Brug tussen twee culturen
Anouilhs 'Leocadia' alle recht gedaan
Commissie
onderzoekt
schouwburg
Amsterdam
Matte Matthaus Passion
KIJK UIT
VRIJDAG 28 MAART 1986
AMSTERDAM (ANP) - H. Lam
mers, commissaris van de konin
gin in Flevoland, wordt voorzittei
van een commissie die gaat onder
zoeken in hoeverre de toneelgroe
pen Centrum en Publiekstheatei
samen een groot nieuw gezelschap
kunnen vormen. De commissie
werkt in opdracht van ministei
Brinkman (cultuur) en het ge
meentebestuur van de hoofdstad.
De mogelijke vorming van het
nieuwe gezelschap houdt verband
met de bespeling van de Stads
schouwburg na het vertrek - in sep
tember - van de opera en het ballet
naar het nieuwe muziektheater in
Amsterdam.
De kwestie houdt ook verband
met de benoeming van een nieuwe
directeur voor de Stadsschouw
burg. De huidige directeur Berend
Boude wijn vertrekt over enkele
maanden. Er zyn nog een handje
vol kandidaten voor diens opvol
ging over.
Een woordvoerder van de afde
ling kunstzaken van de gemeente
benadrukte later dat de commis-
sie-Lammers in feite niet gaat stu
deren op een fusie tussen beide to
neelgroepen. "Gekeken wordt wel
naar de mogelijkheid van een
nieuw gezelschap, waarbij ervan
wordt uitgegaan dat het Publiek-
stheater en Centrum in hun huidi
ge vorm verdwijnen", aldus deze
woordvoerder.
Freek de Jonge
mag kerk niet in
WORKUM (GPD/ANP) - Caba
retier Freek de Jonge is niet wel
kom in de kerk, waarin zijn va
der als dominee van Workum ja
renlang heeft gepreekt. Vooraf
gaand aan de opening van het Jo-
pie Huismanmuseum in Wor
kum op 11 april had er volgens
plan een samenkomst moeten
plaatsvinden in het gebouw van
de Nederlands Hervormde Kerk
in Workum. De kerkvoogdij is
echter niet bereid het kerkge
bouw beschikbaar te stellen we
gens de aanwezigheid vaij, Freek
de Jonge.
Burgemeester Van der Meer,
voorzitter van de stichting die
het museum beheert, kreeg als
argument te horen dat de kerk
beschikbaar moest blijven, voor
het geval er onverwacht een uit
vaartdienst in gehouden zou
moeten worden. Inmiddels is
echter gebleken dat de aanwezig
heid van de cabaretier Freek de
Jonge het kerkbestuur tot de
weigering heeft geinspireerd.
Notabel Cor Attema vindt de
afwijzing een kwestie van zorg
vuldigheid tegenover de ge
meenteleden. „Wij haden al ge
hoord, dat men hier geen vrede
mee had en dat het wel eens op
schudding zou kunnen geven.
Freek de Jonge zal verder wel
een beste jongen zijn, maar hij
roept hier by het doorsnee ge
meentelid nog al wat weerstan
den op".
De samenkomst zal nu plaats
vinden in het gebouw van de
Doopsgezinde Kerk.
Tentoonstelling 'Leven en werk van
Walter Spies', t/m 1 juni. Rijksmu
seum voor Volkenkunde, Steen
straat 1, Leiden. Geopend di. t/m za.
van 10.00 -17.00 uur. Zon- en feestda
gen van 13.00 - 17.00 uur. Maandag
gesloten. Tweede Paasdag wordt de
film 'Schoonheid en rijkdom' over
Walter Spies vertoond, aanvang
15.00 uur.
LEIDEN - De tentoonstelling
gewijd aan het leven en werk van
Walter Spies in het Rijksmu
seum voor Volkunde is een ex
positie over aspecten van een
cultuurgebied of een volk, echter
in een vry ongewone vorm, na
melijk uitgaand van één persoon,
Walter Spies. Spies woonde en
werkte gedurende 15 jaar van
zijn leven op het Indonesische ei
land Bali. Op grond van zijn oeu
vre als schilder en zijn vele acti
viteiten aldaar bestempelde mu
seumdirecteur Van Gulik Spies
als een van oorsprong Europese
kunstenaar, die erin geslaagd
was een brug te slaan tussen
twee culturen - de oosterse en de
westerse.
