Hofland Festival: meer allure door sponsoring 'Aan nemen van risico's valt niet te ontkomen' PODIÜMBLIK Radicale verandering in het werk van John Torenbeek Veelbelovend begin van Leidse Chansonweek: bij Moustaki eenvoud troef DINSDAG 2. MKI I!I8(1 KUNST PAGINA 21 Luc Leestemaker: Cas Enklaar en Marlies Heuer in 'Silicone Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Het Leids theatersei zoen loopt langzaam maar zeker ten einde. In de Leidse Schouw burg is de chansonweek aan de gang met vanavond een optreden van drie Nederlandse artiesten, te weten Liesbeth List, Paul van Vliet en Jenny Arean, morgen avond de Oostduitse Gisela May, vrijdagavond de Argentijnse Mercedes Sosa (herhaling op zon dagavond) en zaterdagavond Juliette Greco. 'Silicone' Als laatste voorstelling in het seizoen biedt het LAK-theater donderdagavond een komedie van Gerardjan Rijnders, spe ciaal geschreven voor de Toneel schuur in Haarlem. Zelf noemt Rijnders 'Silicone', zoals de voor stelling heet, een pornografische zedenschets. De inhoud in het kort: een echtpaar gaat op bezoek bij een alleenstaande vriend en neemt die kans te baat om via hun gastheer de eigen frustraties over en weer uit te spelen. Opval lend ts het taalgebruik, de ma nier waarop met woorden wordt gespeeld. Banale dialogen wor den vervat in half afgemaakte zinnen, waarbij de personages de teksten soms van elkaar over nemen. 'Silicone' wordt gespeeld door Marlies Heuer en Tinus Muizelaar als het echtpaar en Cas Enklaar als de vriend. Ove rigens, een avondvullende voor stelling mag 'Silicone' nauwe lijks worden genoemd; het nieu we stuk van Rijnders duurt na melijk ongeveer een uur. LAK-Salon Het LAK-seizoen wordt op za terdagavond besloten met de LAK-Salon. Van acht uur af ver zorgen LAK-cursisten korte pre sentaties van hun cursus in het theater (drama, muziek, poëzie). In de foyer en de gangen worden werkstukken van de cursussen beeldende kunsten en fotografie tentoongesteld. Hot House zorgt voor jazzmuziek en na afloop is er disco. Deadline Het Leids Theater brengt zater dagavond in de Leiderdorpse Muzenhof een eigen toneelstuk uit, te weten 'Deadline' van Jan Kijne. 'Deadline' beschrijft de weg die hoofdfiguur T bewandelt om aan zijn uitgesproken dood vonnis te ontkomen. Het stuk, een 'aburdistische parodie vol thea trale grollen', laat zien hoe enige mensen een eigen oplossing vindt voor het behoud van hun identi teit. Dankzij of andanks ande ren. Wie tuil welen hoe het precies in elkaar zit, kan zaterdagavond om half negen in de Muzenhof te recht. AMSTERDAM/ROTTER DAM (GPD) - De nieuwe directie van het Holland Festival hoopt binnen drie jaar een voor Nederlandse kunstbegrippen ongekend hoog sponsorbedrag van minimaal anderhalf mihoen gulden per festival-afleve ring binnen te slepen. Dat zou genoeg zijn om de di recte programmeringskos- ten (de gages voor de optre dende gezelschappen e.d.) te dekken. door Eric van der Velden De subsidies van het ministerie van WVC (1,2 miljoen) en de ge meente Amsterdam (nu nog 540.000 gulden, maar gepleit is voor het dubbele) komen dan vrij wel volledig ten dienste te staan van het festivalbureau, wat onder andere een niet onaanzienlijke uit breiding van medewerkers, en een fikse verhoging van het. promotie- en publiciteitsbudget tot gevolg zal hebben. Doel van dit alles: het leg gen van een basis, waarmee het Holland Festival de allure en de re putatie van een van de grootste en belangrijkste festivals ter wereld kan Kinderschoenen Hoe realistisch is het bereiken van dit voor Nederlandse begrip pen uiterst hoog sponsorbedrag? Kunstsponsoring staat immmers in Nederland in de kinderschoe nen. Maar stel dat het Holland Fes tival wel het gestelde doel bereikt, wat gaat dat dan betekenen voor de overige graag voor sponsoring in aanmerking komende kunstin stellingen? En: heeft het