Anneke Grönloh wil af van 'Brandend Zand' TV-rubriek reW* 1 De leuksten van het tv-scherm ylllf door Nico Scheepmaker In het buitenland meer gevraagd dan in Hilversum Erik de Zwart terug naar Veronica 'Om Eleanor': sprankel en geestig Davis vermijdt te sombere Schumann ZATERDAG 12 APRIL 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 37 Zoals een aandeelhouder elke dag met gretigheid de beursbe richten spelt, zo lees ik als televi siecriticus met meer dan gewone interesse elke maand het lijstje van de Top Vijfentwintig televi sieprogramma's die door het Kijk en Luisteronderzoek van de NOS wordt samengesteld. Niet dat een programma voor mij be ter of slechter wordt als de kijk cijfers dat willen, maar die kijk cijfers beslissen wel vaak over het voortbestaan van program ma's, hoe goed of hoe slecht ze in mijn ogen ook zijn. Als ik dus zie dat op de Top 25 van februari 'The Cosby Show' (mijn favoriete buitenlandse se rie, en een van mijn favoriete te levisieprogramma's tout court) weliswaar niet hoger heeft ge reikt dan de 15de plaats, maar daarmee wel van alle buitenland se programma's het hoogst geno teerd stond met 38 procent kijk dichtheid (u moet dat getal 38 vermenigvuldigen met 119.000 kijkers van twaalf jaar en ouder, dus doe ik dat wel even voor u: 4 miljoen 522.000 kijkers!), dèn ben ik weer even gerustgesteld. Bill Cosby hoeft voorlopig niet wegens gebrek aan belangstel ling te worden afgevoerd! Dat cijfer van 4,5 mihoen moet trou wens verdubbeld worden, want bij ons thuis zijn niet alleen de vader en moeder van twaalf jaar en ouder trouwe kijkers, maar ook de dochters van tien en ze ven jaar. Die worden niet meege teld. Terwijl de familie Huxtable toch minstens een kind telt van elf jaar en jonger! „Zeg 'ns AAA" van de VARA stond royaal bovenaan met 60 procent ofte wel 7 miljoen 140.000 kijkers, een getal dat ook weer met 2 vermenigvuldigd zou moeten worden, gelet op het feit dat mijn dochtertjes er allebei aan verslaafd zijn, ware het niet dat hun ouders wel eens verzui men te kijken omdat op de ande re zender de NOS zit met Neder land C en dat soort offerman- siaanse programma's. De VARA heeft met 'Zeg 'ns AAA' overi gens een bijzonder handige truc uitgehaald, die niet alleen handig is, maar ook verstandig, en door jong en oud met dankbaarheid zal zijn ontvangen. Een nieuwe aflevering wordt eerst op woens dagmiddag om 10 voor 3 uitge zonden, zodat de basisschool- gaande kinderen er naar kunnen kijken, en daarna wordt dezelfde aflevering nog eens 's avonds om 5 over half 9 uitgezonden, voor de volwassenen (en die kinderen die dan nog op mogen blijven, en er geen been in zien een leuk pro gramma twee keer op een dag te bekijken). De kijkcijfers van 'Zeg 'ns AAA' zijn dus in feite ho ger, want 's middags kijkt al rond de 20% naar dezelfde aflevering (laatste middagcijfers: 19,77%, 20,76% en 20,78%). Hoeveel kij ken dan 's avonds weer? Tien procent, vijftien procent, vijf procent? Het is toch wel opmerkelijk dat het publiek zich weinig aan trekt van de 'amerikanisering' c.q. 'verskychanneling' van onze televisie en onverstoorbaar aan de Nederlandse programma's de voorkeur blijft geven. Zou dat iets te maken hebben met de kwaliteit of met de hollandsheid van die programma's? Slechts 4 buitenlandse series drongen tot de Top 25 van februari door: The Cosby Show (15), Derrick (20), Miami Vice (23) en The A-Team (24). Ze zitten dus nog in de staart van het klassement ook, behalve The Cosby Show, die zich in de lage middenmoot heeft genesteld Behalve kijkdichtheid is er na tuurlijk ook nog de waardering. 'Verona' (ex-Pisa) staat welis waar op de 19de plaats wat kijk dichtheid betreft, maar heeft ge woontegetrouw een lage waarde ring: 6.0. De Elfstedentocht en mtyr M het WK schaatsen in Inzeil had den de hoogste waardering dankzij de Nederlandse succes sen (bij de Elfstedentocht was zelfs de laatst aankomende nog een Nederlander!), maar van de reguliere programma's was het Toon Hermans die met 7.8 de hoogste waardering voor de poorten van de hel wegsleepte. De beide best bekeken program ma's, 'Zeg 'ns AAA' en Jos Brinks 'Wedden dat', hadden al lebei een waardering van 7.5 - hoog dus. Ik heb de laatste aflevering van 'Zeg 'ns AAA' van dit seizoen be keken. en ik moet zeggen (toege ven?) dat ze volgens alle regelen van de tv-komedie in elkaar zat. Sjoukje Hooymaayer laat door Marielle Fiolet op de veiling een Zaanse klok kopen, door een misverstand wordt het meubilair jaren dertig dat vriendin Marielle heeft gekocht bij Sjoukje thuis bezorgd, Manfred komt thuis en is er mee in zijn schik, geeft het oude meubilair weg aan Herman Kortekaas, Carry Tefsen vindt het maar niks, Sjoukje komt thuis, wat zullen we nou heb ben?. misverstand opgehelderd, jaren '30-meubelen terug naar Marielle, huis leeg. Carry Tefsen denkt dat is ingebroken en waar schuwt politie, rechercheurs ko men, ontdekken dat Zaanse klok van diefstal afkomstig is, kort om: A Comedy of Errors, volgens de heilige beginselen van Sha kespeare tot en met Feydeau. Het is allemaal wat minder sub tiel dan (nee, niet Shakespeare The Cosby Show, waarin ook van gezinsperikelen sprake is, maar het is wel weer veel subtie ler dan (nee, niet Feydeau...) „Kip en 't ei" van de TROS. die tot mijn verrassing althans ver bazing met 48% (maar een waar dering van 6.8) toch nog op de 8s- te plaats terechtkwam van de Top 25 van februari. Toch vind ik Adriaan van Dis nog altijd het leukste, gek he? Nou ja, na Bill Cosby, Phylicia Ayers-Allen, Sa- brina Le Beauf, Lisa Bonet, Mal- colm-Jamal Warner, Keshia Knight Pulliam en Tempestt Bledsoe natuurlijk! AMSTERDAM (GPD) - Anneke Grönloh, de vrouw die ruim een kwart eeuw geleden in Nederland razend populair was en een record aantal nummer 1-hits maakte (Brandend Zand, Soerabaja, Paradiso, Cimeroni, Nina Bobo, Vladimir) is nog altijd actief als zangeres. Hoewel vrijwel iedere Nederlander haar naam kent en haar op straat nakijkt, weten velen niet meer hoe ze zingt en wat ze doet. Toch treedt ze nog altijd op. Gemiddeld twee tot vier maal per week. Bovendien maakt ze tournees naar het buitenland, waar ze op handen wordt gedragen. Anneke: „Toen ik dus naar dat 'praatprogramma ging, werd ik bij na gek van de zenuwen. Zo bang dat ik volledig de mist in zou gaan, de verkeerde dingen zou zeggen en veroordeeld zou worden op mijn spraak. Ik heb er, letterlijk, drijfnat van het zweet gezeten. Met bergen tissues op mijn schoot, die ik dan, als de camera wegdraaide, hals over kop onder mijn stoel smeet, want dat ik zo bang was, dat wilde ik niemand laten merken". - Is die onzekerheid van je het re sultaat van een carrière die niet £meer ging, of heb je er altijd last iucm gehad? Anneke: „Ik denk dat het altijd in me heeft gezeten. Zo ben ik, of liever: zo was ik, want ik ben vanaf mijn acht en dertigste wel zelfver zekerder geworden. Maar vóór een optreden bijvoorbeeld ben ik een vaatdoek. Dan voel ik me nog min der dan, ik noem maar wat, de man die daar de wc's schoonhoudt of de eerste de beste amateur". Wim Jaap: „Ze trapt zichzelf op zo'n moment helemaal de grond Anneke: „Maar als het gordijn opengaat, dan staat daar, gelukkig Ihoor, rpaar één persoon en dat ben - ik dan". Ze vervolgt: „Maar voor dat het zover is, heb ik intussen wel iedereen dolgepraat met mijn twijfels en mijn minderwaardig heidscomplex". Lachend: „Ty pisch, hè. Ik ben iemand die, als ze ergens binnenkomt, het liefst met een zou wegkruipen onder een ta fel. Maar omdat zoiets natuurlijk niet kan, heb ik geleerd om die angst, die onzekerheid te verbloe men. Door met een air binnen te komen van 'zo jongens, ik ben er ook nog'. Maar op die momenten sta ik dus wèl te trillen van de ze nuwen". Wim