Bert Haanstra maakt een gorilla-drama
Nieuwste film Jos Stelling ook naar Venetië
Gespierde flauwekul
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1986
PAGINA 15
IKIIKIfSSISiVSlil
tïlll
■■■■■■■■■■■■■■■a
■SP ilSlrffTli:
BIOSCOPEN
UTRECHT (GPD) - 'De Wissel
wachter' is net als eerder 'Abel' uit
genodigd voor het festival van Ve
netië, dat op 30 augustus begint.
films van beroemdheden als
Schlöndorff, Zanussi en Monïssey,
regisseurs die bijvoorbeeld ooit
een Gouden Leeuw hebben ge-
Jos Stellings nieuwe film zal daar
gepresenteerd worden in het meest
prominente bijprogramma en be
staat uit belangrijk geachte 'au
teursfilms' die om bijzondere rede
nen niet aan de competitie deelne
men. Vorig jaar omvatte die sectie
Festivaldirecteur Rondi heeft la
ten weten dat hij 'De Wisselwach
ter' graag in de competitie had ver
toond, maar dat de selectie daar
voor al was afgerond. Desondanks
lijkt de film hem dermate belofte
vol, dat hij er een eervolle plaats
voor wilde zoeken in de belangrijk
ste bij-sectie. Overigens zal Stel
ling nog moeten racen om 'De Wis
selwachter' op tijd gereed te krij
gen. Op dit moment is men nog
volop bezig met de geluidsmixage.
'De Wisselwachter' is de tweede
Nederlandse film die zich heeft we
ten te plaatsen voor het op Cannes
na meest prestigieuze filmfestival
ter wereld. Eerder werd 'Abel' ge
selecteerd voor de 'Settimana della
Critica', een bij programma van ze
ven debuutfilms.
Inmiddels zijn een paar titels be
kend geworden van films die wèl
aan de competitie zullen deelne
men: 'Melo' (van Alain Resnais),
'La Puritaine' (Jacques Doillon),
'Round Midnight' (Bertrand Taver-
nier), 'Amorosa' (Mai Zetterling) en
'Storia' (Luigi Comencini). Als slot
film (buiten competitie) is 'Heart-
bum' aangekondigd, waarin Jack
Nicholson en Meryl Streep spelen
onder regie van Mike Nichols.
De jury van Venetië zal dit jaar
worden voorgezeten door schrij
ver-cineast Alain Robbe-Grillet en
verder bestaan uit de filmers Stan
ley Donen, Pal Gabor, Marion Han
sel, Nelson Pereira dos Santos,
Volker Schlöndorff, Alberto Lat-
tuada, Nanni Moretti en Peter Usti-
ARNHEM - Op zoek naar in
het wild levende zogeheten
laagland-gorilla's heeft cineast
Bert Haanstra samen met een
familie pygmeeën enkele we
ken achtereen door de oerwou
den van het Afrikaanse Kame
roen gezworven. Ook al moe
ten er enkele honderden van
deze mensapen in de bijna on
doordringbare jungle leven,
Haanstra heeft er slechts twee
kunnen filmen. Een aantal
waarmee hij desondanks bij
zonder tevreden is. „Voor
zover ik weet, heeft nog nooit
iemand deze dieren in hun
jungle voor de camera gekre
gen".
door
Berrie van Helden
Veel makkelijker heeft de filmer
het dezer dagen in Burgers Dieren
park te Arnhem. Nauwlettend
volgt Haanstra met zijn compag
non daar het gedrag van zeven
laagland-gorilla's die alweer bijna
twee weken verblijven inliet splin
ternieuwe buitenverblijf dat spe
ciaal voor deze mensapen naast het
terratorium van de chimpansees is
gebouwd. Het verblijf wordt mor
gen officieel geopend door premier
Lubbers.
Vriendschap
Haanstra vermaakt zich prima
aan de rand van het gebied van de
gorilla's. Hij ziet mensapen de om
geving verkennen, ravotten, uit bo
men springen en toeschouwers
bang maken. Maar ook is de ci
neast benieuwd hoe de vriend
schap tussen Francois, de leider
van de mensapen en zijn vriendin
Laika zich ontwikkelt.
