Conducteur leert zich te wapenen tegen agressie 'Twee honden en vrijheid' Paus laakt oneerlijke verhoudingen in Colombia Wat willen kinderen in Zuid-Afrika? WOENSDAG 2 JULI 1986 PAGINA 15 Reportage De Nederlandse Spoorwegen gaan hun treinconducteurs leren hoe zij met agressie moeten leven én om gaan. De NS hebben gekozen voor een praktische benadering van de problematiek. Voorvallen uit de praktijk zullen als lesmateriaal worden gebruikt. De conducteurs hebben er zelf om gevraagd. Omdat agressie in de trein zo toe neemt. Niet zozeer in om vang, maar de vorm waar in dat gebeurt baart zor gen. Ze - de conducteurs - weten er steeds vaker geen raad rfiee. Daarom willen ze leren met agress- sie om te gaan. door Jan Westerlaken Een simpel voorbeeld. Een trein reiziger zit onderuit gezakt op een bank. Z'n voeten heeft hij op de bank tegenover hem gelegd. De conducteur komt binnen. Vraagt of hij dat thuis ook doet. Antwoord: ja. Wat moet die con ducteur in zo'n geval doen? Hij lijkt uitgepraat. De mond is hem gesnoerd. Een ander voorbeeld. Bij het controleren van de kaartjes treft de conducteur een zwartrijder. De betrapte verzint eerst allerlei smoesjes. Het helpt niet. Vervol gens maakt hij de conducteur uit voor rotte vis. Het dilemma: moet de conducteur het ook op een schelden zetten? Of zich al les laten zeggen? Of moet hij te alley tijde correct blijven en net' zo lang op de reiziger inpraten tot hij zijn doel heeft bereikt? Hem een kaartje verkopen dus. Leren omgaan met agressie. Kan dat? Maar weinig mensen, dus ook conducteurs, zullen het zelfde reageren op conflicten waarin ze verzeild raken. Chef opleiding H. Maas beaamt dat. Hij zegt: "We zullen zeker niet al les voorkomen. Wat ons voor ogen staat is de conducteur een instrument in handen geven waardoor hij beter gewapend is. Een instrument waarmee hij het opwekken van agressie kan in dammen. Tja, als een reiziger een mes trekt wordt het wel even an ders. Dan kan hij niet zeggen: heb je moeilijkheden laten we eens praten. Overigens heb ik hiervoor geen pasklare oplos sing. Trouwens, die is er voor geen enkele conflictsituatie". Tact Tact, dat is eigenlijk wat er van de conducteurs wordt gevraagd. Met praten overwicht zien te krij gen en aantonen dat de reiziger ongelijk heeft. Mevrouw drs. I. van Weede - onderwijsdeskundi ge van de NS - zegt het zo: "In de eerste plaats moeten we goed op passen dat de conducteur niet de pet opzet van een politieman. Hij zal zich in de eerste plaats moe ten inleven in de reiziger. Laat die reiziger z'n verhaal maar ver tellen. Dan blaast hij in elk geval al wat stoom af. Dat scheelt". Maas voegt eraan toe: "Wat de conducteur natuurlijk nooit van zijn leven mag doen is opmerkin gen maken over het uiterlijk van de passagier. En als de reiziger provoceert moet hij daar niet op ingaan. Zijn enige doel is een kaarsje slijten. Als de conducteur begrip toont lost dat een hele boel van dé agressie op". Niet boos worden. Dat moet de toverformule zijn. Mevrouw Van Weede: "Kijk, als je tien keer op een dag boos wordt kost dat een vracht aan energie. Ach, kwaad mogen ze best wel eens worden. Maar komt dat meermalen op een dag voor, dan nemen ze die opgekropte agressie mee naar huis en wordt ze op de familie af gereageerd. Als we iets willen zien te voorkomen is het dat wel". We praten nu over een reiziger. Dikwijls zijn het groepen die de conducteur net zo lang sarren tot hij door het lint gaat. Hoe denkt Bij de instructie moet de nadruk vooral komen te liggen op het zoveel mogelijk voorkomen van agressie. Daartoe zullen de