Het uitbreken van de Eerste
Wereldoorlog is voor de persoon
lijke en artistieke ontwikkeling
van Walter Spies van belang ge
weest en de Tweede Wereldoor
log betekende in 1942 een voor
tijdig einde van een veelzijdig,
intrigerend persoon. Bij het be
gin van deze oorlogen was zijn
Duitse nationaliteit er de oorzaak
van dat hij geïnterneerd werd.
De in 1895 geboren Spies groeide
op in Moskou, waar zijn vader
Duits Honorair Consul was. Na
zijn vijftiende jaar bezocht hij
het gymnasium in Dresden maar
hij verbleef juist in Rusland toen
de Eerste Wereldoorlog begon.
De tijd in het kamp in de Oeral
en met name de omgang met de
hier levende nomaden, legden de
basis voor zijn latere werk. Spies
leerde de taal en de muziek van
de Tataren en Bashkiren kennen
en kwam onder de indruk van
van hun levenswijze en het con
tact met de natuur.
De na 1918 in Duitsland ontsta
ne schilderijen van Spies verto
nen sterke Russische invloed. In
zijn naïeve voorstellingen trok
hij zich weinig aan van de regels
van het perspectief; de figuren
zweven of zijn omgevallen op het
vlak. Gezien deze vereenvoudig
de stijl was het werk van de
Franse schilder Henri Rousseau
>r hem.
Bij Bachkoor Holland
Walter Spies in museum voor Volkenkunde
11
Na 1923, toen Spies op Java aan
kwam, ontplooide hy zich verder
als een enorm veelzijdig man;
pianist, componist, dirigent, mu
sicoloog, schilder, fotograaf, an
tropoloog om een aantal van zijn
activiteiten te noemen. Spies
voelde zich niet thuis in ambte-
narenkringen maar stond dichter
bij de bevolking van het land.
Onverwacht werd hij benoemd
tot dirigent van het westerse or
kest van de Sultan van Yogya-
karta. Tijdens zyn verblijf aan
het hof werd Spies ingewijd in
de aspecten van de Javaanse cul
tuur, waaronder muziek en dans.
Na het eerste bezoek aan Bali dat
grote indruk maakte, besloot
Spies in 1927 zich daar definitief
te vestigen. Binnen deze Hindu-
cultuur voelde hij zich op zijn
plaats. In zijn schilderijen speelt
de natuur van Bali een belangrij
ke rol maar steeds meer dringt
de religie daarin door met de uit
beelding van begrippen als goed
en kwaad of het tijdelijke en het
eeuwige. Dit laatste paar wordt
gesymboliseerd door de nietige
wezens, mensen en dieren, te
midden van een groots en over
weldigend landschap.
Op de tentoonstelling is ook
het schilderij 'Het landschap en
haar kinderen' te zien dat wordt
beschouwd als het hoogtepunt in
Spies' beeldend werk. Hierin ko
men typerende Spies-elementen
goed naar voren. Spies schept
een bovennatuurlijke werkelijk
heid door de sterke contrasten
tussen licht en donker, de belich
ting van de bladeren, de kleine
figuren, de opdeling van de
ruimte en de herhaling van be
paalde delen van het schilderij.
Naast het werk van Spies zijn
op de tentoonstelling ook voor
beelden te zien van Balinese
schilders uit zijn tijd en van nu.
Bepaalde paralellen en verschil
len kunnen aan de hand van een
reeks aangegeven kenmerken
gevonden worden. Ondanks the
matische en formele overeen
komsten bezit Spies werk toch
een persoonlijke stijl. Het groen
dat in de Balinese traditionele
kunst ontbrak, wordt door mo
derne navolgers van Spies wel
gebruikt maar het diepe contrast
ontbreekt.
Op Bali was Spies uiterst ac
tief. Hij was conservator van mu
sea, hield zich bezig met muziek
en met dans waarover hij samen
met Beryl de Zoete een boek
schreef dat in 1938 verscheen.
