Dammen Bridge a JAZZ Pianiste doet niet moeilijk Schitterende improvisaties Klassiek in jazzy jasje Cadans van een stencilmachine Soul krijgt de overhand Groningers maken jazz u w 4 w 2? Mi ZATERDAG 15 MAART 1986 PAGINA 29 bijdragen:1 Willem S Winsemius Wim Wirtz Joanne Brackeen trio 'Havin fun' (Concord CJ 280/ Bo ni distributie) De muzikale rol van de vrouw in de jazz is van oudsher beperkt gebleven tot de zang. De enige instrumentele uitzondering is de piano, hoewel voor de andere in strumenten wel een paar namen te noemen zijn. Vooral in Neder land is het klimaat erg gunstig. Pianiste Brackeen (1938) kreeg 12 jaar geleden bekendheid door haar eigen muziek met Stan Getz. Daarna maakte ze triopla ten met haar eigen muziek met bassist Eddie Gomez en drum mer Jack DeJohnette. De meest al snelle nummers op deze plaat bevatten energiek spel met wei nig bezinning en elkaar opvol gende technische hoogstandjes binnen het melodische kader van de moderne jazz. Het trio be staat naast bassist Cecil McBee, die zijn overdreven zingende bas heeft thuisgelaten, uit slagwer ker Al Foster, bekend van Sonny Rollins en Mctyner. Na een dui delijk neerzetten van het thema, vaak voorafgegaan door een kor te solo, komt een staalkaart van stijlen te voorschijn met helaas weinig eigen directe herkenbaar heid zoals grote voorgangers als Bill Evans of Tyner die hadden. De plaat wordt volgespeeld met overbekende standards als Emi ly, Just one of those things, I've got the world on a string of Man- ha de Carnaval. Ze wilde volgens haar eigen zeggen bewijzen, dat ze ook kan spelen zonder moei lijk te doen. Het resultaat is wat duf en luchtig en mist spanning. Het wordt nu pittige achter grondmuziek voor de romanti sche uurtjes. WSW Keith Jarrett Standards Live. (ECM 1317). Pianist Keith Jarrett verzorgde in juli 1985 samen met bassist Gap' Peacock en drummer Jack Dejohnette een optreden voor een enthousiast publiek in het Palais de Congrès te Parijs. Op de LP Standards Live is een deel van dat concert vastgelegd, maar het had evengoed een dubbelal- bum mogen zijn. Keith Jarrett treedt buiten zichzelf; hij stort zich in schitte rende improvisaties, die niet zo zeer uitblinken door technische vaardigheid dan wel door een perfecte timing en accentuering. Het lijkt de muziek van Bill Evans en Horace Silver in een notedop. Op de plaat staan zes stukken - 'Standards' - waaronder Stella By Starlight (met een heel mooie inleiding van Jarrett), Falling In Love With Love, Too Young To Go Steady en The Way You Look Tonight. Keith Jarrett vertolkt deze stukken met een uitzonder lijke overgave: hij begeleidt zijn spel, naar het voorbeeld van Er- rol Garner en Oscar Peterson, met een voortdurend geblaat en geknor van een bijna orgastisch gehalte. Dat geeft zijn muziek een heel aparte klankkleur en dynamiek. Opmerkelijk is ook de rol van drummer Jack Dejohnette, die in diverse stukken de voorkeur lijkt te geven aan een solopartij boven de gangbare ritmische on dersteuning. Hij vormt aldus een gelijkwaardige partner van de pianist in wonderschone duet ten. WW Eddie Daniels/ London Ph. Orch. Breakthrough. (GRP 91024). Klassieke werken worden in een schamele poging tot originaliteit soms gruwelijk verkracht door een populistische vertolking. Denk bijvoorbeeld aan de Kleine Nachtmusik van Mozart in een swingende uitvoering van groot orkest plus elektronische ritme sectie, en de afschuw trekt als een bijtend zuur door je ziel. Maar er zijn, zoals altijd, uit zonderingen. 