Schaken Bridge fl POP Geilneef wordt romanticus Positief simplisme - Toch weer kippevel Plicht weer volbracht Pretpop f eestwave Spijkerjasjes slijten niet Bijna te veel van het goede KRUISWOORD ra ZATERDAG 5 APRIL 1986 EXTRA PAGINA 29 Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser Prince 'Parade' (Warner brothers) Van de vervaardiger van rond uit geile, perfecte discostampers met een onstuitbare beat groeit het nog jonge fenomeen Prince uit tot een hoogst interessante musicus. Een ontwikkeling waarvan op het verwarring zaai ende 'Around the world in a day' al het een en ander viel te be speuren, een moeiteloos vast te stellen feit na beluistering van de almaar uitgestelde Prince-plaat 'Parade'. Voorbode van 'Parade' is de voortreffelijke single plus dito clip 'Kiss'. Dit in feite bijzonder sobere nummer is echter in het geheel niet representatief voor 'Parade', in muzikaal noch in tekstueel opzicht. Fans die dus fan zijn geworden sinds 'Purple Rain' zijn hierbij gewaarschuwd. Laatje ook niet door de bepaalde verwachtingen scheppende hoes op het verkeerde been zetten. Op 'Parade', net als de door- braakelpee 'Purple Rain' een soundtrack, pakt Prince name lijk flink uit met hele kuddes strijkers en blazers. Verder is 'Kiss' het enige Parade-stuk met seksuele inslag. 'Parade' is Prince's meest ro mantische plaat geworden. Zijn geilneverigheid is verdwenen, zijn pretentievolle projectmatige aanpak is gekomen. Vooral het lange sluitstuk 'Sometimes it snows in april' laat een diepe in druk achter. Het nummer is van. een a-Princiaanse schoonheid. Zoiets verwacht je niet van een aalgladde, wulpse jongeman die zijn aanbidders met een castra- tenstemmetje toezingt te weten hoe hij zich moet ontkleden. Prince durft risico's te nemen. Ik moet namelijk nog zien dat deze plaat een millionseller wordt. WK Joe Jackson 'Big World' (A M) Tijdens het Torhout/Werchter festival van vorig jaar kondigde Joe Jackson aan niet meer voor een groot publiek te willen optre den. 'Big World' is een vervolg op zijn poging zich te ontworste len aan het mechanisme in de popmuziek dat succes en schaal vergroting onlosmakelijk met el kaar verbindt. De plaat is opge nomen tijdens optredens, die Jackson met zijn band in januari gaf in een kleine club in New York. Een verrassende stap om na het perfectionisme van 'Body and Soul' terug te keren naar de directheid van een live-opname. Het publiek is niet te horen, maar wel voelbaar aanwezfg. Vijftien nummers staan er op 'Big World', Verdeeld over drie plaatkanten. Het zijn evenzovele bewijzen van het grote talent van Jackson als songschrijver. Twee liefdesliedjes (Tonight and Fore ver en We can't live forever). Veel op muziek gezette woede over wat hij om zich heen ziet: Ronald Reagan (Right and Wrong), de Falkland-oorlog (Tango Atlanti- co) en hypocrisie (Soul Kiss en The Jet Set). Veel reisimpressies ook, waarin hij een opvallende voorkeur voor het verre oosten aan de dag legt. En een prachtige ode aan de gewone man (Man in the street). De mogelijkheden van het een voudige instrumentarium wor den uitputtend gebruikt: degelij ke bas, stevige rockdrums, soms een achtergrondkoortje en ver der mooi pianospel van Jackson zelf en fantasievolle gitaarsolo's van Vinnie Zummo. De num mers lopen uiteen van pure rock en roll tot jazzy