Inmiddels is Haanstra vier maan
den op pad en onderzoekt hij in
binnen- en buitenland het gedrag
van de laagland-gorilla's. Hij wil
zijn publiek confronteren met een
drama waarin ook de zeven in Bur
gers' verblijvende wezen eén
hoofdrol spelen.
"Als deze dieren een jaar of drie
oud zijn, wordt hun moeder ge
dood. Het vlees wordt door de in
boorlingen gegeten. De wezen wor
Bert Haanstra aan het werk in Burgers Dierenpark.
den opgevoed door i
kele jaren later verkocht. Ze gaan
bijvoorbeeld naar dierentuinen.
Daar komen ze dan vaak terecht in
veel te kleine hokken waar ze nau
welijks bewegingsruimte hebben",
aldus Bert Haanstra.
Eigen voedsel
Een situatie waaraan volgens de
filmer snel een einde moet worden
gemaakt. Maar dan wel op een ma
nier die voor alle betrokken partij
en bevredigend is. „Via deze film
wil ik een pleidooi houden voor het
in leven roepen van een stichting
die in Kameroen een opvangcen
trum op poten zet dat zich ont
fermt over jonge gorilla's. Niet lan
ger moeten die dieren naar de be
woonde wereld worden overge
bracht. Daar horen ze niet thuis.
Gelijktijdig dient men verder te
gaan met het landbouwproject
voor deze mensen. Als de Afrika
nen op die wijze aan hun eigen
voedsel kunnen komen, hoeven ze
niet meer op gorilla's te jagen".
Haanstra: „De gorilla's die op het
ogenblik in Europese dierentuinen
zitten, kun je niet terugsturen. De
ze zouden, zoals bijvoorbeeld in
Arnhem gebeurt, in grotere groe
pen moeten kunnen leven op plaat
sen waar ze daadwerkelijk uit de
voeten kunnen. Als ze zich daar
thuisvoelen en het naar de zin heb
ben, zullen ze zich voortplanten.
En deze jonge mensapen kunnen
dan naar dierentuinen worden ge
bracht".
Haanstra is ervan overtuigd dat
het gorilla-leed in de wereld op de
ze wijze zal worden teruggedron
gen. „Je moet natuurlijk wel realis
tisch blijven. Al drieduizend jaar
jagen de pygmeeën op de gorilla's.
En dat leer je hen niet j
Daarom moet je de inboorlingen
bijvoorbeeld via zo'n opvangcen
trum ook duidelijk maken waarom
ze niet op de dieren dienen te ja
gen. Want voor pygmeeën bete
kent een gorilla geld, voedsel en
oorlog. Naar hun mening is zo'n
aap een vreselijk beest. Jq, logisch
al je deze dieren probeert te van
gen en te doden".
Om te tonen hoe de jacht ge
schiedt, heeft Haanstra zich bij
zo'n expeditie aangesloten. „Want
we willen laten zien wstar die die
ren vandaan komen, hoe ze daar le
ven en op welke manier op hen
wordt gejaagd", aldus de filmer.
„Een complete familie, vader,
moeder en kinderen, trekt dan een
paar weken het oerwoud in. Ze
voeden zich onderweg en slapen in
primitieve hutjes. Overal waar ze
langskomen, worden markeringen
aangebracht omdat ze er anders
van hun leven niet meer uitkomen.
En als zo'n expeditie in de buurt
van de apen komt, zijn de dieren
enorm alert. Ik heb dan ook enorm
veel geluk gehad laagland-gorilla's
in het wild te hebben kunnen
filmen. Volgens mij is dat nog nim
mer gebeurd".
Enorme japen
Als de inboorlingen een gorilla
lokaliseren, volgt volgens Haanstra
een hevig gevecht. „Gelukkig heb
ben wij dat niet waargenomen.
Maar dat het er hard aan toe gaat,
staat vast. Ik heb jagers gezien met
enorme japen in hun vel".
Behalve in Kameroen en in Arn
hem zal de cineast ook gorilla-kolo-
nieën elders filmen. Hij verwacht
volgend jaar maart klaar te zijn. „Ik
ben nu op een leeftijd gekomen dat
ik alleen maar hoef te filmen wat ik
leuk vind. Ik kan alles dus rustig
aan doen", aldus Bert Haanstra.
