'Mama, ik doe voor geen enkele kerel onder' TV-rubriek De 'glasnost' van Gorbatsjov door Nico Scheepmaker Eredoctoraat Van Oorschot Eartha Kitt, maandag in Carré dopt al vijftig jaar haar eigen boontjes 'Memoria di Montana' zeer vrij van opzet Promenos-concerten keren terug in Vredenburg ZATERDAG 3 MEI 1986 KUNST PAGINA 29 Weet u nog: Libië? Libië, Libië, help me even, wat was daar ook alweer mee? De tragiek voor het Sowjet-be- wind is niet alleen dat er iets op kolossale wijze is misgegaan met een van zijn kerncentrales (Chal- lenger-Tsjernobil: 1-1), en dat de door Gorbatsjov op gang gezette 'glasnost' oftewel 'openbaarheid' de eerste de beste keer dat er een wereldwijde noodzaak tot zulke openbaarheid bestond meteen weer in de wieg werd gesmoord, en dat voor het oog van de we reld de minachting voor de vei ligheid van de eigen bevolking ondergeschikt wordt gemaakt aan de partijpropagandistische verdoezeling van de feiten (in Polen een 500 maal hogere radio activiteit, in de Sovjet-Unie geen enkele waarschuwing aan de be volking), maar dat ook in een klap de propagandistische winst die de USSR in de Arabische we reld wist te boeken met de Ame rikaans-Engelse aanval op Tripo li, door 'Tsjernobil' radicaal in de vergeethoek werd weggedrukt. Nog even afgezien van de eco nomische tragiek, dat dezer da gen te lezen viel dat de Sovjet- Unie een sterk verhoogde toe loop van Amerikaanse toeristen verwachtte, omdat de Amerika nen de Sowjet-Unie een veiliger vakantieoord achtten dan West- Europa, in verband met Libische aanslagen, kapingen, etcetera. Het is met de publiciteit raar gesteld. Het lijkt wel, of het pu bliek niet in staat is twee topics tegelijk te verwerken. Je zou denken: het ene is geweldig be langrijk, en het andere is ook ge weldig belangrijk, dus krijgen ze in de kranten, op de radio en dé televisie allebei evenveel aan dacht. Maar zo werkt dat toch niet. De nieuwkomer duldt de oude rivaal niet in zijn beperkte territorium, en jaagt hem eruit. Een bijzonderheid bij de Tsjer- nobil-affaire vergeleken met de Tripoli-affaire is natuurlijk, dat er in het laatste geval sprake was van een internationale gebeurte nis die tot de plek zelf (Libië) be perkt bleef, terwijl het omge keerd bij Tsjernobil om een strikt plaatselijke gebeurtenis ging die, gejaagd door de wind, Het gebrek aan 'glasnost' van de zijde van de Sovjet-autoritei- ten was er natuurlijk debet aan dat de televisie niet op volle toe ren kon werken, zoals ze dat wel kon na de ramp met de Challen ger, de aardbevingsramp in Me xico, en andere soortgelijke ram pen in de westerse landen. Ten eerste is de televisie van het land zelf dan al zo snel mogelijk en met zoveel mogelijk materiaal ter plekke om de wereld de beel den van de ramp toe te dienen, en ten tweede stuurt elk land zelf nog een of meer cameraploegen voor de eigen berichtgeving. Daar was in de USSR geen spra ke van, de Moskouse correspon denten kregen niet eens toestem ming naar Kiev te gaan, laat staan dat zij er heen konden met een ijlings overgevlogen camera ploeg. Trouwens, ook de Russen zelf kregen op hun scherm alleen maar een foto te zien, als panacee voor alle onrust. Op zo'n moment verkeert de televisie in de situa tie van de man die. aan handen en voeten gebonden en met een prop in zijn mond, de overvallers al zijn kasten en laden overhoop ziet halen zonder dat hij de bui tenwereld daarover kan berich ten. Het komt er dan op aan, je fantasie in werking te zetten en toch zoveel mogelijk randver schijnselen te vermelden. Zoals 'Achter het nieuws' deed, door aan het eind van de avond, in een extra uitzending, een aantal des kundigen op de verschillende ge bieden vragen van verontruste kijkers te laten beantwoorden. Dat is weliswaar 'radio', maar sommige radio wordt automa tisch televisie als je er een came ra op zet, - en dat