stukken, soms zijn er zelfs invloeden van Brecht en Weill. De vocalen blijven het minst sterke punt, maar zijn be ter dan ooit tevoren. Big World is alles bij elkaar een heel mooie en oprecht klinkende plaat. Een verademing temidden van al die albums van het moment, die doen denken aan eieren die te lang in een broedmachine heb ben gelegen. AK Peter Hammill 'Skin' (Foundry) Van de Britse zanger/gitarist/ componist/tekstdichter Peter Hammill geen nieuws. Dat klinkt als negatieve kritiek maar is geenszins zo bedoeld. 'Skin' is gewoon een echte Hammill-plaat met eenvoudige doch allesbehal ve hap-slik-weg-rock en intelli gente én kippevel veroorzakende teksten waarover je avondenlang de ene boom na de andere kunt opzetten. Kwaliteit dus waarop je de klok gelijk kunt zetten. Van 'Skin' valt verder nog te zeggen dat de twee plaatkanten heel verschillend zijn. Kantje A bevat korte redelijk toegankelij ke stukken, kantje B is meer voor de hardcore fans. Hammill weidt hier meer uit, tekent min der sfeer maar biedt meer hou vast. In commercieel opzicht zal Hammill niet veel aan zijn plaat hebben. Zijn indringende en wat mij betreft hoogst imponerende stem, zo is mij gebleken, is voor velen een niet te nemen hinder nis. In artistiek opzicht is Skin een schot in de roos. Hammill's kleine doch koppige schare fans heeft er gewoon weer acht hooggstandjes bij. WK Rolling Stones 'Dirty Work' (CBS) Een nieuwe van de Stones. Moet je dan nog serieus gaan afwegen en zeggen dat ze wel eens betere platen hebben gemaakt of dat het niet vernieuwend is? Vol gens mij niet. De Stones is een instituut van veertigers, die hun gouden sporen hebben verdiend. Het is al lang mooi dat ze nog zo plichtsgetrouw hun werk doen. 'Dirty Work' bevat vooral veel ouderwetse, oerdegelijke, smeri ge rhythm and blues. Nummers die zich in niets onderscheiden van wat Jagger en Richards in de jaren zestig en zeventig schre ven. Uitschieter in dat genre is 'Had it with you', met een mes scherp gitaarintro, waarop de Stones het alleenrecht hebben. De single 'Harlem Shuffle' is daarbij vergeleken een zwakte bod, dat niets aan het twintig jaar oude origineel toevoegt. Twee nummers vallen buiten het be kende stramien. 'Too Rude' is een reggae-achtig liedje, met vreemd wegstervende ritmes en een gezongen duet van Jagger en Jimmy Cliff. In 'Sleep Tonight', het mooiste nummer, laat Keith Richards op zeer ontroerende wijze horen dat hij nog steeds niet kan zingen. Dat is een vera deming, want het allesoverheer sende gebral van Jagger komt me soms de strot uit. De plaat is opgedragen aan Ian Stewart, de onlangs overleden 'zesde' Stone, maar voor mij is het de plaat van Charlie Watts. Hij drumt als een drogist: niks te veel, niks te weinig. Prachtige, droge klappen en als er even ruimte is legt hij merkwaardige jazzy accenten onder de r b. AK Katrina and the Waves 'Waves' (Capitol/EMI) Katrina an the Waves operen binnen een stijl waaraan altijd behoefte zal bestaan: pretpop an nex feestwave. Muziek die zich in de omgeving van het middle of the road-repertoire ophoudt, maar dankzij de stem van Katri na Leskanich en de in de band verenigde kwaliteiten om sim pelsongs te schrijven net niet in een formule verzandt. 