'We zetten de puntjes op de Hoofdrolspeler Wim Sluys over de tweede 'Elckerlyc' Elckerlyc vervangt Napoleon Weinig variatie bij Radius en Ebbelaar Pasternak gerehabiliteerd Keuze uit werk van Verster bevestiging van bestaand beeld BBK kondigt acties aan Expositie over Leidse musea DINSDAG 1 JULI 1986 KUNST PAGINA 19 LEIDEN - "Het belangrijkste aan het verhaal van de Elckerlyc vind ik dat je met jezelf in het reine moet zien te komen voordat je sterft. Al je aardse bezittingen zo als schoonheid en rijkdom zijn dan niet meer van belang". Dit zegt - Wim Sluys over het middeleeuwse stuk Elckerlyc (iedereen) waarin hij de hoofdrol speelt. Ter gelegen heid van de Leidse Lakenfeesten wordt dit stuk voor het tweede achtereenvolgende jaar ten tonele gevoerd in de Pieterskerk. Sluys: "Van oorsprong is het een christelijk stuk want het gaat over iemand die zichzelf loutert in zijn laatste uren voor de dood. Hij moet eerst door een 'gang' om zichzelf te zuiveren voordat hij uiteindelijk i. 'schoon' kan sterven. Ikzelf ben niet gelovig. Het gaat mij meer om de gedachte achter het stuk: datje op een gegeven ogenblik alleen komt te staan en dat maatschappe lijke verworvenheden niets meer waard zijn". De volledige titel van de morali teit is 'Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlyc' en de figuur Elcker lyc is de allegorische voorstelling van de mens in het algemeen. Het - verhaal begint met de beslissing door Miriam Knopper van God om Elckerlyc ter verant woording te roepen voor de zon digheid der mensen. Elckerlyc mag een reisgenoot meenemen en besluit Gheselscap (zijn vrienden) te vragen hem te vergezellen op weg naar de dood. Als deze weigert wendt Elckerlyc zich tot Neve en Maghe (zijn familieleden) en tot het Goet (zijn aardse bezittingen) die niets voor een enkele reis hemelwaarts voelen. Uiteindelijk gaat hij naar de zie ke Deucht die wel met hem mee wil als hij zich eerst van smetten reinigt bij haar zuster Kennisse (berouw). Hij kastijdt zichzelf en Deucht wordt weer gezond en zal meegaan. Elckerlyc neemt nog vier helpers mee: Scoonheid, Vroets- cap, Cracht en Vijf Zinnen. Hij be geeft zich met zijn begeleiders naar het graf maar als puntje bij paaltje komt,blijven alleen Deucht en Kennisse over die bij hem blijven tot het eind. Stervensproces Sluys noemt de middeleeuwse Elckerlyc een universeel verhaal omdat hij verbanden legt met het stervensproces van deze tijd. "Ik vind dat tegenwoordig mensen vaak niet meer bewust afscheid kunnen nemen van het leven, wat ik wel heel noodzakelijk acht. De gezondheidszorg spuit zieken on der de morfine. Het wordt dan eer der een kwestie van afgevoerd worden dan afscheid nemen". Mieke Lelyveldt, die het stuk ook deze tweede keer regisseert, heeft de oorspronkelijke tekst be houden gelaten. Sluys: "Vorig jaar was het grote probleem de midde leeuwse tekst in ons hoofd te krij gen. Deze keer kunnen we ons meer toeleggen op het acteren ofte- LEIDEN - Dat het stuk Elckerlyc tijdens de Leidse Lakenfeesten voor het tweede achtereenvolgen de jaar wordt opgevoerd is niet uit gemakzucht maar uit geldgebrek. Het plan was eigenlijk een grote to- neelproduktie te brengen over de Leidse historie tijdens de periode van Lodewijk Napoleon (1806- 1810). T. Kuipers, werkzaam bij de Leidse VVV en belast met de orga nisatie van de feestelijkheden, ver telt dat in oktober vorig jaar een subsidieaanvraag bij het ministerie van WVC is ingediend. "In april kregen we te horen dat de Raad voor de Kunst positief advies had uitgebracht over de aanvraag. Maar het ministerie moet nog steeds de belangrijke beslissing nemen. Eigenlijk had die al lang binnen moeten zijn. Omdat het daardoor erg onzeker werd of we het nieuwe stuk wel zouden kun nen financieren, hebben we toen maar weer voor de Elckerlyc geko zen". "Ons streven is om er een traditie van te maken elk jaar een massa stuk met vrij veel spelers, koorle den en een groot orkest op de plan ken te brengen. Elckerlyc