Zijn grote kennis van Bali stelde
hy anderen ten dienste.
Met deze tentoonstelling is in
kort bestek een overzicht gege
ven van facetten in de oosterse
cultuur door deze te verbinden
met werk en leven van Walter
Spies. Daarvoor diende de kleine
ruimte optimaal benut te worden
en ondanks de bescheiden opzet
verschaft het geheel duidelyke
achtergronden. De begeleidende
teksten zijn kort maar informa
tief. De Stichting Walter Spies
Nedeland beijvert zich aandacht
te schenken aan de verdiensten
van Walter Spies voor de cultuur
op Bali en aan dit alles bekend
heid te geven; de expositie vormt
een goede bijdrage hiertoe.
NANCY STOOP.
J.S. Bach's Matthèus-Passion. Uitge
voerd door het Bachkoor Holland,
het Noord Hollands Jongenskoor en
het Residentie Orkest. Dirigent
Charles de Wolff, M.m.v. Kurt Equi-
luz, tenor (Evangelist); Hermann
Christian Polster, bas (CHristus);
Marianne Koopman, sopraan; Hilke
Helling, alt; Peter Bartels, tenor en
Maax van Egmond, bas. Gehoord in
de Pieterskerk op 27 maart.
LEIDEN - De geruchtmakende
afsplitsing binnen de Nederland
se Bachvereniging, inmiddels al
weer zo'n driejaar geleden, heeft
er toe geleid dat sindsdien in Lei
den het Bachkoor Holland is ge
vestigd. In tegenstelling tot het
Koor van de Nederlandse Bach
vereniging (de 'authentieken')
houdt het Bachkoor Holland, on
der leiding van dirigent Charles
de Wolff, zich bezig met de 'tradi
tionele' uitvoering van Bach's
muziek. Bij dit koor geen musi
ceren op 'authentieke' instru
menten derhalve en dus ook niet
de daarby horende 'muziek-his-
torische' interpretatie en uitvoe-
ringspractijk.
Desalniettemin vinden uitlo
pers van deze 'stijlhistorische'
elementen hun weg naar Charles
de Wolffs opvattingen. De grote
contrasten, vroeger zo overvloe
dig in de 'romantische' uitvoerin
gen aanwezig, worden steeds
minder geprononceerd. Wat dan
te voorschijn komt is een degelij
ke en solide Matthaus, waarin
anderzijds muzikaal gezien wei
nig echt spannende dingen meer
gebeuren. Een interpretatie ech
ter, die nog steeds een groot pu
bliek aan weet te spreken, dat
aan deze wijze van uitvoeren is
gehecht. Gisteravond bleven dan
ook slechts enkele plaatsen in de
Pieterskerk onbezet. Gebeurte
nis is uiteraard weinig bevorder
lijk voor de concentratie en
speelde, zeker in het eerste deel,
de uitvoerenden dan ook duide
lijk parten.
Maar niet alleen in dit opzicht
had men pech: Evangelist Kurt
Equiluz kampte met een zware
keelaandoening, en bereikte dan
ook niet de fraaie hoogten (zowel
letterlijk als figuurlijk) die we
van hem gewend zyn. Beter by
stem was de sonore bas Her
mann Christian Polster, die
zeer nobele en statige Christus
neerzette. Dat hy hierby af en toe
het tempo wel erg afremde was
jammer.
Indrukwekkend was de bari
ton Max van Egmond. Zoals bij
hem gebruikelijk krijgt in de r
citatieven de tekstexpressie de
volle aandacht, waardoor hij de
ze een slechts zelden gehoorde
diepgang verleent. Een contras
terende aanpak hanteert hy bij
de aria's: hier staat alles in dienst
van demelodische lijnen, die dan
ook op zeer lyrische wijze v
den aangebracht. Ontroerend
was in het bijzonder zyn aria
'Komm, süsses Kreuz', wa<
voorts ook het fraaie viola da
gamba-spel van Ben de Ligt op
viel.
