Duitse mode volwassen geworden Oosterburen steken Frankrijk en Italië naar de kroon Frank Govers: Meesterlijke hommage aan Balenciage Max Heijmans: tijdloos Sagamore de nieuwe mannenlijn van Lancóme MAANDAG 24 MAART 1986 PAGINA 11 Kleding fabriceren doen ze sinds jaar en dag. Kleding exporteren doen ze als geen ander land in Europa. Maar mode maken, mode waarnaar tot ver over de grenzen niet alleen wordt gekeken, maar ook wordt geluisterd, dat doen de Duitsers pas sinds kort. Met een zelfde „Gründlichkeit", waaraan Duitsland ook de eerste plaats op de ranglijst van kledingexporterende landen te danken heeft. Want er 2ijn weinig landen die zich met Duitsland kunnen meten als het gaat om kwaliteit, secure afwerking en exact aangehouden levertijden. Deze zo typerende eigenschap kan ook de Duitse mode-ontwerpers niet worden ontzegd. Een kwalitatief hoogstaand, en vooral goed draagbaar produkt staat voor hen op de eerste plaats. Dat maakt hen niet direct tot mode-trendsetters, waarvan wij op dit moment al wereldschokkende impulsen kunnen verwachten. Maar let wel, dat geldt alleen op dit moment, want onze oosterburen doen er alles aan om Frankrijk en Italië naar de kroon te steken. Bustier met schootje, gedragen op een rechte rok. (foto Bert Meyer) Kleding van Frank Govers. jfrhoeft het niet eens te dragen, alleen het kijken er naar geeft je een heerlijk gevoel. Als ik me ooit haute couture zou kunnen veroorloven, zou alleen hij mijn feestkleding mogen maken. Elk kledingstuk van Govers is een kunstwerk. Wat Frank Govers met veel gevoel voor dramatiek ontwerpt, hoort dan ook thuis op officiële ontvangsten, concerten, bals en gala-diners. De Spaans-Franse ontwerper Christobal Balenciage, die in 1972 overleed, inspireerde Frank Govers bij het ontwerpen van zijn nieuwe collectie. Balenciage werd in de jarerf 50 erf 60 beroemd door zijn geraffineerde, uiterst simpele mantelpakken, dagjurken een vindingrijk gedrapeerde avondjaponnen. Met Balenciage in gedacht maakt Govers streng getailleerde mantelpakken. De jasjes zijn vaak kraagloos, de taille is ingesnoerd en het klokkende schoofje (ook Govers werkt met een queue de Paris-effect) is aan de achterkant langer. De rok is ook bij Govers recht, met een grote loopsplit of een knoopsluiting en valt net even over de knie. Naast die rechte rok brengt Govers door de hele collectie, van dag tot avondkleding, wijde rokken, soms geplisseerd, die aan aan strak heupstuk of een verlengde lijfje zijn gezet. Onder de pakjes wordt een overslagblouse met sjerp of buslier gedragen. Is deze voorzien van een klokkend schootje,, dan heeft het jasje een boleromodel. Zoals altijd toont Govers ook weer dubbele rokken. Onder een doorknoopjapon met wijde rok laat een een strakke dragen. Heel apart zijn ook zijn pakjes van denim, gezaaid met trasssteentjes. Govers combineert dit denimblauw met rode voering of rode accessoires. Het werken met kleuren, daarin is Govers een meester. Ook nu weer combineert hij rood met oranje en fucsia. Je zou het nooit aandurven, maar zoals Govers hét doet is het prachtig. Naast veel zwart en wit in de geest van Balenciage veel felle kleuren zoals rood, paars, groen, fucsia en geel. Het Spaanse in de collectie van Govers komt het duidelijkst tot uitdrukking in zijn toreador-pakken: rode met zwart geappliceerde bolero-jasjes, met verbrede schouders, die nog een extra geaccentueerd worden door schouderkappen. De rokken die daarbij horen hebben een hoge tailleband en zijn recht of klokkend. Maar niet alleen aan toreadors heeft Govers gedacht toen aan aan het ontwerpen was. Voor de strak getailleerde jurk, die de heuplijn benadrukt, met de wijde klokrok, hebben de flamenco-danseressen model gestaan. In een woord sprooKjesachtig en Frank Govers op z'n best, zijn de namiddag en avondjaponnen. Aan strakke paillettenlijfje zet Govers bolle zijden rokken, die als een lampekap bij elke pas van de draagster meewiegen. Bij het avondtoilet valt die rok voor net op de knie, terwijl het achterdeel over de grond sleept. Het is kleding die helemaal het beeld oproept van de jarerf 50 erf 60. Daarnaast maakt Govers prachtige rechte rokken met een sleep vanuit de taille, gedrapeerde japonnen die de lichaamslij n tot kniehoogte