conducteurs tech nieken leren waarvan zij bij conflic ten met treinreizigers gebruik kun nen maken. Praten met de oproer kraaier moet de boventoon voeren, aldus luidt de aanbeveling van een werkgroep die zich geruime tijd met de zaak heeft beziggehouden. De werkgroep beveelt verder aan, dat er conducteurs beschikbaar moeten zijn als hun aanwezigheid gewenst is op probleemtreinen. De NS moeten, zo zegt de werkgroep, een reserve in de diensten van de conducteurs inbouwen om dit te kunnen bereiken. Leren omgaan met agressie. Is het beroep van conducteur zó gevaar lijk? Voorkomen dat het uit de hand loopt. Het lukt ook wel eens niet. De reiziger wordt dan arrestant. de NS het treinpersoneel daar te gen te wapenen? Leider Mevrouw Van Weede: "De op dracht in zulke gevallen is: pro beer de leider van die groep eruit te halen. Wanneer je zo'n praatjesmaker alleen hebt, is hij in veel gevallen als was in je han den. De conducteur moet de con frontatie zeker niet uit de weg gaan. Hij moet de groep zo open mogelijk benaderen en op op- of aanmerkingen niet ingaan. Wat hij in zo'n geval zeker niet moet doen is verbieden bepaalde din gen te doen. Anders is hij verlo- Vluchten als het werkelijk te gek wordt? Maas is er heel duide lijk over. De chef: "De conduc teur moet moeilijkheden nooit uit de weg gaan. Ik kan me voor stellen dat hij zich terugtrekt. Vluchten is geen oplossing. De conducteur die dat doet zal al leen maar angstiger worden voor een volgende confrontatie. Op die manier ben je niet goed met je werk bezig. Toegegeven, het is best een probleem. Het perso neel op de trein heeft het echt wel eens moeilijk om agressieve reizigers van hun ongelijk te overtuigen. Agressie totaal uit bannen? Nee, dat lukt niet. Dat is ook niet de opzet van de cursus. Wat we willen voorkomen is dat het uit de hand loopt". Een onderdeel van de cursus bestaat uit psychologie. Niet' diepzinnig, maar alleen die din gen die bruikbaar zijn. Om het gedrag van de conducteur te ver anderen? Mevrouw Van Weede: "Waar we bepaald niet op uit zijn is ge dragsverandering van de con ducteur. Het is onmogelijk ie mand van tevoren te zeggen hoe hij zich die dag moet gedragen. De reiziger is onze klant. Die moet zowel tijdens de reis als er- na tevreden zijn. De conducteur kan daar een hoop aan doen. Hij loopt niet louter en alleen door de trein om kaartjes te controle ren, hij is ook nog eens een keer tje gastheer vén de NS". Inspelen Inspelen op de situatie. Dat wordt er van de conducteur ge vraagd. Een gezin dat met kinde ren naar het strand gaat. De con ducteur kan er een opmerking over maken. Een reiziger die kort en zakelijk is. De conducteur controleert zijn plaatsbewijs, geeft er een knip in en loopt door. Of de reiziger wil een praatje maken. De conducteur kan daar gehoor aan geven. Kort om, dat is in een notedop wat de NS de conducteurs via de cursus - die na de zomer begint en zes dagen in beslag neemt - willen bijbrengen. De Nederlandse Spoorwegen vatten de zaak heel serieus op. In het opleidingscentrum is een ruimte als coupé ingericht. Ac teurs worden ingehuurd om de rol van de (ontevreden, agressie ve enz.) reiziger te spelen. De conducteurs moeten zich dan maar uit de soms netelige toe stand zien te redden. De acteurs hebben de opdracht goed te la ten merken of ze wel of niet te vreden zijn met de behandeling van de conducteur. Maar de con ducteurs oefenen ook op elkaar. De gespreksstof dragen ze zelf aan. Voorbeelden die ze in de praktijk al eens hebben meege- maakt: De hamvraag is: bereiken de NS alle conducteurs. Vooral hen