'Ik werk graag in de toekomst' Bacteriën in voedsel gedijen best bij zomerse temperaturen EERHERSTEL Modefotograaf Floor Heijn: Modestad Consument Knoflookpillen met 'n luchtje PAGINA 8 MAANDAG 7 JGL.11986 O Ook onze logé heeft last van de hitte. Hij zoekt een plekje in de schaduw op. Waar hij theatraal gaat liggen hijgen, zijn schoenlepellange tong uit zijn mond. Ik lig lui achterover in een ligstoel. De tonic naast mij heeft een blauwige gloed. Dat komt door de ijsblokjes, die de schrik van de onderdompeling nog niet te boven zijn en kleine kriekgeluidjes maken. Hè, van zulke dingen kan ik nou genieten. Ik ben opgegroeid in een tijd dat ijskasten nog alleen maar in Amerikaanse t.v.-series zoals 'Father knows best' openzwaaiden en voor mij heeft het drinken van koele dranken dan ook nog steeds iets te maken met luxe. Met luxe die ik eigenlijk niet verdien. Dat gevoel, maar dan veel heftiger, moet de dichter Vallejo hebben gehad, toen hij schreef: En ik bedenk dat, was ik niet geboren/ Een andere arme drommel deze koffie dronk!/ Ik, vuile dief - wat zal er van mij worden?" Zo erg is het met mij nog niet gesteld. Ik geniet van mijn drankje. En van het uitzicht hier. bijvoorbeeld. Vanaf de dukdalven - die naar de onverzettelijkheid van Graaf Alva (Due d'Alve) genoemde houten constructies - duiken jongens in het troebele water. Sommigen maken 'bommetjes'. Als grote embryo's plonzen ze naar de bodem. En allemaal komen ze met hetzelfde gebaar boven. Dat schrijft de stoerheid voor. 'n Wilde ruk met het hoofd, zodat het haar voor hun ogen wordt weggeslingerd. Eén jongen echter staat stil toe te kijken aan de kant. Heeft hij watervrees? Kan hij niet zwemmen? Of is hij wat men in de volksmond een 'slome duikelaar' noemt? Ik vrees het laatste. En dat terwijl een van zijn 'voorvaderen' toch zo'n actieve man was. Een van de eerste journalisten ook die zich met 'human interest' bezig hield. Hoe ik dat weet? Even uit de zon, dan zal ik het u vertellen. Onlangs zocht ik de uitdrukking 'slome duikelaar' eens op in het woordenboek. Dat was leuk! De scheldnaam bleek ontleend aan een figuur die werkelijk had bestaan. Zijn naam: Sjloume Duikelaar, een arme joodse man die leefde in het laatste kwart van de 18e en de eerste helft van de 19e eeuw. Hij verdiende de kost als schoenpoetser en potsenmaker en maakte daarnaast Poerim-kranten. Poerimkranten In de 18e eeuw leefden er in Amsterdam veel joden, vluchtelingen veelal. Onder hen waren er nogal wat noodlijdend. In een verslag over Amsterdam uit 1807 schreef een waarnemer aan Lodewijk Napoleon eens dat vooral de 'extreme armoe' van deze joden opviel. Ze hadden zelfs geen geld meer om Poerim te vieren, een soort versie van ons carnaval. Daar besluit Sjloume Duikelaar wat aan te doen. Om de armoedzaaiers toch nog een glimlach op het gezicht te toveren, begint hij met de uitgave van Poerim-kranten, kleine brochures waarin hij op rijm en in het jiddisch de beslommeringen optekent waarmee de inwoners van de Amsterdamse jodenwijk te kampen hadden. Hij doet dat op humoristische wijze en met veel zelfspot. De kranten vent hij uit voor een luttel bedrag. Zo slaat hij twee vliegen in één klap: hij kan zijn hart luchten over de sociale wantoestanden en tegelijkertijd verdient hij wat geld. Sloom deze Duikelaar? Ik dacht van niet. In de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek zijn een aantal van deze Poerimkranten nog te bezichtigen. Leuk om te zien natuurlijk, maar ook een Tantalus-kwelling voor iemand die het hebreeuws niet beheerst. Het is net alsof je een brief moet ontcijferen die lang in de regen heeft gelegen. Maar gelukkig zijn er door ene L. Fuks in een artikel enkele anekdoten in 'gewoon' jiddisch schrift overgeschreven. Een van de leukste is die, waarin 'Rabbi' Slome Duikelaar bezoek ontvangt van een mooi meisje uit Scheveningen. Tegen zijn vrouw' zegt hij, dat het kind hem uit naam van