Dagboek uit Afghanistan ste 165 seconden van een mensenleven Reportage Verzetsleider Rabbani: Lubbers weigerde mij te ontvangen Bedrijven onder kerkelijke druk VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1986 PAGINA 13 Jan ter Laak, secretaris van Pax Christi en lid van het Dagelijks Bestuur van het IKV, bezocht van 21 juli tot 4 augustus Pakistan (Pesjawar) en Afghanistan. Op verzoek van de GPD hield hij een dagboek bij (waaruit hier gedeel ten worden gepubliceerd). Woensdag 23 juli Het is duidelijk dat deze oorlog niet te begrijpen is als men zich niet verdiept in de islam. Maar de gebeurtenissen in Iran en het op treden van Chomeini hebben de is lam een fanatiek gezicht gegeven. Staat een bevrijd Afghanistan een-v zelfde toekomst te wachten? De meerderheid van de Afghanen be hoort niet tot de sji'ieten, zoals in Iran, maar tot de soennieten. En zij kennen niet de centraal hiërar chisch georganiseerde geestelijk heid zoals de sji'ieten. door Jan ter Laak Tegelijk zyn Afghanen sterk beinvloed door het soefisme, een mystieke stroming binnen de is lam met een sterk accent op inner lijkheid en tolerantie. Een voor het Westen vrij onbekend, maar sym pathiek gezicht van de islam. Van daag ontmoet ik enkele islam- geesteljjken. Een van hen is Na- srullah. Hij legt de nadruk op de waarde van studie en ontwikke ling. Ik tracht het gesprek in de rich ting van de politiek te leiden: „Af ghanistan is toch eigenlijk de speelbal van de twee supermo- gendheden?" „Er bestaat maar één supermacht en dat is God. Volke ren die een heilig boek bezitten moeten schouder aan schouder strijden tegen het atheisme. Een bij kan een stier verslaan. Tien bij en tien stieren. Dat is de kracht van kleine landen". Hij blijkt niet zo gevoelig voor mijn argument dat ook niet-gelovigen vreedzame mensen kunnen zijn. Maar een col lega vult aan: „Ook met ongelovi gen kunnen we in vrede leven. Bij het oordeel op het einde der tijden zal een ongelovige die vreedzaam geleefd heeft minder gestraft wor den". Donderdag 24 juli Opgehaald door een jeep die Af ghanen hebben buit gemaakt op de Russen, bezoeken we enkele vluchtelingenkampen in de plaats Haripur. Eigenlijk behoor ik hier voor de toestemming te hebben van de Pakistaanse autoriteiten, maar mijn Afghaanse vrienden we ten een oplossing. De Pakistaanse administrateur bij de ingang is on verbiddelijk. En ik zie mijn bezoek al in rook opgaan. Tot mijn verba zing gaat de jeep het kamp in. Ik ben tot gast verklaard van een vluchtelingenfamilie en een fami lie mag' bezoek ontvangen. Staaltje van onafhankelijk optreden van de Afghanen. Bij hen tref je weinig autoriteitenvrees aan. Haripur telt 16 kampen, samen goed voor 150.000 bewoners. In ou dere kampen zijn simpele hutjes gebouwd. In de nieuwe kampen zijn pas gearriveerde vluchtelingen in tenten ondergebracht. Het Hoge Commissariaat voor vluchtelingen van de UNO biedt hulp. Iedere ge registreerde vluchteling krijgt per dag wat geld. De mannen hervat ten het sociale leven dat zich gro tendeels buiten afspeelt. De vrou wen leven, ook in de kampen, bijna uitsluitend binnenshuis. De oude codes worden in de kampen nage komen. En daarmee is hun bewe gingsvrijheid nog meer beperkt dan in dorpen van Afghanistan. De gastvrijheid is groot. Je han den worden gewassen, het eten op de grond neergezet. Steeds weer verbazing dat ik zo weinig eet. Ter wijl we na afloop thee drinken, raak ik in gesprek met Mohammed Sjah (35 jaar). Hij vertelt mij hoe hij bij een aanval gevangen is geno men. Hij reed de auto van de