We worden niet meer gewaardeerd Twee werelden in één tv-film TV-rubriek door Nico Scheepmaker VARA-Dansorkest verdwijnt na 22 jaar Frankie Millers voortdurende dorst Hildevan Mieghem ah Blonde Dolly Krabbé in James-Bondfilm ATERDAG 28 JUNI 1986 PAGINA 29 Lil. Vroeger dachten wij, Nederlan ders, altijd dat België een soort wormvormig aanhangsel was, dat we weliswaar met een zekere genegenheid en tolerantie dien den te behandelen, maar niet echt au serieux hoefden te ne men. Ze wonnen nooit eens de Europacup 1 zoals wij dat regel matig deden, ze werden nooit eens Vize-Weltmeister zoals wij gewoon waren, en ze wonnen nooit het Eurovisiesongfestival, dat wij toch met de regelmaat van de klok wel wonnen. Ook wonnen de Belgen nooit Zilve ren Rozen en persprijzen op het televisiefestival in Montreux, kortom: als ze Eddy Merckx niet gehad hadden, en Urbanus niet (en niet te vergeten Ukkel), dan zouden we misschien zelfs nooit van ze gehoord hebben! Maar zie, hoe wisselvallig het leven in elkaar steekt: opeens spreekt België overal een woord je mee. Ze hebben het Eurovisie songfestival gewonnen, voor het eerst van hun leven, en ze heb ben de halve finales bereikt in het wereldkampioenschap,- voor het eerst van hun leven. Boven dien weten ze met bewonderens waardige behendigheid voor de buitenwereld verborgen te hou den dat ze, om überhaupt in Me xico te komen, eerst met slechts 1-0 thuis van Nederland konden winnen dat bijna de hele wed strijd met tien tegen elf man speelde, en dat ze daartia pas in de slotfase van Nederland-België de nederlaag dragelijk konden maken door een kopbal van Grun: 2-1. Wij hier, in de Bene lux, kunnen dus op onze stsjoty uitrekenen dat wij Nederlanders, gezien de Belgische prestaties, zeker tot de finale zouden zijn doorgedrongen! Dat (stsjcty, wat het Russisch is voor telraam) herinnert mij er aan dat ik de afgelopen week ook nog naar een zomaar-programma heb gekeken, wat trouwens ver gemakkelijkt werd door het uit dunnende aantal voetbalwed strijden (ik ben blij dat Wimble don begonnen is, waar blijft de Tour de France eigenlijk?). De KRO zond maandagavond een film van een uur uit van de Pool se Amerikaan Marian Marzynski, die met zijn camera was meege reisd met een groep Amerikaan se toeristen die een rondreis maakten door de Sovjet-Unie. In die film zien we hoe een van de Amerikanen (ze waren natuurlijk allemaal als de dood dat zij niet levend uit Siberië zouden terug keren, want ze lazen Reagan), zijn Japannertje (een zakreken- machientje dus) aanbiedt in ruil voor een abacus of telraam of, zo als de Russen het noemen, een 'tsjoty': zeg maar een teller. Die telramen worden inplaats van kassa's nog algemeen gebruikt in de USSR, ze kunnen er bliksem snel mee rekenen, maar ze zijn, met hun honderd houten kralen op tien stangetjes, natuurlijk maar een habbekrats waard, in tegenstelling tot die electroni- sche rekenwerktuigjes uit het vrije westen. Waarom die Ameri kaan zo'n ding niet gewoon in warenhuis GUM kocht voor een paar gulden begrijp ik ook niet, maar ik denk dat we hier getuige waren van een voorbeeld van 'overkill' in de Amerikaans-Rus sische ruilhandel. De vrouw die over het telraam ging zei knorrig dat ze niet wilde ruilen, maar dat hy het telraam voor niks kon krijgen, en ze overhandigde de Amerikaan haar rekentuigje. Ma rian Marzynski, die Russisch sprak, legde intussen aan de Amerikaan (en de kijkers) uit dat de Russin niet met de camera er bij wilde ruilen, maar dat het ruiltje later wel kon worden ver wezenlijkt. Wat een hufter!, dacht ik toen. Voor de camera een ruilhandel ■LTV' j V ■EiJ tje voorstellen, wetend dat zo'n Russin daar nooit op kan ingaan zonder problemen te krijgen, en haar dan verraden als ze het 'on derhands', buiten camerabereik, wil regelen. Dat soort streken had hij wel vaker. Hij staat op straat te filmen, spreekt een paar jongens aan, stelt ze een paar on beschofte of laten we zeggen: on hoffelijke vragen, en filmt dan ook met de geluidsman erbij de jongen die hem tot twee keer komt waarschuwen dat hij in de gaten wordt gehouden, en die la ter zegt dat hij het zelf is die hem in de gaten dient te houden. Of het is waar of het is niet waar, maar in beide gevallen stelt hij zijn 'informant' toch bloot aan vervolging. Hoe langer deze documentaire duurde, hoe aardiger ik de Rus sen begon te vinden en hoe on aangenamer die Marian Mar zynski. Natuurlijk herkende ik allerlei tafereeltjes, ik heb ze zelf in Moskou en Leningrad meege maakt: boze Russen die niet ge filmd willen worden, dappere Russen die eventuele repercus sies wegens hun omgang met de ze Amerikanen trotseren, waak honden die hun KGB-activitei- ten op een nonchalante, al te nonchalante wijze uitvoeren, wat dat betreft dekte de film de werkelijkheid in hoge mate. Al leen... je mag vanuit je eigen vei lige positie als westerling die zo- meteen weer het vliegtuig naar huis pakt natuurlijk nooit die Russen die je welwillend te woord staan zonder daarbij be wust als dissidenten of 'refuse- niks' de Sovjet-autoriteiten te willen braveren, bloot stellen aan vervolging achteraf. En dat deed Marian Marzynski. Het was een film die enerzijds karakteristiek was voor het leven in de Sovjet- Unie, en anderzijds voor de denkwereld van de maker. In beide zou ik niet graag willen le ven... ïet gerenommeerde VARA-Dansorkest onder leiding ^an Charlie Nederpelt laat vandaag in het programma Muziek uit Studio 1' via Radio 2 zijn laatste tonen horen, foor velen een triest afscheid. Volgens de in financiële ïood verkerende VARA is de opheffing ingegeven door ïoodzakelijke bezuinigingen. Insiders beweren dat de merkelijke reden is dat de big band-muziek van het uit ichttien free lance-muzikanten bestaande orkest te ou- lerwets zou zijn. Vorig jaar leek het er nog even op dat het Dansorkest ered zou worden, toen de Verenigingsraad van de VA- tA bij motie het voortbestaan afdwong. Dit jaar werden le wekelijkse uitzendingen echter teruggebracht tot ;ens per veertien dagen. Voor het doek defintief valt, wil orkestleider Charlie Nederpelt nog iets kwijt van zijn woede over de omstan- ligheden waaronder zijn dansorkest, een voortzetting an The Ramblers van Theo Uden Masman, moest ver- Iwijnen. Een interview met Charlie Nederpelt (65): „Wij zijn ang niet zo duur als de VARA de buitenwereld wil doen ;eloven". Charlie Nederpelt: 'Ik ben rood, ondanks het ontslag«foto gpd> ANKEVEEN (GPD) - Twee jaar geleden, toen het VARA-Dansor kest twintig jaar bestond zag or kestleider Charlie Nederpelt de bui al hangen. Hij voelde op z'n klom pen aan dat zijn orkest op korte ter mijn moest verdwijnen. „Zo gauw er hier bij de VARA een juffrouw van het toilet tien jaar in dienst is, is er gróót feest, com pleet met slingers. Maar een orkest dat twintig jaar bestaat, daar heeft de VARA totaal geen stuiver voor over. Dus toen rook ik het al. Zelf hebben we wel wat gedaan, al moest dat komen uit ons eigen budget. We kregen toen wel een speech van de toenmalige voorzit ter ds. Van den Heuvel, die ik ove rigens nog nooit had gezien. Die dominee ging ineens staan spee chen op óns feest. Hij ging daar staan te vertellen, dat hij het zo ver schrikkelijk druk had, maar dat hij zijn best