Jaap: „Ik denk dat het ook jwel met haar vak heeft te maken. •Die onzekerheid. Want ze is altijd in dat hokje geduwd van 'Bran dend Zand' en 'Soerabaja', terwijl ze van zichzelf wist dat ze méér kon en er ook uit wilde. Bovendien zijn er toen ook mensen geweest die haar ermee begonnen te kwets en. Of ze niet iets anders kon dan dat lied zingen, en of dat nou alles was wat ze deed. En dat ze dood ziek werden van haar en van dat 'Brandende Zand'. Die dingen". Anneke: „Ik ben natuurlijk in de afgelopen jaren behoorlijk gene geerd. Nee, ik bedoel niet eens mijn repertoire en mijn plaatjes, maar echt ikzelf als zangeres. Nooit meer tv's gehad, nooit meer ge vraagd voor een radio, nogal dood gezwegen dus. Tja, dat gaat je na tuurlijk niet in je kouwe kleren zit ten. Ik kan er nu over praten, om- - Je maakt nog altijd platen? Anneke: „Jazeker. Gemiddeld elk half jaar komt er wel een plaat van me uit". - Daar wordt dan kennelijk nooit enige ruchtbaarheid aan ge geven? Anneke: „Nee. Ik heb vorig jaar nog een klein hitje gehad op de Ne derlandse parade. Maar jammerge- noeg pakte de televisie dat niet op, anders was het misschien nog wel echt wat geworden. - Nederlandstalige hits komen 1toch altijd in programma's als 'Op losse Groeven' of 'Los Vast'.? door Margriet Hunfeld gevraagd. Ik werd uitgeloot". Wim Jaap: „Wat dat betreft is voor ons echt het wachten op com merciële televisie. Als die komt dan zeg ik met een zucht van ver lichting: prima!". - Hebben jullie er een verklaring voor dat een zangeres die er zo uit ziet als Anneke, die bovendien nog altijd goed zingt en zelfs nog haar naamsbekendheid heeft, op die ma nier wordt genegeerd? Anneke: „Ik ben toch een oud mens. Als ze mijn naam horen, dan krijg je zoiets van: doet dat mens dan nog wat? En moet dat met haar nou onderhand niet eens afgelopen zijn? In Hilversum zijn ze toch al tijd weer op zoek naar iets nieuws. Op zich is dat ook heel goed, maar het is wel pure pech voor de oude re artiesten. Want die raken daar door toch in de vergetelheid. Noem nu eens iemand op die bijna dertig jaar als artiest aan de top is geble ven in dit land? Die bestaat hier dus niet". Nerveus - Indertijd werd je wel gevraagd voor het praatprogramma 'Rur'. „Daar ben ik vreselijk nerveus over geweest", zegt ze onmiddel lijk. „Ik heb van alles gedaan om daar dus niet te hoeven zitten. Ik ben zo onzeker van mezelf, dat is fans haar herkenden, tegenwoor dig vraagt slechts een enkeling nog wel eens: 'Hé, bent u niet Anneke Grönloh?'. In Hilversum worden haar plaatjes nauwelijks opge merkt en de televisiemakers lijken haar vergeten te zijn. Toch is er weinig aan Anneke veranderd: zij heeft nog altijd een prachtige volle stem, een mooi gezicht en een ster ke uitstraling. „Als ik mijn plakboeken opens la", zegt Anneke, „dan krijg ik het gevoel of ik naar iemand anders kijk". Waar ligt het aan, dat een zangeres in Nederland de hoogste toppen van het succes meemaakt en, jaren later, niet eens meer be grijpt hoe zoiets ooit heeft kunnen plaatshebben? Hoogtepunt een handicap. Als ik weet dat zo'n ding aanstaat", ze wijst op de band recorder, „dan klap ik helemaal dicht. Dan ga ik anders praten, dan ben ik mezelf niet meer. Ik heb na melijk een complex. Om mijn Ne derlands. Ik zing liever, dan dat ik praat. Op toneel is het geen enkel probleem, maar zo maar praten, dat vind ik verschrikkelijk. Ik praat te gearticuleerd, te geaffec teerd. Dat komt omdat ik jarenlang spraakles heb gehad, om die zachte 'g' en mijn Indisch accent kwijt te raken. Dat moest destijds van mijn grammofoonplatenmaatschappij. Ik heb me dat toen zo aangetrok ken, dat ik overdreven Nederlands ben gaan praten. En nu zeggen an deren vaak dat ik 'bekakt' praat". Wim Jaap: „Wat een onzin hè. Ik hoor 't niet, hoor, trouwens: de meeste mensen merken daar niets van". Kon ze vroeger niet