'Engeland is toe aan nieuwe komieken' De onverwachte terugkeer van Sam Cooke Pinkpop al uitverkocht Afrika-festival in Utrecht Openingsexpositie galerie ziekenhuis speelt op zeker WOENSDAG 14 MEI 1986 KUNST PAGINA 27 Eerste soulzanger die zwart èn blank bereikte Dankzij een reclame de belangstelling GELEEN (ANP) - Pinkpop, het grootste Nederlandse openluchtpopfesti val, is al uitverkocht. Ongeveer 45.000 kaarten zijn over de toonbank gegaan, en voor meer mensen is maandag in het Daemensportpark in Geleen geen ruimte. Het is voor het eerst sinds jaren dat Pinkpop weer uitverkocht is. Dit duidt op succes voor de nieuwe formule, die voor deze 17de editie van het festival is gekozen: meer jonge, verrassende groepen in plaats van reeds lang en breed gevestigd popwerk. Pinkpop opent op tweede pinksterdag om negen uur de poorten. Het Limburgse talent Gejleinderts en Vrienden opent om half tien het festi val. Daarna volgen Howard Hughes and The Western Approaches, Green on Red, Neerlands trots Claw Boys Claw, Blow Monkeys, Cock Robin, Fine Young Cannibals, The Cult en The Waterboys. De finale is aan The Cure toebedeeld, die rond half negen aan een anderhalf uur durend optreden begint. De recorddrukte op Pinkpop '86 zal het nodige gedrang met zich meebrengen, en de Pinkpoporganisatie raadt bezoekers daarom aan om geen kleine kinderen mee te nemen. ENSCHEDE (GPD) - 'Don't know much about History'. In derdaad! In heel wat huiska mers wordt dezer dagen ge vraagd wie toch die zanger is in dat filmpje van die spijker- broeken-gigant. Menig vader en moeder schudt het wijze hoofd. Dat zoon- en dochterlief nog nog nooit van Sam Cooke hebben gehoord. Eén van de grootste soulzangers aller tij-, den. Doordat die spijkerbroe ken-vogels een halve minuut van zijn 'Wonderful World' in een Ster-spotje stopten, komt de 22 jaar geleden doodgescho ten Ster helemaal terug. Ex-manager Allan Klein, die ook manager is geweest voor The Beatles en The Rolling Stones, heeft zelfs plannen voor een film over de Sam Cooke die nu postuum terug is in de hitparade. Het is eigenlijk een bizar verhaal. Vooral het einde van Cooke's car rière in '64 en zijn 'comeback' ruim 20 jaar later, door dat Levis-spotje. Plotseling is Cooke weer dagelijks op de radio en zelfs op de buis. Want het jonge volkje neemt geen genoegen meer met een prachtige single alleen. Er moet een clip bij, een videofilmpje. Dus hebben de platenbazen, toen duidelijk werd dat Cooke aan een 'comeback' begon, ijlings een filmpie geschoten. Wel in stijl trou wens. In zwart-wit, met bekende 'Vijftigers' en 'Zestigers' als de ge broeders Kennedy, Nikita Chroesjtsjov, Fidel Castro, de ge neraals Eisenhower en De Gaulle, Winston Churchill en een piepjong B-acteur, ene Ronnie, ook later be kend om z'n cowboy-rollen... Een filmpje vol herinneringen aan de jaren '50. Sam Cooke zingt daarbij zoetgevooisd z'n 'Wonder ful World', een hit uit '59. 'Don't know much about History...', is de eerste regel. Cooke's 'history' is ook een beetje de geschiedenis van de jaren '50 en '60. Op z'n 20ste, in '51, kreeg hij zwart-Amerika aan z'n voeten, als lid van de gospelgroep the Soul Stirres. De platenmarkt (en niet al leen de platenmarkt...) was in die tijd strikt gescheiden. Er waren 'witte' en 'zwarte' radiostations. Negers draaiden en kochten emo tionele gospelplaten als van The Soul Stirres; blanken luisterden naar de 'pop' van Frank Sinatra en Dean Martin, dat soort werk. Met zijn warme, sensuele stem - pre cies passend in het gospelrepertoi re van die dagen - werden The Soul Stirres met Sam Cooke mate loos populair. Bij zwart-Amerika tenminste. Zijn manager geeft hem in '56 de raad eens wat 'wereldlijk' repertoi re op te nemen. Alleen dan zal hij het hele publiek in de VS kunnen „pakken". Onder de naam Dale Cooke (gekozen om z'n gospelpu- bliek niet voor de borst te stuiten) neemt hij 'Lovable' op. Met dezelf de warme