Commerciële televisie in België 'Spitting Image' ook in Amerika TV-rubriek Laatste Familieconcert R0 in Leiden De zichtbaarheid van Frizzle Sizzle ■ps- 'jA door Nico Scheepmaker Bedreiging of stimulans voor BRT? Vrije radiostations Toverlei overtuigend met 'Pitten ZATERDAG 5 APRIL 1986 KUNST PAGINA 33 Het songfestival, of het nu het nationale of het internationale is, is alleen maar echt leuk als je er v oor zorgt datje partijdig bent. Bij het internationale songfestival is die toestand van bewustzijnsver nauwing gemakkelijk te berei ken, want dat is een soort opwer kingsfabriek die automatisch 'ons' zangeresje of 'ons' groepje als de logische favoriet naar vo ren schuift. De buitenlandse con currentie moet wel heel erg lief tallig zijn of (ook nog een moge lijkheid) over een wel heel erg goed liedje beschikken, om de Nederlandse kandidaat in ons gevoelsleven naar de achter grond te kunnen dringen. Hoe wel ik, om praktische redenen, zeer veel vergeten ben van de tientallen voorbije songfestivals, herinner ik mij vaag dat ik in zo'n toestand van nationale zelf verloochening ben geraakt toen liedjes als 'Volare' (heette de zan ger niet Domenico Modugno?), 'Puppet on a string' (Sandy Shaw op blote voeten, net als Zo la Budd, dat vonden we heel op windend in 1967), 'Poupee de ci- re' (France Gall), natuurlijk 'Wa terloo' van Abba, ook 'Dansevi- se' van een Deens duo, en 'Merci cherie' van Udo Jürgens moeiteloos boven de rest uit sta ken. 'Volare' won overigens niet, maar werd wel de grote wereld hit, evenals het jaar daarop 'Pio- ve' van dezelfde Italiaanse zan ger. Wat mij, en met mij vele tien tallen miljoenen Europeanen, al tijd weer verbaast is, hoe de com- poniasten en tekstdichters in de deelnemende landen er elk jaar opnieuw in slagen de grootste hits van het jaar buiten het song festival te houden. Komt dat nu alleen omdat de bekendste zan gers zich geen buil willen vallen aan zo'n alom bekeken festival, dus niet het risico willen lopen ergens in de middenmoot te ein digen? Is het songfestival voor hun gevoel de eendenkooi, en zijn zij de eend? Stel dat Enge land in 1967 niet Sandy Shaw had afgevaardigd met 'Puppet on a string' (en die blote voeten, niet te vergeten), maar The Beat les, en dat de speaker dan had aangekondigd: „Ladies and gentlemen, en dan vragen we nu de aandacht voor The Beatles uit Liverpool, met het liedje 'Sergeant Pepper's lo nely hearts club band", we zijn benieuwd!!", zou de kans dan groot zijn geweest dat Engeland (in de persoon van Sandy Shaw) NIET gewonnen had, omdat The Beatles op een roemloze zevende plaats eindigden? Het songfestival is in grote lij nen, zij het niet in alle opzichten, een debutantenbal, en zolang we maar blijven beseffen dat het geen liedjesequivalent is van bij voorbeeld de Prix Goncourt of de Booker Prize waarbij een jury het beste boek uitkiest van de beste boeken die het afgelopen jaar verschenen zijn. maar dom weg het beste liedje kiest uit een aanbod van liedjes die hun be staansrecht nog niet hebben kunnen bewijzen, dan is elk aar dig liedje dat er uit komt meege nomen. Luisterend (en kijkend!) naar het nationale songfestival had ik, gehoor gevend aan die Wet van de Partijdigheid, al gauw mijn favoriet uitgekozen, te weten 'Alles heeft ritme' van Frizzle Sizzle (acht blote voeten, ik kon mijn Victoriaanse geluk niet op!), en toen was het verder maar afwachten of de andere zangeressen (het songfestival was dit jaar een specifiek vrou welijk gebeuren, net als de pros titutie en het moederschap) mijn favoriet nog