D El B De filmbladen en hun doodstrijd Een trektocht op de Antillen Sfeer verziekt door roddel VRIJDAG 18 APRIL 1986 PAGINA 21 m iyg li mWÊ i s rrr-%,- m m usjts mmmu iiimiiiiiimii fjULJI "UUUF i cVfl at a s a r: ibbbbbbbbbbb m n b m h BIOSCOPEN 'Almacitia di Desolato"; regie: Felix de Rooy; hoofdrol: Marian Rolle; theater: Kijkhuis, Leiden Voor zijn tweede speelfilm putte Felix de Rooy inspiratie uit de volksgeschiedenis van zijn Neder landse Antillen. Samen met scena rist Norman de Palm ging hij een eeuw terug in de historie. Ze ver tellen het verhaal van een prieste res die seksueel contact met een slecht wezen had en daar de nare gevolgen van in haar buik voelt groeien. Een zwangere priesteres, dat kan natuurlijk niet. Samen met een vriendje, dat ten onrechte van het vaderschap wordt verdacht, waagt de vrouw een trektocht naar Matnz de Piera. Tussen die rotsen in hui zen geesten van de voorouders en wellicht zal het bij voorbaat ver doemde kind, Almacitia, daar in rust kunnen verder leven. Marina Rolle speelt de hoofdrol van Solem, de moeder van Almaci tia. De hoofdrol spelen deed ze ook al in 'Desirée', de eerste speelfilm van De Rooy. Erg groot zal de keu ze ook niet zijn op de Antillen. Rol le doet het trouwens niet onver dienstelijk. Solem kan niet praten en toch slaagt Rolle er heel goed in de emoties van radeloosheid over te brengen. Helaas is zij de enige van een beetje niveau. Zonder haar lijkt 'Almacitia di Desolato' sterk op verfilmd amateurtoneel van beslist niet het hoogste niveau. De man die Solem verleidde en later ander maal haar pad kruist, is waar schijnlijk de koddigste variant op satansgebroed uit de filmgeschie denis. Dat maakt 'Almacitia' di Desolato' tot een pijnlijke kijkerva ring. Het enthousiasme om iets van Antilliaanse volkscultuur te tonen straalt werkelijk van het doek af en er wordt soms heus wel een mooi liedje gezongen. Maar de goede be doelingen verzanden in lekespel en dat maakt bijvoorbeeld de mythi sche gebeurtenissen er ook niet spectaculairder op. De mooie op namen van Curagaose natuur zijn daarbij slechts een schamel tegen wicht. BART JUNGMANN Gaat het wel goed met de Nederlandse filmbladen? In februari van dit jaar verdween Premiere van de filmbladenmarkt. Daar kondigde men ook de spoedig te verwachten dood van Skoop aan. In het maart-nummer van een uiterlijk geheel vernieuwde Skoop wordt ons de onthulling be loofd over het komende einde van Film en TV-maker. De Filmkrant ziet in het redactionele gedrag van Skoop tekenen van een doodsstrijd. En al jaren botert het niet tussen Skoop en Skrien. De beide redacties groeten elkaar als buren op de trap in hetzelfde pand, maar daar lijkt ook alles mee gezegd. Een rol in de wederzijdse verdacht makingen speelt ook, dat de filmbladen samen moeten putten uit een vast subsidiebedrag van wvc. Hoe meer filmbladen, hoe minder geld per blad. Eric Bos wilde het fijne weten van alle roddels en ruzies en nam ter plekke poolshoogte. Een voordeel was, dat alle redactieburelen op loop afstand van elkaar in Amsterdam te vinden zijn. Maar voor de onderlinge verhoudingen lijkt dat een nadeel. Bovendien worden die verhoudingen geteisterd door liefde en haat, intieme relaties en dodelijke achterklap. door Eric Bos Tijdens nei eerste teietoniscne contact barst Francois de Waal, de kersverse hoofdredacteur van Skoop ongevraagd los over de wij ze waarop Skoop steed^weer moet bedelen om een beetje subsidie. Het ministerie van wvc wordt daar in geadviseerd door de Raad voor de Kunst. De Waals woede richt zich tegen Pauline Terreehorst, de voorzitter van de Sektie Film van de Raad voor de Kunst. Zij