Lefgozer onder de damesbladen gaat horizon verbreden Interview 'Diva' zo goed als rond met heuse uitgever Besparen in cijfers Blijft ook na actie zuinig stoken Bisschop ziet roek-dienst alsvrolijk alternatief VRIJDAG 4 APRIL 1986 PAGINA 17 Met ingang van het mei nummer wordt het twee maandelijkse Diva, de lef gozer onder de damesbla den, een maandelijks opi nieblad voor vrouwen. Het woord 'lesbisch' ver dwijnt uit het logo, hoe wel homo- en lesbi-artike- len wel de hoofdmoot blij ven vormen. Uitgever Hans van Brussel, nieuwe directeur/mede-eigenaar van de Haagse Post, zal Diva zo goed als zeker gaan uitgeven. Daarmee is opheffing van het blad, dat tot nu in eigen beheer werd uitgegeven, afge wend. door Patricia van der Zalm Hoofdredactrice Bernadette de Wit, voor de gelegenheid gekleed in een 'strijdbaar truitje met gro te roze driehoek'; "We hadden al langer belangstelling voor meer dan alleen lesbische onderwer pen, maar we zijn aan die veran dering nog niet toegekomen om dat we er de middelen niet voor hadden om het te gaan promoten in bredere kring". "Bovendien is onze doelgroep zo langzamerhand een beetje problematisch geworden. Je kunt nooit alle lesbische vrou wen, ongeveer 5 tot 10 procent van alle vrouwen, bereiken. Ze variëren in leeftijd, in smaak, in stijl, in politieke keuze. "Het deel dat wij bereikt hebben bestaat vooral uit vrouwen die openlijk lesbisch zijn, zich organiseren in COC en vrouwenbeweging. Maar voor een deel boterde het tossen ons niet meer zo. We kregen veel boze brieven. Wel kregen we veel positieve reacties van hetero's of vrouwen die buiten het lesbische circuit zaten en van mannen We waren er dus onderhand aan toe, heel organisch, om de horizon te verbreden". Voor niks "Wij hebben geconstateerd - heel zakelijk - dat het niet moge lijk is om Diva na vijf jaar nog langer in eigen beheer (stichting Tribade) uit te geven. De kosten worden steeds hoger en ondanks al onze inspanningen is het nooit gelukt om groter te worden dan die oplage van 3500 die het blad al vanaf het begin heeft. Gedeel telijk is dat omdat wij geen pro fessionele uitgevers zijn. Maar bij de redactie zie je dat steeds meer medewerksters nauwelijks meer voor niks kunnen werken". "In feite is het een luxe om een kwalitatief goed blad toch in ei gen beheer'uit te geven. Een heu se uitgever zie ik niet als een ne derlaag, maar als een manier om het blad in een nieuwe fase te brengen en om de oplage te ver hogen tot 10.000. We moeten tus sen de reguliere opiniebladen en bladen als Cosmo en Opzij ko men te liggen. En dat lukt ook". "We hebben de forse kritiek op ons blad niet erg persoonlijk op gevat. Vaak werd er in lezersbrie- ven zo op de persoon gespeeld, dat je als journalist dacht: wat is dit voor een raar soort aanval on der de gordel. Meestal lachen we ons gewoon een' bult om kwaaie brieven. In veel gevallen was het handschrift zo beroerd, op recy- clepapier vol taalfouten, en van zo'n gebrek aan niveau, dat je er eerder gewoon arrogant van werd dan dat je ze serieus nam. Maar nare reacties van vrouwen die je kent en voor wie je respect hebt, die kunnen hard aanko- Wijven "Soms probeer je dat uit te pra ten maar je denkt ook wel eens: jezus Christus, moet dat dan tus sen wijven altijd zo gaan, alles eindeloos psychologiseren voor dat je weer normaal met elkaar om kunt gaan. De werkelijkheid is nu eenmaal dat vrouwen ge middeld genomen vaker senti menteel en overgevoelig zijn. Ik heb dat systeem niet uitgekozen en we doen er alles aan om het door te prikken. Zoveel mogelijk de bezem erdoor. Dat kost erg veel energie. Toch zijn we ook aangemoedigd, ga zo door, jullie steken tenminste je nek uit". "Toen Diva "nog een collectief was - tot 1983 - zag je daar ook de meest absurde en groteske con flicten, ik heb daar dus ook oog voor. Ze zeiden ook altijd dat ik polariserend was, dat ik mannen- manieren had bij het vergaderen. Als er weer erg emotioneel was gedaan, als er iemand in huilen uitbarstte, zei een aantal van ons: stond dit op de agenda? Mensen hebben soms van die