'Ze willen graag dat ik mezelf blijf •Sr, 'Leuk om eens niet mezelf te spelen' Richard Burtons dochter Kate in 'Ellis Island' Joan Armatrading jubileert met tiende elpee Herman van Veen terug met nieuwe theatershow l Herman van sells; Alien TA, jo.! fii ZATERDAG 12 JULI 1986 KUNST PAGINA 23 Kate Burton: 'Net als mijn vader wil ik altijd het beste'. BUSSUM (GPD) - Tegen de ach tergrond van het eeuwfeest van het vrijheidsbeeld loopt bij de TROS op het ogenblik de serie 'Ellis Is land'. Deze serie vertelt het verhaal van een groep immigranten die aan het begin van deze eeuw in New York aankomt. Achteraf bleek de serie nog een aparte waarde te heb ben, omdat Richard Burton hierin zijn laatste rol speelde. Twee we ken na het einde van de opnamen stierf hij aan de gevolgen van een beroerte. In de serie maakt Burtons doch ter Kate haar debuut voor de came ra's. Samen met haar man was Ka- te dezer dagen even in Nederland. Alhoewel ze 's morgens pas uit Los Angeles is aangekomen en slechts vier uur heeft geslapen, wil Kate Burton de pers toch te woord staan en laat ze zich gewillig van alle kanten fotograferen. „Ik denk dat het belangrijk is om een goede re latie met de pers te onderhouden en te laten merken dat je het leuk vindt om met ze te praten", vertelt ze. „Kijk maar naar mijn vader. De pers lag altijd op de loer om hem op iets te betrappen, maar ze von den hem allemaal aardig". De 28-jarige Kate is Richard Bur tons eerste dochter uit zijn eerste huwelijk. Toen zij vijfjaar was, gin gen haar ouders uit elkaar en ging Kate met haar moeder, Sybil Wil liams, in New York wonen. „Mijn vader zag ik ongeveer drie keer per jaar. Meestal tijdens vakanties. Mijn jeugd is heel normaal ge weest. Ik heb altijd in New York gewoond en altijd op dezelfde school gezeten. Dus niet zoals som mige kinderen van filmsterren, die heel de wereld rondreizen". Na de middelbare school ging Kate Burton naar de Brown Uni versity op Road Island. Haar hoofdvakken waren, geschiedenis en Russisch. Aanvankelijk was het de bedoeling dat ze diplomaat zou worden. Kate: „Naast het studeren heb ik echter altijd veel geacteerd. Op een gegeven moment besloot ik dat ik daarmee verder wilde. Ik meldde mij aan bij toneelscholen en werd toen aangenomen bij Yale, een van de beste scholen in Ameri ka". Na een driejarige opleiding slaagde ze glansrijk voor het exa men. Nog dezelfde dag kreeg zij een rol op Broadway aangeboden. Kate Burton maakte haar debuut met George C. Scott in 'Present Laughter'. Verder speelde ze ook nog in Alice in Wonderland'. Twee jaar geleden werd ze als eerste gevraagd voor een rol in de serie 'Ellis Island'. „Ik kreeg de rol inderdaad aangeboden nog voor dat mijn vader werd gevraagd. Vol gens mij hadden de producers deze combinatie allang in hun achter hoofd zitten. Ze dachten natuur lijk: we vragen eerst Kate en dan doet Richard ook wel mee. Maar mijn vader weigerde de rol aanvan kelijk. We vonden het eigenlijk al lebei niet zo'n goed idee. De men sen zouden natuurlijk zeggen dat Richard zijn dochter een beetje helpt met haar carrière". Richard Burton stemde, toen zijn salaris aanzienlijk verhoogd werd, toch in. Zijn dochter: „We realiseerden ons ook dat we er een heleboel plezier aan zouden bele ven. Achteraf ben ik helemaal blij dat we dit gedaan hebbtn, temeer omdat hij twee weken na de opna men is overleden". Vanessa De rol van de norse en zwaar moedige Vanessa Ogden in 'Ellis Island' lijkt de goedlachse en vriendelijke Kate niet op het lijf ge schreven. Toch vond ze het interes sant om deze rol te spelen. „Ik heb op het toneel een heleboel jonge meisjes