Eveneens fraai was de bydrage
van de alt Hilke Helling, die
vooral haar aria 'ERbarme dich'
zeer expressief en emotionerend
bracht. Ditzelfde goldt voor haar
bijdrage in het duet 'So ist m
Jesus mun gefangen'. samen met
de sopraan Marianne Koopman,
die over de hele linie zeer be
trouwbaar zong.
Helaas kon dit alles niet voor
komen dat de sfeer mat was. Het
karakter van dit werk wordt in
hoge mate bepaald door de pres
taties van het koor, en hier ont
brak toch het een en ander a
Het Bachkoor Holland reageerde
weliswaar redelijk alert, en had
ook zeer mooie momenten, met
name in een aantal zeer zacht ge
zongen koralen. Maar vooral in
de onstuimiger delen, zoals 'Sind
Blitze' en 'Lass ihn kreuzigen'
slaagde Charles de Wolff er niet
in, uit het koor die bezieling te
halen die er zo te horen wel inzat.
En ditzelfde euvel deed zich hier
en daar ook voor by het orkest.
Eventueel zou dit nog een ge
volg kunnen zyn van het onge
lukkige begin, maar misschien
herhaalt zich opnieuw de situatie
van vorig jaar: toen was de twee
de uitvoering aanzienlijk beter.
ABRAHAM GOEDHALS
'Leocadia', toneelstuk van Jean
Anouilh met o.a. Mary Dresselhuys,
Manouk van der Meulen, Henk van
Ulsen en Huub Stapel. Gezien in de
Leidse Schouwburg op donderdag
avond 27 november.
LEIDEN - Het leven is mooi...
om te lezen. Het kent slechts een
ongemak: het moet ook nog een
keer geleefd worden.
Deze ene zin mag als voorbee d
dienen van de sombere levensvi
sie, die de Franse schrijver Jean
Anouilh er op na hield. Dit soort
pessimisme klinkt niet alleen
door in Anouilhs 'pièces noires-
'('Le voyageur sans bagage' en
'Antigo» e' bijvoorbeeld) maar
ook in zijn 'pièces roses', waartoe
'Leocadia' behoort. Dit 'sprook
jesachtige bly spel' ging gister
avond afgestoft en wel als vrije
produktic in de Leidse Schouw
burg. Mary Dresshuys, Manouk
van de Meulen, Henk van Ulsen,
Huub Stapel en anderen gaven
aan dit wat vergeten stuk nieuwe
glans. Terecht, want het is één
van de talrijke geslaagde drama
tische verbeeldingen van het vol
gens de schrijver allesbehalve
benijdenswaardige levenslot van
de mens, die, zoekend naar zui
verheid en geluk en naai
werkelijk contact met de mede
mens, daarin vaak belemmerd
wordt door materiele omstandig
heden en door de structuur van
het eigen karakter.
Anouilh is en blijft een uiter
mate knappe toneelschrijver,
wiens stukken niet kapot zijn te
krijgen wanneer en waar ze ook
worden opgevoerd. Ze vergen
wel veel van degenen die ze op
de planken moeten zetten. Mary
Dresselhuys, steun en toeverlaat
van een publiek voor welk al dt t
geexperimenteer op het toneel
niet zo hoeft, heeft er met haar
ervaring weinig moeite mee om
deze 'Leocadia' alle recht te
doen. Bewonderenswaardig vi
taal en voldoende genuanceerd,
alle toneelmaniertjes ten spijt,
speelt ze in deze Anouilh de her
togin, die, gevangen in haar ei
gen herinneringen, het hoeden-
maakstertje Amanda, dat als
Leocadia de verloren liefde <*an
neef Albert, moet doen opleven.
Een verrassing is overigens de
verschijning van Manouk van
der Meulen, niet alleen een
'plaatje' om te zien maar ook ont
wapenend in de vertolking van
haar rol, waarin het gevaar var.
ce overdrijving, wat betreft het
karakteriseren van de arrogante
en vooral decadente zangeres
Leocadia, voortdurend op de
loer ligt. Gevoelig in haar vertol
king van eenvoudig en onschul
dig meisje en hartveroverend
amusant in de gedaante van gee-
xalteerde Leocadia neemt deze
jonge (film)actrice het publiek
meteen voor zich in. Huub Sta
pel zet met de nodige distinctie
de door melancholie getroffen
aristocraat neer en Henk van Ul
sen trekt als op de achtergrond
figurerende maitre d'hotel alle
registers van zijn expressieve
kunnen open. Voorts mag zeker
ook Fer Conrad worden ge
noemd, die met zijn danspasjes
een vermakelijke butler neerzet.