Op het ogenblik echter is de ci
neast bijna dagelijks in de onmid
dellijke nabijheid van de zeven we
zen in Burgers Dierenpark te vin
den. „Omdat de dieren geen open
terreinen gewend zijn, willen wij
vastleggen hoe ze zich hier gedra
gen", verklaart Haanstra die getui
ge is geweest van enkele unieke ta-
fereeltjes.
„Midden op dit terrein staat een
hutje. Toen de dieren dit de eerste
dag dat ze buiten waren zagen, gin
gen ze direct naar binnen en heeft
niet één bezoeker ook maar één go
rilla gezien. Hierna is een hek om
dit hulje gezet en al snel bleek dat
de leider van de groep zich in die
nieuwe situatie niet erg lekker
voelde. De hele dag erna heeft hij
voor het hek gezeten. En nog
steeds is hij niet helemaal de oude,
maar langzamerhand begint Fran
cois te wennen".
Ook is de maker van tal van die
renfilms weg van het 'scharminkel-
tje', de gorilla met de laagste rang.
„Als dit dier wat te eten krijgt,
wordt het meestal door een andere
aap afgepikt. Soms krijgt ze iets en
geeft ze gelijk een stuk aan een ou
dere gorilla. Op die manier houdt
ze dan toch ook iets voor zichzelf
over".
In tegenstelling tot de chimpan
sees, waarover Haanstra ook een
televisiefilm heeft gemaakt, vindt
hij de gorilla's rustig. „Je hoort ze
nauwelijks. Chimpansees schreeu
wen en krijsen constant".
(OP)NIEUW
'Hot Resort' - vervolg op 'Hot Chili',
Euro, Alphen.
'Iron Eagle' - piloot wordt gegijzeld,
zoon met vliegaspiraties gaat erop af,
City, Katwijk.
BLIJVERS
'Out of Africa' - (mee)slepend liefdes
verhaal in romantisch Afrika, Lido,
Leiden
'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in
meer betekenissen) met Sylvester
Stallone, Lido, Leiden en Euro, Al
phen
'Police Academy III' - de politionele
lolbroeken zijn weer terug in Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Jewel of the Nile' - vervolg op 'Ro
mancing the stone', Lido Leiden en
Euro, Alphen.
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden.
'Teen Wolf - Jongen verandert in
weerwolf, City, Katwijk.
'The Money Pit' - Metropole (456756),
16 jr.
'Sans toit ni loi' - Metropole, 16 jr.
'Harem' - Metropole, 16 jr.
Zomer film cyclus - Metropole, 16 jr.
'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr.
'Cobra' - Odeon, 16 jr.
'America 3000' - Odeon, 16 jr.
'Gandhi' - Odeon, al.
'Erotische flatneurose' - Le Paris
(656402), 18 jr.
'Orgie in New York' - Le Paris, 18 jr.
'Sextherapie' - Le Paris, 18 jr.
SEXFILMS
'Great sexpectations' - Rex, Leiden.
'Emmanuelle IV' - Trianon, Leiden.
'Pikant gevrij in de Alpenwei' - City,
Katwijk.
NACHTFILMS
'A girls best friend' - Rex, Leiden.
'Adverteren doet begeren' - Euro, Al
phen.
'Debby does Palace' - Euro, Alphen.
'Erotic Radio' - Euro, Alphen.
'Cobra' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Top Gun' - Asta (463500), al.
'Karate Kid II' - Asta, al.
'The jewel of the Nile' - Asta, al.
'Police Academy III' - Babylon
(471656), al.
'Out ofAfrica' - Babylon, al.
'Pretty in Pink' - Babylon, al.
'Cobra' - Cineac (630637), 16 jr.
'Hell Camp'- Cineac, 16 jr.
'Highlander', Cineac, 16 jr.
'Police academy III' - Euro
AMSTERDAM
'Police Academy III' - Alfa (278806),
al.
'After hours' - Alfa, al.
The jewel of the Nile' - Alfa, al.
'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr.
'Gandhi' - Alhambra (233192), al.
'Ginger Fred' - Alhambra, al.
Top Gun' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Police Pretty in pink' - Cinerama, al.
•Karate Kid II' - Calypso (266227/
234876), al.
'3 mannen en een wieg' - Calypso, al.
'Schoolmeisjes met intieme wensen' -
Centraal (248933), 18 jr.
•America 3000' - Cineac, (243639), 16
jr.