'Waves' ligt helemaal in het verlengde van de verzamelplaat, die vorig jaar werd uitgebracht en de eerste kennismaking met deze band was. Een handige mengeling van new wave die niet al te new is, van Zuidamerikaan- se meedeiners, melodramatische ballades en frisse pop. De hele geschiedenis van de damesvoca len is hier verenigd. Een enkele keer neigt het zelfs naar plagiaat. Zo worden in 'Tears for me' hele stukken van 'Ich habe nur von dir getraümt' van Nena overge- Een kniesoor die daarover valt. want in dit genre zijn alle moge lijke akkoorden al honderden malen op een rijtje gezet. De stem van Katrina heeft aan varië teit gewonnen. In 'Is that it' klinkt ze heel soulful, 'Love that boy' doet amper onder voor Blondie en 'Stop trying to prove' is een lekker commerciële blues. Op de schrikbarend lelijke hoes na valt op Waves weinig af te din gen. AK The Del-Lords 'Johnny comes marching home' (EMI) The Del-Lords gaan op 'John ny comes marching home' ver der waar ze op Frontier Days op hielden. Scott Kempner en Eric Ambel vormen een opwindend gitaar-duo en de snelle rock van the Del-Lords is daar nog volle dig op gebaseerd. Alleen: de verrassing is eraf en dat maakt 'Johnny comes mar ching home' - waarop ook in pro- duktionele zin niets noemens waardigs is veranderd - iets min der waardevol. Aan de andere kant is het prijzenswaardig dat songschrijver Kempner en zyn vier discipelen het niveau weten te handhaven en het is te hopen dat deze elpee niet zo schande lijk onopgemerkt blijft als de vo rige. 'Spijkerjasjesrock' is de wat cryptische omschrijving die me voor de muziek van the Del- Lords te binnen schiet. En dat niet alleen vanwege de onloo chenbare invloeden van groepen uit de jaren zestig. Het geeft ook aan dat The Del-Lords behoor lijk stevig klinken, maar toch re delijk gepolijst, zeker als het viertal in de refreinen tot samen zang besluit. Slechts eenmaal op 'Johnny comes marching home' blijven de microfoons ongebruikt. Dat is op 'Drug Deal'. Drummer Frank Funaro geeft een soort marsrit me aan en Kempner en Ambel vechten één van hun sterkste gi taarduels uit. Nog beter vind ik 'Soldier's Home', dat ook op kant één te vinden is. Het zijn dat soort nummers die me zeer be nieuwd maken naar een live op treden van the Del-Lords. En als nu ditmaal wat meer mensen oor hebben voor deze Amerikaanse groep, zal het daar wellicht nog van komen. BJ Joe Cocker 'Cocker* (EMI) Het project Cocker is nu niet be paald laag gebudgeteerd door EMI. Na het geheel in Amerika vervaardigde 'Civilized Man', aanvankelijk afgekeurd door producer Gary Katz (Steely Dan) en vervolgens voor de helft op nieuw gemaakt, is de beurs voor Cockers elfde langspeler zo mo gelijk nog verder opengetrok ken. Kosten noch moeiten zijn ge spaard om van 'Cocker' iets op merkelijks te maken. Het resul taat mag er zijn. Een muzikale grabbelton waarin zich uitslui tend kwalitatieve verrassingen bevinden. IJzersterke rock, zwoele soul en meeslepende blues. Een plaat waarop eigenlijk alleen het oppervlakkige en door Albert Hammond geschreven 'Don't you love me anymore' wat uit te toon valt. De 42-jarige 'gebaarmaker' uit Sheffield valt onmiddellijk met de deur in huis. 