'We hoeven ons niet te schamen' ÉÈtA» PODIUMBLIK Schilderende popmuzikanten exposeren in De Waag TIG mist felheid in blijspel'Van je familie...' Teun Hoeks: regisseur tragi-komische momenten DINSDAG 13 MEI 1986 KUNST PAGINA 23 Mijnheer Harold 'Mijnheer Harold... en de boys' is een toneelstuk van de Zuidafri- kaanse schrijver Athol Fugard, van wie in ons land geregeld werken worden uitgevoerd. Mijn heer Harold is een blanke mid delbare scholier, de boys zijn Sam en Willie, de zwarte bedien den van zijn ouders. De vriend schap van het drietal strandt door het systeem van apartheid. In de verhouding tlissen die drie personages wil Fugard laten zien hoe alle details van het leven in Zuid-Afrika van racisme door trokken zijn. In Zuid-Afrika heeft jarenlang een verbod op het stuk gerust. Mijnheer Harold... en de boys wordt gespeeld door Ruurt de Maesschalk, Dick van den Toom (bekend van de tv-se- rie Op zoek naar Yolanda) en John Serkei en uitgebracht door In Dependance, een kleine zaal initiatief van de Arnhemse schouwburg. Peter de Baan te kende voor de regie. Woensdag en donderdag komt het in het LAK- theater in Leiden. Aanvang 20.30 uur. Bertolt Brecht De Internationale Nieuwe Sce ne komt woensdagavond naar de Leidse Schouwbrg met 'Wedloop door de woestijn in zeven etap pes', een interpretatie van Ber tolt Brechts leerstuk 'De uitzonde ring en de regel'. Een koopman kan een zeer winstgevende over eenkomst afsluiten als hij tijdig de hoofdstad aan de andere zijde van de woestijn zal weten te be reiken. Van de koelie en de gids die hem begeleiden vergt hij het uiterste. Tegelijk vreest hij hun haat omdat ze worden uitgebuit. De gids krijgt ontslag, de koelie wordt vanwege een misverstand doodgeschoten. Toch oordeelt een rechtbank dat de koopman niet schuldig is aan moord. In de regie van Carlos Medina maakt de Internationale Nieuwe Scene van dit stuk van Brecht een indringend, maar 'tegelijk speels en vrolijk spektakel. Het stuk kreeg tot op heden lovende recensies. Aanvang 20.15 uur. Operette Operettevereniging De Trou badours uit Oegstgeest brengt vrijdag in de Leidse Schouwburg 'Die Ungarische Hochzeit' van Nico Dostal. Een orkest van leer lingen van het Haagse Conserva torium en de volksdansgroep Oud Poelgeest verlenen hun me dewerking. Aanvang 20.15 uur. Robert Walser De in 1956 overleden Zwitserse schrijver Robert Walser staat sinds korte tijd weer in de be langstelling. Delen van zijn werk worden opnieuw uitgegeven en Zwitserse wetenschappers werken aan de uitgave van zijn nagelaten aantekeningen; hon derden in priegelschrift volge schreven vellen, die vanwege de vele afkortingen amper te ontcij feren zijn. Van Walser is bekend dat hij een fervent wandelaar was en de laatste jaren van zijn leven vrijwillig in een inrichting heeft doorgebracht. Hans Dagelet, Bart van Rosm naar teksten van Robert Walser. Twaalf teksten van Walser lig gen ten grondslag aan de voor stelling 'Basta'. Hans Dagelet spreekt de teksten en speelt trom pet; Bart van Rosmalen speelt cello en piano en Hans Hasebos speelt vibrafoon, xylofoon en en en Hans Hasebos in 'Basta', (foto Hans Verhoeven! slagwerk. Recensies spreken van intiem en subtiel muziektheater, waaraan de decors van Jeroen Henneman in niet geringe mate bijdragen. 