Sonsbeek hedendaags Crystal Palace
Beeldententoonstelling vooral licht en kwetsbaar
KIJK UIT
VRIJDAG 13 JUNI 1986
KUNST
PAGINA 23
ARNHEM (GPD) - In de kleine
kantoorruimte die de staf van
Sonsbeek 86 in het Arnhemse
Burgemeesterskwartier heeft
betrokken heerst een hectische
sfeer. Voortdurend rinkelen te
lefoons, net gearriveerde kun
stenaars komen binnen en zo
kort voor de tentoonstelling
blijkt dat er nog van alles gere
geld moet worden. De beton
nen vloer van één van de pavil
joens is veel te wit uitgevallen
en moet worden geschilderd,
bouten en moeren voor een an
der bouwwerk ontbreken en
architect Wiek Róling, ontwer
per van een drijvend paviljoen,
wil eerst nog foto's van zijn
leegstaande ontwerp maken
terwijl er eigenlijk al met de in
richting begonnen moest zijn.
door
Henk Meutgeert
Saskia Bos loopt van voor naar
achter, al regelend en beslissend.
Artistiek directeur houdt dus veel
meer in dan het selecteren van
kunstwerken. "Je moet niet verge
ten dat.wij ook produceren, overal
in het land worden onderdelen
voor de kunstwerken gemaakt. En
dan moet je ook nog op stap om
ergens nog weer wat geld los te
peuteren omdat er plotseling weer
één of andere tegenslag is".
En geld kost een tentoonstelling
als Sonsbeek 86 zeker. De begro
ting behelst zo'n twee mihoen gul
den, waarvan een groot deel wordt
opgebracht door sponsoring door
het bedrijfsleven.
Met 'Sonsbeek buiten de Perken'
leek een eind te zijn gekomen aan
de traditie vanbeelden tentoonstel
lingen die kort na de oorlog in Arn
hem begon. 'Buiten de Perken'
maakte in feite al een eind aan het
idee van een beeldentuin, want een
deel van het werk werd elders in
het land uitgevoerd.
De aanzet tot toch nieuwe^xpo-
sitie werd enkele jaren geleden al
gegeven door de directeur van het
Arnhemse Gemeentemuseum,
Liesbeth Brandt Corstius. De stad
vierde zijn 750-jarig bestaan en een
nieuwe beeldententoonstelling zou
een onderdeel kunnen zijn van de
festiviteiten.
De voorbereidingstijd bleek te
kort, maar een groepje met daarin,
naast de museumdirecteur, onder
anderen Antje von Graevenitz van
de Universiteit van Amsterdam,
Marianne Brouwer van Kröller-
Müller en Saskia Bos van Stichting
De Appel bleef doorpraten. Ieder
lid van het groepje kwam met een
idee voor een nieuwe tentoonstel
ling, uiteindelijk werd het concept
van Saskia Bos gekozen.
De beeldhouwkunst is sinds
1971 ingrijpend veranderd. Was de
ze kunstvorm toen vooral naar bui
ten gekeerd, grootschalig en maak
te ze gebruik van het landschap, de
huidige beeldhouwers "willen in
hun werk niet naar buiten", zegt
Saskia Bos. "De beelden van nu
zijn niet zo geschikt om in een park
te tonen, hun werk is licht en
kwetsbaar. Om de relatie met het
park toch te leggen is er gekozen
voor de bouw van glazen pavil
joens. Transparant, met weinig ma
teriële zwaarte, net als veel van het
werk. De relatie met de natuur
wordt door die transparantheid ge
legd, maar toch wordt er voor een
zekere afstand gezorgd". Bos
maakte eerder al een vergelijking
tussen de paviljoens in Arnhem en
het Crystal Palace in het negen-
tiende-eeuwse Londen.
In eerste aanzet ging Bos bij haar
selectie uit van een gezamenlijk
kenmerk van de huidige driedi
mensionale kunst, 'de huid' of de
'contouren'.
"Bij mensen als Fortuyn en
O'Brien, Richard Deacon en ook
bij Mario Merz zie je dat heel dui
delijk. Maar toch bleek dat idee
van de 'huid' te beperkt. De Duit
sers Mucha en Klingelhöfer
werken anders, maar toch zijn ze
ook uitgenodigd. Je moet niet al
leen je eigen concept illustreren
wanneer er andere interessante
ontwikkelingen zijn".
