Toonhoogte instrumenten bepalend Theaterprijzen Henny Orri en Guido de Moor Orkest van de Achttiende Eeuw opent Holland Festival Contrabas studenten in de knel Met Gisela May gepolijste strijdbaarheid in Chansonweek Bij het Lesko: levendige uitvoering van door vrouwen gecomponeerde muziek DONDERDAG 29 MEI 1986 KUNST PAGINA 29 UTRECHT (GPD) De ge tallen 392 en 440 geven het bijzondere aspect aan van het openingsconcert op 1 juni van het Holland Festi val. Het concert wordt ver zorgd door Frans Bruggen en zijn Orkest van de Acht tiende Eeuw. Zoals bekend 'bestaat' dit orkest maar en kele perioden per jaar; het wordt gevormd door musi ci, die allen specialisten zijn op hun terrein en allen 'ou de' muziekinstrumenten bespelen. Ditmaal komen ze zelfs met twee soorten 'oude' instrumenten. Tot voor kort was het gebruikelijk om, behalve als het helemaal een middeleeuwse aangelegenheid was, muziekinstrumenten in de concertpraktijk als 'oud' aan te duiden, wanneer zij stammen uit de periode, die loopt van ongeveer 1600 tot 1750 of kopieën van instru- door Wim Henk Bakker menten uit die tijd zijn. Je behoeft echter geen deskundige op het ge bied van muziekinstrumenten te zijn om te begrijpen, dat het niet zo eenvoudig ligt: de instrumenten- bouw is vanaf de allereerste mu- ziektoon in beweging geweest en is dat nog steeds. Zo maakten bij voorbeeld de piano en vleugel in de negentiende eeuw nog een be langrijke vernieuwing mee, de in trede van het repetitietechniek, en veertig jaar geleden waren synthe sizers ook bepaald nog geen alge meen goed. De ontwikkeling in de instru- mentenbouw is echter niet alleen in perioden te verdelen, er valt ook onderscheid te maken naar plaats van herkomst. En hier moet dan verwezen worden naar twee werken, die het Orkest van de Achttiende Eeuw zal uitvoeren, de suite uit de opera Abaris ou Les Boreades van Jean Philippe Ra- meau en de Jupiter Symfonie van Mozart. We laten het immens grote ver schil tussen componeerstijl van beide componisten buiten be schouwing. Het gaat hier om het verschil in de bouw van de instru menten, die ten tijde en in de om geving van de respectievelijke componisten gebruikt werden. Rameau schreef zijn - niet tijdens zijn leven uitgevoerde - opera Les Boreades in 1764, in Frankrijk, Mo zart zijn Jupiter Symfonie in 1788 in het land van de Donau. Twee landen, twee perioden, twee soor ten instrumenten. De Jupiter Sym fonie zal door Frans Brüggen en de zijnen worden gespeeld op wat thans als de 'normale' barokinstru- menten worden beschouwd, deze zijn gestemd op A 415 in plaats van de nu gebruikelijke A 440. Met deze aanduiding wordt be doeld, dat de gewenste toonhoogte van de A verkregen wordt door een trilling te veroorzaken van 440 maal per seconde. In de tijd van Mozart lag die nog op 430, barokin- strumenten waren in zijn tijd, de Weens-klassieke periode, nog heel gebruikelijk. A 430 is nog wel geen A 415, hetgeen neer komt op een hele toon lager, maar barokinstru- menten waren ook in Mozarts tijd nog volkomen verantwoord. Bij Rameau gaat het om A 392 en wordt er dus nog aanmerkelijk ver der gezakt met de A, het verschil wordt ook voor mensen, die niet gezegend zijn met absoluut ge hoor, al gauw merkbaar. De vraag die nu rijst is, of dit ge sjouw met de hoogte van de A en natuurlijk van alle andere toon hoogten wel zinvol is. En zo ja, is het dan nodig om per sé met oude instrumenten of kopieën te werken. Het is zelfs mogelijk om gemakkelijk te verstemmen instru menten te bouwen, hetgeen op den duur een grote kostenbesparing zou opleveren. Voor de beantwoording van deze vraag moeten we een tweede be grip uit de instrumentenbouw na der bekijken. De hoogte van de A, eenmaal afgesproken, wordt met een heel oud muziektheoretisch woord diapason genoemd. Maar de uiteindelijke klankkleur wordt, de kunde