A1 zeven jaar met iemand leeft, dan. Nicole moest lang wachten op succes Arno Hintjens keert "zijn kind" T.C. Matic de rug toe VoorschQtens koor met jeugdig elan Tienjarig jubileum LVC met Katrina and the Waves Bevrijdingspop in Haarlem WOENSDAG 23 APRIL 1986 ^^■■KTTTCÏl^HHH PAGINA 25 Zanger Arno Hintjens: "Rock 'n roll T.C. Matic begon als de beste band van België, werd daarna de beste band van de lage lan den, en nog later de beste band van het vasteland van Ëuropa. Maar in de Engelsta lige wereld kregen de muzi kanten uit Oostende geen voet aan de grond. Zanger Arno Hintjens heeft de groep on langs verlaten om voor zich zelf te beginnen. Zijn eerste soloplaat verscheen vorige week. Hij speelt ook een rol in de speelfilm Skin van de Bel gische regisseur Guido Hen- dricx. HAARLEM (GPD) - "Dat is een Re. Een G.", zegt Arno Hintjes, na dat hij zijn mondharmonica weg legt. Hij heeft net voorgedaan hoe je op het instrument het geluid van een naderende stoomlocomotief imiteert. Het is een grapje dat zo oud is als de blues zelf. Danny Stoafpipe, Sonny Terry, de traditie en Arno past daarin. Hintjens heeft al meer dan twintig jaar zo'n hele set bluesharpen, en hij sleept ze overal mee naar toe. "Dat is een goedkoop instrument. Ik ben een bluesman, heb ik altijd gezegd. Mijn roots liggen in de blues". Alleen kwam die bluesharp er niet aan te pas in T.C. Matic, de Belgische band die bij onze zuiderburen dezelfde functie be kleedde als Golden Earring bij ons. Kortgeleden kwam het overlij densbericht van de band. Een paar drukbezochte afscheidsconcerten in Nederland en vier controversië le platen zijn alles wat er van de band resteert. Hintjens gaat echter verder. Een contract voor een nevenproject werd omgebouwd tot een solocar rière, waaraan twee andere leden van T.C. Matic bijdragen: gitarist Jean-Marie Aerts en toetsenman Serge Feys. Tot opluchting van de grote aanhang van de band kan ge meld worden dat het platendebuut (Arno) van hoog niveau is. De elpee demonstreert een flexibele muzi kaliteit, waarop bluesstukken als Down and Out, Miss Nell en When the Rock (lost his Roll) worden af gewisseld met scat-zang in Qu'est ce que c'est? en Afrikaanse sou- kous-muziek in Yooh. Binnen twee maanden gaat Hintjens hier weer op tournee. Ye'Ye'. de laatste plaat van T.C. en ik niet. Ik mocht dat niet. Ik werd zo opgeslokt in die groep. En ik heb dat aanvaard, he?, let op!". "Die split is in één dag gekomen. En iedereen was eigenlijk blij dat het gebeurde. Maar ik niet. Het was na een optreden in Frankrijk. Ik zei tegen de mensen: geloof je nog in de groep? Ik heb de indruk van niet. En iedereen zei niets. Soms moet je dat niet zeggen met woor den. Als je zeven jaar met iemand woont en leeft, dan...". de man die de band oprichtte. Nau welijks ruimte voor de rokerige stem, nog minder soul dan voor heen. Arno: "En ik zeg: shit! Ik wil nummers maken die open zijn. Waarin ik plaats krijg om te zingen, "Amai! en waar een gitaar klinkt als een mij". gitaar, en een drum als een drum. Ik geloof dat we dat verloren heb- HarleV ben door de techniek. Jean-Marie, hè? In het begin dat hij bij T.C. Ma tic speelde deed hij dat op één ver sterker. Op het laatst stond hij met een Bogey, twee Marshalls, en syn- - Heb je dat al eens gedaan Lacht. "Néééé..." de filn gitaar. Hoe komt 'm dat? Hij is misschien een slachtoffer gewor den van techniek, zoals er vele mu zikanten slachtoffer werden van techniek. Ik kwam soms in zalen van 2000 man niet door de P.A.