Het geruzie rond een meesterwerk 'Gejaagd door de wind' doorstond vele stormen ZATERDAG 12 JULI 1986 Vijftig jaar geleden, in juni 1936, verscheen in de Verenigde Staten het boek 'Gone with the wind' van de toen nog volslagen onbekende schrijfster Margaret Mitchell. Nog in hetzelfde jaar begon producent David O. Selznick met de voorbereidingen van de gelijknamige speelfilm die drie jaar later in première zou gaan. De opnamen werden gekenmerkt door tegenslagen, ruzies, plotselinge ontslagen en de grootste talentenjacht uit de filmgeschiedenis. Toch werd de film een van de grootste successen van Hollywood. De première in Atlanta op 15 december 1939 was uitgeroepen tot een officiële feestdag. Het begin van de zegetocht van 'Gone with the wind' in die stad, die in de film tot de grond toe afbrandt, zal daar deze zomer uitgebreid worden gevierd. Rob de Kam blikt terug op de roerige geschiedenis van de 'Greatest Motion Picture Ever Made'. door Rob De Kam De tot dan toe onbekende Britse actrice Vivien Leigh vestigde met 'Gone to the wind' in één klap haar naam. Begin 1936 was de Newyorkse lite raire wereld in rep en roer. Met ja loerse ogen keek de concurrentie naar uitgeverij MacMillan, die in het diepe zuiden van de Verenigde Sta ten een potentiële bestseller ont dekt had. Schrijfster Margaret Mit chell (pseudoniem voor Peggy Marsh) beschreef in haar 'Gone with the wind' de lotgevallen van de zelf bewuste Scarlett O'Ifcira. De roman was gesitueerd rond Atlanta in de staat Georgia tijdens de gruwelijke Amerikaanse Burgeroorlog, waarin het agrarische zuiden het definitief moest afleggen tegen het geïndustrialiseerde noorden. Het verhaal was opgehangen aan Scarletts vergeefse liefde voor de ge trouwde Ashley en de passie die de char mante Rhett Butler op zijn beurt voor Scarlett koesterde. Maar meer nog dan een romantische oorlogsgeschiedenis was 'Gone with the wind' (Gejaagd door de wind) een ode aan de verloren gegane tradities van het zuiden van de Verenig de Staten. Lauwe reacties hogingen de monumentale roman aan Hollywood te verkopen leverden aan- vankelijk slechts lauwe reacties op. Een vorige film over de Burgeroorlog was zo juist geflopt en volgens de simpele eco nomische wetten van Hollywood was het thema daarmee taboe. De onverfilm- baar geachte omvang van het meer dan' 1000 pagina's tellende boek was een bij komend bezwaar en zo leek het dat Mit chells epos over Scarlett, Melanie, Ash ley en Rhett nooit het witte doek zou halen. Uiteindelijk hapte producent David O. Selznick toe, gestimuleerd door het overdonderende verkoopsucces van de roman. Selznick werd voor vijftigdui zend dollar eigenaar van de filmrechten, maar echt blij was hij er in het begin niet mee. Hij was bang dat de produktie zijn middelen ver te boven zou gaan. Selznick was gepokt en gemazeld in het filmvak. Zijn vader Lewis Selznick, die als berooide Russische immigrant de Verenigde Staten was binnengekomen, had met wisselend succes binnen de nog jonge filmindustrie geopereerd. David kreeg de liefde voor het vak met de be kende paplepel ingegoten en ook een faillissement van zijn vader temperde zijn enthousiasme niet: Achter zijn dik ke brilleglazen school een enorme gel dingsdrang en binnen tien jaar had Selz nick een prominente positie veroverd bij MGM. Selznik was niet het type dat meerderen boven zich verdroeg en hij was pas tevreden toen hij in 1935 een ei gen, zij het bescheiden studio kon begin nen onder de naam Selznick Internatio nal. Rond de invulling van de hoofdrollen ontbrandde direct een felle strijd. Bijna iedere actrice van enige naam probeerde de rol van Scarlett te veroveren. Ook on bekende 'stariets' deden op soms bizarre wijze pogingen zich kandidaat te stellen. Zo werd op een dag een kist in het kan toor van Selznick afgeleverd. Na ope ning van het gevaarte sprong er een on bekende schoonheid uit die de verbij sterde David toeriep dat zij geknipt