'Samenwerking is voor mij tegenwerking' PODIUMBLIK Componist Harry de Wit 'hannest met toeters en techniek' Generatie van baanbrekers Cicil WarS: mooi maar kil prentenboek James Cagney: ikoon van Hollywood 19folNSDAG 1 APRIL 1986 KUNST PAGINA 25 Redactie Pieter C: Rosier LEIDEN - Danskunst deze week in het LAK en theateramusement in de Leidse Schouwburg. In het theater aan de Oude Vest verschijnt morgenavond de ca baretier Henk Elsink op de plan ken met zijn nieuwste program ma. Een programma zonder titel, maar wel een programma waar van alle teksten en ook de muziek door Elsink zelf zijn geschreven. Voor Henk Elsink is de schouw burg een speeltuin, waarin het heerlijk stoeien is met herinne ringen aan de tijd van toen en met de trends van deze tijd. Zo zingt, vertelt en mijmert Henk El sink met enige weemoed over de zuinige jaren veertig, haalt hij al dan niet verzonnen herinnerin gen op aan vader en moeder en aan het eerste meisje om tenslotte uit te komen bij de problemen van een lat-relatie, de televisie clip van Ronnie Rekkie (om de 'touch' met de tijd niet te verlie zen) en de periode, waarin elk profiel 'geschetst' moet worden. Voor wie de vorige programma's van Henk Elsink heeft weten te waarderen, zal het weerzien met deze vertegenwoordiger van de milde spot in Leidens oudste theater wellicht weer tot tevre denheid stemmen. Martine Bijl Ook bij Martine Bijlis het voor velen plezierig toeven. Dat bleek eerder dit seizoen al in de Leidse Schouwburg, waarheen deze kleinkunstenares donderdag avond met haar tweede theater programma terugkeert. Een on derhoudend programma, waar in Martine Bijl weer een serie liedjes zingt, een aantal typetjes neerzet en ook op andere wijze al lerhande zaken relativeert. Laurens van Rooyen TEJÈEte? (foto GPD) Laurens van Rooyen, voor de vierde keer op tournee langs de Nederlandse schouwburgen, komt op vrijdagavond met zijn orkest naar het theater aan de Oude Vest. Van Rooyen geniet al sinds jaar en dag bekendheid als pianist, componist en arrangeur met een grote interesse voor film muziek. Hij wordt als een veelzij dig artiest beschouwd, die gou den platen mocht ontvangen voor zowel het album 'Rêverie' als voor het verzamelalbum 'Just a simple love song'. De waardering voor zijn werk bleek ook in 1984, in welk jaar hem de hoogste on derscheiding in de wereld van de lichte muziek, te weten de Gou den Harp van Conamus, werd toegekend. Laurens van Rooyen zal een groot aantal bekende nummers ten gehore brengen, in elk geval muziek met de piano nog steeds als middelpunt. Sieto Hoving Marijke en Sieto Hoving vor men al zeer vele jaren een paar apart. Een paar dat met het klimmen der jaren gematigder is geworden in het bekritise'ren van mens en maatschappij. Vlijm scherp cabaret in de roerige ja ren zestig, meer relativerend in de jaren tachtig. Het cabaretduo reist nu met zijn achtentwintig ste programma stad en land af en doet zaterdagavond met 'Ja komt er nog wat van of is 't een grap', want zo heet dit program ma, de Leidse Schouwburg aan. Het tweetal probeert in dit pro gramma degenen die 'de cyni sche brutaliteit hebben te preten deren dat zij ons regeren' tot de orde te roepen. Met dodelijk ernst waar dat past en met relative rende humor waar dat voor ca baret nodig is, zo laat het duo we ten. Rob de Nijs Zanger Rob de Nijs, in een grijs verleden bekend geworden door het liedje Zachtjes tikt de regen tegen het vensterraam', timmert de laatste tijd weer flink aan de met goud geplaveide weg. Zo be roemd is de zingende echtgenoot van tekstschrijfster Belinda Meuldijk op het ogenblik, dat voor zijn theaterprogramma 'Pur Sang' - er is ook een lang speelplaat van die naam - een be drag van bijna zeventig gulden moet worden neergeteld, althans wanneer men er met z'n tweetjes heen wil gaan. Liedjes als 'John ny Soldaat' en Alles wat ademt' moeten De Nijs' betrokkenheid bij het politieke en