rustig over straat lopen, zonder te worden las tiggevallen en moest ze in een wa renhuis als De Bijenkorf door het personeel via de nooduitgang naar buiten worden geloodst, omdat de Anneke Grönloh woont met haar man, twee zonen, twee enorme honden en een kat in een mooi ap partement langs de Sloter Plas in Amsterdam. Klassieke inrichting, fraaie exotische beeldjes, rustieke tinten. Indertijd, op het hoogte punt van haar carrière, trouwde ze met een jongen uit de platenbusi- ness. Hij is nog steeds haar echtge noot en denkt nog altijd met haar mee, over haar werk, haar carrière en haar optredens, maar houdt zich op de achtergrond. „Hier in Neder land moet je je altijd met je eigen zaken bemoeien", vindt hij, „want de mensen zijn er niet van gediend wanneer je als insider je ideeën laat doorschemeren over hoe het wel of niet zou moeten-gaan met de car rière van je vrouw. Dus heb ik ge leerd om mezelf er buiten te hou den, want anders pakken ze Anne ke daar op. Het wordt onmiddellijk vertaald in 'jaloezie en bemoei zucht". Anneke: „Er is een tijd geweest dat ik een hekel had aan 'Brandend Zand'. Overal waar ik kwam moest altijd maar dat lied gezongen wor den, terwijl ik juist wilde aantonen dat ik méér kon dan dat. Maar dat lukte me gewoonweg niet. In die tijd ben ik platen gaan maken met The Dutch Swing College Band, ik vond dat enig, maar daar is maar een heel klein publiek voor, dus dat sloeg bij het grote publiek niet aan. Ik ben natuurlijk zelf wat ver anderd in mijn muzikale smaak. En misschien het publiek ook wel. Ik weet het niet". Ze vervolgt, nadat ze kersenthee heeft ingeschonken: „Tegenwoor dig breng ik een liedjesprogramma op het toneel, daar zitten dan hele fijne luisterliedjes tussen, maar daar kent het grote publiek mij dus niet van. Terwijl ik het wèl belang rijk vind om die kant van me te la ten zien. Anderzijds wordt er nu, na zes en twintig jaar, nog steeds gevraagd om 'Brandend Zand'. Maar tegenwoordig vind ik dat niet meer erg, eerlijk gezegd ben ik er eigenlijk apetrots op, dat de men sen na zo'n lange tijd mij en dat lied nog kennen. Het wordt nog al tijd woordelijk meegezongen". Jammer - Je hebt onlangs een succesvolle tournee gemaakt op de Nederland se Antillen. Had je je grote popula riteit daar ook te danken aan 'Brandend Zand'? Anneke, ernstig: „Nee, absoluut niet. Dat was nu juist zo verba zend: ik ben daar met een ruim an derhalf uur durend programma gaan optreden en de eerste twee keer zaten de zalen er halfvol. Daarna ging er een soort mond-tot- mond-reclame werken en raakten Nederland met artiesten gaat. Waarbij ik dan wel wil zeggen Anneke Grönloh: 'Ik word de laatste jaren behoorlijk genegeerd mijn optredens hoe langer hoe een artiest zich laten welgevallen, sneller uitverkocht. Ten slotte wil hij de kans krijgen om gehoord stonden niet alleen de Antillianen, te worden. En dat vind ik kenmer- maar vooral ook de Amerikanen er kend voor de manier waarop i voor me in de rij! En wat ik nu zo jammer vind is, dat ik in Neder land die kans nooit heb gekregen. Om op die manier te kunnen optre den. Het lukt mij niet om te gaan werken, zoals ik dat goed zou vin den..Ik word domweg steeds weer geconfronteerd met 'Brandend Zand'. En als ik nou dat 'Brandend Zand'-gebeuren helemaal had la ten schieten, dan had ik nu geen platenmaatschappij; dus zal ik er altijd rekening mee moeten hou den dat de mensen dat willen en me daarvoor engageren", dat ik een stuk zelfbewuster ben geworden en ik denk dat de leeftijd daarmee te maken heeft. Niet eens zozeer het feit dat ik in mijn vak beter ben geworden en in het bui tenland volledig word geaccep teerd". HILVERSUM (ANP) - Poppresen tator Erik de Zwart zal de TROS verruilen voor zijn oude werkgever Veronica. Dit is gisteren door zo wel de TROS als Veronica bekend gemaakt. Nog geen halve week geleden kondigde de TROS