'After Hours': nachtmerrie met overdosis rariteiten
Koelheldernietzoleuk
De eigen rechter in een
nieuwe gedaante: 'Cobra'
'House' is voor zowel lachers
als griezelfans aantrekkelijk
VRIJDAG 11 JULI 1986
PAGINA 15
BIOSCOPEN
TELEVISIE
FILMHUIZEN
FILMS OP VIDEO
(OP)NIEUW
'Cobra' - Lido, Leiden en Euro, Al
phen
'After Hours - Lido, Leiden
'House' - Lido, Leiden
'Coca Cola Kid' - Trianon, Leiden
'The Protector' - actiefilm met Ar
nold Schwarzenegger, City, Katwijk
'E.T.' - Lido, Leiden
BLIJVERS
'Police Academy III' - de politionele
lolbroeken zijn weer terug in Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Jewel of the Nile' - vervolg op 'Ro
mancing the stone', Lido Leiden en
Euro, Alphen.
'Brewster's Millions' - oude komedie
opnieuw gemaakt met Richard Pryor
in de hoofdrol, City, Katwijk
'Commando Leopard' - actiefilm, Ci
ty, Katwyk
SEKSFILMS
'Meisjes van Manhattan' - Rex, Lei-
'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr.
'Cobra' - Odeon, 16 jr.
'Hot resort' - Odeon, 16.jr.
'Back to the future' - Odeon, al.
'Meisjes die op de baas vallen' - Le
Paris (656402), 18 jr.
'Hard core' - Le Paris, 18 jr.
'Sex-crüise' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
'Pretty in pink' - Alfa (278806), al.
'After hours' - Alfa, al.
'The jewel of the Nile' - Alfa, al.
'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr.
'Back to the future' - Alhambra
(233192), al.
'Ginger Fred' - Alhambra, al.
'Romancing the stone' - Bellevue Ci-
nerama (234876/266227), al.
'Police academy III' - Cinerama, al.
'E.T.' - Calypso (266227/234876), al.
'3 mannen en een wieg' - Calypso, al.
'Sex in de hoogste klas' - Centraal
(248933), 18 jr.
'Red Sonja' - Cineac, (243639), 12 jr.
'The Coca-Cola Kid' - Cinecenter,
NACHTFILMS
'Hardcore Supergirl' - Rex, Leiden.
'California girls' - Euro, Alphen.
'Intieme bijles' - Euro, Alphen.
'Police academy III' - Euro, Alphen.
'Cobra' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Police academy III' - Asta (463500),
al.
'Pretty in pink' - Asta, al.
'The jewel of the Nile' - Asta, al.
'E.T.' - Babylon (471656), al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
'Romancing the stone' - Babylon, al.
'D.A.R.Y.L.' - Cineac (630637), al.
'Cobra' - Cineac, 16 jr.
'Runaway train', 12 jr.
'Police academy III' - Euro (667066),
al.
•Highlander' - Metropole (456756), 16
'Short circuit' - Metropole, al.
'Ginger Fred' - Metropole, al.
'Maxie' - Metropole, al.
'Zomer film cyclus' - Metropole.
ter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al
'Witness' - Cinecenter, 12. jr.
'Out of Africa' - Cinema (151243), al.
'Police academy III' - Cinema, al.
'Murphy's law' - City (234579), 16 jr.
'House' - City, 16 jr.
'The hitcher' - City, 16 jr.
'Cobra' - City, 16 jr.
'D.A.R.Y.L.' - City, al.
'Hot resort' - City, 16 jr.
'Runaway train' - City, 12 jr.
'Oblomow' - Kriterion, (231708), 16 jr.
'Giant', - Kriterion, 16 jr.
"Sex-therapie' - Parisien (248933), 18 g
jr.
'Cobra' - Rembrandtpleintheater
(223542), 16 jr.
'The Philadelphia experiment' - Rem-
brandtpleintheater, 12 jr.