klankkleur als op z'n go spelsingles zingt hij dat deuntje. Maar de (blanke) platenbaas van het (gospel)label Specialty is niet blij met Cooke's ommezwaai. Hij verkoopt het wereldtalent aan het piepkleine label Keen. Keen brengt in '57 de volgende popsong uit, 'You send Me', een schitterend getimed, ingetogen stuk. Een millionseller: 1,7 miljoen singles alleen in de Verenigde Sta ten. Cooke bereikt zwart en wit, voor het eerst. Als een van de eer ste negers doorbreekt hij de 'ras senscheiding' in de platenbusi- ness. Dat ziet het platenconcern RCA, ook 'eigenaar' van Elvis Presley. Cooke wordt de eerste be langrijke zwarte artiest op het RC A-label. Hit na hit volgt. 'Chain Gang', 'Bring it on home to me' (samen met het jonge talent Lou Rawls), 'That's where it's At', 'Cupid', 'Another Saturday night', 'Twistin' the night Away'. 'Frankie and Johnnie'. Sam Cooke vergeet de gospel trouwens niet. Als rijk man wordt hij in '60 een van de eerste zwarte eigenaren van een eigen platenla bel, Sar/Derby Productions. Het la bel steunt gospelgroepen, geeft hen kansen materiaal uit te bren gen. Cooke ontdekt vele talenten, zoals vele talenten later Cooke ont dekken. Lou Rawls, Billy Preston (later in de armen gesloten door The Beatles), Johnnie Taylor, Bob by Womack; ze beginnen in Cook e's eigen stal, Star. De gospel/popzanger wordt beju beld, vooral door dames. Na 11 de cember '64 aanbidden velen wijlen Sam Cooke. Een aantal revolver schoten maakt een eind aan z'n le ven, zoals later bij John Lennon en Marvin Gaye. De pop-naslagwer ken hebben allemaal een eigen ver sie van wat die nacht gebeurde. Meestal 't betrouwbaarst en zeker 't dichtst bij de bron is het Ameri kaanse blad Rolling Stone. De ge gevens over Cooke's dood zijn aan dat blad ontleend. Cooke sterft in de nacht van 11 december '64. „Gunned down in a Los Angeles motel room under mysterious en ansavory (walgelij ke) circumstances, he nonetheless died a martyr's death", aldus Rol ling Stone. Volgens getuigen verklaringen neemt Cooke, ge trouwd met zijn schoolliefde Bar bara Campbell, de 22-jarige Elisa Boyer mee van een feestje. Hoewel hij beloofd heeft haar naar huis te zullen rijden, gaat hy naar een mo tel. Daar schrijft hij in met 'Mr. and Mrs. Cooke'. Elisa Boyer verklaart later voor de rechtbank dat ze aan hem heeft gevraagd haar naar huis te bren gen. Cooke zou haar gedwongen hebben de motelkamer binnen te gaan. Daar, verklaart ze, rukt de zanger haar de kleren van 't lijf. Ze vlucht wanneer Cooke in de bad kamer is en neemt z'n kleren mee. Hij volgt haar, in regenjas. Terwijl Elisa de politie belt uit een tele fooncel, klopt Cooke op de deur van motelbeheerster Bertha Franklin. Hij wil weten waar Elisa Boyer is. Volgens mevrouw Franklin breekt Cooke de deur open en bedreigt haar. In het ge vecht dat volgt trekt mevrouw Franklin een revolver en schiet, drie keer. Als de gewonde zanger weer lijkt aan te vallen, pakt me vrouw Franklin een stok en slaat op hem in. Sam Cooke is dood als de politie arriveert. Niet bepaald een heldendood voor een held, een Ster. Dat doet niets af aan Cooke's kwaliteiten en belang voor de pop muziek. De 'mooie jongen', aanbe den door vrouwen, is in de eerste plaats dé grote inspirator van jonge zwarte artiesten, die - nadat Cooke de weg had geëffend - blank en zwart kunnen aanspreken. Mensen als Otis Redding, Al Green, Smo- key Robinson, Jonny Nash en Mar vin Gaye. Dat bewijzen ook de vele covers van zijn songs, die na zijn dood door (meestal blanke) groot heden worden opgenomen zou te lang worden om alle Sam Cooke-stukken van latere Sterren te noemen. Een paar: The Animals, Rod Stewart, Steve Miller, Cat Ste vens, The Stones. Cooke komt terug. Dankzij die lui van de spijkerbroeken. In Enge land staat „Wonderful World" al in de hitparade, ons land zal zeker volgen. Het is niet de meest sympa- tieke manier om terug te komen, door een Ster-spotje. Het zou beter zijn als in muzieklessen op scholen aandacht werd besteed aan men sen als Cooke en hun invloed op de hedendaagse muziekindustrie. 