was hier het geval. Ik moet zeggen dat de Duitse televisie vindingrijker was in het vinden van zij-ingan gen naar het eigenlijke onder werp dan de Nederlandse. Wat ik bijvoorbeeld gemist heb, is een interview met de in Londen wo BiTrv J H J nende Russische biochemicus Zjorez Medvjedjev, die zes jaar geleden een opzienbarend boek schreef over een altijd geheim gehouden kernramp in de Oeral in 1958. Informatie bij het NOS- journaal leerde me. dat de West- duitse ARD inderdaad een inter view met Medvjedjev heeft uit gezonden, dus waarom is dat niet in Nederland overgenomen? Ik noem maar een voorbeeld. Nog duidelijker werd het verschil, toen ik de teleteksten raadpleeg de. Woensdagavond stond tegen óver een tweetal blokjes tekst van de Nederlandse teletekst wel een tiental blokjes tekst van de Westduitse tv. Niet alleen met het directe nieuws, maar ook met achtergrondinformatie over de werking van zulke kerncentrales die met grafiet werken, etcetera. Nu ligt Duitsland, zelfs West- Duitsland, natuurlijk dichter bij de bron van alle radioactiviteit dan Nederland en kun je het dus logisch oordelen dat er daar, be halve van een verhoogde radio activiteit, ook van een verhoogde televisie-activiteit sprake is en was, maar aan de andere kant ligt het radioactieve Groningen dan wel niet, maar bijvoorbeeld En schede weer wel dichter bij Tsjernobil dan Emmerich, dus zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet... TILBURG (ANP) - De Katholieke Hogeschool Tilburg heeft de uitge ver Geert van Oorschot een eredoc toraat in de letteren toegekend. Het wordt hem op 20 november uitgereikt ter gelegenheid van het eerste lustrum van de subfaculteit letteren. G.A. van Oorschot begon in 1945 een literaire uitgeverij in Amster dam. Hij publiceerde sindsdien on der meer werk van Multatuli, Cou perus, Leopold, Du Perron, Ter Braak en Nyhoff, Hermans en Re- ve en verkreeg grote bekendheid met zyn Russische Bibliotheek. DANSCURSUS - De uit Guinee af komstige danseres Salimata Dia bete geeft met Pinksteren, 18 en 19 mei, een cursus Afrikaanse vrou- wendansen in Leiden. Ze kreeg haar opleiding bij het 'Ballet Afri- caine de la Guinee Joliba' en wordt bij de cursus begeleid door haar ei gen percussiegroep Joliba. De cur sus wordt georganiseerd door Ka- Dans: 01718-23223/071-122935. AMSTERDAM (GPD) - Eartha Kitt blaast de sigaretterook op het laatste moment langs mijn gezicht. De tijgerin strekt haar spieren. „Je gaat me vragen waarom er zo veel homofielen naar mijn concerten ko men?" „Iedereen vraagt me dat. Ik weet het niet. Zij kunnen het je beter vertellen dan ik". Haar eerste plaatje maakte ze in 1954, maar Eartha Kitt staat al veel langer op het podium. Ruim veertig jaar - een le venservaring die sporen op haar gezicht heeft achtergelaten. Ze sleept haar carriè re achter zich aan als de stoet koffers die haar steevast vergezelt. In de ene reistas slingert ongetwijfeld nog een portret van Orson Welles rond, met wie ze in Dr. Faust speelde. Door haar brein slierten herinneringen aan de dans groep van Katherine Dunham, Broadway- shows als Monotonous of The Owl and The Pussycat, platen als I want to be Evil en C'est si bon. Verwaaid verleden met de vervaagde kleur van klasse en glamour. Het keert volgende weel maandag opeens terug in theater Carré. „Ben ik zo sterk als een man? Ha- haha. Op welke manier? Ik dacht altijd aan mezelf als een erg vrou welijk type". Als Eartha Kitt lacht, knijpen haar ogen samen. Sphat- tend peilt ze of ik haar biografie Alone with Me heb gelezen. „Ik sterk? Mijn macho-mannen- vriendjes vragen het me altijd. Hmmm, misschien is dat de reden dat ik geen man in mijn leven heb. De meesten voelen zich geïntimi deerd". „Als je sterk bent, dan komt dat door je karakter - eigenlijk tegen je zin in. We willen allemaal een part ner, ik ook. Maar het is erg