binnenha len van het bedrijfsleven voor een invloed op het artistieke beleid van het festival? Kortom, deze door di recteur Ad 's-Gravesande met zo veel voortvarendheid ingezette be leidswijziging roept nogal wat vra gen op. Vragen die we voorlegden aan Luc Leestemaker, directeur van één van de twee door het Holland Festival aangetrokken externe bu reaus die het sponsorbeleid van de grond móeten tillen, en mr. J. van Voorst Vader, hoofd marketing van Credit Lyonnais Bank Neder land, het bedrijf dat met 6 van de 8 binnengehaalde ton dit jaar als grootste sponsor optreedt. De bank verbindt zijn naam aan de manifestatie La France aux Pays Bas, die wel onder de vlag van het Holland Festival wordt uitge bracht, maar door het Nederlandse Theater Instituut is georganiseerd. Strikt gezien dus geen echte Hol land Festival-sponsor. Optimistisch "We halen dat streefgetal van an derhalf miljoen gulden", zegt Luc Ander ballet bij opening Muziektheater AMSTERDAM (ANP) - Als gevolg van ziekte van choreograaf Rudi van Dantzig zal Het Nationale Bal let het door hem gecreëerde ballet voor het openingsprogramma van het Muziektheater aan het Waterlo- oplein in september niet opvoeren. Dat ballet zal pas later in het sei zoen 1986/1987 worden uitge bracht. Dat heeft het Nationale Ballet gisteren meegedeeld. In het openingsprogramma wordt nu - naast de opera Ithaka van Otto Ketting door de Neder landse Operastichting - op 23 sep tember het premièreballet 'Or pheus' van Toer van Schayk op de gelijknamige muziek van Igor Stravinsky ingebracht. Het programma dat Het Nationa le Ballet vervolgens op 25 septem ber (twee dagen na de opening van het Muziektheater) voor het voet licht brengt zal bestaan uit de we reldpremière van het ballet 'Ope ning1 (Hans van Manen) en de bal letten 'Collective Symphony' (een gezamenlijke produktie van Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk) en '7e Symfonie' (Toer van Schayk). Het Nederlands Balletorkest zal alle genoemde balletten begelei den. Leestemaker, "daar ben ik opti mistisch over. Vermoedelijk wordt het zelfs meer. Ik baseer die ver wachting op de interesse die we nu al vanuit het bedrijfsleven consta teren. Reacties die louter geba seerd zijn op uitspraken van Ad 's- Gravesande in de pers, want tijd om een acquisitiebeleid vorm te geven, hadden we eigenlijk nog niet. We vertrekken vanuit het nul punt. Tot en met vorig jaar was de rol van sponsors te verwaarlozen. Wat er aan advertenties in de pro grammaboekjes verscheen, kwam meestal uit het initiatief van de be drijven zélf voort". "Zij stapten naar het Holland Festival toe met het verzoek of ze alsjeblief mochten adverteren. Je kunt dat de voorganger van Ad 's- Gravesande niet kwalijk nemen; hij maakte beleid vanuit een ande re tijdsgeest. Toen lag de nadruk op het experiment. Je wist nooit precies wat er ging gebeuren. Met de wisseling van de wacht is er ge kozen voor een beleid, dat zich na drukkelijker richt op kwaliteit. Dat maakt het aantrekken van spon sors een stuk eenvoudiger. Geen enkel bedrijf loopt graag het risico om zijn naam te koppelen aan een mislukking. Met het veranderen van de tijdsgeest is de hele sfeer rond het festival trouwens bedrijfs- vrienlijker geworden. Voor de ope ning krijgen de koningin en het he le kabinet weer een uitnodiging...". Artistieke invloed op de pro grammering zal er volgens Leeste maker niet plaatshebben. "Eerst maakt de staf uit welke produkties er op artistieke gronden moeten komen, en pas dan gaan we op stap om sponsors te zoeken. Uiteraard zullen er voor concerten die zich bijvoorbeeld in de sfeer van het Concertgebouw afspelen makkelij ker geldschieters te vinden zijn, dan voor een concert van heden daagse avantgarde musici in de IJsbreker. Toch zal het Holland Festival dat laatste ook in de toe komst zeker niet laten. Je hebt al tijd nog