de 'grapjassen uit het paradijs' het bericht is komen brengen dat hij een erfenis heeft ontvangen. Duikelaars echtgenote vertrouwt het zaakje niet en voegt haar man toe: "Hoe ouder je wordt, hoe erger. Wat voor sjikse heb je nu weer bij je gehad? Of denk je soms dat ik heb geslapen? Als ik me niet inhou, krijg je straks alle tien geboden naar je schele ponem". Ik schreef het al: Duikelaar hekelde ook de sociale misstanden. Een van zijn aanklachten eindigt met pure poèzie. Poézie die in de vertaling verloren gaat. Daarom hier het fragment in het jiddisch: "Wenn mir oreme lagt zajn gekoemen noch hous, hobi mir gefoendi oenzer kinder nakint oen blouss (bloot). Ich hob mich darin bigebn, in zou ein betribt lebn". Dé 'nazaat' van Slome Duikelaar staat nog steeds bij de brug. Niet zoals de andere jongens in een zwembroekje, maar gekleed. Zou die kou van eeuwen her dan soms nog doorwerken? ANGELA PINNEBERG Modefotografie is meer dan een paar aardige jongens en meisjes op de foto zetten. Een modefoto moet het beeld vertalen dat de ontwerpers in een bepaald seizoen willen oproepen: elegant, sportief, de jaren vijftig. Een man die er steeds weer in slaagt die sfeer over te brengen is Floor Heijn. Modefotografie beschouwt hij tegenwoordig min of meer als zijn hobby. In zes jaar tijd bouwde hij Floor Heijn Retail op, een bedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen van winkelinrichtingen en huisstijlen, reclamecampgnes o.m. voor alle grote levensmiddellenbedrijven, marketing en architectuur. Maar met mode, die ook als 'hobby' nog flink wat van zijn tijd opslokt, is het toch eigenlijk allemaal begonnen. Een gesprek. door Henriëtte v.d. Hoeven Wie Floor Heijn een jaar of tien geleden had voorspeld dat fo tografie ten grondslag zou lig gen aan een succesvol retail- bedrijf (een bedrijf dat werkt voor de detailhandel), zou hoogstens verbaasde blikken hebben geoogst. Floor Heijn: 'Ik ben begonnen als ontwerper van reclamecam pagnes voor de Hema. 'Toen', het klinkt een beetje veront schuldigend, 'wilde ik niets weten van fotografie. Alles moesten worden getekend'. Van de Hema stapte hij over naar C&A, waarvoor hij als art-director vaak met fotografen op reis was. Omdat hij die vakmensen haarfijn kon vertellen wat hij wilde, kreeg hij op een gegeven moment het ad vies zelf maar te gaan fotograferen. 'Zes jaar geleden heb ik een came ra gekocht en ben gewoon begon nen,' zegt hij nu. Dat mode fotograferen een vak apart is geeft hij direct toe. 'Veel fotografen vinden het maken van een goede modefoto moeilijk. Dat komt omdat ze vanuit de techni sche kant in de modefotografie zijn gekomen. Ik kom uit de mode en heb er daarom totaal geen proble men mee. Ik zie mezelf eigenlijk een beetje als modejournalist'. Van de andere kant heeft hij to taal geen trek in het snelle werk van de persfotograaf. 'Ik was in Pa rijs toen er een aanslag werd ge pleegd, maar ik heb er niet over ge piekerd om mijn camera voor de dag te halen. Ik was daar voor de mode'. Mensen 'Fotograferen is voor mij met mensen bezig zijn. Niet alleen met volwassenen, ook met kinderen werken vind ik heel leuk. Met kin deren moet je veel geduld hebben en dat kan ik dan ook opbrengen'. Mensen en mode meer heeft Floor Heijn niet nodig om zich artistiek te kunnen uitleven. En in die mode gaat hij dan ook helemaal op. Het ANP, waarmee hij min of meer een afspraak heeft om modefoto's te leveren, heeft er nog nooit een gezien. 'Het komt er gewoon niet van', zegt Floor. 'Ik ben bij de modeshows in Parijs om nieuwe ideeën op te doen. De sfeer van de komende mode te proeven, te zien welke ontwerpers er opdui ken. Natuurlijk, het zou een deel van de kosten goedmaken, maar ach, mode is eigenlijk ook een beetje mijn hobby'. Die hobby leeft hij helemaal uit voor C&A. Naast de persfoto's stylt hij ook de shows, die tweemaal per jaar worden gehouden. Shows en foto's komen tot stand in heel nauwe samenwerking met styliste Joekie van der Esch. 