1 2) A different corner - George Michael 2(6) Wonder full world - Sam Cooke 3(3) Live to tell - Madonna A 1) Living doll - Cliff Ri chard Young Ones 5(4) A kind of magic - Queen 6 (11) Rock me Amadeus - Fal- 7 (10) Dictator - Centerfold 8(5) Kiss - Prince Revolu tion 9(8) Reach - Gerard Joling 10 (13) Bad boy - Miami Sound Machine 11 7) A love bizarre - Sheila E 12 9) Don't you want my love - Nicole 13 (17) ledereen doet't - Robert Long 14 (16) Quiet eyes - Golden Ear ring 15 (12) Just buggin - Whistle 16 (19) All the things she said - Simple Minds 17 (23) There'll be sad songs - Billy Ocean 18 (22) Your love - The Outfield 19 (14) Absolute Beginners - David Bowie 20 (15) Geil - Bruce Bongo 21 (24) Alles heeft ritme - Frizz le Sizzle 22 (18) Jeanny - Falco 23 (32) You gotta be mine - No vo band 24 (35) Sledgehammer - Peter Gabriel 25 (20) The promise you made - Cock Robin 26 (37) One step - Kissing the Pink 27 Have you ever had it blue - Style Council 28 (21) Harlem shuffle - Rolling Stones 29 (39) Hello darling - Tippa Irie 30 (26) Just like that - Gemini 31 (25) I won't steal away - Ti me Bandits 32 Prisoner of love - Millie Scott 33 (34) Stars - Hear 'n Aid 34 The Honeythief - Hips- way 35 (31) Waltzing Maria - BZN 36 (27) Don't waste my time - Paul Hardcastle 37 You to me are everything - Real Thing 38 Right between the eyes - Wax 39 (29) Borderline - Madonna 40 (28) De beloning - Frank Boeyen Groep SS Bob Geldof wil weer muziek in LONDEN (RTR) - Popzanger Bob Geldof, die miljoenen guldens bijeen heeft gebracht voor de hongerigen in Afrika, wil in december een eind maken aan zijn „Band Aid project" en zich weer volledig gaat concentre ren op het maken van muziek. „Ik wil niet dat Band Aid een instituut wordt", zo zei de 34-jarige Ier in een telefonisch vraaggesprek met de BBC-televisie. „Ik wil nu weer mijn eigen leven gaan leiden". Geldof, de zanger van de groep de Boomtown Rats, zei dat het nooit zijn plan is geweest om van Band Aid een langlopend project te maken. Band Aid maakte in 1984 een Kersthitsingle voor de stervenden in Afrika, en organiseerde Live Aid, een gigantisch simultaan popconcert aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Samen bracht dit meer dan 375 miljoen dollar op. MONTREUX (GPD) - André van Duin in Montreux. Niet op vakan tie, maar puur voor het werk. Wie zijn carrière op de voet heeft ge volgd, kan daar op zijn minst ver baasd over zijn. De komiek heeft immers nog nooit blijk gegeven van zelfs maar een vleugje inte resse voor een internationale uit bouw van zijn loopbaan. In de 26- jarige historie van de Gouden Roos was Van Duin ook nog nim mer te zien in Nederlandse inzen dingen. Toch een curieuze zaak op een festival waar jaarlijks het beste wordt getoond dat in de diverse landen te koop is op het gebied van televisieamusement. Maar het is er dan uiteindelijk toch nog van gekomen. Van Duin maakt de ze week zijn debuut in Montreux. Niet als de bij ons zo vertrouwde gekke bekken trekkende artiest, maar als commentator buiten beeld in de door het Nederlandse tv-publiek zo riant gewaardeerde dierentuinprogramma. Een gesprek met Van Duin aan de vooravond van de vertoning van dit programma in Montreux kan daarom met maar één vraag beginnen. Koestert hij thans wèl buitenlandse aspiraties? Van Duin: "Dat is inderdaad het geval, maar dat dat is eigenlijk meer naar aanleiding van een re cent bezoek aan de MIP-televisie- beurs in Cannes. Noodgedwongen bovendien, want er is momenteel buiten Engeland niks interessants te beleven op comedygebied. Bijna al het oude materiaal dat we in de door Dick Versteeg loop der jaren in Nederland heb ben gemaakt voor theater en tv, gaan we nu in het Engels opne men. Daar maken we dan program ma's van 45 minuten van, die we