'Breakthrough' van klarinettist Eddie Daniels en het London Philharmonic Orchestra o.l.v. Ettore Stratta is er zo een. Het is een plaat met overwegend Gershwin-achtige stukken, waarin de grenzen tussen klas siek en jazz volstrekt vervagen. De aard van de composities brengt dat ook met zich mee, of schoon de 'link' met de klassieke muziek waarschijnlijk nooit zo sterk was geweest als een echte jazz-klarinettist met een sner pende Westcoast-toon de solo partij voor zijn rekening zou heb ben genomen. Daniels is waar neembaar opgevoed in klassieke kring: hij heeft een zeer zorgvul dige - bewonderenswaardige - techniek en een prachtige toon, die nauwelijks verandert in zijn jazzy improvisaties. De helft van de stukken is van de hand van Jorge Calandrelli, die als vleesgeworden reïncarna tie van George Gershwin geen gek figuur zou slaan. Minder ge slaagd zijn de 'echte' klassieken, zoals Solfeggietto/Metamorpho- sis en het niet minder bekende Siciliano, die in de vertolking van solist en groot orkest akelige associaties oproepen met het bo terzachte duo Thijs van Leer en Rogier van Otterloo. Maar het kost weinig moeite deze twee stukken over te slaan en van het overige volop te genieten. WW Ralph Towner Gary Burton Slide Show. (ECM 1306). Ralph Towner (gitaar) en Gary Burton (vibrafoon) vormen een wonderlijk duo dat de indruk wekt voortdurend op zoek te zijn naar iets dat erbij hoort maar he laas ontbreekt. De (klassieke en twaalfsnarige) gitaar en vibra foon lijken op deze LP een ge heel eigen rol te vervullen, waar bij het vooral de bedoeling lijkt te zijn zelfs de schijn van samen werking te vermijden. Maar (ook) dat is slechts schijn. Tow ner en Burton spelen lange to- nenreeksen, die uiterst subtiel in elkaar steken en zo toch één ge heel vormen, los van enige tradi tionele conceptie. Toch kan deze LP, ondanks het enigszins experimentele ka rakter, niet echt boeien. Door de aanhoudende cadans van dicht begroeide notenbalken, krijgt deze, wel wat huiselijk klinken de jazzmuziek iets vlaks, alsof er voortdurend een stencilmachine staat te draaien. En stencilmachi nes heb oen nu eenmaal de nei ging van één velletje tekst steeds dezelfde afdruk te maken. Uitzondering op deze grijze re gel is de combinatie van gitaar en marimba (een soort houten xylo foon), waarbij de jazz-toonzetting Eddie Daniels. min of meer lijkt over te gaan in een vrolijk Zuidamerikaans klankbeeld, met soms grappige intervallen en ritjes. Maar helaas zijn uitzonderingen niet genoeg. WW James Blood Ulmer en George Adams 'Got Something good for you' (Moers Music MM02046) James Blood Ulmer markeerde al vanaf 1972 het nieuwe gitaar geluid in de jazz van Ornette Co leman met persoonlijk verwerk te invloeden van Jimmy Hen- drix. Na een radicale periode van heavy muziek en lange nummers klinkt het nu veel vriendelijker en geschikt voor een groot pu bliek. Het soul-element krijgt steeds meer de overhand in de zeven nummers op deze plaat. Twee ervan worden zelfs gezon gen door