Een belangryk aandeel in deze
plezierige produktie heeft ook
het vijfmansoikestje, dat de han
delingen op het toneel met mu
ziek van FYancis Poulenc bege
leidt en ook de 'gaten' die by
sommige decorwisselingen even
vallen opvult. Kortom, aan dit
soort voorstellingen zal de terug
lopende belangstelling voor het
toneel in het algemeen niet lig
gen.
PIETER C. ROSIER
Exposities
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen-
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge-
i j_ t/m aug.;
van 13-17
Rijksmuseum van Oudheden - Ra
penburg, 'Satricum, een stad in La-
tium', t/m 25/4; di t/m za van 10-17 uur
zo van 13-17 uur.
(Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - Hooglandse Kerkgracht, ex
positie over de Snellius Il-expeditie,
t/m 27/4; ma t/m vr van 10-17 uur. zo
van 14-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, 'Leven en werk van Wal
ter Spies', t/m 1/6; 'Katsushika Hoku-
sai: de oude tekengek'; 'Borneo: Oer
woud in Ondergang, Culturen op
Drift', t/m 5/10; di t/m za van 10-17
uur, zo van 13-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou
de Singel, 'Oud naaigerei' in de reeks
'Verzameld en getoond', t/m 6/4; di V
m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur.
Art Tea House Oude Rijn - gemengde
technieken, etsen en textiel van San-
der Friedhoff, t/m 20/4; ma 12-18 uur,
di t/m za 10-21 uur, zo 11-21 uur.
Stelling - Lange Mare, 'Zee-zee she-
sea' van Frans Somers, t/m 6/4; woe
t/m za 13-17 uur.
Ars Aemula Naturae - Pieterskerk-
gracht, tekeningen, aquarellen, olie
verfschilderijen, plastieken e.d. van
leden van Ars, t/m 6/4; dag. van 13-16
Galerie Fotomania - Koppen hink-
steeg, Aldo Palazzolo, portretten in
selenium; tot 19/4; woe t/m za 13-17
Caecüiastraat 18 - werk van Bea Huij-
stee, Ria Krieken, Gertrud Mandel-
maum en Ingeborg Olderwald, tot 30/
5; tel. 413452/122651.
1/4; dag. 13-16 en 17-21 v
Burcht - Burgsteeg, 'De Russen ko
men', verbeelding van Russische lite
ratuur, t/m 30/3; woe t/m zo van 12-17
Piggelmee - Jan Vossensteeg, Ria
Roelofs, schilderijen, t/m 4/4; ma t/m
za van 9-18 uur, do van 9-21 uur.
Galerie Pourquoi Pas - Nieuwe Bees
tenmarkt, etsen en aquarellen van H.
Hollebeek, t/m 5/4; di t/m za van 9-22
uur, zo 11-22 uur.
Lakgalerie - Josephine Sloet, tekenin
gen en schilderijen; Dick Verhult, li
no's en films, t/m 5/4; ma t/m vr van
10-17 uur.
Holiday Inn - tekeningen, grafieken
en textiel van Danielle Orelio, t/m 30/
3; beschildering op hout van Henny
van Enkhuijzen, 31/3 t/m 24/3; dag. 10-
Prentenkabinet - Rapenburg, foto's
van Truus Haasbroek, t/m 14/4; di. t/m
vr. 14-17 uur.
Bibliotheek - Nieuwstraat, tentoon
stelling over de duinen, t/m 31/3; ma,
di en woe 10-17 uur, ma en woe ook
19-21 uur, do van 10-21 uur, vr 10-17
uur, za van 10-13 uur.