'Zon der Joekie ben ik maar een halve fotograaf,' zegt hij. 'Zij zorgt voor de kleding, de accessoires, de ma- ke-up enz. Zonder haar zou het echt niet lukken'. Het duo is eigenlijk min of meer toevallig gaan samenwerken. Floor glimlacht even als hij zegt,: 'Tien jaar geleden ben ik begonnen met het organiseren van shows. Op een dag kwam ik Joekie tegen om het Damrak. Helemaal in paniek. Ze moest een show organiseren en vrijwel iedereen had haar in de steek gelaten. Toen heb ik meteen gezegd: als je nogeens een show moet organiseren,kom ik je hel pen'. Dat aanbod is uitgelopen op een samenwerking die nog altijd bestaat. Omdat bij modefotografie de sfeer belangrijk is, wordt er prak tisch altijd op locatie gewerkt. Is de sfeer waarin de mode zich in een bepaald seizoen gaat afspelen bekend, dan gaat Floor aan de slag. Filmisch 'Ik werk eigenlijk op een filmi sche manier', vertelt hij. Ik bedenk eerst een verhaal, werkt een script uit en gaat op zoek naar goede mo dellen. Voor het maken van een goede reportage en het samenstel len van de show is Floor zeker vier maanden bezig. Floor: 'Soms ben je een half jaar op zoek naar een goed model. Dat model wordt niet zomaar gekozen, een fraai gezicht je is niet genoeg, ze moet een be paalde uitstraling hebben. Als foto.- graaf moet je uit het model de din gen kunnen halen die je op dat mo ment nodig hebt; type-casting noem je dat. Daarbij is het per soonlijk contact tussen fotograaf en model van belang. Iemand kan op papier voor 100% geschikt zijn, maar ga je eenmaal met hem of Topknm^t haar werken, kan blijken dat het totaal klikt'. 'Voor een bepaalde opdracht liet ik een model uit Engeland overko men. We zijn de hele nacht bezig geweest met passen maar hij was gewoon niet het type dat ik nodig, had'. 'Dat heb ik ook een keer meege maakt met Derek de Lindt. Bij een produktie in Noorwegen kon ik to taal niet met hem werken. Ik heb hem teruggestuurd. Later, bij op names in Schotland maakte hij, al leen door de deur van een oud kas teel open te doen, zoveel emoties in mij los, dat ik even niet kon foto graferen'. En dan half verontschul digend: 'Ja, ik ben nu eenmaal een emotioneel mens'. De modellen waarmee Floor werkt zijn echte professionals. Vaak haalt hij zijn vrouwelijke mo dellen uit België, voor de manne lijk'moet hij, als het Nederlandse aanbod niet voldoet, meestal ver der weg. Floor: 'Mannen zijn slecht te vinden als model. Mannenmode fotograferen vind ik dan ook moei lijk. Mannenkleding moet gedra gen worden, niet om een jongen heen hangen. Daarom heb je wat Op de vraag of hij nu nooit ie mand op straat heeft gezien waar van hij dacht: 'Dat is het,' schudt hij gedecideerd het hoofd. 'Ik werk altijd met ervaren modellen. Ver geet niet dat een model heel goed moeten weten waarmee zij of hij mee bezig is. Mijn model moet kunnen acteren, iets kunnen over brengen. Een model het vak kent, kan een fotograaf op hele nieuwe ideeën brengen. Dat gebeurde Floor bij opdracht in Schotland. Het had al dagen gegoten van de regen en de tijd begon te dringen. 'Trek je toch niets aan van die re gen,' zei het model toen, 'maak die foto's'. De foto's bleken een succes, dank zij dat duwtje van het model. Floor werkt bij zijn produkties het liefst met een klein vast groep je. De drie of vier modellen, de sty liste en de fotograaf moeten vol gens Floor één team vormen. Met een kleine groep lukt dat meestal wel. Ze eten samen en praten veel over het werk. Elkaar kennen en begrip voor el kaar opbrengen zijn voorwaarden om goed te kunnen werken, vindt Floor. 