moei lijk; elke keer als ik meen iemand door John Oomkes gevonden te hebben met wie een blijvende relatie opgebouwd kan worden... is er altijd een reden waarom hij er opeens niet meer is. Klaarblijkelijk omdat hij vindt dat ik te sterk ben. Mijn schoonmoe der zei me: Eartha, je moet je kwetsbaar voordoen. Zodat er een man komt en voor je gaat zorgen". „Ik zei: maar mama, ik kan net zo goed een blok hout optillen als een kerel. Ik kan mijn eigen boontjes doppen, mijn eigen rekeningen be talen. Ik wil geen man in mijn le ven die 'oor mij kan zorgen' Ik heb dat zelf al meer dan vijftig jaar ge daan". - Totdat Scorpio Music je in 1983 contracteerde, had je achttien jaar geen plaat gemaakt. „Niemand vroeg me. Niemand heeft me gevraagd hier op te tre den. Niemand vroeg me. omdat ze niet wisten hoe ze me moesten 'verpakken'. Ik behoor tot geen en kele categorie. Ik ben geen popzan geres, geen jazzvocaliste, geen blueszangeres. Ik ben alleen maar Eartha Kitt". - De Franse discoproducers Jac ques Morali en Henri Belolo hulden jouw zware stemgeluid in een elek tronisch decor. Volgens mij had het succes van die platen te maken met een goedkoop stuntje. Het gekreun van een overjarige vrouw. Leuke grap. „Je bedoelt bij die rap aan het slot? Waar ik zo grom als een dier? Wrauwww, wrauww! Gosh! Een of twee keer is toch genoeg? Er is ten tijde van de single Where is my man ook een elpee opgenomen, en daar zat overal gegrom op. Ik wilde niet dat die plaat uitkwam, van daar dat je er niets van gehoord hebt. Ik vroeg de heren hoeveel ge grom er op een plaat eigenlijk ge propt kan worden. Zo'n truukje heette dan commercieel te zijn". Flutbedragen - Het enige voordeel was dat je weer op de radio te beluisteren was, en mensen weer in de gaten kregen dat je leefde. Je eigenlijke circuit in je toptijd - zo eind jaren vijftig, begin jaren zestig - lag el ders. „Behalve het theater was de sup- perclub mijn circuit. Dat netwerk van exclusieve gelegenheden is weggevaagd. Omdat ik geen disco- persoonlijkheid ben of jazzfaam geniet, was ik juist van dat circuit afhankelijk. The Talk of the Town in London, die ik in 1961 heb ge opend, is omgebouwd tot disco theek. The Persian Room in New 'Montana' door Carolien van den Berg en Theo Nijland. Tekst Caro lien van den Berg en Theo Nijland. Regie Frans Weisz. Gezien op 2-5-'86 in het LAK-theater. Aldaar nog te zien op 3-5. LEIDEN - 'Memoria di Montana' - De herinnering aan Montana, is het belangrijkste lijmmiddel dat de relatie tussen man (Theo Nij land) en de vrouw (Carolien van den Berg) van 'Montana' bij el kaar houdt. Het stuk - geschre ven en vormgegeven door de spelers zelf - bevat geen verhaal met het gebruikelijke begin, midden en einde; het toont een relatie waarin het verleden - Montana - en grote rol speelt. Montana is de plek waar ze eens op vakantie perfect gelukkig en verliefd waren. Daar verdwaal den ze samen, ondersteunde hij haar toen ze haar enkel kneusde, hield zij hem warm toen hij ziek was en sliepen ze in eikaars ar men. En daar keren ze naar terug telkens als het heden hen parten speelt; vaak. Dat teruggaan geschiedt door het vertellend naspelen van mo menten die ze daar beleefden of door middel van een vaasje dat ze daarvandaan meegenomen hebben. Het vaasje sneuvelt drie maal in de voorstelling en wordt telkens vervangen. Die hande ling kenmerkt hun huidige situa tie: er gaat van alles fout, maar hun verleden en hun liefde laten ze niet kapot gaan. 