rotgeintjes om toch iets terug te doen". "In de geschiedenis van Diva zijn er controversiële dingen ge weest die steeds weer de woede van velen opwekten. Ons porno standpunt heeft ten onrechte waanzinnig veel aandacht gekre gen. Het schijnt nu eenmaal voor feministen een heel kwetsbaar punt te zijn. Maar zolang het nog zo is dat vrouwen zich door de eerste de beste stompzinnige man kunnen laten kwetsen als ze voor 'hoer' worden uitgeschol den, blijft de ongelijkheid in stand. Porno heb ik altijd een smeuïg onderwerp gevonden om over te schrijven". Porno "Maar die identificatie van vrouwen met porno... ik vind het een restant van gevoelig, kwest- baar, symbiotische, afhankelijk gedrag. Afhankelijk van die mannen die er inderdaad seksis tische ideeën op nahouden. Ik Bernadette de Wit; 'Strijd voeren kan erg leuk zijn'. vind dat je dan veel te weinig kijkt naar de overwinningen die vrouwen maatschappelijk be haald hebben èn naar de mannen die niet meedoen aan het onder drukken van vrouwen. Die zijn er gewoon. Ik sta niet te geilen als een man kleuterleidster wordt. Dat vind ik net zo nor maal als dat ik directeur van de Geïllustreerde Pers zou wor den". "Ik ben, hoe noemen ze dat, autodidact in de journalistiek. Mijn laatstbetaalde baan was emancipatiewerkster bij het COC, een proefproject van drie jaar. Daarna wilde ik een werk loosheidsuitkering om tijdelijk en samen met anderen full-time bezig te kunnen zijn met het op zetten van Diva. Ik heb altijd ge dacht: emancipatie-onderwer pen zijn binnen de journalistiek in mijn ogen net zo gebruikelijk specialistisch als bijvoorbeeld sportjournalistiek. Dus zolang het nog niet zo is dat er aparte emancipatie-redacties zijn die gaan over die groepen in de sa menleving die altijd door die ar rogante, witte, heteroseksuele middenklasse-mannen worden ontkend, dan moet je gewoon zorgen dat je qua deskundigheid datgene biedt wat een algemene journalist nooit kan bieden". Brutaal Het 'lesbisch element' in Diva is wat brutaal, gericht op levens genieters, niet bloedserieus-kla gerig. Is daar een markt voor? Gezien het aantal kwaaie inge zonden brieven in Diva moet het blijkbaar allemaal bloedserieus zijn, is er weinig plaats voor hu mor en relativering. "Als je kijkt naar de huidige oplage, moet ik je gelijk geven. Daarentegen, als je kijkt naar de VS: als ik daar morgen zou beginnen, zou er binnen een half jaar een grote klapper zijn omdat daar de lesbi sche gemeenschap als geheel veel groter is. En de Amerikaan se cultuur is minder calvinis tisch. Strijd voeren kan toch zeer leuk zijn, onvoorspelbaar, dub belzinnig, chaotisch. Het is altijd mijn soort feminisme geweest: niet zeuren en klagen, tenzij het leuk kankeren is". Het uiterlijk van Diva zou 'te mooi' zijn, te elitair, te rijk. De Wit: "Dat zijn dan hele kwaad aardige, zompige moerasbewo ners in de vrouwenbeweging. Die heb je overal, mensen die een koliek van woede krijgen als de buurman een nieuwe auto heeft. Sommigen kunnen het ge woon niet uitstaan dat iemand er leuk uitziet, gelukkig gehuwd is of een blakende tweeling ter we reld brengt. Mensen begrepen niet dat wij erin slaagden om met weinig geld iets goeds te maken en ze gunden ons dat ook niet. Er zijn mensen die zeggen: dat is toch niet belangrijk, het gaat toch om de vrouwenstrijd en dat mag dan niet in een mooi jasje. Of het is gewoon ordinaire kin nesinne. Vrouwen zijn net men- ACTIE ZUINIG STOKEN LEIDEN - Een kubieke meter aardgas van 68 cent brandt vrij snel op in gaskachel of cv-ketel. Met een kubieke meter hout voor een potkachel of een kubieke meter pe troleum voor een oliekachel doe je veel langer. Interessant is om te zien welke hoeveelheden hout, olie en steenkool in warmte-afgifte overeenkomen met die ene kuub De SVEN (Stichting Voorlich ting Energiebesparing Nederland) heeft deze vergelijkende bereke ningen gemaakt. Ze blijken aardig te kloppen met de berekeningen van de lezers met houtkache'ls in huis. Volgens de SVEN komt een kilo gram droog hout globaal overeen met 0,48 m3 aardgas, dus bijna een halve