Ulmer en Adams. Saxo fonist Adams kreeg bekendheid bij de laatste groep van Charles Mingus, na een gedegen rhythm blues achtergrond. Vorig jaar was hun groep Pha lanx op de Groningse jazzmara- thon te horen met een minder uitgekristalliseerd geluid dan op deze plaat. Deze is opgenomen in september 1985 en de stukken zijn op maat gesneden. Ulmer en Adams vullen elkaar mooi aan. Basgitarist Amin Ali en drum mer Calvin Weston treden met een op pop en soul georiënteerd ritme wel op de voorgrond maar krijgen geen eigen rol toebe deeld. Upside Down is zoals de meeste stukken zeer dansbaar en dat is een kwaliteit die veel mo derne jazz niet heeft. Funky Lover is wat langzamer en Past Time brengt de melodie terug uit de Coleman-tijd. WSW Noodband 'Shopping Around' (Swingmas- ter NM001, Distribrutie IMS) Na Amsterdam en Tilburg blaast ook Groningen haar jazzpartijtje mee, dat uit workshops naast de bestaande muziekpraktijken is ontwikkeld. De oudste formatie is de nu vernieuwde Noodband van de inspirator en tenorsaxofo nist Allan Laurilard. Deze twee de plaat is tezamen met de plaat selijke jazzspeciaalzaak geprodu ceerd. De groep bestaat nog steeds uit twee saxen, maar de tweede drummer en de bassist zijn vervangen door de nog jonge tubaspeler Douwe Kamminga en ster-trombonist Herman Koster. Altist Gerard Vermeerssen en basgitarist Gerard Ammerlaan, over van de oude Noodband, lei den nu eigen groepen. Greep men vroeger terug naar new wave van de Prime Time groep van Ornette Coleman en de unieke zang van Greetje Bij- ma, tegenwoordig heeft de groep een sterk eigen geluid met in vloeden uit Afrika die worden gecombineerd met New Orleans klapken, zoals trompettist Lester Bowie die ook toepast. Hoewel de solobijdragen niet slecht zijn, gaat het toch om het zeer geva rieerde groepsgeluid. De soli worden voorzien van korte con trasterende ritmische accenten van de overige blazers. Dit maakt de muziek wat onrustig. Het rit me is over het algemeen afgeme ten, maar de blazers stoten vrolij ke klanken uit als ware het eens tel kwetterende vogels. WSW Horizontaal 1. Een stier die Leo 't bos in stuurt, al is hij nog zo bij, 5. Win terkoninkje, 8. Neem het er maar van, 9. Een vreemdeling achter de kerk mag, als 't goed is, niet drinken, 11. Weefsel waar je planten mee beetpakt?, 12. Heb ben een vluchtige inhoud, 14. De man is kort in de hoofdstad, 15. De eerste Engelse oorlog eindig de bij mij in de zaak, ik kom er niet uit, 19. De foto van de zee lag op het dak, 22. Twee violen en een fluit, 24. Wie daarop zit kan hoog vallen, 26. Van de ene hand in de andere is niet gezond, 28. Een oproep tot reclame is vruchtbaar, 29. Vlakbij een ander staan, 30. Emotie opwekken wanneer je hem aanraakt als hij gevoelig is, 31. Veren om een heel eind wensen. Vertikaal 1. Waren onderdanig onder de gewelven, 2. Is beroerd van een plas van een schaap, 3. Alleen S is bij de onderdanen, 4. Dat is on eerlijk, anders komt Ton met de begrafenis, 5. Rijdende vreetzak ken!, 6. Zijn er bollen dan verlie zen we haar, 7. Slecht is ver draaid dierlijk, 10. Gekalmeerd voor er weer een fabrikant komt, 2 3 5 6 7 m t H 5 9 0 II 2 •V '5 16 '9 1 '20 2! 