Litteris Sacrum doet Albee recht Alle 'Boontjes' worden gebundeld Australiër Donaldson levert materiaal voor tv-serie Nederlandse speelfilm PODIÜMBLIK Bezetting The Shorts opnieuw gewijzigd DINSDAG 22 APRIL 1986 KUNST PAGINA 21 Repetitiefoto van de LAK-produktie 'Futurisme', (foto Rob Pi. Ischa Meijer Journalist, schrijver en acteur Ischa Meijer brengt woensdag- avond zijn programma 'Hallo Acapulco' in De Waag in Leiden. Hij zingt, vertelt verhalen en wordt op een omvangrijk instru mentarium begeleid door Jaap vaii Beusekom. Aanvang 20.30 Futurisme Het LAK brengt deze week een bijzondere eigen produktie uit. Onder leiding van regisseuse Ro- semaria Rinaldi heeft een groep amateurs een theaterstuk over het futurisme gemaakt. Het futu risme is een stroming die aan het begin van deze eeuw ontstond in Italië en die grote waarde teken de aan de dynamiek van de (technische) vooruitgang. Tom- maso Marinetti baarde daar op zien door te beweren dat de schoonheid van een racewagen groter was dan die van de Nike van Samothrake. Marinetti maakte school. Schilders, beeld houwers, filmers, musici en schrijvers maakten zich zijn grondslagen eigen en zochten naar manieren om hun werk te doordringen van.snelheid en con centratie. Men schilderde paar den met twintig benen en maakte zeer snel gemonteerde films. Het futurisme is later een belangrijke bron van inspiratie geweest voor de cultuur-opvattingen in het Italië van Mussolini. In de LAK-produktie worden onder de naam 'Na de moord op de maneschijn' teksten van Mari netti gepaard aan de video-tech nologie van tegenwoordig. Tien acteurs en tien monitoren moeten de uiterste konsekwentie van het futurisme zichtbaar maken: het toeval als werkelijk artistiek mo ment. 'Na de moord op de mane schijn' wordt donderdag, vrij dag en zaterdag in het LAK ge speeld. Aanvang steeds 20.30 Timdelerclub Geheel anderssoortig Leids amateurtoneel vrijdag in de Schouwburg aan de Oude Vest. De christelijke toneelgroep De Timdelerclub speelt dan 'Het Pleintje' van Carlo Goldoni. Hij schreef deze komedie in 1756 ter ere van het carnaval van Vene tië. Het stuk vertelt de belevenis sen van enkele Napolitani op vrijersvoeten. Aanvang 20.15 Litteris Sacrum Litteris Sacrum is de enige to neelgroep uit Leiden die het pre dikaat 'koninklijke' voor de naam mag zetten. Zij spelen 'Kleine Alice' van Edward Albee zaterdagavond in de Leidse Schouwburg. Meer hierover el ders op de pagina. Aanvang 20.15 uur. Imperium In deze week val half toneelspelend Leiden zich op de planken waagt, mag Imperium niet ontbreken. Vrij dag- en zaterdagavond worden in het eigen Microtheater aan de Oude Vest de laatste uitvoerin gen gegeven van 'Woyzeck' van George Büchner, dat eerder in deze krant een gematigd enthou siaste recensie kreeg. Zondag tenslotte bij Imperium de allerlaatste uitvoering van 'Hedda Gabler' van Ibsen, een herkansing voor wie deze eigen zinnige opvatting van het stuk eerder heeft gemist. Aanvang steeds 20.30 uur. Kindertheater Twee kindervoorstellingen in Leiden. In de Schouwburg speelt toneelgroep Mevrouw Smit woensdagmiddag 'Het verdron ken land vanMilo'. Een poëtische voorstelling voor kinderen van zes tot tien jaar, die eerder ook in het LAK te zien was. Een van de betere kinderprodukties van de laatste jaren. Aanvang 14.30 ln het LAK komt zondagmid dag Teneeter met 'Van de hou thakker en de halve kalkoen'. De voorstelling is gebaseerd op een sprookje. Een houthakker heeft als enige wens ooit in zijn eentje .een gebraden kalkoen te mogen opeten. Na zeven jaar sparen is het zover. Hij trekt het bos in, op zoek naar een rustig plekje voor de maaltijd. Drie maal moet hij met houthakkersslimheid zijn bout verdedigen. Dat lukt, en de houthakker krijgt nog een mooie droom op de koop toe. Bedoeld voor kinderen vanaf zes jaar. Aanvang 15.00 uur. 