Opvallende presentatie van uiteenlopende foto's De andere kant van de oorlog gefotografeerd Rencontres Internationales de la Photographie rn ?k DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1986 KUNST PAGINA 17 ARLES - Sinds 1970 worden elk jaar in de maanden juli en augustus de 'Rencontres Inter nationales de la Photographie' in het Zuidfranse stadje Arles georganiseerd. Wat ooit begon als een bescheiden festival, be zocht door een kleine groep amateurfotografen, is nu uitge groeid tot één van de belang rijkste jaarlijkse ontmoetings plaatsen voor een ieder die zich met fotografie bezighoudt. Ga leriehouders, museumdirec teuren, art-directors van tijd schriften en andere liefhebbers van fotografie komen in de tweede week van juli naar Ar les om contacten te leggen, ten toonstellingen te bezichtigen, de soirées te bezoeken of om een workshop te volgen onder leiding van een bekende naam in de wereld van de fotografie. In de tuinen van het hotel d'Ar- latan tonen fotografen hun portfolio's aan een ieder die geinteresseerd is, in de hoop een expositie te kunnen krij gen of een plaats in een tijd schrift. Behalve overeenkomsten zijn er deze zomer ook opvallende ver schillen in organisatie en presenta tie vergeleken met vorige jaren. De nieuwe jonge directeur Francois Hebei is verantwoordelijk voor de ze veranderingen; mede dankzij de royale sponsoring (van Kodak), grootser en degelijker van opzet en organisatie, spectaculairder en re volutionair wat betreft de presen tatie. Helaas is dit niet altijd ten goede gekomen aan de kwaliteit 9 m Vrouw met hondje, Barcelona 1939. van het gebodene: de kwantiteit won het te vaak van de kwaliteit. Boegeroep Een centrale plaats in de 'Ren contres' wordt ingenomen door de zg. 'soirées: fotografen van naam geven dan een audio-visuele pre sentatie van hun werk in het Ro meinse theater van Arles. Dit jaar werden de video's en dia's voor het eerst geprojecteerd op een gigan tisch groot scherm van zestien bij acht meter, dat aan het begin van elke avond als een steeds terugke rend ritueel, langzaam omhoog rees onder begeleiding van spe ciaal hiervoor gecomponeerde mu ziek. Het drieduizendkoppige pu bliek was hiervan de eerste avond onder de indruk: het scherm werd met applaus begroet. Maar helaas, dit aanvankelijke enthousiaste sloeg in de loop van deze avond om in gehoon en boe-geroep. De met veel trots aangekondigde wereld primeur van de presentatie van een groot opgezet Amerikaans projekt liep uit op een harde confrontatie tussen de twee Amerikaanse pre sentatoren en het als kritisch be kend staande publiek in Arles. Een onzinnige presentatie van een on zinnig project: tweehonderd topfo- tografen waren uitgenodigd om op één en dezelfde dag (2 mei 1986) er gens in de Verenigde Staten een fo toreportage te maken. Een selectie van deze foto's zal binnenkort in boekvorm verschijnen onder de ti tel 'A day in the life of America'. Speciaal voor Arles werd een keu ze van 250 foto's gemaakt, die het publiek voorgeschoteld kreeg. Na pakweg vijftig dia's begon het publiek er genoeg van te krij gen. Hoe kan het ook anders, door het te grote aantal lag het tempo te hoog, door het grote aantal fotogra fen en daardoor zeer uiteenlopen de onderwerpen, was het verband tussen de foto's zoek en maakte het hele project een volstrekt willekeu rige indruk. De presentatoren schrokken zichtbaar van de reactie van het publiek: ze verhoogden het tempo om maar zo snel mogelijk te kunnen verdwijnen uit deze vijan delijke arena. Op de persconferen tie de volgende dag zaten de Ame rikanen er als geslagen honden bij. Dit hadden ze niet verwacht, in Amerika oogstten ze niets dan lof en bewondering voor hun project. Begrepen de Europeanen dan niet dat dit project een geweldig 'hu- man experience' was? Het feit dat zoveel fotografen op één dag aan hetzelfde werken, daór ging het toch om? Daar kon men in Arles wel inkomen, maar het antwoord luidde: als dat de voornaamste ver dienste was van het geheel, dan moet je die foto's zelf niet met zo veel tam tam presenteren. Achteraf bezien gaven de beide Amerikaan se fotografen dat volmondig