Muja- hedien. Hij werd niet direct dood geschoten, omdat hij beweerde tot chauffeursdienst gedwongen te zijn. Toch zat hij van 1983-'85 ge vangen. Gemarteld: elektroshocks en erger. Maanden lang had hij nog bloed in de urine. Na zijn vrijlating werd hij gedwongen militaire dienst te verrichten in het leger van de rege ring. Na 19 dagen zag hij de kans schoon om naar Pakistan te vluch ten. Duizenden van dit soort verha len zijn in deze kampen op te teke nen. De Oostenrijkse prof. mr. Fe lix Ermacora heeft dit in opdracht van de Commissie voor de Rechten van de Mens van de UNO zorgvul dig gedaan. Een beschamend rap port voor de Sowjet-Unie en de re gering in Kaboel. Vrijdag 25 juli Rustdag binnen de islam. Steeds weer verbaas ik me hoe de islam het totale leven beheerst. Ik be zoek de grote moskee van Pesja war in de zilver bazar. Vijf maal daags worden de gelovige moslims opgeroepen om hier te komen bid den. Eerst wast men handen en voeten. Rond het plein van de mos kee zijn ruimtes waar men voor zijn problemen by raadgevers te recht kan. Er wordt thee gedron ken. De moskee is ook een ontmoe tingsplaats. Vreemdelingen mogen er zelfs de nacht doorbrengen. Je kunt er ongestoord een boek lezen. Zaterdag 26 juli Vandaag de eerste ontmoetingen met politieke leiders. Mohammad Eshaq en prof. Rabbani, beiden van Jamit-e-Islami (Islamitisch Ge nootschap). Ik leg hen uit dat de westerse vredesbeweging strijdt voor een Europa dat niet gedomi neerd wordt door de supermach ten. Dat het recht van volkeren op zelfbeschikking ons uitgangspunt is. En dat we ons daarom verbon den hebben met een Solidarnosc in Polen en een Charta 77 in Tsjecho- slowakije. En dat het niet klopt dat de Afghanen zo vergeten worden, want zij zijn direct slachtoffer van een agressieve politiek van een grootmacht. Prof. Rabbani weet hoezeer West-Europa bekommerd is om Nicaragua en Zuid-Afrika. „Mis daad bljjft misdaad, waarom wordt hetgeen ons aangedaan wordt doodgezwegen?" Eshaq heeft een treffende gelijkenis. „Het is geen kunst voor een volwassene om een kind te slaan, maar als het kind jou terugslaat is het nog beschamen der. En dat overkomt nu de Sow- jet-Unie". „We verdragen het niet als men ons onze moskee, de Ko ran, onze vrouw en kinderen af neemt. Dan hebben we de heilige plicht ons te verdedigen". En wat spottend: „We hebben te strijden tegen een land dat zich al tijd opwierp als de verdediger van de bevrijdingsbewegingen in de derde wereld". Prof. Rabbani is net terug van een reis naar Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten. Hij was de gast van Chirac, That cher en Reagan. Nederland heeft hij overgeslagen. Naar hij mij ver telt omdat slechts minister Van de Broek hem wilde ontvangen en niet premier Lubbers. Wanneer buiten van ons een foto wordt ge nomen, worden we direct omringd door Afghanen bewapend met ge weren. Afghanen zijn verzot op het dragen van wapens. Voor mij is dat Zondag 27 juli De dag vult zich weer met ge sprekken met religieuze en politie ke leiders. Soms vallen beide func ties samen en dan heeft de betrok ken persoon een groot gezag. Per toeval ontmoet ik Ronald, een jonge arts uit Rotterdam, ver bonden aan de Franse organisatie 'Artsen zonder grenzen'. Hij is van plan om zes maanden ergens in Af- ghanisten te gaan werken. Maar dat betekent 10 tot 15 dagen reizen. Over flinke bergen, 4000 en 5000 meter hoog. Alles te voet. Hij zou graag in december terugkeren, maar vermoedelijk zal sneeuwval dit beletten. En dan heeft hij te blij ven tot juni 1987. Afghaanse mujahedien rondom