'Kleine Alice* van Edward Albee door Toneelvereniging Litteris Sa crum. Regie Kees Schutte. Vertaling Ernst van Altena. Gezien op 19 april in Alphen. Nog te zien op 26 april in de Leidse Schouwburg en op 3 mei in de Muzenhof, Leiderdorp. ALPHEN - Na een in deze krant nogal heftig besproken Tsjechov opvoering, is Litteris Sacrum de ingeslagen weg van gewaagde, 'moeilijke' klassiekers spelen verder opgegaan dqor Edward Albees 'Tiny Alice' op het reper toire te nemen: een inderdaad lastig stuk dat bij uitgave in 1964 de critici en het publiek verbij sterde. Zij die verwachtten en hoopten dat Albee op het succes van zijn wereldhit 'Who's Afraid of Virginia Woolf' zou voortbor duren, kwamen bedrogen uit en het is tekenend voor Albees inte griteit dat hij daartoe ook nooit pogingen heeft ondernomen. Triest feit is echter dat Albee sindsdien nooit meer een derge lijk succes heeft gekend. 'Kleine Alice' valt op zijn minst raadselachtig te noemen. Om een gigantische donatie van mejuf frouw Alice aan de kerk in ont vangst te nemen, wordt broeder Julian door de kardinaal naar haar kasteel gestuurd. Langzaam wordt duidelijk dat het geld al leen verkregen zal worden als Julian een offer brengt: hij moet juffrouw Alice trouwen. Julian beschouwt dit als een manier waarop hij God kan dienen en stemt in, maar na de ceremonie blijkt dat hij in feite getrouwd is met 'Kleine Alice' die zich in een perfecte replica van het kasteel blijkt te bevinden en die door de andere personen als een soort god wordt beschouwd. Haar moet hij dienen; een illusie, een hallucinatie? Als hij weigert, wordt hij neergeschoten en al leen gelaten met de replica. Hij sterft met de bijbelse woorden: 'Alice? Mijn God waarom hebt Gij mij verlaten?' Is hij (en met hem Christus) gestorven voor «een illusie? Albee roept vragen op over de essentie van religie, die hij echter niet verder wenst te beantwoor den dan dat de mens niets weet; alleen gelooft. En misschien dat geloof per definitie een door mensen gemaakte illusie is. Het mooie van deze uitvoering is dat regisseur Kees Schutte er in geslaagd is de problematiek van dit op het eerste gezicht on doorzichtige stuk zeer helder en begrijpelijk te krijgen, zonder er toe over te gegaan te zijn het pu bliek een antwoord te willen ge ven: Albee stelt vragen en de op voering doet dat evenzeer. Dit strookt met de opvatting die aan de gehele opvoering ten grond slag lijkt te liggen, namelijk dat deze recht moet doen aan de in tenties van de auteur (dit overi gens weer in volledige overeen stemming met Albees beroemde haat voor regisseurs- of drama turgentoneel). En ook al heeft het gezelschap het om voor mij niet altijd duidelijke redenen no dig gevonden het stuk enigszins te bewerken, en ook al was het decor van het kasteel omslachtig en de replica zonder zeggings kracht; het stuk werkte eri Albee mag tevreden zijn. Dit is vooral te danken aan de regie en het goede - en bij vlagen schitterende - spel. Kees Schutte heeft het spelerspotentieel goed benut, fijn genuanceerd en dra matisch belangrijke momenten juist benadrukt: een gedegen re gie. Van Albees zeer speelbare rollen hebben vooral Joop Se- gaars en Hein Snijders sterk ge bruik gemaakt. En Rigo van der Meers butler