D Een komische draai aan de werkelijkheid Lamlendige navelstaarders moeten afzien 'Iron Eagle': vals sprookje BIOSCOPEN FILMS OP VIDEO TELEVISIE FILMHUIZEN VRIJDAG 11 APRIL 1986 PAGINA 21 'Abel'; regie: Alex van Warmeram; hoofdrollen: Alex van Warmerdam, Henri Garcin en Olga Zuiderhoek; thea ter: Lido, Leiden; alle leeftijden De stem van Fred Haché klinkt steeds duidelijker door in de bio scoop. De volstrekt absurde humor waarmee Wim T. Schippers in de jaren zeventig Nederland verdeel de, heeft nadrukkelijk school ge maakt onder filmmakers. Naast het terechte geklaag over de voort durende stroom van literatuurver filmingen kan dat toch als plus punt worden genoteerd. Het heeft een serie volstrekt eigenzinnige produkties opgeleverd. 'Pervola', 'De Illusionist', 'Schatjes' en recent 'Mama is boos' hadden een paar dingen gemeen: ze waren gemaakt naar een origineel verhaal, de werkelijkheid was met een surrea listisch sausje overgoten en dat le: verde in alle gevallen een sfeertje op die je in buitenlandse films niet aantreft. Alex van Warmerdam heeft zich met 'Abel' in het rijtje van Orlow Seunke, Freek de Jonge en Ruud van Hemert gevoegd (de laatste was trouwens ook Haché-regisseur van het eerste uur). Het heeft een bijzonder vermakelijke film opge leverd, waarin het vader-zooncon- flict op prettig gestoorde wijze wordt uitgevochten. Abel is een 31-jarige jongen die nog bij zijn ouders woont. Sterker: hij is het ouderlijk huis nimmer uit geweest. Abel staat op gespannen voet met vader Victor en in de ver houding met moeder Duif zit een erotische ondertoon. Als Abel de buitenwereld in huis haalt met een televisie escaleert het conflict en Victor gooit Abel op straat. Hij wordt vervolgens in huis genomen door Zus, een meisje dat in een peepshow werkt. Zus beseft niet dat Abel de zoon is van Victor, met wie ze tot dan een verhouding heeft. En zo kan, als concurrenten in de liefde, de vadermoord werkelijk gestalte krijgen. 'Abel' is volledig in de studio (al thans binnenskamers) opgenomen en dat is duidelijk te merken. Als Abel vanuit de flatwoning naar de boze buitenwereld tuurt, kijkt hij overtduidelijk naar een sky-line van bordkarton. Oorspronkelijk zou 'Abel' een een zwart-witfilm worden. Toen eenmaal tot kleur was besloten, werd het ook zo kleur als kleur maar kan zijn. Sa men met cameraman Mare Felper- laan heeft Van Warmerdam 'Abel' scherp ingekleurd: hard rood en hard geel. Dat werkt met name heel sterk in Zus' werkkring Naak te Meisjes (de naam alleen al). Die twee facetten - het zo onecht mogelijk decor en de harde kleu ren - plaatsen 'Abel' in zijn aparte kader. De dialogen hoeven niet echt grappig te zijn om toch ko misch te werken. Een heel verschil met Van Hemert waar de grappen als mitrailleurvuur op je afkomen. Van Warmerdam had zoveel zelf kennis om zichzelf de hoofdrol te geven. Met zijn achtergrond van het absurde theater (Hauser Orka- ter en Mexicaanse Hond) is hij on vergetelijk als de rare maar zeker niet achterlijke Abel. Tegenover hem staat Henri Garcin, al jaren lang te zien in Franse films en naar nu pas publiekelijk blijkt van oor sprong een Nederlander. Hij blijkt zijn moedertaal vrijwel perfect te beheersen. Er klinkt nog een spoor van accent door, zoveel dat het net leuk is. In interviews heeft Alex van Warmerdam al aangegeven dat over zijn film niet overdreven gep sychologiseerd moet worden. 'Abel' dient ter vermaak en slaagt in die simpele opzet beter dan de meeste films. De film zakt even in als de verhoudingen thuis duide lijk zijn geworden en het wachten is op de explosie die Abel buiten de deur doet belanden. Is dat een maal gebeurd dan is 'Abel' weer leuk. En dat vooral in de details waaraan veel aandacht is besteed. Zo zit er bijvoorbeeld een verder vrij onbelangrijke, heel korte scene in 'Abel'. De hoofdpersoon sprint Ger Thijs en Jentien de Boer als Rudolf en Irene in 'Afzien'. 