Lood sluitpost bij hengelinvesteringen Dammen Bridge VISSPORT POP ra ZATERDAG 28 JUNI 1986 EXTRA PAGINA 23 DOOR BRAM VAN LEEUWEN In de hengelsport wordt op vele verschillende manieren gebruik gemaakt van lood. De zwaarste gewichten worden toegepast bij de zeevisserij. Soms is er zelfs een pond lood nodig om de stroming te kunnen weerstaan. 'En mag ik dan ook nog een doosje loodjes van u?\ Die vraag wordt in een hengelsportzaak meestal gesteld aan het slot van een reeks aankopen. Want lood spreekt niet zo tot de verbeel ding van de hengelaar. Aanzien lijk minder althans dan de veel kleurige pennen, de fraaie uitge voerde hengels en de ratelende werpmolens. Daarom ook is lood meestal de sluitpost in het rijtje investerin gen in de hengeluitrusting. Sluit post weliswaar, maar daarom niet onbelangrijk. Immers wat zouden we aanmoeten wanneer er plotseling geen lood meer te koop was in hengelsportzaken? Nu is dat niet het geval, want wie eens goed rondkijkt komt tot de ontdekking dat dit zware ma teriaal in velerlei vormen wordt toegepast in de sportvisserij. Va riërend van de minuscuul kleine loodhageltjes voor het precies uitloden van een superlicht wed- strijdpennetje tot een bonk van een pond of zwaarder om tijdens een dagje vissen op de Noordzee de krachtige stroming de baas te blijven. Theelood Over lood zijn heel veel inte ressante zaken te melden. Het is nog maar enkele decennia gele den dat de nu bekende loodha- gels nog maar door een handvol hengelaars werd gebruikt. De meeste sportvissers gebruikten om hun Rotterdammers, var- kenspennen en tuimelaars goed uit te loden een stuk theelood. Dat zat rond de halzen van de betere kwaliteiten geestrijk vocht en limonades. Het nadeel van dit bladlood, of 'teerlood' zo als het in de volksmond ook vaak werd genoemd, was dat het zich nogal moeilijk op de lijn liet be vestigen en naar zijn gewicht nogal omvangrijk was. Werd er gevist met zware pen nen dan betekende het dat op de lijn een heel regiment stukjes moest worden geplaat^. Niet zo'n fraai gezicht, maar wat erger was: een extra weerstand in het water die voor de vis niet onop gemerkt bleef. Vandaar dat de vis nogal eens losliet. Met het populair worden van de loodhagels verdween het theelood steeds meer uit kanus- sen en viskoffers. Tegenwoordig wordt het nog slechts zelden door oudere sportvissers ge bruikt. En dan ook alleen nog maar om goed af te peilen. Keiharde hagels De volgende fase in de lood- ontwikkeling waren de keiharde loodhagels die je met behulp van een tangetje op de lijn moest zet ten. Als je tenminste de rekening van de tandarts binnen de per ken wilde houden. De kracht waarmee zulke ha- geltjes moesten worden beves tigd, geeft direct aan dat er aan dit soort lood een groot nadeel was verbonden. Namelijk de hardheid. Die was er de oorzaak van dat de lijn bij de bevestiging gemakkelijk werd beschadigd. Vandaar dat de volgende gene ratie loodjes van een zachtere sa menstelling was. Ze kunnen ge makkelijk tussen duim en wijs vinger op de lijn worden gezet en kunnen er met enig beleid ook weer worden afgehaald. De meeste loodjes die op dit ogen blik worden verkocht zijn nog al tijd de ronde kogeltjes, hoewel er hengelaars zijn die zweren bij het zogenaamde stijllood. Dat zijn dunne langwerpige staafjes. Het nadeel van dit stijl- lood vind ik dat vooral wanneer er een paar op de lijn moeten worden gezet