nagisa FILMS OP VIDEO Nasynchronisatie zou verboden moeten worden bij de wet. Wie het niet met me eens is moet 'Stay the way you are' van Alber to Lattuada huren. Marcello Ma stroianni is in het Engels nage synchroniseerd en dat is geen ge not voor het oor. Het verhaal over zijn verliefdheid op een mooi meisje (Nastassja Kinski) dat wel eens zijn dochter zou kunnen zijn heeft goede kanten, maar wat die insprekers ervan hebben gemaakt... De originele In Engeland is al jaren een soort variant op de Amerikaanse puberfilm. Een echte golf is het daar nooit geworden, maar kab belen doet het wel. De meeste films halen het vasteland niet, maar de werken die het wel doen hebben steevast enkele punten gemeen. De hoofdrolspelers zijn ouder dan de hoofdpersonen zijn in de Amerikaanse films. Ze zijn in de twintig, maar ze hijgen nog steeds. Zeker als de buurt komen die ook niet meer van dat heel prille zijn. De hoofdpersoon stuntelt, maar wordt geliefd bij de vrouwen. Zijn maatje, die een paar jaar ou der is, stuntelt ook, maar erger en hij krijgt voortdurend op z'n duvel. Een goed voorbeeld van Engelse hijghumor is 'Confes sions from a holiday camp' van Norman Cohen. Een vakantie moet worden opgevrolijkt en dat gebeurt natuurlijk met een miss verkiezing. Robin Askwith krijgt de vrouwen en Anthony Booth de klappen. De taal is minder plat dan in Amerikaanse films, het soort bloot is hetzelfde: de bovenkant. Aardig opgezet, maar niet erg sterk uitgewerkt is 'Little treasu re' van Alan Sharp met Margot ('Superman') Kidder en Ted ('Cheers') Danson. Burt Lancas ter speelt een gastrol. De film zou goed zijn geworden als Sharp een pittiger einde had kunnen bedenken aan het verhaal over een meisje dat de buit zoekt van een overval die ooit door haar va der is gepleegd. Van RCA. Vestron Video bracht 'Merlin and the Sword' van Clive Donner uit, een van de films gebaseerd op de King Arthur-verhalen. De cast met Malcolm McDowell, Candice Bergen en Dyan Can non is goed. Wat ontbreekt zijn tempo en, vooral, continuiteit. De ridders leggen in deze film af standen af in een tempo waar je heden ten dage een straaljager voor nodig zou hebben. PETER DE ZWAAN Jo (Renée Soutendijk) verwijt Simón (Ramses Shaffy) dat hij Barend (Danny de Munk) de stuipen op het lijf jaagt met zijn verhalen over de 'Op hoop van zegen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15