'Ludwig' - The Movies (245790), 16 jr.
'Filmzomer '86' - The Movies.
'Sans toit ni loi' - The Movies, 16 jr.
'Abel'- Tuschinski (262633), al.
'Runaway train' - Tuschinski, 12 jr.
'Highlander' - Tuschinski, 16 jr.
'Maxie' - Tuschinski, al.
'Short circuit' - Tuschinski, al.
'Absolute beginners' - Tuschinski, al. i
'Out of Africa' - De Uitkijk (237460),
De interessantste film komende
week wordt door de Evangeli
sche Omroep uitgezonden. Het is
'The miracle worker', een film
uit 1962 van Arthur Penn. Hoofd
rolspeelsters Patty Duke en An
ne Bancroft werden met een Os
car bedeeld.
De film vertelt het waar ge
beurde verhaal van een blind en
doof meisje dat een half vérwil-
derd bestaan leidt tot ze wordt
opgevangen door een gouver
nante. Met soms erg harde hand
wordt het meisje discipline bij
gebracht. Ze blijkt behoorlijk in
telligent en brengt het zelfs tot
de Harvard universiteit (donder
dag, Nederland 1, 20.28 uur). Het
is één van de weinige films die
uit het magere aanbod springt.
Wie gauw lacht, kan wellicht
enig plezier beleven aan 'Yellow-
beard'. Graham Chapman (van
Monty Python) maakte er een
v persiflage op een piratenfilm
"van, die in de verste verte niet
kan tippen aan het Python-ni
veau. Yellowbeard zit in de ge
vangenis nadat hij een Spaans
galjoen heeft gekaapt. Vlak voor
zijn vrijlating krijgt hij bezoek
van een ex-geliefde die Yellow
beard vertelt vader te zijn van
een keurige zoon. Een hele
schrik (zondag, België 1, 20.35
uur).
De TROS zendt tegenwoordig
op maandagmiddag oude films
uit. Aanstaande maandag is 'The
private affairs of Bel Ami' aan de
beurt. Het is een verfilming van
een verhaal van Guy de Maupas
sant. George Sanders speelt de
carrièremaker George Duroy die
vrouwen gebruikt om hogerop te
komen. Zijn bijnaam is Bel Ami
(Nederland 1, 15.00 uur).
Ornella Mutti en Klaus Kinski
zijn beiden te zien in de thriller
'Love and money' van de Ameri
kaan James Toback. Het is een
nogal vaag moordmysterie,
waarbij de nationalisering van
een multinational in een Zuida
merikaans land de aanleiding is
'Brutti, sporchi e cattivi', een
sociale tragi-komedie van Ettore
Scola is tot en met zondagavond
in het Filmhuis LVC te zien.
(22.15 uur). De vader van een
groot gezin heeft een oog vérlo-
ren en probeert angstvallig de
forse verzekeringspremie voor
zichzelf te houden. Maar op het
moment dat hij een hoer in huis
neemt, leidt de afgunst van de
rest van de familie tot drastische
daden.
In het Kijkhuis wordt van
avond 'The world according to
Garp' van George Roy Hill ge
draaid over de buitensporige be
levenissen van een schrijfster en
haar zoon (20.00 en 22.30 uur).
Dinsdag is hier 'Dr. Zhivago'
naar de roman van Boris Paster
nak te zien. Met Omar Sharif, Ge-
raldine Chaplin en Julie Christie.
(20.00 uur).
Woensdag wordt 'De clowns'
van Federico Fellini vertoond.
Daarin leeft Fellini zijn passie
voor het circus uit (20.00 en 22.15 Omar Shariff, te zien in 'Dr.
uur) Zhivago'. (fotoAP)
voor moord (20.15 uur, België 2,
vrijdag).
