'Iedereen weet wel wat niet door de beugel kan' Dagkliniek psychiatrie kan 24-uursopname vervangen Interview In academisch ziekenhuis Utrecht Interview Aantal scheidingen wordt minder Ministerie bestrijdt fraude met bijstand Bisschoppen ook welkom bij'8 Mei' in Den Bosch VRIJDAG 28 MAART 1986 PAGINA 17 UTRECHT - Voor het eerst in de geschiedenis van het Academisch Ziekenhuis Utrecht worden sinds half januari psychiatrische patiën ten behandeld in een dagkliniek. In totaal komen vierentwintig mannen en vrouwen 's ochtends uit alle delen van de regio Utrecht naar 'Bloeyendael' in De Uithof. Zij keren aan het einde van de mid dag naar huis terug. door Carlo Nagel Prof. dr. B. P. R. Gersons, hoog leraar ambulante en sociale psy chiatrie, zegt dat dagbehandeling van psychiatrische patiënten in Nederland weliswaar voorkomt, laar dat de bestaande centra zich „i het algemeen richten op mensen die anders niet zouden worden op genomen. „Terwijl wij de dagbe handeling hebben opgezet als al ternatief voor 24-uurs-opname in een kliniek". Met andere woorden: in Bloeyendael worden geen patiën ten met uitsluitend neurotische problemen behandeld, maar zwaardere psychiatrische gevallen. Vrouwen zowel als mannen die lij den aan depressies of psychoses, die snel in de war raken of pogin gen tot zelfmoord hebben onder- „Wij doen dat, omdat we op grond van literatuurstudie veron derstellen dat dagbehandeling be ter aansluit by hun behandelbe- hoefte dan volledige opname", zegt prof. Gersons. „De relatie met het eigen milieu wordt niet verbroken, er is minder kans op maatschappe lijk isolement. Van opname in een psychiatrisch ziekenhuis hebben veel mensen bovendien het gevoel dat het catastrofaal is. Je krijgt in één totaalpakket behandeling, on derdak, verzorging en bewaking aangeboden. Dat is nogal wat". Thuissituatie Ook het overheidsbeleid is er de laatste jaren op gericht psychiatri sche patiënten zoveel mogelijk in hun thuissituatie te helpen. Inten sieve behandeling kan nodig zijn, maar vaak nipt 's nachts en even min bewaakt. De patiënt kan de er varingen die hij overdag tijdens de behandeling opdoet 's avonds aan de praktijk toetsen. De hoogleraar sluit maar weinig psychiatrische patiënten van dag behandeling in Bloeyendael uit. Hij zegt: „Wij nemen geen patiën ten bij wie lichamelijke problemen op de voorgrond staan, evenmin demente bejaarden. Ook als versla vingsproblematiek het centrale ge geven is, kunnen patiënten beter elders terecht. Maar verder hante ren wij alleen een ondergrens in leeftijd van 16 18 jaar Het betekent dat de staf van de psychiatrische kliniek agressieve patiënten niet uitsluit. Prof. Ger sons: „Wat is agressie anders dan een uiting van onmacht? Dan zou den wy al heel veel psychiatrische patiënten moeten weren. Wij geven natuurlijk wel medicijnen, maar niet een of andere anti-vecht-pil. Veel medicijnen hebben met de vermindering van angst te maken, andere nemen het kwellende effect van een sombere stemming weg of verminderen een psychose". „Het gaat om mensen die zich in hun eigen omgeving moeilijk staande kunnen houden. Psychi sche en sociale factoren in hun jeugd spelen een belangrijke rol - de gezinssituatie is nu eenmaal de bakermat voor de verdere ontwik keling van mensen. Biologische factoren maken hen extra kwets baar. Dan hoeft er maar een teleur stelling, een tegenvaller te zijn of zij worden over de grens geduwd en dan spreken wij van een psy chiatrisch ziektebeeld". Groepsbehandeling Het streven van de medische staf is gericht op een gemiddelde be- handelduur van drie tot zes maan den. De patiënt komt dagelijks van negen uur tot half vyf naar de dag kliniek, waar de nadruk wordt ge legd op groepsbehandeling. Er worden verschillende therapieën toegepast. Gersons: „Die kunnen pijn doen. Ik bedoel niet lichame lijk, maar de