-in- stallatie. Ik vraag me nu af: hoe komt het dat ik nog een stem heb?". Wrijvingen "Op het laatste van T.C. Matic voelde ik me gegeneerd dat ik al tijd de aandacht kreeg. Ik kreeg het gevoel dat ik alles moest ver antwoorden aan de groep. In de groep begonnen wrijvingen te ko men. Ik voelde me geremd. Ik ga nu een film spelen, vroeger kon ik me dat niet permitteren. Toen ik een solocontract sloot met Virgin was er grote paniek in T.C. Matic. Amai! Hij doet ook een keer iets alleen! Iedereen deed al iets alleen, "Dat is een verhaal van een type dat uit Frankrijk terugkomt in Bel gië. Hij heeft mensen om hem heen die hem als een held zien. Ze ge bruiken hem om hun frustraties en agressiviteit bot te vieren. Het zijn mensen die niet kunnen leven.met het systeem. En hij eigenlijk ook niet, maar hij zoekt rust. Hij vindt zijn rust bij een vrouw. Maar wordt door omstandigheden weer gecon fronteerd met het systeem en het geweld. En ik ben die persoon". - Kon op je lijf geschreven zijn. "Chico is 24 jaar in die film en ik ben 37. Nee, ik speel een rol, hè, bij Guido Hendricx. Ik vind een optre den harder dan theater en dan film. Een optreden kun je maar één keer doen. Je kan niet zeggen: stop, we doen het over. In de film kan dat wel". "Ik rijd in de film met een Harley tussen mijn benen. Dat had ik nog nooit gedaan. Ik kan het nu". - Hoe is dat in het dagelijks le ven? Val je daar wel eens uitje rol? "Ik snap het. Ik ben 37 jaar. Ik heb het voordeel dat ik de leeftijd heb dat ik alles kan relativeren. Ie mand die op mijn plaats staat in de bizniz, maar 18 of 21 is, dat moet verschrikkelijk moeilijk zijn. Ik ben heel populair nu. In België, Frankrijk, Nederland. Het pro bleem daarvan is... je vrienden, hè... Ik kan moeilijk op stap gaan met vrienden. Als ik ergens met ze binnenkom, dan maken anderen met hen contact. Om mij. Als ik er niet meer ben, dan spreken de mensen niet meer tegen mijn vrienden. Ik kan daar niets aan doen. Ik vertrek uit het café en ie dereen stapt op. Dus ga ik altijd al leen op stap". Fortuinen "D'r komen mensen naar je toe en die weten alles over je. Tenmin ste, dat denken ze. En ik weet niet eens hoe die mensen heten. Dan moet ik zeggen: hoe noem jij je ei genlijk? Ik heb je nog nooit gezien. Dan is dat een shock voor ze. Die léééven met mij". "Voor mij is dat nog niet zo erg. Maar we zaten bij de opnamen van YeYe tegelijk in de studio met Du- ran Duran. Dag en nacht lagen daar dertig meisjes van 16. 17 jaar op de stoep. De jongens van Duran moesten over die meisjes stappen om in de studio te komen. Dat moet verschrikkelijk zijn". "Kijk, iedereen is op zoek naar de liefde eigenlijk - of dat nu een man naar een vrouw is, of een man een vrouw. En als ze verliefd zijn op elkander, zijn veel mensen nog ongelukkiger dan wanneer ze al leen zijn, hè? En misschien ben ik bang. Misschien ben ik bang om verliefd te zijn. Als ik echt verliefd ben voel ik me niet O.K.". "Als je als muzikant constant on derweg bent, en er zit een vrouw thuis te wachten - of ze is er juist niet -, écht jongen, dat maakt mij kapot. En ik heb dat meegemaakt. Ik heb fortuinen verspeeld aan te lefoons. En als ze drie, twee dagen niet belt, jongen, was ik naar de kloten". "Een vrouw kan de verliefdheid beter controleren dan de man. Een vrouw hoeft haar hand maar uit te steken... de meeste vrouwen kun nen dat elke dag. En wij maar een keer in het jaar. Wij zijn de hond. act like a dog". Hij snuffelt ter illu stratie. "En een vrouw niet. Een vrouw ontvangt, hè?". - Die blues-stemming, dat neer slachtige dat je wel eens laat zien, zoals in het nummer Down and out. is dat niet vaak gecultiveerd, hè? "Ja. Op een moment wordt het een cliché". Maar het bestaat. Kijk, nu scheer ik me even twee dagen niet. Niet omdat ik geen tijd heb, maar omdat ik het gewoon even prettig vind om me niet te scheren Dat is met de blues ook zo. Die droefheid kun je alsof het een jasje is even aantrekken. "Misschien is dat ook een vorm van zelfvernietiging. Wjj zitten in een sfeer van rock 'n' roll. Het is een deel van je leven. Ik denk dat rock 'n' roll pijn is. een pijn die je graag hebt. Kijk, ik voel me niet lekker in nieuwe kleren. Ik voel me lekkerder in een beetje