was voor de rol van Scarlett. Maar zelfs het feit dat zij zich daarby ontkleedde kon Selznick niet vermurven. Jacht De studio begon een gigantische talen tenjacht op zoek naar de enige echte Scarlett. Ook George Cukor, een vriend van Selznick die als regisseur was aan getrokken, deed mee aan deze zoektocht langs plattelandstheaters en toneelscho len over heel Amerika. Het resultaat was nihil en ook de cameratests met beken de actrices leverden niet de gewenste fi guur op. De pers volgde de jacht op Scarlett met onverminderd enthousias me. Miljoenen Amerikanen werden vrij wel dagelijks via de media op de hoogte gehouden van de vorderingen, en dat terwyl er nog geen meter film geschoten Terwijl de maanden voorbij vlogen werd op andere fronten al driftig aan de produktie gewerkt. De studio had uitge het nieuwe Technicolor-proces. Dat zorgde voor veel complicaties, te meèr daar de weduwe van de uitvinder'van deze techniek contractueel een veto recht had bedongen voor het geval de kleuren van een decorstuk of een kos tuum haar niet aanstonden. Al kort na het begin van de opnamen begon Selznick zich te ergeren aan de gedetailleerde en trage werkwijze van Cukor. De situatie verergerde toen eind januari Clark Gable met zijn gigantische* kampeerwagen het studioterrein op reed. De onzekere Gable kon absoluut niet met de regisseur overweg en hy be gon dwars te liggen. Selznick maakte zich daarover ernstig bezorgd en raakte extra geïrriteerd toen hij vernam dat Cu kor zelf dialogen toevoegde omdat hij het script beneden peil vond. De produ cent besloot vervolgens zijn oude vriend de laan uit te sturen. Als opvolger van Cukor werd Victor Fleming aangesteld, een gedegen regisseur van actiefilms en tevens een goede maat van Gable. Fle ming las het script door en hij conclu deerde in navolging van Cukor dat het 'no fucking good' was. Selznick liet zich nu wel overtuigen en probeerde samen met de nieuw aange trokken schrijver Ben Hecht het script te herschrijven, waarbij hij dag en nacht doorwerkte. Ook Selznicks uithoudings vermogen kende echter grenzen, en op de vijfde dag zakte hij bewusteloos in el kaar. Selznick had zich tot dan toe op de been gehouden met vitamine-iiyecties en het zwaar verslavende pepmiddel de- xedrine. Toen hij na een week in de stu dio terugkeerde lag er een half script van Ben Hecht. Niet veel, maar genoeg om ermee door te gaan. Onmannelijk Een nieuwe ramp dreigde in april 1939, toen de bodem van de studiokas in zicht kwam. Alleen door een aandeel van het bedryf te verkopen kon Selznick zijn droomproduktie redden. De opna men werden verder geteisterd door ru zies tussen Vivien Leigh en Victor Fle ming, gevolgd door een zenuwinzinking van de regisseur. Met behulp van nieu we regisseurs werd de produktie gaande gehouden. Uiteindelijk zou de lijst van regisseurs van 'Gone with the wind' ze ven namen tellen, waaronder die van Selznick zelf. Het laatste obstakel was de weigering van Clark Gable om in een dramatische scène in tranen uit te barsten. Pas na ein deloze woordenwisselingen liet Gable zich, overhalen tot dit in zijn ogen on mannelijke gedrag. Eind juni 1939 waren alle opnamen achter de rug en kon de montage begon nen. Editor Hal Kern werkte zich, samen met David Selznick, door de 68.000 me ter materiaal heen totdat zij uiteindelijk een speelfilm van bijna vièr uur over hielden. Na enkele geheime voorvertoningen ging 'Gone with the wind' op 15 decem ber 1939 in Atlanta officieel in première. De gouverneur van de staat Georgia had de dag tot een officiële feestdag uitge roepen en de Hollywood-sterren werden door honderdduizenden mensen toege juicht. Het leek er even op dat het Zuiden de Burgeroorlog toch nog ge wonnen had. Het succes van de vertoning in Atlanta betekende het begin van een zegetocht, eerst in Amerika, waar de film acht Os cars veroverde, en na de oorlog ook in Europa. Ware liefde Tegenover de uiteindelijke