het geheel een nog al verfomfaaid uiterlijk krijgt. De strakke lijn tussen pen en haak is daarmee verdwenen. Loodhagels worden tegen woordig bijna allemaal in distri buteurs verkocht. Van die kleuri ge doosjes met allemaal aparte vakjes voor de verschillende ma ten. Het nadeel van zo'n uitge breide sortering is dat er altijd wel loodjes zijn die weinig of nooit worden gebruikt. Lettercode Voor de hengelaars die door gaans wat zwaarder vist blijven dé kleinste maten bijna altijd over. En bij de torrepikker zijn het vaak de grotere maten die niet worden gebruikt. Daarom geef ik er de voorkeur aan om die kleine doosjes te kopen waarin zich slechts één formaat loodha gels bevindt. Voor de perfectionisten onder u wil ik nog even vermelden dat de loodhagels tegenwoordig zijn ingedeeld volgens een soort let tercode. Diezelfde lettercode vind je ook weer terug op bepaal de soorten pennen en dobbers. Je weet bij het maken van een tuigje dus precies hoeveel van die loodhageltjes er op de lijn moeten om het drijfvermogen te compenseren. De hengelaar die dat allemaal maar onzin vindt kan zijn pen netjes rustig blijven uitloden in een emmer of een melkfles. Wan neer u doosjes lood meeneemt naar uw visstek (dat is altijd aan te raden) moet u er wel voor zor gen dat de loodjes niet kunnen schudden. Wanneer dat namelijk gebeurt gaan de gleufjes dichtzit- ten. Bewaar lood ook steeds in een droge omgeving. Lood dat met vocht in aanraking is geweest gaat oxyderen. Er komt dat een witachtig poeder op de loodha geltjes te zitten. Wanneer de loodjes op de lijn worden gezet bedenk dan ook dat één zwaar der loodje in het water minder weerstand geeft dan een paar kleinere loodhageltjes. Zorg er ook steeds voor dat de pennen goed zijn uitgelood. Het voor komt dat de vis na de aanbeet loslaat of het aas uitspuwt. Een andere toepassing van lood in de hengelsport is het zo genaamde peillood. De meest gangbare zijn de zogenaamde knijploodjes, twee halve bol letjes met een veertje waarin de haak kan worden verborgen. Er zijn ook peilloodjes met aan de bovenzijde een oogje om de haak door te halen en een stukje kurk aan de onderzijde om daarin de haak te drukken. Ongeschikt Dé knijploodjes zijn over het algemeen nogal zwaar én zijn daarom ongeschikt voor het af peilen in water met een zachte, modderige bodem. Het peillood zakt daarin zover weg dat het geen goede aanwijzing geeft over de diepte van het water. In zulke gevallen is een extra loodje op de lijn een betere oplossing. Een al vele jaren bekende lood- vorm is het peervormige lood met een oogje aan de bovenzijde. Het wordt vooral gebruikt bij de zogenaamde paternostermonta ge ten behoeve van bijvoorbeeld de vangst van aal. Boven of on der het lood worden aan een of meer zijlijntjes haken bevestigd en het lood wordt uitsluitend be nut als werpgewicht. Er kunnen daardoor grote af standen worden overbrugd, maar erg subtiel kan er niet mee worden gevist omdat de vis die wil wegzwemmen met het aas di rect wordt geconfronteerd met het gewicht van het paternoster- lood. Een iets verfijnder uitvoering met hetzelfde lood is de bevesti ging met behulp van een wartel. Het lood komt dan aan een zij lijntje te hangen, als de vis het aas pakt kan hij vrijwel ongehin derd wegzwemmen omdat de lijn door het oogje van de wartel schuift. Volgende week meer over lood en zijn vele toepassin gen. Bijdragen: BartJungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser Sting geeft maten ruimte Sting: 'Bring on the night' (A&M) Een waarschuwing vooraf: Poli ce-fans die door aanschaf van de ze live-dubbelaar van Sting den- ken een verkapte Police-elpee in huis te halen, hebben het mis. Er staan behalve 'Turtle-songs' ook heel wat stukken van Police-al bums op, dat is waar, maar dat is dan ook 'alles'. De uitvoeringen van 'When the world is coming down, you make the best of what's still around', overigens naadloos aan 'Bring on the night' gesmeed, 'Tea in the Sahara' en 'Demolition Man' hebben nog maar weinig van doen met de Po- lice-originelen. Ze zijn 'jazzier', worden wat minder 'strak' ge speeld en vormen vooral ideale speelterreintjes voor de fantasti sche muzikanten. Op deze prettig geprijsde live- dubbelaar, met voor het leeuwe- deel opnamen uit Parijs maar ook uit Arnhem, komen 'Mr. Sting et les turtles bleus' nóg be ter tot hun recht dan op de studioplaat. Zo is er meer swing. Meer virtuositeit ook van de af zonderlijke muzikanten. Sting geeft hen daarvoor alle gelegen heid, hij laat de touwtjes opval lend veel los. Die virtuositeit is er al direct aan het begin met een stormachtige pianosolo van Kirkland terwijl op kant vier Marsalis de longen leegblaast in een kanjer van een saxsolo. Ook over de geluidsregistratie niets dan goeds. Enige echte minpunten zijn de lange pauzes vol stilte tussen de nummers door die ten koste gaan van de continuïteit in de meest letterlij ke zin van het woord en die deze dubbelaar nogal fragmentarisch doen overkomen. Een en ander wordt echter ruimschoots goed gemaakt door Sting's houtsnij dende bespiegelingen over zijn eigen composities, afgedrukt op de ook al zo fraaie hoes. Mijn zo mer kan al niet meer stuk. WK Hemelse ironie van Morrissey The Smiths: 'The queen is dead' (Rough Trade/Megadisc) Een citaat uit 'The queen is dead', het titelnummer van de nieuwe LP van The Smiths: - Koningin: 'Eh, ik ken jou, jij kunt niet zingen'. - Morrissey: 'Dat is nog niks, U zou me eens piano moeten horen spelen'. Over het pianospel van Morris sey kan ik geen zinnig woord zeggen, maar wat dat zingen be treft heeft de koningin helemaal gelijk; Morrissey is de beste niet- zanger uit de hedendaagse pop muziek. Hij heeft een kwetsbare stem met beperkte mogelijkhe den en klinkt in elk nummer vrij wel hetzelfde. Dat is niet erg, want zijn melancholieke, vaak half parlando zang is hartver scheurend mooi. De composities en het inventieve gitaarspel van John Marr vormen een bedding waarin die zang optimaal tot zijn recht komt en zijn zo inventief dat eenvormigheid geen kans krijgt. 'The queen is dead' is wat mij betreft hun beste plaat tot nu toe. Meer dan tevoren is de muziek slechts voertuig voor de teksten van Morrissey, en die zijn beter dan ooit. Het naieve idealisme van 'Meat is murder' is veran derd in een enigszins ironische toon, die soms ('Frankly, Mr. Shankly') doorslaat naar sarcas me. 