'Montana' is een hedendaagse voorstelling: vaste relaties zijn moeilijk - zo niet ondoenlijk - maar kennelijk is er toch iets dat mensen kan binden. Pragmatisch als de twee zijn hebben ze elkaar beloofd voor elkaar te kiezen en het vaas je herinnert hen daar regelmatig 'Montana' is zeer associatief en vrij van opzet. Er kan van alles gebeuren en er gebeurt ook van alles. Het tweetal vecht, vrijt, zingt, schreeuwt en speelt spel letjes; ze vermaken, vervelen en irriteren elkaar; etcetera. Dit al les regelmatig balancerend op de rand van het clichématige, maar dat is een rand die beiden zeer bewust zoeken en weten te be wandelen. Zo speelt Nijland een keer een typisch 'ouderwets' ac teur en Van den Berg een Ita liaanse 'mama', maar beiden doen dit mot een elan en humor die elke twijfel wegnemen. Wat ze ook doen; het werkt. Ronduit prachtig zijn de scènes waarin de twee over oud zeer vechten: twee mensen die el- kaars zwakke plekken perfect kennen en daar fijntjes op inhak ken, zonder dat één van beiden kan winnen. Op dit soort mo menten krijgt het spel diepgang en reliëf. Het zijn tevens de mo menten waarop hun dilemma on danks alle pret naar voren komt. Een dilemma dat wellicht allen opgelost kan worden door de moorden waar het stuk mee be gint en eindigt? Regisseur Frans Weisz heeft de mogelijkheden van het hechte duo Nijland/Van de Berg ten vol le weten te benutten en dus - ook al staat de zomer te dringen - moet deze voorstelling gezien worden. PAUL DEVILEE York, waar ik elk jaar tenminste een maand lang optrad, is nu een boutique. De enige clubs die nog aan dat idee van exclusiviteit beantwoorden, behoren tot de ho telketen van Fairmount. Omdat zij als enige overgebleven zijn, beta len ze flutbedragen. Muzikanten kun je je daar niet meer veroorlo ven. „Gesynthetiseerde muziek. Ik kan het woord niet eens uitspre ken. Ik haat synthesizers zozeer... Met zo'n apparaat stoot je het brood uit de mond van vijf muzi kanten. Als ik een muzikant was zou ik nooit een synthesizer aanra ken. Ik wil er niet eens een op het podium zien. Mijn laatste plaat. This is my Life, daar zit een synthe sizer op, ja. Die kan ik dus niet live uitvoeren. Ik haat die krengen! Ik wil levende mensen op me heen. Geen machine". - Er is veel.veranderd in de stu dio's sinds de jaren vijftig. „Toen we platen maakten in 1959, 1960 voor RCA Victor repe teerde ik twee weken lang samen met mijn arrangeur. Alleen maar om er achter te komen hoe ik die bepaalde song zou interpreteren. Als je daar achter was, nam je alle twaalf songs in één namiddag - een uur of vier - met een 45-koppig or kest op. Alles in één take. En met een gevoel, absoluut het einde! Je had de kans om je gevoelens bloot te leggen. Maar nu..., nu geven ze me een cassette, en zeggen ze, dat is het liedje". „Dat moet ik dan in mijn uppie instuderen. Het moet dan ook elke keer (ze verlaagt haar stem tot een kelig klinkende bas) gelijk klin ken. Elke keer zing ik een liedje an ders, dus elke keer als ik optreed word ik verplicht om het nummer zo'n beetje te mimen. Moet ik het precies zo na-apen als ik ooit in een studio heb gedaan. Dat noem ik geen performance meer, geen in terpretatie. Néé!" „Als ik in het theater zing, dan zing ik over het gevoel dat ik van jou terugkrijg. Omdat ik een le vend mens ben... wat krijg ik ver dikkeme nou terug van een casset te? Dan kom ik weer ergens anders om op te treden en dan merk ik hoe mijn opname opnieuw gemixed is. Dan is het wéér anders... Dan zing ik niet de twaalf, acht of vier maten die er voor staan, maar elke keer anders... Dat is geen entertainment Eartha Kitt "Jezov mijn dossier an de CIA eens moeten (foto GPD) mee. Ze kon zich hullen in de meest geweldige pakjes, maar er speelde zich ook wat in haar zelf af. Ze beheerste de grammatica van buiten en van binnen. Mariene had het ook. en mensen als Greta Gar- bo. Hoe ze Garbo ook grimeerden - ze bezat die innerlijke grammatica. Ze was een minnares. Ze hielden van zichzelf en dus konden ze ook van een ander te houden". „Toen een topfiguur als Manny Sachs bij RCA opstapte, maakten ze ruim baan voor Elvis Presley. Sachs had meer voor mij gevoeld. Na hem wilden ze alles doen om het jeugdige publiek te entertai