een niet-ontplofte Russische bom. Hij geeft mij brieven voor zijn vriendin en familie mee. Tot hij weer terug is in Pakistan zullen de ze niets meer van hem horen. Maar het zijn mensen als Ronald die de wereld kunnen vertellen welke wrede oorlog in Afghanistan wordt gevoerd. Maandag 28 juli Mevrouw Tajwar Kakar is een persoonlijkheid. Zij heeft een dui delijke functie in de grote verzets beweging Jamiat. In Kaboel zat zij een jaar gevangen omdat ze be trapt was op het rondbrengen van papieren. Om te voorkomen dat een of meer van haar zeven kinde ren door de Russen naar de Sow jet-Unie wordt gestuurd voor in doctrinatie is zij naar Pasjawar ge vlucht. „We willen van niemand slaaf zijn". Deze uitspraak typeert haar poli tieke opvatting, maar geeft ook aan hoe ze de positie van de vrouw ziet. Maar zij is een uitzondering. „Doordat mannen en vrouwen hun leven verliezen in de strijd om de bevrijding van ons land, groeit er gelukkig meer gelijkheid". De zeven verzetsbewegingen in Pesjawar hebben zich met veel moeite verenigd in een alliantie. Ie dere drie maanden is een van de leiders woordvoerder. Sinds 22 juli vervult Sebghatullah Mujadidi de ze functie. Ik leg hem mijn zorgen voor over het fanatisme van de is lam. Mujadidi, die als leider een groot gezag geniet in de broeder schap van het soefisme, ant woordt: „Als moslims geen Tespect hebben voor Moses (het jodendom) of voor Jesus (het christendom) zijn ze geen islamiet. Als niet-gelo vigen ons in vrede laten leven zul len we hen respecteren. Slechts een kleine minderheid binnen de islamitische gemeenschap in Af ghanistan is-fanatiek". Dinsdag 29 juli De jonge Franse arts Arielle Cal- mejean leidt mij rond in een door haar opgezet ziekenhuisje. Hier ko men artsen en verpleegkundigen uit Afghanistan enige maanden voor bijscholing. De gezondheids situatie in Afghanistan is zeer slecht. Dat was al het geval vóór de oorlog. Men mag zich in Afghanis tan al snel dokter noemen. Degene- nen die goed opgeleid zijn zijn vaak naar het buitenland uitgewe ken, want dat betaalt nu eenmaal beter. Arielle hoopt op geld van Nederlandse organisaties. Woensdag 30 juli Eindelijk krijg ik het groene licht van de verzetsbeweging voor een trip in Afghanistan zelf. Ik koop Afghaanse kleren en een muts, want ik moet door een aantal con troleposten heen worden gesmok keld. Gelukkig heb ik donker he- aar. Jammer dat ik geen baard heb. Maar eerst nog een gesprek met Mohammed Aslam, ooit minister van landbouw in Afghanistan. Nu leert hij jonge mensen hoe ze ezels en paarden hebben te verzorgen. „Het succes van onze strijd hangt af van het aantal ezels en paarden dat we hebben om wapens en voedsel het land in te brengen". Dat is zijn aandeel nu in de bevrij- dingsstrijd. Donderdag 31 juli Met een auto rijden we naar de grens van Afghanistan. Een tocht van bijna zes uur door het stam- mengebied, berucht vanwege de tonnen opium en heroïnè die van hieruit naar Europa en de Verenig de Staten worden gesmokkeld. Om controleposten te vermijden rijden we dwars door het land. Soms moet ik stukken te voeten doen. Maar het lukt. Bij de grens moet ik overstappen in een jeep. Er is geen weg maar. Na 30 kilometer hobbe len en schommelen bereik ik het kamp van de Mujahedien. Daar word ik gastvrij ontvangen. Mijn handen worden gewassen en het eten klaar gezet. De Afghanen eten met hun handen, niaar voor mij is - heel sympathiek - een le pel. Het kamp bestaat één jaar en is onderdeel van de omsingeling van de stad Chikray in de provincie Khost. Twee maanden geleden heeft men