'Om samen met jou dooreen dubbeldekker te worden overre den, dat is een hemelse manier van te sterven', zingt hij kwij nend; wat in de begintijd van de pop bij Roy Orbinson nog op rechte zielesmart was, krijgt bij hem een prachtige dubbele bo dem. Mocht Morrissey onder de bus komen, dan ben ik er zeker van dat hij songschrijver wordt voor het koor der engelen. Ik kan nog lang doorgaan met citeren, maar dat heeft weinig zin; de tek sten staan afgedrukt op de bin nenhoes. De combinatie van teksten, zang en composities maken dat The Smiths één van de zeer zeld zame groepen van het moment is met een werkelijk eigen geluid. AK Outfield net geen Police The Outfield 'Play deep' (CBS) Bij de eerste kennismaking met 'Your love' dacht ik heel even dat The Police weer in ere was her steld. De manier waarop de 'trommelvliezen' worden be werkt, die hoge zangstem... Een misverstand dus, zoals al snel bleek. 'Your love' ligt weliswaar lekker in het gehoor, maar ver oorzaakt minder opwinding dan de Police-singles. Wel blijkt een Engels trio verantwoordelijk te zijn voor deze hitnotering. John Spinks, Tony Lewis en Alan Jackman vormen The Outfield. Onder produktionele leiding van William Wittman (Graham Par ker) kreeg het drietal in de zomer van '85 de gelegenheid een LP op te nemen en het resultaat daar van is bijna een jaar later in Ne derland verkrijgbaar. Hoewel de titel anders doet vermoeden, is er op 'Play deep' niet direct van diepgang sprake, maar de plaat is uitermate onderhoudend. Zanger/gitarist John Spinks heeft een tiental ongecompli ceerde popsongs gecomponeerd die op twee uitzonderingen na ('I don't need her' en 'Nervous ali bi') direct 'pakken'. De herken bare zang (die het midden houdt tussen dat van Sting en Reo Speedwagon-zanger Kevin Cro- nin) en het stuwende ritme zijn daar verantwoordelijk voor. Voor Spinks, het nog niet zo be gaafde neefje van Sting, geldt dat eenvoud het kenmerk van het ware is. Benieuwd of hij er in slaagt om de verveling, die bij deze muziek op de loer ligt, bui ten de deur te houden. JV Ry Cooder als filmcomponist Ry Cooder: 'Blue City' (Warner Brothers) en 'Crossroads' (War ner Brothers) Ry Cooder ontpopt zich steeds meer als componist van filmmu ziek en dat gaat hem getuige 'Blue City* en 'Crossroads' ook goed af. Net als de groten in dit specifieke vak weet hij een ei gen, herkenbaar geluid te produ ceren ondanks de noodzaak tot aanpassen. De eerlijkheid ge biedt overigens te zeggen dat Cooder voor 'Crossroads' zelf weinig componeerde. Blues en in mindere mate gospel voeren de boventoon in deze film. Daar voor werden een paar oude num mers en oude muzikanten van stal gehaald en dat is eigenlijk vanzelfsprekend. 'Cotton needs pickin' heet één nummer, het katoen moet ge plukt worden, en dat toch enigs zins blijmoedig gedragen nood lot van de zwarten klinkt duide lijk door op de soundtrack. Met een paar eigen composities zet Ry Cooder de puntjes op de i en dat heeft bijvoorbeeld 'See you in hell, blind boy' opgeleverd. Een prachtig gedragen nummer met Cooders vriend Van Dyke Parks op piano. 'Blue City' is meer des Cood ers. Zijn echoënd gitaarspel, zo wel elektrisch als akoestisch, en incidenteel aanwezige steel drums bepalen het geluid. "De gitaar van Ry Cooder symboli seert de gevoelens van hoofdper soon Billy op een manier waar van een regisseur alleen maar kan dromen", zegt regisseur Mi chelle Manning en zonder de film gezien te hebben, lijkt ze de kwaliteiten van Cooder daarmee goed getypeerd te hebben. Hopelijk kan het ooit nog eens aan de werkelijkheid worden ge toetst. 