Mary Dresselhuys viert verjaardag op het toneel Met Leen Jongewaard in door Paul Haenen te schrijven stuk tv. 'Koopman van Venetië' in de ban Aantrekkelijke 'Romeo en Julia' Doek Panorama Mesdag moet worden gerestaureerd KUNST AMSTERDAM/GRONINGEN (GPD) - In januari 1987 wordt de actrice Mary Dresselhuys 80 jaar. Dat wordt gevierd. En hoe. Ze krijgt (uiteraard) de hoofdrol in een nieuw stuk. Het wordt zoals het nu lijkt een produktie met verrassin gen. Commercieel-publicitair wordt het nieuwe stuk met de grande ve dette Mary Dresselhuys op voor hand sterk verkocht. Mede op haar verzoek is Paul Haenen (oftewel Margreet Dolman) aangetrokken als schrijver. Voor Haenen is dat geen onbekend ambacht.. Hij ac teert niet alleen in zijn eigen thea ter-programma's, maar schreef boeken en enkele toneelstukken voor andere gezelschappen. Aan spektakel geen gebrek: de première is op de veijaardag van mevrouw Dresselhuys, Berend Boudewyn (dan al een hele tijd vertrokken als directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg) gaat het blijspel regisseren en in de rolbezetting treft men onder ande ren Leen Jonge waard en Petra La- seur aan. Leen Jongewaard heeft bijna twee jaar niet gespeeld. De 59-jari- ge acteur moest zich het vorig jaar totaal overspannen terugtrekken uit de musical Ping Ping en werd toen in allerijl vervangen door Joop Doderer. In het wereldje vreesden velen dat hij niet terug zou keren op de planken. Dat valt gelukkig mee. Het herstel is langzaam, maar voor spoedig verlopen en Leen Jonge waard durft de last van een grote rol en de druk van een vol speelsei- Hij is al ruim dertig jaar aan het toneel en een van de veelzijdigste artiesten van het land. Cabaret, hoorspel, radiowerk, regie, televi- sie- en filmdrama, series, grammo foonplaten, het grote toneel, musi cal, hij heeft al deze disciplines beoefend. Leen Jongewaard slaagt er altijd in om op te vallen, wat hy ook doet. Van het ogenschijnlijk onbelang rijkste rolletje weet hij iets te ma ken, ook al omdat hij als door kneed vakman elke rol naar zich toe haalt en als het ware op zijn lijf zet. Zijn eerste musical was Heer lijk duurt het langst (met de ijzeren song Op een mooie Pinksterdag), ruim twintig jaar geleden. Daarna volgden nog vier musicals, maar de meeste bekendheid verwierf Leen Jongewaard door de drie theater shows met Robert Long tussen 1979 en 1984. Jongewaard kreeg de Johan Kaart- en de Albert van Dalsum- prijs en werd tot twee keer toe on derscheiden met de Televizierring. Velen bewaren dierbare herinne ringen aan televisie-series als Ja zuster, nee zuster (1968) en Het schaep met vijf poten (1970). Petra Laseur is een dochter uit het huwelijk van Mary Dressel huys en wijlen Cees Laseur, de to neelspeler. Ze heeft zelden met haar moeder in één stuk gestaan. Dat gaat nu dus weer eens gebeu ren. De laatste keer was ongeveer tien jaar terug, toen ze samen te zien waren in Majoor Barbara van George Bernard Shaw bij het Pu- bliekstheater. Mary Dresselhuys koos voor haar rollen de laatste jaren altijd werk van buitenlandse acteurs, waarna ze zich zelf aan de vertaling zette en er ook meestal in slaagde op die manier het stuk nog iets meer naar haar hand te zetten. DINSDAG 29 JULI 1986 D Leen Jongewaard TTriiwnr- n WJUMWJIIHKiflj Mary Dresselhuys WASHINGTON - De beroemde pianist Wladimir Horowitz is gisteren in het Witte Huis onderscheiden met de Vrijheidsmedaille. Onder het toeziend oog van Amerika's president hing Nancy Reagan hem de bij deze onder scheiding behorende versierselen om. President