'Shelter me' heet het stevige openingsnummer ge volgd een typische Cocker-bal lad 'A to Z'. Kant 1 wordt pas send afgesloten met 'Don't drink the water' geproduceerd door Bernard Edwards (Chic en Sister Sledge) die op dit nummer zelf aan de bassnaren plukt. Op de keerzijde toont Cocker zich andermaal 'the king of the cover'. Bij zijn uitvoering van de Randy Newman-klassieker 'You can leave your hat on' valt die van niemand minder dan Jess Roden in het niet. En dat zegt véél. Eveneens van superieure kwaliteit is de ode van Cocker aan Marvin Gaye die gestalte krijgt op 'Inner city blues'.' Op 'Cocker' valt maar één ding aan te merken: eigenlijk is het al lemaal wat teveel van het goede. Joe Cocker (foto pr) Horizontaal: 1. telwoord, 3. telwoord, 5. telwoord, 8. telwoord, 11. ou de lengtemaat, 12. water in Utrecht, 14. vruchtennat, 16. dieregeluid, 17. jong dier, 18. mondijzer, 19. nog eens!, 21. jong dier, 23. water in Fries land, 24. muzieknoot, 25. af slagplaats bij golf, 27. land bouwwerktuig, 28. bep. ver lichting, 29. ik, 31. leraar, 33. op dit moment, 34. titel, 35. elpebeen, 36. uitgave, 38. stuk akkerland, 40. brand stof, 42. vertragingstoestel, 43. alleen, zonder gezelschap, 44. nieuw (in samenstel.), 45. 9e toon v. grondtoon af, 47. levenslucht, 50. nummer, 53. slede, 55. Russ. rivier, 57. na schrift, 59. soort, 60. voormid dag, 61. bevel, 62, badinrich ting, 64. het Romeinse Rijk, 65. onder-officier, 66. soort slee, 67. bid, 69. kreet, 70. tocht, 72. water in Friesland, 74. toiletgerei, 76. Noorse god, 77. lidwoord, 78. lange smalle ondiepte in zee, 79. Moh. hoofddeksel, 80. hoofd deksel, 81. bitter vocht. Verticaal: 1. jong dier, 2. regenworm, 3. stempel, 4. titel, 6. briefaan hef, 7. myth, verhaal, 9. getij de, 10. zeegod, 12. vogelpro- dukt, 13. wilde hond, 15. on meetbaar getal, 17. soort zeil boot, 20. heilige, 22. Duitse nv., 26. voegwoord, 28. hoe veelheid, 29. equator, 30. bep. arts, 32. opstootje, 34. boze geest, 37. avondmaaltijd, 38. bosmeertje, 39. riv. in Schot land, 40. familielid, 41. water in Utrecht, 46. kloosterlinge, 48. waterkering, 49. vissers gerei, 52. onbeduidend ge praat, 54. wankelbaar, 56. uit roep van afkeer, 58. deugd zaam, 60. temperatuur onder 0°C, 61. Jap. bordspel, 63. mu zieknoot, 66. bruto, 68. ge loof, 71. dat is, 73. vogelpro- dukt, 75. pers. vnw., 76. aarts bisschop, 77. kindergeluid. De prijs van 25,- werd toege kend aan J. Batteram, Nachtega- lenlaan 7, 2215 NP Voorhout. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Zoals Dirk Sikkel vorige week in zijn afscheidskolom al aankon digde, zal de schaakrubriek op een nieuwe leest worden ge stoeld. Ondergetekende en IM Rinie Kuijf zullen de rubriek beurtelings verzorgen. Kuijf, na John van der Wiel de sterkste schaker in de Leidse regio en nummer 13 op de nationale rang lijst, neemt het internationale schaakgebeuren onder de loep. Ondergetekende zal zich hoofd zakelijk op het regionale en het rand-gebeuren concentreren. We beginnen de nieuwe serie met een partij van onze schei dende medewerker Dirk Sikkel. Die heeft in zijn rubriek ontbro ken. Logisch, want men wijdt zich nu eenmaal niet zo snel aan dergelijke zelfbespiegelingen. Het betreft een duel uit de kam pioenspoule van de interne com petitie van het Leids Schaakge nootschap, daterend uit 6 april 1982. Daarin neemt Sikkel het op tegen de huidige voorzitter van LSG, Charles Kuijpers, die in dat jaar clubkampioen werd. Een ge voelige nederlaag voor Dirk,, maar de speler die hem de ko mende tijd achter het