Schaken Dammen Bridge AV Pop Een omgeving voor woorden Venijnige gekte en keurige r&r ff Kroon op het werk Oude rot staat z'n mannetje Honden lusten geen brood OPLOSSING 1 0 KJ*J^JtC .WoV M a m Cw. V mm a m f ZATERDAG 22 MAART 1986 EXTRA PAGINA S3 Bijdragen: Barl Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korleweg Philip Glass 'Songs from liquid days' (CBS) Al ten tijde van de opera 'Ein stein on the beach', tien jaar gele den, werd Philip Glass een 'cross-over' genoemd, een com ponist uit de serieuze hoek, die desondanks bij een breed pu bliek zou kunnen aanslaan. Die naam maakt hij met 'Songs for liquid days' definitief waar. Voor het eerst is hij uitgegaan van woorden als basis voor zijn mu ziek. Hij vroeg David Byrne, Laurie Anderson, Suzanne Vega en Paul Simon songteksten voor hem te schrijven, en omschrijft op de hoes de song als "mis schien wel ons meest elementai re muzikale uitingsmiddel". Wat is een song? die vraag roept de plaat op. Glass heeft ze ker geen popsongs in de gangba re zin gemaakt. Maar één heel be langrijk kenmerk wordt met de ze plaat als het ware gedefi nieerd: bij een song heeft de mu zikale begeleiding geen andere taak dan een omgeving te schep pen waarin de woorden en stem men zo goed mogelijk tot hun recht komen. Voor iemand die zich altijd verre van tekst heeft gehouden is Glass er opmerkelijk goed in ge slaagd zich dienstbaar op te stel len. De van hem bekende ritmi sche motieven worden gepaard aan majestueuze zangmelodieën. Elke song heeft z'n eigen sfeer gekregen. Het folktrio The Ro ches droomt weg bij ijle strijkers en fluiten, tenor Douglas Perry stelt zich monumentaal teweer tegen een statig orgel en de breekbare, lieflijke zang van Lin da Ronstadt contrasteert met de stevige vocalen van Janice Pen- darvis, achtergrondzangeres van Sting. Een plaat als een essay over de smalle brug tussen ver nieuwing en toegankelijkheid. AK The Cramps The Fabulous Thunderbirds 'A date with Elvis' (Big Beat Sound Products) 'Tuff EnufT (Epic/CBS) Als Gene Vincent, Buddy Hol ly en Eddie Cochran kunnen ho ren wat momenteel op het onder maanse zoal voor muziek wordt gemaakt, zullen ze glimlachen van herkenning. The Fabulous Thunderbirds bijvoorbeeld. Ze zouden zeggen: 'zie je nou wel, niks nieuws onder de zon. Dat deden wij vroeger ook, maar dan beter'. Om weer terug te keren naar hun hemelse snaarinstru menten. Maar bij The Cramps zullen de wenkbrauwen onge twijfeld omhoog gaan. 'A date with Elvis', het is om te schreien in de kapel. Misschien dat Coch ran er nog iets in zou horen, maar Holly zou afkeurend mopperen: 'this is not Cricket'. Ook al is de plaat dan opgedragen aan nieuw komer Ricky Nelson. Rock roll is terug van nooit weggeweest. De derde of de vier de wederopleving alweer. Tien jaar na de punk en voorafgegaan door een intro van gitaarbands wordt nu zonder blikken of blo zen teruggegrepen op de jaren vijftig. Op zeer uiteenlopende manieren, dat wel. The Fabulous Thunderbirds zijn vier beschermelingen van Dave Edmunds. Ze maken mu ziek voor de generatie die de tv- serie International Rescue nog bewust heeft meegemaakt en vroeger met een miniatuur roze Rolls Royce van Lady Penelope over het tapijt reed. Het is rock roll in de variant die vroeger pub-rock werd genoemd, het soort feestmuziek waarbij je moet oppassen voor een dart spijltje in je oog. Gezellig, vak kundig, ongecompliceerd, dat is het soort kwalificaties dat op de ze plaat van toepassing is. Vooral als harmonica of accordeon mee doen doet het sterk aan Los Lo bos denken, maar dan zonder hun middenamerikaanse swing. Leiden -Weer Gezellig, zullen we maar zeggen. De titelsong is ver uit het sterkste nummer. Dubbelzinnige teksten zijn on verbrekelijk met rock roll ver bonden. De Thunderbirds doen mondjesmaat mee; zij bezingen in 'Wrap it up' van Isaac Hayes hetzelfde lichaamsdeel als Chuck Berry in zijn 'Ding A Ling'. Nee, dan de Amerikaanse Cramps. 