was een goed project om mee te beginnen. In Delft is het stuk verscheidene malen opgevoerd. En in Leiden was een creatieve staf aanwezig zo als de regisseur Mieke Lelyveldt en de muzikale leider René Verhoeff. En dat vonden we een goede com binatie om mee te beginnen". De Elckerlyc werd vorig jaar vol gens Kuipers vrij goed bezocht. Hij schat dat er ongeveer 400 bezoe kers per avond zijn geweest. Het stuk werd vijf keer in de Pieters kerk opgevoerd. Toch moest op de produktie vijfduizend gulden wor den toegelegd. Dit jaar komen er acht voorstellingen om zo wel aan het benodigde bedrag te komen voor de dekking van de kosten. "Het is nog een wonder te noe men dat alles op zo'n korte termijn is goed gekomen. Twee weken ge leden zijn de algemene repetities begonnen met het koor, het orkest en de spelers samen. Vanaf die tijd wordt er elke avond geoefend. In grote lijnen is het stuk gelijk aan vorig jaar, alleen is er een aantal spelers vervangen en de kleding is wat aangepast." Ruim 160 mensen verlenen hun medewerking aan de Elckerlyc. Volgens Kuiper komen de acteurs uit heel Zuid-Holland. Het feit dat maar vier Leidenaren erin mee spelen ligt volgens hem aan het kleine aanbod van ervaren Leidse amateurs. Kuipers: "We hopen dat we de aangevraagde subsidie voor het stuk over Leiden in de tijd van Na poleon kunnen verzetten naar vol gend jaar. Zodat we het in elk geval volgende keer kunnen opvoeren. Maar ja, gebrek aan geld is een manke waar veel organisatoren op stuk lopen, dat zie aan het Oerol- festival op Terschelling en het Fes tival of Fools. Maar zodra de Leid se Lakenfeesten voorbij zijn gaan we achter de subsidie aan". DEN HAAG - Op het Centraal station in Den Haag werd gistermiddag het eerste 'Tekstbeeld' onthuld. Vanaf vandaag hangen er Tekstbeelden op honderden NS-stations over het hele land. Op de affiches van Tekstbeeld worden steeds een gedicht en een beel dend kunstwerk afgedrukt. Bedoeling is een reeks op te zetten, met elke twee maanden een nieuwe aflevering. De eerste aflevering wordt gevuld door dichter Remco Campert en beeldend kunstenaar Erik Andriesse. La ter volgen Rutger Kopland, Jacob Israël de Haan, Eli Content en Bert Boogaard. Tekstbeld is een project van de Stichting Plint, al jaren doende met affiches onder scholieren belangstelling voor poëzie te wekken. De Rijks dienst Beeldende Kunst en het ministerie van wvc bieden financiële steun. Op de foto Remco Compert (rechts) en Erik Andriesse (links) als wach tende treinreizigers op het Haagse station(foto gpd> MOSKOU (UPI/DPA) - De Sovjet Unie zal de Russische dichter'Boris Pasternak eren met een museum. Ook overwegen de autoriteiten toe stemming te geven voor de publicatie van de Pasternaks roman Dokter Zjivago'. Dit hebben vooraanstaande Russische schrijvers gisteren ge zegd na afloop van het congres van de Sovjetrussische schrijversbond. Op een persconferentie vertelde de dichter Jevgeni Jevtoesjenko dat het congres besloten heeft een museum in te richten ter nagedachtenis van Pasternak, die na de publicatie van Dokter Zjivago' in het Westen (1957) het slachtoffer werd van een felle campagne. Het museum moet komen in de vroegere .datsja' van Pasternak in het schrijversdorp Pere- delkino bij Moskou. 'Op het lijf geschreven', programma van Alexandra Radius en Han Ebbe laar met choreografieën van Nils Christe, begeleid door Christiaan (Bartök), 'Duo Concertant' (Stra vinsky) en 'La Notte' (Liszt). Gezien op 29 juni in de Stadsschouwburg, Amsterdam. AMSTERDAM - Alexandra Ra dius en Han Ebbelaar hebben hun solo-produkties voorzichtig uitgebouwd. Drie jaar geleden verkenden ze de markt met een soort klassieke 'ballet for the mil lions'. Toen dat bleek aan te slaan, kwamen ze met een iets gewaagder programma met werken van Balanchine, Christe, Linkens en Ebbelaar zelf. Hun derde programma is nog wat am bitieuzer: vier balletten van de Nederlandse choreograaf Nils Christe, waarvan drie premières. De grote vraag was