was verrassend ko misch en doordacht. PAUL DEVILEE Vijfduizend pagina's, achttien delen BRUSSEL (ANP) - In oktober van dit jaar begint de Belgische uitge verij Manteau met de uitgave en verspreiding van de cursiefjes die Louis Paul Boon tussen 1959 en 1978 vrijwel zonder onderbreking dagelijks in het Gentse socialisti sche dagblad .Vooruit' liet ver schijnen. Dit heeft het persbureau Belga maandag bekendgemaakt. De .Boontjes' zijn korte verhalen van een pagina, of langere verhalen die oorspronkelijk in verscheidene afleveringen zijn gepubliceerd. De inhoud bestaat uit fabels, sprook jes, dromen, anecdotes, herinne ringen, natuurbeschrijvingen, au tobiografieën en beschouwingen over literatuur, film en schilder kunst en diverse andere onderwer pen. Gezamenlijk vormen ze een kaleidoscopisch beeld van het „volledige leven" in de twintigste De ruim 5.000 pagina's tellende tekst, goed voor 17 of 18 delen, wordt voorzien van aantekeningen en verklarende notities. Van reële personen, die door Boon van fictie ve namen werden voorzien, zal voorzover mogelijk de ware identi teit worden onthuld. Deel een van de Boontjes-roman zal alle Boon tjes bevatten die Boon in 1959 en 1960 schreef Samenstellers van de Boontjes zijn de essayisten Herwig Leus en Julien Weverbergh. Zij wijzen erop dat Boon zijn krantenstukjes niet schreef met louter journalistieke bedoelingen. Van meet af aan zou Boon het plan hebben gehad om een totaalroman' te schrijven, die een unicum in de Nederlandse lite ratuur moest worden. Zo schreef hij in 1961: „Ik heb U van in het begin een meesterwerk in kipkap beloofd, iets dat ze na mijn dood zouden bundelen tot een monsterboek in tien delen en ^t de bijbel van deze tijd ging zijn. Als daarna nog een boek van een ander verschijnen mocht, zal el keen minachtend de schouders op halen: och kom. het staat reeds in het Meesterwerk in Kipkap' Opvallende bijzonderheid is dat de 55-jarige Weverbergh afgelopen woensdag door de directie van El sevier, waaronder Manteau ressor teert, werd ontslagen. Dit ontslag, waarvoor officieel geen reden is opgegeven, heeft tot heftige beroe ring geleid in literaire kringen in Vlaanderen. Voor de uitgave van de monumentale Boontjes-roman zal het ontslag echter geen gevol gen hebben. Boon, wiens oeuvre in Neder land eerder erkenning vond dan in Vlaanderen, werd verschillende keren voorgedragen voor de No belprijs voor literatuur Louis Paul Boon. Dansgroepen uit VS op tournee AMSTERDAM (ANP) - Onder de naam .Dancing America' zullen zes prominente dansgroepen uit de Verenigde Staten in het theatersei zoen 1986/1987 een tournee door Nederland maken. In totaal zullen zij 78 voorstellingen geven in vijf tien verschillende schouwburgen in het gehele land. De zes groepen zijn: Balletap ROTTERDAM (GPD) Vanavond begint onder de titel 'Morgen gaat het beter' op Nederland 2 een vijf deli- ge NOS-serie over de ge schiedenis van de Neder landse speelfilm. Deel 1 be handelt de ontwikkeling van de stomme film. Een belangrijke medewerker aan deze aflevering is vreemd genoeg een buiten lander, de in 1929 in het Au stralische Newcastle gebo ren Geoffrey N. Donaldson. Hij emigreerde na een kort stondige loopbaan als on derwijzer naar Europa en woont nu al jaren in Rotter dam. In de afgelopen decennia ontwikkelde hij zich tot de grote animator van het on derzoek naar de geschiede nis van de Nederlandse stomme film. Enkele jaren geleden werd hij daarvoor onderscheiden op de Ne derlandse Filmdagen. door Rob van der Kam Hoe raakt een Australische