toe. Oppervlakkig Deze soirée was exemplarisch voor de overige avonden, steeds hetzelfde euvel: te veel foto's in een te hoog tempo. Dat gold zowel voor de presentatie van het thema Rock en Fotografie, een ellenlange eerste foto's van popsterren, als voor de foto's gemaakt door twee fotografen in dienst van Air Fran ce, die door de jaren heen de be roemdheden hadden gefotogra feerd die na aankomst met het vliegtuig de trap afdalen. Maurice Chevalier, Brigitte Bardot, Richard Nixon, Frank Sinatra, Alain Delon en vele anderen, voor het publiek meer een leuk spelletje van wie herkent er de meeste, dan een wat inhoud en vorm betreft interessan te serie. Natuurlijk, dit zijn geen fo to's om minutenlang bij stil te staan, maar dat tekent juist de op pervlakkigheid van de opzet van de soirées. Vergelijk deze nog een met de presentatie vorig jaar van de werken van David Hockney, waarin deze uitgebreid zijn theo rieën over het medium fotografie en zijn eigen werkwijze uit de doe ken deed. Het publiek luisterde ademloos, terwijl Hockney in to taal slechts zo'n twintig dia's ver toonde. Een gunstige uitzondering dit jaar was de avond waarop de Brazi liaanse fotograaf Sebastiao Salga- do een retrospectief van zijn werk liet zien. Reportages van o.m. La tijns Amerika en de hongersnood in de Sahel. (Een tentoonstelling van deze laatste serie was onlangs te zien in de Canon-gallery in Am sterdam). Salgado presenteerde zijn werk in een rustig tempo met zacht gesproken commentaar en zonder opdringerige muziek op de achtergrond. Op deze manier kwa men zijn indringende en zeer es thetische beelden goed tot hun recht. Etcheverry In tegenstelling tot vorige jaren, zijn de meeste exposities deze zo mer ondergebracht in één zeer groot gebouw: het 'Atelier des For ges', een uit 1850 daterende fabriek van stoomlocomotieven van 130 bij 35 meter. Oliver Etcheverry, een Franse toneelontwerper, kreeg de opdracht om de twintig verschil lende exposities in deze onmogelij ke ruimte onder te brengen. Het re sultaat is verbluffend en revolutio nair, zowel wat betreft de wijze waarop de ruimte is ingedeeld, als de manier waarop de afzonderlijke exposities zijn ingericht. Om te be ginnen is de entree al zeer onge woon: voor dat de bezoeker zijn tocht langs de foto's kan gaan ma ken, wordt hij eerst via een knalge le brug dwars door het gebouw ge leid. Deze brug heeft twee voorde len: de grote ruimte wordt in twee ën gedeeld en de bezoeker krijgt een overzicht van het geheel. Van af de brug gezien lijkt de tentoon stelling niet zo omvangrijk als zij in werkelijkheid is. Psychologisch werkt dat goed: je krijgt het idee datje de hoeveelheid foto's makke lijk aan kan. Wat vanaf de brug gezien ook di rect opvalt, is het feit dat er niet één foto aan de muur van het ge bouw zelf hangt. De afzonderlijke exposities hebben elke een eigen presentatie gekregen, waarbij Et cheverry steeds heeft geprobeerd aan te sluiten bij aard en inhoud van het werk. Een voorbeeld: de foto's van de expositie over toege paste fotografie, vooral reclame- werk voor tijdschriften, liggen naast elkaar in een meterslange verlichte en gekromde vitrine. De toeschouwer kijkt er bovenop, net zoals je een tijdschrift bekijkt dat op tafel ligt. Ook de reportage-foto- grafie van de Australiër Max Pam is op een ditmaal felrode spiraal vormige 'tafel' neergelegd. Beide Tentoonstelling: 'Robert 'Capa 1913- 1954, een overzicht'. De Beyerd, cen trum voor Beeldende Kunst, Bosch- straat 22, Breda. Open: dindag tot en met vrijdag van 10.00-17.00 uur, week einde van 13.00-17.00 uur. Tot en met 17 augustus. Er zijn in De Beyerd ook fo to's geëxposeerd van Ralph Gibson en Bill Brandt. BREDA (GPD) - Robert Capa is merkwaardig genoeg het meest be kend geworden met foto's die hij aan het front heeft gemaakt. De vallende, dodelijk getroffen sol daat in het Spanje van 1936 en de landing van de geallieerden op Omaha Beach in 1944 zijn daar voorbeelden van. Merkwaardig, omdat juist Capa zich vooral heeft beziggehouden met hetgeen zich achter de vuurlinie afspeelde. Wat een oorlog teweegbrengt in het menselijk bestaan: dat