zouden kunnen overtreffen of niet. Niet dus. Maar dat betekende nog niet dat we (Frizzle Sizzle en ik) ook al gewonnen hadden, want we waren afhankelijk van de luimen en de goede of slechte smaak van de twaalf provinciale jury's. Ik zelf meende dat het tussen 'Alles heeft ritme' en 'De clown' van Dee Dee zou gaan, die kant ging het in het begin ook op, maar uit eindelijk werd Dee Dee's 'Fata Morgana' goede tweede. Maar Frizzle Sizzle won met 'Alles heeft ritme', en daar ging het maar om! Resten nog twee vragen. Vraag 1: Zullen de vier ex-kin deren voor kinderen ook hoge ogen gooien in het Internationale Songfestival, zoals Lenny Kuhr met 'Troubadour' en Teach-in met 'Dingedong' dat zo terecht deden (en ook Teddy Scholten wel met 'Een beetje')? Zonder de overige inzendin gen te kennen, geloof ik toch te kunnen voorspellen dat 'Alles heeft ritme' weliswaar in de bo venste helft terecht zal komen en op een vierde of vijfde plaats mag rekenen, maar winnen... Vraag 2: Zou de uitslag anders zijn uitgevallen, als de jury's de liedjes niet via het tv-scherm hadden ZIEN zingen, maar via de radio alleen maar hadden GE HOORD? Het merkwaardige van zo'n Eurovisiesongfestival is im mers, dat de winnares of winnaar er eerst ZIENDE uitgepikt wordt, waarna haar of zijn liedje vervolgens door 99 procent van de liefhebbers alleen maar GE HOORD zal worden: via de ra dio. de grammofoonplaten, de cassettebandjes en de compact discs. Luisterend naar het ep'tje zie je die blote voeten niet, even min als hun ritmische bewegin gen (met z'n vieren sorteer je daarmee meer effect dan in je eentje), en hun leuke jurken. Zou Frizzle Sizzle ook gewonnen hebben als het liedje 'De clown' gezongen was door het kwartet Dee Dee, Jody Pijper, Astrid Marz en Michelle? Of als we de liedjes alleen maar hadden ge hoord en niet gezien? Ik denk van wel. Maar een proefon dervindelijk en wetenschappe lijk onderzoek, gefinancierd door het ministerie van WVC. zou zoiets het volgend jaar eens moeten uitdokteren! BRUSSEL (GPD) - Hoe lang blijft België nog een reclamelo ze oase in een vercommerciali- seerde Europese omroepwoes- tijn? Die vraag is weer actueel geworden, nu bij onze zuiderburen de discussies over reclame op tv en radio in alle hevigheid is opgelaaid. Krijgt België nog voor 1986 voorbij is een echte commerciële televi siezender, is daarbij de hoofd vraag. door Hans de Bruijn Nederland mag dan bogen op een uniek omroepbestel, België kan er ook wat van. Terwijl op de hier en daar al 18 kanalen tellende kabel ongestoord de reclameboodschap pen uit Nederland, West-Duits- land, Luxemburg, Frankrijk, En geland en zelfs Italië te ohtvangen zijn, zijn de eigen zenders van BRT (Vlaams) en RTB (Waals) daarvan verstoken. Vooral in het Waalse gedeelte van België ondervindt men daar de gevolgen van. Daar opereert im mers de Luxemburgse commercië le zender RTL, die ongegeneerd op franstalig België gerichte reclame boodschappen uitzendt. En aan Vlaamse kant wordt met lede ogen toegezien hoe via de Nederlandse STER jaarlijks voor zo'n 30 miljoen gulden aan reclame voor Vlaamse bedrijven wordt uitgezonden. Men beseft hier dat met de drei ging van commerciële buitenland se satellietzenders voor de deur en een EG-richtlijn die het weren van dergelijke programma's verbiedt, België zijn uitzonderingspositie niet lang meer zal kunnen volhou den. Ook staan ontwikkelingen als betaal-tv, lokale televisie en andere kabel-noviteiten voor de deur in dit dichtstbekabelde land van West-Europa. In het regeerakkoord van het huidige, rooms-liberale