volgend jaar op de MIP gaan pro beren te slijten aan buitenlandse televisiestations. "We hebben er meer dan vol doende materiaal voor, want we kunnen kiezen uit meer dan hon derd sketches. Nu moeten we ons dus vreselijk op die Engelse taal gaan storten. Een voordeel is dat al die sketches al helemaal zijn uitge probeerd, met alle improvisaties. Dus het improviseren in het En gels hoeft niet meer, en dat is na tuurlijk het moeilijkst". - Dit alles kan consequenties heb ben voor jouw carrière. Grote con sequenties misschien wel. Van Duin: "Ach, ik weet het niet. We gaan gewoon die Engelse din gen maken. Maar ik zie mijzelf nog niet naar het buitenland toe gaan. Ja, misschien een keer om de film pjes te promoten, maar ik ga geen tournees draaien buiten Neder land". - Heb je indicaties dat er een markt is voor die Engelse versies? "In Engeland hebben ze wel be hoefte aan nieuwe gezichten. De jonge komieken komen daar nau- André van Duin kijkt in Montreux voorzichtig over de grens welijks aan de bak. Het zijn nog al lemaal de gevestigde jongens die succes hebben. Het is een tendens die je overal ziet en niet alleen op comedygebied. Als er op tv een nieuwe quiz komt, wordt die slechts zelden gepresenteerd door een nieuw gezicht, maar vrijwel al tijd grijpt men dan terug op een ou de rot. "Toch is er talent genoeg, ook bij ons. Het beroerde is dat we geen theatertraditie hebben zoals in En geland. Het is een kwestie van mentaliteit en opleiding. In Enge land heb je speciale theaterscholen en ook vanuit het gewone onder wijs wordt er al belangstelling voor theater en dergelijke gekweekt. En hoe gaat dat in ons land? In mijn jeugd ben ik geloof ik een keer naar het Scapino Ballet geweest en dat was het zo'n beetje". - Er is een periode geweest dat veel mensen in Nederland zeiden: "Och, die Van Duin is wel aardig, maar niet echt geweldig. Daarna kreeg je de periode dat het erg in was om Van Duin leuk te vinden, maar ook dat is er nu weer een beetje af. "Ja, dat is waar. Ik ben nu net als Fred Emmer. Je komt zó vaak op de televisie, het is niets bijzonders meer. Je kan de mensen ook niet echt meer overeind krijgen met de mededeling dat Van Duin 's avonds op de televisie komt. Zo van 'jongens dat wordt lachen'. Dat is er niet meer bij. Ze kennen je ty petjes en het is een gewoonte ge worden. Het is niks bijzonders meer. Plus dat we weinig andere komieken hebben, dus als er wat te lachen valt dan komt dat toch meestal weer neer op die Van Duin". - Leidt dat misschien tot het over schakelen op iets geheel anders? "Buiten de comedy? Nee, dat denk ik niet. Maar omdat we op dat gebied nu alles al hebben gedaan in Nederland is het misschien niet zo onverstandig om eens in het buitenland te gaan kijken. Je kunt niet steeds leuker worden, je kan alleen maar proberen te consolide ren en dan maar hopen dat de men sen dat nog een tijdje leuk blijven vinden". -Je bent wel eens eerder een kijk je op dit festival komen nemen. Daar ben je nog wat wijzer van ge worden? "Ik was hier vijf jaar geleden op advies van Ralph Inbar. Het viel me een beetje tegen, vooral omdat er verhoudingsgewijs zo ontzet tend weinig comedy-programma's worden ingestuurd. En er is nog niet veel veranderd intussen. Ei genlijk is dat heel wonderlijk, want er is toch zo'n enorme behoefte aan comedy. Kijk maar naar Neder land. Daar kun je de mensen in de zalen niet kwijt. Jos Brink, en alles waar maar om te lachen valt loopt goed. Er is een enorme behoefte, maar zo weinig aanbod". - Gebrek c talent? "Geen gebrek, denk ik. Eerder geen kans krijgen. Hoe zou je als nieuw talent aan de gang moeten? Je schrijft aan een omroep en dan krijg je meteen zo'n mooi afdank- briefje terug. Vroeger had je de schnabbeltoer. Toen ik begon kon je als onbekend grappenmaker aan de slag. Je werd dan door een thea terbureau gewoon in een program ma gezet. Dan werkte je wèl elke dag en kon je ontzettend veeld