van de bouwer en de kwaliteit van het gebruikte ma teriaal buiten beschouwing gela ten, onvermijdelijk en in belangrij ke mate mee bepaald door wat men noemt de mensuur, desge wenst te vertalen met afmeting, Engelsen spreken dan ook gewoon van measure. Hieronder worden in natuurkundige zin de afmetingen van een instrument en de onderlin ge verhoudingen daartussen be doeld. Een verheven voorbeeld levert de keizerin van de muziekinstru menten op: het orgel. Talloze reek sen pijpen leveren diverse reeksen klankkleuren op, dit vanwege het feit, dat ze zulke uiteenlopende vormen hebben. Je hoeft overigens voor een goed voorbeeld niet naar de kerk te gaan om dat te ontdek ken. Je neemt thuis een leeg cola flesje en een leeg bierflesje en brengt ze na elkaar door aanblazen tot klinken. Daartoe zet je je bo venlip iets over de mond van het flesje en blaast dan zachtjes; er is altijd wel een huisgenoot, die deze al of niet verborgen faculteit bezit. Het verschil in de beide klankkleuren zal overduidelijk zijn. Vaak minimale verschillen in maat veroorzaken bij muziekin strumenten echter een groot ver schil in klankkleur. Mensuur en diapason zijn twee met elkaar ver weven zaken. Je kunt thuis een ou derwets elastiekje spannen en het aantokkelen. Je hoort een toon, maak je de spanning iets minder, dan zal de toon lager zijn, maak je de spanning sterker, dan stijgt de toon. Maar dat kun je niet einde loos volhouden. Indien je dus wat met je tonenreeks naar beneden wilt via een elastiekje, zul je een elastiek met een andere lengte moeten nemen. Of van dezelfde lengte, maar van een andere dikte. Dit soort wijzingen in de afme tingen onderling geldt voor alle in strumenten. Wil je de diapason ver lagen, dan moet de bouw van het instrument worden aangepast en dat heeft weer invloed op de klankkleur. Daarom kun je ook niet zomaar een intrument een hal ve toon lager stemmen. Voor een goed instrumentalist is dat trou wens niet nodig, die speelt zijn par tij gewoon een halve toon lager. Maar dan geeft hij wel de juiste toonhoogte, maar niet de juiste klankkleur. Nog altijd zijn bouwers aan het karakter van hun mensuur-bepa lingen te herkennen; de lengte van een hals van een viool tot de totale lengte, de doorsnede van een hobo met betrekking tot zijn lengte, dat alles bepaalt de klankkleur en wanneer een bouwer dus een 'oud' instrument gaat bouwen zal hij al zijn gangbare mensuren moeten herzien. Dit alles maakt het openingscon cert van het Holland Festival in derdaad tot een bijzonder gebeu ren, want veel van de instrumenten die bij Rameau zullen worden ge bruikt zijn maar zelden, en zeker niet in zo'n hoeveelheid te gelijk, te beluisteren. Bovendien geeft dit concert een goede gelegenheid om instrumenten uit de ene en de an dere periode met elkaar te vergelij ken. Werkcentrum Dans verliest Gosschalk ROTTERDAM - Kathy Gosschalk vertrekt noodgedwongen als artis tiek leidster bij Werkcentrum Dans. Het bestuur van de Rotter damse dansgroep heeft besloten haar dienstverband te beëindigen. Het bestuur wil niet van een ont slag spreken, omdat dit geen recht zou doen aan de verdiensten die zij voor het gezelschap heeft gehad. Twee van de zeven bestuursleden zijn opgestapt vanwege het vertrek van Gosschalk. Kathy Gosschalk is vanaf de op richting, elf jaar geleden, artistiek leidster van Werkcentrum Dans geweest. Daarvoor was zij danseres bij het Nederlands Dans Theater. Werkcentrum Dans is één van de toonaangevende middelgrote dansgroepen van ons land. Als belangrijkste reden voor het vertrek wordt opgegeven dat er verschillen van inzicht bestaan over de werkwijze van Gosschalk en vooral over de wijze waarop zij met de dansers omgaat. Hans van Ree, voorzitter van het bestuur: "De problemen spelen al jaren. De aanpak van Gosschalk stuitte op bezwaren bij dansers. Die hebben