nen, een toeleveringsbedrijf voor de jeugd te worden. Je kunt vol gens hen de jongeren alles verko pen. Coca Cola en Pepsi Cola. Voor mij heb je champagne nodig. Eh, neem me niet kwalijk, Veuve Cli- quot, hahaha. En Beluga kaviaar". Minnares - Het entertainment is ingrij pend veranderd. Image in plaats van glamour, zou je kunnen zeg gen. Madonna in plaats van Marle- .Glamour is iets waarmee je ge boren wordt. Je kunt je behangen met alle juwelen van de wereld, je hullen in de meest snelle pakken, maar het maakt je er niet glamou- reuzer op. Glamour zit in jezelf. Je moet een minnaar zijn. Als je niet echt kunt beminnen, dan kan je niet iets weggeven watje niet bezit, dan kun je niet samen iets delen. Je moet converseren en voelen dat je een antwoord hebt op elke vraag van het publiek. Als je dat niet hebt, of kunt, draag je een kos tuum. Iedereen kan een modeshow opzetten". „Josephine Baker was de enige die een modeshow op kon zetten en toch een minnares was, iemand die van je kon houden. Ze had alles Slaven - Wat zoek je in deze cola-tijd op het podium? Moet dat nog? „Natuurlijk wil ik nog steeds het podium op. Dat is wat ik ken, wat ik beheers. Ik houd van muziek, al leen niet van de business achter de coulissen. Mijn eerste plaat is van 1954, en ik ben er nog steeds. Moet ik daar dan niet trots op zijn?" - Ik vind het verbazingwekkend dat de zwarte pers en de feministi sche pers in de VS niets van je wil len weten. Kitt kijkt me aan of ze water ziet branden. „De neger is nooit geë mancipeerd. We zijn nog steeds slaven. In veel opzichten zijn we nooit gelijkberechtigd geweest. De mensen zeggen dat misschien, maar is het zo? Welnee! Alleen maar tot een bepaald punt. Kom je een stap verder, dan word je ge nekt. Vrijheid is erg duur. En als je er niet aan werkt, dan krijg je er nooit wat van te zien. Vrijheid moet je verdienen, uit gebonden heid kun je je zelfs niet redden met geld. Door intelligentie en oplei ding kun je verder komen". - De blanke, dus, die... „Yep. Yep. Jij hebt de juiste kleur ogen. Het anglosaksische. kaukasische ras heeft nog steeds de macht in handen". - Toch telde je ooit mee als zwarte persoonlijkheid. In 1968 werd je door Lady Bird, mevrouw Johnson, uitgenodigd in het Witte Huis om je mening te geven over de jeugd in de VS. Bij die gelegenheid veroor zaakte je een incident door je uit te spreken tegen de Amerikaanse deelname in Vietnam. Dat had ge volgen, niet? „Je zou mijn dossier van de CIA moeten zien. Absoluut krankzin nig! Ik werd toen ik op het Witte Huis werd uitgenodigd veronder steld beleefd en diplomatiek te zijn. Don't rock anybody's boat. Je geeft daar dan toch je mening, en een paar weken later zit je zonder werk. President Johnson gaf de grote tv-netwerken te verstaan dat ze mijn kop maar beter niet in beeld konden brengen. Dat is ook een van de redenen waarom je me zolang niet hebt zien optreden". Sexmaniak „Ik zal mijn dossier afdrukken in een boek waaraan ik werk. Alles, althans zoveel mogelijk als ik te pakken kan krijgen. Jack Ander son en Seymour Hersh (befaamde columnisten in de VS - J.O.) heb ben me een deel gegeven. Roddel, achterklap. Boven het dossier staat de ambtelijke kwalificatie: niet ge vaarlijk! Haar enige probleem is dat ze van haar land houdt. Ze is bereid er over te spreken. De mees te mensen - zelfs zo'n idioot als Johnny Carsón (Amerikaanse showmaster - J.O.), deden later hun mond open. De eerste reacties waren: ik ben het met Eartha eens, maar moest ze dat nou zo nodig zeggen?" „De FBI kon niets vinden, toen kreeg de CIA de opdracht te zoe ken en te vinden. Het enige dat ze opdisten was dat ik een sado-maso chistische, bestiale sexmaniak zou zijn. Nou! Wil je even mee naar mqn kamer? Hahaha!" „Ik houd van Amerika. Ik stel bepaalde handelingen van onze re gering niet op prijs. Maar dat heeft niets