'Doe het al tot Ere Gods' Luis in de pels van PvdA EXAMEN KOORTS Interview Recycling in Rusland; 'Fryslan is hierhus' Meeste activisten blijken ongrijpbaar Bisschop waarschuwt voor bepaalde partijen DINSDAG 13 MEI 1986 PAGINA 17 SGP-leider Bas van der Vlies: Voor 'klein rechts' (SGP. GPV, RPF en AR'85) kun nen er na 21 mei opwin dende tijden aanbreken. Als CDA en VVD samen de meerderheid niet ha len, kunnen zij beslissend zijn voor de vraag of er een tweede kabinet-Lub- bers komt. In de meeste prognoses komen ze geza menlijk op zes zetels. SGP-leider Bas Van der Vlies houdt zich echter als een volleerd politicus op de vlakte wanneer het ge sprek komt op de kans dat hij bij de geboorte van het tweede kabinet-Lubbers in de kraamkamer mag helpen. "Wij gaan zo'n ge sprek niet uit de weg. Maar het is nog te vroeg om daar al uitspraken over te doen". door Rimmer Mulder Het best komt Van de Vlies op dreef als hij de wereldse verslag gever de staatkundig-geformeer de beginselen probeert uit te leg gen. Een gebod als 'Het zij gij eet, het zij gij drinkt, doe het al tot Ere Gods' klinkt mooi ernstig in zijn Sliedrechtse tongval. Toch blijkt de leider van de SGP ook het politieke spraakgebruik goed te beheersen. Hij windt geen doekjes om de vraag wat de SGP wil in de politiek. "Wij leven in een samenleving die zich steeds verder ontwor stelt aan een model van staatsin richting en levensinrichting dat is afgestemd op de Bijbel. Dat geeft ons ernstige zorg. Daarover zijn wij bewogen. Wij aanvaar den dat wij daartegen moeten waarschuwen, niet alleen door dingen af te wijzen, maar tegelijk door héén te wijzen naar wegen en mogelijkheden die de Bijbel ons voorhoudt. Daarbij is voor ons de parlementaire democratie de werkruimte". Nu biedt die werkruimte meestal niet een beeld zoals de Schepper het bedoeld heeft. Het politieke handwerk is soms zelfs platvloers en in elk geval zeer hektisch. Van der Vlies beaamt dat en geeft toe het ook niet altijd even scherp te zien wanneer hij "van de ene commissievergade ring naar de andere rent". "Maar als je de parlementaire werkruimte aanvaardt moet je ook het ambachtelijke van de po litiek aanvaarden". Meer zorgen baren hem de uit komsten van al dat politieke handwerk die steeds vaker ver verwijderd zijn van Gods norm. Het parlement lijkt voor de gere formeerde staatkunde een steeds onherbergzamer oord. Toch zal de SGP de overheid blijven voor houden dat zij 'Gods dienares' behoort te zijn. "Dat kan door te verhinderen dat er dingen ge beuren die God tot oneer zijn. Dus zonden en ongerechtighe den moeten uit de samenleving worden terug gedrongen. In die zin heeft de overheid als diena resse Gods ook een hele boeien de, hele verantwoordelijke taak". "Nu erken ik dat wij met dit soort cruciale dingen in de sitiua- tie zitten waarin wij eigenlijk constant aan de rem moeten han gen. De processen van besluit vorming en denken staan wat haaks op wat ons voor ogen staat. Dat dwingt ons tot een op stelling van afremmen en bijstu ren terwijl wij liever bezig zou den zijn met het actief ontwikke len en stimuleren van nieuw be leid. Deze samenleving dwingt ons tot getuigenis". De indruk bestaat dat de ortho doxe kerkelijke groeperingen vroeger als een weliswaar wat zonderlinge maar best aardige soort Nederlanders werden aan vaard. Nu is er eerder sprake van een zekere vijandigheid. Een echt bedreigde minderheid wil Van der Vlies zijn geloofsgeno ten nog niet noemen maar hij er kent de trend. Nu heeft die weerstand tegen de zware orthodoxen ook iets te maken met hun zendingsijver. Ze pretenderen tenslotte "een Woord voor de wereld" te heb ben. De SGP-leider kan er niet omheen: "Ik heb mijn eigen overtuiging en dan wil je ook de ander voorhouden. Dat kan irri tant overkomen en ik geloof dat ook Den Uyl daar tegen aan is ge lopen, getuige dat radio-inter view waarin hij zei dat christe nen vinden dat ze «een betere overtuiging hebben dan de ande- Van der Vlies vindt dat Den Uyl best wat mag zeggen over de boodschappers, maar niet over de Boodschap. "Als Den Uyl te- Bas van der Vlies: politiek handwerk soms platvloers zeer let op wat mensen er van maken dan kan hij in verwarring geraken want die mensen bren gen er vaak echt niet zoveel van terecht. Maar van die Boodschap zelf kan hij toch maar beter af blijven want dat is ten diepste een Goddelijke boodschap. Daar kan een christen niet van af, denk ik". De verwerpers van het christe lijk geloof wacht, naar het inzicht van Van der Vlies en devzijnen, de verdoemenis voor 'altijd. "Gods Woord schetst voor mij twee wegen. De brede en de smalle weg. Het is zo dat iemand die op de brede weg is en blijft geen toekomst heeft. Nu moet ik wel zeggen dat ik mij geen haar beter acht dan welk mens ook. Als u zegt, u beschouwt mij als brandhout voor de hel, dan zeg ik: kerel dat ben ik nu zelf ook. Alleen het is genade als ik daar aan onttrokken word en blijf. Dat is Gods werk. En dat is nou voor ieder mens te bekomen en het is voor ieder mens noodzake lijk. Ik geef toe, dat is voor ons onopgeefbaar. Als ik dat zou op geven terwille van de democratie of hoe dan ook, dan mis ik iets essentieels". Heeft het, voor mensen die het beleid van het ka binet-Lubbers zat zijn, zin op een kleine partij ter lin kerzijde te stemmen? Kunnen die mensen hun stem niet beter gunnen aan de grote PvdA, die dan door de macht van het getal in staat wordt ge steld hard met het CDA te onderhandelen bij de ka binetsformatie? De lijst trekkers Van Es (PSP), Brouwer (CPN), Beckers (PPR) en Ubels (EVP) beantwoorden die laatste vraag met een hartgrondig nee. door Ronald Frisart Ina Brouwer: "De PvdA in de re gering garandeert geen echt an dere politiek. Die partij geeft nu al toe, bijvoorbeeld op het punt van de sociale zekerheid. De PvdA accepteert een deel van de armoede. Een stem op klein links betekent dat de dingen waar het echt om gaat in het par lement gezegd blijven worden". Kortom: een stem voor klein links betekent druk op de PvdA om riiet te veel water bij de wijn te doen. "De PvdA wedt op twee paar den", constateert de CPN-lijst- trekker in haar woning in het centrum van Amsterdam. "Die partij wil graag regeren én een andere politiek voeren. Maar die twee dingen gaan niet samen. Je ziet dan ook dat de PvdA nu al, nog voor de verkiezingen, begint toe te geven. Ik noemde al de so ciale zekerheid, maar je kunt ook denken aan de kruisraketten. Daarover hoor je de PvdA niet meer". Volgens Ina Brouwer Klein links: weegt de wens om weer te gaan regeren bij de sociaal-democra ten uiteindelijk zwaarder dan het streven naar een echt andere po litiek dan die van CDA en WD. Ook PSP-lijsttrekker Andrée Van Es hamert er op dat een stem op klein links wel, maar een stem op de PvdA niet garant staat voor een echt andere poli tiek. "In de eerste plaats moet deze regeringscoalitie de meer derheid kwijtraken. Als dat ge beurt zullen CDA en PvdA met elkaar gaan onderhandelen. Als klein links sterk is, staat de PvdA ook sterker bij die ge sprekken. "Het is nu meer dan ooit nood zakelijk op een kleine hervor mingsgezinde partij te stem men", vindt EVP-lijstaanvoerder Cathy Ubels. Ze wijst op het gro te gevaar van wat in het verleden wel het 'driestromenland' werd genoemd. "De drie grote partijen willen graag regeren. Daardoor drijven ze naar elkaar toe en wor den grote politieke vraagstukken wisselgeld. PPR-lijstaanvoerder Ria Beckers heeft evenmin veel vertrouwen in de PvdA als het er om gaat drastische hervormin gen te bewerkstelligen. "De sug gestie wordt wel gewekt dat de PvdA garant staat voor een an der beleid, maar ik krijg op een aantal vragen nooit een inhoude lijk antwoord", vertelt ze op haar kamer aan het Binnenhof. De fractieleiders van PSP, CPN, PPR en EVP spuien alle vier in de eerste plaats forse kri