beslist, volgens De Waal, over de toekomst van de Nederlandse filmbladen. Detail in dit verband is, dat Ter- reehorst de echtgenote is van hoofdredacteur Jan Simons van concurrent Skrien. Daarbij tekent De Waal aan, dat er één subsidie- pot voor de filmbladen bestaat bij de Raad voor de Kunst waaruit steeds meer filmbladen betaald moeten worden. De raad heeft als een God het lot van de Nederland se filmbladen in handen. De Waal bedoelt dus eigenlijk een Godin, haar naam is Pauline Terreehorst. Wie is die 'godin' van het Film bladen-lot? Pauline Terreehorst is sinds enkele jaren voorzitter van de Sektie Film van de Raad voor de Kunst. Eerder richtte richtte ze Cinemien op, voerde een tijdlang de eindredactie van Skrien, was werkzaam bij de NOS-televisie en zat in het bestuur van het Filmmu seum in de hoofdstad. Moord en brand Pauline Terreehorst: "Er is een commissie die zich bezighoudt met de filmbladen. Daarbij wordt gelet op inhoud, kwaliteit en of er een bijdrage geleverd wordt aan d? filmcultuur in ons land. Vooral dat laatste is de belangrijkste en tege lijk ook moeilijkst vast te stellen norm. Er is een vast bedrag van 110.000 gulden te verdelen. In sep tember van dit jaar wordt er op nieuw beslist over de toewijzing van de subsidies. Een blad als Skoop schreeuwt wel moord en brand maar heeft niets te klagen, onlangs kreeg het nog een extra aanvulling". "Wat betreft mijn famielieban- den met de redactie van Skrien, ik acht mezelf intelligent genoeg om het één van het ander te scheiden. Overigens is het een schandalige zaak, dat er op die manier over je gepraat wordt. Het zijn ongeloof lijk smerige verdachtmakingen, waarbij vergeten wordt, dat ik daar niet alleen beslis, maar dat er acht mensen in de commissie zitten". "Wat voorop staat in elke discus sie is: er moet een goed publiek sblad voor film in Nederland zijn. Skoop is zó slecht op dit moment. Dan denk ik: als Skoop, dat toch voor een groot deel volgeschreven wordt door medewerkers van een aantal gerenommeerde landelijke dagbladen, als die niet in staat zijn er een goed filmblad van te maken, weet ik het ook niet meer. Voor Skrien geldt hetzelfde, dat moet nu eindelijk maar eens een groot pu bliek gaan aanspreken. Het zou mooi zijn als er eindelijk een goed publieksblad was". Dat Skoop geen goed publiek sblad is, wordt door de collega redacties in alle toonaarden bezon gen. Sinds de vaste pagina van Jaap Knasterhuis, alias voormalig hoofdredacteur Rogier Proper, en de luidruchtige binnenkomst van Francois de Waal lijkt Skoop jour nalistiek gezien een dodelijke weg te zijn ingeslagen. Er worden nogal eens personen over de hekel ge haald, terwijl het blad toch ooit uit sluitend voor film bedoeld was. Het gevolg is, dat de abonnees van Skoop bij bosjes hun abonnement opzeggen. DE CIJFERS Skoop. Opgericht: 1964. Hoofdredacteur: Francois de Waal. Oplage: 10.000. Abon nees: 6500. Skrien. Opgericht: 1968. Hoofdredacteur: Jan Simons. Oplage: 4000. abonnees: 1600. Film- en TV-maker. Opge richt: 1964. Hoofdredacteur: Willem Oosterbeek (per 1 mei). Oplage: 1500-3000. Abonnees: 2000. Filmkrant. Opgericht: 1982. Hoofdredacteur: Jan Heijs. Oplage: 30.000. Abonnees/do nateurs: 600. De redactie van Skoop met achter de typemachine Francois de Waal Pauline Terreehorst, adviseur van de overheidsfinanciën lloto G PD) Het riante negentiende-e pand aan de Plantage Middenlaan zou ooit een Centrum voor Cine matografie worden. Maar daar is nooit iets van terecht gekomen. Toch huizen in dat pand niet alleen Skrien en Skoop maar ook Film In ternational, de Associatie van Ne derlandse Filmtheaters en het Am sterdams Stadsjournaal. Voor