kuub. De berekening van de heer Kwant komt er in ronde cij fers op neer dat 1000 kuub gas ge lijk staat aan 10 kuub hout. Een kuub gas is dus gelijk aan een honderdste kuub hout. Dat is een plaat van een meter lang, een meter breed, en een centimeter hoog. Als die plaat hout twee kilo weegt klopt de eigen berekening precies met de SVEN-cijfers. Voor elke energiebron blijken de getallen anders te liggen. Een liter huisbrandolie komt in warmte-af gifte overeen met 1,15 m3 aardgas, een kilogram steenkool met vrij wel 1 m3 aardgas en een kiloWatt/ uur elektriciteit met 0,28 m3 aard gas. Hangen we aan elke energie bron een prijskaartje, dan wordt pas goed duidelijk hoe de verhou dingen liggen. Inclusief btw kost een m3 aard gas op dit moment ruim 68 cent (zonder vastrecht), een liter huis brandolie 74 cent, een kilogram steenkool 91 cent, een kiloWatt/uur elektriciteit 29 cent en 2 kilo hout 120 cent. Omgerekend blijkt olie als brandstof het goedkoopste te zijn. Er is minder dan een liter nodig (vergeleken met die ene kuub gas), wat de prijs onder de 68 cent De ene mens voelt zich pas be haaglijk wanneer het in de huiskamer 22 graden is, de an der neemt genoegen met 18 gra den. Warmte is een zeer per soonlijke zaak. Dat is een van de redenen waarom het resul taat van 'zuinig stoken' bij ie dereen zo verschillend is. Voor wie wil weten wat aan vaardbare temperaturen in di verse vertrekken van het huis zijn volgt hier een lijstje met adviezen van de energiebedrij ven. De temperatuur overdag in de woonkamer zou tussen de 18 en 20 graden moeten liggen, in de slaapkamer 10 tot 15 graden, in de badkamer 18 tot 22 gra den, in de keuken, hal en overi ge kamers 10 tot 15 graden. 's Nachts en bij afwezigheid kan de temperatuur in de woonkamer liggen tussen de 10 en 15 graden. De overige ver trekken hoeven uitsluitend vorstvrij te worden cjehouden. brengt. Voor olie hoeft bovendien geen vastrecht betaald te worden. Daarna komt het aardgas, de steen kool (91 cent), het hout (120 cent) en de elektriciteit (125 cent). Alle warmte die in huis geprodu ceerd wordt, verdwijnt weer volle dig. Met isolatie en verstandig stookgedrag valt de snelheid van dat warmteverlies te verminderen en dat levert lagere stookkosten op. Wanneer de warmtetoevoer van een doorsnee tussenwoning op 100 procent wordt gesteld is het aan deel menselijke warmte daarvan 4 procent, de zon-instraling 13 pro cent, de warmte van elektrische toestellen 10 procent en tenslotte het aandeel van kachels of centrale verwarming 73 procent. Het warmteverlies door dak, mu ren en ramen bedraagt 56 procent, LEI0SCH ALPHENS DAGBLAD door ventilatie 8 procent, via afval water 4 procent, verdamping 3 pro cent en diversen 29 procent. Onder diversen kan onder meer worden verstaan het nonchalant open laten staan van ramen of deuren. De wasmachine benut 15 pro cent van de noodzakelijke elektri citeit voor het draaien van de mo tor en 85 procent voor het verwar men van het waswater. Een pro gramma zonder voorwas gebruikt een kwart minder aan elektriciteit. Het zal duidelijk zijn: hoe lager de temperatuur van het waswater, de§ te minder is het stroomverbruik. Te weinig wasgoed in de machine doen is onvoordelig, want het was programma wordt er niet korter om. Voor een volledig waspro gramma heeft de wasmachine 100 tot 140 liter water nodig. Voor een afwaswasmachine geldt hetzelfde. Dit apparatuur ver» bruikt voor het afwassen van één kop en schotel evenveel elektrici teit, water en wasmiddel als voor een volledig gevulde machine. Per keer verbruikt de vaatwasmachine 50 liter water. Een droogtrommel is een echte energievreter. Hoe droger de was de machine ingaat, des te minder stroom is er nodig voor het droog- proces. Ventilatie is hierbij belang rijk. Als de vochtige lucht die uit de trommel komt in het vertrek blijft hangen, zuigt de machine die opnieuw aan. De droogtijd is dan langer. LEIDEN - Energiebesparing blijft noodzakelijk. Deze stelling aan het slot van de actie „Zuinig stoken" lijkt een dooddoener. Maar het is een waarheid als een