gespeeld, maar nog nooit een karakter als dat van Vanessa. Af en toe was het wel moeilijk om je goed in te leven, maar ik vond het toch leuk om eens niet mezelf te spelen. „Vanessa is een heel ander type dan ik. Ze heeft geen zelfvertrou wen. Ik wil niet zeggen dat ik veel zelfvertrouwen heb, maar in elk ge val meer dan Vanessa. Ze is het klassieke cliché van het rijke meis je dat op te veel goede scholen heeft gezeten en te veel geld heeft. Daardoor is ze nooit zelfstandig ge worden. Dat is het grootste ver schil met mijzelf, denk ik. Al vanaf mijn jeugd heb ik geleerd zelfstan dig te zijn. Ik streef ook altijd naar perfectie. Net als mijn vader wil ik altijd het beste". Na 'Ellis Island' speelde Kate nog een rol in de serie 'Evergreen', die nog niet in ons land te zien is geweest. Ook daarin staan de im migranten die in het begin van de ze eeuw naar Amerika kwamen centraal. „Dit maal speel ik een vriendelijk meisje, dat verliefd wordt op een joodse jongen. Ik krijg in de film een Romeo en Ju- lia-achtige romance". „'Evergreen' is echter van een veel betere kwaliteit dan 'Ellis Is land'. Weet je wat het met Ellis is? Het is ie veel een televisieserie, te veel geromantiseerd. Thomas en Jack hebben binnen twee maan den succes in hun nieuwe vader land. In werkelijkheid was het alle maal veel en veel zwaarder. Er zijn series en films gemaakt die de pro blemen van de immigranten veel beter weergaven. Bijvoorbeeld het begin van 'The Godfather II". Intussen heeft Kate ook haar de- buut gemaakt in een speelfilm. „De titel is 'Big trouble in little China' en hij wordt geregisseerd door John Carpenter, die onder meer 'The Thing' en 'Halloween' heeft gemaakt. Verder speelt Kurt Russell mee. Ik speel een verslag geefster en er komen veel griezelef fecten in voor. Het is niet echt een artistiek verhaal. Ik denk dat de film hier in de herfst uitkomt", al dus Kate Burton. „We zijn net klaar met de opna men van de televisiefilm 'De Ne gerhut van Oom Tom', naar het be kende boek", vervolgt ze. „Ik speel de rol van Ophelia, de nicht uit het Noorden. De opnamen werden ge maakt in Mississippi. Ik vond het geweldig leuk om eens in het Zuiden te komen, maar ik schrok wel toen ik er achter kwam dat De Negerhut van Oom Tom eigenlijk nog heel actueel is. Ze noemen de zwarten daar nog steeds 'Nikkers', iets wat je in het Noorden nooit zult horen". Behalve met acteren, houdt Kate zich ook met andere zaken bezig. Lezen is een van haar grootste hob by's en ze heeft een grote interesse in de politiek. Vreselijk Van Amerika moet Kate, die nog steeds de Engelse nationaliteit heeft, toch niet veel hebben. „Wat over het algemeen op de Ameri kaanse televisie verschijnt, is echt vreselijk: goedkope komedies en politieseries. Dan is de Europese televisie toch heel wat beter. Je mag in Amerika ook niet falen. Al leen het beste is belangrijk. Ik noem dat 'de gouden-medaille- mentaliteit'. Ik heb een keer een ar tikel gelezen over een zwemster die acht zilveren medailles op de Olympische Spelen had gewon nen. Daarin stond dat het zo jam mer voor haar was dat het geen gouden waren. Belachelijk, alleen omdat een Oostduitse meisje iets beter was". BUSSUM/AMSTERDAM (GPD) - Zo vlak voor het zomerreces drogen de nieu we platenreleases geleide lijk op, maar Joan Arma trading is één van de ar tiesten die direct na de zo mer (in september) op tour nee komt, en dus kwam haar tiende elpee, Sleight of Hand nog deze maand uit. De 35-jarige Britse zan geres en songschrijfster heeft op deze plaat de le thargie van vorige elpees als The Key of Secret Se crets van zich af weten te schudden. Bovendien