kabinet- Martens, is daarom bepaald dat in elk van de gemeenschappen één commerciële omroep moet komen Die zenders zouden voor minstens 51 procent in handen moeten zijn van de dag- en weekbladen, die zo compensatie krijgen voor het te verwachten verlies aan adver tentieinkomsten. De BRT zou geen reclamebood schappen mogen uitzenden. Dit politieke akkoord streek zeer tegen de haren van de BRT-bestuurders in, die geen commerciële omroep willen en vinden dat eventuele re clame op de BRT moet komen. Maar de regering vindt dat het BRT-monopolie voor de omroep in Vlaanderen moet worden doorbro ken. De centrale regering weet zich daarbij gesteund door de Vlaamse deelregering, die formeel verant woordelijk is voor de BRT, en sinds kort ook door de meerder heid in het Belgische parlement. CVP om Twee weken geleden brak de christendemocratische Vlaamse CVP, de partij van premier Mar tens, de ban. Voor de zomer moet het BRT-monopolie verdwijnen, er moet een commerciële tv-maat- schappij komen en de BRT mag geen reclame uitzenden, zo luidde een mededeling van het partijbe stuur na hoog overleg tussen pre mier Wilfried Martens, partijvoor zitter Frank Swaelen en Gaston Geens, de voorzitter van de Vlaam se deelregering. Omdat ook de liberale PW dit standpunt huldigt, is er nu een meerderheid voor dit idee, maar niemand maakt zich er enige illu sie over dat de CVP-wens inder daad voor de zomer al zal zijn ge realiseerd. Het vercommercialise- ren van de Belgische omroep zal een proces van maanden, en wel lichtjaren worden. Regering, CVP en PW willen via een c le omroep tegenwicht bieden aan de BRT. Door het gebrek aan con currentie en de vele interne proble men is de kwaliteit van de BRT de laatste jaren sterk teruggelopen, zo werd gezejfd. Wie veelvuldig naar de BRT kijkt zal dat niet kunnen ontkennen. „Er zal een nieuwe wind moeten bla zen in een deels gedemotiveerd en verambtelijkt bolwerk, dat soms meer met zichzelf dan met de tv- kijker bezig is", zei de CVP dan ook. Maar de volgende zin in de verklaring gaf de motieven van de regeringspartijen eerlijker weer. „Het zal niet langer kunnen zijn dat drie kwart van de Vlamingen zich herhaaldelijk moet storen aan journalisten die als missionarissen een roze-rode booschap inlepelen". De (staatsomroep) BRT wordt im mers al jaren door CVP en in min dere mate PW als bolwerk van de socialistische SP gezien. In het verleden zijn al diverse malen BRT-journalisten op gezag van de regering berispt omdat zij CVP'ers onvoldoende aan het woord zouden hebben gelaten, een minister te kritisch zouden hebben ondervraagd (zoals premier Mar tens in 1981), of van een SP-con- gres een paar minuten meer had den uitgezonden dan van een par tijbijeenkomst van de christende mocraten. Maar bewijzen daarvoor zijn door de critici nooit aangedra gen. De regeringspartijen willen dat de op te richten commerciële om roep een soort (rechts?) tegenwicht biedt, dat ook de BRT zou moeten stimuleren.tot het maken van bete re (lees: meer regeringsgezinde) programma's. Maar met de mede werking die zij daarvoor nodig heeft vanuit de wereld van de dag en weekbladuitgevers vlot het niet zo snel. Kandidaten en voor de commerciële omroep. In de Onafhankelijke Televisie Vlaanderen (OTV) werkten de kranten De Standaard (CVP) en het Belang van Limburg samen met enkele grote bedrijven, zoals Gevaert en Electrafina. een hol ding van de Generale Maatschap pij en de Bank Brussel Lambert, de twee meest kapitaalkrachtige fi nanciële instellingen van het land De laatste bank