versleten kleren. Ik voel me niet lekker in propere dingen. Zo'n baard, dat staat er, en het zit lekker". "Jjga. De pater noemt dat zelf kastijding. Hahaha" Het Voorschotens Christelijk Vo caal Ensemble o.l.v. Michel Have- nith. M.m.v. Caroline de Jongh, so praan, Rita Dams, alt, Simon Schouten, countertenor, Ad van Baasbank, tenor, Peter Dijkstra, bas, Bert Mooiman, orgel en hef Utrechts begeleidingsorkest. Ge hoord op 22 april in de Moeder Godskerk te Voorschoten. VOORSCHOTEN - Een jeudig elan straalde gisteravond uit van het ruim vijftig jaar oude Voorschotens Christelijk Vo caal Ensemble. De jonge diri gent Michel Havenith, die de laatste drie jaar het koor onder zijn hoede heeft, wist de acht tiende eeuwse uitvoeringsprak tijk zoals die nu weer opgeld doet, gestalte te geven in een lichtvoetige uitvoering. Daarbij bleek de keuze van de zangsolisten gunstig: allen beschikten over een heldere strakke toonvorming, waar door de solozangstemmen ook in combinatie een transparante klank vormden. Ook het Utrechts Begeleidingsorkest droeg in een bijna swingende speelvreugde bij tot het geheel, geholpen door de betrouwbare continuospeler Bert Mooiman. 'Hercules' choice' van Han del beschrijft de tweestrijd van de Griekse halfgod Hercules, die moet kiezen tussen het luis teren naar de lust en de deugd. Uiteindelijk kiest hij voor de laatste. Sopraan Caroline de Jongh wist als de lust de verlei dingen op aanlokkelijke wijze te laten klinken, nu eens ly risch, dan weer dansant. De alt Rita Dams gaf als de deugd met haar afwisselend energieke en elegante voordracht het juiste tegenspel. De countertenor Si mon Schouten beschikte over een heldere soepele stem en gaf de tweestrijd van Hercules ('where shall I go?') op bewo gen wijze weer. Tenor Ad van Baasbank onderscheidde zich in de aria 'Epjoy' door een bril jant gezongen coloratuur (veel noten op één lettergreep) op het slotwoord 'endless joy'. Na de pauze werd de Nicolai- mis van Haydn uitgevoerd. In drukwekkend klonk het 'cruci- fixus' met de klagende aan zwellende tonen in het solisten kwartet, gevolgd door het 're- surrexit' (Hij is opgestaan), energiek gezongen door het koor. Dit koor wist de juiste ac centen en stemmingen te tref fen, zoals in het feestelijke glo ria, het koninklijke sanctus en het gedragen agnus dei. De bas Peter Dijkstra die al leen in Haydn meezong paste zich door zijn lichte manier van zingen goed bij de andere solis ten aan. Door de opstelling in deze voor concerten niet ideale ruimte zat het publiek nogal ver van het koor af. Deson danks was er veel respons en enthousiasme voor de verrich tingen van alle musici. FRANK DEN HERDER HILVERSUM (GPD) - Het verhaal moet inmiddels door zeker negen van de tien Amerikaanse negerzan geressen zijn verteld: vader was predikant, moeder zong graag een deuntje in dè keuken en dochter lief kwam via het gospelkoor in de discomuziek terecht. Het relaas van Nicole (McCloud), de momen teel in Nederland met Don't you want my love' vlot centjes incasse rende zangeres uit Florida, is wei nig anders dan dat van een Randy Crawford, Jennifer Holiday en nog een serie Tamla Motown-zangeres- door Dolf Ruesink Het is echter om meer dan één reden, dat de met een Jacksons- toontje zingende huisvrouw uit de States de nodige aandacht ver dient. Hoewel de in Rochester, New York, geboren Nicole McCloud al in haar tienerjaren me nig bandje en orkest versleet, werd ze pas vorig jaar in een discotheek ontdekt en wapperden liefst drie gerenommeerde Amerikaanse la bels met een contract. MCA, Poly gram en CBS streden om haar gun sten en het was de laatste maat schappij die een opmerkelijk vijf- jarencontract sloot, met een voor uitzicht op tien langspeelplaten „Het succes is erg lang uitgeble ven, eigenlijk stond ik op het punt om het bijltje erbij neer te gooien" blikt een iets te laat in de