zou doen ervoor te zorgen dat het VARA-Dansorkest altijd zou blijven bestaan. door Renate van Iperen In diezelfde tijd liep de latere ra diodirecteur Willem van Beuse- kom al tegenover een lid van de Raad van Toezicht te kraaien dat het orkest opgeheven moest wor den. Een jaar later, toen hij ad junct-directeur werd, was het in derdaad raak. Ach, ik neem het hem niet kwalijk. Toen 22 jaar geleden Theo Uden Masman stopte als orkestleider van The Ramblers vroeg de VARA mij of ik bereid was een nieuw or kest op te richten. Ik zat toen al tien jaar bij Masman, de laatste ja ren als muzikaal leider. Ik heb toen de eis gesteld dat de musici van The Ramblers zouden blijven, want het was aanvankelijk de be doeling dat het hele orkest weg zou gaan. Er zijn wel zes muzikanten bijgekomen, waardoor het Dansor kest in totaal uit achttien man ging bestaan. Ik kon de naam The Ram blers van Theo Uden Masman wel kopen, maar hij vroeg daar vijfdui zend gulden voor. Voor die tijd vrij veel geld. Dat bedrag had ik niet. De naam was trouwens erg ge taand, want de muziek ging veran deren: rock and roll, Elvis Presley, de Everley Brothers, dat was het helemaal. Er was een tijd dat de dansorkes- ten de paradepaardjes van de om roepen waren. Het amusement via de radio was het visitekaartje van de omroep. Wij gingen ook naar politieke avonden en traden daar op met een avondvullend program- Toen ik de leider werd van het VARA-Dansorkest, werd ik na tuurlijk gelijk geidentificeerd met het socialisme. Van huis uit had ik daarmee niets te maken, ik ben nog misdienaar geweest. Nu noem ik mezelf zeker wel rood, ja, on danks het ontslag. Maar mijn we reldbeeld is niet door de VARA veranderd. Zeker niet, want daar heb ik niet speciaal mensen gezien, die zich aan de socialistische idea len hielden. Er is niemand bij de VARA van wie ik zou zeggen: o jongens, dat is politiek zo'n gewel denaar. Of de VARA met Marcel van Dam weer een echte socialist terug heeft, weet ik niet. Hij is een gezellige jongen, ja. Een borreltje drinken is met hem heel goed te doen. Üla, bla Kijk, de mensen die aan het roer staan, zeggen toch allemaal bla, bla. Van Dam zal het nog moeten bewijzen. Hij is zo gek op „Zeg 'ns ...AAA". Zeker, het is een goed amusementsprogramma, maar het heeft met socialisme geen donder te maken. Dus daarover hoeft hij niet lyrisch te gaan doen. Het is ge woon geen socialistisch program ma. Twee doktoren, die met elkaar getrouwd zijn, daar komt een hoop poen binnen! Dat is niet te geloven. Die kleine mensjes thuis voor de buis zitten dat gewoon uit te reke nen. En er ook nog een dienstmeid op na houden! Wat er socialistisch is aan het VARA-Dansorkest? Wij hebben wel een socialistische, maar na tuurlijk geen politieke taak. Dan zou ik de hele dag Brecht moeten spelen en al die communistische strijdliederen van vropger. We heb ben ze wel gespeeld, natuurlijk. Strijdlied... er valt toch helemaal niets meer te strijden. De arbeider heeft toch alles! Onze muziek moet een beetje een reclameplaatje voor de VARA zijn, maar in het alge meen wordt onze muziek niet meer gewaardeerd. Over ons verdwijnen valt gewoon niet meer te discussië ren en dat vind ik vreemd. Volgens de VARA kost ons pro gramma zeven, acht ton per jaar. Je zou kunnen zeggen, nou dan ma ken wij het programma toch goed koper? Maar daarover is nooit ge sproken. Wij als VARA-Dansor- keèt zijn helemaal niet zo duur, het programma is duur. Ja, wat wil je, het is een showprogramma. De musici zijn niet duur. Ze verdienen nog geen tweehonderd gulden per uitzending. Om met het Dansor kest 30 radio-uitzendingen