Bij alle aandacht die er dit jaar
aan de Spaanse burgeroorlog
wordt gegeven, is het leuk om
vrijdag naar 'For whom the bell
tolls' te kijken. Hollywood
verfilmde daarmee een boek van
Ernest Hemingway, overigens
pas nadat Amerika partij had ge
kozen in de Tweede Wereldoor
log. De politiek is enigszins naar
de achtergrond gedrongen, al
wijst de aanwezigheid van Gary
Cooper aan republikeinse zijde
toch op een bepaalde voorkeur.
Bij de republikeinen bevindt
zich ook Ingrid Bergman (Duits
land 1, 23.25 uur).
'After Hours'; regie: Martin Scorsese; hoofdrollen: Griffin Dunne, Linda Fiorentino
en Rosanna Arquette; theater: Lido, Leiden.
Soms overkomt het iemand wel eens: een nachtmerrie, waaraan geen
einde lijkt te komen, teistert de slaper. De dromer wil een doel bereiken,
maar wordt op allerlei manieren tegengehouden. En het duurt maar,
duurt maar. Totdat hij ontwaakt uit de nachtmerrie. Doodmoe, maar toch
opgelucht.
Wie naar 'After Hours' heeft gekeken, zal diezelfde gevoelens hebben.
Want wat de hoofdpersoon Paul Hacket overkomt, is een nachtmerrie.
Een aaneenschakeling van akelige gebeurtenissen, die hem afhouden
van de verkwikkende slaap waarnaar hij zo ontzettend verlangt.
Het script voor de film is van een leerling-scenarioschrijver, Joseph
Minion. En Griffin Dunne, een jonge acteur en producent zag er wel wat
in. Hij wist zelfs Martin Scorsese voor de regie te strikken. Scorsese pioet
iets hebben gezien in de serie bizarre, nachtmerrie-achtige gebeurtenis
sen die Minion de hoofdpersoon laat overkomen. De zelfkant van een
stad als New York stond al eens centraal in 'Taxidriver', waarin Scorsese
een taxichauffeur wraak liet nemen op de immorele kant van de stad.
In 'After Hours' gaat het er komischer aan toe. Paul Hacket, een keuri
ge kantoorbediende met weinig interesse in anderen, komt in contact
met een meisje. Wanneer hij zich op een avond verveelt, belt hij haar en
om half twaalf gaat hij op pad voor een bezoekje. In de taxi begint de
ellende al: zijn twintig dollar-biljet fladdert het raam uit.
Zonder geld raakt hij in Soho verzeild, waar hij de ene bizarre persoon
na de andere ontmoet en van de ene onmogelijke situatie in de andere
terecht komt. De meisjes op zijn weg blijken labiel, licht hysterisch of
seksueel enigszins gefrustreerd, de mannen zijn belagers. Hij probeert de
ondergrondse te pakken om huiswaarts te keren, maar met die paar over
gebleven muntjes komt hij er niet in.
Zelfs een échte nachtmerrie kent een beperkt aantal narigheden. Zo
niet 'After Hours', waarin een complete overdosis akeligheid de toe
schouwer overvalt. Subtiel leedvermaak om de hoofdpersoon, die ook
weinig initiatief neemt om aan zijn ellende te ontkomen, is er dan ook
niet bij. Overdaad schaadt. Vandaar die dodelijke vermoeidheid èn op
luchting na afloop. ANNEMIEK RUYGROK
Linda Fiorentino (links) en Griffin Dunne in 'After Hours' van Martin Scorsese (foto GPD'
whom the bell tolls'.
drang van Coca Cola een eenvou
dig doelwit.
De film speelt in Australië waar
een jonge Amerikaan zijn opwach
ting maakt in het nationale hoofd
kwartier. Hij is 'The Coca Cola
Kid', een probleemoplosser bij uit
stek en als de Australische directie
zegt geen problemen te hebben,
dan vindt The Kid die problemen
zelf wel. Ergens in Australië blijkt
Coca Cola nog niet 'it' en daar gaat
hij wat aan doen. The Kid bindt de
strijd aan met een eigenzinnig heer
die met zijn zelf gemaakte fris
drank een monopolie heeft.