'The Coca-Cola Kid' - Cinecenter,
(236615) 16 jr. 1
'My beautiful Laundrette' - Cinecen
ter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
•Witness' - Cinecenter, 12. jr.
•Out ofAfrica' - Cinema (151243), al.
'Top Gun' - Cinema, al.
'Harem' - City (234579), 12 jr.
'Runaway Train* - City, 16 jr.
The hitcher'- City, 16 jr.
'Cobra'- City, 16 jr.
'Hotresort' - City, 16 jr.
'Short Circuit' - City, a.l.
'Hell Camp' - City, 16 jr.
'Oblomow' - Kriterion, (231708), 16 jr.
'Lolita', - Kriterion, 16 jr.
'Suzie superstar deel II' - Parisien
(248933), 18 jr.
Filmzomer '86 - The Movies (245790),
16 jr.
•Abel' - Tuschinski (262633), al.
'Cobra' - Tuschinski, 12 jr.
'Highlander' - Tuschinski, 16 jr.
'The Money Pit' - Tuschinski, al.
'Brimstone and Treacle' - Tuschinski,
16 jr.
'Absolute beginners' - Tuschinski, al.
'Out of Africa' - De Uitkijk (237460),
al.
TELEVISIE
De VPRO heeft haar uitzending
komende zondag op Nederland 2
geheel in het teken van de film
staan. Om 22.32 uur de laatste
film in de reeks rond de actrice
Louise Brooks: 'Prix de Beauté'.
Haar stem is in deze Franstalige
film ingesproken. Ze speelt een
jonge typiste die tegen de wil van
haar vriend meedoet en aan een
schoonheidswedstrijd. Ze wint.
Daaraan voorafgaand het eer
ste deel van 'I love dollars', de
laatste documentaire van Johan
van der Keuken. De film ging op
het laatste filmfestival van Rot
terdam in première. Van der
Keuken gaat op zoek naar de
wortels van het kapitalisme. Hij
filmde op de beurs van New
York, in de sloppenwijken van
die stad en bankgebouwen in
Geneve (21.40 uur).
Om 20.47 uur 'Basileus Quar
tet', oorspronkelijk een tv-film,
maar hier eerst in de filmhuizen
uitgebracht. Ook dit verhaal
wordt in drie afleveringen uitge
zonden. De vier bejharde leden
van het muziekgezelschap zijn
uit elkaar gegroeid en als één van
hen overlijdt, lijkt dat het einde
van het Basileus Quartet. Een
jonge ambitieuze violist treedt
toe tot het gezelschap en dat ver
andert vele zaken.
Deielfde avond op België 1
'The pursuit of D.B. Cooper'.
Het is de waar gebeurde geschie
denis van een vliegtuigkaper die
met buitgemaakt geld het toestel
aan een parachute verlaat. Van
de man is nooit meer wat verno-
In 'Macaroni' van Ettore Scola
bezoekt een Amerikaanse zaken
man (Jack Lemmon) na veertig
jaar het Italiaanse plaatsje waar
hij tijdens de oorlog gelegerd
was. Hij ontmoet de broer (Mar
cello Mastroianni) van het meisje
op wie hij toen verliefd was. De
ze komedie is vanavond en mor
genavond in het Kijkhuis te zien.
(19.30 en 21.45 uur).
Op deze avonden wordt hier
ook 'Manhattan' van Woody Al
len vertoond, een tragi-komedie
die zich afspeelt in het wereldje
van Newyprkse intellectuelen
(20.00 en 22.15 uur).
Dinsdag en woensdag gaat 'La
Historia Oficial' draaien over
men, maar Treat Williams roept
hem in deze film van Roger Spot-
tiswoode in herinnering (20.35
uur).
Een avond eerder kan er ge
zwijmeld worden bij 'American
Gigolo'. Richard Gere verwent
tegen betaling vrouwen en
maakt de fout geïnteresseerd te
raken in een senatorsvrouw
(Lauren Hutton). Dat brengt hem
in grote problemen (21.55 uur,
Nederland 1).