sociale leven tot uitdrukking brengen, zo laat de programmatoelichting weten. Maar evenals de voorgaande Ip's door Peter Blom GRONINGEN (GPD) - „Ik zou best het eerste concert op de maan willen geven. Daar wil ik gerust driejaar dag en nacht voor in retraite. Niet om aan de pers te laten zien: kijk, ik ben de eerste man. Maar juist voor mezelf. Gewoon de uitdaging. Zien waar je in terecht komt". Musi cus-performer Harry „de Wit noemt zich een kind van zjjn tijd. Als kunstenaar is hij zijn tijd vooruit, want hij behoort tot de internationale muzikale avant- garde. Vorige maand gaf hij solo concerten in New York en Parijs. Voor Hans van Manens bijdrage aan het programma van Stich ting Dansproduktie ontwierp hij een glasharp, met snaren van drie meter die bewerkt worden met motorisch aangedreven gla zen schijven. Hij is ook de beden ker van het 'kostrument' dat donderdag wordt gebruikt in de dansvoorstelling 'Embodiment' in het LAK in Leiden. Voorwaarde Experimenteren is voor De Wit een levensvoorwaarde. In 1979 bijvoorbeeld introduceerde hij in Groningen het windslangorgel, vorig jaar probeerde hij voor het eerst zijn vonkentafel uit in een buiten gebruik gestelde elektri citeitscentrale by Rouen in zijn Concert pour une centrale élec- trique. Geen wonder dat The New York Times hem onlangs een ,mad scientist' noemde, een gekke wetenschapper. Voor de betrekkelijke buiten staander is de nu in Amsterdam levende Harry de Wit nog steeds een wat ongrijpbare figuur. Mis schien is dat een typisch ken merk van een kunstenaar in de voorhoede. De Wit zelf zit er niet zo mee: „Ik heb een hekel aan etiketten. Daar wil ik voor oppas sen. Ik ben gewoon bezig met klank. Het maakt niet uit of er wel of geen jazzritme in zit. Op een gegeven moment gaat het over pure stoomboot- of treinge luid en, weet ik veel allemaal". De voormalige popmuzikant heeft zich ontwikkeld tot een door techniek gefascineerde mu- ziekperformer en componist, die bovendien een enorme reeks be- wegings- en toneelvoorstellingen van een geluidsdecor heeft voor zien. De kostbare, samen met de Rotterdamse ontwerper Willem Hienekamp, ontwikkelde appa ratuur kon vooral financieel ge realiseerd worden door opdrach ten van Stichting Dansproduktie en het ministerie van WVC. De Wit: „Techniek gebruiken in de muziek betekent voor my onvrede. Van origine ben ik een instrumentalist. Ik bespeel ver schillende instrumenten, waar van piano, blaasinstrumenten en slagwerk toch wel de basis vor men. Maar op een gegeven mo ment ben ik het niet eens met dat geluid. Dan heb ik techniek no dig om naar een ander geluid toe te gaan. Het komt zuiver uit on vrede. Het is een zoekproces ei genlijk". Vernielzucht De eerste tekenen van die on vrede waren al zichtbaar voordat De Wit met zijn partner Beppie Blankert. de danseres en choreo grafe, in Groningen de kern van de Groningse groep Mezzing vormde. In die periode ging De Wit experimenteren met allerlei vreemde combinaties van instru menten, als autodidactisch musi cus en componist. Hij bewoog zich in het schemergebied tussen geïmproviseerde muziek en jazz. Beeldend kunstenaar René de Boer heeft in de Groninger perio de als schakel een belangrijke rol gespeeld. „Die man heeft ervoor gezorgd dat ik van een trommel naar een puur messing plaat ging. Die heeft op de een of ande re manier gezien dat ik uit een vleugel zoveel geluidsmassa wil de halen, dat ik bijna het instru ment ging mollen. Niet uit ve nielzucht, maar gewoon: moest meer uitkomen. Er moe ten dus objecten gemaakt wo den waarmee ik dat kon doen" Sinds 1983 zijn de objecten professioneel geworden, vooral door toedoen van genoemde Hie nekamp. Bekend zijn de roter- boom, een mast met vier in alle richtingen te sturen luidspre kers, de taktom, die zich laat be spelen door contactelementen aan de vingertoppen en het ko strument, een plastic overal waarin contactmicrofoons zijn aangebracht. In