onder wijzer verslingerd aan filmgeschie denis en dan ook nog uitgerekend de Nederlandse? Geoffrey Donald son: „Al in Australië was ik begon nen met het verzamelen van mate riaal over de vroege filmgeschiede nis. Ik heb in mijn kinderjaren al tijd bij mensen gewoond die gere geld naar de bioscoop gingen. Toen ik op een gegeven moment met mijn moeder bij een gezin in woonde, hadden de dochters een grote stapel oude jaargangen van het Amerikaanse filmblad 'Fotop- lay'. Ik vond het fascinerend om die oude tijdschriften door te bla deren en zo wist ik al een hoop van de zwijgende film zonder dat ik er ooit maar één gezien had". Donaldson begon vervolgens links en rechts filmfoto's, program maboekjes en knipsels te verzame len. De stroom immigranten die na de oorlog in Australië neerstreek, bracht Donaldson op het idee om te proberen hoe hij zelf in een vreemde cultuur zou aarden. Toen hij in 1955 uit Australië vertrok Het eerste deel van 'Morgen gaat het beter' draagt de titel 'De zwijgende speelfilm' en belicht de Nederlandse speelfilm tussen 1914 en 1922. In die tijd maakte onze filmindustrie een, inmid dels vrijwel vergeten, bloeiperiode door. Twee figuren speelden daarin een dominerende rol: producent-regisseur Maurits Bin- ger met zijn Filmfabriek Hollandia en de regisseur Theo Frenkel sr., die behalve in Nederland ook in Frankrijk, Duitsland en Engeland werkte en meer dan tweehonderd speelfilms maakte. De daaropvolgende vier weken zal er elke dinsdagavond een deel van de serie 'Morgen gaat het beter' worden uitgezonden. Deel twee gaat over de jaren dertig. Er werd veel gezongen in de Nederlandse films uit die tijd. Dat gebeurde veelal onder regie van uit Hitler-Duitsland gevluchte emigranten. In groot con trast daarmee staan de beelden die Gerard Rutten in Neder- lands-Indic maakte voor de film 'Rubber' De derde aflevering bekijkt de jaren 1940-1965. De Nederland se Film Academie wordt opgericht, Bert Haanstra maakt zijn eerste speelfilm 'Fanfare' en Fons Rademakers debuteert met 'Dorp aan de rivier'. 'De nieuwe golf is de titel van het vierde deel. Tussen 1960 en 1970 slinkt het bioscoopbezoek met meer dan de helft. Uitgere kend in die periode probeert een jonge generatie filmmakers zich voor het eerst te bewijzen. Godard, Antonioni en Hitchcock zijn hun grote voorbeelden, maa Nederland is blijkbaar geen land i i filmliefhebbers. Het laatste deel belicht de Nederlandse speelfilm vanaf de jaren zeventig. Met 'Blue Movie', 'Wat zien ik* en vooral 'Turks Fruit' wordt het publiek naar de bioscoop gelokt. Men gelooft weer in de Nederlandse film en veel nieuw talent dient zich aan. Helaas is de internationale filmsituatie niet bepaald rooskleu rig. Het publiek in het videotijdperk is verwend en grillig en bioscoopscuccessen zijn minder voorspelbaar dan ooit. Maar... morgen gaat het beter. (Nederland 2, 21.30 uur). was zijn eigenlijke reisdoel Italië. Hij arriveerde in Nederland en van verder trekken is het nooit geko men. Na eerst als tomatenplukker en magazijnbediende gewerkt te hebben, belandde Donaldson uit eindelijk bij Unilever, waar hij nu nog steeds full-time werkzaam is als correspondent en vertaler op de octrooiafdeling. Pioniers Bij aankomst in Nederland was Geoffrey Donaldson absoluut niet van plan zich te gaan gaan verdie pen in de Hollandse filmgeschiede nis. Hij werd echter op dit spoor gezet door een Poolse film verza melaar die hem om informatie vroeg. Hij poogde aan dat verzoek te voldoen, maar al snel bleek dat er bedroevend weinig over