confrontatie met an deren kan tot verdriet leiden. Blij ven patiënten weg, dan gaat een so- ciaal-psychiatrische verpleegkun dige op huisbezoek". Er zal nog een vergelijkend on derzoek worden verricht naar psy chiatrische dagbehandeling en 24- uursopname. De financiering is vrijwel rond voor zo'n onderzoek dat drie en een halfjaar gaat duren. „Wij willen weten voor wie dagbe handeling geschikt is en voor wie niet", zegt Gersons. „Ik denk dat het niet goed is voor mensen die zó zijn vastgelopen, zo chaotisch en zorgafhankelijk zijn dat zij perma nent een rustige omgeving nodig hebben. Maar dat geldt niet voor de patiënten die hier nu voor dag behandeling komen. Die kunnen allemaal wel ergens op terugval len". Dat wil overigens niet zeggen dat Gersons na een aantal maanden al le patiënten al vrolijk fluitend de poort ziet uitstappen. Hij zegt: „Sommigen gaan er beter uit dan zij er in kwamen. Er zijn patiënten bij wie wij er in slagen hun leven weer leefbaar te maken. Maar er zijn ook mensen die ernstig gebukt blijven gaan onder hun psychiatri sche ziekte. Voor hen zoek je naar een niveau waarop ze toch weer kunnen functioneren. Zo verschil len de behandeldoelen per patiënt Veel groepstherapie, maar we leve ren maatwerk. Iedere patiënt komt om te beginnen twee weken voor oriëntatie. Welke doelen lijken ons bereikbaar - dat is bepalend voor het behandelprogramma". DEN HAAG (ANP) - Er lijkt in 1985 een einde te zijn gekomen aan de jarenlange stijging van het aantal echtscheidingen. In 1985 werden 34.000 echtscheidin gen uitgesproken, evenveel als in 1984. Ter vergelij king: tien jaar eerder bedroeg het aantal 20.000. Dit blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die gisteren zijn gepubliceerd. Door echtscheiding of door overlijden van één van de echtgenoten werden in 1985 91.000 huwelijken ont bonden, duizend meer dan het jaar ervoor. "Er werden 83.000 huwelijken gesloten en ook dat waren er dui zend meer dan in 1984. In 1985 zagen 178.000 kinderen het levenslicht. Er overleden 123.000 mensen. Voor 1984 kwamen beide aantallen iets lager uit, namelijk 174.000 en 120.000. Er vestigden zich in 1985 80.000 mensen vanuit het bui tenland. Daarvan hadden er 33.000 de Nederlandse na tionaliteit. Er vertrokken 56.000 personen van wie 31.000 personen met de Nederlandse nationaliteit. DEN HAAG - "Iedereen die bij een gemeentelijke sociale dienst werkt, moet weer alert worden op frau de. Het controleren van de uitkeringsgerechtigden is geen taak van alleen de so ciaal rechercheur". Dat zegt mr. M. Nacinovic, hoofd van de directie Bij standszaken van het mi nisterie van sociale zaken. Koel en vastberaden heeft dit ministerie de strijd met de fraude in de socia le zekerheid aangebon den. door Peter de Vries Landelijk vastgelegde straffen voor fraudeurs, meer controle en nieuwe juridische methoden moeten ervoor zorgen dat alleen degenen die er recht op hebben een uitkering krijgen. "Regels zijn er niet voor niets, en sancties moeten weer als straf worden er varen". De bijstandswet geldt als een van de moeilijkst te controleren sociale regelingen. Het is het vangnet onder de sociale zeker heid; de uitkering voor mensen die écht geen andere inkomsten meer hebben: Achter dat woordje 'echt' gaat een wereld van problemen schuil. Een kleine nevenverdien- ste, een eigen huis, een partner die werkt of een uitkering heeft; alles telt meer voor de bijstand. Dat maakt de bijstand fraudege voelig, en de bestrijding van fraude moeilijk. Hoevéél uitkeringsgerechtig den zich niet-helemaal gedragen naar de letter en geest van de so ciale wetten, is onbekend. Er zijn ruwe schattingen, door Nacino vic als 'natte-vingerwerk' be stempeld, die ervan uitgaan dat ongeveer zeven procent van de bijstandscliëntele enigszins frau deert. Bij de andere sociale wet ten zou dat