er varing opdoen. Je kwam in allerlei mogelijke en onmogelijke situaties terecht. In café's, in weilanden, sporthallen en theatertjes. Daar door kreeg je een enorme goeie on dergrond en basis om uiteindelijk een beetje een allround-artiest te worden. Maar die leerschool be staat niet meer. Als je nu komiek wilt worden zou ik echt niet weten hoe je in godsnaam moet begin nen. Als je meteen op tv komt mis je de ervaring en ga je meestal de mist in. Je moet dus eerst een paar jaar aan de gang, maar waar?". - Ten slotte nog even terug naar de Gouden Roos. De Nederlandse inzending is door jou van een En gelse tekst voorzien. Een tekst die bijna beter overkomt dan de oor spronkelijke Nederlandse versie. Het moet heel spannend zijn om hier de reacties daarop te veme- "Ik vind de Engelse tekst ook leuker. Die taal leent zich er ook uitstekend voor. Ik ben heel be nieuwd hoe men er hier op gaat reageren. Als er niet gelachen wordt hebben ze het kennelijk niet verstaan. Maar ach, het gaat er na tuurlijk toch uiteindelijk om hoe de jury het vindt. En die moeten alle programma's zien en ik heb ook begrepen dat ze verplicht zijn om nuchter te blijven. Ja toch?". CAT STEVENS - Voormalig pop zanger Cat Stevens, die zijn carriè re opgaf en moslim werd, wil een "come-back" maken om Afghaan se vluchtelingen te helpen. Cat Ste vens, die tegenwoordig Yusuf Is lam heet, gaat een nummer opne men, zijn eerste sinds zijn bekering in 1977, om de Afghaanse moslims humanitaire hulp te kunnen bie den. De ex-zanger, die kortgeleden een kamp voor Afghaanse vluchte lingen heeft bezocht, begon in fe bruari met "Muslim Aid", een or ganisatie die moslims moet mobili seren om hulp te geven aan vluch telingen, met name in Sudan en Af ghanistan. UTRECHT (GPD) - Dat popmu ziek en Afrika niet altijd recht streeks met hongerbestrijding te maken hebben, is op zaterdag 31 mei te horen in Utrecht. Liefst twaalf uur muziek van Afrikaanse bodem wordt in een door de stich ting Africa Mama van de grond ge tild landelijk Afrika-festival ten ge hore gebracht. Een logisch uit vloeisel van de maandelijkse Afri can Music Nights. Openingsexpositie 'Zeven kunste naars' - werk van René Daniels, Mar iene Dumas, Joris Geurts, J.C.J. van der Heyden, Lucassen, Emo Verkerk en Carel Visser. AZL-galerie (geves tigd in de nieuwbouw van het Aca demisch Ziekenhuis) is geopend ma. t/m vr. van 10-17 uur en za. en zo. van 14-17 uur. LEIDEN - De 'branche-verva ging' in de kunst lijkt zich verder doorgezet te hebben; na de kof fie- en theehuizen en verpleeg huizen heeft het Leidse Acade misch Ziekenhuis zich gevoegd bij de openbare gelegenheden waar beeldende kunst wordt geëxposeerd en hopelijk aan de man gebracht. Een speciaal hier voor opgezette galerie opende gisteren de poorten. De vraag rijst of het ziekenhuis naast de zorg voor de patiënten ook nog als taak moet hebben kunstliefde te bevorderen en of er hier spra ke is van (valse?) concurrentie met het Leidse kunstgebeuren. Wat dit laatste betreft, de AZL- galerie wil zich vooral op lande lijk niveau gaan manifesteren en bovendien kan extra tentoonstel lingsruimte nooit kwaad. De algemeen directeur van het ziekenhuis, de heer Peters, liet er in zijn openingswoord geen on duidelijkheid over bestaan dat hij het wel tot de taak van het AZL rekende kunst te exposeren om daarmee een open verbin ding met de samenleving tot stand te brengen door middel van een uitgesproken kunstbe leid. De verwezenlijking van dit idee was mogelijk door de steun van een aantal bedrijven, die een beginkapitaal voor het aanleg gen van een eigen collectie schonken en aan de inrichting hebben bijgedragen. Een patio op de benedenverdieping is om getoverd tot een bescheiden maar zeer bruikbare expositie ruimte. Voor de openingsten toonstelling is een selectie ge maakt uit het werk van zeven kunstenaars die in Nederland of daarbuiten naam hebben ge maakt - een keuze die