Reagan prees de pianist voor diens 'pelgrimstocht voor de vrede' tijdens zijn laatste concerttournee door de Sowjet-Unie (foto ANP) DEN HAAG - Het befaamde Panorama Mesdag is broodnodig aan restauratie toe. Directeur P. A. Zoetmulder van het museum aan de Zee straat verwacht dat de opknapbeurt van het doek tenminste drie miljoen gulden gaat kosten. Het doek is door ouderdom zo ernstig verzwakt dat de kans op scheuring er alleen maar groter op wordt, wanneer niet tijdig wordt ingegrepen. De restauratiewerkzaamheden kunnen echter pas be ginnen als er voldoende geld beschikbaar is. Vandaar dat er na de vakan tieperiode wordt begonnen met een fondsenwervingsactie. Behalve van het ministerie van wvc wil men geld zien los te krijgen van bedrijfsleven. Op de foto directeur Zoetmulder voor een deel van het doek. (foto Anefo) TORONTO (AP) - Een school in de Canadese stad Kitchener in Ontario heeft de Koopman van Venetië van William Shakespea re voorlopig tot verboden litera tuur verklaard. Aanleiding voor deze ban zijn incidenten na be handeling van het drama rond de joodse geldschieter Shylock in de klas, waarbij joodse leerlin gen met munten werden be stookt en swastika's werden ge tekend op de schoolbanken. Na een klacht van ouders werd het werk voorlopig verboden in afwachting van een besluit door de autoriteiten of het werk als anti-semitisch moet worden be stempeld. De beslissing wordt zowel toe gejuicht als verworpen. De ac teur John Neville, tevens artis tiek leider van het Shakespeare Festival in het Canadese Strat ford zei: 'ik vind het belachelijk dat na 400 jaar dit stuk wordt ver boden'. De joodse geleerde W. Gunther Plaut uit Toronto beweerde ech ter dat het stuk al lang naar een vaste plek op de boekenplank was verwezen, als het niet van de hand van de toneelschrijver uit Stratford on Avon was. In een artikel in de krant To ronto Globe and Mail erkent Plaut dat Shakespeare Shylock het gedenkwaardige pleidooi voor tolerantie laat zeggen: 'Ik ben een jood. Heeft een jood geen handen, organen, diepgang, gevoelens, affecties, passie?' 'Maar deze woorden vormen nauwelijks een tegenwicht voor de overweldigende drijfkracht van het stuk, waarbij de jood wordt afgeschilderd als een, in principe, gierige, overtuigde an- 'Romeo en Julia' van W. Shakespea re door Stichting Pier 7. Met: Arlène Hoornweg, Steflan Haans, Ben Woel- tjes, Marièlle van de Griendt, Anne- marie van der Tooien, Guus van Weelden e.v.a. Regie: Ria van Meurs. Muziek: Paul van Brugge. Decor: Bernard Winsemius. Gezien op 27 ju li in een tent in Rotterdam. Aldaar nog dagelijks (behalve 's maandags) tot en met 31 augustus te zien. Aan vang 21.30 uur. ROTTERDAM - Wanneer je een willekeurige groep mensen vijf stukken van Shakespeare laat opnoemen, zullen ze vrijwel ze ker 'Romeo en Julia' vermelden. Per slot van rekening is de tragi sche liefde van dit jonge paar in de loop der eeuwen spreekwoor delijk geworden. Dit drama is de komende weken als zomerthea- terprojekt in Rotterdam te zien; in een circustent op een terrein schuin tegenover het Centraal Station, nabij De Doelen. Het is een initiatief van de Stichting 'Pier 7 Theaterveroorzakers', die hiermee haar eerste projekt pre senteert. Twee families in Verona, de Montagues en Capulets, voeren al generaties lang met elkaar een verbeten strijd. De herhaalde malen uitgesproken proloog roept de bezoekers deze beroem de familievete in herinnering bij het betreden van de tent, waarin een intieme toneelruimte met een vrij breed podium is opge steld. Al bij de eerste