Embodiment dragen de drie spelers zo'n ko strument; de contactmicrofoons worden dan echter rechtstreeks op het lichaam geplakt. Het kostrument, dat beweging en klank doet samengaan, is in ternationaal doorgedrongen toen De Wit er gebruik van maakte bij de begeleiding van een dansper- formance van Pauline Daniels, die het tweetal in de VS, Frank rijk, Engeland, Zwitserland, Is raël, West-Duitsland en België heeft uitgevoerd. Vele recensen ten meldden dat het 'geluids beest' De Wit de danseres over vleugelde. Lui mens Verplaatsbaar geluid en con tactelementen die het lichaam tot een instrument maken vor men de kern van De Wits huidige experimenten. Bij de samenwer king met dansers leiden zijn in zichten wel eens tot problemen. „Zij begrepen soms een stuk van mijn achtergrond niet. Ik pro beer een verhaal te vertellen. Sa menwerking is voor mij tegen werking. Dat is een rare uit spraak die voor mij heel belang rijk is. Ik probeer met mijn ge luidsdecor te prikkelen. Iets dui delijk te maken bij de choreo graaf of de danser. Dan gaat het over irritatie, over prachtige sa menwerking of over langs elkaar heengaan. Die drie elementen zijn heel belangrijk". „Het zijn dingen die je by John Cage en Merce Cunningham ook duidelijk ziet. De componist zet zijn heel eigen verhaal neer en de choreograaf Cunningham brengt daar zijn heel eigen verhaal te genin. Veel mensen zien dat de eerste keer niet. Het is toch de taal die je elkaar probeert te ver tellen. Je hebt een andere taal. absoluut. Ik merk nu ik met Shu- saku en Isabelle Guillaume met Embodiment bezig ben, hoe moeilijk de taal eigenlijk is". „Voor de eerste keer ben ik ook beweger en dat ben ik in fei te niet. Daardoor is er een soort kwetsbaarheid gekomen. Ik blijf toch muzikant. Je wordt weer onzëker. Ik ben een heel lui mens, dus ik denk dat ik vaak in een onzekere situatie gebracht moet worden om weer spanning te krijgen, om weer iets te doen". Stiefbeen The New York Times-recen- sent schreef begin deze maand: ,Mr. De Wit heeft een sterk ge voel voor theater'. Dat gevoel voor theater benut De Wit niet al leen in zijn samenwerking met dansers en acteurs, het spreekt vooral uit zijn concerten die sterk performance-achtig zijn. „Bij mijn soloconcerten moeten de mensen kunnen zien dat ik op dat moment bezig ben met het hannesen aan toeters en elektro nica. Dat ik op een gegeven mo ment een gitaar of een basklari net pak. Ze moeten maar gewoon zien dat ik mijn compositie op dat moment maak. Zo werk ik thuis ook. En ik vind het heel spannend om dat op het podium te doen. Soms mislukt het hele maal en soms gaat het ook heel goed. Dat is voor mij de kwets baarheid. Je werkt als een soort Stiefbeen en Zoon. In één keer vind je iets, zeg je: laat ik 't maar mee naar huis nemen. Dan kan ik er misschien later wat mee doen". Hitchcock Geluid, beeld en beweging zijn de elementen die De Wit met el kaar in verband wil brengen. Beeld hoort in dat rijtje niet al- Rob de Nijs. bevat 'Pur Sang' ook nummers over de liefde in al haar facetten. Rob de Nijs dus, maandagavond in de Leidse Schouwburg. 'Méér dan dans 'Meer dan dans'. Onder dat motto haalt het LAK in de perio de van 2 tot en met 5 april een aantal dansgroepen in huis. In vijf voorstellingen op vier avond en wil men laten zien hoe er steeds öp een andere manier een extra dimensie aan de dans wordt toegevoegd door combina ties en verwevingen met andere kunstuitingen. Op woensdag avond treden achtereenvolgens op Arnold Goores met 'Een enkele reis naar zee' en Angela Linssen met 'Charming Didi', op donder dagavond Vice Versa met 'Embo diment', op vrijdagavond Truus Bronkhorst in een soloprogram- ma en op zaterdagavond Margie Smit met 'Two minutes, mrs. Smith'. Elders op deze pagina meer over deze dansweek. Het LAK biedt belangstellen den in de gelegenheid om de gehe le reeks voorstellingen tegen sterk gereduceerde prijs te gaan