koe dat iedere kuub gas die je niet verbruikt je ook niet hoeft te betalen. Na zes maanden meterstanden noteren •rijst echter de vraag: hoeveel zou er werkelijk bespaard zijn? De tien bij de Gemeenschappe lijke Pers Dienst aangesloten bla den die „Zuinig stoken" in hun vaandel voerden hebben in ieder geval grote belangstelling bij hun lezers ervaren. Het kelderen van de olieprijzen maakte de noodzaak van besparing zeker niet minder. Nog steeds komen er veel brieven met vragen, opmerkingen en tips binnen. De regionale gasbedrijven heb ben gemerkt dat er behoefte aan informatie was. Zij kregen tal van „technische" vragen te verwerken. Aangenomen mag worden dat zeer veel lezers thuis bepaalde proble men hebben opgelost en nu zuini ger aan het stoken zijn. Hoe sterk zo'n campagne leeft bleek vooral als er fouten in de we kelijkse stooktabel waren... Dan stroomden de telefoontjes binnen. Zondag 30 maart j.l. was dus de laatste opneemdatum en gisteren publiceerden we op deze plaats het laatste staatje. Hoewel er nu nog wel gestookt wordt zijn de zwaarste maanden toch voorbij. Dat de maand maart nog werd meegenomen in de actie heeft een goede reden: die maand is goed voor ongeveer een achtste van het totale verbruik. Die zes maanden beslaan overi gens gemiddeld driekwart van het jaarverbruik, de overige (april tot en met september) nemen een kwart voor hun rekening. Wie dus nu de jaarrekening heeft gekregen kan zich daarvan vergewissen. Voor wie de rekening pas later ont vangt (in de zomer bijvoorbeeld) speelt het voordeel van de gasprijs- verlaging alvast een beetje mee... Hoeveel de besparingen zijn ge weest doordat zo\%el duizenden le zers aan de actie deelnamen? Dat wordt uitgezocht, althans als u helpt. Daarom vragen we u de me- terkaart, waarop u steeds de gang van zaken hebt bijgehouden, te be waren. Dat zou u toch voor uzelf wellicht doen. Maar nu kunt er ook een gemeenschappelijk doel mee dienen. Het is immers interessant te weten hoeveel we met zijn allen hebben bespaard de afgelopen winter? Ook de gasbedrijven zijn er nieuwsgierig naar. U hoort van ons. Blijf intussen .Zuinig stoken'! De evangelisch-lutherse bis schop van Berlijn, Martin Kruse, die ook voorzitter is van het be stuur van de Evangelische Kerk van Duitsland, preekt komende zondag in een door rockmuziek opgeluisterde dienst in Charlot- tenburg. Hij kreeg de uitnodi ging van de jeugdpastor Jürgen Hamann (44), die al drie jaar zul ke diensten organiseert en zich een zekere faam heeft verworven als 'zielzorger van motorduivels'. Er zijn kerkmensen die Ha mann verwijten de kerk tot rock- muziekplaats te hebben ge maakt. Maar de jongerenpastor ziet dat heel anders. "Niet alles wat luid is komt van de duivel", zegt hij ter verklaring. "Rockmu ziek moet geen vernietiging sym boliseren, maar kan zeker de be zielende kracht van Jezus Chris tus overbrengen". Hamann deelde mee, dat bis schop Kruse overstag is gegaan en de roek-kerkdiensten nu ziet als een 'vrolijk alternatief voor de gebruikelijke eredienst. Vol gens de jeugddominee staat de leider van de Evangelische Kerk open "voor alle experimenten om de kerkdienst te doorleven". Liefde voor armen Een krant in Houston (hoofd stad van Texas) heeft een copie in handen gekregen van het nieuwe Vaticaanse document over de 'bevrijdingstheologie', dat kardinaal Ratzinger als voor zitter van de congregatie voor de geloofsleer morgen in Rome offi cieel zal presenteren. Het betreft een samenvatting, die het Vati- caan aan alle rooms-katholieke bisschoppen ter wereld heeft ge zonden. Uit deze samenvatting wordt duidelijk, dat het document de 'mythe van de revolutie' en ge weld als middel om sociale ge rechtigheid te bewerken ver werpt. "Geweldloze weerbaar heid is beter dan revolutionair geweld". Een samenleving wordt niet menselijker enkel en alleen doordat een onrechtvaardig sys teem omver wordt geworpen. "Dat legt de basis voor totalitaire regimes". Wel erkent het Vati- caan het recht om in het uiterste geval te rebelleren tegen een re gering. "Gehoord de hartstochtelijke