'Basta' komt vrijdag en zaterdag in het LAK in Lei den. Aanvang 20.30 uur. Popmuzikant/schilder Maar ten van der Ploeg heeft eens ge zegd dat er een duidelijke rela tie bestaat tussen de twee bezig heden die zijn leven bepalen. Muziek en schilderen zijn de twee kanten van een munt, zo beweerde hij. Een mooie uit spraak, maar niet bepaald veelzeggend. Is er wel een rela tie? Gevolg van die bewering is in elk geval dat er de komende tijd een tentoonstelling in de Waag is van tien muzikanten die ook beeldende kunst maken. Pop!Art - dat is de titel van de expositie. De schuine streep moet misverstanden voorko- men: er was immers een Ameri- I kaanse kunststroming* die po- f part heette. LEIDEN - Toen gemeenteambte naar Frits Bruins, één van de orga nisatoren van Pop/Art, in zijn hoe danigheid van popmedewerker van een krant een stukje moest schrijven over 'Blue Murder' stuit te hij op de uitspraak van Maarten van der Ploeg, de zanger en gitarist van de band, die zich overigens Maarten Ploeg belieft te noemer Dat is nou aardig, dacht Bruins, die op zoek was naar een thema voor een tentoonstelling in de Waag. Hij begon na te denken over de bewering van Ploeg (want zo noemen we hem dan toch maar). "Je kunt niet ontkennen dat veel popmuzikanten hun carrière zijn begonnen op een kunstacademie", vertelt Bruins. "Denk bijvoorbeeld eens aan Brian Ferry, John Len- Inon en David Byrne". En dan heb ben we natuurlijk ook nog de ten onzent niet onbekende Herman Brood. "Maar of er een duidelijk ver band bestaat tussen deze twee vor men van kunst... Ik weet het niet precies. In elk geval kon ik op deze manier nu eindelek eens een ten toonstelling organiseren die niet onder de noemer geijkt thuis hoort". Waarna Bruins ruiterlijk toegeeft dat er waarschijnlijk een prettige bijkomstigheid is: een tentoonstel ling die deels in het teken staat van de popmuziek zal ongetwijfeld mensen aantrekken die anders niet naar een expositie gaan. Fuschsiastraat Vorig jaar december ging Bruins op zoek naar de dubbeltalenten. "Ik begon links en rechts te infor meren. Het was natuurlijk zaak dat ik serieuze mensen te pakken kreeg. Ik bedoel: je hebt ongetwij feld veel popmuzikanten die een leuk landschapje kunnen schilde ren in hun vrije tijd, maar daar heb je niet zoveel aan". Tien mensen verklaarden zich bereid werk in te sturen. Hun na men: Fay Lovsky, Thé Lau, Marius Schrader, Peter te Bos, Peter Zeg veld, Pjotr van Moock, Maarten Ploeg, Henk Hofstede, Peter van der Klashorst en last but not least Herman Brood. Brood maakte zelfs van zijn bio grafietje al werk. De handgeschre ven tekst, die zich op het einde nog maar moeilijk laat ontraadselen, kent een schitterende ouverture: "Ik ben Herman Brood, een rasar tiest, gefascineerd door kunst succes, door Johnny Jordaan, Johnny Kraaykamp, Johnny Weis- muller. Amerika, wapens, achter buurten, The Cure, Al Pacino, Wagner, Spaanse voetballers, film- sterre, ansichtkaarte, speed, Wil liam Burroughs, pedofilie, Lenny Bruce, Johnny Rotten, Vince Tay lor, Edward Hopper, Karei Appel, Sly The Family Stone, Cool Jazz, Dolly Parton, Andy Warhol, Mc Donald. Vele malen was ik beroemd dankzij een meervoudig paralelle karrière het genie eigen. Ik ver bleef in gekkenhuizen en gevange nissen, ik was in verre oorden van Oslo tot Israël, van New Orleans tot Warschau, van Istanbul tot Zwolle (Fuschsiastraat 34)". In de Waag komt bij het werk van elke kunstenaar een kubus te staan waarop de toeschouwer kan gaan zitten. Bruins: "Zittend kun je dan luisteren naar een cassette bandje waarop muziek van de kun stenaar staat. Dat kan een aardig effect hebben