'Afzien'; regie: Gerrard Verhage; hoofdrollen: Ger Thijs, Mies de Heer en Gerardjan Rijnders; theater: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) Na een kwartiertje wordt het gezelschap derti gers in 'Afzien' opgeschrikt door een vreselij ke knal en direct daaropvolgende windvlaag. Misschien de Derde Wereldoorlog, zo wordt gesuggereerd, en anders toch een flinke kern explosie. Alle reden voor alarm in elk geval, maar niet voor het gezelschap dertigers in 'Af zien'. Zij gaan vrolijk door met het staren naar eigen en andermans of -vrouws navels, drin ken witte wijn op deze lome zomerdag en be spreken of vernietigen relaties. Bovenstaand thema vertoont in één zin meer dan normale gelijkenissen met dat van eerder gemaakte films als 'Big Chili' en 'Return of the Seacuse Seven'. Op originaliteit kan Gerrard Verhage met zijn speelfilmdebuut 'Afzien' dus niet prat gaan, maar zijn aanpak is wel iets an ders. Hij heeft het gezocht in een zachtaardige parodie, een zekere kunstmatigheid ook, het geen keurig aansluit op de ongeïnspireerde le digheid van de geportretteerden. Op zich ook weer niet zo bijzonder, want zoiets werd eer der gedaan in 'Golven' door Annette Apon, met wie Verhage vroeger in het Amsterdams Stadsjournaal zat. Waarmee verder niets is gezegd over de kwa liteit van 'Afzien', dat dank zij de acteurs een bezienswaardige film is geworden. Verhage heeft een beroep gedaan op een aantal mensen dat momenteel gezichtsbepalend is in het Ne derlandse theater. Pierre Bokma wordt ge vierd als één van de belangrijkste acteertalen ten en speelt in 'Afzien' de rol van Alex. Ge rardjan Rijnders en Ger Thijs zijn behalve goe de acteurs ook belangwekkend als regisseur en schrijver. Rijnders speelt Oscar, de obser vator en Thijs is als Rudolf de man die moet kiezen tussen zijn vriendin en een andere vrouw in het gezelschap. Dat 'Afzien' daarmee een echte praatfilm is geworden, zal duidelijk zijn. In zijn documen taires als het voortreffelijke 'De Berg', waarin een portret van vroegere CPN'ers werd gege ven, bleek Verhage een gevoelig oog voor het detail te hebben. Dat heeft hij in zijn eerste speelfilm niet verloren en hij plaatst de dialo gen vaak in een verrassend beeldkader. Toch slaat de lamlendigheid van de hoofd rolspelers op zeker mo'ment over op de toe schouwer en had de parodistische ondertoon hier en daar best wat luider mogen doorklin ken. Maar als aan het slot van de film de drie hoofdfiguren eindelijk op venijnige wijze hun hart luchten - Bokma, Rijnders en Thijs zijn echt goed - wordt de totale indruk van 'Afzien' toch een positieve. B.J. Duif (Olga Zuiderhoek) speelt met Abel nog eens de eerste kennis making met Victor na. (foto pd de verkeerde kant van een roltrap op en passeert daarbij een aantal stijf staande forensen- Het tafereel tje is opgenomen uit de hoek van zeg maar de roltrap en daardoor lijkt het alsof de mannen in een hoek van 45 graden staan. Het is die draai aan de werkelijkheid die 'Abel' zijn onweerstaanbare char me geven. BART JUNGMANN 'Iron Eagle'; regie: Sidney J. Furie; hoofdrol: Louis Gossett jr. en Jason Ge- drick; theater: Lido, Leiden; 12 jr. Een oude uitdrukking luidt: 'tien moorden voor een dubbeltje'. Een variant daarop zou kunnen zijn: '90 clichés voor de prijs van één bio scoopkaartje'. Bij het zien van 'Iron Eagle*- bekruipt je het gevoel dat de makers een zakboekje vol clichés hebben geraadpleegd en dat in volgorde hebben afgewerkt. Een Amerikaanse piloot wordt op een vlucht boven de Middel landse Zee neergehaald en gegij zeld. Het land waar hij gevangen wordt gehouden, heeft geen diplo matieke bindingen met de VS. Wat dat betreft dus weinig kansen en de luchtmacht en marine kunnen evenmin wat doen. Zijn zoon, Doug, die