voor wie de cursus is opgezet? Onderwijsdeskundige me vrouw Van Weede: "De mensen die je wilt bereiken, ja, daar is het moeilijk voor. Ik vraag me af of je iedereen de vollle honderd procent van de stof zult kunnen bijbrengen. Bereik je zo'n zestig procent van het hele korps, dan denk ik dat je al een heel goed percentage scoort. Voor ons is het ook afwachten wat het ople vert. In de opleiding tot conduc teur wordt er wel aandacht aan de reiziger besteed. De tijd ver andert. Dus moet die opleiding worden aangepast. Vroeger kreeg de conducteur een duw of een klap. Daarmee was het afge lopen. Tegenwoordig gaan som mige mensen zo ver, dat ze werkelijk het bloed onder de na gels van het treinpersoneel van daan zuigen. Wij moeten een ma nier bedenken waarmee de con ducteur zich tegen deze vorm van agressie kan wapenen". Vechtsport Zich wapenen tegen agressie ve reizigers kan ook door een of andere (oosterse) vechtsport te leren. Vormt een vechtsport on derdeel van de cursus? Mevrouw Van Weede is er dui delijk over. "De NS hebben heel bewust gezegd: we laten de con ducteurs geen vechtsport leren. Althans niet op kosten van de spoorwegen. We stimuleren dat niet. De andere kant is: wij kun nen de conducteurs niet verbie den zich te bekwamen in een vechtsport. Zeker niet als zij die in hun eigen tijd beoefenen. Ik moet toegeven dat er conduc teurs zijn die van tijd tot tijd by ons aankloppen met de vraag om via de NS karate te mogen leren. Maar we wijzen dit consequent af. Volgens mij lokt dit juist agressie uit. Vaak zie je dat die vervelende reizigers ook nog goede vechtersbaasjes zijn. Je krijgt dan twee specialisten in een vechtsport tegenover elkaar. De conducteur hoeft zich natuur lijk niet te laten afrossen. Wordt hij bedreigd, dan moet hij zich terugtrekken. Voor z'n eigen vei ligheid. Ik besef datje dan wel de andere passagiers met zo'n agressieveling achterlaat". Wat moet de conducteur doen als hij een optater krijgt? Reage ren met 'De klant is koning?' Maas: "Tja, de natuurlijke reactie is: ik geef 'm een hijs terug. Het is niet de bedoeling dat er con stant wordt gemat in de trein. Anders wordt het als iemand met een knuppel staat te zwaaien of met een stiletto zijn nagels zit schoon te maken. Je kunt je af vragen of je dat mes moet opei sen. Ik vind dat de conducteur zelf moet inschatten of er werkelijk gevaar dreigt. Iemand die echt wat van plan is, houdt zo'n mes wel in z'n zak en haalt het pas tevoorschijn wanneer hij het denkt nodig te hebben". Geen vechtsport in het cursus pakket. "Klopt", zegt Maas. "Wat niet mag gebeuren is dat we con ducteurs krijgen die 's morgens handenwrijvend op de trein stap pen en zeggen: ik hoop dat ik er vandaag weer een paar tegen kom....". JOHANNESBURG - Iemand ver telde me onlangs een even ontroe rend als tekenend verhaal. Op een ochtend weigerden de kinderen van een zwarte kleuterschool in het thuisland Lebowa, vlakbij de Transvaalse stad Pietersburg, om hun dagelijkse bordje mais-pap op te eten. In dit door hongersnood getroffen stukje Zuid-Afrika krij- door Ruud de Wit gen schoolkinderen van de over heid namelijk extra voedsel. De re den van de spontane 'eetstaking' was niemand minder dan Nelson Mandela. „Wij hebben besloten om oteunpilciar geen schoolvoedsel meer te eten, zolang wij Nelson Mandela niet hebben gesproken", was de duide lijke stellingname van de kleuters. voedingsprogramma dat onder ui terst moeilijke omstandigheden in stand wordt gehouden in de zwaar getroffen zwarte woonwijken. De titel van het ontroerende boekje is ontleend aan de toe