22 ft 'f 22 n 19 25 2b tf l f|| 7è f§ 29 30 1 13. Dat is het wat er over is, 14. Hebben we voor de atoombom, 16. Een meisje dat verdraaid veel op een jongen lijkt, 17. Behoefte aan atoomenergie, dat is het waar het om draait, 18. Niet zo dicht bij dat bed, het is voor ie dereen, 20. Eerste klas plaats in Groningen, 21. Leert de inge nieur daarop varen?, 23. De her sens in uw zak, 25. Springt een man uit een geopend raam met muziek?..., 27dan komen de ze er in voor en trouwens ook in 22, 28. Met plezier ben je in de sluis. De prijs van 25, werd toege kend aan H. Vos, Bachstraat 20, 2324 GL Leiden. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Na enkele maanden van grote schaakevenementen is het nu weer wat rustiger. Een goede ge legenheid om een toernooi te be handelen waar ik in de achterlig gende roerige tijden niet aan toe gekomen ben. Naast het Hoogo ventoernooi kent ook het toer nooi te Hastings, dat rond de jaarwisseling wordt gespeeld, een lange traditie. Daniel Note- boom bijvoorbeeld heeft al aan dit toernooi deelgenomen. Dit jaar werd de IJslander Petursson de verrassende winnaar, voor on der andere de Russen Balasjov Michaltsjischin. In onder staande partij verslaat hij mid dels een merkwaardig kwaliteits offer de tegenvallende Plaskett. Wit: Petursson; zwart: Plas kett. l.Pf3 b6 2.c4 Pf6 3.d4 e6 4.g3 La6 5.b3 d5 (De scherpste voort zetting, waarvan Plaskett een groot kenner is. Helmers-Plas- kett ging hier verder met 6.Lg2 dc4: 7.Pe5 lb4+ 8.Ld2 Dd4: 9.L- b4: Dal: 10.Lc3 Da2: ll.La8: cb3: 12.Pd2 Pd5 13.Ld5: ed5: 14.Pb3: 0-0 15.Pel met wederzijdse kan sen. Petursson moet van dit wil de gedoe niets hebben en kiest een voortzetting die zwart gelijk Momenteel bereid ik me voor op het Nederlands kampioen schap, dat van 25 maart tot en met 5 april (alle ronden beginnen om 11 uur behalve op zondag 30 maart, dan wordt er niet ge speeld) in Utrecht wordt gehou den. Zo af en toe vraagt men mij weieens hoe men met dammen kan trainen en hoe men zich voorbereid. Velen kunnen nau welijks begrijpen dat je ook al leen kun dammen. En dat is m.i. de beste methode om met dam men wat te bereiken. Wat ik m.n. train is het zich voorbereiden op spelsituaties. Duidelijk is dat men bepaalde openingsvarian ten kan bestuderen, zodat men wanneer deze op het bord komt minder tijd hoeft te gebruiken als de tegenstander. En wellicht makkelijker tot voordeel komen kan. De tegenstander moet nl. de stelling ter plekke bestuderen terwijl jij dat al thuis hebt ge daan. En thuis staat er gaan klok die maant dat men zetten moet. Men kan echter ook bepaalde stellingen gaan analyseren, zoals een Roozenburg-opstelling of korte-vleugel-opsluiting. Welis waar zal dezelfde stelling hoogst waarschijnlijk nooit op het bord komen, maar wanneer men een spel geeft). 6.cd5: ed5: 7.Lg2 Lb4+ 8.Ld2 Ld6!? (Zoekt de strijd, maar veiliger is Ld2:+) 9.0-0 0-0 10.Pc3 Te8 11.Tel Lb7 12.Dc2 Pa6 13.Tadl (Teneinde c5 te bemoeilijken) Pe4 14.Pe5 Pb4 15.Db2 c5 16.Pe4: de4: 17.Lb4: cb4: 18.Pc4 Lc7 Het Hoechst-toernooi is toch wel wat verrassend gewonnen door het Haagse Studiecentrum met Hans Kreyns-Hans v.d. Haar-En- ri Leufkens en Berry Westra. Voorafgaand aan het toernooi werd de tradionele wedstrijd ge speeld tussen parlementariërs en parlementaire pers, inmiddels uitgebreid tot 3 teams van beide kanten. Eén van