hier 18 dagen achtereen gevochten. De Mujahedien hadden 240 do den te betreuren. Volgens hen zijn er wel 1500 Russische soldaten ge dood, maar ik weet al dat deze cij fers sterk overdreven worden. Het blijkt dat van de groep waar ik te gast ben drie mensen gevangen zijn genomen en tien gedood. Of de gevangenen nog leven valt te be twijfelen. Het is niet na te gaan, want Rusland en de regering in Ka boel weigeren het Rode Kruis toe gang tot de gevangenis. Want het zijn bandieten. Ik slaap buiten onder een prach tige sterrenhemel. Het lijkt wel een scoutingkamp uit mijn jeugd. Vrijdag 1 augustus Kruipend en sluipend komen we op een bergtop. Vandaar kun je Chikray en het vliegveld zien lig gen. Twee helikopters hangen in de lucht, een vliegtuig landt. On dertussen zijn de Mujahedien be zig raketten af te vuren. Een soort Stalin-orgel van Chinese makelij. (foto Jan ter Laak) Je ziet stofwolken op de plaatsen waar de raketten terechtkomen. Dan begint ook de andere kant te rug te schieten. Dit is dus oorlog, maar het maakt allemaal een wei nig serieuze indruk. Een dagelijks ritueel om de Russen te laten we ten dat de Mujahedien de stad ste vig omsingeld houden. En zo is het bijna overal in Af ghanistan. De steden in handen van de regering en Sowjet-Unie, op het land is de bevrijdingsbeweging de baas. En de meeste slachtoffers vallen onder de burgers. Ik word naar een dorpje in de buurt ge bracht waar bijna alle huizen zijn kapot gebombardeerd. Ik zie een paar grote kraters waar je wel een zwembad in kunt bouwen. Ik maak kennis met een verzetsgroep onder leiding van de befaamde commandant Badsja Khan. Hij doodde in 1978 de minister van binnenlandse zaken die hoofd was van de geheime dienst van de toen net aan de macht gekomen communistische party. Badsha Khan heeft nogal wat kritiek op de politieke partijen die in Pesjawar zitten. „De echte strijd wordt in het land geleverd. Daar ontstaat ook steeds meer samenwerking tussen de diverse groepen en partijen". Hij heeft ongetwijfeld gelijk. Om twee uur 's nachts ben ik weer terug in Pesjawar, opgelucht dat het allemaal goed is afgelopen. Zaterdag 2 augustus Ik bezoek het Rode Kruis in Pes jawar waar de oorlogsslachtoffers worden verpleegd. Mij blijft bij het kind dat trapte op de zogenaamde anti-personel mine waardoor het zijn twee handen en een voet verlo ren heeft en blind is. Zondag 3 augustus Ik voer de laatste gesprekken over de oprichting van een Af- ghaans vredescomité in Pesjawar. Mevrouw Tajwar Kakar en prof. Batinsah Safi zijn bereid dit comité van de grond te tillen. Prof. Safi is een beminnelijk mens. Hij spreekt Engels en Frans. Ik beloof hen er voor te zorgen dat mensen van hun comité uitgenodigd worden voor vergaderingen en bijeenkomsten van Pax Christi en andere westerse vredesorganisaties. Prof. Safi schrijft een persbericht over mijn bezoek en de oprichting van het comité voor de kranten in Pakis tan. LEIDEN - Nauwkeurig onderzoek aan de uit de oceaan opgediepte restanten van de Space Shuttle Challenger, die op 28 januari van dit jaar 73 seconden na de start door een enorme explosie uit el kaar werd geslagen, heeft aange toond dat misschien zelfs alle ze ven astronauten na de explosie nog in leven waren en óf door decom pressie in de kabine, óf door de al lesvernietigende klap waarmee de bemanningscabine bijna drie mi nuten na de explosie op het water oppervlak te pletter sloeg, werden gedood. „O, o", was het allerlaatste wat was te horen op de uit de Atlanti sche Oceaan opgediepte vlucht- recorder waarvan de band, na