je het weet stap je van de ene redac tieruimte in de andere. Boven buurman Skrien werd in het roeri ge jaar 1968 opgericht door een groep filmacademie-studenten die ontevreden waren met de manier waarop er in ons land over film ge schreven werd. Het blad had een duidelijk links-politiek imago met een Marxistisch-theoretische vorm van filmkritiek. Jan Simons: "In het begin van de jaren tachtig hebben we ons op nieuw georiënteerd en is het poli tieke imago wat verdwenen. Ónze aandacht richt zich nu voorname lijk op de cinefiele wortels van het filmpubliek. We hebben een heel constant lezerspubliek. Het is niet groot. Maar er is na een tijd van te rugloop en stilstand weer groèi. We willen wel veranderen, want Skrien heeft altijd een vorm van taalgebruik gebezigd die mis schien voor kenners en specialis ten interessant is maar niet voor een breder publiek". Ik heb begrepen dat het wel eens wat rommelt tussen de twee oudste filmbladen, Skoop en Skrien. Jan Simons: "Het zijn natuurlijk concurrerende bladen en vanouds de belangrijkste filmbladen met verschillende opvattingen over film en filmkritiek. Maar ik vind dat de filmbladen elkaar niet moe ten gaan uitmoorden als het er op aankomt de pot te verdelen. Ze zouden elkaar moeten vinden in het gezamenlijke belang voor het vergroten van het fonds. Skoop en Skrien hebben elkaar nodig. Mijn persoonlijke relatie met Pauline Terreehorst is naar mijn weten nooit onderwerp van gesprek ge weest. Ik lees wel eens in Skoop, met name roddel-columns wat in sinuaties. Ik denk niet dat dat door serieuze lezers ernstig genomen wordt. Als Skoop verdwijnt valt er een gat dat wij niet kunnen opvul len. Inderdaad is Skoop kwalitatief wat aan de magere kant. Daar zou den ze de consequenties uit moe ten trekken in plaats van de te gaan schimpscheuten op ons". Rosse buurt In de boezem van het commer ciële hart van Mokums rosse buurt is het kantoor van De Filmkrant te vinden. Hoofdredacteur is Jan Heijs, eerder werkte hij samen met Pauline Terreehorst voor Skrien. "Samen hebben we van Skrien, dat toen eigenlijk niet veel meer dan een politiek stencil was, een jour nalistiek filmblad gemaakt". Later richtte hij de stichting Fuurland op waar de Filmkrant een uitgave van werd. "Nu zijn de advertenties de belangrijkste bron van inkomsten. Met de filmhuizen bestaat/een re geling. Zij nemen de krant voor een symbolisch bedrag over en bie den die gratis aan de filmbezoekers aan. Het aantal donateurs, dat voor 25 gulden per jaar het blad steunt, stijgt de laatste maanden opval lend". "Wat ik van Skoop vind? Rond uit slecht! Een roddelblad, al die insinuerende stukjes over de Film krant. Wij hebben ook een roddel rubriek, maar die is duidelijk ge scheiden van de redactionele pagi na's. Het is bij Skoop een club on ervaren mensen en het is opval lend, dat de redactie zich nauwe lijks met de inhoud bemoeit. Dat is toch -geen filmblad, zoals zij dat doen?" Willem Oosterbeek van Film- en TV-maker volgt op 1 mei hoofdre dacteur Stan Lapinski op. Met Jan Heijs richtte Oosterbeek indertijd de Filmkrant op, maar verliet de burelen toen er onenigheid rees. Over Film- en TV-maker: "Sinds een jaar is het blad wezenlijk ver anderd en we zijn erg gelukkig met onze redactionele pagina's. Ooit begon Film- en TV-maker ais eên mededelingenblad voor vereni gingsleden. Sinds vijfjaar heeft het blad een groot formaat en het is waar, de formule van enerzijds in formatie over audio-visuele pro- dukten en anderzijds filminforma tie, dat wil wel eens wrikken". "We waren stomverbaasd over de aankondiging in Skoop dat ons voortbestaan op het spel zou staan. Iedereen gebeld