Alain Resnais is geen eenvou
dig verteller en 'La vie est un ro
man' is zeker niet zijn meest toe
gankelijke film. Hij vertelt door
elkaar drie verschillende verha
len die zich in hetzelfde kasteel
afspelen, maar elk een apart gen
re film symboliseren. Het kasteel
is aanvankelijk een 'tempel van
het geluk' en de eigenaar, een rij
ke graaf, experimenteert met
drugs. Het kasteel doet in een la
tere periode dienst als congresin
stituut. Hoofdrollen van Vittorio
Gassman en Geraldine Chaplin.
Woensdag, Duitsland 2, 22.40
uur.
'Callan' is een Engelse spiona-
gefilm uit 1974, gebaseerd op een
oude tv-serie. Callan (Edward
Woodward) is een voormalig ge
heim agent die een aanbod krijgt
om weer terug te keren bij de
dienst. Maar eerst moet hij een
onbetrouwbare Duitser ver
moorden. Hij wordt tegenge
werkt door een collega en dan
blijkt de opdracht niet helemaal
pluis te zijn (20.20 uur, België 1,
vrijdag).
een Argentijnse vrouw, ge
trouwd met een generaal. Zij
komt erachter dat haar geadop
teerde baby het kind is van een
vermoorde politieke gevangene
((19.30 en 21.45 uur). Deze film is
opnieuw volgende week donder
dag te zien. Dinsdag draait hier
tevens 'The Border' van Tony
Richardson met Jack Nicholson
en Harvey Keitel over de corrup
tie van de grenspolitie aan de
Amerikaans-Mexicaanse grens
(20.00 en 22.15 uur).
Woensdag wordt 'Dood in Ve
netië' met Dirk Bogarde ver
toond (20.00 en 22.30).
Donderdag gaat 'Dr. Strange-
love' draaien (20.00 en 22.15 uur).
FILMS OP VIDEO
In de videobranche wordt, net
als in de meeste andere markt
sectoren, gezocht naar gaten in
de markt. Desnoods worden die
gaten gemaakt. Door VRS-video
Room Service BV onder meer
dat een tydgaatje denkt te heb
ben gevonden. Het label Video
EÏcclusief brengt geen films van
anderhalf of twee uur, maar van
Twee cassettes gaan in een
dubbeldikke doos en ik moet
zeggen, als je er een stuk of wat
naast elkaar hebt staan dan zit je
er met ontzag naar te kijken. Ik
kan me voorstellen dat die Sta-
tenbijbeldikke gevallen in een
videotheek niet ongemerkt aan
de klanten voorbij zullen gaan.
En dat is natuurlijk de bedoe
ling. Een film van vier uur kan
op een band van vier uur, daar
zijn die dingen voor, maar dan
oogt het minder. VRS koos voor
de dubbele cassette en het zal ze
aan aandacht niet ontbreken.
Maar als je bent uitgekeken op
de doos dan begin je toch ook
een keer aan de film. En dan
komt de vraag: zijn er eigenlijk
wel voldoende films om een dub
beldik Video Exclusief-label in
stand te kunnen houden. Wat
speelfilms betreft maak je het
niet lang. De meeste lange bio
scoopfilms worden gemaakt
door grote maatschappijen die
de videorechten zelf houden of
verkopen aan distributeurs die
door contracten aan hen zijn ge
bonden. Bovendien is het aantal
speelfilms van vier uur gering.
Wie naar lange films zoekt,
komt vrijwel automatisch uit bij
de korte, voor televisie gemaak
te, series. En daar lijkt Video Ex
clusief het ook van te moeten
hebben. Dit heeft bovendien het
voordeel dat tv-films, als de re
gisseur en de cameraman hun
vak tenminste kennen, zo zijn
opgenomen dat rekening is ge
houden met de helderheid van
het beeld. In de bioscoop zie je
veel werken met scènes die zo
donker zijn dat je blij bent als je
kunt zien dat er tenminste iets
beweegt. Van die films blijft op
video niets over. Een goed voor'
beeld is het recent uitgekomen
'Cobra' met Sylvester Stalloné.
Als u van het genre houdt moet
u naar de bioscoop, want de film
bevat zoveel nachtscènes dat er
op video absoluut niets van over
blijft, zeker niet als je ziet hoe
veel kwaliteitsverlies er bij het
overzetten op cassettes vaak op
treedt. Het spijt me het te moe
ten zeggen, mapr als er iets is dat
een snelle opmars van de vi-
deoverhuurfilrn remt dan is het
wel de kwaliteit. Vaak zie ik vi
deofilms waar een grauwsluier
over lijkt te hangen. Minstens
één op de drie films is kwalitatief
onder de maat. Dat geldt voor al
le distributeurs.