percentage iets lager liggen: rond de vier tot vijf pro cent. De omvang van de fraude is voor het ministerie van sociale zaken echter niet de reden om de bestrijding ervan beter ter hand te nemen. Het mag niet, want het verziekt de sociale zekerheid, is de kern van de redenering. Strafkorting Ter bestrijding van de fraude onder werklozen die in de bij stand (rww) terecht zijn geko men, wil het ministerie landelij ke richtlijnen uitvaardigen. Er komen eenduidige straffen: va riërend van vijftig gulden kor ting op de uitkeringen geduren de drie maanden bij een 'licht vergrijp' als het vergeten van de inschrijving bij het arbeidsbu reau, tot tweehonderd gulden voor degene die passende arbeid weigert. Er zijn twee redenen voor die landelijke aanpak, zegt Nacino vic. "De eerste is dat straf weer als straf gezien moet worden. Daarnaast willen wé wat doen aan de grote verscheidenheid die er momenteel bestaat in het sanctiebeleid van de verschillen de gemeenten". Op dit moment mogen ge meenten zelf bepalen hoe hard ze een frauderende rww-er aanpak ken. De ene gemeente speurt naarstig naar fraudeurs, de ande re doet daar wat laconieker over. In de ene gemeente worden hoge straffen Uitgedeeld, in de andere wordt vaak volstaan met slechts een 'waarschuwing'. Die ver scheidenheid ondermijnt het sanctiebeleid, meent Sociale Za ken. Nacinovic: "Het doel van een sanctie is toch dat de mensen zich weer aan de regels houden. Dan moet je constateren dat een straf van 2,50 gulden per week nergens op lijkt. Dat is geen sanctie, dat corrigeert niet, maar is een papieren zaak. De ver plichtingen die aan uitkeringsge rechtigden worden opgelegd, zijn duidelijk. Men móet zich in spannen om werk te vinden. We kunnen wel zeggen dat dat werk er toch niet is, en ik begrijp ook wel dat werklozen soms moe worden van het vruchteloos sol liciteren. Maar dat mag geen ex cuus zijn om je best niet meer te doen om werk te vinden. Dat is geen onmogelijke opdracht, geen pesterij of een klopjacht". Samenwonen Hetzelfde geldt voor geschei den vrouwen die in de bijstand zijn gekomen, en op een gegeven moment weer gaan samenwo nen. Omdat de inkomsten van de nieuwe partner meegeteld moe ten worden bij het bepalen van de hoogte van de bijstand, is de desbetreffende vrouw verplicht de nieuwe relatie bij de GSD te melden. Maar als de vrouw dat niet doet, omdat ze bijvoorbeeld eerst eens een tijdje wil aanzien hoe de nieuwe relatie zich ont wikkelt? Dat kan toch moeilijk als 'fraude' worden bestempeld? Nacinovic is onverbiddellijk. "Fraude is natuurlijk een fors woord, maar zo'n vrouw handelt wel onjuist. Ze is verplicht zo'n belangrijke verandering van de omstandigheden aan de GSD te melden. In zo'n geval kan er dan een praktische afspraak worden gemaakt, bijvoorbeeld dat ook de GSD even afwacht hoe de zaak zoch ontwikkelt". Ook bij het naderen van de grenzen van. de privacy zijn de regels van de sociale zekerheid hard. "De wet wordt toch vol strekt onuitvoerbaar en beant woordt niet meer aan zijn doel wanneer je accepteert dat die vrouw zelf mag beslissen wan neer ze de GSD informeert over het feit dat er een nieuwe inko menssituatie is ontstaan?" "Het privacy-argument speelt ook vaak mee in de kritiek die er is op sociale rechercheurs. Ik meen in die kritiek twee ver schillende argumenten te ontwa ren. Enerzijds is er kritiek op on heus optreden van rechercheurs. Daar valt wat aan te doen door ze een goede opleiding, als bij de politie, te geven. Daarnaast speelt, dat mensen vinden dat bepaalde privacy-zaken geen rol mogen spelen in de beoordeling van hun recht op uitkering. Wel nu, degenen die vinden dat het niet mag meetellen of mensen sa menleven of niet, gaan volledig voorbij aan het feit dat de by- stand een aanvullende uitkering Snuffelen De bestrijding van fraude in de bijstand is