met het volk te maken. Ik zou nooit ontrouw zijn aan mijn land. Ik ben opgegroeid in Europa, maar ik wil me niet ontheemd voelen. Ik ben meer Amerikaanse dan de Amerikanen, want ik er vloeit ook nog indiaans bloed door mijn ade ren. Ik ben een echte Amerikaanse. Niet iemand die geïmporteerd werd". UTRECHT (GPD) - De Nederland- se Omroepstichting zal in het sei zoen 1986-'87 zo'n 65 concerten op nemen en uitzenden, die in het Mu ziekcentrum Vredenburg worden gegeven. Voor een zeer groot deel gaat het hier om series die het Mu ziekcentrum toch altijd al bracht; er is echter één serie die na enige jaren onderbreking weer terug keert: De Promenos-concerten, acht stuks, die zullen plaatsvinden in de grote en de kleine zaal alsook de foyer. Dit alles zal gebeuren in nauwe samenwerking tussen NOS, Vredenburg en het Nederlands Im presariaat. Edu Verhulst, hoofd van de afde ling muziek van de NOS, vertelde dat de Nederlandse Omroepstich ting voor de afdeling klassieke mu ziek in principe twee taken heeft, een representatieve en een aanvul lende taak. „In het kader van die aanvulling willen wij geen series doubleren, maar enerzijds een doorgeefluik zijn en ten tweede muziek laten ho ren die in de programma's van de onderscheiden concertzalen over het algemeen niet aan bod komt. In dat kader moet ook vooral de Pro menos-serie gezien worden." Programmatisch zijn voor het Muziekcentrum de gratis lunch concerten vrijdagsmiddags om half een en de Promenos-concer ten op vrijdagavond de belangrijk ste vernieuwingen. De lunchcon certen verhuizen dus van de woensdag naar de vrijdag en wor den steeds later op de dag door de NOS uitgezonden. Het karakter er van zal niet veranderen: niet al te moeilijke muziek voor een groot publiek. In oktober komen onder meer de pianist Willem Brons, de contrabassisten Hans Roelofsen en Rudolf Senn met Jan Slothouwer, piano, de violiste Theodora Ge- raets met Clarlos Moerdijk, piano, het gitaarduo Ed Westerik en Edith Heerkes en het Rosetti Blaaskwin- tet. De Promenos-concerten zijn ge heel gericht op muziek uit de twin tigste eeuw. Er wordt in deze ook samengewerkt met diverse buiten landse radio-omroepen, onder meer van België, Joegoslavië, Fin land, Spanje, Noorwegen, Grieken land en Denemarken. Componisten van wie onder meer werk wordt uitgevoerd-in de ze serie: Reinbert de Leeuw, Theo Loevendie (suite uit zijn succesrij ke opera Naima), Poulenc, And- riesse, Peter Schat, Schönberg en Hindemith. Verder zal er volksmu ziek worden uitgevoerd uit al die landen, waarvan de respectievelij ke radio-omroepen medewerking verlenen. Een buitenbeentje in de pro grammering is de tiende symfonie van Mahler in de versie van Mazet- ti. Deze wordt gespeeld op 14 no vember, in de periode wanneer m Utrecht een groot Mahler-sympo- sium wordt gehouden en andere orkesten zullen zorgen voor uitvoe ring van andere voltooiingen van deze symfonie. Tot de dirigenten die orkesten zullen leiden in de Promenos-serie behoren Jean Fournet, Sergiu Commissiona, Kenneth Montgo mery en Ernest Bour. De andere, reeds tot traditie geworden series, in het Muziekcentrum, die nu ook door de NOS zullen worden opge nomen en uitgezonden zijn: vier concerten met Latijns-Amerikaan se muziek, waaraan onder anderen het parlementslid Carlos Mejia Go- doy uit Nicaragua en de beroemde fiaminco-gitarist Peter Soler zullen meewerken, vijf concerten met muziek uit India, waarin op 1 maart Ravi Shankar te beluisteren zal zijn, acht concerten in de serie Rondom, die als ondertitel Per spectieven van de twistigste-eeuw- se muziek heeft meegekregen en de serie Barok en Klassiek, waarin het Orkest van Achttiende Eeuw van Frans Bruggen en de Neder landse Bachvereniging alsmede The Amsterdam Baroque Orche stra meer dan een keer te horen zullen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29