past m het toekomstige beleid. D? organisatoren stellen met nadruk in de beknopte maar ver zorgde catalogus dat het gaat om een persoonlijke keuze waarin evenwel enkele leidraden te ont dekken zijn die in de opstelling duidelijk naar voren komen. Zo wordt bijvoorbeeld een link ge legd tussen schilderkunst en sculptuur in het werk van Carel Visser en Emo Verkerk; de Francis Bebey en Charles Ewaiye (Kameroen), Tcure Kunda (Sene gal) Abeti Makisini (Zaire) en de balletgroep Kodia uit Kongo zullen duidelijk maken dat er ook binnen de Afrikaanse muziek ontwikke lingen gaande zijn. Verscheidene genres als juju, high life, soukous, makossa, wara-wara zullen aan bod komen. Stichtingsvoorzitter Joseph Nganga, zelf muzikaal actief in de band Tribu, over de doelstelling van het festival: „We willen duide lijk maken dat het Afrikaanse con tinent meer dan alleen de tamtam, droogte en honger heeft voortge bracht. Al eeuwenlang is er een ry- ke cultuur, die tot voor kort nau welijks in het Westen bekend was. Om de mensen daar op een plezie rige manier mee kennis te laten maken is de muziek het geeigende middel, maar er is meer. Het Afri ka-museum uit Berg en Dal zal ex poseren, er is werk van Afrikaanse beeldende kunstenaars, allerlei Afrikaanse produkten als stoffen kleding en kunstnijverheid zijn ei en natuurlijk is de Afrikaanse keu ken vertegenwoordigd". Kaarten voor het festival, dat var 12 tot 24 uur de Utrechtse kunstijs baan geheel van karakter zal doen veranderen, zyn voor 25 gulden bij alle VW-kantoren verkrijgbaar De opening van de galerie in het Academisch Ziekenhuis trok gisteren veel belangstellenden. «foto Fred Rohdei beeldhouwer Carel Visser com bineert verschillende materialen, veren en uitgeknipte kunstrepro- dukties, zodat een andere con text ontstaat in zyn voornamelijk vlakke stukken, terwijl Verkerks uit beschilderd doek samenge stelde portretten meer ruimtelijk worden ervaren. Gezondheid Evenals by Verkerk wijken de indringende portretten van de enige vrouw in het gezelschap, Mariene Dumas af van traditio nele beelden; waar eerst de uit drukking van het individuele ka rakter voorop stond zijn bij Du mas verschillende kanten van het menselijk bestaan in het por tret weergegeven. Dit laatste vond ik sterk aanwezig in 'Die moeder van die veroordeelde'. Een andere verbinding is daar naast tot stand gebracht tussen toch zo verschillende kunste naars als J.C.J. van der Heyden en René Daniels. De een schept met weinig middelen in abstrac te vorm een beeld van de visuele ervaring van ruimte, de ander doet dit met een nadrukkelijker verfbehandeling. Tenslotte blijven Joris Geurts en Reinier Lucassen over. De naam van Lucassen wordt vaak verbonden met kleurrijk en figu ratief werk maar de drie geexpo- seerde schilderijen vormen het tegendeel daarvan. Joris Geurts' bijdrage bestaat uit een drietal vierkante abstracte composities waarin het spel van elkaar krui sende lijnen en cirkelvormige bewegingen doet denken aan een min of meer automatisch handschrift. Het kwalitatief goede werk op deze expositie is een goed begin maar lijkt ook erg 'safe'. De doel stelling van de AZL-galerie - veel mensen met kunst in aanraking te laten komen en tevens lande lijk een rol te spelen - is geen ge makkelijke opgave te noemen. In elk geval is in deze opzet het aantal potentiële bezoekers groot. Hopelijk zal het beleid op het publiek inspelen, maar daar naast is het te hopen dat de gale rie niet gaat fungeren als ver lengstuk van toonaangevende kunsthandels en galeries. Mis schien dat eigen initiatief en vol doende financiële hulp het mo gelijk maken andere dan reeds gebaande wegen in te slaan. De nieuwe behuizing van het AZL is de moeite waard om te bekijken, wat samen met de aantrekkelijke expositie een reden kan zijn ook of juist in blakende gezondheid een bezoek aan het ziekenhuis te brengen. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27