er het bestuur bijgehaald. De druk op het gezelschap werd zo groot dat we hebben gemeend de samen werking te moeten beëindigen". Kathy Gosschalk meent dat haar werkwijze in elf jaar niet is veran derd, hoogstens verbeterd. "Sinds anderhalf jaar heeft het bestuur een nieuwe voorzitter, en nu zou mijn aanpak opeens niet deugen. Ik was niet alleen artistiek leidster, maar ook balletmeester. Dan moet je soms je stem verheffen. Ik had geen tijd om daarnaast ook nog eens psychiater te spelen. Mijn temperament speelt me soms par ten, daar ken ik me zelf goed ge noeg voor. Ik meen echter dat ik me wat dat betreft beter in de hand heb leren houden". Op de achtergrond speelt vol gens Van Ree ook mee dat Werk centrum Dans in de toekomst wel licht de koers zou moeten wijzigen: "In Rotterdam komt een nieuwe schouwburg. Als dansgroep zou den we dan een groter publiek moeten opbouwen. Dan zou je mis schien aan een toegankelijker re pertoire moeten denken. Het is de vraag of je dan nog zoveel jonge choreografen een kans kunt ge ven". Gosschalk ontkent echter dat men zich binnen het gezel schap heeft uitgesproken voor een op een breder publiek afgestemd repertoire. De sympathieëen van de dansers waren verdeeld. Twee van hen hebben zich in de afgelopen maan den uit solidariteit met Gosschalk herhaalde malen ziek gemeld. Als gevolg daarvan moesten voorstel lingen worden afgelast. Werkcentrum Dans zit nu zonder dagelijkse leiding. Zakelijk leider Max Wagener ging enkele maan den geleden gedwongen weg bij het gezelschap AMSTERDAM (ANP) - Er moe ten met spoed maatregelen ko men voor de contrabasstuden ten die in een uitermate moei lijke positie verkeren. Door een aantal oorzaken wordt het deze groep studenten vrijwel onmo gelijk gemaakt hun studie met succes af te maken. Dat schrijft de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars-Vereniging (KNTV) in een brief aan de mi nisters van Welzijn, Volksge zondheid en Cultuur en van Onderwijs en Wetenschappen, alsmede de betrokken kamer- Bij de financiering van een goede contrabas voor een gevorderde leerling moet wor den gedacht aan een bedrag van 20.000 gulden. Bovendien laat het openbaar vervoer dit instrument niet toe. Geen stu dent kan zich een taxi veroorlo ven van zijn beurs of van de ou derlijke bijdrage. Daarom is de aanschaf van een auto onont beerlijk. aldus de KNTV. Deze tekent daarbij aan dat ditzelfde probleem ook geldt voor som mige gevordere harpspelers, paukenisten en clavecynisten. De vereniging wijst er op dat studenten niet kunnen aan kloppen bij het Voorzienings fonds voor Kunstenaars. De beursstudenten, die per maand een kleine 900 gulden te besteden hebben, verkeren he lemaal in een lastige situatie. De extra bijverdienstenrege ling die het rijk kan toepassen geldt slechts voor één jaar en als een beursstudent er in slaagt een subsidie te bemach tigen wordt dat bedrag weer in gehouden op zijn beurs. MAASTRICHT (ANP) - Henny Orri en Guido de Moor zijn onderscheiden met de belangrijkste theaterprijzen van 1986 van ons land, te weten die van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. De prijsuitrei king had gisteravond plaats tijdens een feestelijk theater programma in de Stadsschouwburg van Maastricht. Henny Ori krijgt de Theo d'Or voor De Hans Snoekprijs voor jeugd- haar rol in .Wings' uitgevoerd door theater werd toegekend aan twee Polona Produkties, en Guido de groepen: Maccus voor de voorstel- Henny Ori krijgt uit handen Moor krijgt de Louis d'Or voor zijn rol in Faust' van toneelgroep De Studio Peer Appel. .De Storm' ling ,Van de Vos Reynaerde' en >or de voorstelling Shakespeare. Coleen Davis werd onderschei- Gijs Scholten van Asschat en den met de Gouden Theaterdans- prijs voor haar werk in het afgelo pen jaar bij Het Nationale Ballet. Marlies Heuer (vanavond te zien het