met een stel vrienden be schikt over te dure auto's en te du re vliegtuigjes om stunts uit te kunnen halen, weet een collega van zijn vader, kolonel Sinclair (Gossett) zo gek te krijgen dat zij samen een missie ondernemen om hem te bevrijden. Best spannend zo'n film. Zeker voor liefhebbers van vliegtuigen en sprookjes is 'Iron eagle' boeiend genoeg. Maar de clichés en karika turen vliegen je dusdanig om de oren dat het lachwekkend wordt. De 'vijand' in wie eenvoudig kolo nel Gaddafi is te herkennen, wordt voorgesteld als een nog grotere idioot dan president Reagan hem in het openbaar bestempelt. Het Amerikaanse officiersgezin van Doug wordt afgeschilderd als een model-huishouden. Kolonel Sin clair is de wijze leermeester, die zich voor een karretje wil laten spannen, omdat de modelzoon zo'n goeie jongen is. En als tijdens hun missie de kolonel wordt vermist, komen de valse sentimenten pas goed los. Overdaad schaadt. 'Iron Eagle' is daar een goed voorbeeld van. ANNEMIEK RUYGROK In een eerdere rubriek noemde ik Cor Koppies als één van de nieuwe video-distributeurs. De films die hij gaat brengen zouden zo uit het vermaarde Elsevier-Se- lectpakket gehaald kunnen zijn en dat was een pakket dat er zijn mocht. Tot de films die Koppies in de komende maanden gaat brengen behoren 'Les nuits de la pleine lune' van Eric Rohmer, 'Padre nuestro' van Francico Regueiro, 'The end of August' van Bob Graham, 'Teorema' van- Pasolini en 'El Norte' van Gregory Nava. Daartegenover staan werken als 'Maniac' van William Lustig en 'Men can't be raped' van Jorn Donner. Dat zijn dus films waar mee op een ander publiek wordt gemikt. De eerste vier cassettes van Koppies zijn 'Aan een onbeken de god' van Jaime Chavarri, 'En rico IV' van Marco Bellocchio, 'Heartaches' van Donald Shebib en 'Black sun' van Arne Mattson. Opvallend in dit rijtje is 'Black sun', gebaseerd op een boek van Per Wahlöo met Helmut Griem in de hoofdrol. Wat doet zo'n film in een veel belovend fonds, vraag je je af. Het verhaal over een vredelie vende man die door passie voor een vrouw bij de Spaanse bur geroorlog wordt betrokken, is te pruimen, maar de eindscene is zo stuitend dat ik er spijt van had dat ik de cassette in de recorder had geduwd. Wat een verschil met het intie me 'Heartaches' van de Cana dees Shebib of het toneelmatige, zorgvuldig uitgewerkte en ver rassende 'Enrico IV' waarin Mar cello Mastroianni alle kans krijgt zijn talenten te tonen. Daarente gen kunnen films als 'Black sun' je ertoe brengen voorlopig maar geen werk van de distributeur te huren, lijkt me, en dat gaat dan te koste van het goede deel van het fonds. Video for Pleasure gaat door met zijn tv-films, een reeks waar in rijp en groen zit. Aardig is 'Pioneer woman' van de gede gen regisseur Buzz Kulik met in de hoofdrollen David Janssen, Joanna Pettet en William Shat- ner. De film is een western, maar dan bezien door de ogen van een vrouw en dat geeft het verhaal een apart tintje. Niet goed is 'Massarati' van Harvey Hart. De film is opgezet als een 'pilot', de trekker van een serie, maar dan wel een serie voor de rustige uren. Hoofdper soon is een kruising tussen Ja mes Bond, Peter Sellers en Knight Rider en hij wordt gehol pen door een klein jochie dat briljante uitvindingen doet. De opzet lijkt goed, maar de uitwer king is dusdanig dat een kinder film overblijft. Christopher Lee speelt de slechterik. De arme man loopt voortdurend in de brandende zon in een zwarte, le ren jas. Nou, dan ben je pas echt slecht. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Iron Eagle' - Lido, Leiden 'Abel' - Lido, Leiden 'Death Wish 3' - Charles Bronson weer op oorlogspad, City, Katwijk BLIJVERS 'American Ninja' - Vechtersbaas in conflict met gemenerikken, City, Katwijk. (S)pionnen' - Onderhoudende en amusante film over spionnen als pionnen in een machtsspel, Lido, Leiden. 