een speciale behandeling, weer ver staanbare woorden liet horen. Die laatste klanken kwamen uit de mond van missie-piloot Michael J. Smith precies op het moment dat één van de vaste brandstofraketten zich in de enorme externe brand stofraket had geboord en de hele expeditie met een donderende klap eindigde in een kilometers grote vuurwolk. Aanvankelijk dacht men dat de bemanning de bij de explosie plotseling optredende enorme krachten niet kon overle ven, zelfs als het bemanningsver blyf intact was gebleven. Bij bewustzijn Eind juli bracht de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA nieuwe gegevens op tafel waaruit blijkt dat sommige astronauten, na de explosie, nog de nodige red dingshandelingen moeten hebben verricht. Men vond sterke aanwij zingen dat minstens twee van de zeven omgekomen astronauten lang genoeg by bewustzijn moeten zijn gebleven om nog noodmaatre gelen aan de luchttoevoer te tref fen. Eén bemanningslid heeft nog vertwijfeld geprobeerd een ander te helpen met diens noodpakket toen de bemanningscabine, losge scheurd van de rest van de Chal lenger, al uit de explosiewolk was geslingerd. Nauwkeurige analyse van de gevonden pakketten voor de noodluchtvoorziening toonde aan dat ze bijna geheel waren ge bruikt en wel op een manier die wijst op „normale ademhaling ge durende een vrije val". Daaruit leidt men af dat in ieder geval twee bemanningsleden na de explosie normaal ademhaalden maar of ze bij of buiten bewustzijn waren of raakten gedurende hun catastrofa le vrije val naar beneden, heeft men niet met zekerheid kunnen vaststellen. Het speciale NASA-onderzoek naar de juiste doodsoorzaak van de Challenger-astronauten werd ge leid door ex-astronaut dr. Joseph P. Kerwin, thans werkzaam op het Johnson Space Center. Naar aan leiding van zijn definitieve eind rapportage zegt Kerwin in het weekblad Aviation Week Space Technology van 5 augustus: „De ontploffing van de externe brand stoftank moet in verticale richting gedurende een heel kort ogenblik een versnelling van twaalf tot twin tig G (simpel gezegd: een plotselin ge versnellingskracht waardoor al les, op het moment dat die kracht werkt, 12-20 maal zo zwaar wordt - red.) teweeg hebben gebracht en medisch gezien zyn die kortduren de versnellingen zeker niet dode lijk". Snelheid Op het moment van de explosie, op een hoogte van zestien kilome ter, was de snelheid van de Chal lenger bijna tweemaal die van het geluid (aangeduid met Mach-2). Door die snelheid en daarbij nog de kracht van de explosie bereikte het weggeslingerde bemannings- deel 25 seconden na de explosie een grootste hoogte van 22 kilome ter en begon toen aan een neer waartse valbeweging. Twee minu ten en 45 seconden na de explosie raakte het met een snelheid van bijna 350 kilometer per uur het wa teroppervlak van de Atlantische Oceaan. Bij die snelheid maakte het weinig uit of dat oppervlak nu door water of door beton werd ge vormd; het bemanningsverblyf spatte in talloze onderdelen uit el kaar. Vernielingen De vernielingen waren dusdanig van aard dat zelfs niet meer viel na te gaan hoe groot de door de explo sie van de externe brandstoftank aangerichte schade nu precies was. En dat laatste was van groot belang om na te kunnen gaan of de lucht uit het bemanningsverblyf plotse ling, geleidelijk of helemaal niet was verdwenen. Op een hoogte van zestien kilometer is de dampkring al dermate ijl, en de luchtdruk dientengevolge dermate gering, dat de bemanning, bij plotseling verlies van lucht, zeker al na enige seconden decompressieverschyn- selen