komstverwachting van de jongste, die een bijdrage leverde, de achtja rige Moagi. Hij schreef: „Als ik la ter oud ben, wil ik graag een vrouw hebben en twee kinderen, een jon gen en een meisje; en een groot huis met twee honden en vrijheid. Mijn vrienden en ik willen ook graög elkaar kunnen ontmoeten en kunnen praten". De schoolleiding was ten einde raad. Hoe moest zij de vastbesloten kinderen ervan overtuigen, dat Mandela al 24 jaar opgesloten is vanwege 'staatsgevaarlijke activi teiten' en dat zij niet de enigen wa ren die niets liever zouden zien dat de bejaarde ANC-leider in vrijheid door Zuid-Afrika kan reizen om zijn aanhang toe te spreken? Uiteindelijk besloot de schoollei ding tot een noodgreep, die echter alleen maar bij kinderen kan wor den toegepast. Er werd eén bood schapper naar een paar dorpen ver derop gestuurd en spoedig ver scheen er een oude man, die de kinderen niet kenden, in het 'sta kende' klaslokaal. Hij werd aan de kinderen geintroduceerd als de 'Nelson Mandela', waarop de deze in een luid gejuich losbarstten on der het uitroepen van 'amandla', 'leve het ANC' en 'leve Nelson Mandela'. Na een kwartiertje ver dween de oude man weer en wier pen de hongerige kinderen zich te vreden op hun bordje maispap. Grimmig Een ander verhaal is evenzo ty perend voor de grimmige realiteit van de zwarte jeugd van Zuid-Afri- ka. Een buitenlandse correspon dent vroeg eens aan een groepje kinderen in Soweto, of ze wisten hoe ze een benzinebom moesten maken. Een groot gegiechel en ze nuwachtig geschuifel was het ge volg, maar plotseling drong een jongetje van circa vijfjaar zich naar voren en hij vertelde de verbaasde journalist enthousiast en deskun dig hoe een benzinebom moet wor den gefabriceerd. Ik moest aan deze verhalen den ken toen ik deze week het boekje 'Two dogs and freedom', 'twee honden en vrijheid' onder ogen kreeg, een geillustreerde uitgave van de onafhankelijke zwarte uit geverij Ravan Press. Het boekje bevat tekeningen en teksten van kinderen in de zwarte woonwiiken. Hen was gevraagd om zich te uiten over de wijze waarop zij door de huidige gebeurtenissen in Zuid- Afrika worden geraakt. Het boek is het resultaat van een project van de Open School, een cultureel op- 'Two dogs and freedom' zou ver plichte literatuur moeten zijn voor elke blanke Zuidafrikaan, en zeker voor president P.W. Botha en diens voornaamste steunpilaar binnen de regering, de minister van wet en orde, Louis le Grange, die verant woordelijk is voor het uitroepen van de noodtoestand. Het boekje illustreert de nog steeds groeiende kloof tussen de blanke wereld en die van de zwarte bevolking. Zo schrijft Gerald (13) het volgende in cident op zijn school: „Donderdag kwam de politie onverwacht op on ze school. Ze schreeuwden twee maal en schoten vervolgens traan gas af in de school. Hierna begon nen de kinderen met stenen te gooien. De politieagenten verdwe nen, maar kwamen terug met hun 'hippo's (gevechtwagens) en ze leg den een cordon rond de school. Vervolgens ging het schoolhoofd met hen praten en pas daarna ver dwenen ze, maar ze waren erg boos". Welk blanke kind op een be voorrechte blanke school in Zuid- Afrika heeft dit meegemaakt? En wat schrijft de "l 3-jarige Thu- lisile? „Overal in Soweto zijn elke dag weer de 'hippo's. Deze man nen, die Boeren worden genoemd, rennen rond, schieten, slaan en do den onze studenten. Ze verkrach ten hen zelfs". Tussen de teksten in opvallend verzdf-gde handschriften en met de voor deze leeftijdsgroep kenmerkende 'spelfouten', spre ken de tekeningen boekdelen: 'Casspirs en