een uiterst teer ge spreksonderwerp. Het roept het beeld op van snuffelende sociaal rechercheurs, buren die de bij standstrekker bij de GSD 'aange ven' door middel van anonieme tips, de klopjacht. Dat is, zegt Nacinovic, slechts één kant van de medaille. Sociaal recher cheurs zijn nodig, anonieme tips mogen "omdat er gevallen be kend zijn waarin terecht angst voor represailles aanwezig was". Maar de keerzijde van de me daille is dat "iedereen die met de bijstandswet te maken heeft, weer alerter moet worden op fraude. De fraudeur probeert be wust door het achterhouden of vervalsen van gegevens finan cieel voordeel te behalen. GSD- medewerkers moeten geen on derscheid maken tussen de con troleurs aan de ene kant én de hulpverleners aan de andere kant. Dat is een schijntegenstel ling". "Een hulpverlener heeft geen oprechte relatie met een cliënt wanneer hij weet dat die cliënt de zaak beduvelt: Het is ook niet oprecht wanneer de GSD-mede- werker uit angst voor het ver prutsen van de relatie met de cliënt bepaalde vragen niet stelt. We kunnen nu wel praten over de abstracte landelijke richtlij nen, over wat volgens het spoor boekje wel en wat niet mag, maar in de praktijk weet iedereen vrij goed wanneer iets niet door de beugel kan". De sociale dienst: geen onderscheid tussen controleur en hulpverlener. (fotoGPD) "Iedereen - ook U - die het the ma van de komende manifestatie van de '8 Mei-beweging' ter harte gaat, zullen wij graag welkom he ten in Den Bosch". Die uitnodi ging stuurde de voorzitter van deze beweging van vernieu wingsgezinde rooms-katholie- ken, mevrouw L. Stael-Merkx, aan de bisschoppen. Zij verwijst in haar brief naar het gesprek van vorig jaar no vember tussen vertegenwoordi gers van '8 mei' en de bisschop pen Simonis en Ernst. Alle deel nemers voelden zich toen "ver bonden in hun zorg om de voort gang van het geloven terwille van de samenleving". Die voort gang is het thema van de mani festatie op Hemelvaartsdag in Brabants hoofdstad (Brabanthal len): 'Geloven bij het leven'. Uit de toelichting bij dit the- "Geloven anno 1986 veronder stelt een principiële openheid naar het leven op déze aarde, houdt een uitdaging in om als volk van God samen verantwoor delijkheid te dragen voor de op bouw van kerk en samenleving. Bovenal: geloven in 1986 bete kent bekering tot en inzet voor het leven, voor gerechtigheid en voor bevrijding van allen, veraf en dichtbij, die nu nog ontrecht zijn". De Filippijnse religieuze Ma- riani Dimaranan - politiek ge vangene onder het bewind van dictator Marcos, leidster van de organisatie voor de mensenrech ten in haar land en kandidaat voor de Nobelprijs voor de vrede dit jaar - zal een van de sprekers zijn. De bevrijdingstheoloog Leonardo Boff was ook uitgeno digd om te spreken, maar door het spreekverbod dat het Vati- caan hem heeft opgelegd heeft zijn komst geen zin. Hoofdspre ker is nu de dominicaan en theo loog Karl Derksen. Naast het centrale morgenpro gramma zijn er die dag voor de bezoekers ook mogelijkheden om zelf actief en creatief te zijn. Zo zullen vele van de meer dan vijftig organisaties die tot nö toe lid zijn geworden van de '8 Mei beweging' met korte program ma's hun kijk op het thema ge ven. Ook kan men een aantal mensen uit de beweging per soonlijk ontmoeten, onder wie de theoloog Schillebeeckx. Dit 'feest voor jong en oud' - zoals de ol-ganisatie het zelf ty peert - begint rond half 10 en be sluit om 5 uur met een eucharis tieviering. ('Geloven bij het leven' is de tweede manifestatie van deze be weging. De eerste was op 8 mei vorig jaar aan de vooravond van het pausbezoek. Toen toonden op het Haagse Malieveld meer dan 10.000 vernieuwingsgezinde gelovigen elkaar 'het andere ge zicht van de kerk'). Jubileum. In het weekeinde van 12,13 en 14 april viert de con gregatie van de 'Priesters van