bord ont moet hoede zich voor overschat ting. Sikkel, een gewezen hoofd klasser, is er immers op gebrand om nu een winstpartij ten behoe ve van deze rubriek te produce ren. Sikkel-Kuijpers, Franse ope ning. 1. e2-e4; e7-e6, 2. d2-d4; d7-d5, 3. Pbl-d2. De Tarrasch-variant, genoemd naar de Duitse groot meester die deze bestrijding van de Franse verdediging introdu ceerde. Ofschoon nooit wereld- Het damkampioenschap van Ne derland is dit jaar spannender dan in de laatste jaren gebruike lijk was. Gebruikelijk was dat Rob Clerc en Jannes van der Wal na enkele ronden al duidelijk hadden gemaakt dat zij de sterk- sten van het hele gezelschap wa ren. Nu zal ik niet beweren dat dat dit jaar niet zo is, maar na 5 ronden is er in ieder geval geen duidelijke afscheiding: 1; Van der Wal, Clerc en Palmer. 7 pun ten 4; Vermin 6. en hierna volgt een horde spelers met 5 en 4 pun ten. De reden hiervoor is ongetwij feld dat er 3 plaatsen te vergeven 2ijn voor het wereldkampioen- schap^ waarbij Clerc al geplaatst Er wordt dan ook voor elke punt fel gestreden. Net zoals vorig jaar is Jannes van der Wal weer de smaakma ker van het toernooi. Ditmaal echter laten de tegenstanders zich niet zo gemakkelijk inma ken. Met name omdat men Van der Wal minder de kans geeft om het spannend te maken; want als het spannend wordt, dan is Van der Wal zeer sterk zoals onder staande partij laat zien. Van der Wal-Bies. 1.32-28 20-25 2.37-32 14-20 3.41- 37 10-14 4.34-30 25x34 5.39x30 17- Bondsvoorzitter Henk Maaten zette de huldiging van het 60.000ste lid extra luister bij door persoonlijk een passend ge schenk te overhandigen. Het be treffende lid, Liesbeth Goris uit Jubbega, was daarvoor met 39 graden koorts uit bed getrom meld, maar onderging met hel denmoed alle feestgedruis dat er zo plotseling rond haar persoon tje was ontstaan. De avond werd voortgezet met een wedstrijd volgens de steeds populairder wordende huiska merformule volgens het TEST- UW-BRIDGE systeem, waarbij men spellen speelt met een bij behorende scorestaat, ontleend aan een groot toernooi. Dat heeft het voordeel dat men direct de score weet, terwijl men toch het resultaat kan vergelijken met dat van 100 andere paren. DE EUROPA-CEPT-zegels heb ben dit jaar als gemeenschappe lijk thema "bescherming natuur en milieu". Bij de bespreking van de Liechtensteinse Europa- zegels, een maand geleden, heb ben we al opgemerkt dat dit the ma waarschijnlijk tot vele mooie zegels zou leiden. Het is daarom extra verheugend te kunnen con stateren, dat ook de twee Neder landse Europa-CEPT-zegels, die op 13 mei zullen verschijnen (50 en 70 cent) en waarvan de ont werpen werden verzorgd door Louis Radstaak uit Klein Doch- teren bij Lochem, ook zeker het aanzien waard zijn. Louis Radstaak heeft bij het ont werpen van de zegels - overigens net als Rob Schroder vorig jaar bij de kinderzegels - gebruik ge maakt van verkeersborden om zo de gevaren die natuur en mi lieu bedreigen nog eens extra te accentueren. Op de zegel van 50 cent (beige, roze-rood, donker groen, lichtgroen, zwart, blauw, rood en grijs) is de gebogen lijn O door Ruud Dobbelaar kampioen geworden, werd Tar- rasch in de periode van 1890-1900 als de sterkste speler van de we reld beschouwd. In de moderne tijd geraakte de Tarrasch-variant wat in de vergetelheid, totdat Karpov in de zeventiger-jaren nieuwe impulsen aan de opening gaf. Vooral tijdens de WK-mat- ches tussen Karpov en Kortsjnoj werd hij veelvuldig toegepast. 