per jaar te maken heb ik twee ton nodig. Ik heb me door een betrouwbare bron laten vertellen dat Marcel van Dam een paar weken geleden tijdens de laatste Verenigingsraad gezegd heeft, dat wij een miljoen gulden kosten. Duidelijk is dat het orkest eruit moet en ik heb geen weer woord. Dat vind ik een beetje LONDEN (GPD) - Berichten als :ou de Schotse whisky sterk in cwaliteit teruglopen door nucleai- e verontreiniging van het bronwa- er, kunnen bottleneck-expert •Tankie Miller niet deren: „Ik nut- g namelijk alleen nog maar wod- a". Dat zijn eerste optredens, in iet kader van een korte tournee ioor Nederland, zondag samenval- en met de finale WK-voetbal in Mexico, brengen de man uit Glas- jow, die ooit het profvoetbal liet schieten voor de popmuziek, even van zijn stuk: „Mijn ploegje ■chotland ligt er immers toch al Bang uit, dus wat zegt dat kam pioenschap me nog?". door Dolf Ruesink Frankie Miller kan de komende weken, als voorbereiding op een Amerikaanse trip met Bob Seger, vrijuit spelen. Gëen coach als in het voetbal en geen manager, die hem het leven lastig maakt, zoals dat de laatste jaren in zijn business het geval was. „Problemen met het management", verduidelijkt de man met de gepatenteerde schuur- papierstem, „waren de reden, dat ik bijna uit de popmuziek verdwe nen was. Twee jaar lang stond mijn hoofd niet naar platen maken, om dat ik verwikkeld was in een juridi sche strijd met mijn management bureau. Die lui wilden een kwart van al mijn verdiensten en dat was natuurlijk veel te gortig". Dat er in zijn muzikale huishou ding meer 'schots en scheef zat wil de voormalige pubs-entertainer wel bekennen. „Mijn carrière dreigde op een dood spoor te gera ken, ik was niet langer tevreden over mijn muziek, wilde terug naar een veel directere rhythm blues". Met 'Dancing in the Rain' maak te Miller dit jaar een verrassende come-back. Ruig en swingend werd het parool, compacter de be geleidingsband en energieker de aanpak. „Ik heb geen behoefte meer aan een grotere groep. Hoe- meer muzikanten je meeneemt op tournee, hoe groter de kans op pro blemen onderweg. Bovendien wil ik met mijn muziek terug naar een voud. Dan moet je niet aankomen met een extra gitarist, blazers en een pianist. Is er een pianist in de band, dan heb je daar met je reper- toir ook rekening mee te houden. Zo'n jongen wil wat te spelen heb ben, dus stop je er nummers voor piano bij, terwijl dat in mijn geval helemaal niet nodig is". Dat Miller's muziek anno 1986 tendeert naar de ongecompliceer de hardrock van ter ziele gegane gi ganten als Free en Bad Company hoeft geen verbazing te wekken. Het nog immer voortkloppende hart uit deze Britse bands, drum mer Simon Kirke, is door dokter Miller succesvol getransplanteerd. Afstotingsverschijnselen doen zich nog niet voor en dat gaat ook op voor de overplanting van het op so logitaar tokkelende handje van Brian Robertson (Motorhead) en de reeds in een embrionaal sta- Baanbrekend, vernieuwend, laat staan revolutionair, is de muziek van de wodka-kenner allerminst. Een recent optreden op Lochem 7000 en de repertoirkeuze van 'Dancing in the Rain' bewezen dat overduidelijk. Hoewel Miller wenst aan te tekenen, dat hij het 'niet helemaal' eens is met de door producer John Jansen gemaakte selectie, geeft de plaat aan, waar de charmes van de Schot liggen: 'lek kere hartverscheurende rhymth blues, dat spreekt me aan. Geen politiek geladen songs, dat ver wacht het publiek niet van me'. Naast zijn met veel liefdesthema's doorspekte soloplaat ('How many wrang. Niet voor mij persoonlijk, maar voor de orkestleden. Ze ra ken hun