de spellen die ik daar zag spelen lag als volgt: V 8 5 2 O - 0.98 642 B 10 9 4 H 7 4 3 N A B 10 6 <?VB 10 6 3 2 W n 975 O- O H B 10 3 +653 Z 8 9 <2 AH84 O A V 7 5 AHV2 Oost, niemand. Oost paste, zuid 1 Ru en rondgepast. Zuid was daar niet blij mee, maar dat veranderde toen de slechte troef- verdeling bleek. Met open kaart is 5 Ru nog wel te maken, maar in de praktijk gaan haast vanzelf sprekend twee ruitenslagen en VOOR HET tweede achtereen volgende jaar tonen de zegels van de culturele serie, die Lu xemburg bijna jaarlijks op de markt brengt, medailles uit het Muntenkabinet van het Luxem burgse Staatsmuseum. De éultu- rele serie verscheen op 3 maart, samen met drie herdenkingsze gels en een aanvulling van de permanente serie met daarop het portret van groothertog Jan. De culturele serie opent met een zegel van 10 frank met daar op een medaille uit 1675 die de beeldenaar van de graaf van Montery toont, die van 1670 tot 1675 gouverneur-generaal van de Spaanse Nederlanden was. Een 12 fr.-zegel laat een medaille zien met de beeldenaar van de Franse koning Lod'ewijk XIV (1638- 1715). Peter van Weyms (1610- 1650), president van de Provin ciale Raad van Luxemburg (1639-1648), komt voor op een medaille op een 18 fr.-zegel en tot slot op een 20 fr.-zegel de beelde naar van de hertog van Marlbo rough (1670-1722), opperbevel hebber van het Engels-Holland se leger. korte-vleugel-opsluiting speelt, weet men beter waar de kansen liggen en waar niet. Een andere trainingsvorm is eenvoudig combinaties oplossen met als doel het verbeteren van het voorstellingsvermogen. Het gevolg is echter ook dat men in de partij bepaalde combinaties al 19- .d5!? (Deze zet houdt een kwali teitsoffer in waarvoor wit enig stellingsoverwicht krijgt) b5 20- .Pe3 Le5 21.Dbl Lc3 22.Le4: Lel: 23.Tel: h6 (g6 zou de zwarte vel den verzwakken maar is mis schien toch beter omdat f5 dan niet in witte handen is) 24.Lf3 Df6 25.Tdl Ted8 26.h4 Tac8 27.h5 a5 28.Kg2 De5 29,Pg4 Dc3 30.Df5 Te8 31.Le4 Tcd8 32.Td3 (Om het matnet te sluiten) Db2 33.Dh7+ Kf8 34.Te3 Dd4! 35.Kh3 (Dh8+ Ke7 36.Lf3+ De3:!) Td6 36.Lf3 Te3: 37.Pe3: g6 (Het enige tegen Pf5) 38.Dh6:+ Dg7 39.Df4 Df6 40.hg6: Df4: 41.gf4: Tg6: 42.F5 Td6? (Natuurlijk moet zwart Tgl proberen) 43.Kg3 a4 44.Kf4 Ta6 45.Pc2 Ta8 46.Ke5 Tc8 47.Le4 f6+ 48.Kd6 Tc3 49.Pd4 Tel 50.Pc2! Tbl 51.Kc7 Ld5: 52.Ld5: Tb2 53.Pb4: Te2: 54.f3 Te5 55.Le4 ab3: 56.ab3: Ke8 57.Pd5 en zwart gaf op. Hij verliest pion b5. De sleutelzet van het schaakpro bleem ter gelegenheid van het Noteboomtoernooi is l.PcG. De prijs van 50,- is gewonnen door Maria de Groot, Morsweg 312 te Leiden. door Hans Vermin ver van te voren aan kan zien ko men. Bij de toptraining, welke ge leid wordt door Harm Wiersma, wordt m.n. getraind in het ver groten van kennis in verschillen-- de type standen. Om u een kleine indruk te geven daarvan, de vol-t gende analyse van Harm Wiers-; ma. De stand in het diagram. Wit speelde hier erg passief 49-* 43x41 en kreeg problemen. Mo-' gelijk is 32-27x31 de meest gede-; gen voortzetting om de zwart, strategie te bestrijden. Het gaat mij in deze stand m.n. om de ideeën voor zwart om voordelig spel te houden. Zo kan na 49-43,1 26x37,42x31,16-21,48-42 (na 31- 26 11-16 kan zwart goed omsin-- gelen), 21-26 