is bovendien de belangrijkste aandeelhouder in RTL. Daarnaast was er de Vlaamse Media Maatschappij (VMM), waar in Jan Merckx, de Antwerpse uit gever van de omroepbladen TV- Express en TV-blad alle andere ge gadigden had verzameld, zoals de rechtse kranten Het Volk, het Ga zet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws, maar ook de Belgische tak van de VNU (Story, Libelle) en de linkse bladen Humo en De Mor gen. Gezien de financiële achtergron den leek OTV de meeste kans op succes te hebben, maar enkele we ken geleden legde die het hoofd in de schoot. OTV besloot zijn activi teiten voorlopig stil te zetten, voor al omdat zij niet bereid was de re clameopbrengsten van de com merciële zender te delen met alle dag- en weekbladen in Vlaanderen. Volgens OTV is er bij het Vlaam se bedrijfsleven voor ongeveer 2 miljard franc (110 miljoen gulden) aan tv-reclamegelden beschikbaar, een tiende van het totale Belgische retlamebudget (in Nederland is dat 6 miljard gulden per jaar). Dat vindt OTV een te gering bedrag om met een hele reeks anderen te moe ten delen. Bovendien krijgen vol gens het regeerakkoord ook de honderden lokale vrije radio's' het recht reclame uit te zenden. Die versnippering van de markt bete kent dat een commérciële omroep volgens de OTV niet levensvatbaar kan zijn. De VMM, die bijna 85 procent van de Vlaamse pers verenigt, heeft daar uiteraard veel minder moeite mee. En nu Jan Merckx on langs bekend maakte dat hij kan beschikken over een startkapitaal van 750 miljoen franc (ruim 40 mil joen gulden) is de VMM ineens de meest serieuze kanshebber gewor den. Merckx zegt met 400.000 kij kers per avond (een vijfde van de BRT) uit de kosten te kunnen ko- De Belgische reclamewereld neemt intussen een afwachtende houding aan. Gezien het beperkte Nederlandstalige gebied (6 miljoen inwoners), en het relatief geringe aantal kranten is de vrees voor een straks overvoede en sterk versnip perde reclamemarkt niet vreemd. Minimaal De kansen voor de BRT om ook een graantje te mogen meepikken lijken minimaal, nu ook de CVP zich van haar heeft afgekeerd. De jonge (30) liberale Vlaamse cul tuurminister Patrick Dewael rea geerde weken geleden al volstrekt afwijzend op de wensen van het BRT-bestuur. Er komt dus geen reclame op de BRT, stelde hij, daarmee ook zijn eigen partijgenoten in het zeer po litiek samengestelde BRT-bestuur tegen de haren strijkend. Opmer kelijk is dat dat door CVP- en PW-bonzen gedomineerde be stuur bet nu alleen nog moet heb ben van de socialistische SP, de enige partij die een nieuwe com merciële tv-zender blijft afwijzen. De SP heeft al uitgeroepen een eventueel reclame-monopolie van een commerciële zender weer te zullen afschaffen zodra zij in de re gering komt. BRT en SP vinden dat de overheid de BRT de kansen moet geven om zelf betere pro gramma's te maken. Reclame zou alleen op de BRT mogen en de af dracht aan luister- en kijkgelden moet worden verhoogd. Nu ontvangt de BRT slechts 55 procent daarvan, de rest verdwijnt in de schatkist. De RTB krijgt van Terwijl het in Nederland op tal van plaatsen nauwelijks moge lijk is naar de Hilversumse FM- zenders te luisteren zonder ge stoord te worden door radiopira ten, functioneren in Vlaanderen meer dan 400 lokale FM-radiosta- tions zonder noemenswaardige overlast te bezorgen. De 'vrije ra dio' heeft in Vlaanderen een stormachtige ontwikkeling door gemaakt. Tot nog toe net zo illegaal als bij ons. maar dat gaat verande ren. Vanaf deze week april wordt een groot aantal vrije radiosta-. tions