zien. De Leidse amateurtoneelver eniging 'Imperium' geeft zater dagavond de eerste van een reeks voorstellingen van Georg Büch- ners 'Woyzeck'. De voorstellingen zijn tot en met 26 april elke vrij dag- en zaterdagavond in het Mi cro-theater aan de Oude Vest. Ook het Leiderdorpse Theater Toverlei laat weer van zich ho ren. Op 4, 5 en 6 april staat dit gezelschap met een experimen teel programma in de Muzenhof en op 9 april in het LAK. Voor de pauze brengt men onder de titel 'Vallen en opstaan' improvisa ties op basis van teksten van Me- gen Terry, daarna volgt 'Pitten op stikstof, waarin Heijermans en De Obaldia door elkaar wor den geweven. Harry de Wit: "Mijn grootste probleem is dat i tachtig jaar te leven hebben". leen thuis vanwege de monu- Ik ga vaker mentale vormgeving van de ob- concerten", jecten, zoals de in de aanhef ge noemde glasharp. Film en foto grafie houden De Wit sterk bezig en hy koestert zelfs de stille wens zyn artistieke carrière ooit nog eens als filmer af te sluiten. „Als kind stroopte ik altijd de griezelfilms af. Omdat ze gewoon heel primitief werkten. Hitch cock is wat dat betreft een heel grote meester. In de muziek van Bernard Herrman, zijn filmcom ponist, hoor je de eerste riedels van Philip Glass al. Als Cary Grant dronken gevoerd in een auto van een heuvel afrijdt, dan krijg je echt die repetitieve mo tiefjes. Dat is prachtig. Daar moet Glass goed naar geluisterd hebben. Dat kan niet anders". „Ik zit ook vaak bij films met de ogen dicht en dan kun je door middel van het geluid het beeld vormen. Misschien gaat bij mij inderdaad het beeld vooraf aan het geluid. Ik kom vaak een thea ter binnen en dan kan ik zo al zeggen van: nee. Ook bij een dan ser, al is die nog zo fantastisch. Het moet mij kunnen prikkelen. Slagroomklopper Harry de Wit hoopt van harte dat hij zyn belangstelling voor architectuur volgend jaar kwijt kan in de .omgevings-opera' Ar chitecture Navalis die Mickery Theater en de Rotterdamse Kunststichting gepland hebben in het havengebied van Rotter dam. Hierbij denkt men onder meer schepen, treinen en kranen in te zetten. De musicus wil een „omgekeerde slagroomklopper" van 35 meter hoog neerzetten, met bovenin acht luidsprekers die ook ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Die moeten een scheepstoeterachtig klankbeeld realiseren. „Ik voel me een kind van deze tijd", zegt Harry de Wit, „en dan kan ik sommige dingen echt niet negeren. De grootste composito rische fout is dat we gemiddeld maar tachtig jaar krijgen om te leven. Dat is mijn grootste pro bleem. Daarom slaap ik 's nachts liever niet. Ik ga die beperktheid te lijf, anders word ik een sache- rynig mens". Dansweek in LAK LEIDEN - Het LAK brengt deze week onder het motto 'Meer dan dans' alle avonden een dans voorstelling. De week is een staalkaart van de generatie van dertigers onder de Nederlandse moderne dansers, de generatie van baanbrekers die ervoor heeft gezorgd dat moderne dans in ons land inmiddels een geves tigd begrip is. Op Shusaku Ta- keuchi na heeft ieder van de dansers die deze week te zien zijn een deel van haar of zijn verleden bij Dansproduktie lig gen, de kweekvijver voor mo derne dans in ons land. In alle voorstellingen staan mensen op de planken die aan 'Dagger of Charm', de laatste groepsvoor stelling van Vals Bloed, mee werkten. Dansen op professioneel ni veau kun je niet tot aan het ein de der dagen volhouden. De vijf voorstellingen in deze dans week geven een beeld van hoe oudere dansers het zwaartepunt gaandeweg verleggen van de dans naar andere theatrale uit drukkingsmiddelen en daarbij niet aan zeggingskracht hoeven in te boeten. Woensdag komen Arnold Goores en Angela Linssen met hun soloprogramma's, die enke le weken geleden ook al in het LAK te zien waren. Twee goede dansers, die ook op hoge hakken uit de voeten kunnen. Voor bei den geldt echter dat hun choreo grafische ideeën niet helemaal toereikend zijn om een solo voorstelling te dragen. Donderdag is de beurt aan Harry de Wit, Shusaku Takeu- chi en Isabelle Guillaume. Zij brengen 'Embodiment', dat twee weken geleden tijdens Spring Dance in première ging. 