'Can your pussy do the dog?', informeren ze en in een westcoast-pastiche maken ze een reisje naar het land Kizmiaz, of- tewijl: lik m'n reet. Vaak zijn ze morbide en scrabreus, en zo flauw dat het weer erg grappig wordt. Tenminste, als je gevoelig bent voor het soort sarcasme dat spreekt uit de regel 'People ain't no good', gezongen door een kin derkoortje. The Cramps springen al jaren heel wat vrijer met de muzikale bronnen om. Ze maken een va riant op psychobilly, die vanwe ge de geobsedeerdheid die uit de teksten spreekt sexobilly mag heten. Zwaar vervormd en in ventief gitaarspel van Poison Ivy Rohrschach, vocalen van Lux In terior die een echobad hebben gehad en een produktie die net niet rammelt, maar juist de spon taniteit tot z'n recht laat komen. En laat nu niemand zeggen dat The Cramps niet kunnen spelen; dat is zoiets als een kip verwijten dat ze geen melk geeft. Ik geef het vakmanschap van de Thun derbirds graag cadeau voor de venijnige gekte van The Cramps, op 3 en 4 april in Paradiso, Am sterdam te zien. AK Elvis Costello 'King of America' (RCA) Bijna tien jaar geleden ver scheen de elpee 'My aim is true'. Op de hoes stond een boos kerel tje afgebeeld met een forse bril mand die door schade en schan de wijs is geworden. Althans: als je alleen naar het gezicht kijkt. Op het hoofd prijkt namelijk een pompeuze kroon. Elvis Costello heeft zichzelf uit geroepen tot 'King of America' en gaat voortaan als Declan Mac- Manus door het leven. Hij zingt over zijn eigen kroning op het laatste nummer van kant één: "Als er een koning van de dwa zen was, dan droeg ik de kroon. En jullie kunnen je allemaal doodlachen, want ik draag hem met trots". 'King of America' is in veel op zichten een mijlpaal in de carriè re van Costello. Het imago waar mee hij halverwege de jaren ze ventig ten tijde van de punk om hoog kwam, is nu definitief ver dwenen. Costello heet nu weer zoals zijn ouders hem noemden: Declan MacManus. Het jachtige van de angry young man is hij kwijt. Costello, zoals hij voor de duidelijkheid nog maar even moet heten, was al een uitste kend songschrijver, hij is nu ook de beste uitvoerder van zijn ei gen werk geworden. Voor zijn ontmaskering heeft Costello zich laten inspireren door de Amerikaanse muziek. T- Bone Burnett, met wie hij vorig jaar optrad en die meehielp de plaat te produceren, zal de aanzet daartoe hebben gegeven. Type rend is de medewerking van Ja mes Burton, Ron Tutt en Jerry Scheff, ooit de begeleidingsmu zikanten van die andere Elvis (Presley). Jammer voor de At tractions, Costello's eigen band. Ze mogen maar op één nummer meedoen, maar met deze muzi kale keuze is dat onvermijdelijk. HelemaaL nieuw is Costello's belangstelling voor Amerikaanse volksmuziek overigens niet. In 1981 nam hij in Nashville 'Al most Blue' op. Maar dit keer be perkt hij zich niet tot country and western. De blues krijgt in de cover 'Eisenhower Blues' een beurt," 'Brilliant Mistake' klinkt met Franse accordeon als c^jun- muziek en ook Ierse folk blijft dankzij 'Little Palaces' niet on aangeroerd. Dat laatste is onge twijfeld te danken aan Costello's hechte samenwerking met The Pogues. Pop is een te eng begrip gewor den voor Costello's muziek. Ge lukkig hebben de andere invloe den de ballade niet verdrongen, een genre waarin hij zich de laat ste jaren het best heeft ontwik keld. Van het het oude 'Don't let me be misunderstood' maakte Costello een smeekbede en 'In- door Fireworks' is een juweeltje. En een uitstekend voorbeeld van wat Costello zoal met taal kan. 