en na 31-27, 18—23. De clou is om wits speelvrijheid' aan beide vleugels te beteugelen. Zo kan 33-29x29 niet wegens 12- 18 en is wit vrijwel genoodzaakt' in te gaan op 40-34,3-9 33-29 35- 40 etc. (na 12-18 kan 29-24). Even zo onduidelijk is (na 21-26) niet 31-27 maar 42-37. Zwart kan dan opnieuw 18-23, 33-29x29 13-18 28-23 (28-22 is veiliger) 19-28 32- x23, 18-22, 39-34 12-18x17 en zo wel wit als zwart staan een beetje scheef. Het voordeel is echter aan de zwarte zijde". door Ton Schipperheyn een schoppenslag verloren. Vrij wel iedereen had 5 Ru geboden, dus 1 Ru 3 bleek goed voor een nuttige plusscore. Mevrouw Lucassen van de WD bracht het volgende spel tot een verrassend goed einde: A V 4 3 2 A 8 O B 10 9 2 10 5 g 9 7 N B 10 6 S ?c o wn (?B1043 O 6 5 3 O A 4 H32 2 «f A V B 4 85 C 752 O H V 8 7 9 8 7 6 Noord, allen. Oost opende 1 KI, west 1 Ha, oost 3 Ha, waarop west 4 Ha bood. Noord startte met KI 10, voor oosts ^as. Harten na was voor het aas en opnieuw klaveren voor de heer. Nu volg den twee ronden troef en nog twee ronden klaveren, hetgeen leidde tot: A V 4 - B 10 9 - H 9 7 V O 65 - N B 10 6 wo B vv„u O A 4 Z - 8 5 - OH V 8 7 - De leider speelde Ru A en rui ten na en dat bracht noord aan slag. De situatie is niet leuk, maar er is nog steeds geen reden tot paniek. Noord kan ruiten spelen in de dubbele renonce of een kleine schoppen. Noord evenwel speel de Sch A en schoppen na en dat bracht een onverwachte 10 sla gen op de lijst. De parlementariërs wonnen, voor de derde maal in successie, en toonden zich daarmee over tuigend te sterksten. De drie herdenkingszegels, al le in de waarde van 12 frank, vra gen achtereenvolgens aandacht voor het 100-jarig bestaan van het staatsbad Mondorf; het 100- jarig bestaan van de Luxemburg se bijenhoudersbond en 50 jaar Luxemburgse Tafeltennisbond. Tot slot werd op 3 maart de se rie permanente zegels met het portret van groothertog Jan aan gevuld met een 18 fr.-zegel (groenbruin). OOSTENRIJK - De Oosten rijkse posterijen hebben op 29 ja nuari de invoering van het digita le telefoonsysteem onderstreept met de uitgifte van een 5 schil ling-zegel (oplage van 3,5 mil joen). De 250e geboortedag van de componist van orgelmuziek Jo- hann Georg Albrechtsberger (1736-1809) is op 31 januari her dacht met een 3,50 s.-portretze- gel (oplage 3,5 miljoen). De ach tergrond wordt gevormd door een orgel. De ruim 9.000 inwoners tellen de Stadt Korneuburg, gelegen aan een van de zij-armen van de Donau, bestaat 850 jaar. Dit feit werd op 7 februari gememo reerd: 5 schilling (oplage 3,5 mil joen). Op 28 februari hebben niet al leen de Oostenrijk-verzamelaars, maar ook de filatelisten die "Eu ropa" in hun portefeuille hebben weer een zegel aan hun collectie kunnen toevoegen. Op die dag kwam Oostenrijk met een 6 s.-zc gel (oplage 3,5 miljoen) ter gele genheid van het 30-jarig lidmaa' schap (6 april 1956) van Oosten rijk van de Raad van Europa. Evenals de Duitse Bondsrepu bliek (13 februari) herdenkt ook Oostenrijk (28 februari) de grafi cus, dichter en expressionistisch schilder Oskar Kokoschka (1886- 1980). De zegel, in de waarde van 4 schilling (oplage 3,5 miljoen), toont een zelfportret van Ko kaschka (1966).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29