LAK-theater) kregen voor hun opmerkelijke persoonlijke presta- De Zilveren Theaterdansprijs werd ties op voordracht van de jury res- toegekend aah Anne Affourtit voor pectievelijk de Arlecchino en de haar werk in 1985 bij Danskern. Colombina. Gijs Scholten schat voor zijn rol in Midzomer- De Nederlandse Choreografie- prijs kwam in handen van Jiri Ky- De Toneel- De Nederlandse Mimeprys, dit schuur. De Prosceniumprijs is toe- jaar gekend aan Frans Strijards voor ging naar zijn regie van de .Naakte Kleden' Kuypers van de Theaterunie. „Solo/Duc hun voorstelling Guido de Moor Kathy Gosschalk. Brecht- en Tucholsky-programma door Gisela May en Alfred Muller. Muzikale begeleiding: Rolf Markert, Jórn Behrsing en Achim Türpe. Ge zien op 28 mei in de Leidse Schouw burg in het kader van het Chanson festival. LEIDEN - 'Die Moritat von Mac- kie Messer' - hèt lied van Bertolt Brecht en Kurt Weill: hoe vaak zal dat al wel niet gezongen zijn?! Hoe vaak zou Gisela May, één van de bekendste vertolksters van dit Brecht-repertoire, dit lied al gezongen hebben?! Natuurlijk bracht zij, samen met de acteur Alfred Müller, het verhaal over Mac the Knife ook tijdens haar optreden in de Chansonweek. Het is onvermijdelijk; niet voor niets is zij Dozentin für Schaus- pielkunst und Brecht-Song-In- terpretation en niet voor niets reist deze grande dame van het politieke lied al sinds jaar en dag met haar Brecht-repertoire over de gehele wereld. Het optreden van deze uit de DDR afkomstige zingende actri ce, oftewel 'diseuse' vormde de tweede avond in het kader van het Chansonfestival, nadat eer der deze week het Nederlandse Drieluik met Jenny Arean, Lies- beth List en Paul van Vliet door tragische omstandigheden geen doorgang kon vinden, wat op de nog maar nauwelijks begonnen eerste Internationale Chanson week een domper dreigde te zet ten. Voor de pauze bracht Gisela May liederen op teksten van Brecht en op muziek van Weill, Hanns Eisler en Paul Dessau. Stuk voor stuk zijn dat overbe kende nummers: 'Surabaya Johnny', 'Kanonen Song', 'Bil- bao-Song' en zo nog wel meer. Natuurlijk getuigt haar interpre tatie van een groot vakman schap. Per slot van rekening heeft zij hiermee triomfen ge vierd. Alleen al het feit, dat zij zonder enige geluidsapparatuur puur 'live' zingt, is een bewijs van haar ervaren stem techniek. Toch waren de arrangementen van gisteravond opvallend gepo lijst en uiterst keurig. Zoals het haar begeleidende orkest speel de, bijna 'te' - bij een vrouw als Gisela May, die zich zo met hart en ziel op dit repertoire heeft toe gelegd, verwacht je immers een strijdbaarder toonzetting en geen mildstemmende achter grondmuziek voor in de Kondi- torei. Waarschijnlijk minder bekend was het aan Kurt Tucholsky (1890 -1935) gewijde programma onderdeel, waafmee beiden na de pauze voor het voetlicht tra den. Zij speelde enkele satirische sketches, waarin Tucholsky zich onder meer tegen onmenselijk heid, militarisme en heldenvere ring richt, en zongen een paar lie deren, waaronder 'Der Graben' over de zinloosheid van het oor logvoeren. Inhoudelijk zijn deze teksten helaas nog steeds actu eel. Wat speelstijl betreft, deden de sketches een beetje gedateerd aan. Niettemin werden ze op in tegere wyze en met overtuiging gebracht. Een verrassend goed bezette schouwburg reageerde dan ook met een welwillend ap plaus; verrassend, omdat voor dit Duitstalige repertoire meestal geen belangstelling bij een gro ter publiek bestaat. WIJNAND ZEILSTRA Concert door het Lesko o.l.v. Jac van Steen met werken van vrouwelijke componisten Grazyana Bacewicz, Jacqueline Fontyn, Joanna Bruzdo- vicz, Theo Musgrave en Ig Henne- man. Gehoord op 28 mei in het LAK theater in Leiden. LEIDEN - In de Middeleeuwen werd de vrouw wel beschouwd als een wezen zonder hersens. Hiervan is men teruggekomen. Nog in de vorige