Leiderdorp
Muzenhof - foto's van Cor Slegten-
horst en olieverf en aquarellen van
Openbare Bibliotheek - Gordijnsin
gel, tentoonstelling over Frankrijk, t
m 31/3, ma 19-21 uur, di en woe 14-
17.30 uur. do 10-12 uur, vr 14-17.30 uur
en 19-21 uur.
Gemeentehuis - videokunst van Hen
ny van Oosten, t/m 29/4; ma t/m do
8-17 uur, vr van 8-15 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, paas-
verrassingen, t/m 2/4; di 19-21 uur,
woe, do, za van zo 14-16 uur.
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
paaseieren, t/m 3/4; woe, do, zo van
14-16 uur, za van 10-16 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek - Jos van Ierschot-Babe-
liowsky, beeldhouwwerk, Eri Over-
duin en Jeannette Kuiperi, aquarel
len, t/m 4/4; ma, woe, vr, van 14-17 en
19-21 uur, do van 10-12 uur.
Congrescentrum Leeuwenhorst
werk van Carl Palm, tot 17/6; ma t/m
za van 9-18 uur.
Oegstgeest
Kapsalon Ja
Kapsalon Jacques van Bellen - Corn
Dollies van An Dirkse, Greet Kerk
hof, Fokje Maarseveen en Nineke Ze
ven, t/m 1/4; ma 13-18 uur, di t/m do
9-18 uur, vr van 9-21 uur. za van 9-17
Wassenaar
Galerie Henk de Greef Schoolstraat,
Albert Grosfeld, schilderijen, Elly
Dunnewold, bronsplastiken, t/m 23/4;
di t/m za van 9-17 uur.
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voor
straat, schilderijen van Johan Zit
man, t/m 27/4; dag. 14-17 uur.
Concerten
Pop
De Leidse band Next Crisis geeft van
avond haar afscheidsconcert: The
Last Crisis. Dat gebeurt in Catena aan
de Kolfmakerssteeg in Leiden. Om
21.00 uur begint een videoprogram
ma, een uur later zet de band in.
De popgroepen Strizzo en Pasadena
Dream Band uit Leiden en ITM uit
Amsterdam spelen vanavond in De
Waag op c
In Tent in Wassenaar speelt vanavond
het Trio Cor Wipjes, een groep in op
komst Aanvang 23.00 uur.
Het Leids Vrijetijds Centrum aan de
Breestraat houdt zaterdag een Bel
genavond. Naast films van Kuifje,
vijftien Belgische bieren en een wie
lerkoers op zolder komen er twee
Belgische bands. Om 22.30 uur speelt
de synthesizerband Flesh and Feil.
Daarna LaCosa Nostra, dansbare mu
ziek die geen platgetreden paden be
wandelt.
De Amerikaanse groep Manowar ge
niet in kringen van liefhebbers van
speedmetal veel aanzien. De band
gaat er prat op harder en sneller te
spelen dan wie dan ook en het geluid
van een landende Concorde te kun
nen overstemmen. Manowar speelt
woensdag 2 april in Scum in Katwijk.
In het Antonius Clubhuis in Leiden
wordt donderdag 3 april een blues
sessie gehouden, met Harry Muskee
en Eelco Gelling van Cuby Bliz
zards, Freddy Cavalli van Wild Ro
mance, Ad van den Berg van Vanden-
berg en Hans Waterman uit de band
van Jan Akkerman. De meidengroep
Silk Stockings uit Amsterdam en het
H
Het Joop van Enkhuizen Quartet
speelt zaterdag bij Hot House. Tenor
saxofonist Van Enkhuizen maakte
vorig jaar zijn come-back na vele ja
ren afwezigheid van de podia. Hy
wordt begeleid door Cees Slinger
(piano), Jacques Schols (bas) en John
Engels (drums). Aanvang 21.00 uur.
Het Hans Knegtmans Combo speelt
zondagmiddag bij Stichting Burcht
aan de Burgsteeg in Leiden 'jazz met
een gentle touch'. Diana van den
Driesschen zingt Aanvang 15.00 uur.
Anne Wil Blanken als Titania in
Shakespeares 'Midzomernachts-
droom' van 29 maart t/m 1 april in de
Kon. Schouwburg. (foto ANP)
Den Haag
Leiden
Schouwburg
woe 2, 20.15 uur. one-man-sho
Elsink.
do 3, 20.15 uur, Martine Byl r
programma 'Bijl'.