natuurlijk, die com binatie van muziek en beeldend werk". In het geheel zal Peter Zegveld een aparte plaats vervullen. Feite lijk is hij geen popmuzikant, maar een kunstenaar, gefascineerd door geluid. Over wat hij gaat doen in de Waag straks meer. Video Ter gelegenheid van Pop/Art is er door een Haags bedrijf een vi deoprogramma gemaakt. Daarin vertellen de tien genodigden wat hen bezielt. Bruins vertelt dat het een low budget onderneming was. Noodgedwongen. Voor de kwali teit excuseert hij zich dan ook. door Wim Brands Ten onrechte, want met de kwa liteit van het programma valt het wel mee. Technisch gezien dan. Er is wel een ander manco: niet ge stuurd door de interviewer, John Oomkes, worden teveel artiesten in de gelegenheid gesteld om maar wat in het wilde weg te babbelen. Dat wil zeggen: ze verstrekken soms wel zinnige informatie, maar de vraag waar het allemaal om draait - die twee kanten van een munt - wordt nauwelijks gesteld. En dan kan het voorkomen dat Pjotr van Moock, die onder meer in het Harry Kapje Combo speelt ("gouden diarree klanken"), vertelt dat hij achter z'n doeken micro foons heeft gemonteerd, zodat je als hij schildert het drumgeluid van Phil Collins hoort, zonder dat Oomkes verbeten doorzaagt op dat onderwerp. Glansrol In de video is overigens ook weer een glansrol weggelegd voor Her man Brood. We zien hem bezig met het maken van een tekening. Een relatie tussen zijn kunst en popmu ziek? Ach, wat betreft de benadering is er wel een overeenkomst. "Alles moet zo simpel mogelijk. Het is vervelend als de techniek je in de weg gaat zitten, dan wordt het glad", vertelt Brood, die vervol gens zegt dat het hem maar moei lijk afgaat, twee dingen tegelijk doen, tekenen en tegen een inter viewer praten. "Maar het is wel een uitdaging". Zijn tekeningen moeten er zo kinderlijk mogelijk uitzien, ver volgt Brood. Om die reden laat hij een kleuterklasje zijn werk wel eens inkleuren. "Dan word ik ter zijde gestaan door de kleuterjuf frouw". Peter van der Klashorst, die ooit samen met Ploeg in 'Soviet Sex' speelde en tegenwoordig in 'Save the robots' ("het is meer een bende dan een bandje"), zegt misschien wel de meest ware dingen tegen de interviewer. Overeenkomsten? De verschillen springen meer in het oog, aldus de schilder die zich een Fay Lovsky: zelfportret, compu tertekening uit 1986. tijdje geleden probeerde waar te maken in Amerika. "Muziek is een compromis tus sen verschillende mensen en dat heeft vaak een niet zo persoonlijk produkt tot resultaat. Tijdens het maken van een schilderij ben jij al leen de baas". Oomkes vraagt zich vervolgens af hoe het komt dat Klashorst te genwoordig zowel abstract als fi guratief schildert. Het antwoord dat de schilder vervolgens geeft zou ook het antwoord kunnen zijn op de vraag waarom mensen zowel popmuziek als beeldende kunst maken: "Alles mag; we hoeven ons nergens voor te schamen". Niks twee kanten. Zegveld Geluid - dat is de fascinatie van Peter Zegveld. In het videopro gramma vertelt hij het een en an der over een project met telefoons. Kijk, zegt hij tegen Oomkes, als ik jou nou opbel en jij legt de hoorn vervolgens naast de haak, dan kan ik zo'n hard geluid door jouw toe stel jagen dat je telefoon gaat be wegen. Macaber, maar Kom er maar eens op. Het was de bedoeling dat Zeg veld in de Waag een soort., ja, hoe zullen we het noemen?....vooruit: een soort audio-visueel carillon zou maken. Bruins: "Stel je voor: vijf ramen, en