was gaan vertonen. Ongeveer hetzelfde zien we by een duiker die vanaf grote diepte te snel omhoog komt en het drukver schil te snel overbrugt. „Bij gebrek aan drukpakken en zuurstof had de bemanning dan na zes tot vijf tien seconden het bewustzijn ver loren", aldus Kerwin, „maar als de druk geleidelijk terugliep dan is het goed mogelijk dat de hele be manning bij bewustzijn is geble ven en eerlijk gezegd moet ik vre zen dat het daar inderdaad naar uitziet. Want niet alleen de vondst van die noodluphtpakketten wijst in die richting maar we hebben verder ook gevonden dat de zetels van de bemanning alle zeven, tot de vernietigende klap op het water, netjes op hun plaats waren geble ven en dat in elke stoel een astro naut moet hebben gezeten". En zo rijst dus het gruwelijke vermoeden dat de laatste 165 se conden uit het leven van zeven 'mensen veel langer zouden kun nen hebben geduurd dan hun hele leven. De bemanning van de spaceshuttle: 165 lange seconden. De Amerikaanse Raad van Kerken heeft zijn Shell-aandelen ter waarde van ongeveer 1 mil joen dollar (2,5 miijoen gulden) afgestoten. Daarmee volgt de raad een aanbeveling van een 'in terkerkelijk centrum voor geza menlijke verantwoordelijkheid', dat zich onder meer met het be drijfsleven bezighoudt. Dit cen trum heeft kortgeleden Shell ge plaatst op de lijst van bedrijven die een directe betrokkenheid met Zuid-Afrika hebben. Op deze bedrijven wordt druk uitgeoefend om hun banden met de regering in Pretoria te verbre ken en ook met bedrijven die be zit zijn van de Zuidafrikaanse re gering. Kerken en kerkelijke in stellingen is gevraagd, hun aan delen daarin af te stoten. Ongeveer zestig protestantse kerken en de Rooms-Katholieke Kerk ondersteunen de acties te gen deze bedrijven, zo deelde di recteur Tim Smith van het inter kerkelijk centrum mee. Shell is op de lijst gezet omdat het een van de belangrijkste bedrijven is die het apartheidsbewind mede in stand houden. - De rooms-katholieke bis schoppen van de Verenigde Sta ten hebben zich voor het eerst uitgesproken voor beperkte eco nomische strafmaatregelen te gen Zuid-Afrika. In een brief aan de Amerikaanse senaat schrijven zij, dat het ethisch onverant woord zou zijn als er nu geen da den werden gesteld. "Goede be trekkingen met mensen die gelo ven in systematische discrimina tie zouden ons ongeloofwaardig maken in de strijd voor de men senrechten". De maatregelen moeten wor den genomen als in januari nog geen ingrijpende besluiten zijn gevallen ter beëindiging van de apartheid, menen de bisschop pen. Zy volgen hiermee hun col lega's van Zuidelijk Afrika, die zich een paar maanden geleden uitspraken voor beperkte straf maatregelen. Lefebvre. De door het Vati- caan geschorste aartsbisschop Marcel Lefebvre heeft weer iets uitgedacht om paus en kerk dwars te zitten. Uitgerekend op 5 oktober, als de paus bij zijn be zoek aan Frankrijk het bede vaartsoord Paray-le-Monial en de oecumenische kloostergemeen schap van Taizé bezoekt, opent Lefebvre in de buurt (Flavigny) een groot-seminarie voor de op leiding van priesters die met hem de kerk van vóór het Twee de Vaticaans Concilie willen her stellen. Het seminarie krijgt een capa citeit van 120 studenten. De eer ste 40 - afkomstig uit Australië, Zuid-Amerika, Zimbabwe en Frankrijk zelf - komen al in sep tember aan. Het seminarie heet 'St. Curé d'Ars'. De paus gaat naar Frankrijk ter gelegenheid van het feit dat 200 jaar geleden de heilige pastoor van Ars werd geboren. De 65 monniken van de Bene dictijner abdij in Flavigny zijn