natuurlijk: is Christe in staat met slechts twee dansers tot zijn beschik king choreografieën te maken een avond lang kunnen boeien? Nee, is het antwoord. Naarmate het programma vor derde werd het verlangen naar afwisseling steeds sterker. Chris te is zonder twijfel een vakman, die met name de bewegingen heel goed op de muziek kan af stemmen. Maar hij mist in dit programma de geniale vonk en toont geen duidelijk eigen ge zicht. Veel stijlcitaten van bij voorbeeld Kylian en Wubbe, veel mooimakerij en een te grote een vormigheid in zijn thema's. De muziekkeuze is interessant genoeg. Het programma opent met 'Necessarily So', gezet op muziek van Gershwin uit Porgy and Bess. Of het nu aan de iele instrumentatie voor viool en pia no ligt, of aan het kale podium, de dans laat weinig indruk ach ter. Maakwerk, dat weinig inspi ratie verraadt. 'Strings', op een strijkconcert van Bartök, is het sterkste ballet van dit programma. De muziek is geladen en vol hartstochtelijke uitbarstingen, die knap in de choreografie zijn gevangen. Een tegelijk tedere en dynamische dans, waarin Radius en Ebbelaar zich in het veeleisende partner- werk van hun beste kant kunnen laten zien. Het achterdoek van Co Westerik, dat doet denken aan een dichtgetimmerd huis met graffiti, werkt zeer sfeerver- hogend. 'La Notte' moet het pièce de re sistance worden van dit pro gramma. In een mooi decor van Keso Dekker - verticale grijze balken met het blauw van de da geraad daartussen - wordt een zeer dramatische dans gebracht. Christe hanteert een overdosis aan stijlmiddelen die heftige emoties suggereren: gekromde benen, voor het gezicht geslagen handen, een gebogen rug. En toch wordt het nooit werkelijk tragisch. Het blijven dansers die drama suggereren en daarbij kij ken alsof ze op citroenschillen kauwen. Het programma wordt gecom pleteerd door 'Duo Concertant', dat ook al was opgenomen in het Han Ebbelaar en Alexandra Radius in 'Duo Concertant' (foto Jan Swinkels) vorige programma van Radius en Ebbelaar. Met name in dit bal let liet Radius zien nog vlinder vlug als een jong meisje te kun nen dansen. De uitvoering in de andere balletten was zeer gede gen, al sloeg de vlam geen mo ment in de pan. Omdat buiten Amsterdam am per ballet is te zien dat op de klassieke techniek is gebaseerd, voorziet dit programma van Ra dius en Ebbelaar echter zeker in een behoefte. Temeer vanwege de begeleiding door twee gere nommeerde klassieke muzikan ten, die ook de muzikale inter mezzi verzorgen. Natuurlijk heeft het echtpaar Ebbelaar enorm veel betekend voor de danskunst in ons land. Toch is het een merkwaardige keuze om juist dit duo als Neder landse vertegenwoordiging in het Holland Festival te stoppen, terwijl er zoveel moderne dans groepen van niveau zijn, die een dergelijk ruggesteuntje heel goed zouden kunnen gebruiken. ARIEJAN KORTEWEG Overzichtstentoonstelling in de Lakenhal wel de puntjes óp de i zetten. Maar het is een zalig simpel, rechtlijnig verhaal waarin geen woord te veel wordt gezegd. Tegelijkertijd kan ik er heel veel emoties inleggen". "Ik kan de lijn laten zien van a tot z, dus vanaf dat Elckerlyc te ho ren krijgt dat hij dood gaat, tot het moment dat hij zijn kist instapt. Het is heerlijk om te doen want geen van mijn metgezellen kan ik hetzelfde benaderen en elke afwij zing is weer een nagel aan mjjn doodskist". De doodskist staat klaar. Scène uit de Elckerlyc van vorig jaar. (archieffoto Holvast) geschreven en wordt uitgevoerd door het gemengd koor Haga Can- tara en het Toonkunst Orkest Lei den. De regie is in handen van Mieke Lelyveldt. Ben Fey be speelt het orgel en de dirigent is René Verhoeff. De kleding van het stuk is ontworpen door PGxxx. De voorstellingen worden in de Leidse Pieterskerk gespeeld op 3, 4,5 en 8 tot en met 12 juli. De aan vang is steeds 22.30 uur. De toe gangsprijs bedraagt 15 gulden (CJP en pas-65 10 gulden). Tentoonstelling 'Floris Verster 1861 1927, t/m 31 augustus 1986. Stede lijk Museum 