Sonsbeek 86 wil niet zozeer een
overzicht geven van de driedimen
sionale kunst van na 1971, maar
veel eerder de stand van zaken ge
ven in de actuele beeldhouwkunst.
Toch zullen verbanden met werk
van vroeger datum worden gelegd.
In het Arnhemse Gemeentemu
seum wordt bijvoorbeeld werk ge
toond van oudere kunstenaars als
Oldenburg, van wie 'The Bedroom'
uit 1963 wordt getoond. In dit werk
is dezelfde - nadruk op de opper
vlakte te zien die ook te zien is in
het werk van veel jongere kunste
naars. Referenties die ook door de
huidige beeldhouwers zelf worden
genoemd. "Opvallend', zegt Bos,
"door hen wordt hetzelfde ervaren.
Bovendien zou het ook fout zijn
om Sonsbeek te omschrijven als
een tentoonstelling van alleen jon
ge kunstenaars. Luciano Fabro bij
voorbeeld is vijftig".
Vrolijk
Kritiek op de keus van Saskia
Bos zal er zeker komen. Kritiek die
samenhangt met het feit dat velen
de ontwikkelingen in de moderne
beeldhouwkunst zien in het kiel
zog van de nieuwste richtingen in
de schilderkunst. Toen de jonge
Italianen en Duitsers in de jaren ze
ventig het schilderen herontdek
ten en zich afzetten tegen bijvoor
beeld performances en conceptue
le kunst leek de beeldhouwkunst
die revolte te volgen. Ook al door
dat beeldhouwers hun werk be
gonnen te beschilderen lijkt vol
gens sommigen een scheidslijn
tussen beeld- en schilderkunst
steeds moeilijker te trekken. Een
tendens die overigens maar een
kort leven beschoren zal zijn, zo
menen critici.
Saskia Bos neemt stelling tegen
over deze opvatting. "Een vorm
van begripsverwarring" stelt ze.
"De conclusie dat de belangstel
ling voor de nieuwe beeldhouw
kunst voortkomt uit de nieuwe in
teresse voor de schilderkunst is
niet vol te houden. Ook inhoude
lijk niet. Kijk de lijst van de deelne
mers maar na. Alleen Dokoupil
heeft zijn bekendheid te danken
aan de schildërkunst, de rest niet.
En ik heb zijn werk juist gekozen
omdat het zo enorm vrolijk en
kleurig is. Hij gebruikt daarbij al
lerlei logo's van bedrijven. Dat leek
me juist voor een tentoonstelling
als deze aardig", zegt Bos, daarmee
klaarblijkelijk refererend aan de
sponsoring van Sonsbeek.
Ook kritiek op de selectie van de
Nederlandse kunstenaars wijst de
artistiek directeur bij voorbaat van
de hand. "De belangrijkste mensen
zijn er", zegt ze en wijst op de lijst
waarop Henk Visch, Niek Kemps,
Jeroen Snijders en Ger van Elk
prijken. Deze laatste zal zijn werk
vanuit New York. waar hij nu ver
blijft, per post versturen.
Rondleiders
Doordat driekwart van het ge-
jtoonde speciaal voor Arnhem is ge
maakt zal de tentoonstellingen
veel verrassingen bieden. "Er werd
trouwens heel verschillend gerea
geerd door de kunstenaars", zegt
Bos. "Sommigen wilden per sé niet
in een paviljoen, anderen kozen
juist daarvoor. In zekere zin is de
tentoonstelling ook een gok voor
de kunstenaars".
De deelnemers aan 'Sonsbeek'
krijgen reis- en verblijfkosten ver
goed. voor hun werk wordt niets
betaald. Hét ziet er echtér wél naar
uit dat veel van het werk, ook al is
het dan speciaal als reactie op de
Arnhemse situatie gemaakt, ver
kocht zal worden. "Een kunstenaar
die meedoet wordt er natuurlijk
beter van", meent Thea van den
Bergh. medewerkster van Sons
beek 86. "Alleen het meedoen op
zichzelf is al een enorme erkenning
die wat oplevert".