of Skoop met ie mand contact had opgenomen. Maar dat bleek dat nooit het geval geweest te zijn. Misschien komt dat verhaal in Skoop wel uit de tijd, dat we een betalingsachter stand hadden aan de de medewe- kers". Hoe zit dat met de onthulling over Film- en TV-maker in Skoop vragen we aan hoofdredacteur Francois de Waal. Die weet van niets. Van niets? "Nou ja, een me dewerker kwam naar me toe om dat aan te kondigen. Nou, zoiets vind ik best natuurlijk. Nee, ik heb niet aan hem gevraagd hoe hij aan die informatie kwam en waar die uit zou bestaan. Dat had natuurlijk moeten gebeuren". "Er is een enorme aversie tegen Skoop. Misschien omdat we een beetje pedant zijn, omdat we leuk zijn of proberen leuk te zijn. Ik neem aan, dat de kritiek op Skoop ook met mijn komst te maken heeft. Maar tegelijkertijd is ook de redactie gebleven. We zitten echt in een overgangssituatie". Vind je het leuk als mensen boos worden over je stukjes? Is dat een streven? "Ik vind het leuk, maar ik wil niemand opdracht geven venijnig te zijn. Ik wil wel, dat er wat ge beurt. Als ik al die filmbladen doorkijk, dan denk ik: waarom schrijven die mensen die stukjes? Zijn ze enthousiast ot boos.' ik merk dat nooit. Sociologische kri tiek, dat willen ze schrijven". De abonnees vinden het in elk ge val niet leukhet abonneebestand loopt immers terug? "Van wie heb je dat gehoord? Dat is niet het geval hoor. We heb ben gewoon 10.000 lezers en dat is zo gebleven. We zijn de grootste van Nederland en ik geloof dat dat een heleboel mensen irriteert". "Wat die roddels betreft, die ie dereen ons verwijt: die lees ik nooit in Skoop, al zou ik er geen enkel bezwaar tegen hebben. Waar ik ze wel lees is in de anonieme Ge- ruchtenmachine in de Filmkrant. Al die mensen die ons dat verwij ten lezen juist die Filmkrant. Het is een heel raar krantje, een mix van enerzijds dat warrige filmkunst- proza en aan de andere kant die roddels. En daar zegt niemand wat over, ik begrijp het niet". In de Filmkrant zijn de roddels duidelijk gescheiden. Die kun je le zen of niet, maar in Skoop zijn de roddels verweven in de redactione le artikelen over film. "Onze medewerkers zijn serieu ze mensen, geen roddelkonten hoor. En om Skoop kan ik wel vaak lachen. Kijk, die mensen van de Raad voor de Kunst beschikken over ons geld. En op dit moment zit Ellen Waller in de Raad voor de Kunst en die schrijft voor de Film krant. Frans Rasker zit er in, die is verbonden aan Film en TV-maker. Pauline Terreehorst, die is mede werker van Skrien en Versus. En er zit niemand bij van Skoop. Ik dacht in het begin: hoe kan zoiets bestaan?". Je kankert nu wel over die ande re mensen die er in zitten. Maar waarom 'zit je zelf dan niet in die commissie? "Ja, dat is waar. Ik zou er mis schien wel in willen zitten, maar dan heb ik geen zuiver geweten meer, want dat is pure belangenbe hartiging" Wat ik toch niet begrijp is, waar om een blad als Skoop niet boven dat roddelwereldje wil staan. Want als je als buitenstaander Skoop in handen krijgt, wat zegt je dan al die roddel over recensent zus of filmmaakster zo? Waarom schrij ven jullie niet gewoon over film? "Ja, je hebt volkomen gelijk. Het is een van de grote zorgen van Skoop om een goed blad te gaan maken. Dat ben ik met Pauline Terreehórst eens, maar ik weet niet precies wat ze zelf daarbij voor ogen heeft. Maar ik ben het met je eens: het is bij ons soms een beetje incrowd". (OP)NIEUW 'Silverado' - western met John Cleese in bijrol biedt aangename verpozing. City. Katwijk. 'Hot Chili' - licht gekruide avontu renfilm, City, Katwijk. 