'De Lakenhal', Oude Singel 28-32, Leiden. Geopend di. t/m za. van 10-17 uur. Zo. van 13-17 uur. Catalogus verkrijgbaar 24,50). LEIDEN - Ter gelegenheid van de honderdvijfentwintigste ge boortedag van de Leidse schilder Floris Verster (1861-1927) is afge lopen vrijdag in de Lakenhal de tentoonstelling geopend, die vol gens de organisatoren als opzet heeft, een representatief over zicht te bieden van het werk van Verster. In het verleden heeft dit museum op gezette tijden aan dacht aan deze kunstenaar be steed, zowel in eenmansexposi- ties als in exposities met tijdge noten. In 1952 was de herden king van Versters vijfentwintig ste sterfdag aanleiding tot een overzichtstentoonstelling en een kleine tien jaar later volgde een expositie in het kader van zijn honderdste geboortedag. De keuze uit Versters oeuvre anno 1986 doet de vraag rijzen of er veel veranderd is in de visie op en de beoordeling van het werk en of het nieuwe inzichten ople vert. Het nu gepresenteerde over zicht bestaat, behalve uit stuk ken uit het bezit van de Lakenhal en tal van andere musea in het land, uit een aanzienlijke hoe veelheid uit particuliere collec ties afkomstig werk. Een deel hiervan maakte al eerder deel uit van genoemde tentoonstelling in 1952 en 1962. Opnieuw wordt Versters repu tatie van begaafd colorist beves tigd. In zijn vroege werk uit het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw, is onmiskenbaar de invloed van de Haagse School aanwezig in de kleur en de verftoets, maar tegen het einde van dat decennium ontwikkelde Verster een meer uitgesproken kleurgebruik, dat zichtbaar is'in de schitterende bloemstillevens op groot formaat, waarvan 'Pioe nen' uit 1889 een mooi voorbeeld is. Deze schilderijen luidden een nieuwe fase in het werk van Ver ster in. Opvallend is dat in een stuk als de pioenen, het moment weergegeven is dat de bloemen gaan verwelken, maar of hier sprake is van een bewust geko zen vergankelijkheids-symbool is niet met zekerheid te zeggen. In deze tijd begon Verster met foefjes om de lichtval op zijn on derwerpen te beïnvloeden; zo ge bruikte hij bij de 'Potten met Zinneraria's' een blauwe of een groene glasplaat om het licht te kleuren, of hij benutte het effect van weerspiegelingen glas en ge kleurd water. De uitdrukking van kleur kreeg in de stukken van de beginjaren negentig de overhand boven een werkelijk heidsgetrouwe weergave van de bloemen, wat door tijdgenoten niet altijd gewaardeerd werd en als 'decoratief bestempeld werd. Op deze uitbarstingen van kleur volgde een enorme om wenteling. In de hierop volgende periode ontstonden de waskrijt- tekeningen, die gekenmerkt worden door een zeer beheerste en preciese uitbeelding van de onderwerpen en een stilering van de vormen. Bekend zijn vooral de 'Eucalyptus' (1896) en de 'Tuin van Endegeest' (1894). Ondermeer in het laatste stuk is doorwerking aanwijsbaar naar een eigen werkwijze waardoor hij nooit voor lange tijd door an deren beïnvloed bleef. Behalve met Toorop, onderhield Verster contacten met overige toonaan gevende figuren uit de kunstwe reld, zoals de dichter Albert Ver- wey en de kunstkenner dr. H.P. Bremmer. Dit mag overigens op merkelijk heten, omdat Verster zich zeer afzijdig hield en een te ruggetrokken leven leidde, sa men met zijn vrouw Jenny, op het buiten 'Groenoord'. Of Ver ster de belangstelling van de drie anderen voor de eigentijdse ont wikkelingen deelde, is in elk ge val niet uit zijn werk af te leiden. Na 1900 ging het werk van Ver ster zich kenmerken door een realistische uitbeelding en te vens ontstonden stillevens in se ries, bijvoorbeeld bloemstukken of bokkingen. In deze laatste pe riode wisselen verschillende stij len elkaar af. Ook nu blijft, sa men met de vorm, de intensiteit van de kleur Verster bezig hou den. In 'De nap met eieren' bij voorbeeld weet hij zowel in licht val als in stofuitdrukking een ui terst realistische weergave te be reiken, maar het zal hem niet al leen hierom gegaan