Van den Bergh heeft zich bezig
gehouden met het rijkelijk voor
handen educatieve materiaal bij de
beeldententoonstelling. Leerlin
genboekjes, docentenhandleidigen
en brochures maken daarvan on
derdeel uit. De catalogus in twee
delen zal een kunststukje op zich-
zelf worden, want daarin komt al
het werk te staan, op de plaats in
Sonsbeek zelf gefotografeerd. Tij
dens de tentoonstelling zijn er zo'n
dertig rondleiders beschikbaar,
veelal leraren beeldende vorming
of werkloze kunsthistorici. Entree
voor het park hoeft niet te worden
betaald, dat was een voorwaarde
van de gemeente Arnhem om toe
stemming voor de inrichting te ge
ven. Voor de toegang tot de pavil
joens en de villa van drie verdie
pingen in het park, die ook wordt
ingericht, moet wel entreë worden
betaald.
Medewerkster Thea van den
Bergh, die ook conservator bij het
Arnhemse Gemeentemuseum is,
noemt het klimaat waarin de ten
toonstelling dit keer tot stand is an
ders dan in 1971. Daarmee doelt ze
dan op de bereidheid van het be
drijfsleven geld in de onderneming
te steken.
"Ook hebben we bij het museum
al goede relaties met bedrijven.
Tentoonstelling en sponsors zijn
duidelijk gescheiden. Dat neemt
niet weg dat de sponsors nu een
maal graag iets terug willen zien
van hun investering".
Saskia Bos vraagt zich daarbij af
of het meebetalende bedrijfsleven
achteraf wel zo tevreden zal zijn
met Sonsbeek 86. moet nog zien
of ze het echt leuk vinden", zegt ze.
Sonsbeek '86 wordt 18 juni
opengesteld voor het publiek.
Speelplezier
bij Taffanel
Taffanel Kwintet, bestaande uit
Sjaak Zoon, fluit, Evert Weidner, ho
bo, André Kerver, klarinet, Jos de
Lange, fagot en Jan Harshagen,
hoorn. Werken van Bach, Haydn, De-
vienne, Klughardt en Nielsen. Ge
hoord op 12 juni in Kasteel Duiven
voorde.
VOORSCHOTEN - Het Taffanel
Blaaskwintet bestaat uit vijf
voormalige solo-blazers van het
Nationaal Jeugdorkest, die in
1980 besloten een vast ensemble
te vormen. Allen zijn vaardige in
strumentalisten, hun samenspel
heeft in de loop der jaren een
zeer behoorlijk niveau gekregen.
Merkwaardig is dat zoveel mu
ziek voor blazers gekenmerkt
wordt door een speels en luchtig
karakter. Veel van dergelijke
werken op één programma wil
nogal eens een weinig boeiend
resultaat opleveren. Om dit te
vermijden had het Taffanel
Kwintet twee werken gekozen
waarin het lichtgewicht karakter
minder de overhand had: het
Kwintet op. 43 van Carl Nielsen
en dat van August Khtghardt op.
79. Nielsens muziek sluit aan bij
de romantiek, maar in de laatste
periode van zijn leven paste hij
ook moderne compositietechnie
ken toe. Zijn Kwintet op. 43 uit
1923 is een voorbeeld van de ver
menging van oud en nieuw. Hoe
doorwrocht het geheel ook moge
zijn, het werk maakt toch de in
druk van iemand die zich dwingt
anders te spreken dan zijn na
tuur hem ingeeft
Lichtgewicht, haast bij het on
nozele af was het Trio van Fran-
qoix Devienne op. 61 mr 2 voor
fluit, klarinet en fagot. De drie
blazers wisten er overigens wel
raad mee, maar zagen toch geen
kans dit niemandalletje veel
meer dan speelplezier mee te ge
ven. Ook het Kwintet van Au
gust Klughardt vertoonde wei
nig diepgang, al zal de componist
zeker geen zeepbel hebben wil
len schrijven. Al weer een stuk
met wel aardige ideeèn, maar
toch te mager om te blyven
boeien. In het Divertimento van
Haydn verraadde zich dan de
hand van de meester: weliswaar
luchtig maar nergens onnozel, en
met veel elan gespeeld als ope
ningsstuk. Het Andante quasi
Allegretto was een verrassing:
het is bekend geworden door een
veel latere componist, Brahms
die het als grondslag voor zijn
Variaties voor orkest op. 56a ge
bruikte.