'King of America' is een soort eigenhandig uitgevoerde psy cho-analyse is geworden. Zijn teksten klinken persoonlijker en waardevoller dan op eerdere pla ten. En één ding is zeker: de be handeling is geslaagd. Costello/ MacManus heeft geen imago meer nodig om zich achter te ver schuilen. N en een iets te grote elektrische gi taar. Datzelfde mannetje, nu met baard en smaller montuur, heeft zich voor zijn laatste platen ver pakking laten fotograferen als ie- Manfred Mann's Earth Band 'Criminal Tango' (Virgin) Manfred Mann is één van die 40-plussers uit de popmuziek die hoewel ze nauwelijks nog ver nieuwend zijn, het recht behou den op het maken van platen. De conduite-staat van dè 45-jarige toetsenman en zijn uit oud-ge- dienden bestaande band, staat garant voor een constant hoge kwaliteit. Mann mag dan weinig vernieuwend zijn, een verrassing blijft altijd welke nummers van anderen hij zal coveren, een typi sche Mann-specialiteit. Denk maar aan het legendarische Blin ded by the light van Springsteen dat bekender werd in Mann's sprankelende uitvoering. Voor de nieuwste plaat Criminal Tan go koos hij Paul Weller's klassie ker Going Underground als ope ner. Dat heeft goed uitgepakt, niet in de laatste plaats door de puike voordracht van klasse-zan ger Chris Thompson die prima overweg kan met de geëngageer de teksten van dit nummer. Ver der leent Mann op deze plaat van Joni Mitchell en Garland Jef freys. Echt slechte platen levert Mann zelden af. Echt goede wel, zoals de vorige studio-plaat die geheel aan Zuid-Afrika, ver dus voordat Little Steven dat land ontdekte, was gewijd. 'Criminal Tango' is naar mijn smaak zelfs nog beter. Mann's moogsolootjes zijn hoewel een beetje uit de tijd een lust voor het oor, Thompson is prima bij stem en elk nummer spat er echt uit. De oudjes flik ken het 'rr WK Red Lorry Yellow Lorry 'Paint your wagon' (Boudisque) Iemand moet mij toch eens uit leggen waarom doemmuziek per definitie moet klinken alsof een legertje machinebankwerkers gereedschap voor muziekinstru menten heeft aangezien. Bij doemdenkende muzikanten is zo vaak gevoel voor nuance zoek dat de vraag rijst wie wie nog se rieus moet nemen. De groep de luisteraar, of vice versa. Ook van het uit Leeds afkom stige Red Lorry Yellow Lorry lusten de honden nog geen brood. Een vette homp klei smijt dit rond zanger/gitarist Chris Reed geformeerde gezelschap de luisteraar in het gezicht. De num mers zijn volstrekt inwisselbaar, alleen de teksten, die klinken als of ze uit een diepe put komen, maken de verschillén. Geshoc keerd? (Dat schijnt de bedoeling te zijn) In het geheel niet. RLYL ergert alleen maar. Laten we er dus maar niet meer woorden aan vuil maken, we stellen gewoon de draaitafel buiten werking. WK Horizontaal 1. tijdelijke hofmakerij, 6. wa penkreet, devies, 11. Europe aan, 12. vernis, 14. zitplaats, 16. fruit, 18. bep. vruchtvlees, 20. japon, 22. keurig, 23. familielid, 25. troefkaart, 26. stier, 27. Egypt, rivier, 28. hulpsein, 30. vreemd, 32. uiting v. genegen heid, 34. ver (in samenst.), 36. water in Friesland, 37. muziek noot, 39. mestvocht, 40. me disch specialist, 41. tijdelijk verblijf, 43. familielid, 44. deel v.d. bijbel, 45. ver (in samenst.), 47. bar, hevig, 49. lang, smal stuk hout, 52. register, 53. af stammelingen, 55. ijzerhou dende grond, 56. namaak, 58. veel kennis bezittend, 61. voe dingsbestanddeel, 63. soort palm, 65. uitnodiging tot een verklaring, 66. durende vijand schap, 67. gebogen been, 69. kledingstuk, 70. Eng. bier, 71. holte onder de arm, 72. koper. Verticaal 2. hijstoelstel, 3. een weinig, 4. regerings-reglement, 5. vleesgerecht, 7. en dergelijke, 8. deel v.d. dag, 9. familielid, 10. B 0 L L E B 0 0 5 ■v! 