dan komen er in elk raam twee openingen. Op de ene wordt een slang aangesloten die in verbin ding staat met een rookmachine, voor de andere opening wordt een luidspreker gemonteerd. Zie je het voor je? Oké, het geheel is weer aangesloten op een computer; die computer geeft om het uur een sig naal en wat er dan ontstaat..." Een hel, want gedurende een mi nuut zou er uit vijf ramen rook en een hels kabaal komen. Alsof zich in het inwendige van het gebouw de meest vreselijke taferelen af speelden. Een heksenverbranding bijvoorbeeld. (Bruins: "In de Waag te Oudewater schijnen vroeger heksen te zijn gewogen".) Maar helaas, dit feest gaat niet door. Volgens Zegveld omdat er te weinig geld is. En over geld ge sproken: pas over twee weken be slist de provinciale overheid of zijn kunstwerk gefinancierd dient te worden. De gemeente schiet zo lang voor. In elk geval heeft de kunstenaar nu een ander project bedacht voor de Waag. En niemand hoeft zich zorgen te maken: het belooft een even duister spektakel te worden. De regentenkamer, boven in de Waag, zal helemaal worden ver duisterd. In de ene kamer komen negen computergestuurde vaten te staan. Uit die vaten komt geluid. Zeegeruis, geschreeuw van men sen, een muzikale fruitmand zou je bijna zeggen. Wie op de tast binnenkomt zal in elk geval 'aangenaam' verrast wor den. Vervolgens moet de bezoeker door een videopoort en dan komt de echte verrassing, waarover Zeg veld kort kan zijn: "Het wordt een spookhuis". (Pop/Art valt te bezichtigen van don derdag 15 mei tot en met zaterdag 31 mei. U kunt de expositie elke dag be zoeken, behalve op zondag. Openings tijden: van twaalf uur tot zes uur, op koopavonden tot negen uur en op za terdagen van tien tot vijf.) Drie musici uit VS zeggen North Sea af DEN HAAG (ANP) Het elfde North Sea Jazz Festival, dat op 11 12 en 13 juli in het Haagse Congres gebouw wordt gehouden, zal le vendiger, veelzijdiger en aantrek kelijker zijn dan ooit. Dat zei mede-organisator Huub van D(jk gisteren in Den Haag bu de presentatie van het programma, waaraan bijna honderd artiesten gaan deelnemen. Onder hen zyn: Lionel Hampton, Ray Charles. Mi les Davis, Billy Eckstine, Chico Freeman, A1 Jarreau, Hank Jones, Stanley Jordan. George Masso. George Shearing, Wallstreet Crash en de oudgedienden George Wal- lington en Dakota Staton. Drie artiesten krijgen de zoge noemde Bird-prijs (vernoemd naar altist Charlie 'Bird' Parker), een onderscheiding die vorig jaar door het festival-bestuur werd inge steld: Rein de Graaf. Martial Solal en David Murray. Afgezegd heb ben: Manhattan Transfer. Wynton Marsalis en Albert King. Omdat er veel Amerikanen in het Congresge bouw zullen zijn, heeft de Haagse politie uitgebreide veiligheids maatregelen voor 11, 12 en 13 juli getroffen, aldus de organisatie. Sinds 1985 heet het Haagse jazz- evenement officieel JVC North Sea Jazz Festival'. JVC, een elek tronica-producent, sponsort het gebeuren. Dit zonder zich met de inhoud van het programma te be moeien. iets waar een andere initia tiefnemer. Wybe Buma. gisteren met klem op wees. Hij beklaagde zich over het ministerie van wvc. dat „weigert de luttele bijdrage van 150.000 gulden te verhogen en voor dat bedrag ook nog invloed wil uit oefenen op de programmering" Behalve life-muziek zyn er op 11 12 en 13 juli in het Congresgebouw ook historische jazz-films te zien en een foto-tentoonstelling Jeugdkamerorkest speelt zaterdag Het jubileumconcert