Het amusement dat 'The Coca
Cola Kid' biedt, dankt l)et vooral
aan Eric Roberts, de hoofdrolspe
ler. Hij maakt van The Kid een all
American Boy met een aantal
merkwaardige tics en doet dat heel
overtuigend. Op het thema zelf zijn
de makers iets te snel uitgeva-
rieerd. Je weet al gauw welke rich
ting het uitgaat, de bedoelingen
van Coca Cola zijn immers makke
lijk te doorgronden. Dat zaagt de
poten onder elke film weg en zeker
onder een film die is gemaakt door
een anarchist als Makavejev, die
het juist van de verrassing moet
hebben. Wellicht was Coca Cola
een té eenvoudig doelwit.
'Cobra'; regie: George Cosmatos;
hoofdrollen: Sylvester Stallone en Bri
gitte Nielsen; theaters: Lido, Leiden en
Euro, Alphen
De eigen rechter is in een nieuwe
gedaante aan het filmpubliek ver
schenen. Rambo, de Vietnam-vete-
raan, heëft in het Amerikaanse po-
litie-apparaat zijn evenbeeld ge
vonden: Marion Cobretti alias Co
bra. Rambo en Cobra, het scheelt
maar één letter en afgezien van een
lichte relativering bij dit laatste
personage zijn de twee identiek.
'Cobra' zal vast ook nog wel een
vervolg krijgen.
Met andere woorden: Sylvester
Stallone is weer bezig. Hij speelt
zijn tegenstanders met 'Cobra' alle
munitie in handen om hem af te
maken als een gevaarlijke conser
vatief, de Reagan-nachtmerrie in
eigen persoon. De ruwe bolster
vertoont nog steeds geen blanke
pit.
Het begin van 'Cobra' zet wat dat
betreft meteen de toon. Met de
stem van een mijnwerker die te
veel steenkool heeft gegeten, leest
Stallone Amerikaanse misdaadcij
fers voor. Om die cijfers te staven,
verschijnt vervolgens een idioot in
beeld (de betreffende acteur is daar
in zijn mimiek zeer duidelijk over)
die een supermarkt en haar klan
ten aan flarden schiet. Voor dat
soort misdaden bestaat maar één
oplossing: Cobra.
Clint Eastwood en Charles Bron-
son zijn doetjes vergeleken bij de
politieman die Stallone van Cobra
maakt. Waar de wet eindigt, begint
Cobra. Het recht komt uit de loop
van een pistool, zijn pistool. Cobra
zet zich af tegen meer terughou
dende collega's, Cobra scheldt op
rechters die te lage straffen uitde
len en Cobra maakt de kortste met
ten (de dood dus) met het gespuis.
Kortom, Stallones zoveelste plei
dooi voor recht en orde.
Over de verrechtsing die al zijn
films uitstralen, is reeds veel ge
schreven. In de verontwaardiging
daarbij wordt Stallone snel tot ex
ponent van rechts Amerika be
stempeld. Alsof hij er zomaar in
eens was en alsof hij de enige is. Ik
Sylvester Stallone (foto ap>
denk dat de actiefilms in hun over
treffende trap vanzelf Stallone als
een hardhandige Robin Hood heb
ben geproduceerd.
En eerlijk is eerlijk: in het genre
van de actiefilm is hij momenteel
de beste. Hij appelleert aan een pri
mitief wraakgevoelen, vangt daar
mee direct de aandacht en laat die
niet meer los. Tot de laatste dode is
gevallen.
B.J.
'House'; regie: Steve Miner; hoofdrol
len: William Katt en George Wendt; Li
do, Leiden.