gelegaliseerd. Zij mogen dan blijven uitzenden onder be paalde programmatische en vooral technische voorwaarden. Zo mag de zender niet meer dan 100 watt vermogen hebben, en dient het zenderbereik tot een cirkel met een straal van onge veer 8 kilometer beperkt te blij- Dat is bepaald omdat die paar honderd zenders allemaal ge bruik moeten maken van de 100 tot 104 megaherz van de FM- band. Die ruimte is zeer beperkt en ook de BRT gebruikt daar een kanaal op. Om te voorkomen dat al die zendertjes door elkaar gaan zitten uitzenden, moet wel strak de hand worden gehouden aan een beperkt zend vermogen. In de grote steden, waar de ra diostations elkaar desondanks zouden kunnen storen - in Brus sel zijn er al 42 - moeten zij golf lengten delen. Het wordt daar vrijwel onmogelijk om 24 uur per dag uit te zenden. In Antwerpen hebben slechts twee lokale zen ders een geheel eigen golflengte. Stations die zich daaraan niet houden zullen door de RTT. de Belgische telefoon- en telegraaf dienst, worden opgerold. De voorbije weken heeft de RTT in diverse streken al stations geslo ten en de apparatuur in beslag genomen. Meest opvallende ge val daarbij was dat van pastoor Louis Noteleirs uit Horendonk, die elke zondag via een slechts 8 watt sterk zendertje de mis uit zond voor de zieken en bejaar den die niet naar de kerk konden komen. Pastoor Noteleirs had ver zuimd een vergunning aan te vragen en werd zonder genade op de bon geslingerd. Ook wer den in de Belgisch-Nederlandse grensstreek zenders opgerold, die zich vrijwel geheel op Neder land richtten. De vermogens wa ren soms zo groot - tot wel 2000 watt toe - dat deze Vlaamse vrije radio's tot boven de Moerdijk- brug te ontvangen waren. Inmiddels zijn door de Vlaam se Gemeenschap 421 vrije radio stations wel erkend. Op enkele tientallen na hebben zij ook alle maal hun zendvergunning al in huis. In Wallonië zijn totaal zo'n 250 vrije radio's erkend. Vanaf deze week bewegen de paar dui zend liefhebbers die de vnje ra dio's runnen zich dus niet lafiger in de illegaliteit, waarin zfj jaren geleden zijn begonnen. De belangstelling voor de vrije radio's was en is groot. Onder zoeken hebben uitgewezen dat ongeveer een kwart van het Vlaamse 'luistervolume' naar de vrije radio's gaat. Een aantal gro te stations, zoals Radio Contact in Brussel, kunnen rekenen op honderdduizenden luisteraars per dag. de Waalse regering echter 95 pro cent. Voor de 275 miljoen gulden moet de BRT zo'n tien avonden tv (over twee netten verdeeld) en een volledig radioprogramma (drie zenders) brengen. Dat is minder dan in Nederland alleen de NOS al ontvangt. BRT-administrateur Paul Van- denbussche stelde begint dit jaar voor de BRT geleidelijk aan 75 pro cent van de luister- en kijkgelden te geven, tegelijk met het recht om reclame uit te zenden. Die reclame zou dan kunnen vervallen zodra de 75 procent is bereikt. LONDEN (Rtr.) - De Amerikaanse televisiekijkers krijgen binnenkort de kans hun president op een spe ciale manier te bekijken - als ie mand met zware wenkbrauwen, met een lange neus en een grimmi ge opslag. De nieuwe Ronald Reagan is één van de sterren van 'Spitting Ima ge', een populair Brits televisiepro gramma waarin men levensgrote poppen gebruikt om politici, sport- figuren, televisiesterren en zelfs le den van de koninklijke familie uit te beelden. De Amerikaanse televisieom roep NBC heeft opdracht gegeven tot het maken van twee program ma's van een half uur, die in april of mei in de hele Verenigde Staten te zien zullen zijn. „We zijn zeer be nieuwd in hoeverre