'Alamo Bay', Cooders laat ste soundtrack, heeft Nederland nog steeds niet gehaald en die muziek klonk ook zo veelbelo vend. BJ De vorige week door John van der Wiel in Hilversum veroverde nationale schaaktitel heeft op de slotdag van de kampioensstrijd nog aan een zijden draadje ge hangen. Een speling van het lot, waarmee de organisatie uiter aard zeer in haar nopjes was, plaatste Van der Wiel uiteinde lijk pas in de slotronde tegenover titelverdediger en enig overge bleven concurrent Paul van der Sterren. De met wit spelende Leidenaar moest winnen, aangezien hij in middels een half punt achter was komen te liggen.op zijn rivaal. Wit: John van der Wiel. Zwart: Paul van der Sterren. 1. e2-e4; e7-e5, 2. Pgl-f3; Pb8- c6, 3. Lfl-c4; Lf8-c5, 4. d2-d3; Pg8-f6, 5. Lcl-g5. Deze zet be reidde Van der Wiel aan de hand van een partij uit de schaakinfor- mator (de openingsbijbel voor el ke topspeler) voor. Arbeid die enkele interessante nieuwtjes aan het licht bracht. Op het ant woord h7-h6 was hij echter niet bedacht, een conclaaf met Jan Timman had Van der Wiel veel ellende kunnen besparen. Voor Van der Sterren was alles nieuw, maar hij kwam intuïtief tot de beste tegenzet. 5. d7-d6: 6. c2- c3; h7-h6. Door deze zet komt de witte loper vrij ongelukkig te staan. 7. Lg5-h4; g7-g5,8. Lh4-g3; Lc8-g4, 9. Pbl-d2. De direkte opmars met b2-b4 biedt misschien nog kansen om deze variant overeind te houden. Na de tekstzet geraakt wit toch steeds verder in de problemen. 9. a7-a6, 10. Ddl-e2; Dd8-d7, 11. h2-h4; Pf6-h5, 12. h4xg5; h6xg5, 13. b2-b4; Lc5-a7, 14. b4-b5; a6x- b5, 15. Lc4xb5; Ke8-e7. Met deze zet speelt Van der Sterren op nieuw op zijn gevoel. Ogen schijnlijk is de lange rokade ook gunstig voor zwart, al neemt hij daarmee we} de druk op de witte a-pion weg.'Na afloop demon streerde de nieuwe kampioen dat 15. 0-0-0 direkt zou verlie zen. Dit op grond van 16. Lb5xP- c6; Dd7xc6, 17. Pf3xe5. Van der Sterren erkende prompt deze truc te hebben overzien. Te voor barig, want het is zeer de vraag of dit alles daadwerkelijk zo gun stig is voor wit. Na het geforceer de 17. Lg4xDe2, 18. Pe5xDc6; Ph5xLg3, 19. Pc6xa7 schaak; Kc8-b8, blijkt zwart lang niet slecht te staan. De zwarte troef om met de loper van e2 op d3 te slaan, is meer dan afdoend tot het behalen van gelijkspel. 16. De2-fl; La7-b6 (onmiddel lijk Ph5-f4 lijkt objectief beter), 17. Pf3xg5? Hiermee springt Van der Wiel volledig in de fout. 17. U kunt het geloven of niet maar tot mijn eigen verbazing heb ik stand weten te houden tegen Van der Wal (twee maal remise). Dit heeft als gevolg dat niet Van der Wal maar ondergetekende zich heeft gekwalificeerd voor het wereldkampioenschap in Groningen. De tweekamp was overigens geen pretje. Zelfs twee dagen er na voelde ik nog zenuwen in mijn maag zitten. Begrijpelijk heb ik vol op remise gespeeld en geprobeerd spanningen op het bord zo veel als mogelijk te ver mijden en dat is aardig gelukt. Met name in de eerste partij ging alles "van een leien dakje", in de tweede partij wat minder maar gevaar heb ik nimmer gelopen. Voor al diegenen die weten willen hoe men Van der Wal op remise kan houden, hieronder de Het wereld Simultaan bridge- toernooi is een groot succes ge worden. In de ongeveer 60 deel nemende landen speelden in to taal ruim 76.000 paren precies de zelfde spellen op hetzelfde mo ment, met als doel een score te bereiken van 65 of hoger; een resultaat goed voor plaatsing op de wereldranglijst. O 865 N V 10 2 VB 5 5 WO ?92 H B 8 0 7 OA97 43 2 HVB10* L +A8 Noord, OW. Noord opent 1 Ha, oost 2 Ru, zuid past en als west biedt u 3 SA; u bent tenslotte op jacht naar