'Embodiment' is een uitwerking van het 'kostrument'. dat Harry de Wit ontwikkelde voor een so lo van Pauline Daniels. Een van contactmicrofoons voorzien pak, dat bij aanraking allerlei geluiden voortbrengt. In 'Embo diment' gaan beweging en ge luid gelijk op. Dat is een boeiend gegeven, dat echter in deze voorstelling het stadium van de werkplaats nog niet is ontgroeid. Vrijdag brengt Truus Bronk horst haar solo-programma 'In Concert'. Zij was één van de op richters van Vals Bloed en maakte vorig jaar de overstap naar het Nationaal Fonds, een groep die verder bestaat uit voormalige leden van het ge ruchtmakende mime-collectief Nieuw West. Ze danst op mu ziek van Prince, Peter Gordon. Mozart en Chaka Khan. Ook Margie Smit, die zater dag de reeks afsluit, stond aan de wieg van Vals Bloed. Voor haar solo-programma 'Two mi nutes Mrs. Smith' kreeg ze re gie-adviezen van Dick Hauser, met wie ze in het verleden '30 man' maakte. 'Two minutes Mrs. Smith' is een luchthartige terugblik op haar loopbaan als danseres. Ze gebruikt daarbij projecties en teksten. Jammer dat het eerder afge laste 'So long Johnny' van Hei- ga Langen en Patrice Kennedy niet ook in deze week te zien is. Dan was het plaatje compleet geweest. De generatie die zich deze week in het LAK presenteert heeft zich in de afgelopen jaren meer dan waargemaakt. Na hen gaapt voorlopig nog een gat, overtuigende opvolgers hebben zich nog niet aangediend. ARIEJAN KORTEWEG Fragment uit het Rome-deel an The Civil WarS. (foto Jaap Pieper) De Nederlandse Operastichting met The Civil WarS, act V - Rome Sec tion. Concept en regie: Robert Wil son; muziek: Philip Glass; decors: Tom Kamm en Robert Wilson; cho reografie: Ulysses Dove. Solisten: Claudia Cummings, Ruby Hinds, John Gilmore, Harlan Foss en Tom Haenen. Begeleiding: het Neder lands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerkoor. Gezien op 31 maart in het Circustheater, Sche- veningen. Nog te zien op 2 april in de Schouwburg, Utrecht en op 8,10,13, SCHEVENINGEN - Vier bladzij den van het prentenboek van Bob Wilson zijn gisteravond om geslagen. Vier prachtige kleur platen, met wonderbaarlijke we zens en vogels en bomen, die traag bewegen op passende mu ziek. Een mooie maar kille droom in een aquarium. Drie jaar geleden presenteerde Robert Wilson in Rotterdam het eerste deel van zijn grote project The Civil WarS. De zes delen sa men zouden worden uitgevoerd ter ere van de opening van de Olympische Spelen in Los Ange les. Dat eerste deel was een grote teleurstelling. Een toeristische folder van Holland bolland, uit gevoerd in mooie kleuren. Act V, het Rome-deel, dat nu voor het eerst in ons land te zien is, maakt duidelijk wat in Rotter dam vooral ontbrak: de muziek van Philip Glass. Je houdt ervan of je haat het. Maar zeker is dat zijn muziek perfect aansluit bij het soort theater dat Wilson maakt. Het is muziek die amper ontwikkeling kent: een trage golfslag van de strijkers, een kor te melodielijn van de hoorns, die op onverwachte momenten weer opduikt. Voor wie er oor voor heeft zijn het geruststellende klanken, die je voor het moment verzoenen met het bestaan en vragen overbodig maken. Dat is nu precies de juiste ge moedstoestand om het theater van Wilson te beleven. Bij de ta bleaux die hij je voorzet leiden vragen alleen maar af. Volgens Wilson is het helemaal niet nodig te begrijpen wat Garibaldi en Abraham Lincoln nu precies met elkaar uit te staan hebben en waarom er Hopi-indianen mee doen. Op de suggestie van diep gang die het stuk doet, hoefje volgens de maker niet in te gaan. Je kijkt, je luistert en je maakt mee; interpreteren mag, maar is niet nodig. Het Rome-deel bestaat