het Ameri kaanse publiek ons programma als niet vaderlandslievend, beledi gend of ronduit walglijk be schouwt of dat men het als zuiver komedie over zich laat komen", al dus Jon Blair die voor de proefuit- zendingen verantwoordelijk is In Groot-Brittannië hebben het herhaaldelijk in nazi-uniform op treden van premier Margaret That cher en het te kijk zetten van leden van de koninklijke familie tot de beschuldiging geleid dat de ma kers van het programma geobse deerd zijn door de lelijkheid van de mens. „Er zit iets zieks in de ma nier waarop ze naar beneden pro beren te halen wat wij hoogach ten". aldus het Conservatieve La gerhuislid John Stakes. In 'Spitting Image' figureert ko ningin Elizabeth herhaaldelijk als een zeurende moeder die probeert de orde te handhaven in een onge regeld gezin. Prins Charles wordt voorgesteld als een sullig persoon terwijl zijn jongere broer - vorige week week verloofd met Barbara Ferguson - het meest geïnteres seerd lijkt in de rokken van aanval lige meisjes. Maar ondanks of juist vanwege dit gebrek aan respect voor autori teiten kluistert het programma we kelijks 13 miljoen Britten aan de buis. Het heeft al heel wat televisie prijzen in Europa in de wacht ge sleept. Blair beschouwt het programma, dat steeds 30 minuten duurt, als een eigentijdse variant van politie ke prenten in kranten. „Wij menen dat we deel uitmaken van de eeu wenoude traditie van de politieke spotprent die natuurlijk ook in de Verenigde Staten erg sterk is. Als alle karikatuur legt het programma sterk de nadruk op de koddige as pecten van het uiterlijk van men- In een atelier in Oost-Londen hebben de makers van het satiri sche programma 500 poppen ge maakt die met elkaar gemeen heb ben dat ze er afzichtelijk uitzien Ze zijn nel klaar met het maken van de ongeveer 50 poppen die ze nodig denken te hebben voor hun Amerikaanse programma's. Een lijst namen op een schoolbord leest als een encyclopedie van mensen die het in de politiek, de sport en de vermaaksindustrie van de Ver enigde Staten ver geschopt heb ben. De makers zijn nog doende de laatste hand te leggen aan poppen die de zangeres Madonna, minister van defensie Caspar Weinberger, Senator Edward Kennedy en de actrice Jane Fonda moeten voor stellen. In de reeks ontbreekt Wil liam Perry, de fameuze man van nel American football die als „De Koelkast" bekend staat, niet. Prins Andrew en zijn kersverse verloofde Sarah Ferguson als karikatu ren in 'Spitting Image' ifoio api Theater Toverlei speelt 'Vallen en opstaan' en 'Pitten'. Regie: L. Weyen- berg, H. Votèl en G. Ponsioen. Gezien op 4 april in de Muzenhof, Leider dorp. Aldaar nog te zien op 5 en 6 april en op 9 april in het LAK. Lei den. LEIDERDORP Een souffleur die een teckel nadoet, donder- rook- en regenmachines, een kruiwagen vol met ontklede speelgoedpoppen die door solda ten door de gangpaden langs het publiek wordt gereden op mu ziek a la De Leidse Sleuteltjes en een slotlied met de regels "Kiele kiele klamboe - oorlog is zo dom Kiele kiele vrede - kiele kiele kom!": avant-garde in Leider dorp. Het doet het ergste vrezen, maar niets was minder waai Theater Toverlei veegde vooral na de pauze elke scepsis over de keuze voor 'het experiment' op overtuigende wijze weg door met veel verve en inventiviteit de eenakter 'Pitten' te brengen. De avond was enigzins moei zaam op gang gekomen. Voor de pauze stond het improvisatie- stuk 'Met vallen en opstaan' op het programma, het werd meer vallen dan opstaan. Het was vooral aan Ron Goudsmit te dan ken, die zich gaandeweg als een zeer gevatte publiekspeler ont popte. dat het onderhoudend bleef. Dit ging wel gepaard met een terugvallen op een niveau dat vooral op primaire effecten was gericht. Als basis voor de im provisatie werden teksten ge bruikt van Megan Terry. Wie Me gan Terry ook moge zijn, één ding is duidelijk: van de grote vragen van het leven moet hij niets hebben. De eenakter 'Pitten' deed snel al le meligheid vergeten. 