'Mama is boos' - vervolg op 'Schatjes', minder venijnig, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Rocky 4' - Rocky Balboa strijdt tegen Rus en ontpopt zich als vre desengel, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Brewster Millions' - lachfilm met Richard Pryor, Euro, Alphen 'Out of Africa' - Meryl Streep en Robert Redford hebben relatie in Afrikaans plaatjesboek, Lido, Lei den en Euro, Alphen. 'Hot Chili' - licht gekruide avon turenfilm, Trianon, Leiden SEXFILMS 'Sexcapades' - Rex, Leiden. 'Met je waldhoorn tussen mijn al pen' - City, Katwijk NACHTFILMS 'Viva Vanessa' - Rex, Leiden. 'Mama is boos' - Euro, Alphen. 'Jack 'n Jill' - Euro, Alphen. 'Het vrolijke sexpension' - Euro, Al phen. 'Rocky IV' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Mama is boos' - Asta (463500), al. 'Out of Africa' - Asta, al. 'A chorus line' - Asta, al. 'White nights' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. '3 Mannen en een wieg' - Babyion, al. 'Rocky IV' - Cineac (630637), 12 jr. 'Pyramid of fear' - Cineac, 12 jr. 'Teenwolf - Cineac, al. 'Mama is boos' - Euro (667066), al. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Abel' - Metropole, al. 'Back to the future' - Metropole, al. 'The lightship' - Metropole, 16 jr. 'Iron Eagle' - Metropole, al. 'Rocky IV' - Odeon (462400), 12 jr. 'Motief voor moord' - Odeon, 12 jr. 'Topgeheim (S)pionnen' - Odeon, al. 'De aanslag' - Odeon, al. 'Glitter' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Sex-Feestjes' - Le Paris, 18 jr. 'Jonge Tongetjes' - Le Paris, 18 jr. AMSTERDAM '3 Mannen en een wieg' - Alfa (278806), al. 'Agnes of God' - Alfa, al. 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12 jr- 'Witness' - Alfa, 12 jr. 'RAN' - Alhambra (233192), 16 jr. 'De Aanslag' - Alhambra, al. 'Mama is boos' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'A chorus line' - Cinerama, al. 'Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876), al. 'White Nights' - Calypso, al. 'Girls on fire' - Centraal (248933), 18 jr- 'Back to the future' - Cineac, (243639), al. 'Prizzi's honor' - Cinecenter, (236615) 12 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cine- center, 16 jr. 'The lightship' - Cinecenter, 12 jr. 'El Norte' - Cinecenter, 16 jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. 'Rocky IV' - Cinema, 12 jr. 'Rocky IV' - City (234579), 12 jr. 'Pyramid of fear' - City, 12 jr. 'Back to the future' - City, al. 'Brewster's millions' - City, al. 'Fright night' - City, 16 jr. 'Topgeheim (S)pionnen' - City, al. 'Iron Eagle' - City, al. 'Barry Lyndon' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Death in Venice' - 16 jr. 'Diva' - 16 jr. 'Getting Lucky' - Parisien (248933), 18 jr. 'Rocky IV' - Rembrandtpleintheater (223542), 12 jr. 'Iron Eagle' - Rembrandtpleinthea ter, al. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. 'Tangos' - The Movies, 16 jr. 'When father was away on business' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'De aanslag' - Tuschinski, al. 'Pyramid of fear' - Tuschinski, 12 jr. 'Motief voor moord' - Tuschinski, 12 jr- 'Topgeheim (S)pionnen' - Tuschins ki, al. jr. 'The Lightship' - Tuschinski, al. 'Macaroni' - De Uitkyk (237460), 16 jr. 