juist teruggekeerd naar de moe derkerk; zij waren in 1976 de conservatieve aartsbisschop ge volgd. Er is nog wel een klooster met 35 nonnen in dit dorp die Le febvre zijn trouw gebleven. Zij willen niets van de nieuwe richt lijnen van het concilie weten en houden de Latijnse mis in ere. Houten In Houten bij Utrecht be staan sinds enkele weken drie af zonderlijke hervormde gemeen ten. De oorspronkelijke gemeente (predikant A. C. Rijken) is uiterst rechts en verwant met de stro ming 'Het gekrookte riet'. De tweede - deelgemeente 'De open Hof, predikant J. M. de Meij - beweegt zich in het midden van de Hervormde Kerk en is samen op weg met de gereformeerde kerk ter plaatse. En nu is op ini tiatief van leden van de (rechtse) Gereformeerde Bond in de Her vormde Kerk - voor wie de oor spronkelijke gemeente kennelijk te zwaar is - ook nog een 'buiten gewone wykgemeente' gesticht. Voorzitter ds. C. van den Bergh uit Barneveld van de lan delijke Gereformeerde Bond ver klaarde desgevraagd, dat het hoofdbestuur alles in het werk heeft gesteld om deze ontwikke ling te voorkomen, maar voor stellen van die kant werden niet overgenomen. Het is voor het eerst dat de Gereformeerde Bond in een plaatselijke gemeen te als in Houten deze weg heeft gekozen. In tegenstelling tot de deelge meente 'De open Hof, die geen enkele binding met de plaatselij ke hervormde gemeente heeft, houdt de buitengewone wykge meente van de Gereformeerde Bond wel contact met de oor spronkelijke gemeente. Zij heeft een vertegenwoordiger in de centrale kerkeraad. Maar verder leidt ze een gescheiden kerkelijk leven. Jarig. Volgende week woensdag, 13 augustus, hoopt de van radio en tv bekende ds. M. L. W. Schoch (Arnhem) 75 jaar te worden. Hij was predikant achtereenvolgens in Veere, Vlis- singen, Rotterdam (jeugdpredi- kant), Heemstede en Den Haag (Kloosterkerk). Ds. Schoch is voorzitter ge weest van de IKON. Vele keren verzorgde hij voor de NCRV-tv de dagsluiting. In 1976 ging hy als gemeentepredikant met pen sioen. - Woensdag zal ook professor dr. S. van der Woude te Harlin- gen de 75-jarige leeftijd bereiken. Hij was eerst luthers predikant (Edam, Alkmaar, Dordrecht en Amsterdam) en vervolgens bi bliothecaris en buitengewoon hoogleraar in de bibliotheekwe tenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 1977 ging hij met pensioen. Provinciale dag Naar Rotterdam. Op 17 au gustus (zondag) wordt in de Lau- renskerk in Rotterdam een ont moetingsdag gehouden voor de vrijzinnige hervormden (en geestverwanten) in Zuid-Hol land en aangrenzende streken. Om 11 uur begint de kerkdienst met de plaatselijke predikant dr. G. W. Reitsema als voorganger. De dag (met veel onderling contact, orgelbespelingen en rondleidingen) is een initiatief van de provinciale Vereniging van Vrijzinnige Hervormden. De werkgroep 'Open grenzen', het orgaan van bijstand van vrijzin nigen binnen de hervormde ge meente van Rotterdam-centrum, zorgde voor de organisatie. Hervormde Kerk: beroepen te Hoogezand-Sappemeer- Kropswolde K. A. Bakker Hoo- geveen. Baptistengemeenten: aange nomen naar Emmer-Compas- cuum kandidaat H. Nobbe al- daar. Audiocassettes. De regiona le afdeling voor Afrika van de Verenigde Bijbelgenootschap- pen gaat audiocassettes gebrui ken om ongeletterden in contact te brengen met de bijbel, dit op verzoek van kerken en evangelis ten. Er zijn nog miljoenen Afri kanen die noch lezen noch schrijven kunnen. Ook worden speciale boekjes gemaakt voor mensen die pas hebben leren le-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13