'oIr Sj T 0 A n N Hu 0 G E M A k T E M p|Ei |l|i ■E' R E 5 E R A E KI E T E L 0 E K miTiAiN |K 5 R s U E '1 A A P A ".1 w A R W|l i N K ÊIL N A 0 J> ic! E 'fi G 0 L F p L A:A T Wmr. R S E ph R .'/A N T R 0 0 KJ 0 y E RlGlE VIE I N P B R i ♦Je ■;R 0 s T E R A P P E L W A A 5 T A R A E1 '\p '■'.'A E 5 N A A R V E R l!a N'G E N hemellichaam, 12. locomotief, 13. armoedig hutje, 15. inge wand v. haring, 17. uil, 18. berg pas, 19. vr. munt, 21. besef, 23. kort slaapje, 24. vermogend, 28. adellijk landhuis, 29. reptiel, 30. aantal, 31. gedroogde vrucht, 32. mnl. dier, 33. zetel, 35. takje, 36. boom, 38. Europe aan, 39. droogoven, 42. uit bouw, 46. raampje in een deur, 48. jong dier, 50. azijngeest, 51. plechtige gelofte, 54. vertra gingstoestel, 55. vr. munt, 56. vochtig, 57. vak i.e. tuin met bloemen, 59. niet vast, 60. boom, 61. grondsoort, 62. af slagplaats bij golf, 64. muurhol te, 66. nagerecht, 68. dierege- luid, 70. reeds. De prijs van 25,- werd toege kend aan M.C.J. Meijer, Noord- einde 32a, 2445 XE Aarlander- De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. door Dirk Sikkel breken. Welke is dat? gen volgende week. vier partijstellingen. In diagram I staat de zwarte koning op f6 niet lekker. Wit aan zet heeft een zeer efficiënte methode om hiervan te profiteren. Welke? In diagram II lijkt de witte toren op e7 in moei lijkheden omdat zwart met Pe5 de terugtocht heeft afgesneden. Toch kan wit aan zet niet alleen materiaalverlies voorkomen, maar bovendien zelf materiaal winnen. Hoe? Wie kent niet die stellingen waarin men met een toren voor nog even de laatste vijandelijke vrijpion onschade lijk moet maken, hetgeen soms aardig tegenvalt? Een extreme vorm hiervan is diagram III. Wit aan zet moet het met twee torens opnemen tegen twee bijna ge promoveerde pionnen. Hoe doet hij dat? In diagram IV, tenslotte, moet wit even de juiste zet vin den om de laatste weerstand te Kun je bridgen leren 'per com puter'. Veel deskundigen menen van wel, maar ik heb toch mijn twijfel. Het 'oefenen met kaarten in de hand' is nu eenmaal van on schatbare waarde en de tv-cur- sus is mede daarom zo'n succes geworden, omdat vanuit de Brid gebond een duizendtal 'begelei ders' die noodzakelijke praktijk oefening mogelijk hebben ge maakt. Kun je dan met hulp van de compüter je spelpeil verbeteren? Daarover kan veel positiever worden geoordeeld. Niets is leu ker dan spelen met de techniek en en geprogrammeerde instruc tie is daarbij een ideale methode om moeilijkheden te leren on derkennen en vervolgens in de praktijk te herkennen. De firma Bridgesoft verricht op dit terrein pionierswerk. Het duo Onno Janssens en Gerard Hilte heeft inmiddels een Leer Bridee-Drogramma ontwikkeld 987 V 6 5 O H 10 5 2 H432 N W 0 z AH VB 10 Q8 O V B 7 6 A 7 6 DE DEENSE eilandengroep Faroër, die een bescheiden uit- giftebeleid voert, heeft op 3 fe bruari het jaar ingezet met een emissie gebaseerd op de oude dansballade Skrimsla, De reus. Op de zegels komen motieven voor die zijn ontleend aan het wijsje: een boer gaat op weg om appels te verzamelen (300 öre); onderweg komt hij een reus te gen (de god Odin) en deze daagt hem uit een bordspel met hem te spelen (420 öre); het loopt echter fataal af voor de reus, die niet al leen het spel verliest, maar ook zijn leven (550 öre); als de boer terugkeert naar zijn hoeve is hij in het bezit van een kasteel (650 öre). De Europa-CEPT-zegels van de Faroër (het gemeenschappe lijke thema is zoals gemeld "be scherming van natuur en milieu), die voor 7 april staan gepland ge ven bijzonder indringende beel den weer van de vervuiling van de zee. Op een 300 öre-zegel zien we hoe een schip vaten mèt gif dumpt en een zegel van 550 öre DIAGRAM IV door