aan dat De Zwart in oktober het (satelliet)tele- visieprogramma TROS/SKY Pop- formule zou gaan presenteren, een popprogramma dat gezamelijk door de TROS en het Britse com merciële televisiestation Sky Channel zal worden geproduceerd. De presentatie van dit programma zal nu worden overgenomen door Linda de Mol, die eveneens de an dere televisiewerkzaamheden van De Zwart bij de TROS zal overne men. De Mol is overigens al actief bij Sky Channel als presentatrice van een popprogramma. De 'transfer' door Veronica wordt door de TROS niet in dank afgenomen. Pas donderdag werd de directie van de TROS ingelicht over de overstap van De Zwart. De TROS beschuldigt Veronica dan ook van schending van de zoge noemde ATV-afspraken, de afspra ken gemaakt tussen AVRO, TROS en Veronica, waarin tevens een ge dragscode was opgenomen voor de onderlinge werving van personeel. Veronica werpt echter tegen dat de omroep zich na de schending van de gedragscode door de AVRO, die Veronica-omroepster Leonie Sa- zias overnam, niet meer gebonden voelt aan deze code. De Zwart maakte in oktober '84 de overstap naar de TROS, nadat hij eerst vier jaar voor Veronica (foto GPD» had gewerkt. Bij zijn oude werkge ver zal hij op televisie het program- dat ik de Playbackshow een fantas- ma Nederland Muziekland presen- tische show vind. Het is alleen jam- teren. Op Radio 3 zal hy de presen- mer dat er voor getalenteerde i sen geen andere mogelijkheid be staat dan deze om ook een kans te krijgen". tatie gaan verzorgen van een twee uur durend popprogramma op de vrijdagmorgen, waarvan de formu le nog niet precies vaststaat. Buitenland - Jè bent begin 40 en je hebt nu opeens veel aanbiedmgen gekregen uit het buitenland: televisieoptre dens in Caracas, een tournee in Zuid-Amerika, concerten in Mia mi, een optreden in Rio de Janeiro. Waarom blijf je, desondanks, toch in Nederland wonen? Anneke: „Ik heb twee zonen die nog thuis wonen, dus die kan ik na tuurlijk niet zomaar laten zitten. En bovendien woont mijn familie en ook mijn moeder van-81 hier, die banden wil ik niet verbreken. Dat neemt niet weg dat ik toch door zal gaan om ook in Nederland mijn carrière weer van de grond te tillen. Op 6 juni komt er een single van me uit en daar verwacht ik veel van. Het is wel weer een commer cieel lied geworden, de titel is nog niet bekend, dus laten we de plaat maar noemen: 'Brandend Zand' in een 1986-jasje. En in september zal rvhoop ik dan aandacl krijgen. Op de radio, via de televi sie, want daar draait het echt alle maal om, wanneer je als artiest aan de bak wilt komen!". Ze begint te lachen, zegt dan: „En niet, zoals ik elke keer weer tot mijn verbijstering merk, om de Playbackshow. Ik vind het echt ronduit treurig, wanneer je als ge talenteerde zanger of zangeres iets wilt bereiken, je jezelf moet verne deren tot het imiteren van een an der. Snorren worden afgeschoren, haren aangepast, zelfs de kleren moeten lijken op die van degene die je nadoet. Al deze dingen moet Voorstelling: 'Om Eleanor', vrij naar de roman The Years van Virginia Woolf, door De Mug met de Gouden Tand. Regie: Jan Ritsema, toneel beeld: Hans Klasema. Spelers: Mou- na Goeman Borgesius, Joan Neder- lof, Maureen Teeuwen. Gezien op 11 april in het LAK, Leiden. Aldaar nog te zien op 12 april. LEIDEN - Één van de vaak geci teerde uitspraken van Virginia Woolf (1882-1941) is dat "rond de cember, 1910, het karakter van de mens veranderde". Het oude Europa maakt plaats voor de mo derne tijd en het 'modernistisch bewustzijn'. In de roman The Years van V. Woolf, die de tijd speriode 1880-1937 beslaat, speelt deze veranderende wereld een belangrijke rol. 