de inkomsten uit kaartver koop waarmee je de minder mak kelijk te sponsoren onderdelen kunt financieren". Bescheiden Het Holland Festival stelt de KAMERKOOR - In een gisteren in deze krant afgedrukte recensie be treffende het Arnold Schönberg Kamerkoor stond abusievelijk ver meld dat tijdens de uitvoering van het Vijfde Brandenburgs Concert solisten spelend op de continuo-in- strumenten op virtuoze wijze hun stem lieten horen in een boeiende dialoog. Voor het woord spelend dient gelezen te worden steunend. sponsoring concreet als volgt voor: een bedrijf of een groep bedrijven adopteert als het ware één of meer produkties. In de publiciteitsvoe- ring krijgen de firma's een vermel ding, maar wel op een bescheiden manier. Aan opdringerige reclame zoals die bij de sport gebruikelijk is, moeten we volgens Leestema ker beslist niet denken. "Bedrijven die voor kunstspon soring kiezen, hebben er ook geen belang bij om zich op een schreeu werige en ordinaire manier te pro fileren. Dat zou zelfs tegen hen kunnen werken. Hoe kleiner de naamsvermelding, hoe groter de sympathie van het publiek. Het Holland Festival steun je, omdat je wilt laten zien dat je als bedrijf maatschappelijke verantwoording voor het culturele leven aanvaardt. Het is je om het uitdragen van een bepaalde imago te doen. Wie in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mo gelijk naamsbekendheid wil krij gen, kan inderdaad beter voor sportsponsoring kiezen". Inderdaad dringt de naam van Credit Lyonnais zich nu nauwe lijks hinderlijk op. Mr. J van Voorst Vader onderschrijft de door Leestemaker genoemde motieven, maar dat neemt niet weg dat hij toch wel wat meer met zijn bedrijf in de publiciteit had willen staan. „De opstelling van de media is mij een doorn in het oog. Boven de meest onbenullig geschreven stuk jes schrijven de journalisten in koeien van letters hun eigen naam, maar het bedrijf dat de manifesta tie waarover zij berichten mogelijk heeft gemaakt, krijgt geen enkele vermelding". "Ook over de medewerking van de kleinere kunstinstellingen waarmee het Nederlandse Theater Instituut en het Holland Festival samenwerken kan ik niet naar huis schrijven. We hebben het logo van La France aux Pays Bas moeten veranderen, omdat het te gemak kelijk bleek om onze naam weg te lakken. Bij openingspeeches merk je dat de sprekers geen raad weten met het fenomeen sponsoring. Te gen de afspraken in noemt een bur gemeester van Groningen - ik noem maar een dwarsstraat - onze naam toch maar liever niet. Daar uit leid ik af, dat er nog te weinig gerealisseerd wordt welk belang kunstsponsoring in het maat schappelijk leven kan spelen. Men denkt onvoldoende door". De ervaringen zijn van dien aard dat het de vraag is of Credit Lyon nais volgend jaar weer als gelschie ter optreedt. "Ik voel me als een rij der van de Elfstedentocht. Dood moe ben je bij Harlingen aangeko men, en je weet datje het zwaarste stuk nog moet afleggen. De erva ringen van komende maanden zul len beslissend zijn. Het vervelende is, datje heel moeilijk kunt nagaan wat voor een effect sponsoring heeft. Je wilt toch weten wat er van het door jouw beoogde imago blijft hangen. Daarvoor bestaan nog geen goede onderzoekmethoden. In mijn optiek ligt bij de ontwikke ling van die methoden een taak voor de overheid. Als het rijk kunstsponsoring een belangrijke zaak vindt, dan moet zij ook voor faciliteiten zorgen". Imago Van Voorst Vader geeft grif toe dat met name Credit Lyonnais een fikse oppoetsbeurt van het imago kan gebruiken. Toch ontkent hij dat het bedoezelde Slavenburg- verleden van invloed is geweest bij het voelen van de "toch wel idealis tische motieven" van waaruit deze niet kinderachtige som geld werd overgemaakt. "Onze hoofdvesting in Parijs liet in 1935 al een belang rijk theater bouwen. We borduren voort op een traditie. Daarbij komt