roep om diepgaande veranderin gen in vele delen van de wereld roept de kerk alle gelovigen - en vooral de leken - en alle mensen van goede wil op, een samenle ving zonder werkloosheid op te bouwen, sociale gerechtigheid te bevorderen en iedereen in staat te stellen aan de cultuur deel te De kerk, zegt het Vaticaanse document, veroordeelt onder drukking door de politie en alle vormen van onrecht die onder bepaalde systemen voorkomen. Passiviteit van de overheid is on aanvaardbaar in situaties van machtsmisbruik. Het Vaticaan keurt de theolo gie af die de klassenstrijd als de dynamische kracht achter socia le verandering ziet. Het docu ment spreekt van 'liefde voor de armen' in plaats van 'voorkeur voor de armen'. De gelovigen wordt toegestaan, hun toevlucht te 'nemen tot de sociale weten schappen als een manier om hun geloof en geloofspraktijk te ver diepen. In september 1984 publiceerde de Vaticaanse congregatie het eerste document over de 'bevrij dingstheologie', waarin voor standers van de marxistische maatschappij-analyse werden te rechtgewezen. Eind vorige maand noemde de paus - in een toespraak tot Braziliaanse bis schoppen in het Vaticaan - de bevrijdingstheologie noodzake lijk voor het sociale denken van de kerk, mïts ontdaan van alle vervalsingen die het geloof kun nen schaden. Boos over programma De redactie van het Vara-pro- gramma 'De onderste steen' kreeg van de hervormde Raad voor de Zending een brief met kritiek op het onlangs uitgezon den programma over Irian Jaya (het vroegere Nieuw-Guinea). "Onze vrienden daar zouden, als zij deze documentaire zagen, zo reageren: we voelen ons op nieuw door Nederlanders verne derd; zij willen ons alleen zien en laten zien als dansende primitie ve mensen; waarom hebben jull- lie geen oog voor onze creativi teit, waarin elementen uit de ou de cultuur worden verbonden met het moderne leven?" Aldus Azië-secretaris ds. J. Slob van de Raad voor de Zending. De verslaggevers zijn de Iria- nezen die leidende posities bek leden in kerk en samenleving voorbijgelopen, verwijt Slob de makers van het programma. "Opzettelijk wordt een eenzijdig beeld gegeven". "Een aantal ont wikkelingsaspecten is gene geerd, kennelijk om het sensatio nele van 'priemende penisko kers' uitgebreid tot kijkgenot van het Nederlandse publiek te maken". Slob vindt het journalistiek on aanvaardbaar om Irianezen die papoes nationalisme zijn toege daan op deze manier te kijk te zetten. Verzuimd is, in Indonesië en Nederland mensen te raadple gen met een bredere kennis van zaken dan in de uitzending naar voren kwam. "Deze uitzending had nooit mogen plaats vinden". De Raad voor de Zending besluit de brief aan de Vara met een uit nodiging tot gesprek. Bezoekje. Bisschop Gijsen van Roermond is gisteren bij de paus op bezoek geweest. Het was een privé-audiëntie. Over de in houd van zo'n gesprek worden geen mededelingen gedaan. De bisschop begeleidt deze week een bedevaart naar Rome. Leiden. Op verzoek van de hervormde wijkgemeente Mare- wijk heeft het gecombineerde bestuur van de hervormde en ge reformeerde kerkeraden in Lei den een ambtsdragersvergade- ring uitgeschreven om de theolo gische kanten van het 'Samen op weg'-proces met elkaar door te praten. Deze vergadering wordt gehouden op zaterdag 24 mei in de Bevrijdingskerk. Als inleiders en forumleden worden uitgenodigd de hervorm de predikanten Eekhof (universi teitspredikant) en Meijers (van de Marewijk) en de gereformeer de predikanten Koolstra (Mors) en Vlijm (Voorschoten, vroeger studentenpredikant). Uit alle wijken worden minimaal zes ambtsdragers op deze vergade ring verwacht. Hervormde Kerk: beroepen te Hantum-Foudgum (Fr.) kandi daat mevrouw M. Steenbeek Groningen, te Oisterwijk-Hel- voirt (hervormd-gereformeerd 'Samen op weg') mevrouw W. Roobol Langezwaag; bedankt voor Waddinxveen J. Hoek Vee- nendaal. Oud-Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Bar- neveld W. Kamp Grafhorst. Bap tistengemeenten: beroepen te Zwolle Y. Horjus Hengelo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17