tiek op de manier waarop CDA en WD politiek hebben bedre ven. Beckers: "Ik denk dat geen enkele progressieve fractie de af gelopen jaren bijster veel heeft bereikt. Dat komt doordat CDA en WD zo'n ontzettend gedetail leerd regeerakkoord hebben ge sloten. Regering en Tweede Ka mer hebben elk een eigen verant woordelijkheid, maar daarvan is de laatste vier jaar bijna niets ge bleken. Er zijn vrijwel geen in houdelijke discussies meer ge voerd. Alles draaide om de vraag: er moet meer worden be zuinigd". Beckers' collega's Van Es en Brouwer vestigen er de aandacht op dat niet alleen belangrijk is wat in het parlement gebeurt. Van Es: "We stellen meer voor dan de kracht van onze drie PSP- zetels doet vermoeden. Neem de kruisraketten. Het kabinet had klein rechts nodig om die raket- 'ten erdoor te krijgen. Dat komt door de kracht van de vredesbe weging en op dat terrein heeft mijn partij heel veel werk verzet. Maar er is de afgelopen jaren meer in gang gezet. Kijk maar naar de vrouwenbeweging, de CPN-lijsttrekker Brouwer zegt het zo: "Het gaat er niet alleen om dat we in het parlement als waakhond fungeren. Het is ook heel belangrijk dat we blijven optreden in allerlei bewegingen. De CPN neemt daartoe veel ini tiatieven en probeert tot allerlei organisatorische samenwer kingsvormen te komen. Daar naast hebben we de taak een per spectief op de langere termijn te bieden". EVP, PPR, CPN en PSP zyn het erover eens dat de sociale ze kerheid, vrede en veiligheid (on der meer de kruisraketten), werkgelegenheid en het tegen houden van de bouw van nieuwe kerncentrales de belangrijkste punten bij de kamerverkiezin gen zijn. Toch is hun motivatie om op een flink aantal punten gelijke opvattingen te hebben verschillend. De meest afwijken de van het viertal is de EVP. Die wil ook liever niet klein links worden genoemd. "We zijn her vormingsgezind", aldus het eni ge EVP-kamerlid, Ubels. Ze bestrijdt dat geloof geen ba sis zou kunnen zijn om een poli tieke partij op te grondvesten. "De bijbel geeft de opdracht tot bewogenheid van mensen met elkaar. Dat moet ook in iedere wetgeving terugkeren". Vanuit die bewogenheid vindt de EVP onder meer dat er een goed werkgelegenheidsbeleid moet komen. Daarop hameren ook PPR, PSP en CPN. Centraal stellen ze daarbij alle vier een drastische arbeidstijdverkorting. Het geld daarvoor zou moeten worden opgebracht door bijvoor beeld de pot van de wet op de investeringsrekening (WIR), ver schuiving van premielasten van werknemers naar ondernemers en het aanpakken van het zwart- geldcircuit. Uiteraard vinden de vier dat ook defensie moet inleveren. Dit maal niet uit de mond van een CPN-lid, maar uit die van PPR- fractieleider Beckers tekenden we op: "Natuurlijk, een groot deel van de defensiebegroting bestaat uit personeelskosten. Maar voor de komende tien jaar is louter voor nieuwe wapens maar liefst 65 miljard gulden uit getrokken". Defensie kan daar van heehwat inleveren, vindt ze. De verkiezingscampagne is voor de kleine vier ter linkerzijde geen eenvoudige zaak. PSP en PPR staan in de peilingen al maanden op verlies, zij het niet dramatisch. Forser is het voor spelde verlies voor de CPN. En de EVP dreigt helemaal uit de Tweede Kamer te verdwijnen. Het is een ontwikkeling die past in de gang der politieke dingen. Na jaren van conservatief beleid hebben veel kiezers er schoon genoeg van en zoeken een alter natief. De eerste partij die dan voor velen in aanmerking kom1 is de PvdA. (GPD) - Met een bepaald niet lastig examen Friese stelopdracht en de examens Russisch en filosofie, rondde een handjevol middelbare scholieren gisteren de mooiste tijd van hun leven af. Als ze slagen ten minste. De meeste leerlingen wa ren vorige week al vrij en zijn onge twijfeld in groten getale naarstig op zoek gegaan naar vakantiewerk. De gymnasiasten, die zowel Fries als filosofie hadden willen doen, hebben pech gehad, want