'Je moet niet vergeten dat er op de set enorme spanningen kun nen ontstaan. Je werkt het heel jonge meisjes, die verschrikkelijk hard moeten werken, veel geld ver dienen en dat op een totaal ver keerde manier uitgeven'. De werkdag van de fotograaf en zijn team begint al vroeg. Al zijn de avond tevoren de rollen helemaal doorgenomen, toch is iedereen om zeven uur op de set present. Voor de eerste foto gemaakt kan wor den, verstrijken er wel enige uur tjes. De modellen moeten worden aangekleed en opgemaakt, de foto graaf moet zijn camera en belich ting instellen. Dat alles vraagt veel tijd, zeker als je een perfectionist bent zoals Floor Heiin. Wintermode fotograferen in juli, is dat geen bezwaar? Je bent dan toch in zomerstemming? 'Nee, helemaal niet, ik werk graag in de toekomst. Ik heb nu al ideeën klaarliggen voor over een jaar. Vergeet niet dat ik voor mijn vak (hij omschrijft zichzelf als art director en marketing specialist) moet weten wat er in 1990 te ge beuren staat. Ik reis de hele wereld rond, pik veel signalen op en kan zo een toekomstbeeld schetsen'. Wie straks, tijdens de zomer vakantie, bij een tochtje naar de eeuwige sneeuw op een fotograaf in zomerplupje en modellen in har tje-winter out-fit stuit, moet dus maar niet raar kijken. Wie geïnteresseerd is in mode kan medio september weer zijn of haar hart ophalen bij Amsterdam Mode- stad. Dit modespektakel, dat dik een week in beslag zal nemen, speelt zich af in de Nieuwe Kerk. De modeacademies „Vogue" en „Charles Montaigne" bijten zater dag 13 september de spits af met drie shows. Zondag 14 september komen de Nederlandse createurs, ontwerpers aan de beurt. De maan dag is er plaats ingeruimd voor de Kring van Industrilele Ontwer pers. Vijftig jonge ontwerpers to nen dinsdag 16 september in drie shows hoe zij de Nederlandse man en vrouw zien en op woensdag 17 september wordt 's middags kin derkleding en 's avonds kleding voor grote maten gepresenteerd. Voor donderdag 18 sepember staat in het teken van de zelfmaakmode. Leerlingen van vier MDGO-scho- len uit Amsterdam, Zaandam en Haarlem laten op vrijdag 19 sep tember hun werk zien. Hoogtepunt is de afsluiting op zaterdag 20 september met een middag- en een avondshow, waar op de nieuwste collecties van de Amsterdamse couturiers Max Her mans, Frank Govers, Frans Mole naar, Rob Kr ,oner en Edgar Vos worden gepresenteerd. Het evene ment Amsterdam Modestad '86 wordt afgesloten met een feest in Hotel Krasnapolsky. Bij zomerse temperaturen is extra hygiëne in de keuken geboden c ging te voorkomen. onder redactie van Wim Fortuyn en Conny Smits Bacteriën in voedsel vermenigvul digen zich razendsnel als het niet gekoeld wordt bewaard. Onder voor hen gunstige omstandigheden - en daar is zeker sprake van bij de hui dige zomerse temperaturen - delen ze zich elke 20 minuten. Eén enkele bacterie kan daardoor in acht uur Fuji Foto heeft de oplossing gevonden voor mensen die te laat bedenken dat zij graag een fototoestel hadden willen mee nemen. Op 1 juli brangt het Japanse be drijf een wegwerpcamera op de (Japan se) markt. Voor iets meer dat twintig gul den krijgt de klant een kleurenfilmpje (24 opnames), waarvan het kartonnen doosje tevens dienst doet als camera. De plastic lens en de sluitingstijd (11100) zijn ingesteld op een zonnige dag. Er zijn nog geen plannen om het produkt in het buitenland op de markt te brengen. Er zijn fabrikanten van knoflookpropa- raten, die elkanders bloed wel kunnen drinken. Pharmafood (voorheen Smits Reform) uit Putten en Bioform Holland uit Heerenveen zijn al sinds september verwikkeld in een tamelijk ongezonde concurrentiestrijd. Het begon allemaal met de reclameslo gan „vijftig keer krachtiger dan andere knoflookprodukten", waarmee Pharma food zijn zogenaamde Kyolic-knoflook- pillen aan de man en de vrouw probeer de te brengen. De reclameboodschap schoot in het verkeerde keelgat bij Bioform, dat naar de Reclame Code Commissie en de rech ter stapte. Pharmafood zou „de consu ment misleiden" door onwaarheden te verkondigen, aldus Bioform. De ge wraakte reclamekreet verdween inder daad by de STER. Ook bij de rechtbank boekte Bioform, zij het pas in hoger be roep, succes. Pharmafood zou kyolic met slechts