In de uitvoering van de Partita
in a kl.t. van Bach voor fluit-solo
door Sjaak Zoon kon men zich in
het verleden wanen. Dat wil dan
zeggen in een nabij verleden
waarin de romantische interpre
tatie hoogtij vierde, en zeker niet
in een Barok-verleden. Zonder
direkt een Barok-fanaticus te
zijn ging mij deze interpretatie
toch te ver. De ritmische en me
trische vrijheden waren zo groot,
dat haast van een parafrase op
het notenbeeld gesproken kan i
worden en van de oorspronkelij
ke dansvormen weinig meer
over bleef.
MIES ALBARDA
Exposities
De Leidse kunstenaar Willem van
Scheyndel exposeert zijn schilderijen
tot en met 19 juli in het Prentenkabi
net in Eindhoven. De expositie, op de
tweede etage van het warenhuis De
Bijenkorf, wordt gehouden ter géle-
genheid van het vijftigjarig bestaan
van het Van Abbe-Museum. De ten
toonstelling wordt vanavond in te
genwoordigheid van de kunstenaar
geopend.
Tekeningen van de in Leiden wo
nende Amerikaanse kunstenaar Ro
bert Kovel is tot en met 5 juli te zien
in 'Expres Zo' aan de Oude Delft in
Delft. Kovel toont krijtwerk. verdeeld
over drie nogal verschillende series.
Zo is er een serie half-abstracte vrou
wen en een serie met lange, smalle fi
guren. Dagelijks geopend van 10.30
tot 19.00 uur. maandag gesloten.
De tentoonstelling van Japanse
prenten in 'Le Pigeon' (Leiden) is ver
lengd tot 17 juni.
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge
neeskunde in de 19e eeuw. t/m aug.:
di. t/m za. van 10-17 uur. zo. van 13-17
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat. 'Borneo; Oerwoud in On
dergang, Culturen op Drift', t/m 5-10;
di. t/m za. van 10-17 uur. zo. van 13-17
De Lakenhal - Oude Singel. 'Foto
grafie, een manier van kijken', t/m 30-
6; Overzichtstentoonstelling Floris
Verster, t/m 23-8; di. t/m za. 10-17 uur.
zo. 13-17 uur
Rijksmuseum voor Geologie en Mi
neralogie - Hooglandse Kerkgracht.
'Bodemschatten als grondstoffen'. 20-
6 t/m 7-9; ma. t/m vr. van 10-17 uur. zo
van 14-17 uur.
Laktheatef - Cleveringaplaats.
schilderijen van Ben Geerts en foto's
van Herman van Ommen, t/m 27-6;
ma. t/m vr. van 10-22 uur.
Galerie Denise Stephan. Bakker-
steeg. schilderijen van John Toren
beek en kleine bronsplastieken van
Galerie Fotomania - Koppenhink-
steeg, expositie Bas Vroege, t/m 27/6;
woe. t/m za. van 13-17 uur.
Hortus Botanicus - Rapenburg, ten
toonstelling over 75 jaar Imkersver
eniging Leiden en omstreken; t/m 7-9;
Waaggebouw - Aalmarkt, De Leid
se Wagenmaker, door studenten
Reinwardt Academie, t/m 26-6; di. t/m
Hooglandse Kerk - gravures van
Breughel, t/m 30-6; ma. van 13-15.30
uur, di. t/m za. van 11-15.30 uur.
De Trommelaar - Apothekersdijk.
olieverf - en acrylschilderijen van Li-
die Bossen, t/m 28/6; dag. beh. zo. van
Galerie AZL - expositie
door Dirk Ketting, tot 1-7: dag.
Stelling - Lange Mare, Kunstenaars
Leiderdorp
Muzenhof - Gordijnsingel. Joh. C.
van Leeuwen, vlak-glasgraveerwerk
en houtinleg, Lau van Wouwen,
houtsculpturen en leden tëntoonstel-
lingsgroep Muzenhof met diverse
technieken, t/m 27/8; ma. t/m vr. van
14-18 uur, za. van 9.30-12.30 uur.
Gemeentehuis - tekeningen en gra-
Leythenrode - Hoogmadeseweg.
zeefdrukken Margreet Rodenburg
van Weeren. t/m 16-7; dag. van 10-20
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voor
straat, stencilprenten van Mori Yoshi-
toschi, t/m 16-6; dag. 14-17 uur.
aquarellen van Danielle Orelio. 1
26-6; woe. do. zo. van 14-16 uur. za
van 10-16 uur
Galerie De Pomp - Dorpsstraat.