die examens waren tegelijkertijd. De score op het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden was: 34 leerlingen filosofie tegen één Fries. Maar goed, het belang van een zaak valt niet altijd af te lezen aan getallen. De kandidaten die gekozen had den voor het examen Fries, hadden een leuke ochtend. Zowel voor ha vo als voor vwo bevatte de lijst van mogelijke opstelonderwerpen ge- noég om de fantasie of de betoog- kunde op te botvieren. De havo-leerlingen mochten dat doen op onderwerpen als het sto ken van hout- en turfkachels, com puterfoutjes, de verkeersveilig heid, te veel hooi op de vork, voet balvandalisme, verspilling, na het examen, jeugdgroepen en bijbaan tjes. Daar zaten fantasieonderwer- pen bij, gegevens waarover de kan didaten een betoog konden opzet ten. Maar ook een brief behoorde tot de mogelijkheden. Van de tien onderwerpen waar uit de vwo'ers de keus hadden, wa ren er vijf duidelijke betoogopstel- len, de overige vijf heten wat meer ruimte aan de fantasie. "Fryslan is krekt in hierhus, jo moatte der seis fan alles oan opknappe en it wurdt noait jins eigen" (Friesland is net een huurhuis, je moet er van alles aan opknappen en het wordt nooit je eigen), was zo'n onderwerp, ge baseerd op een uitspraak van Rients Gratama. De uitspraak van de Friese schrijver Trinus Riemersma: "De minsken binne wol goed, mar de wrald sit ferkeard ynelkoar" (De mensen zijn goed, maar de wereld zit verkeerd in elkaar), mocht die nen als tweede uitspraak. De dich tregels - "Oeral woe 'k wêze mei dy/ Mar in loftkastiel/Is myn wente net" (Overal wil zijn met jou/Maar een luchtkasteel/Is mijn woning niet) - van de Berber van der Geest konden de kandidaten tot poëti sche ontboezemingen inspireren. De natuurbescherming, de bank zonder geweten, Frysk yn it offisje- le ferkear, euthanasie en alcohol in het verkeer kon de lust tot argu menteren oproepen. De kandidaten die kozen voor het negende onderwerp, konden met hun geweten in de knoei ko men. Een gemeen vraagje was het: "Fergelykje it moaiste boek, datst foar Frysk lezen hast mei ien of in pear boeken yn it Hollansk of in oare taal" (Vergelijk het mooiste boek, dat je voor Fries hebt gele zen, met één of een paar in het Ne derlands of een andere taal). Een beetje belezen kandidaat moest die vergelijking in enkele regels af doen, anders zou het zo sneu voor het Friese boek worden. En dat is vast de bedoeling niet geweest. Russisch Er zijn maar weinig scholen die hun leerlingen de gelegenheid bie den eindexamen te doen in het vak Russisch. In Haarlem maar één: het Erasmuscollege. Door veel oe fenen met examenopgaven van an dere scholen bereidden de leerlin gen zich voor óp het eindexamen van dit jaar. De examens Russisch zijn te vergelijken met die van de overige vreemde talen. Vijf teksten met totaal vijftig meerkeuzevra gen. De teksten zijn in de meeste gevallen stukken uit een Russisch boek, krant of tijdschrift. Mevrouw Meijman docente aan de avondopleiding van de Eras- musschool vertelt dat de meeste teksten gebaseerd zijn op de reali teit in de Sovjet-Unie. "Een tekst gaat bijvoorbeeld over scholieren die hun schoolopleiding verwaar lozen omdat ze helpen de oogst binnen te halen. Een tweede tekst gaat over het inzamelen van oud papier. Sovjet-inwoners die oud papier inleveren, krijgen een check waarmee ze een boek kunnen ko pen, een soort recycling op z'n Russisch dus". Hans Schijf, leerling aan de avondopleiding, doet het Russisch puur voor zijn plezier. "Ik wilde vier jaar geleden Russisch of Spaans gaan leren. Ik heb daarvoor bij Teleac al een cursus Russisch gedaan maar heb dat niet afge maakt. Daarom besloot ik om het maar weer op te pikken". Hans vond het examen van dit jaar best pittig maar heeft het naar zyn me ning goed gemaakt. Hy heeft achteraf de antwoorden gezien en de schade bleek erg mee te vallen. AMSTERDAM (GPD) - De politie heeft tot nog