kosten van 4 miljoen dollar stond eind 1940 al het driedubbele aan inkomsten. In de VS en Canada prijkt 'Gone with the wind' met 76 mihoen dollar ook nu nog op een eer volle éénentwintigste plaats van de re- cettelyst aller tyden. De hoger geklas seerde produkties stammen uit de laat ste twintig jaar en dat zegt genoeg. Het grote en blijvende succes van 'Go ne with the wind' vraagt natuurlijk om een verklaring. Factoren die een rol speelden waren de perfecte vormgeving, de bijzondere kleurentechniek, het voor treffelijke spel van de topacteurs en, niet te vergeten, de perfect georganiseerde publiciteitscampagne. Toch levert dat maar een gedeeltelijke verklaring op, immers ook de verkoopcijfers van het boek sloegen alle records. De inhoud van het verhaal moet ook een rol hebben gespeeld. Het door de crisis en oorlogs dreiging gekwelde Amerikaanse pu bliek smachtte blijkbaar naar een epos waarin de traditionele Amerikaanse waarden van het gezin, de eigen grond en de ware liefde centraal stonden. Omdat de nazi's de film taboe hadden verklaard, bereikte 'Gone with the wind' pas na de oorlog het Europese vasteland. Daar kon het publiek zich maar al te goed herkennen in het door de Burger oorlog getekende lot van dfe hoofdrol spelers. Los van dit alles is de film ook nu nog in staat kijkers te ontroeren en dat is niet alleen een kwestie van nostalgie. Er zijn nog steeds maar weinig mensen die geen brok in hun keel krijgen wanneer Rhett Butler met de legendarische woorden Franklymy dear, I don't give a damn' zijn geliefde Scarlett achterlaat. Selznicks meesterwerk is zelden over troffen, ook al hebben veel regisseurs en producenten het geprobeerd. 'Gone with the wind' geldt nog steeds als een hoogtepunt in de geschiedenis van de Hollywood-droomfabriek en, dat is in eerste instantie aan het doorzettingsver mogen en vakmanschap van één man te danken. Zonder David O. Selznick was 'Gone with the wind' nooit geworden wat het is: The Greatest Motion Picture Ever Made. Een herdruk van de Nederlandse vertaling van 'Gone with the wind' verschijnt binnen kort bij Elsevier (f24,90). De Engelse pocketuit- gave van Avon kost f 20,35. Over de film is in de loop van de tijd veel geschreven. Zeer lees baar is 'Scarlett, Rhett and a cast of thou sands' van Roland Flamini (uitgeverij Andre Deutsch), waaruit ook voor bijgaand artikel geput is. Van dit boek is een goedkope Duitse vertaling verkrijgbaar van Heyne Filmbiblio- thek onder de titel 'Vom Winde Verweht'. Een andere waardevolle bron van informatie is het prachtig uitgevoerde maar dure 'David O.Selznicks Hollywood' van Ronald Haver (Meulenhoff Landshoff). De filmmuziek van Max Steiner is verschenen in de Silver Screen Soundtrack Series van M.G.M. Wie zichzelf echt te kort wil doen kan de film ook bij de videotheek huren. Hattie MacDaniel, die op onnavolgbare wijze de rol van Scarletts 'Mammy' vertolkte, kreeg voor haar prestatie in 1940 als eerste zwarte actrice een Oscar. rekend dat een integrale verfilming van het boek een speeltijd van 168 uur zou vergen. De belangrijkste taak van script schrijver Sidney Howard lag dus in het schrappen van alle overbodige zijlijnen van het verhaal. De eerste versie van het script beviel Selznick maar matig. Hij miste het theatrale aspect en de grote emoties die het boek volgens hem zo bij zonder maakten. Selznick had de neiging zich overal mee te bemoeien. Zijn memo's, waar mee hij drie secretaresses zoet hield, wa ren in de studio beroemd en berucht. Zelfs de kleinste details ontgingen hem niet. Het script vond hij zo belangrijk dat hij er zelf mee aan de slag ging. Naadloos Ook op andere terreinen werd aan de praktische voorbereiding van de mon- sterproduktie gewerkt. De geniale kos tuumontwerper Walter Plunkett maakte schetsen voor de naar schatting twee duizend kostuums. De verzorging van de decors was in handen van William Ca meron Menzies, die van vrijwel