hippo's, politieagen ten met honden, geweren en knup pels'. Verder brandende winkels, boycottende jongeren en een uitge brande Putco-bus. Wonden Albertina Sisulu, de vrouw van de tot levenslang veroordeelde ANC-leider Walter Sisulu en zelf vice-presidente van het Verenigd Democratisch Front (UDF) wees onlangs in een interview op de blij vende geestelijke en lichamelijke wonden die het geweld in de zwar- te woonwijken heeft achtergelaten sinds de jongerenopstand in Sowe to, tien jaar geleden. Met de noodtoestand en de blijvende aan wezigheid van leger en politie in de zwarte woonwijken moet worden gevreesd, dat ook de komende ge neraties hiervan niet gevrijwaard zullen blijven. Wat Gerald schreef: „Wij moeten met de blanken van het leven genieten!" zal nog lang op zich laten wachten. In maart dit jaar moesten elf zwarte kinderen in Johannesburg terecht staan omdat zij de openbare orde hadden verstoord (foto AP) De paus heeft gisteren aan het begin van zijn zevendaags be zoek aan Colombia opgeroepen tot vrede in het land dat al tien tallen jaren wordt geteisterd door guerrilla-oorlog en armoe de. Paus Johannes Paulus II deed dit in een toespraak op de lucht haven van Bogota waar hij werd ontvangen door president Beli- sario Betancur. Rond één mil joen mensen stonden in de stra ten van Bogota om de intocht van de paus gade te slaan. Het episcopaat van Colombia geldt als het conservatiefste van Zuid- Amerika en wijst de zogeheten bevrijdingstheologie af. De te genstelling tussen arm en rijk is in Colombia in de afgelopen ja ren aanzienlijk verscherpt. Gesprekken met leiders van de guerrillabewegingen zijn niet voorzien. Deze linksgeoriënteer de bewegingen zijn M-19 en FARC. Zij hebben verklaard een bestand in acht te nemen voor de duur van het bezoek. Beide be wegingen hadden de paus schrif telijk om een gesprek verzocht, waarbij speciaal M-19 had voor gesteld dat de paus een rol als be middelaar zou opnemen om te komen tot een oplossing van het conflict in het land. Rome reageerde met een afwij zend antwoord, dat was gericht aan de Patriottische Unie, de le- gale organisatie van het c nistische FARC. Er kan niet wor den ingegaan op het verzoek van de bewegingen om de paus voor een gesprek naar een geheime plek te brengen, aldus het Vati- caan. Misdaad Bij een ontvangst in het presi dentiële paleis zei de paus dat de ontwikkeling van Colombia on der andere wordt belemmerd door de „oneerlijke verdeling van de rijkdom", politiek ge weld, toeneming van de mis daad, smokkel en een „massale kapitaal vlucht". Onrechtvaardigheid en onge lijke verdeling kunnen grote de len van de 27 miljoen zielen tel lende bevolking tot vertwijfeling brengen en reacties oproepen, die „het sociale net verscheu ren", zo waarschuwde hij. Onder de 300 genodigden tot wie hij sprak bevonden zich ook vertegenwoordigers van FARC, de guerrillabeweging die al twee jaar een wapenstilstand in acht neemt. FARC kreeg by de ver kiezingen in mei via de Patriotti sche Unie bijna vijf procent van de stemmen. De regering sloot in 1984 niet alleen een bestand met FARC, maar ook met M-19. Deze laatste guerrillabeweging vatte echter later de wapens weer op, zeggen de dat de regering zich niet aan het bestand hield. Onderweg naar Bogota liet paus Johannes Paulus II al we ten dat hij iedere persoonlijke rol als bemiddelaar tussen de Co lombiaanse regering en linkse guerillastrijders uitsluit. Aan boord van het vliegtuig zei hij dat Colombiaanse functionaris sen en katholieke bisschoppen veel beter dan hijzelf als bemid delaar zouden kunnen optreden. Eisers