3... Pg8-f6. Deze zet verraste Sik kel enigszins, omdat Kuijpers tot dan toe op de derde zet altijd Pb8-c6 speelde. 4. e4-e5; Pf6-d7, 5. Lfl-d3; c7-c5, 6. c2-c3; Pb8-c6, 7. Pgl-e2; c5xd4, 8. c3xd4; f7-f6, 9. e5xf6; Pd7xf6, 10. 0-0; Lf8-d6, 11. Pd2-f3; Dd8-c7. Een agressie ve, door Jan Timman geïntrodu ceerde damezet. 12. Pe2-c3. De beide witte paar den zijn in telkens twee zetten op 22 6.28x17 12x21. Een volledig symmetrische stand, die meteen overigens al weer wordt verbro ken. 7.32-28 7-12 8.44-39 20-24 9.40-34 14-20. Nu is 30-25 niet zo aantrekkelijk vanwege 18-23 25- xl4 23x41 14x23 13-18 etc. en men kan weer opnieuw begin nen. 10.45-40 20-25 11.50-45 18-23 12.46-41 23x32 13.37x28. De korte vleugel opsluiting is een feit. 15-20 14.41-37 1-7 15.47-41 21-26 16.31-27 4-10 17.37-32 10-15 18.41- 37 5-10 19.28-22 9-14 20.33-28 11- 17? Ik ben niet geheel zeker maar het zou best wel eens kunnen dat dit al de beslissende fout is. Daarom had zwart 3-9 moeten doen. Op zijn beurt kan wit al leen met 49-44 12-18 en 12-17 ver hinderen, maar die zet lijkt wat prematuur. 21.22x11 6x17 22.27- 21! 16x27 23.32x21 13-18 24.38-32 3-9 25.36-31 8-13. Veel keus had zwart niet, al zal de partij uitwij zen dat hij dat niet geheel in de gaten had. Zo verliest 18-23 door 49-44 en zowel 7-11 9-13 al 8-13 velden terecht gekomen, waar zy omgekeerd in één zet op hadden kunnen belanden. Tempoverlies zou je denken, maar zo simpel ligt dat uiteraard niet in het schaakspel. 12a7-a6, 13. Lcl- g5; 0-0, 14. Tal-cl!?. Op het mo ment dat deze partij werd ge speeld, werd deze zet nog als in ferieur beschouwd. Dit nadat Timman met zwart een overtui gende zege in deze variant had geboekt. 14 Lg5-h4 (ter dekking van het veld f2) of het scherpe Ld3-bl waren op dat moment de gangbare zetten. De tekstzet deed daarna echter alsnog op gang, met als bedoeling het voor bereiden van de paardmanoeu- vre c3-a4-c5. 14....g7-g6?! Sikkels zet lykt ef- fekt te sorteren, want zijn oppo nent komt met een antwoord dat alleen bij de tot dan toe gangbare 14de zet van wit correct lijkt. 15 Tfl-el? Nu wordt zwarts 14de zet alsnog goed en zit wit met een dodelijke zwakte op f2 opge scheept. 15.... Pf6-g4, 16 g2-g3; Dc7-f7 (Pc6xd4 is eveneens sterk), 17. Ld3-e2 (ter dekking van pion d4); e6-e5! (Zie Dia gram). De witte stelling stort nu als een kaartenhuis in elkaar. 18. Pc3xd5. Ook deze truc (dreiging Le2-c4.met penning van de da me) sorteert voor wit geen effekt meer. 18.... Lc8-e6, 19. d4xe5 (op Pe3 is e4-e5 fataal); Le6xPd5, 20. e5xLd6; Ld5xPf3, 21. Lg5-f4; Lf3xLe2, 22. TelxLe2; Pg4-f6. Zwart staat nu een gezond stuk voor en won na luttele zetten. Een leerzame partij, die illu streert hoe nauwkeurig er in de ze varaint door beide partijen dient te worden gespeeld. verliezen combinatief door 34-29 evt. gevolgd door 32-27! En op 9- 13 volgt 31-27! 7-11 (18-23 28-22 17x28 34-29! 24x44 42-38 26x17 27-22! etc., met dam op 5) 28-23! 18x29 (gedwongen) 34x23 25x34 39x30 19x28 32x23 13-18 (of?) 30- xl9 18x29 35-30 14x23 27-22' 17- x28 30-25 26x17 25x5 W De eni ge overblijvende zet 7-11 verliest door deze laatste manoeuvre echter wel vooraf gegaan door 31-27. 26.49-44! 