'Pitten' is een samenvoegsel van twee to neelteksten: één van Heijermans en éen van de Obaldia. Als ge heel doet het sterk denken aan het beroemde toneelstuk van Pi randello: 6 personages op zoek naar een auteur. Ook in 'Pitten' is er sprake van een toneelstuk in een toneelstuk. Heijermans le vert de actrices, de regisseur, de souffleur enz. (in zijn tekst is er sprake van een repetitie-situa tie): de tekst van Obaldia is het stuk dat 'gerepeteerd' wordt 'Pitten' vertelt het oude verhaal van de soldaat die terugkeert van de krankzinnigheden van de oor log en laat tegelijkertijd de kunstmatigheid van het toneel zien. Het knappe van deze eenak ter is dat de vaak komisch uitge beelde onechtheid van het toneel bij tijd en wijle wegvalt, en dat het de toeschouwers, zeker aan het slot, op directe wijze weet te ontroeren. RADBOUD ENGBERSEN Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk. met werken van Beethoven en Tsjai- kolsky. Solist: Jean-Yves Thibaudel in het Tweede pianoconcert van Beethoven. Gehoord in de Stadsge hoorzaal op 4 april. Met een treurige mededeling be sloot het Residentie Orkest zijn serie Familieconcerten: deze se rie zal volgend jaar niet meer in Leiden gegeven kunnen worden wegens het stopzetten van de subsidiëring door de gemeente Leiden en de provincie Zuid-hol land. Of dit het eerste begin is van het afbouwen van de in het verleden wel eens moeizaam re latie Residentie Orkest Leiden? Naar eigen zeggen hoopt het or kest zijn gewone serie nog wel voort te kunnen blijven zetten De toevoeging van het woordje 'voorlopig' in deze zin cn de onv zichtige formulering doen echter vrezen dat zodra het nieuwe on derkomen van het orkest in Den Haag gereed zal zijn, er geen or kestbus meer naar Leiden zal rij den, maar een concertbus naar Den Haag nodig zal worden Voor het talrijke jeugdige pu bliek van deze familieconcerten is het stopzetten van deze serie bijzonder jammer, want wat is fascinerender dan de ontmoeting met de betoverende wereld van een symfonie-orkest. De beste il lustratie hiervan gaf hel Residen tie Orkest in zijn laatste pro gramma-onderdeel: Tsjaikows- ky's ballet de Notenkraker in een uitgebreidere versie dan de wel bekende suite, waarin ieder scc- ne-tje het juiste accent kreeg en de diverse instrumentalisten van het orkest hun beste solistische troeven konden uitspelen. Het programma was voor de pauze geheel gewijd aan Beethoven, de Ouverture Coriolan, die het eer der aangekondigde Concert voor twee violen van Vivaldi verving kreeg een wat statische uitvoe ring waarbij Hans Vonk een zwaar accent op de tragische in houd legde met voorbijgaan aan Beethoven's tempo-aanduiding Allegro con brio (snel en opgr- wekt tempo). De jonge Franse pianist Jean-Yves Thiba trad reeds vaker op met het R O en met succes. Zijn interpretatie van het Tweede pianoconcert stelde wat teleur door de zeer on derkoelde speelwijze, alsof de muzikale emoties maar niet via zijn vingers in de toetsen wilden vloeien. In het Rondo brak ten langen leste de zon door en klie gen esprit en humor meer kan- MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33