heeft Capa steeds vast willen leggen. De bijna tweehonderd foto's die op het ogenblik in De Beyerd in Breda te zien zijn, geven een duide lijk beeld van zijn werk. Gegroe peerd naar oorlog wordt inzicht ge geven in wat de in Boedapest gebo ren Capa gedurende al die jaren heeft bezig gehouden. Duidelijk wordt in elk geval dat Capa (1913- 1954) als geen andere fotojournalist betrokken was bij hetgeen mensen tijdens een oorlog doormaken. Op wat voor manier de oorlog ingreep in het leven van 'gewone' mensen als de bakker, de arbeider of de wasvrouw: daar was het Capa om te doen. soorten fotografie zijn oorspronke lijk bedoeld voor publicatie in een tijdschrift. Vandaar dat deze foto's niet, zoals zo vaak gebeurd, keurig ingelijst met passepartouts een een strakke witte muur hangen, maar 'gewoon', met veel minder preten ties op een tafel liggen (uiteraard wel beschermd door glas of per spex). Badhokjes Etcheverry gaat vrij ver in zijn wat letterlijke presentatie van de verschillende foto's. De inmiddels beroemde reportage van de Engel se fotograaf Martin Parr, gemaakt in de badplaats New Brighton bij Liverpool, hangt tegen rechtop staande blauwe panelen met af dakjes, die de associatie met bad hokjes oproepen. De foto's met als titel 'La ville fantöme', architec tuurfotografie waarop elk spoor van menselijke aanwezigheid ont breekt, zijn opgehangen tegen gro te grijze, zwarte en witte blokken dozen waar je tussen door kan dwalen en makkelijk het spoor bij ster raakt. De op zeer groot formaat afge drukte foto's van de hogere krin Een groepje Duitse vrouwen trekt in 1945 bepakt en bezakt dóór een weiland, op de achtergrond een brandende boerderij. Een kaal geschoren collaborateur loopt met kind op de arm door de straten van Chartres, uitgelachen en uitge jouwd door omstanders. Een kerk hof in Indo-China in 1954 waar Vietnamese weduwen en hun kin deren huilen bij de graven van hun omgekomen echtgenoten. Deze, en soortgelijke foto's zijn zonder twijfel Capa's meest krach tige vertellingen. Dat heeft waar schijnlijk van doen met het gege ven dat dergelijke foto's situaties schetsen die veelal niet zo bekend zijn bij een groot publiek. Maar ook heeft dat te maken met de prikkeling die van dergelijke fo to's uitgaat. Op deze foto's speelt de handeling zich steevast ergens buiten de foto af: het vliegtuig en de bommen zijn niet (meer) te zien en ook over hoe de Vietnamese sol daat om het leven is gekomen, tas ten we in het duister. Wat Capa op deze foto's doet is de gevolgen van bepaalde handelingen zichtbaar maken. Je kunt niet meteen zien wat er aan de hand is. Het zijn fo to's die enigszins verwarrén en daarom prikkelen. Capa's grote betrokkenheid komt voort uit een gezonde dosis verstand en gevoel, maar is ook voor een deel terug te brengen op de woelige politieke situatie in de jaren dertig, veertig en de gevolgen daarvan voor zijn eigen loopbaan. gen in modieuze kleding, die Ro bert Doisnèau jaren geleden maak te en in het modeblad Vogue ver schenen, kregen een wel heel apar te behandeling: de werken staan op de grond, afgeschermd door een muur waarin kijkgaten zijn ge maakt. Zo kan de toeschouwer de ze hogere kringen vanuit een sleu telgatpositie beloeren. Voor velen zal deze wijze van presenteren een gruwel zijn. Voor mij is het een gedurfde en geslaag de poging om de vastgeroeste tra dities op dit punt te doorbreken. Na deze tentoonstelling gezien te hebben, realiseer ik me hoe oer saai de meeste grote exposities vorm gegeven worden. De Biënna le van Venetië, de Kunst RAI, Am sterdam Foto, het is overal hetzelf de: grote witgeverfde ruimte met witte schotten om de boel een beetje te breken en de kunstwer ken keurig ingelijst op een rijtje. Arles is nog steeds een must voor iedereen die met fotografie te ma ken heeft, al was het alleen al om de weinig opgeklopte en daardoor ongedwongen sfeer die het moge lijk maakt om met vele anderen van gedachten te wisselen over fo tografie. Maar het gevaar dreigt dat Geboren in Hongarije trekt hij in de jaren twintig naar Berlijn waar hij de universiteit bezoekt. Foto graferen trekt hem echter meer; hij