maakt ze op Sleight of Hand een verdienstelijk debuut als producer en leadgitariste. door John Oomkes Zo gek veel zwarte vrouwen die een vooraanstaande positie in de popmuziek innemen zijn er niet, zeker niet buiten de soulmuziek of disco. Armatrading neemt dan ook al sinds 1974 een volstrekt unieke positie in. „Ik heb een zwarte huidskleur, maar ik opereer niet binnen de genres die normaliter met zwarte muziek worden aange duid. Als ik zo om my heen kijk dan zie je dat zwarten steeds meer geintegreerd raken in gemengd sa mengestelde bands, die dan ook niet nadrukkelijk zwarte muziek spelen, en dan raken zij vanzelf geaccepteerd. Mijn muziek wordt geaccepteerd omdat het gewoon muziek is. Er is geen enkel element meer dat verwijst naar zwarte mu ziek". Racisme Ze zit op haar gemak op een bankstel in een snikheet, vijf ster ren tellend Bussums hotel. Een lo- katie die typeert hoezeer Armatra ding een succesvolle carrière heeft opgebouwd. Ze lykt ook in die zin een enkeüng. Op het moment dat we praten meldt het Britse muziek blad NME dat racisme nog steeds op de achtergrond meespeelt in de muziekindustrie; voor zwarte ar tiesten zijn de mogelijkheden om zich te ontplooien aantoonbaar ge ringer. Armatrading is het niet met die stelling eens. „Racisme kom je in de muziekindustrie nauwelijks te gen; tenminste, ik kom het niet te gen. Ik denk dat mijn platenmaat schappij, A&M, zich alleen heeft laten leiden door het inhoudelijk gewicht van de muziek, niet door de persoon die die muziek schrijft en uitvoert. Een band als The Poli ce laat zich natuurlijk veel meer le nen voor marketing dan ik, omdat ze bestaat uit mannen met een jeugdig appeal". Blond haar „Ik wil niet suggereren dat man nen zich daar überhaupt beter voor lenen dan vrouwen, maar een be paald type mannen wél, net zoals een bepaald type attractieve vrouw. Appeal, schoonheid, uit straling; het gebeurt nogal eens dat ze niet eens hoeven te kunnen zin gen. Zowel het image als het pro- dukt zijn belangrijk in de muziek industrie; bij mij laat alleen het produkt - de muziek zelf - zich ver kopen". Toch is juist het individualisme van Armatrading opvallend. Goed beschouwd heeft ze haar carrière kunnen maken zonder dat haar vrouw-zijn, haar zwarte huidskleur of haar homoseksualiteit haar daarbij noemenswaardig gehin derd hebben. Enigszins geïrri teerd: „Ik zou het makkelijker heb ben met blond haar, natuurlijk. Een bepaald type vrouw showt haar benen, trekt prikkelende kle ding aan, maar ik ben nu eenmaal niet zo". „Het is allemaal afhankelijk van de vraag waartoe je bereid bent. En dat hangt weer van je persoonlijk heid en van je muziek af. Je kunt van alles een probleem maken; en daar geloof ik absoluut niet in. Ik ben me niet bewust van enige vorm van marketing voor zover die met mijn werk van doen heeft. Ik denk dat ik mijn carrière heb ge bouwd alleen op basis van een mu zikale integriteit - dat kan kenne lijk nog steeds. A&M wil van Joan Armatrading geen Tina Turner ma ken; ze willen graag dat ik mezelf blijf' Stille vrouw - Je bent wel veranderd in die zin dat je je schuwheid hebt ingeruild tegen een zeker zelfvertrouwen. Op het podium entertain je het publiek Joan Armatrading: „Succes en erkenning bezorgen je na verloop van tijd het noodzakelijke zelfver trouwen. Ik ben in wezen een heel stille vrouw. En hoewel ik er een hekel aan heb dat anderen van my zeggen dat ik verlegen ben,-is dat zo. Maar, het verschil tussen nu en vroeger is zeer aanzienlijk. Vroeger moesten anderen het gesprek aan de gang houden. Maar hoe meer fans je krijgt, hoe meer je beseft datje tegen ze moet praten. Als