ontmoeting ontvlamt de grote liefde van Ro meo en Julia - alleen moet deze liefde wel tragisch eindigen, om dat zij beiden kinderen van de in strijd levende families zijn. Re gisseuse Ria van Meurs heeft de ze externe factor, die tot de tragi sche gebeurtenissen leidt, de 'Dynasty-onderlaag' van het stuk genoemd. Volgens de toelichting wil zij vooral laten zien, hoe de hopeloze liefde van deze twee kinderen kapot gaat aan de so ciale structuur, aan de conven ties en de hypocrisie van de ou deren. Dat is een alleszins aanvaard bare opvatting, die echter niet zo Ondanks onvolkomenheden Julia (Arlène Hoornweg) wordt door haar ouders (Ben Woeltjes en Marièlle van de Griendt) toe gesproken. (foto PR) gemakkelijk in concrete theater taal om te zetten is. Toch heeft men daartoe een boeiende po ging ondernomen. Het is bijvoor beeld goed gelukt in de slotscè ne; zelfs na de verzoening blijven de beide familievaders kempha nen, die in een soort 'goedheid' tegen elkaar opbieden. In de ontmoetingen tussen Ju lia en Romeo lijkt behoorlijk te zijn geschrapt. Met het oog op de thematiek is aan het gebeuren om hen heen extra aandacht be steed. De eerste kennismaking bijvoorbeeld verloopt zonder woorden; we zien het paar slechts samen dansend temid den van feestgangers. Ook de fa meuze balkonscène is (zonder balkon) vrij sober gehouden. Die soberheid keert terug in de strakke vorm van het decor. Het podium is leeg. Er zijn slechts enkele witte doeken gespannen en er is een gedeeltelijke verho ging. Natuurlijk wil men daar mee het tijdloze karakter van het gegeven accentueren. De niet- tijdgebonden kostumering moet daartoe eveneens bijdragen, wat echter minder overtuigend is ge lukt. In het bonte geheel had toch wel wat meer lijn aange bracht kunnen worden. Nu lijkt willekeur te overheersen en soms zelfs merkwaardige accen ten te zetten. De voedster verwordt door haar uitmonstering noodzakelijk tot een karikatuur. Broeder Lo renzo was in een traditionele Franciscaner pij zonder 'Vieze Man'-associaties beter tot zijn recht gekomen. De kleding van Romeo en Julia had beter op el kaar afgestemd moeten zijn: Ju lia kan in haar jurkje zo naar jaarlijkse galabal van school, ter wijl de kledij van Romeo eerder negentiende-eeuws aandoet. De live gespeelde muziek le vert een wezenlijke bijdrage, doordat het stemmingsbepalend is en een belangrijk verbindings element vormt voor de in elkaar overlopende scènes. Omdat de spektakelscènes met acrobatiek en vechten niet echt een harmo nieus geheel vormen met de an dere scènes, was dat ook wel no dig. Misschien hadden de spel- prestaties nog wat meer op een lijn gebracht kunnen worden, al is zoiets makkelijker gezegd dan gedaan. Dat alles neemt echter niet weg, dat 'Romeo en Julia' een aantrekkelijke voorstelling is geworden - met een treffende typecasting van de beide jonge geliefden. WIJNAND ZEILSTRA ti-christ die tot vermaak van het publiek zijn verdiende loon krijgt,' aldus Plaut. In het stuk leent Shylock geld aan Antonio en eist een hoeveel heid vlees als Antonio zijn ver plichtingen niet na kan komen. Aan het slot gaat Shylocks doch ter er vandoor met een vriend van Antonio en het vermogen van de geldschieter wordt door een rechter in beslag genomen. Geleerden houden zich al sinds jaar en dag bezig met vraag of Shakespeare anti-semiet was of niet in een tijd dat er nauwe lijks joden in Engeland woon den, of dat het stuk slechts be doeld was om fanatisme en on verdraagzaamheid aan de kaak te stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 14