'Bijen', Ina Versteeg, etsen, Kitty van
der Meer, tekeningen, Marja Groen,
luciferdoosjes. Anne van de Burg.
aquarellen, t/m 26/6; di. 19-21 uur.
woe, do. za. en zo. van 14-16 uur.
Alphen
Galerie Alba - Kortsteekterweg.
Greetje Grijpma, gemengde technie
ken, Brigitte Schreurder, keramiek, tl
m 20-7; vr. za. zo. van 10-20 uur.
Katwijk
Stichting Katwijks Museum - Voor
straat. schilderijen en tekeningen van
Mary Koekenbier. t/m 28-6; di. t/m za
van 10-12 en 14-17 uur.
Hotel Noordzee - Wilhelmina Bou
levard, schilderwerken van Peter
Wiemers, tot eind juni.
Concerten
Pop
The Gladiators, een Jamaicaanse
reggaeband van het eerste uur, speelt
vanavond in het Leids Vrijetijds Cen
trum. Albert Griffiths is de leider van
dit orkest van veteranen, dat al aan
het einde van de jaren zestig fUrore
maakte en nu naast klassieke reggae
ook dub speelt. Hun grootste kwali
teit schuilt in de zoetgevooisde meer
stemmige samenzang. Aanvang 23.00
Onder de titel 'Leiden gaat vreemd'
zullen zaterdag meer dan zeventig
muzikanten uit Leiden en omstreken
het met elkaar doen in het Leids Vrij-
etyds Centrum. Ze musiceren dan
niet in hun gebruikelijkè samenstel
ling, maar in gelegenheidscombina
ties, die elk een repertoire van onge
veer een kwartier hebben ingestu
deerd. Er is onder meer hardrock,
rhythm blues, reggae en afrorock.
'What'd I say', een klassieke song van
Ray Charles, is voor elke band een
verplicht nummer., Groepen als Les
Zazous, Ivy Green, The Mo, El Zaga-
zir en The Dummies zijn vertegen
woordigd. Aanvang 21.30 uur
Les Zazous uit Katwijk treden v
Conversatie
Simon Vinkenoog en Adriaan Mor-
riën spreken dinsdag bij Stichting
Burcht aan de Burgsteeg in Leiden
met elkaar over het onderwerp 'Le
ven en schrijven in het buitenland'.
Aanvang 20.30 uur.
Den Haag
Appeltheater
vr 13. za 14. 20.15 uur. De Appel
speelt 'Midzomernachtsdroom' van
Shakespeare.
Circustheater
vr 13,20 uur, Gala-avond Star(t) '86.
televisie-registratie van de Finale
NCRV/Talentenjacht.
zo 15,12.15 uur, Scheveningen Zon
dagconcert: Liesbeth List en Ramses
Shaffy met het trio Nico v.d. Linden.
za 21. 20.15 uur. Van Scheerkwast
tot Lipstick, Nederlands grootste
Dans Travestieshow.
Nederlands Congresgebouw
Koninklijke Schouwburg
vr 13. za 14. 20.15 uur. Skamander
met 'Koningsmoord' van Pasolini.
Nieuwe Kerk
za 14, 19.45 uur. Haags Instrumen
taal Jeugdensêmble. concert o.l.v.
Hans van den Bijlaard.
Amsterdam
De Kleine Komedie
vr 13. première, t/m za 28. beh. ma
20.15 uur, 'Kom terug. Jimmy Dean.
kom terug!' van Ed Graczyk.
Nieuwe De La Mar Theater
vr 13, za 14. 21 uur. Jenny Arean in
'Gescheiden vrouw op oorlogspad'
HOLLAND FESTIVAL
Vrijdag 13 juni
Tropeninstituut/Lichthal - Théatre
du Soleil. deel 1 'L'Histoire terrible
mais inachevëe de Norodom Siha
nouk van Héleóne Cixous. 19.30 uur.
naerde). Reinaert fabel voor jo
oud. 19.30 uur.
Bellevue - Vermeer et Spino:
De IJsbreker - Diver
semble. Hedendaagse Italiaanse mu
ziek, dirigent: Sandro Gorli. 21 uur.
Mickery Theater - Anne Teresa de
Keersmaeker. 21 uur.
Shaffy Theater - Anne Gillis. Fran
se video- en mUltimediakunstenares.