televisies tudio gearriveerde Nicole terug op haar verleden. Het feit dat ze 's ochtends geen 'wake up call' in het hotel heeft gekregen, betekent een forse vertraging van het bliksem bezoek aan Nederland. Nicole's tot over discoheupen reikende haren vragen dagelijks namelijk een tijd rovende kam- en vlechtsessie. Mijn optredens" zo stelt de zan geres oprecht vast, „stelden vroe ger niet al teveel voor. Kleine clubs, slecht eten in de goedkoop ste restaurants en weinig verdien sten". Toch kon de frêle dominees dochter in haar geboortestad reke nen op een fanatieke supporters- schare, die het locale talent met zorg koesterde. Het vertrek naar Florida greep het thuisfront zelfs zo aan, dat er een verrassend af scheid werd geënsceneerd. „In Ro chester ging ik elk jaar naar 'The Highland Ball', een feest met zo'n veertig plaatselijke groepen en één topattractie. Tot mijn grote verba zing bleek ik er die keer - ik was toen zestien jaar - zélf te mogen spelen. En het aardige was dat The Commodores er als hoofdattractie stonden. Met Lionel Richie heb ik toen ondermeer nog 'Easy' gezon gen. De meest markante gebeurte nis uit mijn carrière". Zowel New York als Florida brachten de aanbidster van Mo- town-muziek niet de erkenning waar ze al vanaf haar jeugdjaren naar verlangde. „Ik heb daarom nog één keer een grote stap ge waagd en ben naar Miami gegaan, een actieve stad op het gebied van de levende muziek. Je hebt er ont zettend veel clubs en discotheken, waar beginnende artiesten nog de kans krijgen op te treden, wat geld te verdienen en onder de aandacht van platenmaatschappijen kunnen komen". Dat laatste gebeurde toen een welgestelde clubeigenaar on der de indruk raakte van z'n voor enkele maanden vastgelegde pupil en met producer Lou Pace op de proppen kwam. Overzee Na de met muziek tv-serie Miami Vice en de succesvol roffelende conga's van The Miami Sound Machine, maakt Nederland dan nu kennis met de Miami Disco Queen. Een term die Nicole zelf in de mond neemt, doch direct wenst te relativeren. „Mijn elpee bewijst denk ik, dat Nicole Zangeres Nicole van 'Don't you want my love': "James Brown blijft m'n grote voorbeeld" een zangeres is met een veel breder eigen genre een onafhankelijk be- bereik dan alleen de dance-clubs staan te kunnen opbouwen", en disco's. Ik zing ook ballads, hou Het bezoek aan Nederland, van soul en stevige rhythm „mijn eerste trip overzee", heeft blues. James Brown is en blijft Nicole niet de tijd gegeven, die ze mijn grote voorbeeld. Deze elpee wilde benutten voor het maken en mijn komende platen moeten van foto's en het rustig bekijken bewijzen dat ik all-round ben. Ho- van haar zeer tijdelijke uitvalsbasis pelijk weet ik een link tussen al die Amsterdam. „Er was onverwacht soorten muziek te leggen. Ik veel belangstelling voor me van de droom er al jaren van om met zo'n media, dus het was hard werken. Ik heb mijn camera voortdurend bij me gehad, niet één plaatje kun nen schieten. Jammer, want de cultuurgeschiedenis van Europa trekt me enorm. Op zo'n moment besef je dat Amerika heel wat min der op heeft met historische waar den. Als je in New York een oud gebouw hebt wordt dat meteen af gebroken, omdat men dat lelijk vindt". LEIDEN - Het Leids Vrijetijds Centrum (LVC) viert in de maand juni zijn tienjarig bestaan met een aantal bijzondere activiteiten. De feestmaand wordt geopend met een optreden op donderdag 5 juni van de Engels/Amerikaanse band Katrina and the Waves, die vorig jaar hits had met 'Walking on suns hine' en 'Going down to Liver pool'. Onlangs verscheen van hen de LP 'Waves'. Tweede hoogtepunt moet een avond worden met als titel 'Leiden gaat vreemd'. Leden van Leidse bands uit heden en verleden als La Peste, Firestorm, El Zagazir, The Mo, Touchwood, Cartoons, Cadil lac Walk, Dummies, Kowers en Ivy Green vormen samen gelegen heidsformaties. Er zijn