'An unmarried woman', 'Profes sion Reporter', 'Zed and two noughts' en 'Heavens Gate'. Er is deze week alle reden om de tele visie in te schakelen. Morgen is het de VARA die zijn filmnaam alle eer aan doet. Om 20.22 uur op Nederland 2 'An unmarried woman'. In deze film speelt Jill Clayburgh die zich van een be- dorgen burgervrouwtje opwerkt tot een zelfstandige vrouw. Paul Mazursky maakte 'An unmarried woman' in 1978 toen dit soort thema's nog niet zo vanzelfspre kend was. Op dezelfde zender om 23.10 uur 'Profession Reporter'. Een bijzondere en geraffineerde film van Michelangelo Antonioni, waarin Jack Nicholson een gef rustreerde journalist speelt. Ver blijvend in een hotel komt hij in aanraking met een welvarende man die uiterlijk op hem lijkt. Als hij de man dood in zijn hotel kamer vindt, neemt hij de identi teit over van een wapenhande laar, zoals later blijkt. Over geraffineerd gesproken: 'Zed and two noughts', ook wel ZOO, van Peter Greenaway is een ingenieus spel over (onder meer) de evolutie. De film laat zich niet zo gemakkelijk naver tellen. Met een tweeling, allebei dierkundige, in de hoofdrol wordt gezocht naar de betekenis van het leven. Het komische ele ment in 'ZOO' maakt de film zeer genietbaar. Omdat de VPRO als medefinancier optrad, kan 'ZOO' al snel na een roulement in de bioscoop op tv komen (zondag, Nederland 2, 22.27 uur). Heel bijzonder is ook de tv-ver- toning van 'Heaven's Gate' don derdag op België 2 (20.20 uur). Nadat Michael Cimino zeer suc cesvol was geweest met 'The Catherine Deneuve, te zien in 'Le bon plaisir'. (foto AP) Deer Hunter' kreeg hij de vrije hand voor het maken van de western 'Heaven's Gate'. De film flopte grandioos en betekende het faillissement van United Ar tists, de produktiemaatschappij. Later, vooral na vertoning in Eu ropa, kreeg 'Heaven's Gate* toch erkenning en werd hier en daar een miskend meesterwerk ge noemd. In de verkorte versie van ruim twee uur kan daar nu zelf over geoordeeld worden. Vrijdag kan op Duitsland 1 ge keken worden naar 'Don't look now', de adembenemende thril ler van Nicholas Roeg. Donald Sutherland en Julie Christie spe len een echtpaar dat zijn kind verliest en naar Venetië gaat om te kunnen vergeten. Allerlei mysterieuze gebeurtenissen heb ben het tegenovergestelde effect (23.45 uur). Ongetwijfeld ook de moeite waard is 'Le bon plaisir' die de zelfde dag op België 2 (21.10 uur) is te zien. Het verhaal werd ge schreven door ex-minister Fran cois Giroud en in deze thriller geeft hij een beeld van politiek gemarchandeer. Catherine De neuve, Michel Serrault en Jean- Louis Trintignant zijn de beken de hoofdrolspelers. Warren Beatty regisseerde de drie uur durende film 'Reds' met Diane Keaton en Jack Nichol son. Maandag is hij om 20.00 uur te zien in Het Kijkhuis. Dinsdag avond wordt daar 'Under the Vulcano' vertoond met Albert Finney (20.00 en 22.15 uur). 'Per- mette? Roco Papaleo' van Ettore Scola volgt woensdagavond. Marcello Mastroianni en Lauren Hutton spelen de hoofdrollen in deze schets van een man die van een gelukkig provinciaal veran dert door het cynisme en de wreedheid van de grote stad. (20.00 en 22.15 uur). Donderdag avond gaat in Het Kijkhuis 'Des perately seeking Susan' draaien. In het Filmhuis LVC draait tot en met zondagavond 'Montene gro' (21.15 uur). Woensdag is hier 'Benvenuta' van de Belg André Delvaux te zien. Een filmer tracht van een schrijfster de ach tergrond van haar roman te we ten te komen. Die roman gaat over de bij voorbaat gedoemde passie tussen een concertpianis te en een Italiaanse magistraat. Met Vittorio Gassman en Fanny Ardant. (20.00 en 22.15 uur). Don derdag de Leidse première van 'Istanbul' van de Belg Mare Did- den, die eerder 'Brussels by night' maakte. Een jonge Ameri- Diane Keaton, te zien in 'Reds'. (foto ANP) kaan wil met een Belg naar Istan bul liften, maar ze komen niet verder dan Luxemburg. (20.00 en 22.15 uur). Bij K&O wordt dinsdagavond 'Prova d'Orchestra' vertoond van Federico Fellini, die het ge weld en de anarchie in de Ita liaanse samenleving projecteer de in een orkest dat in opstand komt tegen zijn dirigent. (20.15 uur). LAK-Cinema vertoont dins dagavond al 'Montenegro' (22.00 uur). Eerder op de avond is daar 'WR - Mysteries of the organism' van dezelfde regisseur, de Joego slaaf Dusan Makavejev te zien. (20.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21