de vroe ge Nederlandse filmgeschiedenis bekend was. Wanneer niemand het doet, dan moet ik het zelf maar doen, zo luidde ongeveer Donald sons motivatie om zich serieus met de Nederlandse stomme film bezig te gaan houden. Bovendien werd hij geprikkeld door de neerbui gendheid waarmee er in Nederland geschreven werd over het werk van eigen filmpioniers als Alex Benno en Maurits Binger. Donaldson: „Je kunt geen film afkraken wanneer je hem nooit ge zien hebt. En aangezien veel van de zwijgende films verdwenen zijn, hoe kun je dan het oordeel uitspre ken dat het allemaal troep was". Donaldson geeft overigens ruiter lijk toe dat hij het knap benauwd had toen hij voor het eerst naar een vertoning van oude Nederlandse films ging. Hij was bang dat de eer ste confrontatie misschien toch op een vreselijke teleurstelling uit zou lopen. Gelukkig vond hij dat het reuze mee viel en dat was een argu ment om zijn noeste arbeid voort te zetten. Donaldson is van mening dat Ne derland zich absoluut niet hoeft te schamen voor haar vroege filmpro- dukties: Het was een opluchting om te ontdekken dat veel zwijgen de Nederlandse films die in het buitenland zijn vertoond, goed zijn ontvangen. Het waren geen mees terwerken of grote successen, maar er was belangstelling. De speeltrant en de fotografie werden meestal geprezen, en ook de kos tuums en de achtergronden. Hoe komt hij aan zijn gegevens? Donaldson: „Ik ben begonnen van het Filmmuseum de oude Neder landse filmvakbladen te lenen en ik heb alles overgetikt wat ik over Nederlandse speelfilms vond. Ik heb vervolgèns jarenlang al mijn avonden besteed aan het lezen van jaargangen oude kranten, op zoek naar materiaal". Via de acteur Joop van Hulzen raakte Donaldson met steeds meer voormalige acteurs, regisseurs en technici in contact. Ook via bevolkingsregisters wist hij veel oude rotten uit het filmvak op te sporen. Dat zorgde in de loop der jaren voor de kasten vol met documentatie die nu een groot deel van zijn Rotterdamse flat in beslag nemen. Ondergestoft Tot 1975 besteedde Donaldson in feite elke vrije minuut aan zijn on derzoek. Hoewel het heilige vuur nog steeds niet gedoofd is, doet hij het de laatste jaren wat rustiger aan. Er zijn nog andere dingen in het leven buiten films, zo consta teert hij nu. Toch valt er van hem nog veel nieuws over het onderge- stol'te vaderlandse filmleven te ver wachten. Donaldson publiceert re gelmatig in het tijdschrift Skrien en bovendien werkt hij aan een Almanak over de Nederlandse filmgeschiedenis Hij gaat uitermate zorgvuldig te werk en hij vermoedt dat het wel eens tot na zijn pensionering kan duren voor het boek verschijnt. Maar ook nu al staat het als een paal boven water dat Donaldson in de afgelopen dertig jaar waardevol werk verricht heeft voor de Neder landse cultuurgeschiedenis. Zijn onderzoek heeft veel andere onderzoekers gestimuleerd. Bo vendien is het de vraag of het eer ste deel van de serie 'Morgen wordt het beter' zonder Geoffrey Donald son in zijn huidige vorm gemaakt had kunnen worden. RIDDER - Joost de Wit is in Belgie benoemd tot tot Ridder in de Orde van Leopold II. Dit vanwege zijn verdiensten voor de culturele sa menwerking tussen Vlaanderen en Nederland. De Wit is directeur van de stichting tot bevordering van de vertaling van Nederlands letter kundig werk in Amsterdam. Weekeinde Nederlandse muziek ROTTERDAM (ANP) - Van 24 tot 28 april wordt in Rotterdam een weekeinde Nederlandse muziek geboden: zes concerten, waarvan er vier worden gegeven in De Lan taren en de