volgen, waar dan een klokkende rok is aangezet. Om het feestelijk effect nog te verhogen werkt Govers met grote strikken, op de rok achter en opzij) en op de schouder. De bruid is heel chique bij Govers. Zij draag een meterswijde witte rok, waaronder net een tweede, zalmkleurige rok zichtbaar is en een met fonkelende applicaties bezet jasje met ongelijk schootje. De taille wordt geaccentueerd met een zalmkleurige ceintuur. HENRIETTE V D. HOEVEN De shows van de Duitse .designers' zyn in korte tijd een trekpleister ge worden voor journalisten van ver over de Duitse grenzen. Zeker twee honderd modeverslaggevers volgen de presentaties en alleen al daaruit kan worden afgeleid, dat de Duitse mode volwassen is geworden. door Kitty van Gerven Ontwerpers als Jil Sander, Wolfgang Joop, Beatrice Hympendahl, Caren Ple ger en Reimer Claussen hebben by ons steeds modegevoeliger wordende buur land inmiddels een flinke reputatie op gebouwd. Waar het tot voor kort echter aan ontbrak was een sterke; internatio nale promotie, die tot erkenning van Duitsland als mode-land en niet alleen als kleding-land moest leiden. De Duitse ontwerpers hebben in Man fred Kronen, directeur van de mode- beurs Igedo, een dergelijke promotor ge vonden. Want als er'éen man is, die het Duitse talent heeft onderkend en steunt, dan is het Kronen wel. Over de Duitse mode zegt Kronen: „Het is lang een goed bewaard geheim gebleven, dat wij hier in Duitsland naast kleding ook echte mode maken. De Duitse ontwerpers bleven wat op de ach tergrond, hadden ook vaak het geld niet om kostbare shows te organiseren en het ontbrak eenvoudig aan de aandacht er voor. Misschien zaten we er in Duitsland ook niet zo om te springen, want ook zonder shows, verkochten we al twee maal zoveel kleding als bijvoorbeeld Frankrijk. Maar nu is het algemene be sef doorgedrongen, dat als wij ons nog verder willen ontwikkelen, we meer aan de weg moeten timmeren en onze creati viteit moeten tonen. Daarom zijn we eni ge tijd geleden begonnen met de „desig nershows" en ik moet zeggen, die heb ben een enorme invloed gehad. De be langstelling ervoor is elke keer weer gro ter". In tegenstelling tot in landen als Frankrijk en Italië moet de mode in Duitsland het helemaal op eigen kracht zien te maken. Op hulp van de regering hoeft niet te worden gerekend. „De Duitse mode-industrie is geen echte na tionale industrie zoals in Frankrijk. Duitsland heeft geen mode-gevoelig po litiek klimaat", aldus Kronen. Een veelgehoorde uitspraak, dat het de Duitse mode-ontwerpers zou ontbre ken aan een eigen identiteit, wijst Kro nen van de hand. „Wat is een eigen iden titeit? Misschien zijn de Duitsers wat commerciëler ingesteld dan de Fransen en Italianen. Dat betekent, dat ze minder extravagante modellen brengen, maar wel modellen, die goed verkoopbaar zijn. Mogelijk is dat de identiteit van de Duitse ontwerpers." Zaakje met blouse Een zij lijk het strenge karakter, dat kenmer kend is voor perfecte kleding door com binaties van elegant en sportief, zakelijk en humoristisch. Joop stemt zijn kle ding af op de werkende vrouw, die bo venal vrouw wil zyn. Zijn kleding volgt dan ook vloeiend de lichaamslijnen, on der meer in strakke rokken en in getail leerde jasjes, alsmede hoog opgesneden broeken met smal toelopende pijpen. Het smalle silhouet benadrukt hij extra door brede ceintuurs op rokken te laten dragen, die lijken op de onderkant van een herenvestje, inclusief het gespje aan de achterkant. Caren Pfleger Wolfgang Joop Als er één ontwerper in Duitsland is, die een bliksemcarrière achter de rug heeft, dan is het wel Wolfgang Joop. In niet meer dan vier jaar tijd heeft hij het gebracht tot Duitslands bekendste ont werper met een miljoenen omzet, waar van bijna een derde in de Verenigde Sta ten. Wolfgang Joop noemt zichzelf „geen mode-freak", maar eerder ie mand, „die in kunst doet". Hij heeft ook een artistieke achtergrond. Na een kunstopleiding in Beieren, won hij op 22-jarige leeftijd een mode-wedstrijd. In de jaren daarna was hij dessinontwerper en freelance illustrator. Tevens ontwierp hij herenkleding voor het merk Chris tian Aujard en zes jaar geleden won hij prijzen voor zijn eerste bontcollectie. Vijfjaar terug bracht hij een eerste