'Om Eleanor' van theatergroep Mug met de Gouden Tand is een bewerking van deze roman maar dan wel een heel vrije bewerking. De namen van de personages en de tijdsspanne die bestreken wordt refereren aan de roman, evenals enkele 'Virginia Woolf- motieven', maar voor de rest lij ken de drie actrices, onbekom merd associërend op The Years, hun eigen eigengereide gang te zijn gegaan. Het resultaat is een sprankelende, zeer geestige voorstelling, die net iets teveel aan gewicht verloor doordat de bron van inspiratie, bij alle licht voetige virtuositeit, te flauwtjes doorklonk. Drie actrices in prachtig bizar re kledij komen op, nemen zit ting in witte fauteuils en fantase ren, elkaar aanvullend en corri gerend, de familie Pargiter bij el kaar. De verschillende familiele den worden afwisselend door de actrices gespeeld en vaak door de drie actrices tegelijk. Een sleutelrol in het geheel heeft de oudste dochter Eleanor die na de dood van haar moeder de zorg voor het gezin heeft overgeno men en aan het eind van dit fami lieverhaal diep in de zeventig is. Het spel van de actrices was zeer overtuigend, met verbazend gemak typeerden ze een bonte stoet van personages. Evenwel misten ze vaak de gecompli ceerdheid die zo typerend is voor de romanfiguren van Woolf. Een aantal Woolf-motieven was meer of minder duidelijk in aanzet aanwezig zoals het ironisch be commentariëren van de mannen wereld en de opvatting dat de zin van het leven zich slechts in mo menten verraadt. Het overtui gendst kwam naar voren wat hierboven aangeduid is met 'mo dernistisch bewustzijn': de re flectie, de steeds vanuit verschil lende personages nuancerende visie op gebeurtenissen, de ge- dachtenstroom. Of, zoals werd opgemerkt: "Deze wereld be staat slechts uit gedachten". RADBOUD ENGBERSEN Rotterdam Philharmonisch Orkest o.l.v. Andrew Davis: Symfonie no. 104 van Josef Haydn, Tweede Symfo nie Op. 61 van Robert Schumann. Solist: Jo Hagen in het Concert voor fluit en orkest no. 7 van Francois De- vienne. Uitgevoerd in de Stadsge hoorzaal op 11 april. LEIDEN - De onstuimige ma nier waarop de jonge Engelse di rigent het podium bestormde deed reeds een behoorlijke dosis temperament vermoeden. In de loop van de avond bleek dat een temperament te zijn dat wel de gelijk beheerst werd en dat een grote mate van precisie niet uitsloot De zwierige, energieke en soms wat koddig aandoende gebaren bleken tegelijkertijd doeltreffend en alert. Een niet zo zeer verfijnde maar wel zeer pit tige, precieze en levendige uit- voering van Haydn's symfonie was het gevolg, waarin de timing bijv. van de lange rusten opviel. Het menuet met het karakter van een boerendans kreeg een ver rassend lyrisch trio als contrast. Het fluitconcert van Devienne draagt alle uiterlijke kenmerken van zijn grote tijdgenoten Haydn en vooral Mozart, pnaar mist ten enenmale de diepgang van de laatste. Het is als veel Franse mu ziek uit die tijd charmant, opper vlakkig en uitermate virtuoos zo als van een componist die zelf fluitvirtuoos was te verwachten valt. Jo Hagen had niet de minste moeite met zijn veeleisende par tij die hij briljant maar soms wat te bescheiden van toon speelde. Schumann's Tweede Symfo nie onstond in de schaduw van steeds ernstiger wordende symp tomen van geestesziekte, en het werk draagt dan ook het karak ter van een soms verbeten strijd, pathetisch, soms uitlopend in een nerveuze uitgelatenheid, maar zonder de voor Schumann zo kenmerkende omslag naar poëzie of verstilling. Het Adagio zou daar de plaats voor zijn, maar ook dat deel wordt beheerst door een loodzware somberheid die tot een hevige uitbarsting komt. Hoewel het stuk zeker niet tot Schumann's sterkste werken be hoort, zijn er zoveel prachtige momenten in aan te wijzen dat het moeite van het uitvoeren en aanhoren zeker waard is. And rew Davis zag kans een overdo sis van somberheid te vermijden zonder het karakter van het werk aan te tasten. Onder zijn handen werd het een geïnspireerde en memorabele uitvoering. MIES ALBERDA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 37