van het Jeugdkamerorkest wordt zater dag gegeven in de Stadsgehoor zaal. En niet, zoals gisteren in de ze krant stond, op vrijdag. Op het programma staan werken van Stamitz, Vivaldi, Tsjaikowski. Saint-Saens, Haydn en Chodron. Theo Olof, Rien de Reede, Harro Ruijsenaars en tal van oud-leden verlenen hun medewerking. Aan vang 20.00 uur. Voorstelling: 'Van je familie moet je het maar hebben'. Door toneelver eniging Tot Ieders Genoegen. Regie: Gé van Haaren. Gezien op 12 mei in de Leidse Schouwburg. LEIDEN Een schandaal m de hoogste kringen, dat was wat de Leidse toneelvereniging Tot Ie ders Genoegen (TIG) ons in de Leidse schouwburg voorschotel de. Het werd een hartverwar mende toneelavond die luide bij val aan het publiek ontlokte. Aan het slot mocht een 40-jarige jube- laris zich sieren met het gouden insigne van het Nederlands Cen trum voor Amateurtoneel. In het holst van de nacht wordt er gebeld aan de deur van het landgoed van de familie Hamil ton. Edwards, de butler doet open maar treft niemand in de deuropening aan. De tuin wordf verkend, een baby in een mand wordt gevonden en de beller blijkt een belster te zijn geweest gezien het begeleidend schrijven dat in de mand van de baby wordt ontdekt: "Ik wens dat mijn baby bij zijn vader woont". De vraag die de gemoederen in huize Hamilton tot het einde toe heftig zal blijven beroeren is na tuurlijk: wie is de vader? Geen gemakkelijke vraag in een huis met zes mannen. Grootvaders naam valt tijdens alle tumultueuze ontwikkelin gen slechts enkele malen tussen neus en lippen. De ervaren de tectivelezer had de ontknoping volgens de ijzeren wet 'de dader is daar waar je hem het minst verwacht' al mijlenver zien aan komen. Grootvader blijkt de va der van de baby te zijn en de moeder een masseuse. Zij meldt zich aan het eind ten huize Ha milton. Opgetogen luit grootva der haar in haar armen. Iedereen is blij en gelukkig. Eind goed al goed en zo hoort het ook bij een dergelijk blijspel. Een stuk met een dergelijke in trige kan, mits overtuigend ge speeld bij voorbaat niet meer stuk. Toch, die overtuiging in het spel ontbrak nogal eens. Het had feller gekund. De heren kwamen er te genadig van af. Er leek te veel begrip te zijn voor het feit dat mannen altijd met van dat- tum bezig zijn. Er had meer met deuren gegooid moeten worden. De conflicten bleven nu teveel hangen in bedaarde beheersing waardoor de moeizame tekstbe handeling van een aantal acteurs te nadrukkelijk naar voren kwam. Ook de regie had het de acteurs gemakkelijker kunnen maken als er meer aandacht was besteed aan het samenspel. De spelers die niets te zeggen had den werden te vaak in de rol van houten klaas gedrongen. Daaren tegen verdient de regie een com pliment voor de vanzelfspreken de, heldere manier waarop de be slist niet simpele intrige voor het publiek werd ontrold. Een com pliment verdient ook Jos Hop staken die een pracht van een klassieke butler en kolossale sukkel neerzette, terwijl ook Wil van Leeuwen als Bronson Ha milton en Corry van Doorn als Sarah Moorside bewondering af dwongen. Na afloop van het stuk werd Sjaak Boom gehuldigd en een gouden insigne opgespeld van wege het feit dat hij zich gedu rende veertig jaar als speler, re gisseur en organisator had inge zet voor toneelvereniging Tot Ie ders Genoegen. RADBOUD ENGBERSEN Lau van The Scene): Oppenheimer tekening. Expositie met fotowerken van Teun Hoeks, tot 24 mei. Galerie Fotoma- nia, Koppenhinksteeg 