'Prizzi's Honour' - Jack Nicholson in geslaagde persiflage op de Mafia, Trianon, Leiden. BLIJVERS 'Death Wish 3* - Charles Bronson weer op oorlogspad. City, Katwijk. 'Iron Eagle' - derderangs actiefilm over Amerikaanse krachtpatsers, Lido, Leiden 'Abel' - enige film van Alex van War merdam over jongen die huis niet uit wil, Lido, Leiden. (S)pionnen' - Onderhoudende en amusante film over spionnen als pionnen in een nachtsspel, Lido, Leiden. 'Mama is boos' - vervolg op 'Schatjes', minder venijnig, Lido,. Leiden en Euro, Alphen 'Rocky 4' - Rocky Balboa strijdt te gen Rus en ontpopt zich als vredes engel, Luxor, Leiden en Euro, Al- 'Brewster Millions' - lachfilm met Richard Pryor, Euro, Alphen 'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro bert Redford hebben relatie in Afri kaans plaatjesboek, Lido, Leiden en Euro, Alphen. SEXFILMS NACHTFILMS 'Lekkere spelletjes' - Rex, Leiden. 'Sex spa USA' - Euro. Alphen. 'Mama is boos' - Euro. Alphen. 'Jack 'n Jill* - Euro. Alphen. 'Rocky IV' - Euro. Alphen. DEN HAAG 'Mama is boos' - Asta (463500). al. 'Out of Africa' - Asta. al. 'A chorus line' - Asta. al. 'White nights' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. '3 Mannen en eén wieg' - Babyion al. 'Rocky IV' - Cineac (630637), 12 jr. 'Pyramid of fear' - Cineac, 12 jr. Teenwolf - Cineac, al. 'Iron Eagle' - Euro (667066), 16 jr 'De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Abel' - Metropole, al. 'Back to the future' - Metropole. al. 'The Berlin affair' - Metropole. 16 jr. "Rocky IV' - Odeon (462400), 12 jr. Remo' - Odeon, 12 jr. «Topgeheim (S)pionnen' - Odeon, al. The lightship' - Odeon. al Trashy Lady' - Le Paris (656402). 18 jr 'Jungmadchentraume' - Le Paris. 18 jr Sexfeestjes' - Le Paris, 18 jr AMSTERDAM '3 Mannen en een wieg' - Alfa (278806), al. 'Agnes of God' - Alfa. al. 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12 jr 'Witness' - Alfa, 12 jr. 'Abel' - Alhambra (233192), al. "The Berlin Affair' - Alhambra, 16 jr. 'Mama is boos' - Bellevue Cinerama (234876/266227). al 'A chorus line' - Cinerama, al. 'Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876), al. White Nights' - Calypso, al. 'Suzie Superstar' Centraal (248933), 18 jr. Topgeheim (S)pionnen' - Cineac, (243639), al. 'Prizzi's honor' - Cinecenter, (236615) 12 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cine- center, 16 jr. 'The lightship' - Cinecenter, 12 jr. 'El Norte' - Cinecenter, 16 jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. 'Rockv IV' - Cinema, 12 jr. Rocy IV' - City (234579). 12 jr. 'Pyramid of fear' - City. 12 jr. 'Back to the future' - City, al Brewster's millions' - City, al. 'Fright night' - City, 16 jr. Topgeheim (S)pionnen' - City, al. Iron Eagle' - City. al. 'Insignificance' - Kriterion, (231708). 16 jr. 'Barry Lyndon', Studio K (231708), 16 jr. 'Great sexpecxtations' - Pansien (248933). 18 jr. 'Iron Eagle' - Rembrandtpleinthea- ter (223542). 16 jr Pyramid of fear' - Rembrandtplein- theater, 12 jr. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. Tangos' - The Movies, 16 jr. 'Insignificance' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'De aanslag' - Tuschinski, al. 'Remo' - Tuschinski, 12 jr. "The Berlin Affair' - Tuschinski, 16 jr. The lightship' - Tuschinski. 16 jr. 'RAN' - Tuschinski. 16 jr. 'Macaroni' - De Uitkijk (237460). 