zij naar jou toekomen, zijn zij dege nen die stil en verlegen zijn". „Daardoor ben ik meer naar bui ten getreden. Op het podium ben ik lang belemmerd door mijn eigen terughoudendheid - ik kreeg op den duur geen enkele kick van het spelen voor een zaal. Ik was te stü, te nerveus, mezelf te bewust van het feit dat ik op een podium stond en tegen beter weten in hopend dat de mensen genoten van mijn mu ziek. Ze genoten er ook van, maar ik zelf genoot er niet van. Ze kre gen geen feedback van mij, geen respons op hun betrokkenheid. Maar nu zien ze dat ik mezelf ook vermaak. Ik schep er nu vreugde „Zo'n ontwikkeling loopt inder daad parallel aan de muzikale ver- Joan Armatrading geeft op 28 september een concert in het Rotterdamse sportpaleis Ahoy. Ze zal worden begeleid door Les Davidson (gitaar), Alex White (keyboards), Jim Ross (sax), Jeremy Meek (bas) en Paul Burgess (drums). De kaartverkoop voor dit concert begint op 16 augustus. Bovendien: Iedereen is kwetsbaar, afhankelijk van anderen. Ik ook. In Russian Roulette is die regel dat 'ik mezelf in de put help door allerlei dingen te verzinnen' volstrekt bio grafisch". - Je schrijft dogmatisch over lief de. Je vindt dat je geen loopje met gevoelens mag nemen. In The Lau rel and The Rose schrijf je: will you use me well, or will I see hell Joan Armatrading: „Ik wil men- sen niet voorschrijven hoe ze moe ten leven. Dat ze er morele gevoe lens over eerlijkheid op moeten na houden. Het is alleen maar aardig als mensen echt aardig zijn voor el kaar, maar dat is een ideaal. Maar de mensen zijn niet altijd zo. In Kind Words zeg ik You can't al ways trust an honest man. Zo gaat het. Je wilt wel geloven in iemands goedheid, je zóu graag willen dat. de liefde zich optimaal ontplooit, maar zo werkt het niet. Het kan be paald geen kwaad daar over te schrijven". Echt nieuws - De man speelt geen mooie rol in jouw teksten. In Angelman schrijf je over een type dat zijn geweten verzaakt. Joan Armatrading: „Ik kijk om me heen, en dan constateer ik dat. De man is heel vaak niet fair. Hij zegt tegen zijn vrouw: luister, ik ben je trouw, en in werkelijkheid handelt hij anders. Soms zijn man nen fantastisch; ik ken er heel wat die je kunt vertrouwen. Maar het is net als met de kranten; je weet niet altijd of ze wel het echte nieuws brengen. Hahaha". -Juist, maar kun je door de bank mannen vertrouwen? Je hebt tien tallen mannelijke muzikanten in gehuurd in de loop der jaren. Je hebt mannelijk producers gebruikt. Joan Armatrading: 'Soms zijn mannen fantastisch'. ifotoGPD» Joan Armatrading: „Ik generali- ieer nu: maar, nee! Als ik moet ge neraliseren, zeg ik nee. Maar indi vidueel kom je fantastische kerels tegen. Als ik op tournee ben, func tioneer ik als hun baas, en tonen ze ook hun respect. Ik raak nooit bij die jongensclub betrokken. Ik rook en drink niet, ik ga niet uit, loop geen parties af, dus ik sta er altijd al wat buiten. Maar we reizen samen, en maken samen muziek. En dat is tot nu toe altijd goed ge gaan". (Voor een recensie van 'Sleight of Hand' zie men de platenrubriek elders in deze krant). anderingen die ik heb doorge maakt. Als je aan vertrouwen wint, durf je ook muzikaal meer aan. Als ik dat eerder had gehad dan had ik ook eerder mijn eigen elpees ge produceerd. Dat is pas nu, bij Sleight of Hand, gebeurd. Als ik eerder die stap had gezet dan was ik ook eerder bij een rocksound uitgekomen. Dat is nu een proces geweest dat in gang is gezet door Steve Lilywhite bij de produktie van Me Myself I in 1981, maar de songs waren toen al op maat gesne den". Kwetsbaarheid - De teksten die je schrijft varië ren als