rock-, blues-, big band-, r b-, reggae- en afrocombinaties. Op zaterdag 14 juni zullen ze laten horen wat het oefenen heeft opgeleverd. Donderdag 12 juni wordt een popquiz gehouden. Iedereen met een brede belangstelling voor mu ziek uit de periode 1955-1986 kan zich opgeven bij het LVC. Muziek- journalist Swie Tio stelt de quiz sa men, Fer Abrahams is de presenta tor. Op 20 mei wordt een voorron de gehouden. HAARLEM - In het stadion van voetbalclub Haarlem wordt op 5 mei voor de zesde maal Bevrijdingspop gehouden. Raymond van het Groenewoud met zijn band opent het festival om 15.30 uur. Uit eigen land komen Mother of Spear. Sjako!, De Dijk en de Nits. De Engelse zanger/gitarist Billy Bragg maakt om ongeveer 20.00 uur zijn opwachting. Romeo Spi- nelli Beri-Beri, een negenmansgroep uit België, sluit vanaf 22.40 uur het festival af. Van die laatste groep maakt Bart Peters deel uit, die het festival ook zal presenteren. In het stadion is ook een grote markt aanwe zig. Een tweede quiz wordt gehou den op woensdag 18 juni. Dan gaan teams van Filmhuis, Kijkhuis, LAK-cinema en Leidsch Dagblad met elkaar in de slag om eikaars filmkennis te testen. The Barneys, een Fools-muziek- theatergroep uit Engeland, geven een optreden op vrijdag 6 juni. Ivy Green* uit Hazerswoude, dat twee weken geleden nog op overtuigen de wijze het tienjarig jubileum vierde, speelt op vrijdag 20 juni. Het slotfeest wordt waarschijnlijk opgevrolijkt door Claw Boys Claw, het puikje van de Amsterdamse gi taarbands. Dan zijn er nog twee avonden rond een thema. 'Het bal van de ro de dood' is de naam van een hor- rorfeest, dat op vrijdag 13 juni wordt gehouden (als dat maar goed gaat). De tweede 'Night at the cocktailclub' is op zaterdag 21 juni. Op beide avonden wordt de zaal in stijl aangekleed, van de bezoekers wordt hetzelfde verwacht. Katrina and the Waves. De LAK-cursussen presenteren zich op zaterdag 7 juni. Op dezelfde dag ook een filmmarathon. Een schaakvluggertjes-tournooi om de LVC-cup wordt gehouden op dins dag 10 juni. Een tafeltennistour- nooi, annex -demonstratie staat op het programma voor dinsdag 24 ju ni. Drie dagen later een gekostu meerde swingavond. Het programma zal in de komen de weken nog worden aangevuld. Gedurende de feestmaand is in het gebouw van het LVC aan de Bree- straat de tentoonstelling Tien jaar LVC' te bekijken. 1(1) Living Doll - Cliff Richard en Young Ones 2(3) Kiss - Prince en The Revolution 3 9) A different corner - George Michael 4 2) Jeanny - Falco 5(6Just buggin - Whistle 6(4Absolute beginners - David Bowie 7(5The promise you made Cock Robin 8 (13) A kind of magic - Queen 9(8) Harlem shuffle - Rol ling Stones 10 7) Conga - Miami Sound Machine 11 (11) Don't waste my time - Paul Hardcastle 12 (10) Borderline - Madonna 13 (19) A love bizarre - Sheila 14 (27) Reach - Gerard Joling 15 (21) Don't you want my love Nicole 16 (12) Zonder jou - Erik Afe- 17 Live to tell - Madonna 18 (22) I won't steal away - Ti me Bandits 19 (17) Move away - Culture Club 20 (24) Geil - Bruce en Bongo 21 (15) When the going gets - Billy Ocean 22 Dictator - Centerfold 23 (14) Cry to heaven - Elton John 24 (16) Burning heart - Survi vor Jericho - Simply Red Just like that - Gemini De beloning - Frank Boeyen Groep Dreaming of you - Dol ly Dots lk dans dus ik besta - Goede Doel Waltzing Maria - BZN We've got tonight - Anita Meyer/Lee To- Kyrie - Mr. Mister ledereen doet 'I - Ro bert Long All the things she said - Simple Minds Alice I want you just for me - Full Force Living in another world - Talk Talk Digging your scene Blow Monkeys Alles heeft ritme Frizzle Sizzle Het is nop met te laat Frank Affolter Love missile Fl-ll - Si- gue Sigue Sputnik (Stichting Ned. Top 40) 25 (18) 26 (36) 27 (38) 28 (26) 29 (29) 34 35 (23) 36 (25) 37 (37) 38 39 (30) 40 l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25