16 TELEVISIE De vette jaren zijn voor Francis Coppola al een tijdje voorbij, maar zijn films zijn nog altijd de moeite van het bekijken waard. The Outsiders' maakte hij in 1982 en in de uitvergroting van alle nostalgische clichés is het een boeiende film geworden. Net als in 'West Side Story' raken twee jeugdbendes met elkaar in gevecht. Coppola kiest direct partij voor de arme 'greasers' en is tegen de rijke 'soes'. Zeker de genen die een beetje vertrouwd zijn met dit nostalgische genre zullen veel plezier beleven aan The Outsiders' (donderdag, Bel gië 2, 20.20 uur). Morgen drie klassiekers op de televisie: allereerst om 16.00 uur (België 1) de zwarte komedie To be or not to be' an Ernst Lu- bitsch. Een groepje Poolse to neelspelers moet een Duitse spion misleiden. Gemaakt in 1942 toen er niet zoveel reden be stond om daar grappen over te maken en veertig jaar later nog eens overgedaan door Mei Brooks. Op Duitsland I om 21.55 uur 'Bonnie and Clyde'. Een goed gespeeld portret van twee be roemde bandieten met een voor die tijd (1967) bijzonder geweld dadig einde. Faye Dunaway en Warre Beatty spelen het geweld dadige liefdesstel. 'The Africa Queen' (Duitsland 2, 20.15 uur) brengt Humphrey Bogart en Ka- therine Hepburn samen. De één is een zuiplap, de ander een oude vrijster en onder leiding van John Huston heeft dat een bij zondere film opgeleverd. In het verder nogal magere aanbod valt (ook in kwantitatief opzicht) dan nog volgende week vrydag op. 'Spaghetti House' be looft wel wat. In deze Brits-Ita liaanse komedie worden Ita liaanse obers gegijzeld door zwarte gastarbeiders. Zonder in de valkuil van karikaturen te val len, wordt de groeiende verbon denheid tussen twee minderhe den in de Britse samenleving ge toond (België 2, 21.15 uur). 'Bloody Kids' is eveneens van Engelse makelij en een oude film van Stephen Frears, een regis seur die de laatste jaren sterk naar voren is gekomen. Vroeg wijze jongetjes hebben in de ga ten dat de politie het veel te druk heeft om echt oplettend te zijn en proberen daarom een criminele slag te slaan (23.35 uur, Duits land 2). FILMHUIZEN 'Istanbul' van de Belg Mare Did- den draait nog tot en met zon dagavond in het Filmhuis LVC (21.15 uur). Woensdag gaat hier de in Venetië bekroonde debuut film van de Rus Andrzej Tar- kowski 'De jeugd van Iwan' draaien. Een 12-jarige jongen sluit zich wanneer zijn familie wordt vermoord aan bij het ver zet en wordt een monster (20.00 en 22.15 uur). 'Kindergarten'van de Russische filmer-dichter Jew- toetsjenko gaat hier donderdag draaien. De film beschrijft even eens de belevenissen van een jongetje in de Tweede Wereld oorlog. Dit kind wordt naar zijn oma in Siberië gestuurd en be leeft onderweg allerlei avontu ren. (21.15 uur). In Het Kijkhuis draait tot en met zondagavond 'Desperately seeking Susan'. Maandag is hier 'Het jaar van de stille zon' van de Pool Krystof Zanussi te zien. Een mooi, maar triest liefdesdra ma over een Poolse oorlogswe duwe en een Amerikaanse sol daat. Dinsdagavond draait 'C'e- ravamo tanto amati' van Ettore Scola over wat er van idealen overblijft als zij niet onmiddel lijk kunnen worden verwezen lijkt. Eric Rohmer maakte 'Les nuits de la pleine lune'. die Iadonna, te zxen xn Desperate ly seeking Susan'. ifoto api woensdagavond wordt vertoond. Rohmer schildert daarin een mo derne verhouding tussen een meisje dat apart van haar vriend gaat wonen, zonder de relatie te verbreken. Aanvang films: 20.00 en 22.15 uur. Zondagmiddag in Het Kijkhuis een kinderfilm: 'Pi- nocchio', waarin de houten held op jacht gaat naar een gouden sleuteltje dat op een geheime deur past. De tekst is in het Ne derlands (14.30 uur). K O vertoont dinsdagavond 'II quartetto Basileus' van Fabio Capri, waarin de regisseur een crisis tussen de gevierde musici laat ontstaan (20.15 uur). LAK-Cinema vertoont dins dagavond 'La dolce vita' van Fe- derico Fellini. 20.00 uur. Eén van de medespelenden in 'Almacitia di Desolato'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21