18-23 zie diagram 27.34-29 24x22 28.32-27 25x34 29.40x18 12x23 30.21x1 13-18 31.39-34 en zwart gaf op. Met zyn laatste zet speculeerde zwart overigens op 39-33 23-28 1x32 19- 24 27x18 24-30 35x24 20x36. In de diagramstand had zwart 2 andere mogelijkheden (18-22 reken ik daar natuurlijk niet by) die de uitslag echter niet hadden veranderd: 1.7-11 31-27 en nu op 11-16 37-31,32x41 en 28-23, op 2-8 28-23 etc. en op 18-23 34-29 en 32- 27. 2.2-8 42-38 18-22 (op 18-23 28-22 en 38-33 terwijl 7-11 gewoon beantwoord wordt met 21-16 on danks 18-23 16x29 24x42 28-22! 17x28 32x23 19x28 43-38 42x33 30-24 etc.) 48-42 22x33 39x28 13- 18(7-11 31-27 11-1644-39 13-18 28- 23 etc.) 44-39 9-13 31-27 7-11 en nu niet 21-16 wegens 17-21! met dam op 48 maar gewoon 28-23. door Ton Schipperheyn B 10 6 4 <?9 6 0853 10 8 7 5 H8752 N A V 9 3 H 10 5 2 wnCVB84 OV W U A4 V 4 2 Z A H 9 O A 7 3 OHB 10 9762 B63 Zuid, niemand. Zuid opende 3 Ru - pas - pas, waarna oost 4 Ru een gedeelte uit de rode cirkel van een stopteken. Deze lijn schermt de "historische kasteel tuin" af tegen een grijs vlak, dat het verleden voorstelt waarin veel historische tuinen zijn ver dwenen door verwaarlozing, pla- nalogische beslissingen of veran derende modes. Dit laatste as pect was er de oorzaak van dat de oorspronkelijke 17e eeuwse tuin van het Paleis Het Loo in Apel doorn werd bedekt door een landschapstuin. Voor de zegel is een gedeelte van de reconstruc tie genomen die in 1985 is vol tooid, namelijk de boventuin. Het perspectief is ontleend aan een gravure van Romeyn de Hooghe en ingevuld met de hui dige situatie, zonder de bomen uit de landschapstuin. Op de zegel van 70 cent (violet, bood om zyn grote kracht aan te geven. West bood 4 Sch, oost 5 KI (controle), west 5 Ru (controle), waarop oost de bieding besloot met 6 Sch. Dat lijkt een prima contract dat in de praktijk door de meeste paren was gemist. Helaas voor west verslikte hij zich in de schoppenpositie met een wat trieste één down ,tot resultaat. Zuid startte met ruiten en keek wat ongelukkig toen Ru V de slag maakte; hij wist op dat mo ment nog niet dat dit 'cadeau' geen enkele waarde had. De win nende voortzetting is nu Sch H en Schoppen na, waarna noords Sch B-10 er kan worden uitge sneden. Overigens een bekende 'veilige speelwijze' Het is fout te beginnen met Sch A (of Sch V); tegen boer-vierde bij zuid is geen kruid gewassen. geel, blauw, zwart en rood) staat een oude boom afgebeeld. De ro de lynen op deze zegel vormen de helft van een gevarendrie hoek. De lijnen schermen de boom zo veel mogelijk af tegen lucht- en bodemverontreiniging, beide uitgedrukt in een giftige kleur. De aantasting is te zien in de gedeeltelijke verkleuring van de kruin. Helaas gaat deze voor stelling al op voor vele bomen, niet alleen in ons land, maar bij na overal ter wereld. Beide zegels zyn staand en van beide zullen 13 miljoen stuks worden aangemaakt. Dat is, on danks het streven van de PTT de oplagen te verminderen net zo veel als van de Sexbierum-zegel. We moeten hierbij echter de aan tekening maken dat de PTT bij Europa-CEPT-emissies altijd re kening houdt met mogelijke vraag en belangstelling uit het buitenland. De zegels zullen te koop zijn zolang de voorraad strekt, maar uiterlijk tot 1 juni 1987.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29