22.15 uur
Zaterdag 14 juni
Concertgebouw - gr. zaal. Moses und<
Aron, opera van Arnold. Schünberg.
met het geloof als thema. Radio Sym
fonieorkest/Groot Omroepkoor en so
listen.
De Krakeling - Theatergroep Mae-
cus. zie 13 juni. 14 uur.
Carré - Die Miestersinger von
Nurnberg van Richard Wagner, uitge
voerd door de Nederlandse Operas
tichting/Concertgebouworkest. 17.30
Stadsschouwburg - Ballet de
l'Opera de Paris. Eigentijdse dans
kunst. 20.15 uur.
Bellevue - Vermeer et Spionza. zie
13 juni. 20 30 uur.
De IJsbreker - Italiaanse dag. solis
tenprogramma 2. met Dorothy Do-
Fragment uit 'Die Meistersin-
ger von Nümberg', waarvan in
het kader van het Holland Festi
val nog enkele voorstellingen in
het Amsterdamse Theater Carré
worden gegeven, ifoto Jaap Pieper»
Zondag 15 juni
De Krakeling - Snatertheater'met 'Te
vuur en te zwaard', kindervoorstel
ling. 14 uur.
Stadsschouwburg - Ballet de
l'Opera de Paris. 14 uur.
Tropeninstituut/Lichthal - Thea
tre du Soleil. deel 2. zie 13 juni. 19.30
Concertgebouw - Gala van de Ne
derlandse muziek. Kleine zaal: nieuw
werk van Robert Nasveld. Guus Jan
sen. Chiel Meyeripg en Reinbert de
Leuw: in de Grote zaal: het Radio Ka
merorkest mot werk van Klaas de
Vries. Babel van Daaii Manneke en
het Willem Breuker Collectief. Verder
Harry Spaarnaav. Lieuwe Visser. Am-
Maandag 16 juni
Tropeninstituut/Soeterijn - 'Malei
sië', muziek uit de wereld van de Is
lam. 20.30 uur
Paradiso - Nederlands Blazers En
semble/Slagwerkgroep Den Haag, 21
Dinsdag 17 juni
Carré -Die Miestersinger von Nurn
berg, zie 14 juni, 17.30 uur.
Stadsschouwburg - Compagnie
Dominique Bagouet presenteert Aii-
hourd'hui Simon en Le Crawl de Lu-
cien, 20.15 uur
Bellevue - Vermeer et Spinoza, zie
13 juni. 20.30 uur.
Tropeninstituut/Soeterijn - 'Ma
leisië', muziek uit de wereld van de
Islam, 20.30 uur.
Mickery - Anne Teresa de Keers
maeker. 21 uur.
Woensdag 18 juni
Concertgebouw - Franse Blaasmu
ziek, Pascal Rogë. Han de Vries.
George Pieterson, Joep Terwey. Vin-
cente Zarro, Sjaak Zoon, 20.15 uür.
Stadsschouwburg - Compagnie
Dominique Bagouet. zie 17 juni. 20.15
Bellevue - Vermeer et Spinoza, zie
13 juni. 20.30 uur.
Tropeninstituut/Soeterijn - 'Tur
kije', muziek uit de wereld van de Is
lam. Turkse rituele Soefi-muziek.
20.30 uur.
Time Based Arts - The Wonder-
products, Franse video- en multime
diakunstenaars. 18 uur.
Donderdag 19 juni
Time Based Arts - The Wonderpiu-
duct, Franse video- en multimediu-
kunstenaars, 18 uur.
De Krakeling - Backa Theater
'L'histoire du Soldat. muziek van
Strawinsky met moderne electroni-
sche instrumenten, vanaf 7 jaar. 19.30
Concertgebouw - kl. zaal. Schón-
berg Ensemble o.l.v. Reinbert de
Leeuw met als soliste Dorothy Do-
row. 20.15 uur.
Stadsschouwburg - Compagnie
Maguy Marin met May B. De beelden
zijn hard en wreed maar toch draag
lijk dankzij een onmiskenbare humor
en tederheid. 20.15 uur
Bellevue - Vermeer et Spinoza, zie
13 juni. 20.30 uur.
Tropeninstituut/Soeterijn - Tur
kije'. muziek uit de wereld van de Is-
lam. 20.30 ur
Mickery -Anne Teresa de Keerse-
mtrm
Het drijvend paviljoen van Wiek Röling, dat 'overdekte' beelden zal bevatten.