eeuw oordeelde men, dat componeren geen vrou wenzaak was. De vrouw, die deze bekwaamheid toch aan de dag legde, werd gemaand zich op de achtergrond te houden. In deze eeuw en vooral in de tweede helft er van blijken er vrouwelij ke componisten te bestaan die goede muziek schrijven. Het Lesko had uit die muziek een goede keus gedaan voor het programma. Goed speelbare stukken en in een volgorde die door componeerstijl, karakter en bezetting het verloop van de uit voering levendig hield. De toe lichting in het programma boek je voorzag de bezoeker van het concert van informatie over de verschillende componisten. Van de gespeelde werken werd in het kort iets uitgelegd over de op bouw van de stukken in de hoop dat de luisteraar door deze voor kennis gerichter naar de muziek kon luisteren. Zeker waar het muziek uit deze eeuw betreft is zo'n toelichting een goede zaak. In 'Big Marble' dat Ig Henne- man in opdracht van het Lesko heeft geschreven en dat gister avond in première ging, was de toelichting het duidelijkst hoor baar. Een boeiend stuk. waarin de rollende beweging van de flip- perkastknikker (big marble) met vaart door het orkest heen be woog met op het eind twee in verschillende ritmen stuiterende orkestgroepen. De samenwer king met de componiste resul teerde in een hoogtepunt van de ze avond. 'Big Marble' was net als 'Pensieri Nottumi' (nachtelij ke mijmeringen) van Grazyana Bacewicz, waarin het ensemble wat voorzichtig de ijle nevelige sfeer van het donker weergaf, en Eclairs' van Joanna Bruzdovicz een stuk voor grotere bezetting met het orkest als eenheid. 'Gala- xie' van Jacqueline Fontyn en 'Space Play' van Thea Musgrave waren voor orkestgroepen. Veel succes oogstte het laatstgenoem de, met veel flair gespeelde hu moristische werk, waarin een strijkkwartet en een over het to neel verspreid blaaskwintet el kaar voortdurend in de rede vie len. Voor dirigent Jac van Steen was dit de laatste uitvoering, waarin hij het Lesko dirigeerde. Met een grote bos rode rozen werd er afscheid van hem geno men onder het spelen van enkele welbekende veriaarsliederen. MONICA SCHIKS Bart Scheepens directeur Waagtheater DELFT (ANP) - Bart Scheepens (42) is met ingang van 1 september benoemd tot directeur van het Waagtheater in Delft. Dit heeft het bestuur van de stichting De Waag gisteren bekendgemaakt. Scheepens werkte na zijn oplei ding aan de toneelschool in Maas tricht een jaar in België en was sinds 1964 onder meer als acteur en decorontwerper verbonden aan Nederlandse gezelschappen. Vanaf 1978 was hij artistiek coördinator bij de Niewe Komedie/Theater aan de Haven in Den Haag. De in Bre da geboren Scheepens vervult op het ogenblik nog functies bij het Haagse amateurtoneel. Hij is de opvolger van Joost Nuissl, die be gin 1980 werd aangesteld en in no vember 1984 op eigen verzoek is te ruggetreden. Volgens het theater- bestuur werd de nieuwe theaterdi recteur na een lange sollicitatiepe riode geselecteerd uit een tiental kandidaten. Museum Boymans ontvangt promotieprijs ROTTERDAM (ANP) - Het mu seum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam heeft de Rotterdam Promotie Prijs 1985 toegekend ge kregen van de gelijknamige stich ting voor de „enorm veel publiek trekkende en kwalitatief uiterst hoogstaande" tentoonstellingen 'Het Goud der Traders' en 'Schat ten uit de Hermitage', aldus heeft de stichting gisteren bekend ge maakt. De prijs, die voor de veer tiende keer is toegekend, bestaat uit een oorkonde en een plaquette. De prijs wordt uitgereikt aan personen of instellingen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de promotie van Rotterdam In de Stichting Rotterdam Promo tie Prijs zijn onder andere het be drijfsleven en de Rotterdamse pers vertegenwoordigd. Dirigent Frans Brüggen. (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29