bont collectie uit onder zyn eigen naam en in 1981 verscheen zijn confectie-collectie. Inmiddels is het merk Joop te vinden in 50 grote zaken, waaronder Harrods in Londen, Bergdorf Goodman en Neiman- Marcus in de Verenigde Staten. Wolfgang Joop is een perfectionist. Dat is bij een eerste blik op zijn kleding al te zien. Toch doorbreekt hij opzette- Ook Caren Pfleger heeft haar sporen in de mode verdiend. Niet voor niets werd deze ontwerpster, die haar atelier in de omgeving van Keulen heeft geves tigd, tweemaal een mode-persprijs toe gekend en was zy winnares van de Fil d'Or, een internationale mode-onder scheiding. Haar hele loopbaan heeft tot nu toe in het teken van de mode gestaan. Ze kreeg haar opleiding onder meer in New York en was zelfs fotomodel. Voordat zij on der eigen naam collecties presenteerde, werkte zij onder meer voor Jean-Charles de Castelb^jac. In een paar jaar tijd bouwde ook Caren Pleger een miljoe nenbedrijf op. Alleen al haar parfum, dat vorig jaar onder de naam Caren Pleger werd gepresenteerd, leverde dik drie miljoen op. Haar collecties leren kleding vinden in tal van landen gretig aftrek en meer dan een derde van haar confec- tiekleding vindt zijn weg naar de Ver enigde Staten. Ook in ons land is Caren Pleger al geen onbekende meer. Caren Pleger komt voor het voorjaar met een uitgebalanceerde collectie. Veel gemakkelijke jasjes tot over de heupen en met verbrede schouders op lange broeken met een omslag en zowel wijde als rechte rokken. Ook Caren Pfleger kiest voor glanzende stoffen, zoals veel zijde, onder meer voor jasjes en voor lan ge blouses met ronde panden, die met een brede heupceintuur worden opge fleurd. In de wijde truien met lage decol- leté's verwerkt zij eveneens veel lurex- draad. Met uitzondering van de wat Oos- Een trui met vest in blokdessin met lurex uit de collectie van Caren Pfle ger. ters aandoende kleding is het merendeel van haar collectie uitgevoerd in natuur lijke tinten, zoals zandkleur, terra, klei- tinten, brons en chocoladebruin. Reimer Claussen In nog geen twee jaar tijd heeft de 35 jaar oude Reimer Claussen zijn naam in de Duitse modewereld gevestigd. En niet alleen in Duitsland, want het merk Claussen wordt inmiddels in de toon aangevende modehuizen in heel Europa verkocht. Claussen is, volgens zijn zeggen, een ontwerper van „klassieke" kleding. Dat wil zeggen, dat hij klassieke modellen als basis gebruikt voor zijn ontwerpen, die onder zijn handen echter een heel nieuw en eigentijds gezicht krijgen door weinig conventionele combinaties van stoffen en kleuren. In de afwerking van Lange, gebreide truien op rokken tot over de kuiten van Ursula Con- zen. (foto's gpd) de kleding is Reimer Claussen een ware meester. Voor de zomer laat hij onder meer wij de rokken en geblokte jasjes zien, zwarte truien op tricotrokken en -broeken en lange overhemdblouses, die onder het jasje of de trui uitkomen. Claussen laat zich voor zijn nieuwe collectie onder meer inspireren door donker Afrika: grote dessins in diepe kleuren blauw, bruin en geel voor glan zende jasjes op lange broeken met daar over rokken. Ook Oosterse kleding, zo als variaties voor het Nehru-jasje op kuitlange rokken met daaronder strakke lange broeken in levendige kleuren oranje en zwart waren in zijn collectie te Nicole Durr Verreweg de jongste in het Duitse ont werpers-wereldje is de pas 26 jaar oude daussen. Nicole Durr. Ondanks haar jeugdige leeftyd heeft de in Stuttgart geboren ontwerpster deze zomer een collectie, die klinkt als een klok. Voor Nicole Durr, die eerder in New York werkte als fotomodel en vervolgens haar geluk pro beerde als filmster, maar niet veel verder kwam dan een succesvolle videofilm, kwam in 1984 de doorbraak, toen zij haar eerste collectie in New York uitbracht. Het succes in Amerika en ook in Japan bleef niet uit en Nicole Durr waagde de sprong naar Europa. Voor de zomer brengt zy een fraai op elkaar afgestemde collectie kleding, sportief elegant voor overdag en exclu sief voor 's avonds. Zo toont zij veel zij den pakken: zwierige jasjes op broeken met smal toelopende pijpen en op ber muda's in fraaie kleuren geel, blauw en smaragdgroen, alsmede cocktailpakjes met gedrapeerde mouwen en satynen blouses en