andere in De Doelen en op het Rotterdams Conservato rium. Een groot aantal componis ten van jong tot oud passeert er de revue. Gespeeld worden werken van Henriëtte Bosmans, Matthijs Vermeulen en Alexander Voormo len uit het begin van deze eeuw. Hedendaagse muziek klinkt er van Louis Andriessen, Jan van Vlijmen en Peter-Jan Wagemans. Van de laatste beleven twee werken hun première in Rotterdam. Nieuwe composities worden ver der ten gehore gebracht van jonge re Rotterdamse componisten als Helmus, Zuidam, De Jonge en Woof. Het Guus Janssen septet maakt eigen muziek, waarin ge componeerde en geïmproviseerde elementen met elkaar worden ver bonden. De groep De Volharding, die zich al een kleine twintig jaar toelegt op Nederlandse muziek, brengt in het slotconcert speciaal voor dc groep geschreven werken en daarbij een première van een comDositie van Nico Schuyt. Van 30 mei tot 2 juni staat een weekeinde Amerikaanse Muziek op stapel. Uitgevoerd worden dan werken van Carl Ruggles, Charles Griffes, Colin McPhee, Charles Ives, Henry Brant, George Antheil, Morton Feldman en George Lewis Een concert is gewijd aan composi ties van Paul Bowles. Het slotcon cert biedt jazz- en geïmproviseerde muziek USA, Bucket Dance Theater, Pilo bolus, Momix, Bill T. Jones/Arnie Zane en Co en Rosalind Newman and Dancers. Deze gezelschappen hebben de laatste jaren elk op een eigen manier het specifieke karak ter van de nieuwe Amerikaanse dans helpen vormen. Dat karakter komt tot uitdrukking in de integra tie van klassiek en modern ballet enerzijds en allerlei andere dans vormen met als elementen jazz. volkskunst en show aan de andere kant, aldus het Nederlands Impre sariaat, dat de organisatie in han den heeft. De manifestatie is mogelijk ge worden door onder meer de sa menwerking van een aantal Neder landse schouwburgen. Van de tota le kosten komt vijftig procent voor rekening van de deelnemende schouwburgen, 25 proeent wordt gedekt door het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cul tuur en 25 procent door sponso ring. Het ligt in de bedoeling dat de samenwerking na deze eerste ma nifestatie blijft voortbestaan onder de naam .Raamwerk'. Deze samen werking maakt het volgens de or ganisatoren mogelijk de kosten laag te houden. LEIDEN - The Shorts hebben weer een bezettingswisseling onder gaan. Drummer Roy Decrzen broot, nog geen jaar geleden tot The Shorts toegetreden, is er nu al weer uit. Ook de Leidse bassist Hans Stokkermans, een lid van het eerste uur, heeft de band verlaten Volgens platenmaatschappij Tel star vanwege een liefde in het oos ten des lands. Hun opvolgers zijn Bennie Janssen van V.Ó.F. De Kunst en bassist Martin Jets. Van The Shorts is zeer onlangs de single 'Verboden Toegang' ver schenen. Tweede concert Queen in Leiden LEIDEN - Wegens overweldigende belangstelling voor het concert op 11 juni in de Groenoordhal geeft popgroep Queen daar op donder dag 12 juni een extra concert. De voorverkoop begint aanstaande donderdag. De kaartjes voor het eerste con cert waren zaterdag binnen twee ënhalf uur verkocht. De Leidse VVV meldt dat in de nacht van vrijdag op zaterdag de eerste fan.s om één uur hun slaapzak voor de deur vlijden. OUDE MUZIEK De serie Oude Muziek in Oudheden' wordl woensdag voortgezet met een con cert van het ensemble Musica a Quattro, dat muziek speelt van Jo hann Sebastian Bach en van diens zoon Carl Philipp Emanuel Het Museum van Oudheden is te vin den aan het Rapenburg in Leiden Aanvang 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21