Krisztina de Chatel: Typhoon',
woe 2, 20.30 uur, Anrold Goores: 'Een
enkele reis naar zee'; Angela Linssen:
'Charming Didi'.
do 3, 20.30 uur. Vice Versa: 'Embodi
ment'.
vr 4, 20.30 uur, Truus Bronkhorst in
concert.
Koninklijke Schouwburg
vr 28. woe 2, 20.15 uur, Haagse Come-
die met 'Andromaque' van Racine,
za 29. zo 30. ma 31. di 1, 20.15 uur.
Haagse Comedie speelt 'Midzomer-
nachtsdroom' van Shakespeare,
do 3, vr 4, 20.15 uur, 'Kinderen van
een mindere God' van Medoff.
Circustheater
ma 31. 20 uur. De Nederlandse Ope
rastichting The Civil Wars', m.m.v.
Het Nederlands Philharmonisch Or
kest o.l.v. Lucas Vis en het Neder
lands Kamerkoor
di 1, 20.15 uur. Zuidelijk Toneel Glo
be en 'De man die de zon in zijn zak
had' van Jean Louvet
woe 2, 20.15 uur, Drukwerk speelt
'Sonneveld-Souvernirs'. theatercon-
do 3 t/m zo 6, 20.15 uur, Jasperina de
Jong in 'De gekkin van de gracht'
Nederlands Congresgebouw
woe 2, 20.15 uur, Hongaarse Staats-
opera met 'Carmen*.
Diligentia
ma 31, di 1. woe 2. do 3.14.30 uur. kin
dervoorstellingen 'De
Amsterdam
Carré
t/m zo 30, 20.15 uur. Nooy's Volks
theater met 'In Holland staat een
huis'.
di 1, 20.15 uur, concert Matt Bianco
do 3 t/m zo 6, 20.15 uur, zo alleen 13
uur, Hongaars Nationaal Theater Sze
ged met 'Carmen' van Bizet.
Concertgebouw
vr 28, 19.30 uur, Nederlands Philhar
monisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes,
m.m.v. Toonkunstkoor Amsterdam
o.l.v. Jan Eelkema.
do 3,20.15 uur. Concertgebouworkest
o.l.v. Riccardo Chailly. m.m.v. Jard
van Nes, mezzosopraan
vr 4, zo 6. di 8. 20.15 uur. Nederlands
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken-
Ichiro Kobayashi, mm v Augustin
Dumay, viool.
Cultureel Centrum Amstelveen
di 1, 20.15 uur. one-man-show Henk
Elsink.
woe 2, do 3, 'Leocadia'. blijspel va;
Jean Anouilh.
vr 4, za 5, 20.15 uur. Seth Gaaikema ii
'Jou kies ik'.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m zo 6. 20.15 uur. zo alleen 14 uui
Cabaret Purper in 'Purper 4'
Stadsschouwburg
za 29. di 1.20.15 uur. zo 30. ma 31. wo
2. 14 uur, Het Nationale Ballet met
'Midzomernachtsdroom
vr 4. 20.15 uur. Het Publiekstheatcr
speelt 'Wat u wilt' van Shakespeare
Rotterdam
De Doelen
vr 28. gr. zaal, 19.30 uur, 'Matthéus
Passion' uitgevoerd door Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Jan Eel
kema.
ma 31, gr. zaal. 11 uur. Louis van Dyk
en Pim Jacobs.
do 3, gr. zaal, 20.15 uur. concert Matt
Bianco.
Luxortheater
vr 28 t/m ma 31.20.15 uur. Theater van
de Lach met 'Een trouwring mag niet
knellen'.
woe 2 t/m zo 6, 20.15 uur. zo alleen. 14
uur, 'Mimicnmi', musical van Guus
Vleugel en Ruud Bos
Grote of SL-Laurenskerk
ma 31, 20.15 uur. Orgelconcert door
Klaas-Jan Mulder
'Het landschap en haar kinderen' van Walter Spies.