japonnen. Ursula Conzen Een nieuwe ster aan het Duitse mode- firmament is ook Ursula Conzen, 35 jaar oud en sinds twee jaar eigenaresse van een eigen bedryf. Deze Düsseldorfse van oorsprong vertrok al op jeugdige leeftyd naar Italië, waar zy in 1974 inkoopster werd van een modebedryf. Na nog enige tijd voor een Duitse firma te hebben ge werkt, stichtte zy haar eigen onderne ming en bracht in 1983 haar eerste col lectie op het plankier. Een jaar later breidde zy het assortiment uit met tas sen. ceintuurs en schoenen. Sinds begin 1985 woont Ursula Conzen weer in Italië. Ursula Conzen geeft met haar voor jaarscollectie duidelijk Blijk van een voorliefde voor gebreide kleding. Zy maakt een groot aantal tricot pakken, bestaande uit lange truien op rechte rok ken, al dan niet gecombineerd met by- passende vesten, die ook wel op voetloze maillots en broeken met rechte pijpen worden gedragen. Daarnaast komt zy met kuitlange rokken met vesten en tail leurs tot een eindje over de heupen. Ur sula Conzen laat diverse lagen over el kaar dragen, zoals lange geplooide rok ken met blouses en daarover een tweede lange blouse, alsmede een heuplang vest. Met pareltjes en shass geborduurd japon. «foto i Max Heijmans sloot op de dag van de gemeenteraadsverkiezing de haute couture-presentatie in Nederland. In Parijs zijn de wintershows van de 'createurs' alweer begonnen. De clientèle van Max Heijmans wordt, zo op de show te zien, gevormd door grijsgelokte vrouwen en vrouwen die van klassieke mooi gemaakte kleding houden. Inspelen op typische modeaccenten doet Heijmans dan ook heel voorzichtig. Zijn echte overslagrol valt net even over de knie, maar naast die zo modieuze rok komt hij ook met kuitlange wijd uitwaaierende modeller Zo'n wijde rok heeft een heel feestelijke roze met wit gestreept namiddag-pak. De rok heeft aangerimpelde stroken langs de zoom, waar weer een randje kant onderuit komt. Het witte, typische Heijmans-jasje strak, vrij kort, een ceintuurtje in de taille en grote knopen; heeft wijde kaftan-mouwen van de rose-witte streep waarvan ook de rok is gemaakt. Naast rose, ook veel zwart en een kleur die de Fransen tabaksblond noemen. Ir zwart maakt hü een uiterst geraffineerd pakje: rechte rok, en kort hesje met daar overheen een lange stola-achtige flap. die los naar achter wordt geknoopt. Ook Heijmans komt met een bol- of ballonrok, maar veel minder extreem dan zijn collega en goede vriend Frank Govers. Een erg mooi is het model in tabaksblond, waarvan de rok achter iets langer hing. Hierop laat hij een met goudkleurige pailletten geborduurd jasje dragen. In diezelfde kleur een eenvoudig recht jurkje dat helemaal is geborduurd met pareltjes, strass en pailletten. De echte avondkleding is rose. Zoals de rechte kanten jurk, die de lijn van het lichaam losjes volgt tot de knie en dan uitwaaiert en het korte avondjurk waarvan de rok uit vele lage tule staat. Als die trend van wijde rokken en petticoats, die we ook al bij de andere couturiers signaleerde, doorzet dan moeten straks de theaterstoeltjes toch verder uit elkaar worden gezet anders kunnen twee goedgeklede vrouwen niet naast elkaar van een concert of toneelstuk genieten. De bruid van Heymans is de mooiste van dit seizoen. Een eenvoudige lange zijden rok, met strookjes afgewerkt, een rose ceintuur in de taille en wyde pofmouwen. De nagellakpen van Cutex is een succes gebleken. Cutex komt nu dan ook met een parelmoerserie. De pen, die nooit lekt of drupt, kan nef als de lipstick worden meegenomen in de handtas. Een nieuwe herencosmeticalyn is ge boren: Sagamore. Aan de wieg van de ze nieuwe lyn staat het Franse cosme- ticahuis Lancóme. Sagamore, de india nen in de Adirondaks noemden hun leider zo. President Roosevelt groeide op in het dorpje Sagamore Hill en een van Marco Polo's opperbevelhebbers droeg die naam. De keuze van die naam geeft dus wel verplichtingen. Sa gamore is een westers parfum met oos terse invloeden. Het is een frisse geur geworden, die zeker veel mannen zal aanspreken. Voorlopig bestaat de serie uit een eau de toilette, (de kleinste ver pakking 50 ml kost 49,75) aftershave (50ml 39,75), zeep 21,50, deodorant 24.50) en scheercrème 21.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11