'House' is in meerdere opzichten
opmerkelijk te noemen. Een even
wichtige tussen griezel- en lachfac-
tor en een voor het genre tamelijk
goed in elkaar stekend verhaal
kenmerken deze Amerikaanse hor
ror-film. Bovendien is William Katt
als de door geesten getergde schrij
ver en ex-Vietnamganger Roger
Cobb uiterst overtuigend is. Knap
zijn in het algemeen ook de special
effects, in 'House' in de juiste mate
aanwezig.
Het behekste huis van zijn tante,
het huis ook waar Cobb opgroeide,
daar draait het allemaal om. Na de
ongewone dood van zijn tante in en
de al even mysterieuze verdwij
ning van zijn zoontje uit dat huis
besluit Cobb er zijn intrek te ne
men. In eerste instantie om er zijn
nieuwste boek te schrijven, maar
ook omdat hij denkt dat het huis
zijn zoontje vasthoudt. Keer op
keer immers hoort hij het jongetje
roepen. Maar keer op keer ook treft
hij op de plaats waar hy het geluid
dacht te horen de meest lugubere
wezens èn voorwerpen aan die
hem naar het leven staan. Met één
in het bijzonder, een angstaanja
gend vrouwspersoon, krijgt hij het
aan de stok. Rond haar is echter
ook een aantal humoristische scè
nes opgebouwd die de spanning op
het juiste moment weer draaglijk
maken.
Een glansrol is weggelegd voor
de zwaarlijvige George Wendt, die
als de nieuwsgierige buurman Ha
rold immer op het verkeerde mo
ment komt binnenvallen maar die
Cobb uiteindelijk helpt de strijd
met het huis en zijn ongewenste
bezoekers aan te binden. Dat resul
teert er uiteindelijk in dat Cobb,
wonderwel ontsnapt aan weer een
reeks aanslagen, zijn zoontje in een
andere dimensie terugvindt. Dan
ook blijkt wie voor dit alles verant
woordelijk was.
Fictie en werkelijkheid lopen
vooral op het eind door elkaar en
lang niet altijd is uit te maken wat
nu wat is. Storend is dat echter
geenszins, ondanks dat een aantal
vragen onbeantwoord blijft. En
zelfs het slot, waarin verloren ge
waand zoontje huilende moeder in
de armen valt, is, hoe stereotiep
ook, geheel in harmonie met het
voor het overige heel originele ver
haal. 'House' is voor de horror-fans
en de lachers in gelijke mate aan
trekkelijk.
SIMONE VAN DRIEL
Begin dit jaar hield Elsevier op
met zijn video-avontuur. Het
doel was eerst verkoop, later ver
huur van de betere films. Het
fonds was lang niet slecht, maar
de afzet voldeed niet aan de ver
wachtingen. Elsevier Select en
EVC gingen van de markt. De
meeste films duiken nu weer op
in het fonds van Movies Select
Video.
Het fonds van Movies is breder
dan dat van Elsevier. Naast de
zogenaamde betere film is er
sport en porno. Tot de films-die
recentelijk zijn uitgekomen be
hoort 'Twee vorstinnen en een
vorst', de verfilming uit '81 door
Otto Jongerius van verhalen van
Geert van Oorschot. Helemaal
gelukt is de film niet, maar de
hoofdrollen van Kitty Courbois
en Linda van Dijck zijn mooi.
Vestrón Video is er snel bij met
'Invasion USA' van Joseph Zito
dat een maand of vier geleden
nog volop in bioscooproulatie
was. De film is opgebouwd rond
ex-karatekampioen Chuck Nor-
ris die in zijn eentje een paar
honderd Russen mag afslachten
die de Verenigde Staten onveilig
maken. Verfijnd is 'Invasion
USA' niet bepaald, maar er is ac
tie te over. Chuck schiet er wild
op los en elke kogel is raak.
Waarom is die Reagan toch'zo
bang voor de Russen? Chuck
jNorris en Sylvester Stallone sa
men slachten dat rode leger toch
binnen de kortste keren af?