Hans Vermin 1^pjfPJ Vijf problemen die u heerlijk kunt oplossen tijdens een rustig weekeinde. De problemen die ik u voorschotel zijn van Russische oorsprong en wel van Kowriskin. De opgave is: wit speelt en wint. - 11 m. 13 m S 2 3 5 O door Ton Schipperheyn en een praktijkprogramma Spe lenderwijs; programma's die ver krijgbaar zijn bij o.m. de Neder landse Bridge Bond. Het spelprogramma is qua op zet te vergelijken met Autobrid- ge, maar het heeft natuurlijk het voordeel dat de computer mee denkt en, bij een foutieve aanpak, corrigeert. U bent zuid en leiden in een 4 Sch-contract na het volgende biedverloop: zuid 1 Sch, west pas, noord 1 SA, oost 2 HA, zuid 3 Ru, west 3 Ha, noord 3 Sch en zuid 4 Sch. West start met Ha H, gevolgd door Ha V. Hoe denkt u als zuid dit varkentje te wassen? De gebruiker ziet eerst zijn ei gen 13 kaarten, die hij moet bie den; de computer biedt de ande re drie handen en geeft daarbij commentaar. Is het eindcontract bereikt dan moet dit worden ge speeld öf tegengespeeld, waarbij de dummy zichtbaar komt. Gaat u in de fout, dan verschijnt een paar slagen later b.v. de medede ling: 'U bent down, we gaan te rug naar slag en u krijgt een herkansing. In het bovenvermelde spel b.v. mag u in de tweede slag vooral niet troeven. Goed is een kleine klaveren bij te spelen, een slag die u toch verliest. De eventuele volgende harten kunt u dan op tafel troeven. Troeft u de tweede slag wel, dan dreigt er gevaar. Goede spelers herkent men aan de wijze waarop ze rekening hou den met kwade kansen. 987 O 65 O H 10 5 2 H432 6 432 9 HV73 <0 94 V 10 5 N W 0 toont een vat op de zeebodem waaruit giftige stoffen schijnen te ontsnappen, waardoor enkele rond het vat zwemmende vissen dreigen te worden aangetast. FRANKRIJK - De derde Fran se zegel van dit jaar verscheen op 12 februari (aswoensdag) en hij staat volledig in het teken van carnaval. Op de zegel in de waar de van 2,20 franc- het carnavals feest "Venetië in Parijs": harle kijnen, dansend rond een (klei ne) gestileerde Eiffeltoren. Evenals het vorige jaar zijn de zegels in de serie "beroemde per sonen" op één dag, verzameld in een postzegelboeKje en in vellen, uitgekomen. Dat gebeurde op 24 februari. Geëerd worden nu op de ze gels: 1,80 0,40 franc, de natuur- 5 O A B 10 9 4 I O A 8 3 z B98 AH VB 10 08 O V B 7 6 A 7 6 De kwade kans is hier een 4-1 troefzitsel. Zuid kan alle troeven trekken, maar moet dan nog van slag met Ru A en kan de terugge speelde harten niet meer baas. Speelt zuid eert ruiten, dan neemt oost de tweede keer, waar na west een ruiten kan troeven. Kortom zuid is vroegtijdig vleu gellam. Het bar leuke programma is ten dele gebaseerd op de boekjes Bridge, Spelenderwijs; het is uit sluitend te gebruiken op een Commodore computer. kundige en politicus Francois Arago (1786-1853); 1,80 0,40 fr., de chemicus en Nobelprijswin naar (1906) Henri Moissan (1852- 1907); 1,80 0,40 fr., de ingenieur Henri Fabre (1882-1984); 2,20 0,50 fr., de ingenieur Mare Se- guin (1786-1875) en 2,20 0,50 fr.. de chemicus Paul Heroult (1863- 1914). Op 3 maart heeft Frankrijk een zegel van 5,00 franc gewijd a?n de "typografie". De zegel toont een lijntekening van Marianne van de hand van de in Frankrijk bekende tekenaar en typograaf Raymond Gid en de letter "a". Eveneens op 3 maart ver scheen de eerste toeristische ze gel van dit jaar. Afgebeeld wordt op een sfeervolle zegel van 2,20 franc het landgoed Saint-Ger- mam-de Livet in Calvados. Tot slot zij gemeld dat op 10 fe bruari vier voorafgestempelde zegels verschenen in de zgn maandserie: 1,28 fr., mei, vlin ders; 1,65 fr., juni, madeliefje; 2,67 fr., juli, jacobijnermuts 4,44 fr., augustus, zon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33