eb en vloed. De ene k$er ben je somber en wanhopig, dan weer houd je je aan de oppervlakte en ben je vrolijk. Op Sleight of Hand is kwetsbaarheid een centraal the- Joan: „Als je One More Chance bedoelt waar ik zeg dat het zo slecht gaat, en dat er geen uitweg meer bestaat, heb je misschien ge lijk. Maar dergelijke songs vormen geen pleidooi voor zelfmoord. Ze stellen de vraag naar wat essentieel is - dat beschoüw ik als positief. Herman van Veen is terug in ons land. Onze meest internationale zan ger-verteller-acteur en tekstdichter is driejaar weg geweest uit Neder land. Dat wil zeggen: hij kwam hier niet om op te treden. Wèl om te werken aan teksten, om besprekin gen te voeren, om grammofoonpla ten te maken en om bij zijn gezin te vertoeven. Maar het publiek kreeg Herman van Veen niet te horen in de zalen. Het hernieuwde de ken nismaking pas via de televisie, toen hjj via Tineke bij kwam pra ten. Na Frankrijk, Oostenrijk en West-Duitsland was België zijn jongste speelplaats. Hij trad op in in Antwerpen en vertrok daarna opnieuw naar Oostenrijk, waar hij begin deze maand de muziekfabel Alfred Jodocus Kwak in Graz op voerde. Midden januari 1987 wordt deze voorstelling herhaald in het Nederlands. Herman van Veen geeft dan een stuk of vier voorstel lingen in Antwerpen, waarbij te vens een televisieregistratie wordt gerealiseerd. Na een zomervakantie van enke le weken begint hij in Nederland hij in de periode van 12 september tot en met 25 oktober vijf voorstel ling per week in Theater Carré in Amsterdam. De Nederlandse tournee wordt in februari 1987 voortgezet tot en met eind april. Film In het najaar verschijnt een nieu we studio-lp van Herman van Veen. Sinds 10 juni vertoeft hij voor dat doel binnenshuis om de stukken op te nemen. Er staat ook een film op het programma. In no vember gaat Van Veen daarvoor naar Oostenrijk. Het scenario is van hemzelf: De Clowns, een gege ven dat niets te maken heeft met een van zijn liedteksten, Kletsnatte clowns. De film telt een aantal fameuze namen. Herman van Veen speelt zelf een hoofdrol en naast zich koos hij de wereldberoemde Fran se chansonnier Georges Moustaki, de actrice-zangeres Giselay May, de acteur Hèinz Rühmann en Va- lentina Regnicek. Een opmerkelij ke bezetting die aangeeft op welk niveau Van Veen nu werkt. Deze in het Duits gesproken film wordt voltooid in juli 1987 en gaat in de herfst van het volgend jaar in pre- Van Veen zou Van Veen niet zijn als er geen plan lag voor het verre buitenland. In 1987 zou dat best weer de V.S. kunnen zijn, maar hij denkt ook aan Canada. Een nieuwe serie voorstellingen in Frankrijk is inmiddels zeker. Hij heeft er vaste voet gekregen. Er is een nieuwe bundel teksten uit van Herman van Veen, 'Mag ik boven komen', liedjes, notities, impressies en ver- mit Band und Symphonao singl umi Herman van Veen vorig jaar in Hamburg en vele omzwervingen weer terug in Nederland. (foto dpa> halen van ontmoetingen met men sen. Wat Van Veens nieuwe show be treft, de meeste teksten zijn van Herman zelf en van Willem Wil mink. Verder heeft hij tien tekstle veranciers, onder meer enkele Duitsers. De composities van de liedjes zijn van Herman en zijn vas te orkestleider Erik van der Wurff. Daarnaast gebruikt hij onder meer klassieke componisten zoals Mo zart, Chopin en Wagner. De band bestaat uit Nard Reijnders, Cees van der Laarse, Chris Lookers en Erik van der Wurff. Van der Wurff werkt sinds 1967 met Van Veen sa men. Daarvan is het resultaat vast gelegd op 58 platen en een onon derbroken samenwerking in de theaterprogramma's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23