uit vier grote taferelen. Indachtig de Ita liaanse traditie koos Wilson hier voor de opera-vorm, waarop het in zekere zin een groteske va riant. Zo zien we in de proloog de sopraan Claudia Cummings als sneeuwuil in mensengedaante op een reusachtige tak zitten. Ze krijgt later bezoek van een me tershoge Abraham Lincoln, de bariton Harlan Foss. Wilson gebruikt weinig thea trale effecten, maar wat hy ge bruikt krijgt by hem een sterk vergrote vorm. Ook met bewe ging is hij uiterst spaarzaam. De enige menselijke beweging in de proloog wordt gemaakt door de geknielde vrouw, Moeder Aarde, die traag haar arm uitstrekt. Ook in andere scènes wordt weinig en zeer gestileerd bewogen. Solis ten bevriezen soms minutenlang in dezelfde houding. Die spaar zaamheid maakt dat op wat wèl gebeurt een enorme nadruk valt. Er is geen vervoering, maar en kel verheven bedachtzaamheid. Alleen de dansscène vormt daar mee een sterk contrast. Daarin wordt door Hopi-indianen en sol daten van Garibaldi veel en dy namisch bewogen. Uok de decorstukken bewegen uiterst traag. Een ladder met Hercules erop komt uit de lucht zakken, en later Lincoln - op wa re grootte - ook. Tientallen bo men schuiven langzaam over het toneel en hoog in de lucht klap wiekt soms een vogel. Decoront werper Tom Kamm heeft ervoor gezorgd dat dat alles er adembe nemend echt en stijlvol uitziet. Er zijn momenten dat het ge brek aan ontwikkeling schrij nend wordt en de cliché's erg zwaar gaan wegen. Dat geldt vooral als alle aandacht uitgaat naar de solisten. Van hen heeft alleen de mezzo-sopraan Ruby Hinds de theatrale uitstraling om louter met haar aanwezigheid te boeien. De in dierenhuiden rond stappende Hercules wordt op den duur potsierlijk, zeker als hij de (olympische?) fakkel in han den krijgt. Voor my is het de muziek en zang die deze Civil WarS redt. De taferelen van Wilson zyn by vla gen schitterend om te bekijken. Maar nooit is het mogelijk werkelijk betrokken te raken bij wat op het podium gebeurt, laat staan erdoor meegesleept te wor den. De mate van perfectie die hij weet te bereiken dwingt be wondering af, maar ik schrik te rug voor de volledige afwezig heid van emoties. ARIEJAN KORTEWEG Op 86-jarige leeftijd overleden WASHINGTON (GPD) - James Cagney is dood en daarmee heeft de Amerikaanse film wederom een van zijn meest geliefde acteurs ver loren - een man die werd beschre ven als een ikoon van de Holly- wood-industrie. Cagney, zondag op 68-jarige leef tijd overleden, vond zichzelf voor namelijk een 'song and dance man'. Hij kreeg een Oscar voor een in zware tonen van patriottisme aangezette rol in 'Yankee Doodle Dandy' (1942), die hem tot een symbool maakte van Amerikaanse vindingrijkheid, onverzettelijk heid en vrijpostige, uitdagende vi taliteit. In 1974 kreeg hij de eerste 'Life Achievement Award' van het American Film Institute. Reagan, een ondergeschikt be ginnend acteur in de jarea dat bij Warner Bros. alles om Cagney draaide, gaf hem in 1984 de hoog ste Amerikaanse onderscheiding, de 'Medal of Freedom'. In dat zelf de jaar maakte Cagney zijn laatste film Terrible Joe Moren' over een bejaarde bokser. Zanger, danser en acteur Cag ney, die tussen 1930 en 1984 niet minder dan 64 films maakte en tot 1961 gemiddeld twee films per jaar draaide, zette volgens zijn collega's vuurwerk op het projectiescherm, of hy nu danste of zong of als een van Hollywoods befaamde 'tough James Cagney. guys' een pad baande waarop an deren als Clint Eastwood zich na derhand geriefelijk konden bewe gen. Tijdens een van de schaarse in terviews die hy in de laatste jaren vol eerbetoon toestond omdat het niet anders kon, bekende Cagney graag de harde jongen te hebbefl gespeeld: „Dat was gemakkelijk Je moet niet vergeten dat ik als jongen groot moest worden in New Yorks Lower East Side en daar groeiden geen madeliefjes op het asfalt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25