toe nauwelijks iets kunnen ondernemen tegen ge welddadige actiegroepen die zich verzetten tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Zoals zondagnacht bij benzinepompen van Shell weten de radicale actievoerders steeds weer voor een verrassing te zorgen. De informatie uit de kennelijk hecht georganiseerde vrienden clubjes is vrijwel nihil. Een ander probleem is dat bewij zen moeilijk zijn te leveren. Net als bij overvallen op geldtransporten en benzinepomphouders gaan de actievoerders enorm snel te werk en zijn ze in een flits weer verdwe nen, meestal zonder sporen achter te laten. Dat maakt de politie machteloos. Op 1 september 1985 trok het „Een voor Afrika - Kommando", gewapend met zoutzuur, ijzerza gen en verf, naar het Shell-station bij de Schellinkwouderbrug in Amsterdam. Op 17 september 1985 brandde een groot gedeelte van de zelfbe dieningsgroothandel Makro in Duivendrecht af. Het vuur was aangestoken. De verantwoordelijk heid voor de brand werd opgeëist door twee actiegroepen: de Auto nomen en de RARA, de Revolutio naire Anti-Racistiese Aktie. Bei den hekelden de financiële belan gen van Makro en de moedermaat schappij SHV in Zuid-Afrika. Maar andere middelen worden ook niet geschuwd. Zo gooide het 'Kommando trek Van den Broek omlaag' ruiten in by een vatenfa- briek in Amstelveen, overgoot het 'Steve Biko Kommando' tweede hands auto's bij een Volkswagen dealer in Den Haag en besmeurde het 'Viktoria Mxnge-kommando' twee bankgebouwen in Amster dam. Woordvoerder Klaas Wilting van de Amsterdamse gemeentepolitie zegt voorzichtig te willen zijn met het stigmatiseren van bepaalde groepen „Het handjevol mensen dat zich met dit soort acties bezig houdt, kent elkaar door en door. Het is niet zo dat deze actievoer ders na een ruzie naar de politie stappen, zoals bij de onderwereld wel eens gebeurt. Het gaat hier om een bepaalde ideologie die met grote vastberadenheid wordt nage streefd. Ze willen er zelf niet beter van worden". Wie op een partij stemt die abor tus voorstaat wordt daardoor mee verantwoordelijk voor héél het beleid van zo'n partij. Men laadt daarmee een zware last op zijn geweten". Bisschop Bomers van Haarlem schrijft dat in het bisdomblad 'Samen Kerk'. Iedereen moet zich ervan be wust zijn, zo vervolgt Bomers, dat een politieke partij die het brute geweld van abortus tegen onschuldig leven goedkeurt een onchristelijk beleid voert. "Het Tweede Vaticaans Concilie noemt deze praktijk schandelijk en een aantasting van de bescha ving". Christenen moeten met abso lute eerbied tegenover het leven staan. "Het leven is ons gegeven. Wij zijn daarover geen meesters. Gezien de ernst van dit kwaad bepaalt de kerk, dat wie een abortus uitvoert daarmee auto matisch buiten de kerkgemeen schap wordt gesloten". Bisschop Bomers waarschuwt ook voor de in de maak zijnde 'emancipatiewetgeving'. Vol gens hem zitten daarin 'zeer kwa lijke elementen'. "Een zo'n ele ment is dat er van 1990 af voor de dan 18-jarigen arbeidsplicht komt. Uitgangspunt is, dat een mens alleen dan vrij en onafhan kelijk is als hij of zij een eigen inkomen uit arbeid heeft. Wij gaan dan een toekomst tegemoet waarin mannen zowel als vrou wen arbeidsplichtig worden. Het kostwinnersbeginsel wordt afge schaft en getrouwde vrouwen, ook moeders van kinderen, moe ten gaan werken. Vreemd dat men vrouwen wil emanciperen door hen tot werken te verplich ten". Zo'n emancipatiebeleid noemt Bomers 'gezinscntwrichtend'. "Mannen en vrouwen zijn gelijk waardig, maar niet gelijk. Ze zijn verschillend van aard en karak ter en hebben ook verschillende geschiktheden. Een emancipa tiebeleid dat daarmee niet of on voldoende rekening houdt kan mensen alleen maar ongelukkig maken". Kuyper-lezingen. De rooms- katholieke theoloog professor Edward Schillebeeckx - vóór zijn pensioen hoogleraar aan de Katholieke Universiteit in Nij megen - zal van 27 tot en met 30 mei de 