dat een manifestatie als La France aux Pays Bays uitstekend in ons straatje past. Op cultureel gebied beoogt de manifestatie exact waar wij op financieel gebied voor staan: een samenwerking tussen Frankrijk en Nederland". Ook nog een ander motief speelt mee. "Alle banken, en trouwens al le grote bedrijven in Nederland, worden overspoeld met aanvragen voor sponsoring", zegt Van Voorst Vader, "Ik wil niet zeggen, datje er gek van wordt, maar het lijkt er wel op. Aan een beleid ten aanzien van al die aanvragen ontkom je dus niet, en dan kom je tot de conclusie dat het beter is om één ding goed te steunen, dan het beschikbare bud get te versnipperen". - En tegelijk heb je dan een argu ment in handen om al die andere kunstinstellingen van het lijf te houden: sorry jongens, maar we betalen al zo veel daar-en-daar aan. "Precies", beaamt Van Voorst Vader. En Luc Leestemaker zegt: "Het zal best zijn dat het Holland Festival concurrerend werkt voor andere kunstinstellingen. Maar wat is daar op tegen? Sponsoring is een enorme rage geworden. Zelfs de plaatselijke hoelahoep-vereni ging vraagt om geld, zonder zich zelfs om een tegenprestatie te be kommeren. In Amerika is sponso ring een normaal economisch be grip. Sponsoring betekent niet om geld bedelen. Je hebt als kunstin stelling iets te bieden, waarvoor je bedrijvèn denkt te kunnen interes seren. Daarom gebruik ik liever ook niet de beladen geraakte term sponsoring, en heb het over sa menwerking". Volgens Luc Leestemaker is het Holland Festival momenteel in ge sprek met dertig bedrijven, onder wie 'een grote nationale luchtvaart maatschappij'. "Daar kan een inte ressante samenwerking uit voort komen. Steun aan het Holland Fes tival betekent voor die luchtvaart maatschappij (de naam noem ik bewust niet, omdat de onderhan delingen nog gaande zijn) een mo gelijkheid om Nederland als vakantieland aan buitenlanders te promoten, om te laten zien, dat Ne derland meer te bieden heeft dan tulpen en klompen alleen". Nieuw kantoor Voorlopig mist het Holland Fes tival nog concrete toezeggingen. Inmiddels is wel de staf al uitge breid, en werd er een nieuw kan toor aan het Leidseplein betrok ken. Ook de twee voor sponsoring aangetroken externe bureau s die nen uiteraard rekeningen in. Voeg daarbij het gegeven dat een inte ressante internationale program mering alleen mogelijk is met een planning op lange termijn, dan rest de vraag of er straks geen situatie ontstaat, waarbij het Holland Festi val beschikt over een uitstekend toegerust festivalbureau, maar wèl het geld mist op de al lang van te voren aangetrokken buitenlandse groepen te betalen? "Als je echt een festival van in ternationaal allure wilt", meent Luc Leestemaker, "dan ontkom je niet aan het nemen van risico's". 'Boulevard of Broken Dreams" deze zomer in zeven steden AMSTERDAM (ANP) - De 'Boule vard of Broken Dreams' zal deze zomer in een grote tent in zeven steden weer voorstellingen geven van dans. opera, poezie en straat- theater als één geheel. Dit blijkt uit het dinsdag gepubliceerde pro gramma van de organisatoren van deze culturele manifestatie. Volgens de organisatoren is dit jaar het hoogtepunt de liefde-trage- die/komedie 'Medio Mei', dat speelt in de Tweede Kamer. Ac teurs en actrices van Werkteater, Orkater en Boulevard zullen in dit stuk van "liefde, humor en crisis" samenwerken. Ook Jules Deelder is met een nieuwe produktie van de partij in de voorstellingen van de 'Boulevard'. Het gezelschap Or kater speelt de 'Kleine Zeemeer min' naar het gelijknamige sprook je van H.C. Andersen. De Opera Stichting zal twee pro dukties verzorgen. De eerste is de 'Four Note Opera' van Tom John son. Verder staat op het program ma van de Opera Stichting 'Specta cle Coupé' met elke avond een an der repertoire van beroemde scè nes uit verschillende opera's aan eengeregen. De