6, Leiden. Ge opend wo. t/m za. van 13.00-17.00 uur. LEIDEN - Teun Hoeks expo seert voor de eerste maal in zijn geboortestad Leiden bij Fotoma- nia. In de korte tijd dat deze gale rie actief is in het plaatselijke tentoonstellingscircuit heeft Fo- tomania zich vooral toegelegd op de geënsceneerde fotografie. Het werk van Hoeks bestaat uit met olie- of acrylverf ingekleurde fo to's en past in deze lijn. Hoeks presenteert zich hiermee als foto graaf maar ook als opmerkelijk schilder. Hij beschildert de soms levensgrote foto's zo subtiel dat de grens tussen schilderkunst en fotografie vervaagt, ook al vormt het fotografische materiaal een zeer essentieel onderdeel van het werk. Hoeks staat model in zijn eigen foto's. De personages die hij creëert verkeren in wonderlijke situaties of worden beheerst door angst. De voorstellingen vragen een grote betrokkenheid van de toeschouwer door een di recte blik of door het gekozen standpunt. Dit laatste element is op een speelse manier uitge werkt in een 'foto' van een pij prokende man die uit een hoge fabrieksschoorsteen te voor schijn komt. Door de afmetingen van het stuk en het ver in de diepte zichtbare landschap krijg je het gevoel ter hoogte van de man in de lucht te vliegen of te zweven. Andere keren maakt Hoeks de beschouwer getuige van nachtelijke angsten. In het con trastrijke 'Het late uur' zit de fi guur aan zijn werktafel terwijl hij probeert de duiveltjes die hem met drietanden belagen te ver drijven; maar ook musicerende engelen vullen de donkere ruim te om hem heen. Angst is ook verbeeld in 'Ge woonte getrouw' waarin de hoofdpersoon die uit vrees voor spoken onder zijn bed kijkt maar zich niet bewust is van de scha duwen op het behang. Zo brengt Hoeks de menselijke beleving op komische maar tegelijk dramati sche wijze in beeld. De vermen ging van het reële en het irreële levert amusante voorstellingen op, maar een serieuze ondertoon blijft aanwezig. Behalve de 'Keramiekfamilie- serie is elk fotowerk een uniek exemplaar want afgezien van het grote formaat maakt de werkwij ze dat een stuk, anders dan een echte foto, niet reproduceerbaar is. Hoeks combineert bepaalde eigenschappen van de twee tech nieken op bijzondere wijze - het resultaat zou een eigen soort 'fo- torealisme' genoemd kunnen worden al heeft Hoeks niet de bedoeling in een schilderij een foto te evenaren, beide vloeien in elkaar over. De tekeningen op deze ten toonstelling geven een indruk hoe Hoeks ideeën noteert die hij in de stukken volledig uitwerkt. De expositie laat een verrassen de opvatting van de geënsce neerde fotografie zien. Hoeks zet de werkelijkheid naar zijn hand; hij registreert niet maar regi streert de werkelijkheid. De ge kozen momenten zijn irreëel en 'Untitled', ingekleurde foto uit tegelijk voorstelbaar en veelzeg gend. De beelden appelleren sterk aan de verbeelding. Dit is slechts één aspect van het fasci 5 van Teun Hoeks. nerende werk van Teun Hoeks dat ook landelijk aandacht heeft getrokken. En terecht. NANCY STOOP in zeven etappes' Imperium 'Niet geschikt voor publicatie' is de titel van de jongste, op basis van improvisaties ontstane pro- duktie van Imperium. In een gis de woestijn irg. (foto pr) teren in deze krant verschenen recensie werd de vormgeving ge prezen, maar de inhoud cliché matig genoemd. Vrijdag en za terdag om 21.00 uur te zien in het Micro-theater aan de Oude Vest in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23