zijn. Inter pretaties, van Albert Verwey on der andere, wijzen in de richting van een meer absolute betekenis van het werk. Zo meende hij in 'De drie blikken kannen' eerder de uitdrukking van idee te zien dan dan een louter realistisch weergegeven stilleven. A.M. Hammacher bestempelde Ver ster in 1928 als een 'verdiept im pressionist; noch de uiterlijke kant, noch de sfeer staat voorop, maar de relatie tussen de schil der en zijn onderwerp'. De lijn in de ontwikkeling van Versters werk op de expositie, volgt een indeling in vier perio den aan de hand van de schilde rijen en waskrijttekeningen met daarnaast een kleine hoeveel heid grafiek en tekeningen. De inleiding in de catalogus geeft deze opzet nader aan, maar korte teksten ter plekke zou een en an der meer kunnen verduidelijken. Men moet gedacht hebben dat het werk vooral voor zichzelf spreekt en op zich is het een zeer aantrekkelijke tentoonstelling, die alleszins de moeite van het bekijken waard is. Al met al moet gecohstateerd worden, dat hier niet zozeer nieuwe inzichten geboden worden. Evenals in de catalogi van voorgaande exposi ties wordt Verster gepresenteerd als de in afzondering levende en werkende kunstenaar, die bin nen het zelfgekozen, kleine ge bied tot grootse prestaties kwam. Bovendien kan het verbazing wekken dat de relatieve onbe kendheid van Verster bij een breed publiek, net als in 1952 en 1961, mede aanleiding gaven tot het organiseren van een over zichtsexpositie. Blijkbaar is hier in ruim dertig jaar weinig veran dering in gekomen en het is te hopen dat bij een volgende gele genheid de kentering hierin na 1986 eindelijk merkbaar zal zijn. NANCY STOOP Eucalyptus Tegen afbouw kunstenaarsregeling AMSTERDAM (ANP) - De Beroepsvereniging van Beeldende Kunste naars BBK gaat zich fel verweren tegen de afbouw van de beeldende kunstenaars regeling (BKR) waartoe de regering ruim een week geleden besloot. De vereniging (2.300 leden) komt begin september met een eigen, alternatief plan en gaat „schoksgewijs" actievoeren, aldus het BBK-be- stuur maandag na een (besloten) ledenvergadering in Amsterdam. Minister Brinkman (welzijn, volksgezondheid en cultuur) wil de BKR afbouwen en de daardoor vrijkomende gelden besteden aan algemeen kunstbeleid. Het gaat volgens de minister om 60 miljoen gulden die daar toe van het ministerie van sociale zaken worden overgeheld naar WVC. De BBK is tegen deze overheveling, ongeacht om welk bedrag het gaat, zo deelde het bestuur mee. Het besluit van de minister is „ondemocra tisch" (Brinkman is demissionair) en de operatie gaat volgens het BBK- bestuur „per definitie ten koste van de zekerheden van de beeldende kunstenaars". De BBK - de vereniging voerde in het verleden ook de nodige acties - zette zich maandag fel af tegen de Federatie van Kunstenaarsverenigin gen die in principe niet tegen de overheveling is, maar het bedrag, van 60 miljoen verhoogd wil zien tot 90 miljoen gulden. De BBK - geen lid van de federatie - noemde maandag zowel het regeringsbesluit als de houding van de federatie „onbeschoft". Bij de federatie zijn 17 oprganisaties aan gesloten. De BBK verwacht dat een aantal kunstenaarsorganisaties de federatie zal verlaten. LEIDEN - Tijdens de Lakenfeesten - van 4 tot 15 juli - is in de Hoogland se Kerk een tentoonstelling te bezichtigen over de Leidse musea. De tentoonstelling is ontworpen en ingericht door studenten van de Rein- wardt Academie in samenwerking met het Rijksmuseum van Natuurlijke Historie op verzoek van de Stichting Leiden Museumstad. De expositie geeft een overzicht van wat Leiden als museumstad aan musea te bieden heeft: van alle elf musea wordt een beeld gegeven en worden voorwerpen getoond. De organisatoren vinden dat het onderwerp voor hun tentoonstelling niet zo gek is aangezien Leiden de stad met de grootste museumdicht heid in Nederland is. "Daardoor kan Leiden met recht de titel 'i stad' voeren".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19