werkt er dan ook een aantal jaren als assistent-fotograaf en camera man. Hij vlucht voor het Duitse ra cisme en gaat werken in Parijs. In 1936 sluit hij zich aan bij de Republikeinen in de Spaanse Bur- geroolog en maakt daar zijn meest dramatische foto's. In 1938 legt hij de Japanse invasie in China vast en als correspondent voor Life, foto grafeerde hij de Tweede Wereld oorlog in Europa. Met collega's waaronder Cartier- Bresson, Rodger, Vandivert en Seymour richt hij in 1946 het foto- bureau 'Magnum Photos' op. Tus sen 1948 en 1950 documenteert hij de moeilijkheden rond de oprich ting van de staat Israël. Vier jaar later, in Indo-China, sterft hij in het harnas. Om een overzichtsfoto te maken van oprukkende troepen klimt hij op een dijk. Een mijn maakt daar een eind aan zijn leven. Evenwicht Foto's zijn registraties waarbij aan de weergegeven realiteit een artistieke meerwaarde wordt toe gevoegd. Foto's die worden ge maakt door fotojournalisten (Capa: „Ik ben geen fotograaf, ik ben jour nalist") zijn meestal weinig of niet artistiek verantwoord. Prioriteiten liggen in deze tak van de fotografie op een heel ander vlak. Welhaast exemplarisch in dit opzicht zijn de het officiële gedeelte verdrinkt in een spectaculaire oppervlakkig heid. Het is de vraag in hoeverre de sponsors hierin een rol spelen. Sponsoring van dit soort groot op- zegette manifestaties is mooi en noodzakelijk, maar wordt beden kelijk op het moment dat er in de programmering rekening wordt gehouden met firmabelangen: het hiervoor beschreven project 'A day in the life of America' is, net als de ze 'Rencontres', met behulp van Kodakgelden gefinancierd. Ook de soirée met de Air-France-foto's is niet geheel toevallig: deze lucht vaartmaatschappij stelde gratis ve le vliegtickets beschikbaar om fo tografen uit diverse werelddelen naar Arles te transporteren. LINDA ROODENBURG. RUDETSKY - De man die gisteren dood is aangetroffen in een huis van popzanger Boy George, was de pianist en tekstdichter Michael Ru- detsky (27) uit New York. Rudets- ky was eerder deze week naar Lon den gevlogen om samen met Geor ge te werken aan nieuw songmate riaal. George noemde hem 'een vriend'. foto's van Capa. Opvallend is dat al zijn foto's zeer symmetrisch zijn opgebouwd. Compositorisch, en dan vooral gelet op de licht-don- kerwerkingen, is er altijd sprake van een perfect evenwicht met het blikpunt, precies in het midden van de afbeelding. - Afgezien daarvan zijnde foto's van Capa ook in technisch opzicht vaak gewoon slecht. Krassen, vlek ken en andere technische manke menten: het deed hem niets. „Ik heb liever een sterke foto met tech nische tekortkomingen, dan omge keerd", moet hij eens hebben ge zegd. Beroemd is het verhaal van de 106 foto's die hij maakte op het strand van Normandië tijdens D- day, 6 juni 1944. De laborant in Pa rijs die de fdto's ontwikkelde ge bruikte een te heet bad. Gevolg was dat er slechts acht foto's de donkere kamer uitkwamen. Die acht foto's hebben - door de slech te technische verwerking - onbe doeld een grauwsluier meegekre gen. Maar merkwaardig genoeg worden de foto's er alleen maar in teressanter door, krijgen een meer waarde die ook Capa niet had voor- Overigens heeft hij de landing bij Normandië slechts heel kort mee gemaakt. Voor de eerste (en trou wens ook de laatste) keer tijdens zijn loopbaan, werd hij - verscho len achter een amfibievoertuig - ongekend bang. Een paar uur na de landing besloot hij dan ook te rug te zwemmen naar het moeder schip. Het heeft hem heel wat jaren gekost voorhij die ervaring had verwerkt. Overleven Het was een ervaring, inherent aan zijn beroep. Het maakt tegelij kertijd ook duidelijk waarom Capa met zoveel vuur - bewondering ook - de menselijke wil om te over leven, de andere kant van de oor log, fotografeerde. Want ook hij moet hebben geweten dat een foto slechts een moment is. Een cveran- derlijk beeld, een vaststaand feit. Terwijl de werkelijkheid doorgaat. Hongersnood in de Sahel, vastgelegd door de Braziliaan Salgado, Overzichtsexpositie Robert Capa (foto Robert Capa)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17