één ander produkt (Knoflox) hebben vergeleken en kon het 'vijftig maal krachtiger' dan andere produkten niet hard maken. De Kyolic-produkten met de mislei dende opschriften en al het reclamema teriaal moesten worden vervangen, zo luidde de uitspraak. Maar Bioform kon het overdrijven niet laten en schreeuw de ruim een week geleden in een persbe richt van de daken: 'Gewraakte kyolick- noflookprodukten moeten uit de handel. Arnhemse gerechtshof veroordeelt cam pagne met actrice Sjoukje Hooymaayer'. Zodat de twee partijen elkaar opnieuw voor de rechtbank in de haren zijn gevlo gen. Pharmafood eist rectificatie, omdat Bioform heeft gesuggereerd dat kyolic niet meer verkocht mag worden, terwijl alleen de reclametekst is veroordeeld. Bioform wil op zijn beurt Pharmafood tot handelen dwingen. Pharmafood zegt al haar afnemers een brief heeft ge stuurd waarin zij worden gevraagd af te zien van verkoop van pillen in potjes met de gewraakte teksten. Maar volgens Bioform worden ze nog in oude verpak king te koop aangeboden. De rechtbank in Zwolle doet op 11 juli uitspraak. tijds uitgroeien tot een leger van 16 4. Zet afgekoeld eten altijd afgedekt miljoen. weg. In voorlichtingsbrochures wijst het ministerie van volksgezondheid er met nadruk op dat een dergelijk proces zich ook voordoet op plaatsen waar voeldsel- restantjes zijn achtergeblevenen. Dat kunnen hand- of afdroogdoeken zijn, maar ook een plank waarop vlees gesne den of anderszins voorbereid is en die niet meteen met water en zeep wordt af gewassen. Oo kan een bord waarop rauw vlees heeft gelegen om het te zouten, er oor zaak van zijn dat het vlees, wanneer het eenmaal is gebraden, terstond weer vol bacteriën zit als het op datzelfde bord wordt teruggelegd. Het is een euvel ge bleken dat nogal eens voorkomt in de Nederlandse huishoudens. Gekoeld bewaren van vlees en andere etenswaar helpt prima. Als de tempera tuur in de koelkast maar onder de 7 gra den Celsius is, vermenigvuldigen bacte riën zich in een acceptabeler tempo. De deling geschiedt dan slechts elke 60 mi nuten, wat per bacterie na 8 uur een aan tal van 'slechts' 256 bacteriën oplevert. In de diepvries vermeerderen bacteriën zich helemaal niet. Maar ze sterven ook niet, zo wordt gewaarschuwd. Sterven doen ze wel bij verhitting. En tegen zeep (en afwasmiddel) kunnen ze ook slecht. Het ministerie heeft een aantal tips die voedselvergiftiging kunnen helpen voorkomen, samengevat in een voorlich tingsfoldertje. 1. Voordat u gaat koken en eten: was uw handen met water en zeep; droog ze af met een schone handdoek en let erop dat kinderen ook goed hun handen was- 5. Ontdooi bevroren vlees of kip in een ruime schaal in de koelkast. Spoel dooi water weg door de gootsteen. Was de schaal af in heet water met afwasmiddel. Neem gemorst dooiwater op met keu kenpapier en gooi dit direct weg. 6. Ruim afval op en houd vliegen en andere insecten (die bacteriën kunnen overbrengen) uit de buurt van voedsel. 7. Maak de plaats waar voedsel wordt bewaard en bereid, regelmatig goed schoon. 8. Maak de koelkast regelmatig schoon met warm sodawater en daarna met warm water. 9. Ontdooi bevroren voeldsel in de koelkast, tenzij anders op de verpakking staat aangegeven. 10. Breng uw eten snel aan de kook (100 graden Celsius) en laat het enige tijd 11. Zet warme voedingsmiddelen pas in de koelkast, nadat ze zijn afgekoeld. 12. Koel verwarmde voedingsmidde len snel af, bijvoorbeeld in koud water. 13. Bewaar eten dat kan bederven, in de koelkast. 2. Houd alle materialen die met voed- 14. Bewaar restanten niet langer dan sel in aanraking komen, goed schoon, enkele dagen. Was ze af in heet water met wasmiddel en droog ze af met een schone theedoek. 15. Controleer regelmatig de tempera- 3. Houd rauwe produkten en klaarge- tuur van uw koelkast; deze moet 7 gra- maakt eten gescheiden. den Celsius of lager zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 8