Cassettes met een perfect
beeld zijn dungezaaid. Er wor
den gewoon te veel kopieën ge
maakt en de kwaliteitscontrole is
onvoldoende. Bij een film van
anderhalf uur is dat hinderlijk,
maar bij een film van vier uur is
het dodelijk. Bovendien valt het
erg op als je een film op twee cas
settes zet en het beeld op casset
te één is veel beter dan dat op
cassette twee.
Dit overkwam me bij het kij
ken naar 'Taboo American Sty
le', een pornofilm met ëen ver
haal dat geleend zou kunnen zijn
van 'Dallas' of 'Dynasty', alleen
gaan de acteurs op volle kracht
door waar de spelers van 'Dallas'
ophouden. Het verhaal zit aardig
in elkaar, zeker als je het als per
siflage ziet. De zes 'pornoscars'
lijken me verdiend, maar als er
één genre is, waarbij het beeld
loepzuiver moet zijn dan is het
wel het blootgenre.
Beter is de kwaliteit van 'Wild
Times', een heel aardige weerga
ve van Brian Garfields verhaal
door Richard Compton over een
rondzwervende cowboy die via
scherpschutterstoernooien en de
mallotigheid van een derderangs
schrijver beroemd wordt en in
een wild west-circus belandt.
Goede rollen van Sam Elliott, Ti
mothy Scott en veteraan Pat
Hingle.
Onevenwichtig, maar door zijn
actuele achtergrond aardig, is
'Atlanta Child Murders' van
John Erman met James Earl Jo
nes, Jason Robards en Martin
Sheen. De film gaat over de tien
tallen moorden op kinderen die
vijf jaar geleden in Atlanta
plaatshadden. Er werd een inwo
ner gearresteerd, maar of hij de
moordenaar was werd nooit dui
delijk.
Kelly McGillis en Tom Cruise in 'Top Gun'.
krijgt in de theaters en daarbij zal
het opgeklopte 'Top Gun' dan da-
Top Gunregie Tony Scott; hoofdrol- nig verbleken, om nu toch maar
len: Tom Cruise, Kelly McGillis en An- eens de vergelijking tussen golden
thony Edwards; theater: Lido, Leiden, delicious en goudreinetten te ma
ken. De positieve punten die zo-
ëven zijn genoemd, gaan voor 'Top
Gun' niet op.
Films vergelijken is behalve ge
vaarlijk ook tamelijk zinloos. De Het verhaal van üjkt uitgespuwd
verschillen zijn altijd groter dan de door een computer, waarin alle
verwantschap en bovendien: het denkbare filmclichés zijn gestopt,
bestaan van de' ene film staat dat De spectaculaire scènes met de ge-
van de ander in principe niet in de vechtsvliegtuigen en het charman-
weg. te spel van Anthony Edwards als
Goose vormen het enige waarde-
Maar bij het zien van 'Top Gun' volle van deze film. Emoties gaan
gingen mijn gedachten geregeld verborgen achter reflecterende
naar'The Right StuffEen film die zonnebrillen, het heldendom is
een paar jaar geleden goed genoeg breedgeschouderde flauwekul,
was voor een paar Oscars, maar
niet goed genoeg voor de Neder- De (bij)naam 'Top Gun' slaat op
landse bioscopen. Wie de verfil- een elite-opleiding voor marinepi-
ming van het boek van Tom Wolfe loten. Tom Cruise speelt Maverick,
wilde zien, moest via een videocas- een branie-achtige jongen en één
sette genoegen nemen met de be- van de allerbesten. Dat is echter
grenzingen van het tv-scherm. £n met voldoende, want in het kli-
zelfs daarbij was de heroïek en maat van 'Top Gun' telt alleen dé
romantiek van de Amerikaanse allerbeste. Dus zijn we ruim ander-
lucht- en ruimtevaart spannend en half uur getuige van een competi-
ontroerend tegelijk. tie, waarbij de centrale vraag is of
Maverick wel uit the right stuff is
Er is nog alijd sprake van dat gesneden.
'The Right Stuff toch een kans BART JUNGMANN