het Heilig Hart van Jezus' het feit dat deze religieuze gemeenschap zich 75 jaar geleden in Nederland vestigde. Zondag 13 april is er van half 3 tot half 6 open huis in het 'Centrum Bovendonk' te Hoeven. De volgende dag wordt daar een 'landdag' gehouden, waarvoor alle leden en oud-leden van de Nederlandse afdeling zijn uitgenodigd. De congregatie is altijd sociaal gericht geweest. Ze was actief in jeugd- en opleidingswerk, club- en buurthuizen, zeemanswerk in Amsterdam en Rotterdam, en 'moeilijke' parochies, zoals in de Peel en Amsterdam. In de loop der jaren zwermden honderden Nederlandse broeders uit naar alle delen van de wereld. De congregatie werd in 1878 in Frankrijk opgericht. De ruim 2700 leden werken in 25 landen. Van hen zyn er ongeveer 450 Ne derlander; 300 werken in eigen land, 150 in de Derde Wereld. Men vindt ze in parochies, het zeeliedenwerk, de zorg voor ge vangenen, het studentenpasto raat en de catechese voor volwas senen. Zendingswerk. Op 1 april be gint de jaarlijkse 'Sympatia-ak- tie' (verkoop van tijdschrift) van de 'Medische Advent-Zending'. De opbrengst van deze twee maanden durende actie is voor medisch en opvoedkundig zen dingswerk. Deze zending is een internatio nale organisatie van het kerkge nootschap 'Zevendedags-adven- tisten'. Ze verleent hulp op me disch, sociaal en geestelijk ter rein zonder onderscheid van ras, nationaliteit of levensovertui ging. De 'Medische Advent-Zen ding' beschikt op het ogenblik in heel de wereld over 166 zieken huizen, 269 varende en rijdende kliniekjes, ruim 3900 basisscho len en 900 scholen voor middel baar en hoger onderwijs. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Apeldoorn J. W. Verweij Ridderkerk, voor 's Gra- venzande en voor Rhenen E. Ve- nema Middelburg. Vrouw als priester De blanke anglicaanse bis schop Robert Mercer uit Zim babwe heeft op een internatio naal congres van conservatieve leden van de Amerikaanse epi scopaalse en de Canadese angli caanse kerk (gehouden in Con necticut) voorspeld, dat de angli caanse bisschoppen uit Afrika in 1988 zullen stemmen vóór de vrouw als priester. Dan wordt een conferentie van de angli caanse wereldkerk gehouden. Hoewel de Afrikaanse kerken op heel ander gebied zorgen heb ben, zoals de polygamie en de voorouderverering bij gedoopte christenen, zullen de elf provin cies van de anglicaanse kerk in dat werelddeel zeker korte met ten maken met de oppositie te gen wijding van de vrouw, ver klaarde Mercer. Ingetrokken. De aanklacht tegen drie medewerkers van het Turkse bijbelgenootschap is in getrokken, zo heeft de secrtaris van de Wereldbond van Bijbelge nootschappen, dr. Ulrich Fick, bekendgemaakt Zij werden er van beschuldigd, de Turkse pers wet te hebben overtreden met verkoop van de bijbel. Het pro ces tegen hen zou op 17 juni be ginnen. EmmanuqJ Bagdas, algemeen secretaris van het bijbelgenoot schap in Turkije, deelde dr. Fick gisteren mee, dat de bijbel in Turkije weer mag worden ver spreid. Tegen de rechterlijke uit spraak dat de openbare verkoop moest worden stopgezet was bin nenslands maar ook internatio naal geprotesteerd. Schande. Secretaris-generaal dr. Emilio Castro van de Wereld raad van Kerken oefent in een publikatie van de Wereldraad kritiek uit op kerken die ge mengde huwelijken voorname lijk als 'pastoraal probleem' zien. Dat komt, volgens hem, omdat kerken onderling wel willen sa menwerken maar niet bereid zijn het volle 'kerk-zijn in Christus' van elkaar te erkennen. Hy noemt het een schande dat de kerken met elkaar niet het avondmaal willen vieren. "Hoe kunnen predikanten over de hele wereld verkondigen dat voor Je zus iedereen gelijk is, als ze zelf niet sterk genoeg zijn om de scheiding te overwinnen aan de tafel waartoe Christus ons heeft uitgenodigd?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17