elke scè ne uit de film een gedetailleerde afbeel ding liet schilderen. Het werk van Men zies bepaalde voor een belangrijk deel de uiteindelijke aanblik van Gone with the wind. Een andere onmisbare kracht was Jack Cosgrove, de man van de 'special effects'. Zijn vakbekwaamheid op het gebied van dubbelopnamen en achter grondprojectie leidde tot verbluffende staaltjes. Sommige beelden in de film zijn opgebouwd uit vijf verschillende opnamen die door Cosgrove tot één naadloos geheel werden verwerkt. De brievenbus van de studio werd on dertussen elke dag gevuld met brieven van fans die suggesties deden voor de rolverdeling. Voor de rol van kapitein Rhett Butler viel steeds vaker de naam van Clark Gable. Selznick kon zich daar wel in vinden, maar de door zyn stoere rollen beroemd geworden acteur stond onder contract bij concurrent MGM, die in ruil voor Gable een fors aandeel in de opbrengst van de film eiste. Voor Selz nick zat er niets anders op dan met deze 'deal' akkoord te gaan. Hij wilde de pu blieke opinie niet dwarsbomen. Een gevoelig thema bij het maken van 'Gone with the wind' was het rassenpro- Vivian Leigh en Clark Gable in een liefdespose van 'Gone with the wind' bleem. A1 in een vroeg stadium protes teerden de zwarte media heftig tegen de film. Zij waren verontwaardigd over de manier waarop negers in de roman wer den afgeschilderd. Op z'n best kwamen zij naar voren als trouwhartige en simpe le ondergeschikten en op z'n slechtst als brute rabauwen. Selznick trok zich déze kritiek aan en schrapte onder meer scè nes waarin de Klu Klux Klan een rol speelde. De treurige positie van de Amerikaan se gekleurde bevolking in de jaren der tig werd tijdens de opnamen overigens pijnlijk geïllustreerd doordat men op de set aanvankelijk gescheiden toiletten had gemaakt voor blanken en zwarten. Na een stakingsoproep van zwarte figu ranten werd die discriminerende maat regel ijlings ongedaan gemaakt. Sieraad Uiteindelijk leverde 'Gone with the wind' ook een klein succesje op voor de onderdrukte minderheid. Hattie MacDa niel, die op onnavolgbare wijze de rol van Scarletts 'Mammy' zou vertolken, kreeg voor haar prestatie in 1940 als eer ste zwarte actrice in de geschiedenis een Oscar uitgereikt. De vreugde daarover werd bij militante zwarten wel getem perd doordat zij haar dankwoord afsloot met de opmerking dat zij zou proberen een 'sieraad voor haar ras' te blijven. Na het contracteren van Gable restten er nog slechts enkele maanden vóór het begin van de opnamen in januari 1939. De paniek over het ontbreken van een geschikte Scarlett groeide met de dag. Op het studioterrein werden alvast de voorbereidingen getroffen voor het filmen van één van de meest spectacu laire scènes uit 'Gone with the wind', het afbranden van de stad Atlanta na de ne derlaag van de zuidelijke troepen. Voor die scène werden 'stand-ins' gebruikt en men kon dus ook zonder acteurs aan de slag. Voor de nu nog steeds verbluffende opnamen werden alle oude decors van het studioterrein van nieuwe gevels voorzien en vervolgens in brand gesto ken. Zo konden de decors van bijvoor beeld King Kong nog één keer nuttige diensten verrichten. Onder de vele bezoekers bij de specta culaire opnamen van de brand bevond zich ook de nog onbekende Britse actri ce Vivien Leigh. Zij werd aan Selznick voorgesteld en de producent wist in één oogopslag dat zij de oplossing was voor het probleem dat hem al zo lang kwelde. De haastig gearrangeerde proefopna- men overtuigden ook regisseur George Cukor van het feit dat Vivien Leigh de perfecte Scarlett was. Technicolor Ondanks het ontbreken van een sa menhangend script begon Cukor in ja nuari 1939 officieel met de opnamen. Naast Vivien Leigh en Clark Gable wa ren Leslie Howard als Ashley en Olivia de Havilland als diens vrouw Melanie aangetrokken. Selznick had gekozen voor een kleurenfilm met behulp van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17