een hoge score. Noord start met Ha A en vervolgt tot uw genoegen met Ha H en een klei ne harten; zuid bekent niet meer, u bent aan slag met Ha. V. U ver volgt met een kleine ruiten naar het aas; bij noord valt de 10, zuid speelt Ru 5. U speelt van tafel Ru 2, zuid Ru 6 en - u mag nog even denken - wat speelt u, de boer of de heer? Het idee van een dergelijke si multaan wedstrijd is natuurlijk geweldig en de Franse organisa tie onder leiding van José Da- BIJ HET BEKEND maken van het uitgifteprogramma heeft Frankrijk altijd zo rond de veer tig zegels gepland. Als het jaar echter verstreken is blijken er steeds enkele zegels "hors pro- gramme" bij te zijn gekomen, zo dat het uiteindelijk aantal ver schenen zegels dichter bij de vijf tig ligt dan bij de veertig. Op 3 maart verscheen weer zo'n niet geplande zegel en wel ter ere van de politicus (hij was onder meer voor de oorlpg minister van luchtvaart) en strijder voor de Rechten van de Mens Pierre Cot (1895-1977). Op de zegel van 2,20 0,50 franc een portret van Cot. De laatste jaren heeft Frank rijk steeds een zegel op de markt gebracht onder de titel "Homma ge aux Femmes". Ook op 10 maart was dat weer het geval en deze keer is de zegel gewijd aan de anarchiste en strijdster in de voorste gelederen in de Parijse Commune (1871) Louise Michel (1830-1905). De zegel in de waar de van 1,80 franc toont een por tret van Michel. Op 17 maart werd een 3,90 fr.- zegel gewijd aan La Villette, de voltooide "stad van de weten schappen en de industrie". La Villette is gerealiseerd op de plaats van de Salie des Ventes, de nieuwe abattoirs van La Vil- miani legde daar stellig veel eer mee in. Toch was er wel kritiek. De spellen waren veel te wild en typisch 'uitgezocht'. Het wemel de van de slems en praktisch al tijd kon er 'gered' worden. Bo vendien viel er in NZ veel beter te scoren dan in OW en de win naars zaten dan ook onverander lijk op de NZ-stoelen. De toppo sities op de wereldlijst waren bij na allemaal voor Fransen, niet zo gek als men bedenkt dat er in Frankrijk bijna 10.000 paren meespeelden. De beste Neder landse prestatie kwam op naam van het Twentse duo Steen- Kampsteeg die 75,46% noteer den. Ook de prestatie van de 13- jarige David Bekker en de 15-ja- rige Jaap van Kooten mag niet onvermeld blijven. Zij scoorden in de Goudse aspirantengroep 67,42 en klasseerden zich daar mee by de top-300 van de wereld. Pd2-c4 had volop overlevings kansen geboden. 17. Pc6-b4 18. c3xb4; Dd7xb5, 19. Thl-h4. Vanaf dit moment begint Van der Wiel aan een serie nauwkeu rige verdedigingszetten, die ove rigens normaliter verlies niet in de weg zouden hebben gestaan. 19. Lg4-d7, 20. Df3-e2; Ph5-f4, 21. De2-f3. Van der Sterren heeft de winst maar voor het oprapen; 21. Pf4xd3 schaak, 22. Kel-dl; Pd3-f4 is de meest direkte weg. De ogen schijnlijk veilige weg die zwart in de partij denkt te bewandelen blijkt er één vol valkuilen. 21 f7-f6, 22. Pf4-h7; Db5xd3, 23. Lg3xPf4; Dd3xDf3, 24. Pd2xDf3; e5xLf4, 25. Th4-ht(!). Na de massale ruilpartij, heeft wit nu weer kansen om voor een, overigens nutteloze, remise te zwoegen. In twee zetten tijd pleegt zwart echter een pijnlijke zelfmoord. 25. Ld7-e6, 26. Pf3- h4; Le6-f7??. Hier had Van der Wiel alleen maar van kunnen dromen. 