basis kwijt en daarmee al les. Je wordt alleen maar gevraagd, omdat je in een bepaald orkest speelt. Anders raak je in het ver geetboekje. Over een afvloeiingsregeling wordt al helemaal niet gesproken. Zelf heb ik een exclusief contract gehad. Maar ook voor mij geldt geen regeling. Nee, dat wist ik wel. Mijn rolletje is uitgespeeld. Centen De VARA-leiding heeft mij nooit antwoord gegeven op de vraag waarom wij moeten verdwijnend- Ze hebben mij ook nooit gezegd: je muziek is te ouderwets. Dat zou nog een reden zijn, maar er wordt alleen maar gesproken over de cen ten. Verleden jaar hebben ze ge probeerd het op m'n 65ste jaar te gooien. Toen moest ik bij de direc tie komen en werd me gezegd dat bij de VARA alle mensen van 65ste er uit gaan. Dat vind ik heel gek, zei ik, want ik ben free-lancer. Ik maak zelf uit wanneer ik er mee stop. Mensen in vaste dienst weten dat ze er met hun 65ste uit moeten. En die zijn vaak nog bly ook. Ik kan me niet voorstellen, dat een portier graag door wil gaan. Ze doen alsof ik een metselaar ben, m'n hele le ven steentjes heb lopen bikken. Sorry, zei ik, dat ik heb nog nooit bij de VARA horen vertellen. Dit is iets volkomen nieuws. Ik gooide natuurlijk meteen het voorbeeld van de bejaarde Joop den Uyl in de strijd. Ze denken kennelijk dat een muzikant daar niet op komt, dat-ie niet zo snugger is. Dat is dus van de baan gegaan. Ze dachten zeker: als die spil nu maar weg is, dan gaat de rest van het orkest ook wel. Vorig jaar was er nog wel even hoop, toen in de Verenigingsraad een motie van het district Fries land om het met opheffing be dreigde VARA-Dansorkest te be houden, werd aangenomen. Op het moment dat die motie in stemming versum", de bekende VARA-tune. En bloc gingen al die ouwe getrou wen staan en klappen. Wij werden met algehele blijdschap en vreug de in de armen van de socialisten gedrukt, we mochten weer blijven. Nou, dat heeft net een half jaartje geduurd. Ik hoor ze nog schreeu wen: die buitenlandse rommel hoeven we niet! Maar wat gebeurt er: we kregen dit jaar maar eens in de veertien dagen een uitzending. Met my wordt daarover geen overleg gepleegd, maar de kranten staan er vol van. We zouden een paar ton kosten. Hier in het dorp zeggen ze (maakt een gebaar met duim -en wijsvinger): nou, jij zit goed. Ik schat jou wel op een paar ton per jaar. Laat me niet lachen! Brieven Het VARA-Dansorkest moet bly- ven bestaan. Want de popmuziek, die kennen we zo onderhand wel, daar word je mee overvoerd. Maar dat beetje middle of the road mu ziek, dat mag toch nog wel? Te meer omdat de VARA heel veel ou de leden heeft. Ik heb veel reacties gekregen op ons verdwijnen, dui zenden brieven, handtekeningen, maar ze trekken zich er niets van Het is trouwens nogal wat moois dat er zit. We hebben die dominee (ds. Albert van den Heuvel, red.) gehad. Daar zijn we nu vanaf. In die voorzittersbanen worden al leen mensen neergezet, die een beetje kunnen schreeuwen, een beetje kunnen babbelen. Een pre dikant dus. Geen vakmensen. Het rottige is dat het min of meer ere- banen zijn. Van Dam heb ik in zijn nieuwe functie nog niet gesproken. Ik ken hem alleen van vroeger, de verkiezingstournees. Heel veel lucht, maar verder wel een aardige kerel. Nee, van onze kant is tijdens on ze laatste uitzending zaterdag geen actie meer te verwachten. Wat moeten we nog? Als ze bij de VA RA hadden gedacht daar een feest van te maken, moeten ze dat maar vergeten. Als één van de directiele den gaat praten, dan loop ik weg. Dat heb ik me voorgenomen. Want dan krijg ik allemaal loftuitingen. Plichtplegingen, waarvan ik niet hou". tears