Gebroeders Groothof bren gen Epifanie, gebaseerd op de ge lijknamige eenakter van Lewis John Carlino. Jodi Gilbert zet 'Li ving in a dream' op de planken. In dit stuk wordt een vrouw verliefd op een tape-recorder en verschil lende luidsprekers. Er komen kindervoorstellingen van onder meer Cees Brandt met 'Willie Wiebel', Carrousel met 'Vil la Vuilnisbak' en 'Broertjes' van de gebroeders Groothof. Maeno Hi- roshi en Miyamoto Heiko komen met hun dansproduktie 'A Prin cess with a wood bowl'. Het Boulevardorkest zal met een uitgebreider repertoire optreden in het 'Danspaleis'. De eveneens op de Boulevard geboren muziekfor- matie 'Hit the pearl' zal daar ook te horen en te zien zijn. Er komt in de danstent weer een avond voor al leenstaanden. De opening van de Boulevard is op 13 juni in Rotterdam, waar de voorstellingen tot 22 juni te zien en te horen zijn. Vervolgens wordt de tent van 27 juni tot en met 6 juli opgeslagen in Vlissingen, van 25 juli tot en met 3 augustus in Maas tricht, van 8 tot en met 17 augustus in Den Bosch, van 22 augustus tot en met 7 september in Amsterdam en van 12 tot en met 21 september tenslotte in Groningen. Van 11 juli tot en met 20 juli is 'Broken Dreams' in Antwerpen. Expositie met schilderijen van John Torenbeek en bronsplastieken van Evert van Hemert, t/m 22 juni. Gale rie Denise Stephan, Bakkersteeg 18- 20, Leiden. Geopend vr., za. en zo. van 13.30 - 17.00 uur. LEIDEN - Herinneringen aan Italië vormen het centrale thema in de schilderijen van John To renbeek: het overvloedig aanwe zige Italiaanse cultuurgoed en het landschap inspireerden To renbeek tot de serie werken die tot en met 22 juni te zien zijn bij Galerie Denise Stephan. Met de vakanties voor de deur kan deze expositie een voorproefje zijn voor Italië-reizigers, voor ande ren, misschien, een (nostalgi sche) terugblik. John Torenbeek schept vanuit zijn persoonlijke ervaringen ver stilde beelden van de plaatsen die hij in Italië bezocht heeft. Hierbij valt op, dat zijn manier van schilderen over het alge meen een weinig persoonlijk handschrift vertoont. Meestal be staan zijn schilderijen uit zeer glad afgewerkte verfpartijen, maar in het meer recente 'Ferra- ra duomo' (Ferrara Dom) is de tendens naar een levendiger pen seelvoering merkbaar. In het werk van de afgelopen jaren was John Torenbeek sterk gefascineerd door de werking van het zuidelijke licht op de mo numenten uit de rijke Italiaanse historie. Daarnaast heeft hij een voorkeur voor karakteristieke gevels en ingangspartijen met monumentale deuren. In het ou dere werk valt de combinatie van donkere tonen en nadrukkelijke kleuraccenten op, maar steeds meer treedt er een lichtheid in de schilderijen naar voren, waar mee Torenbeek een bepaalde sfeer tastbaar weet te maken. Het meest geslaagd in dit opzicht was. naar mijn mening, 'Firenze imposta' (Florence vensterluik), een zeer contrastrijk werk, dat de kijker vanuit een duistere kamer, een blik door een half open staande jalouziedeur gunt, op een door fel zonlicht beschenen gebouw. Duidelijk minder interessant vond in de werken, waarin wei nig uitgesproken kleurverschil len aanwezig waren. In 'Verona Bar Galieno' combineerde To renbeek gestileerde beeldele menten met elkaar, als ging het hem om de weergave van enkele gedachtenassociaties, de arena, de facade van een kerk en het ca fé. Om te vermijden dat eem symmetrische voorstelling .ont staat kiest hij de plaatsing van een gebouw zo, dat de helft van de ingangs-partij afgesneden wordt door de rand van het schil derij; toch kan deze compositie- wijze niet voorkomen dat, als ge volg van de preciese werkwijze In het recente werk laat Toren beek zich van een geheel andere kant zien: het landschap heeft de plaats van de stad ingenomen en een losse toets verleent een ex pressiever karakter aan de schil derijen. Het prachtige