'Kuyper-lezingen' verzor gen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij spreekt achtereenvolgens over 'Wie of wat brengt mensen heil?', 'De levensweg van Jezus', 'Jezus en de mensenwereld', 'Je zus en de kerk van Christus' en 'Jezus als vraag naar God, naar ethiek en politiek'. De lezingen zijn vrij toeganke lijk. Landdag. Op tweede pink sterdag wordt in het park 'Vel- serbeek' aan de Parklaan (tegen over de hervormde kerk) in Vel- sen-Zuid een evangelisatie-land- dag gehouden. De samenkom sten (in een tent met 2500 zit plaatsen) zijn om half 11, half 2 en 4 uur. Jongeren tot 12 jaar kunnen naar aparte tentsamen komsten. Een nazorgtent is de hele dag open voor gebed en ge sprek. Sprekers zijn evangelist Th. Dikkes uit Leiden, ds. A. A. Klei ne uit Genk (België), ds. H. G. Koekkoek uit Alphen aan den Rijn, de evangelist A. P. van der Sande van de stichting 'Witte Velden', evangelist J. Faber uit Nederhorst den Berg en de heer S. J. Abspoel, voorzitter van het landdag-comité. Zangkoren en gospelgroepen verzorgen de mu zikale omlijsting. De opening is om half 11. Evangelist Dikkes zal de dag om 5 uur sluiten. Overleden. In zijn woon plaats Doorwerth is op 88-jarige leeftijd de hervormde oud-zen dingspredikant H. A. C. Hilde- ring overleden. Ds. Hildering werkte in China en Indonesië. Van 1953 tot 1960 had hij de leiding van het Zen dingshuis in Oegstgeest. Daar was hij ook verantwoordelijk voor de korte cursussen voor niet-theologen die in zendings- dienst werden uitgezonden. Na zijn pensionering verzorg de ds. Hildering nog acht jaar het pastoraat in de hervormde ge meente Elden (Gelderland). Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Doom (deeltijd) kandidaat E. van Hou welingen Hornhuizen, te Middelburg R. A. Witvoet Gro ningen, te Scherpenzeel (Geld.) L. Kruijmer Sommelsdijk; aan genomen naar Den Haag (We steinde-ziekenhuis) kandidaat mevrouw A. Bodisco Massink Den Haag. Gereformeerde Kerken: be roepen te Dedemsvaart W. Vis- scher Geldermalsen; aangeno men naar Oegstgeest H. R. Plomp, laatstelijk predikant te Pijnacker en Nootdorp, Ouder kerk aan de Amstel. Video. Het gereformeerde ca techetisch centrum in Kampen heeft zijn eerste videoproductie aangekondigd, een band van een klein half uur met als titel: 'Huis catechese, een open deur voor jongeren?' De band gaat over de motieven en ervaringen van mensen die in huiscatechese ac tief zijn. Deze vorm van catechisatie - bij gemeenteleden aan huis - is een tamelijk nieuw verschijnsel. In een begeleidende 'handrei king' noemt C. J. Visser van het catechetisch centrum enkele ma nieren om met de videoband te werken. Zo is hy goed te gebrui ken op bijeenkomsten van nieu we huiscatecheten. Ook voor kerkeraden (bezinningsavcm- den), bij groothuisbezoek en op wijk- en ouderavonden is hij ge schikt. De band bestaat uit drie delen: een indruk van een huiscateche se-avond, een gesprek met zes huiscatecheten en een ontmoe ting met professor K..A. Schip pers van de theologische hoge school in Kampen die iets over ontwikkelingen in de (huis)cate- chese vertelt. De band kan voor f. 30 bij het centrum worden gehuurd (post bus 5021, 8260 GA Kampen, tele foon 05202-16651). Beeld. Een kruisbeeld met ge heel naakt corpus heeft in Inns bruck een stroom van protesten op gang gebracht. Bisschop dr. Reinhold Stecher, zelf sterk onder de indruk van het kunstwerk, heeft wel begrip voor mensen die zich hieraan stoten en zal het beeld op de Innbrug dan ook voorlopig niet zegenen. Stecher hoopt vurig op een op lossing die het mogelijk maakt "het kruisbeeld uit te tillen boven de sfeer van een lendendoek-de bat". De gemeente zal het beeld overbrengen naar een museum om de openbare meningsvorming alle kans te geven. Na deze ge- dachtenwisseling zal de gemeen te beslissen of het definitief op de brug zal worden geplaatst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17