can you Hide' is mijn favorie te nummer), schuwt hij minder voor de hand liggende onderwer pen niet. „Zo heb ik nu vier num mers geschreven, die ook op de soundtrack-elpee verschijnen, voor een nieuwe'film met Charles Bronson in de hoofdrol. Een tame lijk harde film, waarin ik zing over zaken als list en bedrog, dus iets heel anders dan het klassieke lief desthema". „Mijn nieuwe plaat heeft in Ame rika veel meer succes dan in Euro pa" merkt Miller op. Voordat hij de Amerikanen laat genieten van zijn jongste pennevruchten en snaren- roerselen, wil de voormalige elec- triciën het publiek in Nederland en West-Duitsland nog laven. „En wat mijn eigen dorst betreft" geeft hij op voorhand als wenk aan de orga nisatoren van zijn concerten mee, „zou het prettig zijn om in de kleedkamer drie flessen wodka te hebben, plus zes flessen wijn, een Jack Daniels en niet te vergeten een Tequilla. Dat is voor mij en de anderen van de band wel voldoen de". De Schotse zanger Frankie Mil ler komt dit weekeinde voor een korte tournee naar Nederland. Zondag verzorgt hij twee optre dens. Miller is te gast op het gratis toegankelijke Parkpop-festival in Den Haag en is 's avonds vanaf 23.00 uur (Rosa King in voorpro gramma) te beluisteren in de gro te feesttent, die staat opgesteld in het Winterswijkse kerkdorp Med- do. AMSTERDAM (GPD) - Hilde van Mieghem gaat Blonde Dolly spelen in de gelijknamige film die Jonne Severijn zal regisseren over de in 1959 gewurgde Haagse prostituee die eigenlijk Sybille Niemans heet te. Ze was een veelvuldige verschij ning in society-kringen en bleek na haar dood over een aanzienlijk vermogen te hebben beschikt. De destijds zeer geruchtmakende moordzaak werd nooit opgelost. De opnamen voor deze filmpro- duktie van Gijs Versluys beginnen 15 juli en zullen ruim anderhalve maand, in beslag nemen. De pre mière moet op 26 februari 1987 plaats hebben. Het 'casten' van deze film heeft bijzonder veel tijd gekost en is zelfs nog niet helemaal afgerond wat de bijrollen betreft. Enige tijd was er sprake van dat Renée Soutendijk de hoofdrol zou krijgen, maar het is uiteindelijk Hilde van Mieghem ge worden, een voornamelijk in België werkzame, 28-jarige actrice met een Nederlandse moeder en Belgi sche vader. Eerder was ze o.m. te zien in de films Vrijdag (van Hugo Claus), De Witte Waan (van Adriaan Ditvoorst) en Bram van Erkels tv-serie Het Wassende Wa ter. (fotopr) HILVERSUM (GPD) De Neder landse acteur Jeroep Krabbé heeft deze week een voorlopig contract getekend met de Amerikaanse filmproducent Albert Broccoli voor een belangrijke rol in de nieuwste James Bond-film, waar van de werktitel 'The Living Day light' luidt. Krabbé zou de belang rijkste tegenstander moeten neer zetten van de Britse acteur Pierce Brosnan, die door Broccoli is ge vraagd na Roger Moore de rol van geheim agent 007 te spelen. Bros nan staat hoog op de verlanglijst van Broccoli, maar helemaal zeker dat hij de nieuwe Bond zal gaan worden is het nog niet. Waarschijn lijk zal de cast van de film half juli definitief bekend gemaakt worden. Jeroen Krabbé heeft al vaker voor buitenlandse speelfilms en te levisieseries geacteerd. Een van zijn recente rollen is die in de Brit se speelfilm 'Turtle Diary' van John Irving, waarin Krabbé de merkwaardige buurman speelt van Glenda Jackson. Krabbé wilde vooralsnog geen qpmmentaar ge ven rond deze belangrijke stap in zijn carrière. Wie de nieuwe James Bond-film zal gaan regisseren is ook nog niet bekend; volgens de planning zouden de opnamen be gin augustus moeten beginnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29