27. Kd7 wordt ge volgd door 28. Pf6 schaak. Nu is het in één klap uit. Op Ke7-d8 volgt Ph7-g5: 27. ...Kd7 wordt ge volgd door 28 Pf6 schaak; Kc6, 29. a2-a4 en mat volgt. Wie op grond van deze partij nu denkt zelf ook van Van der Sterren te kunnen winnen, helpen we snel uit de droom: een sprookje, c.q. nachtmerrie, als dit kan alleen maar in een kampioensduel als het voorgaande plaatsvinden. door Hans Vermin eerste match-partij. Van der Wal- Vermin. 1. 35-30 20-25 40-35 15-20 45-40 10-15 30-24 20x29 33x24 19x30 6. 35x24 14-19 40-35 19x30 35x24 9- 14 44-40 14-19 40-35 19x30 11. 35- x24 5-10 38-33 10-14 34-29 14-20 14. 42-38 4-9 32-28 17-22 16. 28x17 11x22 47-42 9-14 31-26 3-9 37-31 22-28 33x22 18x27 31x22 14-19 41- 37 19x30 46-41 6-1149-44 12-18 37- 31 18x27 26. 31x22 7-12 41-37 11- 17 22x11 16x7 38-33 12-18 42-38 20-24 31. 29x20 15x24 44-40 18-23 37-32 7-12 36-31 13-18 40-35 24-29 33x24 30x19 38-33 9-13 43-38 25- 30 35x24 19x30 50-44 13-19 41.44- 40 30-35 48-43 35x44 39x50 8-13 33-28 23-29 31-27 29-34 28-2219-24 32-28 34-40 26-21 1-6 43-39 40-44 38-32 44x33 51. 28x39 6-11 50-45 (over deze zet dacht wit maar liefst 1 uur na) 13-19 en hier bood Van der Wal remise aan, wat na tuurlijk geaccepteerd werd. door Ton Schipperheyn 865 9VB5 OHB8 H V B 10 lette, waarvan de bouw in 1973 echter werd stop gezet. De stoot tot de bouw van de wetenschaps- stad werd in de jaren '70 gegeven door Valéry Giscard d'Estaing en Mitterrand besloot in 1981 tot de voltooiing van het complex. Af gebeeld worden een kogel, hoog spanningsleidingen en de voor kant van een expositiegebouw. De jaarlijkse bijslagzegel "dag van de postzegel" verscheen op 7 april. Een "briska", een reis koets, die in de jaren '30 van de vorige eeuw voor het eerst op de A4 C> A H 10 8 6 4 O V 10 9 63 N V 10 2 Z A 8 HB973 C>73 O 6 5 7 542 Bovenstaand probleem. U ziet het, Ru H is de goede kaart. Ove rigens geen kwestie van tech niek; de kansen zijn ongeveer fif- ty-fifty en als u de boer hebt ge legd, hebt u gewoon domme pech gehad. Dat overkwam ook bondssecretaris André Boek horst die vervolgens nog één slag kreeg en 6 down mocht noteren. Nu gaat 3 SA natuurlijk altijd down als noord na Ha AH schop pen vervolgt, maar dat was nu eenmaal niet gebeurd. Als west de ruiten goed doet wordt 3 SA met twee overslagen gemaakt, goed voor 92 Minus 600 lever de uiteraard niet veel op; OW mochten 1 noteren. wegen verscheen staat op de ze gel afgebeeld. De CHEAM (Centres des Hau- tes Etudes sur l'Afrique et l'Asie Modernes), het Instituut voor Afrikaanse en Aziatische Studies te Parijs, bestaat vijftig jaar. Dit jubileum werd op 14 april onder streept met de uitgifte van een 3,20 fr.-zegel waarop landkaarten van Afrika en Azië. Eveneens op 14 april ver scheen de eerste kunstzegel van dit jaar. Afgebeeld wordt op een 5,00 fr.-grootformaatzegel het moderne werk 'Skibet" van de in 1904 geboren schilder Maurice Estève. Ook Frankrijk heeft aandacht besteed aan het door de VN uit geroepen "internationale jaar van de vrede". Dat was op 28 april met een zegel van 2,50 franc. De zegel, die ook in het te ken staat van de Rechten van de Mens, laat een portret zien van de hoogleraar Victor Basch (1863-1944), die zijn hele leven voor de verdediging van deze rechten heeft gestreden. Eigen lijk tot zijn dood. In de oorlog sloot hij zich nog aan bij het ver zet. Bij Lyon werd hij gearres teerd en op 10 januari 1944 werd hij samen met zijn vrouw bij Neyron vermoord. Hij was toen 81 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23