vragen uitvoering vonnis evangelistenpaar. De Anne Frank Stichting, het Cen trum Informatie en Documenta tie Israël en het Overlegorgaan van joden en christen in Neder land (OJEC) zullen de rechter vragen het vonnis tegen het evangelistenechtpaar Goeree ten uitvoer te brengen. Aanleiding hiertoe is het feit dat het verbo den nummer 12 van het blad EVAN de afgelopen dagen op grote schaal is verspreid in Em- men, Utrecht, Mijdrecht en Den Haag. Onder meer de voorzitter van de Joodse Gemeente-in Em- men, het CIDI te Den Haag en de OJEC-voorzitter kregen onge vraagd een exemplaar in de bus. Bond tegen het Vloeken te leurgesteld. De Bond tegen het Vloeken heeft met teleurstelling kennis genomen van de uit spraak van de Kroon, waarbij een artikel in de Algemene Plaat selijke Politieverordeningen van zes Veluwse gemeenten met be trekking tot het vloekverbod is vernietigd, zulks op grond van artikel 7 van de Grondwet. In een communiqué stelt de Bond: „De autonomie van de gemeenten, die het bestrijden van het vloe ken ter harte gaat, wordt door de ze uitspraak uitgehold. Deze uit spraak laat ruimte voor het vloe ken, waarbij de overheid als hoedster van de openbare zeden ten onrechte terugtreedt ei doende tekortschiet als de be schermer daarvan". De Bond tegen het Vloeken acht dit een bedenkelijke ont wikkeling in de Nederlandse rechtsstaat, „waarin toch gren zen moeten worden gesteld de onnodige kwetsing van voelens bij een groot deel van het Nederlandse volk". De Bond hoopt dat er via straf wetgeving alsnog een landelijk verbond tegen het vloeken wordt uitgevaardigd. In dat kader wordt een beroep gedaan op „al le politici die willen opkomen voor de eer van Gods naam". Pleisterplaats. In de Doops gezinde kerk aan de Paleisstraat in Den Haag wordt op zondag 5 juli, aanvang 12.00 uur, een Pleis terplaats-bijeenkomst belegd. Het thema van de bijeenkomst luidt: 'Omgaan met elkaar'. De Pleisterplaats is een oecu menische ontmoetingsplek voor mensen, die op weg willen gaan naar nieuwe vormen van geloofs beleving. Zendingstentoonstelling. Ruim 150 wereldwijd werkende zendingsorganisaties hebben zich aangemeld voor de zen dingstentoonstelling die van 27 december tot 1 januari in de Jaarbeurs in Utrecht wordt ge houden. Nu al staat vast dat zich in de komende maanden min stens zoveel organisaties zullen aanmelden. De tentoonstelling maakt deel uit van het jongeren- congres Mission '87, dat naar ver wachting rond 10.000 jongeren bijeen zal brengen in de Utrecht se Jaarbeurshallen. Kerkelijke ledenadmini stratie. Uit naam van acht kerk genootschappen is maandag in Leidschendam de Stichting In terkerkelijke Leden Administra tie (SILA) opgericht. De stich ting wil de opbouw van kerkelij ke ledenadministraties mogelijk maken. Dat is voor de deelne mende kerken van groot belang, omdat naar alle waarschijnlijk per 1 januari 1988 de kerkelijke gezindten niet meer wordt opge nomen in het pakket gegevens bü de gemeentelijke bevolkings administraties. Hervormde kerk. Beroepen te Uithuizen: G. J. Krol, kandidaat te Groningen. Gereformeerde kerken. Beroe pen te Apeldoorn: L. Raven te Haren (Gr.). Aangenomen naar Amersfoort: drs. L. Prinsen te Duisburg-Ruhrort (Did.); aange nomen naar Tilburg: drs. L. Wie- ringa te Leidschendam (missio nair predikant in de classis Den Haag). Beroepbaarstelling: P. van Rooyen, Burgemeester de With- straat 35, 3732 EJ De Bilt. Gereformeerde kerken (vrij gemaakt). Bedankt voor Grijps- kerk in combinatie met Niezijl: Th. S. Huttenga te Zaandam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15