Toscaanse landschap is in vogelvlucht weergegeven door middel van gescheiden kleurtoetsen. Hier is ineens een enorme verandering opgetreden en ik ben benieuwd hoe dit nieuwe werk zich in de toekomst zal ontwikkelen. Evert van Hemerts bijdrage aan deze expositie bestaat uit kleine bronsplastieken. In de langgerekte vrouwenfiguren weet Van Hemert zeer karakte ristieke houdingen uit te druk ken. Een jong meisje straalt door de stand van haar voeten verle genheid en onzekerheid uit, ter wijl het daarop volgende stuk een zelfbewuste pose heeft aan genomen. Deze dunne, strak ge modelleerde figuren, contraste ren met de volumineuze, iets ge drongen naakte vrouwen, die vruchtbaarheid symboliseren, en de zich uitdagend uitstrekkende beelden, die staan voor iidelheid. Tenslotte moeten nog de dierfi guren genoemd worden, gevleu gelde of gewone paarden, een hobbelpaard en een eenhoorn. Deze dieren met hun soms rudi mentaire benen, hebben vaak een naar verhouding klein hoofd en een stevig lijf, dat spanning en kracht uitdrukt. In sommige op zichten doen zij, afgezien van het formaat, denken aan de paarden van de Limburgse beeldhouwer Arthur Sproncken. NANCY STOOP Tour de chant van Georges Mousta ki met assistentie van zangeres Mar tha en begeleid door eigen ensemble, in het kader van de Chansonweek. Gezien op 26 mei in de Leidse Schouwburg. Aldaar vanavond in hetzelfde kader een optreden van Liesbeth List, Jenny Arean en Paul van Vliet. LEIDEN - Een veelbelovender begin van de eerste Internationa le Chansonweek was eigenlijk nauwelijks denkbaar geweest. Begeleid door zijn eigen ensem ble. met accordeon, gitaar, bas en percussie-instrumenten en geas sisteerd door de beeldschone Martha (zang en speciale effec ten) bracht Georges Moustaki een evenwichtig samengesteld programma, dat in de intieme sfeer van de schouwburg uitste kend tot zijn recht kon komen. Naast nieuwer repertoire wa ren er vanzelfsprekend de we reldberoemde nummers, zoals 'Le Métèque' en het zo mogelijk nog bekendere: 'ik ben nooit al leen met mijn eenzaamheid': 'Ma Solitude'. De uitnodiging aan het publiek om by dit soort num mers mee te zingen werd aanvan kelijk nog aarzelend beant woord. Aan het slot. dat wil zeg gen tijdens de maar liefst vierde toegift, was door het aanstekelij ke Zuidamerikaanse ritme alle schroom verdwenen; een (op een enkele plaats na) volle schouw burg reageerde bijzonder en thousiast. Ondanks zijn indrukwekkende reputatie is Moustaki's presenta tie van grote eenvoud; kouwe drukte is hem vreemd. z.ijn mu ziek wordt door verschillende in vloeden gekenmerkt. Er gaat na tuurlijk een Franse sfeer vanuit, maar er zijn ook veel door Griek se en Spaanse muziek en Zuida merikaanse ritmen geïnspireer de nummers. Op het programma stonden gisteravond dan ook chansons als het aan Brassens opgedragen 'Les amis de Georges', 'Ma liber té', 'II est trop tard' en 'Sans la i Moustaki zelf, 'Kaï- 'Nous sommes deux' op muziek van Theodorakis, twee adembenemende Spaanstalige soli door Martha en 'Les eaux de mars' op muziek van Antonio Carlos Jobim. Misschien niet de titels, maar in elk geval deze mu ziek is bij een breder publiek be kend; dat bleek al uit het herken- ningsapplausje, dat bij de intro's van deze nummers te beluisteren viel. De muziek van Moustaki is melodieus en sfeervol; soms me lancholiek. een enkele keer wat strijdbaarder en vaak heel rq- mantisch. Alle geavanceerde hi fi- en cd-apparatuur ten spijt krij gen zijn chansons tijdens een li ve-optreden (en zeker in de bijna huiselijke omgeving van onze schouwburg) tqch nog iets extra. Omdat er nu al plannen be staan vooreen volgend Chanson festival wordt er deze week een enquête gehouden onder de be zoekers om een en ander te zijner tijd nog meer op de wensen van het publiek af te stemmen. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21