Eén van de leukste films vorig
jaar was 'Cocoon' van Ron -Ho
ward. Bejaarden worden weer
jong als ze hebben gebaad is
science-flctionwater. Prachtige
rollen van de veteranen Wilford
Brimley, Don Ameche en Mau
reen Stapleton. Van CBS Fox,
Aanbevolen.
Heel behoorlijk is 'The laug
hing policeman' van Stuart Ro
senberg, gebaseerd op een boek
van het Zweedse duo Mgj Sjö-
wall/Per Wahlöo, maar dan over
geplant naar San Francisco. Wal
ter Matthau is goed als inspec
teur op zoek naar een moorde-
Een beetje om te lachen is 'The
last Dragon' vën Michael
Schultz, een soort karate-kung
fu-film in New York, met als
hoofdpersoon geen Japanner,
maar een jeugdige neger die ook
nog wel eens zin heeft in wat
swing. Wie stokoud is, ik zou zeg
gen: twintig jaar of ouder, zal er
met gefronsde wenkbrauwen
naar kijken. Van CBS Fox Video.
Eén van de films die het goed
doet in het circuit van filmhuizen
is 'Padre Nuestro' van Francisco
Regueiro. Een mooi en degelijk
verhaal over een stervende kar
dinaal die terugkeert naar zijn
geboortedorp om zijn erfenis te
regelen. Hij sluit er tevens vrede
met zijn dochter en kleindochter.
Opvallend is de onbevangen ma
nier waarop de Spaanse dorpe
lingen omgaan met de kardinaal.
Gedistribueerd door Cor Kop
pies Video.
Het fonds van Koppies is wis
selend. Tegenover 'Padre Nue
stro' staat het slechte 'Maniac'
van William Lustig. Een man
doodt vrouwen, scalpeert ze en
hangt het haar over etalagepop
pen waartegen hij praat. Ziek, in
alle opzichten. Beheerst bloot in
'Les fruits de la passion' van
Shuji Terayama. Een soort ver-
volg op T'Histoire d'O'. Blote
'The Coca Cola Kid'; regie: Dusan Ma
kavejev; hoofdrollen: Eric Roberts, Gre
ta Scacchi en Bill Kerr; theater: Trianon,
Leiden
'The Coca Cola Kid' begint met een
korte verantwoording. De firma
Coca Cola heeft niets met de film
van doen, overeenkomsten met de
werkelijkheid van Coca Cola zijn
schijn en Coca Cola heeft geen toe
stemming voor de film gegeven.
De makers hebben zich dus wel
door de grenzeloze populariteit
van de Amerikaanse frisdrank la
ten leiden, maar wilden er verder
niets mee te maken hebben. Onder
het motto 'Elke publiciteit is goede
publiciteit' had de directie van die
ene cola overigens best desge
vraagd haar toestemming kunnen
geven. Zó slecht komt coke er niet
vanaf.
Dusan Makavejev lijkt de juiste
regisseur om de haast absurde
voorliefde voor Coca Cola op de
hak te nemen. De-Joegoslaaf is
wars van alle dogma's en -ismen en
verpakt dat in zijn laatste twee
films op opvallend luchtige wijze.
'E.T.' is teriig in de bioscopen. Wie er vier jaar geleden nog te jong voor was, kan nu alsnog kennismaken met in 'Montenegro' richtte hij zijn ko-
één van de leukste (kinder)films uit de geschiedenis. Een buitenaards wezentje blijft moederziel alleen achter op mische pijlen op het klasseverschil
de wereld en sluit vriendschap met een Amerikaans jongetje. Ontroerend gespeeld, knap gemaakt en daarmee in een kapitalistisch land als Zwe-
de succesvolste film van Steven Spielberg. Te zien in het Lido-theater (foto pr) den en nu is de mondiale geldings-